VAG 1.8T Kylmäkäynnistysongelma

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Toner
-
Viestit: 63
Liittynyt: 5.2.2004 15:35

VAG 1.8T Kylmäkäynnistysongelma

ViestiKirjoittaja Toner » 6.2.2004 11:47

Oire -> Auto kylmällä ilmalla ilman roikkaa, käytät käynnissä jostain syystä alle minuutin (meikäläisellä siirto roikkapaikalle 15m). Sitten annat olla jonkun aikaa ja yrität käyntiin niin kone hyrähtää ja sammuu. Tämän jälkeen ei toivoa käyntiin lähdöstä starttaamalla normaalisti.

Viimeksi marraskuussa näin käytyä hinautin auton merkkiliikkeeseen jossa kolmen päivän ihmettelyn jälkeen totesivat että karstainen lambda-anturi aiheutti vian + vaihtoivat tulpat ja vika oli "korjattu". Reissu maksoi noin 500€

Viime viikonloppuna sama vika toistui, jonka jälkeen v-käyrä tapissa ja menetettyjen eurojen kuva silmissä käväisin pistämässä googleen hakusanan "Cold start problem with audi A6" ja bingo! DeJaVu olo tuli kun tuon ensimmäisen hakutuloksen luki.

http://www.talkaboutautos.com/group/rec ... 20184.html

Sieltä myös korjausehdotus: Kaasu pohjaan ja anna startata. Näin tein ja noin 10sek jengaamisen jälkeen auto lähti käyntiin... Makso vähemmän kuin 500€...

Eli se merkkihuollon ammattitaidosta. Kun tällaisia tekniikan ihmelapsia löytyy jotka uskovat huoltoliikkeen selittelyjä ja maksavat mukisematta kaiken niin hyvinhän niillä varmaankin pyyhkii... Tyhmästä päästä kärsii koko lompsa.

Tässä forumissa ei varmaankaan muita tällaisia tumpeloita löydy, mutta ajattelin kuitenkin postata josko jollakin muulla olisi käynyt samoin.

Banana

ViestiKirjoittaja Banana » 6.2.2004 12:10

KIITOS!

Kaverilla on sama moottori kuin sinulla, ja hänelläkin on ollut ihan sama ongelma. Minullakin on 1.8 T , mutta moottorikoodilla AUQ.
Ei ole ainakaan vielä ilmennyt mitään tämmöistä ongelmaa, mutta tietää sen ilmetessä kokeilla tätä ihan vanhaakin kikkaa sahata moottoria poljin pohjassa niin että moottori käynnistyy.

Terv. Banana

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 6.2.2004 21:49

Tuo pätee muihinkin kuin 1.8t:hen. Mulla kävi kanssa just noin. Olin lähdössä duunista ja eipä auto käynnistynytkään. Pian oli tojotamiehiä auton ympärillä hymyilemässä. Laitoin väkisin käyntiin kuten toner tuossa jo mainitsikin (käsittääkseni katalysaattoriautolla ei suositella painamaan kaasua ollenkaan, tai ainaski ennen opelilla oli sellainen ohjeisto) ja äkkiä kotiin nuolemaan tojotakuskien aiheuttamia haavoja : )

Stana.

JTT76
-
Viestit: 69
Liittynyt: 23.7.2003 11:05

ViestiKirjoittaja JTT76 » 7.2.2004 13:28

vw laatua! oman ajoinkin talveksi talliin :)

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 8.2.2004 14:45

Kannattaa varmaan jossain vaiheessa mennä kyselemään rikkinäisiä vw/audin osia merkkikorjaamoilta kun yleensä näkyyvät vaihtavan ehjiä osia uusiin :P

Marko H.
-
Viestit: 2464
Liittynyt: 23.7.2003 13:15

ViestiKirjoittaja Marko H. » 9.7.2004 15:16

---

1.8TQ

ViestiKirjoittaja 1.8TQ » 11.1.2005 12:33

mulla esiintyy ongelmaa vaan jos on roikassa lämmitetty nii tekee vastaavaa... mutta kylmänä ilman roikkaa ei mitään ongelmaa...

JiiP
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 12.8.2004 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja JiiP » 11.1.2005 12:46

1.8TQ kirjoitti:mulla esiintyy ongelmaa vaan jos on roikassa lämmitetty nii tekee vastaavaa... mutta kylmänä ilman roikkaa ei mitään ongelmaa...


Sinulla taitaa kyse olla tuosta. Eli siitä, että tuo lämpötila-anturi lämpeää nopsemmin kuin moottori.

kapa4
-
Viestit: 26
Liittynyt: 27.9.2005 21:50

ViestiKirjoittaja kapa4 » 16.1.2006 16:24

Mulla sama homma jos oli n. 1 tunti roikassa -> ei tahtonu millään käyntiin.
Neuvoksi tarjottiin notta pitempää aikaa roikassa. Nyt pidän jotain 3-4 tuntia roikassa ja lähtee laakista käyntiin. Joku anturi lokilämppärin lähellä kuumenee ja aiheuttaa tämän käyntiinlähtöongelman.

Korjari
-
Viestit: 21
Liittynyt: 25.1.2005 14:01

ViestiKirjoittaja Korjari » 10.4.2006 19:11

Saman teki mullakin tuossa viikonloppuna. Lämmintä n. +3 astetta eikä ollut roikassa. Oudoksutti tuossa tilanteessa se, että kun autoa pyöritti startilla, mielestäni moottori pyöri epäilyttävän kevyesti. Eihän tämä ongelma olisi sama mitä eräässä transporterissa, eli öljynpaineen rajoitinventtiili jumissa->liian kova paine->venttiilit jää vuotamaan hydraulinostimien ansiosta? Voisiko tällainen tilanne edes tapahtua AEB-koneessa?

Edit. Tosiaan...käytin autoa käynnissä muutamaa tuntia ennemmin, joten olisikohan sittenkin perää tuossa linkin jutussa.

petrij
-
Viestit: 60
Liittynyt: 23.8.2003 14:54

ViestiKirjoittaja petrij » 11.4.2006 14:36

itsellä vastaava ilmiö esiintyy jos on reilusti pakkasta ja käyttää eberiä vaikkapa minuutin verran ennen käynnistystä.. eli jos ei ehdi kunnolla lämmittää, niin sitten kylmänä käyntiin ja sen jälkeen eberi päälle niin ei ole ongelmia.

cossmic
-
Viestit: 5
Liittynyt: 1.8.2009 1:25

ViestiKirjoittaja cossmic » 3.11.2009 14:02

Onko jollain neuvoja mistä mahtaa vika johtua. Eli usein kylmänä käynnistäessä ulkolämpötilan ollessa lähempänä miinusta kone lähtee kyllä käyntiin, mutta ottaa vain kolme pyttyä mukaan. Vähän kaasua painaessa lähtee kyllä se neljäskin pelittämään. Lämpimänä käynnistäessä auto ei ole kertaakaan tehnyt tätä.

m_a_j_y
-
Viestit: 30
Liittynyt: 16.11.2009 8:32

1,8 T AUM kylmäkäynnistysongelma

ViestiKirjoittaja m_a_j_y » 16.11.2009 8:48

Täällä kohtalotoveri.
Kaikenlaista on tutkittu ja testattu.
Nyt tuntuisi siltä että kysymys on bensan saannista startin yhteydessä.
Kun kuskin oven avaa, bensapumppu lähtee toviksi käymään, ja kun kääntää virta-avaimen päälle pumppu käy hetken aikaa.

Mikä ohjaa tuota oven avauksen jälkeistä pumpun käynnistystä, kun tuntuisi siltä että se ei aina toimi. Onko ovessa joku muu ohjaus tätä varten kuin se joka ohjaa kojetaulun merkkivaloa ja sisävaloja. Ainakin joku boksi ottaa tähän kantaa koska tämähän ei tapahdu kuin kylmänä

Ja onko noissa bensaputkissa joku takaiskuventtiili jonka pitäisi estää bensan takaisin valuminen.

Ja onko muita hyviä ehdotuksia.

PP1.8T
-
Viestit: 8
Liittynyt: 17.11.2009 19:27

ViestiKirjoittaja PP1.8T » 17.11.2009 19:50

Ongelmia ilmennyt

Jos olen ymmärtänyt oikein niin oven lukossa on mikrokytkin mikä ohjaa pumpun relettä--> nostaa paineet bensa järjestelmään..

Ja jos oikein muistan kun ostin n. vuosi sitten 03 Octavian niin kyseinen juttu toimi aina kun autolla ei oltu ajettu vähään aikaan ( yhdestä kahteen tuntiin, mm. mielestäni ei pudottanut paineita pois kun sammutti auton esim 15 min päästä aukaisi kuskin oven), nykyisin jostain ovesta (ilmeisesti kuskin ovesta) kyseinen mikrokytkin kumminkin hajonnut ja mittaristossa loistaa mm avoin ovi merkkivalo ja rele ei ohjaa pumppua.

Huollossa kallis osa, sillä uusivat koko lukkopesän (?)

Nyt on vaihdettu lämpöanturi 4-pin vihreä, mikä ohjaa niin moottoria kuin myös mittariston lämpötilan mittaria--> ei vaikutusta ongelmaan..

omassa seuraavia ongelmia: jos auto kone kylmä-->lähtee käyntiin mutta saattaa nykiä ensimmäisellä 100 metrillä... jos lämppärissä 0,5h "hörähtää" käyntiin ja sammuu... lämppärissä 1h--> ei ongelmia (vielä).. jos saatu käyntiin ja ajettu esim 5 min ei ongelmia..

Käytetty kahdesti Joensuun merkkihuollossa, piuhan jatkona mutta ei virhe koodia.. epäilty kyseistä lämpöanturia, puolia, Lambda-anturia.. virhe koodi tarvitsee 10 sekunnin toiston että kirjautuu koneelle kuulemma.. jos tämä ongelma antaa sitten virhettä...

http://www.elitedubs.com/index.php?topic=988 täältä läytyy lisää aiheeseen..

Woo
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.9.2003 20:36

ViestiKirjoittaja Woo » 18.11.2009 7:51

Samaa oiretta omassa autossa kuin PP1.8T tuossa edellä kertoili. Aina lähtee käyntiin, mutta roikassa ollessa ei välttämättä ensimmäisellä eikä toisella yrityksellä.

Kostealla ja/tai kylmällä kelillä tekee monesti (50% ehkä) että käynnistyy, mutta käy todella raskaasti, bensa haisee pakokaasussa ja pitää kaasulla pidellä käynnissä, vetoja ei yhtään. Tämä vaiva paranee kuitenkin parinsadan metrin ajon jälkeen, tai paikallaan käyttämällä muutaman kymmenen sekunnin kuluessa. Vikakoodeja ei ole mitään. Lämpöanturi vuoden vanha, puolat vuoden vanhat. Eikai kylmä kone lambdaa paljon katsele heti käynnistyksen jälkeen?

Tämä vika siis ei sinänsä haittaa ajamista, eikä ainakaan vielä ole aiheuttanut sen kummempaa ongelmaa eli aina on päässyt tähän mennessä liikkeelle alkuvaikeuksien jälkeen.

m_a_j_y
-
Viestit: 30
Liittynyt: 16.11.2009 8:32

ViestiKirjoittaja m_a_j_y » 18.11.2009 8:06

Tietääkö kukaan varmasti tuota lamdan osutta ensimmäisten sekuntien käyntiin.
Jos lamda ei määräile seoksia niin poistaa yhden vikamahdollisuuden.

jaakko86
-
Viestit: 60
Liittynyt: 29.6.2008 17:36

ViestiKirjoittaja jaakko86 » 18.11.2009 15:19

...
Viimeksi muokannut jaakko86, 22.1.2011 23:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

PP1.8T
-
Viestit: 8
Liittynyt: 17.11.2009 19:27

ViestiKirjoittaja PP1.8T » 18.11.2009 16:38

joo, aluksi vielä lisää ettei tätä ongelmaa ilmennyt viime talvena... ilmestynyt nyt syksyllä..

Täällä myös epäiltiin aluksi (merkkihuolto) lamdan toimintaa, mutta sieltäkin sanottiin ettei sen pitäisi toimia/antaa tietoa koneelle kylmänä.

- Tulpat vaihdettu kesällä (n. 16€/kpl olisko ne ongelmien syy?)

tarkoitus olisi tulevana vkoloppuna vaihtaa polttoainesuodatin (kai siellä jossain on sellainen) ja mahdollisesti tutkia ilmamassa-anturia.. Jos onnistuisi sen puhdistus.. + tutkia johtoja... kosteudella vaikutusta..?

palataan astialle viimeistään ensi viikolla ja mahdollisesti ollaan viisaampia..

vwnut
-
Viestit: 249
Liittynyt: 21.12.2005 17:27

ViestiKirjoittaja vwnut » 18.11.2009 18:04

Samanlaista oiretta kuin PP1.8T:llä. Mulla Gti Golffi AUM koneella.
Kylmänä, oli piuhassa tai ei, niin ensimmäisellä käynnistyy. Mutta on nihkeä eikä vastaa oikein kaasuun. Helposti sammuu ensimmäisissä liikkeissä jos ei kierroksia pidä reilummin.
Jos sammuu niin kyllä käynnistyy hyvin (edelleenkin). Ja sen parin sadan metrin jälkeen herää normaaliin kuntoonsa.
Mulla on selvä että kuskin oven yksi mikrokytkin on sökönä.
Se joka tunnistaa oven asennon, eli nyt se ei tunnista kun menee ovesta sisään. Ovivalo ei pala ja menee takaisin lukkoon jos ei käytä muita ovia auki. Merkkivaloja ei pala mittaristossa.
Onko mikrokytkimellä ja nihkeillä alkumetreillä tekemistä keskenään?
Eli nythän bensapumppu ei nosta paineita, kävin juuri kuuntelemassa ja vertaamassa 1,6 farkkuun. Eli pumppu ei pyöri vaikka ovea avaa.
Osaako joku sanoa varmaksi vai arvaillaanko lisää?
Jos vaihdan uuden lukon niin mikä on todennäköisyys että kylmäkäynnistykset paranee?

PP1.8T: Kyllähän ne koko lukon vaihtaavat jos vikaa siinä on. Lukko on 150 € ja n. 2h työt.

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 18.11.2009 18:16

omassa (aum 1.8t) olen huomannut kun kylmänä käynnistää,että kun malttaa käyttää tyhjäkäyntiä,kunnes lisäilmapumppu lopettaa pyörimisen,niin toimii paremmin,eikä pätki...

vwnut
-
Viestit: 249
Liittynyt: 21.12.2005 17:27

ViestiKirjoittaja vwnut » 18.11.2009 21:57

Mistä voi huomata että tuo lisäilmapumppu lakkaa pyörimästä?
Ihan uusi nimike tuo mulle (taas kerran).

Woo
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.9.2003 20:36

ViestiKirjoittaja Woo » 19.11.2009 10:23

Omassa autossa toimii oven mikrokytkimet, bensapumppu herää eloon kun oven aukaisee.
Lisäilmapumppu puhaltelee myös, ainakin ennen puhalteli. Käynnistymisen kanssa siis ei mitään ongelmaa, käynnissäpysyminen välillä vaikeaa.

Missä on bensanpaineen säädin? Näkeekö VAG-COM/VCDS:llä paineet jostain?

edit: nyt kun mietin niin ainakin kerran bensa haisi auton takana kun käynnistin auton ja jätin käymään tyhjäkäyntiä, ja kävi huonosti. Että olisiko niin huono seos että ei syty vai heikko kipinä jostain syystä?

m_a_j_y
-
Viestit: 30
Liittynyt: 16.11.2009 8:32

ViestiKirjoittaja m_a_j_y » 19.11.2009 11:39

Sama tuntemus itsellä tuon lisäilmapumpun osalta. Tai ainakin nykiminen loppuu viimeistään silloin kun pumppu lopettaa, valotkin muuten kirkastuvat selvästi sen jälkeen.

Mutta onko se vain aika kysymys, vai liittyykö toi pumpun käynti tähän vikaan jotenkin.
Eikös se vain työnnä lisää ilmaa pakokaasujen sekaan käynnistääkseen katalysaattorin nopeammin.
Jos sen liittimen nyppää irti niin sytyttääkö se saastevalon, ja jos sytyttää niin saako sen kuitattua sharevare VAG-comilla.

m_a_j_y
-
Viestit: 30
Liittynyt: 16.11.2009 8:32

ViestiKirjoittaja m_a_j_y » 19.11.2009 15:32

Sen verran vielä aiheesta että olen tehnyt seuraavat toimenpiteet
1. vaihtanut koneen lämpötila-anturin
2. Pessyt ilmamassa-anturin siihen tarkoitetulla aineella
3. vaihtanut bensan suodattimen
4. vaihtanut bensapumpun releen.
mikään noista ei ole sanottavasti vaikuttanut asiaan.

Ja ilmiö on kaksi tahoinen.
Käynnistettäessä lämpimästä tallista nykiminen saattoi alkaa heti kun pisti automaatin D:lle. Kylmänä lähti hyvin käymään, mutta nykiminen alkoi noin 100 metrin ajon jälkeen.
Pikku hiljaa muuttui niin että ulkona pakkasesta startattaessa ei käynnistynyt ilman kaasun painamista lainkaan, tai lähti käymään kauhealla tärinällä, joka rauhoittui kun painoi hetken kaasua tai sammutti koneen ja käynnisti uudestaan.

Ainoa mikä on harventanut selvästi nykimisen esiintymistiheyttä on se että nykyisin annan bensapumpun käydä loppuun ovenaukaisusta, sen jälkeen virran kytkemisestä ja vasta tämän jälkeen käynnistän koneen.

Ja tietenkään vikakoodeja ei tule mistään

PP1.8T
-
Viestit: 8
Liittynyt: 17.11.2009 19:27

ViestiKirjoittaja PP1.8T » 19.11.2009 16:15

Täällä myös haisee bensa, kun auto ei lähdekään käyntiin kerralla vaan rykii ja sammuu.. tämä taas voisi viitata että kone saa liikaa ainetta ja ei kerkiä polttamaan... mutta mikäs tämän aiheuttaa... lämpöanturi ohjaa konetta ja lyö kylmämoodin (-54) päälle.. (näin minulle kerrottiin)...

Joo, tänään todistettu se että ei ainakaan 10s sytyttänyt moottorin häiriövaloa päälle.. olipas töistä lähtö...

tuo lisäilmapumppu on kyllä nyt aivan uusi asia.. En ole edes huomannut, että joku sellainen siellä pyörisi.. pitää perehtyä asiaan..

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 20.11.2009 17:16

lisäilmapumpun kuulee selvästi kun se on toiminnassa.Sehän haukkaa julmetusti virtaa pyöriessään,joten vaikuttaa käyntiin sitäkautta...Kun pumppu hetken pyörittyään sammuu,niin käyntikin tasaantuu selvästi.Pumpun liittimen irtikytkeminen aiheuttaa vikakoodin,ja muistaakseni vikavalokin syttyy,joten ei saa pois käytöstä.Luulisin että vag-comilla saa kuitattua vikakoodin pois,viisaammat kertokoon.

PP1.8T
-
Viestit: 8
Liittynyt: 17.11.2009 19:27

ViestiKirjoittaja PP1.8T » 26.11.2009 16:21

Vkoloppuna vaihdoin bensasuodattimen ja hämmästelin sitä lisäilmapumppua/toisioilmapumppua (siis katsoin että siellä se keulalla on) sekä meinasin puhdistaa sitä ilmamassa-anturia mutta eihän minulla ollut sopivaa avainta siihen..

Mutta tärkein ensin, nykiminen on loppunut (toisaalta nyt ei ole ollut muutaman asteen pakkasia jolloin asian voisi varmistaa ja testata mm lohkolämmppärin vaikutusta). Samalla hävisi eräänlainen ylimääräinen "potku/nykäisy" (mikä ilmeni esim ensimmäiseltä vaihteelta toiselle siirryttäessä ja oli varsin ikävä).

En osaa sanoa johtuiko siitä kun irroitin esim ilmamassa-anturin johdon vai olisiko mahdollista että suodattimessa olisi ollut jotain.. suodattimen polttoaineletkun lähtö oli aika löysä/irti... ja jos tarkkoja ollaan niin en päästänyt muita johtoja irti, vain kokeilin että ovat kiinni..

nyt vain pitää toivoa, että nykimis ja käynti ongelmat ovat menneen syksyn ongelmia

mutta ei pelkästään hyvää ettei jotain huonoa.. huomasin että moottorin tuuletin pyörii vaikka kone on kylmä, ei kylläkään joka kerta mutta aika usein... voi itku..

Altsu
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 2.11.2009 17:00

ViestiKirjoittaja Altsu » 26.11.2009 19:18

Täältäkin löytyy vastaavia oireita, kylmänä saa startata n.8 sekunttia.
Mut kun auto lähtee kämään niin toimii moitteettomasti.
Jos auto on lohkossa niin starttausaika lyhenee puoleen.

Alla olevat osat on vaihdettu, olisiko muuta mitä kannattaisi vaihtaa?

Ei vikakoodeja

-Juuri vaihdettu katalysaattori (vanhasta sisäkalut irti)
-Lamda
-Tulpat
-Akku

m_a_j_y
-
Viestit: 30
Liittynyt: 16.11.2009 8:32

Ilmamassa anturin irroitus

ViestiKirjoittaja m_a_j_y » 27.11.2009 10:05

Sen ilmamassa-anturin saa irti kun ottaa pois koko pötkön ja lukkopihdeillä avaa varovasti noi viisikulma torxit. Vedin sen jälkeen urat noihin ruuveihin dremelillä tavallista lattaruuvaria varten.

Mutta toi sama anturi mittaa myös vallitsevaa ilmanpainetta.
Millaisia arvoja te saatte VAG-comilla näkyviin ?

PP1.8T
-
Viestit: 8
Liittynyt: 17.11.2009 19:27

ViestiKirjoittaja PP1.8T » 27.11.2009 17:59

kyllä se anturi olis varmaan pois lähtenyt jollain konstilla mutta mieluummin käyttäisin sopivia avaimia, sillä minun tuurilla jotain menisi takuulla rikki (kokemusta on).

Altsu: bensapumpun rele? eräässä japanilaisessa autossa kyseinen rele aiheuttaa samanlaisia käynnistys ongelmia tai sen kosketus ongelma lämpötilan muuttuessa...

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 27.11.2009 19:32

Vallitsevaa ilmanpainetta mittaava komponentti on ecun sisällä sähkökaasullisissa, vaijeripeleissä on rintapellissä erillinen anturi.

m_a_j_y
-
Viestit: 30
Liittynyt: 16.11.2009 8:32

ViestiKirjoittaja m_a_j_y » 15.12.2009 8:22

No niin, selittäköön ken pystyy mutta vaihdoin ilmamassamittarin ja pakko tunnustaa että kylmäkäynnistys muuttui dramaattisesti. Tärähtää käymään ilman mitään temppuiluja kylmänä.
Samalla hävisi aika ajoin vaivannut pieni "puutuminen" painettaessa aavistus kaasua liikkeelle lähtiessä.

Mutta tallella on edelleen tuo sopivan lämpöisellä koneella startin jälkeinen muutaman sekunnin pituinen nykiminen laitettaessa tomaattiin joku vaihde päälle.

Tämän jälkeen vaihdoin etulambdan, mutta se ei muuttanut mitään.

Osaako joku kertoa miten tuossa AUM koneessa tuo tyhjäkäyntipiiri toimii.

Ville-Risto 5 (150hp)
-
Viestit: 128
Liittynyt: 19.5.2006 11:41

elämä on

ViestiKirjoittaja Ville-Risto 5 (150hp) » 18.12.2009 12:19

Jeps vw konsernin tuotteita on nyt 2 :nen menossa. Tuo nykiminen ja muu prötäily yleensä on ollut (ei toki aina) rikkinäisen (vaikkei vikailmotusta antanutkaan) maffin syy joka on kohtuu helposti todennettavissa kun ottaa sen sähköliittimestään irti ja ajaa pienen lenkin jotta voi havaita että vieläkö auto turraa/prötää tms...(itellä motonetin myymä maffi paikollaan ja hyvin pelitellyt oli muistaakseni sama kun( 96kW powerdieselissä makso jotain 90 eukkaa sisälsi siis sen imuputken/rungon myös)

Toki kostea kelikin toisinaan saattaa aiheutta ongelmia käymiseeen mutta tuskin nyt kun on reilusti pakkasta..:)

Olen koittanut löytää vastausta siihen että mikä ohjaa tuon lisäilmapumpun toimintaa eli haisteleeko jokin anturi jäähdytysveden lämpötilaa / imuilman lämpötilaa ja kuinka kauan kyseinen härpätin pitäisi pyöriä kun kone kylmästä narautetaan käymään. Kyseisen kapistuksen ohjausrele näyttäs olevan rintapellissä selaisessa 4 kanttisen muovi lootan sisällä ainakin siis iv kolopallossa ja niin näytti olevan kaverin 1.8 t seat leonissakin.

Muita prötäämisen aiheuttajia saattaa olla huono/t tulpanjohdot jos lyö lävitse sen huomaa helpoimmin kun ehtoo pimeessä tyrkkää auton käymään ja tsiikaa tulppia kohden että näkyykö sinistä kipinöintiä ....Jos näkyy niin johto/johdot vaihtoon...

Ai niin autolla ajettu se 300.000 tkm eikä jakopäälle tehty vieläkään mitään eikä toki kytkimellekkään eikä pyörän laakereille tms..Mut jotain muuta kyllä on ..:)

sastis
-
Viestit: 35
Liittynyt: 12.12.2009 20:27

ViestiKirjoittaja sastis » 25.12.2009 14:23

Itsellä -99 bora, jossa ongelma on että roikasta ei tahdo oikein startata? Lämpöanturi lämpenee kylläkin kun kämmenellä koittaa, mut moottori vain on kylmä?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.12.2009 22:38

Noin se just menee että lämpöanturi lämpeää, mutta muu moottori ei.

Siispä moottorinohjaus yrittää käynnistää lämpimän moottorin parametreillä ja eihän se lähde ennen kun anturi on oikean lämmön tilassa.

sastis
-
Viestit: 35
Liittynyt: 12.12.2009 20:27

ViestiKirjoittaja sastis » 26.12.2009 10:21

Ookeip, mut voikos asialle tehdä mitään? Kun ajattelin et soitan pörhön huoltoon että voikos asialla tehdä jotain, et käynnistyis normaalisti? Kummiski auto ostettu alta 2vk sitten, et jos vielä menis takuuseen.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 27.12.2009 1:00

Nyt kun joku mittailee ehjän anturin arvot, hommaa kylmän jä lämpimän tarvitsemat speksit => Mikroprosessoriohjelmointia ja toimiva anturi "pohjolan oloihin" => Jos ei miljonääri niin ainakin naapuri kadehtii ;-)
Ei vaan, jos se tuosta anturista on kiinni, niin ei varmasti olisi turhan hankala kehitellä ohjelmoitua anturia.
Toisaalta, kannattais varmaan infota ihan tehtaalle asti tuo, josko tulis takaisinkutsu ja kaikkien autot tulis kerralla kuntoon (in my fuckin' dreams) :-)

sastis
-
Viestit: 35
Liittynyt: 12.12.2009 20:27

ViestiKirjoittaja sastis » 27.12.2009 12:37

Jep, no soittelenpas huomenna liikkeeseen, kummiski jännä kun sisälänppäri huutaa koko ajan, mut sit moottori on kylmä kun ryssänmaa. Sit toinen tiukka kysymys :) Mistä voi johtua, kun auto seisoo pakkasessa noin 1.5-3h niin starttaa tosi huonosti, pitkään starttaa mut aina se sieltä kaivaa sen virran ja pörähtää käyntiiin. Tulpat olivat hyvät, et mistä nyt alkaa etsiin vikaa. Eihän se akussa voi vikaa olla kun se kummiski starttailee?

PP1.8T
-
Viestit: 8
Liittynyt: 17.11.2009 19:27

ViestiKirjoittaja PP1.8T » 28.12.2009 16:47

Täällä taas. Ongelmat ilmenivät uudestaan. Kun johdon nenässä kiinni alle tunnin niin ei meinaa taas saada käyntiin.. mutta sitten kun on 1,5h pitää johdossa niin ei ongelmia.. nyt ei ole nykimisongelmia kylmäkäynnistyksen yhteydessä, mutta niitä odotelessa.. ei kai se uusi lämpötila-anturi ole mennyt epäkuntoon... epäilen..

Onkohan se ilmamassa-anturi minkä hintainen merkkiliikkeessä? 100€? fixusketju tarjosi 175€.. kiitos ei.. no kohta on muutama päivä vapaata niin käydä kyselemässä mitä he sanoo taas.... toisaalta osaan jo ulkoa mitä ne esittää.. "jätä auto heille niin he pitävät sitä tuossa ulkona ja testailevat"... kiitos ei, milläs minä sitten pääsen liikkumaan (lähimpään merkkiliikkeeseen 100km).. ja tuskin ongelma sen enempää selviäisi.. muuta kuin lopuksi todettaisiin että he vaihtoivat sitä ja tätä ja lasku on ykkönen ja kolme nollaa..

taidan kohta laittaa auton kiertoon...

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 29.12.2009 0:57

Itse kyselin joku aika sitten Slamit.net:istä, pyysivät 280€ paikkeilla AEB:n IMM:stä, tarvikkeena löytyy netistä alkaen 50€, tiedä sitten miten hyvin kestää. Olitko kokeillut mittaria puhdistaa vielä?

mikama83
-
Viestit: 151
Liittynyt: 9.6.2009 22:42

ViestiKirjoittaja mikama83 » 29.12.2009 9:34

Jyväskylän merkkiliikkeessä oli tohon agu-koneeseen 280€ ja vaihto-osan kanssa 135€..eli kannattaa se vanha antaa vaihdossa :)

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 29.12.2009 10:26

Hyvä tietää :)

Teekoo00
-
Viestit: 117
Liittynyt: 21.2.2007 21:33

ViestiKirjoittaja Teekoo00 » 29.12.2009 14:32

juu itellä kans ongelmia kun kylmänä koittaa starttailla,siis roikassa kuitenkin,välillä saa käynnistellä pariin kolmeen kertaa,lähtee siis käyntiin,käy hetken ja sammuu,välillä taas lähtee kerrasta käyntiin,välillä röpöttää ja sit taas käy hyvin,tänään ku aamusta oli n.4 astetta pakkasta ja auto roikassa niin ei mitään ongelmaa,kertokaahan viisaammat onko syynä lämpötila-anturi,mittari ei näytä aina 90 vaan välillä vähän alle vai onko sitten ilmamäärämittarissa hämminkiä?no torstaina korjaamolle ni saa nähdä tuleeko kuntoon

PP1.8T
-
Viestit: 8
Liittynyt: 17.11.2009 19:27

ViestiKirjoittaja PP1.8T » 29.12.2009 18:32

juu, en ole kokeillut puhdistaa. Tänään mietin töissä, että kokeilisiko puhdistaa vai kävisikö vaihdattamassa uuden... toisaalta jos puhdistamisella ei ole vaikutusta niin taas pännii viikon päästä jos jostain syystä ei lämppäri kerkiä lämmittämään vähintään tuntia...

taidan yrittää keritä kotipuoleen huomenna, että käyn tuttavan pajalla kokeilemassa mitä vaikutusta on puhdistamisella..

ilmoitellaan jos huomataan vaikutusta..

sonnygti
-
Viestit: 107
Liittynyt: 4.12.2007 17:46

ViestiKirjoittaja sonnygti » 29.12.2009 23:31

mul oli kans mk4 gti 2003: ssa kylmäkäynnistysongelmia. vaihdatin akunkin ja hommasin defan akkulaturin;) no ei nyt pelkästään käynnistysongelman takia. itse vika oli ilmeisesti haljenneessa huohotinletkussa.

PP1.8T
-
Viestit: 8
Liittynyt: 17.11.2009 19:27

ViestiKirjoittaja PP1.8T » 30.12.2009 19:42

jees.. niin, kävin Joensuun merkkihuollossa samalla kun ajelin kotiin päin ja sanoivat että jos muuta ongelmaa käynnistyksessä ei ilmene kun ainoastaan lyhyen lämmityksen jälkeen niin vika tai oikeastaan ominaisuus on siinä lämpötila-anturissa mikä lämpenee liian nopeasti verrattuna muuhun koneeseen... eli siis ongelmaan ei pysty vaikuttamaan muuten kuin asentamalla webaston... tai pidentämällä lämmitysaikaa >1h.. samanlainen ongelma muka olisi uudessa mitsubishin 1,8 koneessa.. en tiedä sitten..

mietityttää vaan kun en huomannut samaa ongelmaa viime talvena... huomen aamulla ilmamassa-anturin puhdistaminen...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa