Pumppusuutinkoneen (1.9) nokka-akseli galluppi

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

Pumppusuutinkoneen (1.9) nokka-akseli galluppi

ViestiKirjoittaja LTR » 7.11.2008 19:36

Eli kertokaas muutkin miten loistavia nämä 1.9 R4 pumppareiden nokka-akselit ovat.

Tässä aloitus:

-ATD, vakio, longlife, ajettu 160tkm, nokka "lievästi" sökö

-ATD, lastulla, luokituksen mukainen öljy vaihtoväli 10tkm, 45tkm, pakonokat rikki.

-ARL, luokituksen mukainen öljy vaihtoväli 10tkm, kaikilla herkuilla, 65tkm, kaikki nokat+paininkupit rikki.

-AVF, kuten yllä, täydellisen remontin jälkeen 5tkm alkuperäisillä osilla vw:llä koottuna, kaikki nokat+paininkupit rikki.

-ASZ, vakio, longlife, 215tkm kaikki pakonokat+paininkupit rikki.

HUOM! JOUKKOON EI MAHDU YHTÄÄN PITKITTÄIN ASENNETTUA KONETTA(tuo AVF on myös poikittain).

Onko moottoreiden kallistuksissa eroja pitkittäin / poikittain ?

Yhdessäkään pumppusuuttimen keinuvipua käyttävässä nokassa ei ole jälkeäkään.


Syy on mielestäni selkeästi voitelun paha puute, jossain olosuhteessa eli jonkunasteinen vw:n suunnitteluvirhe.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 7.11.2008 21:20

Melkein 500 tkm ajettu pitkittäis-AJM. Kannentiivisteremppa tehty noin vuosi takaperin ja nyt melkein kaikki imu-ja pakonokat kuluneita, pahimmillaan millejä. Myös paininkupeista osa puhkirikki!
Öljyistä ja vaihtoväleistä ei tietoa.
Öljyn seassa niin paljon silppua että uudesta ahtimesta lopulta akseli poikki.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 8.11.2008 8:07

Pumpparin nokka-akselissa on suurehko perusympyrä. Tämä yhdistettynä kapeaan nokkaprofiilin leveyteen, sekä huonoon roiskevoiteluun aiheuttaa varmasti jotain juuri tämänkaltaista. Suurella perusympyrällä kehänopeus kasvaa ja kapea profiili vaatii vielä enemmän voitelua.

Moottorit ovat etuvetoisissa huomattavasti kallellaan ohjaamoa kohti ja öljyn pitäisi valua paininkuppien päälle, jonka jälkeen valahtavat alas öljypohjaan.

Oltzu
-
Viestit: 174
Liittynyt: 21.9.2003 20:08

ViestiKirjoittaja Oltzu » 8.11.2008 16:43

Oma ARL moottori ajettu nyt 160tkm ja kolmas nokka-akseli menossa ja kolmannet paininkupit. Kansikin vaihtui välissä kun epäilin syyksi ahtaita öljykanavia. Koko ajan ollut käytössä oikea öljylaatu ja vaihtoväli alle 15000km jopa alle 10000km välillä.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 8.11.2008 20:18

Noh.. Minäpä kerron missä vika..

Omalta osaltani otanta on jo sen verran suuri että seuraavia faktoja on tullut esiin:

Pumpparin nokka paininkuppien osalta ei ole suoranaisesti voideltu. Kova nokka-akselin materiaali yhdistettynä kapeaan pinta-alaan tekee hirveän pintapaineen, jo vakiona tuplajouset. Iso perusympyrä saa kovan kehänopeuden aikaan.

90-luvun loppupuoliskolla kun VW suunnitteli pumppusuutinkonetta oli INAN valmistamissa paininkupeissa nokan voitelureikä keskellä paininkuppia. Tätä kautta paineöljy voiteli nokkaa tismalleen oikeaan paikkaan ja myös paininkupin öljy vaihtui.

2000-luvun alussa INA luopui paininkuppien öljyreiästä kaikissa merkeissä, mutta tätäpä ei ole otettu vw:llä huomioon mitenkään.

Onko kyseessä selvä suunnitteluvirhe muuten todella vahvassa moottorissa?
Mitäs mieltä olette..

Jos tuon haluaa saada kestämään niin kansi pois ja öljykanaviin tarkkuusporalla esim. 0,75mm reiät suihkuttamaan öljyä suoraan paininkuppiin sivusta niin eipä hajoa nokka enää.

Kaikkihan on siis suoraan verrannollista moottorin käyttöalueeseen. Tehokkaat vakiomallit kiertävät iloisemmin korkeammalle, joka aiheuttaa kaiken em. rasituksen kasvamisen potenssiin. Lopputuloksen tietää sitten itse kunkin kukkaro vai olisiko jonkun kanteen paikka?

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 8.11.2008 23:17

Kaikenlaisia tekosyitä olen yrittäny ettiä, ettei tarttis pumppariin sortua ja taas tulee lisää.

En tiedä miksi kone on mulle niin vastenmielinen tuttavuus, mutta common rail on seuraava sitten kun niitä järkhintaan saa. Siihen saakka jakajapumpullisilla.

Juu, meni offtopic.

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 9.11.2008 12:07

Audi A6 AVF nokka aivan loppu ajettu 350tkm

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 9.11.2008 18:42

pitkittäinen AJM, ei kulumisenmerkkejä 290tkm

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 9.11.2008 19:15

Pitkittäinen -04 avb 110tkm.Kaikki ok.

naukja2
-
Viestit: 77
Liittynyt: 26.12.2006 18:02

ViestiKirjoittaja naukja2 » 9.11.2008 22:29

ASZ 225000 ja hyvin pelaa.

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 10.11.2008 8:09

Jotka luulee että auto on kunnossa, ei kannata katsoa venttiilikopan alle ettei tule pettymyksiä. Luulen kuitenkin että moni on tietämätön tuosta nokka-akselin kulumisesta jos se on vain vähän kulunut.

naukja2
-
Viestit: 77
Liittynyt: 26.12.2006 18:02

ViestiKirjoittaja naukja2 » 10.11.2008 12:28

Miks murehtia moista, jos auto kerran toimii?
Voihan mennä rikki mitä vaan. Ei sitä voi etukäteen tietää, ellei oireile.
Suurimpaan osaan noita mainittuja autoja tuskin kuitenkaan on nokkaa vaihdettu auton "eliniän" aikana..

Luulisin tuohonkin "vikaan" olevan osasyynä kokeilut ns "säästää" halvalla öljyllä.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 10.11.2008 15:04

ARL koneita on kyllä tullut vastaan nokkavikaisia, ainakin yhessä vika uusiutui 20tkm sisään. Ko. tapauksessa öljypumpun uusinta korjasi vian. Öljynpainetta oli kierroksilla lähes tuplat ohjearvoon nähden.

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 10.11.2008 15:57

Miks murehtia moista, jos auto kerran toimii?


no sen takia että jos sitä silppua pääsee moottoriin niin sitten onkin vähän enemmän remonttia edessä. ltr voisi varmaankin valaista mitenkä iso homma siinä on jos nokka vähän kulahtanut ja nostajat kappaleina. ei taida ihan öljynvaihto+nokka+nostajat mennä tuommoinen.

niin mielummin ehkäisee pahemman vahingon vaihtamalla jo pikkuisenkin kuluneen nokan ja nostajat

Showman
-
Viestit: 215
Liittynyt: 23.7.2003 12:21

ViestiKirjoittaja Showman » 10.11.2008 16:24

Miks murehtia moista, jos auto kerran toimii?

Oltzun koneesta meni paininkuppi puhki täysin varoittamatta ja saldona oli:

- uusi kansi
- uusi nokka-akseli
- uudet paininkupit
- uusi tandempumppu
- osien lisäksi koneistukset, tiivisteet ym. vermeet

Siinä alustavaa listaa miksi murehtia. Tämä kaikki siksi, että öljyn sekaan menevä metalli ei edesauta voiteluominaisuuksia.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 10.11.2008 16:26

Eikös turbo kuulunut vielä tuohon listaa?

Showman
-
Viestit: 215
Liittynyt: 23.7.2003 12:21

ViestiKirjoittaja Showman » 10.11.2008 17:01

Oikeassa olet, kyllä kuului...

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 10.11.2008 17:12

Nokan laakerit, runkolaakerit ja kk-laakerit nyt ainakin voi lisätä tuohon listaan. Kaikki muu edellämainittukkin toki menee vaihtoon.. Sekä keinuvipujen purku ja puhdistus.
Ja omassa tapauksessa vielä männätkin..

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 10.11.2008 17:58

Eiköhän siellä pidemmän päälle voi kampuran kaulatkin ottaa kipeetä jos runkolaakerimetalli kyllästyy metallipurusta, jolloin ainakin kampuran hionnan voi vielä listätä listaan.

Pasi H.
-
Viestit: 223
Liittynyt: 29.5.2004 13:51

ViestiKirjoittaja Pasi H. » 10.11.2008 19:54

235tkm ja ei kulumisen merkkejä. (Kannentiivisteen vaihdoin hetki sitten, eli kurkittu on.)
Niin ja moottori on AVF.

Sekottaja
-
Viestit: 60
Liittynyt: 7.4.2007 7:23

ViestiKirjoittaja Sekottaja » 10.11.2008 22:41

Omasta ARL:stä 200 tkm kohdalla nokka, paininkupit, nokan laakerit ja pumppareitten tiivisteet uusiks. Kaikki pakonokat kuluneet ja pakopuolen paininkupit kuluneet, imu puolen vastaavat kuin uudet. Ja autolla oli ajettu koko historia oikeilla öljyillä. Nyt ajettu 15 tkm remontin jälkeen ja öljyjä vaihtaessa piti kurkata kopan alle. Kaikki ainakin vielä ok.

Paikallisella taksi kuskilla T5 transporter (moottorityyppi ei jääny mieleen) vajaata 400 tkm ajettu, useita pakopuolen paininkuppeja puhki ja nokka aivan kappaleina. Huonoimmasta nokan kaulasta varmaan hävinny n: 4-5 mm.

L18
-
Viestit: 52
Liittynyt: 22.1.2008 11:56

ViestiKirjoittaja L18 » 11.11.2008 6:01

Täällä myös ARL ja 180tkm ajettuna tuli vaihdettua paininkupit ja nokka.
Niinkuin yllä, kaikki pakonokat todella kuluneet. Yksi paininkuppi oli puhki mutta ei ole suurempia aiheuttanut, kone huuhdeltiin todella huolella.
Oli muutama kuvakin noista vielä tallella:
Klik
Klik2

Peksi
ffp jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 17.7.2003 20:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peksi » 11.11.2008 21:11

Itse vaihdoin yhteen passatin AVB:hen nokka-akselin(käytetyn) samojen oireiden takia. Yks tai kaks paininkuppia ehjiä. Muut puhki ja osa nokista lähes pyöreitä. Tähän kyllä löytyi selvä syykin. Tandempumppu vuoti naftaa (paljon) öljyn sekaan eli voitelu heikkeni. Myös ahdin meni vaihtoon.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 11.11.2008 21:20

Olikos näitä ongelmia vielä uudemmissakin pumppusuutinkoneissa? Muistelisin että Tekniikan maailmassa oli joku aika sitten jonkun Skodan käyttötestin jälkeisessä tarkastuksessa havaittu jotain kulumaa nokkakoneistossa myös.

Jees eli tuo lehti oli 9/2008 ja 1.9TDi 77kW Skoda Roomsterin käyttötesti.
Viimeksi muokannut Una, 12.11.2008 8:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Pee_Pee
-
Viestit: 96
Liittynyt: 16.3.2008 12:23

ViestiKirjoittaja Pee_Pee » 12.11.2008 5:05

Mahtaakohan noissa 2 litraisissa pumppareissa olla samaa nokkavikaa kuin 1.9:ssä??

Elmeri H.
-
Viestit: 266
Liittynyt: 11.1.2005 18:37

ViestiKirjoittaja Elmeri H. » 12.11.2008 20:56

Nyt ei uskalla ryhtyä kopantiivisteen vaihtoon.. Antaa olla ihan rauhassa, vaikka vähän kostuukin nurkasta.

226000km pyörähti juuri, joten jospa tuossa yksilössä voitelu pelaa/kamat on saatu riittävän kovaksi??

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 12.11.2008 21:05

Miten nuo viat on ilmennyt käytännössä? Mistä huomannut lähteä katsomaan, että onko tuollainen mahdollisesti tullut. Huono käynnistyvyys? Tehottomuus? Ylimääräistä ääntelyä venttiili koneistosta? Tuotahan ei näe, ennenkuin purkaa konetta hieman.

qosma
-
Viestit: 215
Liittynyt: 4.1.2004 23:53

ViestiKirjoittaja qosma » 18.11.2008 14:47

Käytin venttiilikopat auki.
260tkm ajettu vakio asz, nelosen pakonokassa ja kupissa pientä jurmua muut silmällä katsottuna virheettömät.
80tkm ajettu uudesta asti lastutettu arl ja nokka/kupit virheettömät.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 18.11.2008 18:35

Ei mitenkään ennenkuin paininkuppi menee puhki. Sikäli ihan kiva vika ettei pahemmin ilmoittele ennenkuin kolisee niin että kuuluu..

Finnhopper
-
Viestit: 262
Liittynyt: 23.9.2005 8:23

ViestiKirjoittaja Finnhopper » 19.11.2008 13:17

Näkeekös tuon tilanteen ihan pelkän venttiilikopan aukaisulla? Itellä on nyt vakio ATD ja 293tkm ja mielelläni ajelisin tuolla vielä pitkälle joten tuon homman voisin vilkaista jos sen pystyy toteamaan isompia purkamatta.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 19.11.2008 13:30

Koppa auki niin sillon näkyy

L18
-
Viestit: 52
Liittynyt: 22.1.2008 11:56

ViestiKirjoittaja L18 » 19.11.2008 17:49

Tartteeko venttiilikopan tiivistettä vaihtaa jos tuon kattoo, jos on vielä käyttökelponen?
Pitääkö ne pultit vetää johonkin tiettyyn momenttiin?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 19.11.2008 17:54

Kuminen tiiviste se on eli ei tarvii uusia jos vaan on ehjä.
Oliskohan ollu 10nm niiden tiukkuus eli pienellä räikällä kevyesti

LärVi
-
Viestit: 52
Liittynyt: 11.5.2008 20:36

Pumppusuutinkoneen (1.9) nokka-akseli galluppi

ViestiKirjoittaja LärVi » 1.12.2008 14:25

Venttilikoppa käytetty auki.

Auto on vakio -03 Variant Golf ATD kalkattajalla ja ajeltu 248tkm. Huoltokirjan mukaan 172 600km asti longlife huoltovälit ja tästä eteen päin kiinteä 15tkm väli. Käytetty aina luokituksen mukaisia longlife öljyjä.

Teimme vain silmämääräisen arvion/tarkistuksen. Nokat ovat aivan normaalin näköiset eli ei mitään kriittistä ja sen mitä paininkuppeja nyt sattui näkemään niin nekin ok! Siitä minulla ei ole tietoa, onko edellinen omistaja vaihtanut venttiilikoneiston osia.

- Mikko -
-
Viestit: 705
Liittynyt: 19.1.2004 17:23

ViestiKirjoittaja - Mikko - » 4.12.2008 22:19

Tekniikan Maailmassa lehdessä 9/2008 on Skoda Roomster 1.9 TDI:n 60 tkm käyttötesti jonka päättyessä motti leväytettiin ja testaajat tekivät saman huomion:

"Yksi vaurio moottorissa oli jo ehtinyt tapahtua. Kolmossylinterin pakoventtiilin paininkupin pinta oli vaurioitunut, ja siinä oli selviä kulumisjälkiä. Kuppi oli kyllä pyörinyt suunnitellulla tavalla, mutta jostain syystä sen pinta ei ollut kestänyt nokka-akselin aiheuttamaa pintapainetta. Myös nokka-akselissa oli kyseisessä nokassa selvät kulumisjäljet."

Kyseisessä lehdessä on myös nätti kuva siitä, mitä paininkupille ja nokalle alkaa heti alkuvaiheessa tapahtua.

JuzzaP
-
Viestit: 127
Liittynyt: 1.5.2004 11:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja JuzzaP » 5.12.2008 9:46

Tarttis varmaan kanssa lurkata uudestaan tuonne koppaan. Katotaan nyt josko seuraavan öljynvaihdon aikaan. Ainakaan ysikympin huollossa en tuolla mitään merkkejä kulumisesta nähnyt. Ensimmäinen öv tuohon atd pannuun on tehty 24tkm kohdalla ja seuraava alle viidessä kympissä Shellin Ultra X:llä. Tämän jälkeen öljyinä käytetty Shellin 506.01 ja 507.00 luokituksista ja ovat vaihtuneet 15tkm välein ja yksi ylimääräinen öv tehty ahtimen vaihdon yhteydessä.

Tuossa työmaalla yksi heppu ajelee pumpparipassatilla ja moitti, että alkaa syömään öljyä 10tkm vaihdosta. Kysyin sitten, että mitä öljyä, niin Mobilin RallyFormulathan sinne oli aina vaihdettu. Moitti, että liian kalliita nuo longlifet sun muut. Ettei nyt vaan kävisi niin, että se Mobili antaa periksi siinä kympin kohdalla ja kilkkeet kuluvat venttiilikoneistossa?

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 5.12.2008 14:21

Mitenkä lie, onko samoja oireita olemassa 2 litrasessa?

make72
-
Viestit: 272
Liittynyt: 28.8.2005 9:11

ViestiKirjoittaja make72 » 27.12.2008 7:15

Eihän 2litraset ole pumppareita vai oonko jälleen väärässä?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 27.12.2008 9:18

Löytyy pumpparina ja common rail -tekniikalla.

aulisly
-
Viestit: 3
Liittynyt: 29.12.2008 9:42

pwd nokka-akseli

ViestiKirjoittaja aulisly » 30.12.2008 18:41

Bora AJM vm. 2001. ajettu 230 tkm. Nokat ja kupit silmämääräisesti aivan hyvät. Vaihdettu kerran MAF. EGR pois pelistä. Lisätty ilmastointiin kylmäainetta Ei muita ongelmia.

ukormi
-
Viestit: 237
Liittynyt: 2.11.2005 20:14

ViestiKirjoittaja ukormi » 31.12.2008 12:25

Razur:
Tuolla oireista:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=62741&highlight=

Omassa siis AVF 340 tkm ja nokkaremppa...

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 24.4.2009 8:56

ASZ:a hankintalistalla ja olisi mukava tietää että onko tämä nokka ongelma poistunut jossain vaiheessa?

Muistelisin jostain lukeneeni että 03/2003 jälkeen ei ongelmaa enää ole, muuttuiko tuossa kohtaa jokin kannessa vai olenko nähnyt unta?

E: ASZ suuttimet riittää about 200hv?

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 24.4.2009 11:46

Sekoittanet nyt 1.9 ja 2.5 V6 nokkaongelmat keskenään.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 24.4.2009 12:03

Miten niin?

Molemmissa niitä ongelmia käsittääkseni on ollut?
kuutosen ongelmat on kyllä tiedossa.

E: ja eikös tämä ketju juuri käsittele 1,9?

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 24.4.2009 16:50

Kutosen ongelmat poistuivat tai ainakin vähenivät 2003, nelosen ei.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 24.4.2009 17:21

Sama vika on myös T5: R5 PD:ssä.

a1mo
-
Viestit: 246
Liittynyt: 19.12.2008 5:35

ViestiKirjoittaja a1mo » 24.4.2009 18:27

AJM pitkittäin ja 425tkm. En tiedä onko jotain rempattu, luultavasti kun se tuolta näyttää. Öljyt vaihdettu aina 10tkm välein ja oikeaa öljyä käytetty.

KuvaKuva
Viimeksi muokannut a1mo, 26.4.2009 13:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 24.4.2009 19:10

Kuuluko 1.9 T5 tähän sarjaan kanssa? Kyllä vissiin.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 24.4.2009 19:22

pumppusuutinkone jos on kyseessä niin mitä ilmeisimmin kyllä..

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 24.4.2009 21:42

a1mo

Valehteleeko kuva, vai näkyykö nokan kärjessä hieman rupua?

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 24.4.2009 22:21

pumppusuutinkone jos on kyseessä niin mitä ilmeisimmin kyllä..

Pumppareitahan noi 1.9 T5:t on. Krhh...

a1mo
-
Viestit: 246
Liittynyt: 19.12.2008 5:35

ViestiKirjoittaja a1mo » 26.4.2009 13:52

Valehteleeko kuva, vai näkyykö nokan kärjessä hieman rupua?

Taitaa kuva valehdella, ei niissä muistaakseni mitään sanomista ollu. Laitoin vielä toisenkin kuvan kun sattui löytymään.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 26.4.2009 14:44

Allekirjoittaneen Touranin 2.0 16v pumpparikone oli auki kuukausi sitten, uusittiin kansi hiushalkeaman takia. Nokat ja painimet aivan virheettömät, ajettu 167 000km LongLife-periaatteella eli n.30000 öljynvaihtovälillä. Kuvaa ei tullut hölmöyksissään otettua :/
Lieköhän ongelmat kokonaan yhdellä nokalla olevissa pumppareissa?

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 26.4.2009 18:39

ei taida olla 2l enää tätä ongelmaa, vielä

Pirkkavolkkari
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 23.5.2009 12:08

ViestiKirjoittaja Pirkkavolkkari » 23.5.2009 12:18

Seat Leon -03 moottorina ARL ja 162000 mittarissa. Eräänä iltapäivänä kuulosti kuin olisi kolmella pytyllä käynyt, mutta auto kulki kuitenkin ihan normaalisti. Viikkoja myöhemmin sama ilmiö toistui. Kolmannen kerran alkoi putputtamaan 2500 km myöhemmin ja aikaa oli kuukausi kulunut. Siitä seuraavana päivänä kolina paheni karmeaksi ja eikun auto pajalle. Ihmetytti vaan kun mekaaninen vika oli, niin miten välillä kaikki oli "kunnossa", ei kuulunu ylimääräisiä ääniä ja auto kulki kuin kello.
Uusiksi meni nokka-akseli ja paininkupit. Saapa nähdä kuinka kauan kestää, pikkasen pelottaa lueskella tätäkin viestiketjua, kun joillakin vika on uusiutunut.

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 23.5.2009 19:53

Onhan se selvää jos vikaa ei varsinaisesti korjata vaan sitä väistämätöntä siirretään nokan ja nostimien vaihdolla. voitelun puute sen nokan ja painimet syö. Lopulta menee enemmänkin kun pelkkä nokat ja nostimet

diffas
-
Viestit: 873
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 23.5.2009 22:04

Onkos se nyt niin, että väärinpäin olevissa pumppareissa on tuota nokkaongelmaa?

bowtie81
-
Viestit: 128
Liittynyt: 1.7.2006 15:02

ViestiKirjoittaja bowtie81 » 24.5.2009 11:38

mulla on 135tkm mennyt ilman oudompaa ääntä tms. Mitä nyt joku resonanssi korina kuuluu tuossa 1000-1500rpm välillä, ja myös tyhjäkäynnillä, tuntuu että enemmän kylmänä, aika vaikea paikallistaa, tuskin kuitenkaan nokista. Forte käsittely öljyn sekaan muuten tuntui tehneen hyvää, kulutus putosi 0,5-1l/100km. Nyt pääsen aika helposti 5l tuntumaan.

Oltzu
-
Viestit: 174
Liittynyt: 21.9.2003 20:08

ViestiKirjoittaja Oltzu » 24.5.2009 18:17

Voitelussahan se vika tietysti on mutta kertokaapa selitys tuohon minun auton ongelmaan. Ennen lastutusta oli autolla ajettu 100tkm. Nokka-akseli ja paininkupit olivat täysin ehjät. Lastun ja 20tkm jälkeen laukesi pakopuolen paininkuppi ja nokka-akseli. Itseasiassa kaikki pakopuolen paininkupit oli kuluneet montulle, mutta imupuolen kupit olivat ehjät. Nyt kun on jo kolmas nokka-akseli menossa ja toinen sylinterinkansi, niin ongelma on ollut aina pelkästään pakopuolen nokissa ja paininkupeissa. Ja koneessa on siis ollut aina oikeanlaista öljyä ja vaihtoväli vaihdellut 5000-15000km. Miksi ongelmat ovat alkaneet vasta lastutuksen jälkeen? Autossa maltillinen Karalan tekemä lastu, turbona VNT20 ja putkisto alusta loppuun 2.5 tuumainen. Pakopaineet eivät nouse milloinkaan yli 2bar.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 24.5.2009 21:48

oletteko kokeilleet ikinä isoveikan virtauspenkissä mitata pakopuolen virtauksia?
Onko ollut ikinä ongelmia tuupata venttiiliä auki isommilla testipaineilla? =)
Sitten jos mietitään paljonko on sylinteripaine kun pakoa pyritään aukaisemaan.. ja paljonko se on kun sylinteri painetta nostetaan lastuttamalla =O

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 24.5.2009 23:12

10 bar ja 30 mm lautanen tekisi 72 kg.

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 25.5.2009 14:23

passat -00 4motion ATJ koneella, ei näkynyt nokassa jälkiä. Herra K:n (peruna)-lastu...

vr6power
-
Viestit: 53
Liittynyt: 26.9.2003 12:21

ViestiKirjoittaja vr6power » 27.5.2009 0:28

passat tdi 4-motion AVF-koneella 310tkm,
lastutettu pari vuotta sitten, ennen sitä oli tehoboxi autossa, ei vielä mitään ongelma, eikä mitään osia vaihdettu..

MEMO
-
Viestit: 10
Liittynyt: 7.2.2008 9:03

ViestiKirjoittaja MEMO » 27.5.2009 8:20

Onko nämä nokkaviat mahdollisesti alkupään koneiden vikoja vai onko näitä ihan kaikissa pumpparikoneissa?

Travel
-
Viestit: 4
Liittynyt: 19.4.2009 9:41

ViestiKirjoittaja Travel » 29.6.2009 1:53

Golfin -00 AJM kone, vakiotehoinen, ajettu n.320 tkm. Venakopan sisällä kaikki OK, ei kulumisen merkkejä pako/imu eikä myöskään pumppusuuttimien nokissa..

_KUHA
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 20.7.2009 17:12

ViestiKirjoittaja _KUHA » 20.7.2009 17:20

Kannetaanpa korsi tähänkin kekoon. Autona Fabia RS -05 ASZ-koneella. Kolmosen ja nelosen pakonokat ja ykkösen imunokka sormiintuntuvasti röpelöllä. Kilometrejä takana 143t. Onko kuluminen kuinka nopeaa eli onko remontilla kiire?

qosma
-
Viestit: 215
Liittynyt: 4.1.2004 23:53

ViestiKirjoittaja qosma » 20.7.2009 17:42

Kannattaa laittaa nokalle oma öljyruisku niin kepin kestoikä kasvaa huomattavasti

K-Ville
-
Viestit: 49
Liittynyt: 24.3.2009 18:14
Viesti:

ViestiKirjoittaja K-Ville » 20.7.2009 21:50

Pitäis kanssa ottaa omasta koppa auki ja tarkastaa kunto.
Jos tuon haluaa saada kestämään niin kansi pois ja öljykanaviin tarkkuusporalla esim. 0,75mm reiät suihkuttamaan öljyä suoraan paininkuppiin sivusta niin eipä hajoa nokka enää.

Paljonko on herroille tullut tonneja reikien poraamisen jälkeen?
Jos tuo todella auttaa, niin vois pitää auton vaikka vähän pidempään ja harkita vaikka uutta turboa ja... Pitääkin varmaan etsiä joku kokenut firma Turun suunnalta, jossa operaation vois teettää....

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 20.7.2009 22:02

Löytyy valmista ja toimivaksi testattua sarjaa.
Privalla viisastut lisää.

Showman
-
Viestit: 215
Liittynyt: 23.7.2003 12:21

ViestiKirjoittaja Showman » 21.7.2009 11:51

Onko testattu kuinka monta 100.000km? Jos ongelma poistuisi helpolla muutoksella, niin uskoisin tehtaankin sen toteuttaneen. Muutoksella yritetään korjata oiretta muttei poistaa varsinaista suunnitteluvirhettä.
Tribologian perusopeissa voiteluaineen paineen kestoa ei saada lisättyä vaikka voideltava kohde olisi upotettu öljyyn. Liukupintojen väliin kun ei mahdu määräänsä enempää öljykalvoa. Lisäöljy auttaa jos kone on pyörinyt "liian kuivana" yläkerran suhteen. Suurin perusongelma koneessa lienee kuitenkin liian iso perusympyrä => suuri kehänopeus nokalla ja siitä johtuva öljykalvon leikkautuminen ja pumppusuutinnokkien takia liian kapea nokka => erittäin kova pintapaine.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 21.7.2009 20:54

Ei siinä paljoa ole tribologiasta hyötyä jos sieltä nokan ja kupin välistä pääsee se öljykalvo puutteellisen syötön takia häipymään lähestulkoon kokonaan välistä.

Volkkarilla
-
Viestit: 51
Liittynyt: 22.9.2008 17:57

ViestiKirjoittaja Volkkarilla » 21.7.2009 22:56

Villi juttu että tuo kuluminen alkaa ennemmin pakopuolelta. Olisiko mahdollista että pakovena/nostin lämpölaajenee vedätyksessä, välys ei tasaannu?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 21.7.2009 22:59

Pakopuolella kovempi paine, imupuolella ahtopaine helpottaa venttiilin avautumista?

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 22.7.2009 7:16

Minä lähdin ratkomaan ongelmaa perusympyrän pienennyksellä ja fosfatoinnilla =)
http://www.sunpoint.net/~pirkonen/tdi/tdi_cams.jpg

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 22.7.2009 10:07

_KUHA kirjoitti: Kolmosen ja nelosen pakonokat ja ykkösen imunokka sormiintuntuvasti röpelöllä. Kilometrejä takana 143t. Onko kuluminen kuinka nopeaa eli onko remontilla kiire?


Tämä vähän kiinnostaisi itseäkin. Kenelläkään faktaa? Ja jos nokka on kulahtanut röpelölle, pystyykö vielä hiomaan ehjäksi, vai meneekö aina uusi nokka tilaukseen? Jos pystyy hiomaan, missä hintaluokassa pyöritään?

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 22.7.2009 15:04

Jos nokka menee röpelölle, niin sitten ei ainakaan ole öljy kalvoa välissä.
200€

Showman
-
Viestit: 215
Liittynyt: 23.7.2003 12:21

ViestiKirjoittaja Showman » 22.7.2009 15:30

Ei siinä paljoa ole tribologiasta hyötyä jos sieltä nokan ja kupin välistä pääsee se öljykalvo puutteellisen syötön takia häipymään lähestulkoon kokonaan välistä.


Eikö sitä öljykalvoa ole välissä sen takia, ettei yläkerrassa ole öljyä vai liian suuren kehänopeuden ja pintapaineen takia? Oltzun koneeseen nokkia on vaihdettu useampia ja joka kerta yläkerta on ollut totaalisen öljyn vallassa mutta niin vain nokkia kuluu lastutuksen jälkeen juuri pakopuolelta. Vähensikö lastutus öljyn määrää ylhäältä vai lisäsikö pakonostimiin kohdistuvaa pintapainetta?

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 22.7.2009 18:35

On testattu 5500 ja 5000 kiertävillä pumppareilla. Ja riittävän pitkästi. Myös T5 R5-koneeseen tulossa setti.

Pakopaineella ja kierroksilla on yhteys testatusti asiaan. Eli yli 2.5bar ja vetoja yli 4000rpm.

Showman
-
Viestit: 215
Liittynyt: 23.7.2003 12:21

ViestiKirjoittaja Showman » 22.7.2009 23:12

100.000km jälkeenhän noita on alkanut menemään. Paljonko olet riittävästi kilometrejä ajanut? Noista ajamastasi kilometreistä tuskin kaikki on ajettu max. paineilla eli ylivoimaisesti suurin osa vastaa vakiolla koneella ajoa. Ihan varmasti lisäöljystä on apua mutta perusvika kuitenkin säilyy.

Oltzu
-
Viestit: 174
Liittynyt: 21.9.2003 20:08

ViestiKirjoittaja Oltzu » 23.7.2009 8:39

Nyt nokka-akseli on kestänyt hämmästyttävän kauan. Ajettu kohta 40tkm ja ei mitään kulumisen merkkejä. Öljyinä vain Mobilin PD-koneisiin tarkoitettu öljy (Mobil Synt S Special V 5W-40). Kaasujalka on ollut myöskin hyvin kevyt ja lähes pelkkää matka-ajoa. Nokka-akseli ei ole VAG-alkuperäinen vaan Federalin valmistama. Paininkupitkin toisen valmistajan. Liekö laadukkaammat osat ja uusi sylinterinkansi vaikuttaneet omalta osaltaan asiaan. Katsotaan, että kauanko nyt kestää. Oma veikkaus on, että vielä menee toiset 40tkm ja sitten taas kepukka vaihtoon.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 23.7.2009 9:01

Onkohan kukaan suunnitellut näihin ongelmatapaus koneisiin lisäöljysumutusta venakopan alle? Ainakin jenkkiautopuolella joskus on tullut vastaan, että on laitettu erillinen putki kiertämään venakopan alla jossa on reikiä joista ruiskutetaan/sumutetaan lisää öljyä nokille.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 23.7.2009 15:42

Öljyruiskut ovat käytössä ainakin kuudessa 1.9 pumpparissa jotka on tallilta lähteneet.
Viimeisin editio, mikä on myös mielestäni paras tahänastisista ei ole minun tekemäni/suunnittelemani. Kilometrejä on tullut parhaaseen testiyksilöön yli 150tkm ja viimeksi laitettun yli 6tkm. Öljynä kaikissa Castrol Edge 10W-60.

Mikä se perusvika taas olikaan?

qosma
-
Viestit: 215
Liittynyt: 4.1.2004 23:53

ViestiKirjoittaja qosma » 23.7.2009 19:01

Täälläkin muutamassa pumpparissa öljyruikat nokalle, itsellä testiä 20tkm ja vetoja 5000 nurkille.

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 24.7.2009 14:15

Oltzu kirjoitti: Nokka-akseli ei ole VAG-alkuperäinen vaan Federalin valmistama. Paininkupitkin toisen valmistajan.
Mistäs nuo hommasit ja mitä kustansi? Pitäisi alkaa itselle metsästään myös osia.

Sekottaja
-
Viestit: 60
Liittynyt: 7.4.2007 7:23

ViestiKirjoittaja Sekottaja » 24.7.2009 15:28

Itselle tuli hommattua nokka ja paininkupit kouvolan moottorikoneistamolta, merkkiä en nyt muista mutta onhan nuo vielä ainakin ehjänä pysyneet. 35 tkm nyt ajettu rempan jälkeen. Muistelen että silloin maksoi sarja vähän reilun 500 ekua.

Oltzu
-
Viestit: 174
Liittynyt: 21.9.2003 20:08

ViestiKirjoittaja Oltzu » 26.7.2009 17:07

Mistäs nuo hommasit ja mitä kustansi? Pitäisi alkaa itselle metsästään myös osia.


Nokka on Federal Mogulin konserniin kuuluvan AE:n valmistama: http://www.federal-mogul.com/en/Afterma ... cillaries/

Ostin sen uutena eBaystä ja maksoin muistaakseni 250 euroa postikuluineen.

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 27.7.2009 22:29

Eroaakos nuo pumppareiden nokat kuinka paljon toisistaan? Jos rupeaa esim noita AE:n tekeleitä hakeen ebaysta. Eli pitääkö olla juuri ATJ koneeseen tarkoitettu? Hinta ainakin vaikuttaa kohtuulliselta, kun alkuperänen maksaa saksassa sen 500e ja suomessa yli 700.

EDIT:

Ei ole tuo Ebay kovin tuttua kauraa eikä oikeen saksakaan taivu. Mahtaisiko linkkien nokat olla oikeat ja millaistahan kuraa mahtaa olla, kun hinta noinkin halpa?
Kalliimpi
Halvempi

PD_Pwr
-
Viestit: 22
Liittynyt: 12.7.2004 15:40

ViestiKirjoittaja PD_Pwr » 4.8.2009 12:48

Passat AVF 180tkm ja nokissa sekä paininkupeissa kulumista. Kupeissa osassa 1mm syvä monttu, osa ok.

Mahtaisiko linkkien nokat olla oikeat ja millaistahan kuraa mahtaa olla, kun hinta noinkin halpa?
Kalliimpi
Halvempi


Onko kokemusta tuon Gemotec GmbH (Kalliimpi) valmistamista nokista?
Hieman tuo hinta arveluttaa. Yleensä jos haluaa hyvän ja halvan, joutuu ostamaan kaksi kappaletta..

Onko niin että kaikissa 1.9PD:issä (AJM ASZ ANU ARL ATD ATJ AUY AVB AVF AWX AXR) käytetään samoja nokkia kuten linkissä annetaan ymmärtää?

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 4.8.2009 13:06

Kyllähän niissä sama nokka taitaa olla. Albumin mukaan ainakin.

Itse aiheeseen gallupin myötä vastaten, 320tkm mittarissa ja nyt alkaa olemaan vaihto ajankohtaista.

Kuvia

Variantdi
-
Viestit: 17
Liittynyt: 3.4.2008 16:45

ViestiKirjoittaja Variantdi » 4.8.2009 17:51

Kalliimpi on uusi (neu)
Halvempi on käytetty (gebraucht)

M1k4
-
Viestit: 29
Liittynyt: 17.10.2008 20:57

ViestiKirjoittaja M1k4 » 4.8.2009 19:47

Noin kuukaus sitte passatin venttiilikopan aukasin ,mutta ei näyttänyt olevan mitään vialla.Ajettu n.185 tkm ja siitäki viimeset 50tkm väärillä öljyillä Shell Helix 5w-40 :( sen takia vähän jännitti kopan alle kurkata ,mutta eihän sitä tiiä millä se saksan poika on ajellu sen 135tkm :) Kannen kyljessä komeili teksti Poland ,niin ne ajat muuttuu. Nii ja kone on AVF ja lastutettu n.45tkm sitten.

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 26.8.2009 11:00

Nyt on uusi nokka paikoillaan uusien laakereiden ja paininkuppien kanssa. Saas nähdä miten kestää, mutta kohtuu rahaan tuo paketti löytyi: www.ebay.co.uk ja hakuun 190330880097 Nokka, paininkupit, laakerit ja stefa toimituskuluineen 400e. Vielä kun olisi muistanut tilata etukäteen nuo venyvät pultit nokkapukkeihin, suomen hinnat oli kyllä jotain aivan järjetöntä. Suomessa yksi M8 venyvä pultti 8,40 ja saksassa puolet tuosta. M6 pultti taasen 7,50 kpl. Pelkistä pulteista siis lisäkulua yli 140e.

jariojala
-
Viestit: 11
Liittynyt: 19.10.2009 18:31

ViestiKirjoittaja jariojala » 19.10.2009 19:47

Teitkö itse? Olisi sama homma menossa....
Kiinnostais suuttimien säätö, siihen ei ole ollut oikein mitää
tarkempaa näissä keskusteluissa.

Ilmeisesti suuttimet täytyy säätää kun nokan vaihtaa....

TKe_
-
Viestit: 35
Liittynyt: 29.11.2006 19:06

ViestiKirjoittaja TKe_ » 20.10.2009 8:14

Osaako joku kertoa, että onko noissa "uudemmissa" pumppusuutin koneissa samaa vikaa? Itsellä siis tehtaan vuosimallia 08 passatti, jossa koneen koodi on BXE.

TET
-
Viestit: 234
Liittynyt: 5.8.2003 11:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja TET » 1.12.2009 21:37

Pitää itselläkin tätä aihetta hieman tuumia..

Eli, koskeeko nämä nokka ongelmat nyt myös esim.(96kw) diesel syncro passatteja joissa kone on pitkittäin? kun olin oikolukevani tästä tekstistä et olisi enempi sitten ollut poikittaiskoneiden ongelma? tuskin se ongelma on pitkittäiskoneistakaan kokonaan pois..harmillisia ongelmia, kovinkaan moni ei näistä ole edes kuullut..pitäävät vain internetin huuhaa tietona.. =( ilmeisesti longlife öljyt vain on pahentanee asiaa kun ajetaan 30tonnia öljyillä..

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 2.12.2009 1:02

Pitkittäisissä koneissa ongelmaa ollut ainakin huomattavasti vähemmän, vrt poikittaisiin. Mutta kilometrien karttuessa, ongelmaa voi toki ilmetä. Itsellä kuluminen näkyi, kun mittarissa oli se ~310tkm. Jospa sitten seuraava mokoma menee taas ongelmitta :-)

kizmou
-
Viestit: 439
Liittynyt: 24.7.2003 21:29

ViestiKirjoittaja kizmou » 4.2.2010 13:35

Itsellä on 110 000km ajettu arl:lä ja venttiilikoppaa käytettiin auki eikä mitään pahaenteisiä merkkejä havaittavissa..
Uudesta asti ajettu Mobilin ESP:llä 60 000km asti longlife välillä ja siitä eteenpäin 10tkm vaihtovälillä..

VOLK
-
Viestit: 5
Liittynyt: 14.3.2010 12:47

ViestiKirjoittaja VOLK » 14.3.2010 13:13

Oman auton historiaa: ensimmäinen öljynvaihto 35671km,seuraava 75429km ja sitä seuraava 109946km,siitä eteenpäin normiöljyillä 15 tai 10 tonnin välein.
Nyt mittarissa 242000km,nokan kunnosta ei mitään hajua mut vielähän tuo on rallattanu,just teetin jakopää-rempan.

Huimalta kuulostaa tuo 40 tonnin vaihtoväli kyllä,tosin se on todennäkösesti autobaanalla hurjastelua,Nurnbergin ympäristös.

Tää talvikin on kyllä ollu aika helvetillinen noiden pakkasten suhteen,kesken talven sain vasta tolppapaikan.Melko karkeita käynnistyksiä kun -25 ja koneet kylmänä pyörimään,siinä voi tovi vierähtää ennenku öljy nokalle asti nousee.
Niin ja auto siis axr-golffi.

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 14.3.2010 16:01

jokunen viikko sitten käytin venakoppa irti golfista kun näistä on ollut puhetta. en kyllä huomannut mitään kulumista nokassa, 345tkm on mittarissa eikä ole huoltokirjassa merkintää moisesta huollosta.

L18
-
Viestit: 52
Liittynyt: 22.1.2008 11:56

ViestiKirjoittaja L18 » 16.3.2010 6:40

kizmou(tai joku, joka ARL:stä on venttiilikopan kannen irroittanut):
Millä ihmeellä pääsit käsiksi siihen EGR:n kohdalla olevaan pulttiin? On sen verran v-mäisessä paikassa että ei oikeen sormissa riitä pituus...

Pitäis tarkastaa nuo hilut...voi olla luulosairautta, mutta tuntuu että pitää korkeilla kierroksilla jotain kilkatusta. Onko tuo nokka-akselin ja paininkuppien vaihto sellainen homma, että onnistuu ihan ok itsekkin?
Työkalut ja auton remppaus ei todellakaan vieraita ole, koko pienen ikäni noita vehkeitä rassannut, mutta venttiilikoneiston osiin ei ole ikinä tarvinnut vielä koskea. Mietin vaan, että jos sieltä kopan alta jotain ikävää paljastuu niin ei tarvitsis taas touhutonnia laittaa siihen että joku toinen ne hilut vaihtaa....


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa