Pumppusuutinkoneen (1.9) nokka-akseli galluppi

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 16.3.2010 8:07

232tkm ajetussa AVF:ssä ei nokassa kulumisen merkkejä, mutta ilmeisesti kahdessa suuttimen paininkupissa ilmeisesti menneet välykset kiinni ja kulahtanu molemmin puolin.

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 23.5.2010 20:54

Onko edelleen kaikki ongelma moottorit olleet poikittain?
Onko nelikoissa ollut myös ongelmaa, jostain joskus muistelen kuulleeni että nelivetoisissa tuo kone olisi jotenkin hieman eriasennossa, josta johtuen tuota ongelmaa ei noissa esiintyisi?!!
Jos otetaan nyt esimerkkiautoksi Golf IV 4motion.
Edellisessä ARL-koneisessa Golf IV 4motionissa ei ollut mitään merkkejä kulumasta ~200tkm kohdilla.
Ajatuksia.

Ouwi
-
Viestit: 183
Liittynyt: 22.9.2007 16:36

ViestiKirjoittaja Ouwi » 24.5.2010 11:08

Tuo oma on AJM koneinen 4motion ja kyllä siinä ainakin oli pientä kulumaan havaittavissa 256tkm kohdalla kun oli motti auki.. Ei tosin mitään niin vakavaa että olisin vaivautunut osia vaihtamaan, hyvin on jo reilun 20tkm kulkenut sen jälkeenkin..

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 24.5.2010 16:08

On joku pitkittäinenkin ollut jossa oli nokat ihan finaalissa.

KimmoO89
-
Viestit: 9
Liittynyt: 22.3.2008 13:24

ViestiKirjoittaja KimmoO89 » 24.7.2010 21:04

passat 1.9 atj 115hv 4motion, ei kulumisen merkkejä. autolla rullattu 266 tkm. ja kone siis pitkittäin.

Fear
-
Viestit: 119
Liittynyt: 16.7.2008 21:05

ViestiKirjoittaja Fear » 25.7.2010 2:08

345 ajettu AJM 4-motion Borassa ja ei mitään merkkejä nokan tai paininten kulumisesta.

Micco
-
Viestit: 679
Liittynyt: 25.8.2003 18:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja Micco » 26.7.2010 16:40

230tkm ajettu AVF, siis pitkittäin. Nokissa oli pientä kulumaa ja 3 paininkupissa oli jäljet. Olleet ehkä hivenen normaalia kovemmalla rasituksella.

Knacken
-
Viestit: 22
Liittynyt: 19.11.2009 21:24

ViestiKirjoittaja Knacken » 28.7.2010 8:59

218tkm ajettu 96kw ASZ 4motion golf, longlife ohjelmalla ~200tkm asti, nyt 10tkm välillä.
kolmosen pakonostimessa silmin nähtävä pieni kuluma, muuten ok.

vazjargon
-
Viestit: 21
Liittynyt: 10.7.2007 12:03

ViestiKirjoittaja vazjargon » 5.8.2010 6:16

206tkm ajettu ATD, 195 asti longlifella, nyt kiinteällä vaihtovälillä. Ei kulumisen merkkejä.

der_wagen
-
Viestit: 132
Liittynyt: 5.11.2009 8:55

ViestiKirjoittaja der_wagen » 29.9.2010 10:16

Pystyykö noita kuppeja muuten painamaan alas jollain muovisella kiilalla, että näkisi vähän paremmin miten noi on kulunut? Vai riittääkö tarkastukseksi yksinkertaisesti se, että kupit näyttävät tasaisilta siltä osin, mitä noita nyt ylipäätään pääsee näkemään?

Toiseksi, onko mitään estettä sille, että pyörittäisi tota nokka-akelia sopivalla työkalulla, että pääsis tsekkaamaan myös ne kupit jotka ovat tällä hetkellä painettuina?

Ouwi
-
Viestit: 183
Liittynyt: 22.9.2007 16:36

ViestiKirjoittaja Ouwi » 29.9.2010 10:56

Ei niitä paininkuppeja oikein pysty painamaan ja vaikka pyörittää konetta niin siltikään ei nää koko totuutta. Jos haluaa mielenrauhan niin äkkiähän sitä purkaa hieman ja katsoo kupit..
Pakonenät kuluu nokasta herkemmin, tuossa äsken pyörittelin käsissä nokkaa joka varmasti näyttää maallikon silmin ehjältä, mutta siitäpä oli hävinnyt 0.6-0.73mm tavaraa pakonenistä. Sekä kaikki pakopuolen paininkupit romuna, vaikka "päällisin puolin" näyttää ehjältä..

der_wagen
-
Viestit: 132
Liittynyt: 5.11.2009 8:55

ViestiKirjoittaja der_wagen » 29.9.2010 11:48

Ok, eli periaatteessa pitää tyytyä noiden nokkien tutkiskeluun, tai muuten pitää irroittaa nokka-akseli.

Sen verran mitä noita taskulampun valossa pääsi katsomaan, niin aika monesta nokasta näyttäisi kanttaus puuttuvan kokonaan. Ts. kulumaa tuolla on, mikä näillä kilometreillä (330tkm) on käsittääkseni suhteellisen odotettu löydös.

Voikohan tosta kulumasta päätellä mitään nokkien jäljellä olevasta eliniästä?

mujunen
-
Viestit: 48
Liittynyt: 13.7.2007 19:00

ViestiKirjoittaja mujunen » 4.10.2010 20:42

Passat -03 AVB. 410tkm. Yksi paininkuppi puhki muutama muu pahoin kulunut, nokka-akseli sökö samoin sen laakerit. Ajettu kuulemma aina Long Lifeillä..

mujunen
-
Viestit: 48
Liittynyt: 13.7.2007 19:00

ViestiKirjoittaja mujunen » 9.3.2011 20:36

Passat AVF -01, n. 400 tkm. Melkein jokainen paininkuppi puhki ja nokka- akseli aivan valmis.
On nämä kyllä loistavia laitteita..

Dr.Pioneer
-
Viestit: 82
Liittynyt: 19.12.2004 18:01

ViestiKirjoittaja Dr.Pioneer » 10.3.2011 10:41

Monella tosiaan on ollut tuo ongelma noiden nokkien kanssa, mutta kukaan ei ole kommentoinut sitä onko sitä vikaa ilmennyt mitenkään? Eli onko outoa ääntä kuulunut tai jotain? Entäs onko veto parantunut remontin jälkeen?

mujunen
-
Viestit: 48
Liittynyt: 13.7.2007 19:00

ViestiKirjoittaja mujunen » 11.3.2011 10:31

Tuo jälkimmäisen postauksen AVF- koneinen kävi ainakin pari tuhatta kilometriä aiemmin ihan normaalisti. Sitten alkoi ääntelemään epänormaalisti kun yksi nostaja hajosi kokonaan. Käytetystä öljylaadusta ei ole tietoa.

Kyllähän voimaa lisää tulee kun venttiilit taas aukeavat...

Kannattaisi kyllä kurkkia venakopan alle vähintään remminvaihdon yhteydessä niin ei tule ihan yllätyksenä.

islet
-
Viestit: 5
Liittynyt: 19.1.2011 23:38

ViestiKirjoittaja islet » 4.6.2011 22:43

Nostetaanpa tätä aina niin mieluisaa topiccia hieman. Kurkistelin venakopan alle tuossa viikolla kun vaihdoin suuttimien johtosarjan. Havainto oli erittäin ilahduttava : nokissa ei näkynyt minkäänlaisia kulumisen merkkejä.

Audi A4 BKE -05 ajettu 250tkm. 220tkm asti Long Lifellä ajettu, siitä eteenpäin Teboil Diamond Dieselillä 10tkm vaihtovälillä.

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 14.6.2011 11:38

Mitäs tää tällänen remontti sitten tulee kustantamaan suurin piirtein? Katellu tuossa yhtä -03 nelos golffia, koneena ilmeisesti tuo 100hp pd. Ajettukin jo melki 400tkm ja ei moottorille oo tehty mitään suurempaa. Uskaltaakohan tota sitte ostaa ollenkaan..

chrisse
-
Viestit: 28
Liittynyt: 26.3.2010 18:08

ViestiKirjoittaja chrisse » 18.10.2011 21:47

äsken pyörittelin käsissä nokkaa joka varmasti näyttää maallikon silmin ehjältä, mutta siitäpä oli hävinnyt 0.6-0.73mm tavaraa pakonenistä


Olisko heittää pumpparin kepille arvoja? Olis tarkoitus vaihtaa öljyt ja suotimet tässä viikon sisään niin ajattelin että josko avais tuon kopan ja tarkastelisi nokat.

markohei
-
Viestit: 20
Liittynyt: 16.5.2011 14:35

ViestiKirjoittaja markohei » 19.10.2011 8:06

397 tkm ajettu vm 2000 Passat ATJ. Tähän asti on toiminu ok eikä konetta ole tarvinut rempata eikä myöskään tiptronicia, johon öljyjä vaihdettu suht. säännöllisesti. Kesällä vaihdettiin venttiilikoppa paikallisessa liikkeessä, eivät puhuneet mitään että nokka olisi kulunut tai muusta ongelmasta, tähän asti ovat kyllä ilmoittaneet jos jotain ikävää löytyy jonkun remontin yhteydessä. Kesällä vaihdettiin myös tandem-pumppu Vepsäläisellä, vuoti ulospäin löpöä muttei ilmeisesti öljyn sekaan. Ei tuo kyllä savuta ja tehojakin löytyy. Öljyä ei ole kulunut venttiilikopan vaihdon jälkeen, tosin panivat Castrol 5W 30:stä jota aiemmin en ole käyttänyt tuossa (363 tkm oli ostettaessa, joten 1,5 vuodelta on nämä omat kokemukset). No, kohta on katsastus, katsotaan mitä setä siellä konttorilla sanoo tuosta...

juhema
-
Viestit: 162
Liittynyt: 23.7.2003 12:28

ViestiKirjoittaja juhema » 1.8.2012 17:13

181tkm ajettu ARL (124kW / 386Nm) ja vaihtoon meni nokka-akseli, paininkupit ja laakerit. Oireena puputtava ääni tyhjäkäynnillä ja yli 2000 kierroksen alkanut helinä. Yksi paininkuppi oli kulunut kokonaan puhki. Aina käytetty 505.01 -öljyjä 15tkm vaihtovälillä, mutta suosittelivat korjaamolla 507.00 -luokituksen öljyjä vaikka lyhyemmälläkin vaihtovälillä. Vaihtavat kuulemma muutamia nokkia 1.9/2.0-koneisiin "viikoittain"?

Jomma
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 15.8.2012 9:39

ViestiKirjoittaja Jomma » 15.8.2012 9:45

193tkm
Nokka-akseli kulunut, 1.syl paininkuppi puhki, muutkin kuluneet.
3.syl. suutin korjaa 1,8.

Oireena puputtava ääni (puhaltaa imupuolelle). Ajoittain kova nakutus (riippuen käynnistyskerrasta).

edit:
vaihdettu uusi nokka-akseli ja sen laakerit, nostimet paininkupit yms., pumppusuuttimen tiiviste joka korjasi +myös muihinkin suuttimiin vaihdettu tiivisteet, sekä tandempumpun tiiviste. Pumppusuuttimien johtosarja vaihdettu.

VW merkkiliikkeessä korjattu, suosittelivat nimenomaan 505.01 luokituksen mukaisien öljyjen käyttöä siellä, kuulemma voi ajaa myös longlifella?

Moottorityyppi on BXE.

QnQQ
-
Viestit: 5
Liittynyt: 15.11.2012 11:07

ViestiKirjoittaja QnQQ » 22.11.2012 13:20

Passat -07 1.9 tdi 77kW 202tkm BXE

Nokka-akseli kulunut 3 ja 4 sylinterin kohdalta. 3.syl paininkuppi puhki.
Oireena juurikin tämä puputtava ääni.

Kone huuhdeltiin perusteellisest uudella öljyllä öljypohja irrallaan. Öljypohjassa raudanpalasia ja jousen pätkiä. Uudet öljyt ja suodatin ja vartti käytettiin konetta ja taas uusi suodatin ja öljyt.

vaihdettu uusi nokka-akseli, paininkupit

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 22.11.2012 18:23

Mites nuo on niin pirun löyhiä? Tuntuu ettei kestä jakajapumpulliseen verrattuna mitään. Suurin osa taitaa olla poikittain olevia koneita?

Antsa
-
Viestit: 1420
Liittynyt: 4.10.2003 22:27

ViestiKirjoittaja Antsa » 22.11.2012 19:15

pikku eronahan nuissa on se että pumppareissa myös suutinpaine tehdään nokka-akselilla.

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 25.11.2012 15:10

380tkm avf passat, nokat pikavilkaisulla kuluneet raakasti. millanen homma vaihtaa akseli, paininkupit ym tarvittavat? mitä muuta tulis tarkistella ennen kasaamista?

Kuva

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 25.11.2012 18:36

voiko suuttimien keinuvipujen pukin irrottaa ilman jotaki suutinkikkailuja ko minun makkuun suuttimet painaa melkoisella voimalla keinuvipuja ylöspäin?
e: pittääkö tandemipumppu irrottaa?

e: http://www.youtube.com/watch?v=V3XNNGpdu7w

cre8tor
-
Viestit: 158
Liittynyt: 18.9.2006 19:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja cre8tor » 2.11.2013 20:10

Tänään vaihdettu ARL koneiseen golfiin nokka, paininkupit sun muut hilppeet. 248tkm mittarissa ja ainakin 1 ja 3 pytyn ensimmäiset nokat (pako?) pyöreät ja paininkupit puhkikuluneet.

Oma hommansa oli mutta tuli tehtyä, darksidedevelopmentsilta tilasin hilut ja pultit, jäi jotain vajaa 700e postikuluineen hintaa remontille.

suht helppo tehdä vaikka aikaa menee kaiken ylimääräisen purkamiseen/kasaamiseen melko paljon...

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 11.11.2013 17:46

avf 145tkm nelospakonokka kulunut vajaan millin, painimet ehjät. Toisesta keinuvivusta oli irronnut prässätty tulppa ja päästänyt öljyä vuotamaan sitä kautta, joka on ehkä edesauttanut vaurion syntyä. Laakeriliuskat oli aika surullisen näköiset.

M1k4
-
Viestit: 29
Liittynyt: 17.10.2008 20:57

ViestiKirjoittaja M1k4 » 20.2.2015 20:33

Nostetaan topicia ja kerrotaan, että -06 265tkm ajetussa BXE myllyssä oli nokat ehjät kun viime kesänä niitä zuumailin.

Paskakuski
-
Viestit: 100
Liittynyt: 3.5.2009 8:21

Re: Pumppusuutinkoneen (1.9) nokka-akseli galluppi

ViestiKirjoittaja Paskakuski » 8.2.2017 5:21

-01 passat AVF 431tkm ja nokka kaputt. Ykköseltä toinen nokka kulunut ja painibkupissa pinta lähtenyt kulumaan. Onko noissa tarvike nokka-akseleissa miten paljon eroja? Englannista näkyis saavan akselin, paininkupit ja laakerit alle 200e

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

Re: Pumppusuutinkoneen (1.9) nokka-akseli galluppi

ViestiKirjoittaja nani » 3.5.2017 19:21

Päiwää.

Täällä kans ARL joka putputtaa. Englannista tilasin nokka-akseli paketin ja remontti alkas piakkoin.

Minulla siis on nyt uusi nokka,paininkupit ja nokan laakerit pöydällä.

Mitä muuta sinne kannattaa vaihtaa samalla? Tai no järkevin olis vaihtaa autoa mutta nyt pakkoremppa eessä.

Pultit,tiivisteitä,mitään muuta? Jakopää tehty justiin niin se saa olla.

Tandem pumppu pelottaa kanssa, pystyykö tälle antamaan ensiapua kun käsittääkseni se vielä on ehjä.

Lähinnä sillä kyselen kun remontti pitäisi saada valmiiksi kerta laakista,eikä jäädä viikoks pelti auki oottaan osia.

Kiitos :)

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Pumppusuutinkoneen (1.9) nokka-akseli galluppi

ViestiKirjoittaja Jultsu » 3.5.2017 20:12

Keinuvipujen pultit (8kpl) pitäis periaatteessa myös uusia. Tandemia turha yrittää tekohengittää 50e tiivistesarjoilla, uusi on alta 200 euroa. Onhan se tandem täysin kuiva, samoin kuin se tandemin alapuolella kulkeva jäähynesteletku?

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

Re: Pumppusuutinkoneen (1.9) nokka-akseli galluppi

ViestiKirjoittaja nani » 3.5.2017 20:22

Kyllä se tandemi vähä näyttäs että kastuu, mutta näyttää likaiselta, niinkuin vuotava moottoriöljy jossain lohkon kyljessä.

Kannattaako suuttimien tiivisteitä uusia? Tonneja en lyö kiinni se on saletti,mutta pieni edullinen ensiapu mielessä :)

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Pumppusuutinkoneen (1.9) nokka-akseli galluppi

ViestiKirjoittaja Jultsu » 3.5.2017 20:24

Ei missään nimessä kannata edes hengittääkään suuttimia päin jos vain toimivat normaalisti ja eivät vuoda naftaa öljyn joukkoon. Irroituksen jälkeen tekevät satavarmasti juuri niin.

Puristele vähän sitä jäähynesteletkua, tuntuuko kiinteältä ja kimmoisalta vai onko muuttunut jo vetiseksi lakritsaksi?

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

Re: Pumppusuutinkoneen (1.9) nokka-akseli galluppi

ViestiKirjoittaja nani » 3.5.2017 20:51

Ok suuttimiin ei kosketa siis.

Ei ole lakua letkut, eikä moottoriöljyssä ole tiisseliä. Moottoriöljyt vaihoinki justiin. Ja vaihan kyllä vielä uusis kunhan uus nokka kii.

Autolla ajettu 390tkm -04 vakio Seat Leon. Huoltokirja ei ole täydellinen mielestäni taikka sit tätä ei ole pidetty kuin kukkaa.

Tero P
-
Viestit: 331
Liittynyt: 18.1.2005 11:21
Viesti:

Re: Pumppusuutinkoneen (1.9) nokka-akseli galluppi

ViestiKirjoittaja Tero P » 3.5.2017 22:42

nani kirjoitti:Minulla siis on nyt uusi nokka,paininkupit ja nokan laakerit pöydällä.

Mitä muuta sinne kannattaa vaihtaa samalla? Tai no järkevin olis vaihtaa autoa mutta nyt pakkoremppa eessä.

Pultit,tiivisteitä,mitään muuta? J

Nokkapukkien pultit uusiks, sekä keinujen pultit ja tieten nokan stefa.
Keinujen pultteja on käytetty toiseenkin kertaan ja ovat tuntuneet sen kestävän (kokeile omalla vastuulla). Nokkapukkien pultit on sen verran heppoisat (ja kohtuu hintaset) et ne kyllä itse uusin aina.

Jultsu kirjoitti:Ei missään nimessä kannata edes hengittääkään suuttimia päin jos vain toimivat normaalisti ja eivät vuoda naftaa öljyn joukkoon. Irroituksen jälkeen tekevät satavarmasti juuri niin.

Nyt oli kyllä aika paksua tuubaa...
Jokusia suutinsarjoja oon vaihtanu, eikä kertaakaan oo jääny suuttimet vuotamaan. Ja kyllä, oon asentanu suuttimia myös todella huonon näkösiin kansiin. Esim. akan Passatissa oli suuttimet eläny niin paljon et suuttimien rungoistakin oli lähteny tavaraa ja poteroissa oli todella pahat urat.
Suuttimien vaihdon jälkeen ajettu nyt reilu 180tkm ilman ongelmia.


Ja topicin alkuperäiseen aiheeseen:
Passat 3c bkc-koneella (vanhan mallin nokka, ei dpf-nokka).
Ajettu LL-ohjelmalla 180tkm asti. Siitä 250tkm asti kiinteällä vaihtovälillä LL-öljyllä. Sen jälkeen 505.01 (TB DD) kiinteällä vaihtovälillä.
250tkm kohdalla pakonokissa selvää kulumaa. Sen jälkeen ajettiin 418tkm saakka. Vasta silloin puhkesi nelosen nostaja ja nelosen pakonokasta oli kadonnut reilu 4mm nostoa.

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Pumppusuutinkoneen (1.9) nokka-akseli galluppi

ViestiKirjoittaja Jultsu » 4.5.2017 6:58

Mulla loppu nesteiden sekoittuminen vasta kolmansilla tiivisteillä (eli 2 pykälää vakiota suuremmilla), ilmeisesti oma kansi oli sitten sieltä aivan paskimmasta päästä.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

Re: Pumppusuutinkoneen (1.9) nokka-akseli galluppi

ViestiKirjoittaja alspe » 4.5.2017 19:10

Kuva

450tkm ajetun AVF:n nokka näytti eilen tältä. En osaa yhtään sanoa kuntoa. Mustumista kuvan vasemmassa päässä ja oikean pään kohta x ei kiillä.

Kuva aukeaa suurempana toisessa välilehdessä.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: Pumppusuutinkoneen (1.9) nokka-akseli galluppi

ViestiKirjoittaja pete73 » 4.5.2017 20:10

Tarkoitatko x:llä tuota keinuvivun rullaa? Kokeilitko pyöriikö se muihin verrattuna samalla tavalla.. ettei ole jumissa ja laahaa nokkaansa vasten.

IMG_20170504_200408.jpg
IMG_20170504_200408.jpg (1.56 MiB) Katsottu 12088 kertaa

Tuo nokan reunassa oleva viiste pitäisi jatkua tasaisena ympäri asti. Kun nokka kuluu niin viiste katoaa ympyröidyltä alueelta ja reuna tuntuu terävältä. Mitä pidemältä matkalta viiste puuttuu sen enempi nokan kärjestä on lähtenyt materiaalia.
Kuvassa uusi nokka-akseli.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa