Upsolute ja vianhaku passat 1.8t

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

j3steri
-
Viestit: 29
Liittynyt: 23.4.2008 14:40

Upsolute ja vianhaku passat 1.8t

ViestiKirjoittaja j3steri » 23.4.2008 14:46

Pasuunaan laitettiin tänään upson lastu ja muutos oli hymyä aiheuttava vakioon verrattuna:)
Ehdin ajaa n.20km ja kulkua riitti kivasti, mutta sitten tehot katosivat ja auto tuntuu taas ihan vakiolta.Mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulunut eikä valoja syttynyt. Mistähän alkaisi etsimään vikaa?

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 23.4.2008 22:46

oliskohan By bass menyt rikki

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 23.4.2008 22:52

Tuskin rikkinäinen bypass tuommoseen vaikuttaa.

Itse epäilisin ennemminkin N75-venttiiliä tai MAF:ia.
Vikakoodit lukuun, niin eiköhän se sitäkautta ratkea...

Joht1s
-
Viestit: 219
Liittynyt: 15.1.2007 1:18

ViestiKirjoittaja Joht1s » 24.4.2008 7:26

voipi olla, että kaasuläpässä on häikkää, ja ECU on mennyt ns. "varaohjelmalle".. ei nosta ahtoja 0.3bar korkeammalle (??).. itse sanoisin kans et vikakoodit lukuun ja jos vika on kaasuläpässä, itsellä ainakin kun sen nollasin ni mielestäni alko toimimaan paremmin... tosin meni hetki kun kaasuläppä "oppi" uudestaan tavoille..

itellä siis -97 Passat 1.8T ja Upsoluten lastu

jaarli81
-
Viestit: 125
Liittynyt: 12.7.2006 21:22

ViestiKirjoittaja jaarli81 » 24.4.2008 7:29

Voi olla, että N75 tai by-pass on antautunut ja mennyt Safe Modeen, jolloin ahdot on mimimaaliset. Tämä esim. silloin jos on tullut liian kovat ahtopaineet jostain syystä...vikakoodin lukua tai kokeile ottaa akun kenkä irti noin vartiksi, niin että nollautuu. Eikä ohjelmavikakaan ole poissuljettu.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 24.4.2008 8:09

Mutta eipä se bypassin rikkoutuminen mitään safemodea sinällään laukaise, rupeaa vaan ahdin sakkaamaan. Itselläni ei ole koko bypassia ollenkaan ja hyvin toimii.

Toi UpSolute on sinällään jo aika kirosana...

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 24.4.2008 8:49

Tai sitten sieltä on vaan joku letku irronnut tai murtunut kovemman paineen takia. Isohko vuoto kuuluu suhinana ja alkaa nyhtää, mutta pienempää ei välttämättä kuule sisälle.
N75 lienee kuitenkin yleisin vamma ja sen puolesta vois lyödä vetoa jos omilla rahoilla pitäs veikata :)

j3steri
-
Viestit: 29
Liittynyt: 23.4.2008 14:40

ViestiKirjoittaja j3steri » 24.4.2008 13:39

Tänään kokeilin irroittaa akunkengän ja se tosiaan toimi.Taas oli ahtoja ja hymy huulilla, mutta jälleen vartin ajon jälkeen tehot katosi. Ajoin siitä suoraan laakkoselle piuhan päähän ja sieltä löytyi 2 vikaa:- seossovitus, seos liian laiha
- moottorinelektroniikka, sisävastus liian suuri

Nuo nollattiin ja nyt kotimatkalla ainakin pysyi tehot tallella. Meinasin jo käydä palauttamassa vakio-ohjelman takaisin, mutta täytyy nyt muutama päivä vielä seurailla.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 24.4.2008 20:55

Seos liian laiha -vikaa ei kannattaisi tosta vaan nollailemalla ohittaa. Autossa kun saattaa ihan oikeasti olla jotain vikaa. No, kukin hajottaa moottorinsa miten tykkää.

j3steri
-
Viestit: 29
Liittynyt: 23.4.2008 14:40

ViestiKirjoittaja j3steri » 25.4.2008 10:02

Eilen illalla kävin vielä antamassa lapikasta ja 80-120 meni parhaimmillaan käsipelillä mitattuna 4,8s, joten voimat oli tallella. Tänä aamuna sitten taas kaikki oli muuttunut ja auto oli yön aikana muuttunut vakioksi:( Onko toi upson ohjelma vaan niin paska ettei se sovi tähän autoon vai mikä on, kun kuitenkin ennen ohjelmointia toimi moitteetta eikä mitään häiriökäyttäytymistä ilmennyt. Ja vaikka se nytkin on ilmeisesti jollain "varamoodilla" niin kulkua riittää ihan samalla tavoin kuin vakiossakin. Illalla pitäis vielä luetuttaa vagcomilla, joten palataan asiaan

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 25.4.2008 10:25

Ei ole ohjelman vika jos sulla on joku mekaniinen komponentti paskana.
Mielestäni Tero tuossa ylempänä kiteytti asian aika selkeesti, mutta jos se ei avautunut niin tässä toinen versio aiheesta: lopeta kenkiminen, selvitä miksi se sos on liian laiha ja korjaa se, ennenkuin tarvii alkaa etiskellä uutta moottoria.

Kun se on alkuun noin 10vuotta ollut vakiona ja nyt laitetaan lisää ahtoa, niin se on ihan normaalia että letkut poksuu, säätöventtiilit hajoaa jne.

j3steri
-
Viestit: 29
Liittynyt: 23.4.2008 14:40

ViestiKirjoittaja j3steri » 25.4.2008 11:48

Ihmetyttää vaan että, minkä takia se auto nyt pelaa taas ihan normaalisti, vaikka onkin "varamoodi" päällä.Ei sihise eikä suhise, käy tasaisesti ja kulkee niinkuin ennenkin.Jos tuolla nyt joku imu/ahtovuoto olisi niin eikös se oireilisi kokoajan(vakionakin)? Ja mitä tuohon n75 tulee niin eikös ton testerin pitäisi kertoa jos siinä on jtn häikkää? Älkääkä ny hermostuko en mää sitä tahallani ole hajottamassa :)

j3steri
-
Viestit: 29
Liittynyt: 23.4.2008 14:40

ViestiKirjoittaja j3steri » 25.4.2008 19:02

No niin, nyt ollaan taas vähän viisaampia.Aamulla löytyi yksi imuvuoto imusarjalta lähtevästä putkesta.Uusi putki paikalleen ja akunkenkä irti hetkeksi jonka jälkeen RAUHALLISELLE koeajolle. Sytytyskatkoja heti kun kierrokset nousi yli 3 tuhannen, sitten vagcomilla viat:

-17521 - Oxygen (Lambda) Sensor: B1 S1: Internal Resistance too High

Oliskos toi nyt uuden lambdan paikka??

Joht1s
-
Viestit: 219
Liittynyt: 15.1.2007 1:18

ViestiKirjoittaja Joht1s » 26.4.2008 0:18

todennäköistesti lambda sökö jos tuollaista ilmoittaa..

j3steri
-
Viestit: 29
Liittynyt: 23.4.2008 14:40

ViestiKirjoittaja j3steri » 26.4.2008 9:12

Tuossa vielä kuva vagcomin piirtämästä viivasta, eli tyhjäkäynnillä lambda-arvo muuttui, mutta ajossa piirsi vain suoraa viivaa.
Viimeksi muokannut j3steri, 5.5.2008 17:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 26.4.2008 12:50

No rikkihän se lambda on, jos se ei korjaa. Tai jos korjaa tuommoisilla "pykälillä". Lambda vahtoon ja kokeilemaan uudestaan. Kyllä se siitä.

j3steri
-
Viestit: 29
Liittynyt: 23.4.2008 14:40

ViestiKirjoittaja j3steri » 5.5.2008 17:23

Tuossa kuvassa oikealla on autossa kiinni ollut N75 ja tuon vasemman puoleisen sain marmoritiskiltä, mutta mikä letku tulee kiinni mihin, vai onko tuo väärä osa.Molempien varaosanumero täsmää kulkineeseen.Vanhemman merkki on Eaton? ja uusi on aito Pierburg.Tuossa vanhemmassa on tuplasti paksummat liittimet.
Viimeksi muokannut j3steri, 8.5.2008 12:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 5.5.2008 20:56

Oot saanu väärän venttiilin, uusi osa on N249, ohjaa by-pass -venttiiliä.

j3steri
-
Viestit: 29
Liittynyt: 23.4.2008 14:40

ViestiKirjoittaja j3steri » 6.5.2008 6:45

Joo niin vähän aattelinkin,sen siitä saa kun ei viitsi irrottaa vanhaa ja lähtee mallin kanssa kauppaan :) No tänään uusi yritys

j3steri
-
Viestit: 29
Liittynyt: 23.4.2008 14:40

ViestiKirjoittaja j3steri » 6.5.2008 21:02

Jos pässiltä lähtevä ja n249:lle menevä letku vuotaa niin voiko se aiheuttaa laihalla käyntiä? Tai jos joku muu niistä n249 letkuista vuotaa?

musta on paras
-
Viestit: 40
Liittynyt: 5.5.2008 20:34

ViestiKirjoittaja musta on paras » 6.5.2008 21:12

Laita letkut kuntoon niin voi pässi pelata oikein D..

j3steri
-
Viestit: 29
Liittynyt: 23.4.2008 14:40

ViestiKirjoittaja j3steri » 7.5.2008 7:15

Päivitystä tilanteeseen... lambda vaihdettu, n75 vaihdettu(oli täysin hengetön) , MAF putsattu ja arvot ok, tulpat uusittu, bypass vaihdettu( 710N)

Silti jostain syystä antaa vikakoodin laihasta seoksesta, voisiko syynä olla tuo pässiltä lähtevä letku, joka vuotaa/kautta imee itsensä tukkoon???

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 7.5.2008 11:54

Kyllähän siinä aina jotain häiriöitä tulee kun ilmat karkailee pois eikä kalvotoimiset säätimet toimi ja moottoriin menee eri määrä tavaraa kun on mitattu.
Kai siinä(kin) on myös bensapainesäätimen ohjausletku murtunut, ehkä myös huohotusjärjestelmä vuotaa. Pikkuletkut on kätevä laittaa metritavarasta uusiksi, ja se huohottimen muoviputkivänkyrä oli jotain 50e luokkaa.

Eli normimeininki: repullinen venttiileitä ja säätimiä uusiksi, letkuja uusiksi, vähä sytkäosia ja muuta kivaa niin kai se taas hetken toimii. ehkä ;)

j3steri
-
Viestit: 29
Liittynyt: 23.4.2008 14:40

ViestiKirjoittaja j3steri » 13.5.2008 12:36

Nyt on sitten maffikin vaihdettu ja vihdoinkin auto toimii niinkuin pitääkin. Jännä homma kun ei antanut maffista vikakoodia, ainoastaan herjasi laihasta seoksesta. Kyllä on volkkari ihan maineensa veroinen, jos vertaa edelliseen t4 volvoon, johon ei tarvinnut vaihtaa yhtään osaa softan vaihdon jälkeen:) tähän pasuunaan onkin sitten saanut vaihtaa osia reppukaupalla;)

Mandu
-
Viestit: 56
Liittynyt: 31.8.2006 12:12

ViestiKirjoittaja Mandu » 13.5.2008 15:19

Luin vasta nyt viestiketjua läpi alusta alkaen ja kun tulin seuraavaan kohtaan oli vika jo selvä:
MAF putsattu
Nyt on sitten maffikin vaihdettu ja vihdoinkin auto toimii niinkuin pitääkin. Jännä homma kun ei antanut maffista vikakoodia, ainoastaan herjasi laihasta seoksesta.
Niin hän se yleensä menee jos se lanka on likainen! Lika palaa kiinni, eikä sitä pesemällä saa kuntoon! Ja lambda ilmoittaa laihaa seosta kun ilmaa menee koneeseen enemmän kuin likainen MAF mittaa. Aina kannattaa etsiä vikaa ensimmäisenä MAF:sta, kun vikakoodit ilmoittaa ahtovuodosta ja laihasta seoksesta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 81 vierailijaa