VAG 1.8T Kylmäkäynnistysongelma
Valvoja: ffp jäsenet
VAG 1.8T Kylmäkäynnistysongelma
Oire -> Auto kylmällä ilmalla ilman roikkaa, käytät käynnissä jostain syystä alle minuutin (meikäläisellä siirto roikkapaikalle 15m). Sitten annat olla jonkun aikaa ja yrität käyntiin niin kone hyrähtää ja sammuu. Tämän jälkeen ei toivoa käyntiin lähdöstä starttaamalla normaalisti.
Viimeksi marraskuussa näin käytyä hinautin auton merkkiliikkeeseen jossa kolmen päivän ihmettelyn jälkeen totesivat että karstainen lambda-anturi aiheutti vian + vaihtoivat tulpat ja vika oli "korjattu". Reissu maksoi noin 500€
Viime viikonloppuna sama vika toistui, jonka jälkeen v-käyrä tapissa ja menetettyjen eurojen kuva silmissä käväisin pistämässä googleen hakusanan "Cold start problem with audi A6" ja bingo! DeJaVu olo tuli kun tuon ensimmäisen hakutuloksen luki.
http://www.talkaboutautos.com/group/rec ... 20184.html
Sieltä myös korjausehdotus: Kaasu pohjaan ja anna startata. Näin tein ja noin 10sek jengaamisen jälkeen auto lähti käyntiin... Makso vähemmän kuin 500€...
Eli se merkkihuollon ammattitaidosta. Kun tällaisia tekniikan ihmelapsia löytyy jotka uskovat huoltoliikkeen selittelyjä ja maksavat mukisematta kaiken niin hyvinhän niillä varmaankin pyyhkii... Tyhmästä päästä kärsii koko lompsa.
Tässä forumissa ei varmaankaan muita tällaisia tumpeloita löydy, mutta ajattelin kuitenkin postata josko jollakin muulla olisi käynyt samoin.
Viimeksi marraskuussa näin käytyä hinautin auton merkkiliikkeeseen jossa kolmen päivän ihmettelyn jälkeen totesivat että karstainen lambda-anturi aiheutti vian + vaihtoivat tulpat ja vika oli "korjattu". Reissu maksoi noin 500€
Viime viikonloppuna sama vika toistui, jonka jälkeen v-käyrä tapissa ja menetettyjen eurojen kuva silmissä käväisin pistämässä googleen hakusanan "Cold start problem with audi A6" ja bingo! DeJaVu olo tuli kun tuon ensimmäisen hakutuloksen luki.
http://www.talkaboutautos.com/group/rec ... 20184.html
Sieltä myös korjausehdotus: Kaasu pohjaan ja anna startata. Näin tein ja noin 10sek jengaamisen jälkeen auto lähti käyntiin... Makso vähemmän kuin 500€...
Eli se merkkihuollon ammattitaidosta. Kun tällaisia tekniikan ihmelapsia löytyy jotka uskovat huoltoliikkeen selittelyjä ja maksavat mukisematta kaiken niin hyvinhän niillä varmaankin pyyhkii... Tyhmästä päästä kärsii koko lompsa.
Tässä forumissa ei varmaankaan muita tällaisia tumpeloita löydy, mutta ajattelin kuitenkin postata josko jollakin muulla olisi käynyt samoin.
KIITOS!
Kaverilla on sama moottori kuin sinulla, ja hänelläkin on ollut ihan sama ongelma. Minullakin on 1.8 T , mutta moottorikoodilla AUQ.
Ei ole ainakaan vielä ilmennyt mitään tämmöistä ongelmaa, mutta tietää sen ilmetessä kokeilla tätä ihan vanhaakin kikkaa sahata moottoria poljin pohjassa niin että moottori käynnistyy.
Terv. Banana
Kaverilla on sama moottori kuin sinulla, ja hänelläkin on ollut ihan sama ongelma. Minullakin on 1.8 T , mutta moottorikoodilla AUQ.
Ei ole ainakaan vielä ilmennyt mitään tämmöistä ongelmaa, mutta tietää sen ilmetessä kokeilla tätä ihan vanhaakin kikkaa sahata moottoria poljin pohjassa niin että moottori käynnistyy.
Terv. Banana
Tuo pätee muihinkin kuin 1.8t:hen. Mulla kävi kanssa just noin. Olin lähdössä duunista ja eipä auto käynnistynytkään. Pian oli tojotamiehiä auton ympärillä hymyilemässä. Laitoin väkisin käyntiin kuten toner tuossa jo mainitsikin (käsittääkseni katalysaattoriautolla ei suositella painamaan kaasua ollenkaan, tai ainaski ennen opelilla oli sellainen ohjeisto) ja äkkiä kotiin nuolemaan tojotakuskien aiheuttamia haavoja : )
Stana.
Stana.
1.8TQ kirjoitti:mulla esiintyy ongelmaa vaan jos on roikassa lämmitetty nii tekee vastaavaa... mutta kylmänä ilman roikkaa ei mitään ongelmaa...
Sinulla taitaa kyse olla tuosta. Eli siitä, että tuo lämpötila-anturi lämpeää nopsemmin kuin moottori.
Saman teki mullakin tuossa viikonloppuna. Lämmintä n. +3 astetta eikä ollut roikassa. Oudoksutti tuossa tilanteessa se, että kun autoa pyöritti startilla, mielestäni moottori pyöri epäilyttävän kevyesti. Eihän tämä ongelma olisi sama mitä eräässä transporterissa, eli öljynpaineen rajoitinventtiili jumissa->liian kova paine->venttiilit jää vuotamaan hydraulinostimien ansiosta? Voisiko tällainen tilanne edes tapahtua AEB-koneessa?
Edit. Tosiaan...käytin autoa käynnissä muutamaa tuntia ennemmin, joten olisikohan sittenkin perää tuossa linkin jutussa.
Edit. Tosiaan...käytin autoa käynnissä muutamaa tuntia ennemmin, joten olisikohan sittenkin perää tuossa linkin jutussa.
Onko jollain neuvoja mistä mahtaa vika johtua. Eli usein kylmänä käynnistäessä ulkolämpötilan ollessa lähempänä miinusta kone lähtee kyllä käyntiin, mutta ottaa vain kolme pyttyä mukaan. Vähän kaasua painaessa lähtee kyllä se neljäskin pelittämään. Lämpimänä käynnistäessä auto ei ole kertaakaan tehnyt tätä.
1,8 T AUM kylmäkäynnistysongelma
Täällä kohtalotoveri.
Kaikenlaista on tutkittu ja testattu.
Nyt tuntuisi siltä että kysymys on bensan saannista startin yhteydessä.
Kun kuskin oven avaa, bensapumppu lähtee toviksi käymään, ja kun kääntää virta-avaimen päälle pumppu käy hetken aikaa.
Mikä ohjaa tuota oven avauksen jälkeistä pumpun käynnistystä, kun tuntuisi siltä että se ei aina toimi. Onko ovessa joku muu ohjaus tätä varten kuin se joka ohjaa kojetaulun merkkivaloa ja sisävaloja. Ainakin joku boksi ottaa tähän kantaa koska tämähän ei tapahdu kuin kylmänä
Ja onko noissa bensaputkissa joku takaiskuventtiili jonka pitäisi estää bensan takaisin valuminen.
Ja onko muita hyviä ehdotuksia.
Kaikenlaista on tutkittu ja testattu.
Nyt tuntuisi siltä että kysymys on bensan saannista startin yhteydessä.
Kun kuskin oven avaa, bensapumppu lähtee toviksi käymään, ja kun kääntää virta-avaimen päälle pumppu käy hetken aikaa.
Mikä ohjaa tuota oven avauksen jälkeistä pumpun käynnistystä, kun tuntuisi siltä että se ei aina toimi. Onko ovessa joku muu ohjaus tätä varten kuin se joka ohjaa kojetaulun merkkivaloa ja sisävaloja. Ainakin joku boksi ottaa tähän kantaa koska tämähän ei tapahdu kuin kylmänä
Ja onko noissa bensaputkissa joku takaiskuventtiili jonka pitäisi estää bensan takaisin valuminen.
Ja onko muita hyviä ehdotuksia.
Ongelmia ilmennyt
Jos olen ymmärtänyt oikein niin oven lukossa on mikrokytkin mikä ohjaa pumpun relettä--> nostaa paineet bensa järjestelmään..
Ja jos oikein muistan kun ostin n. vuosi sitten 03 Octavian niin kyseinen juttu toimi aina kun autolla ei oltu ajettu vähään aikaan ( yhdestä kahteen tuntiin, mm. mielestäni ei pudottanut paineita pois kun sammutti auton esim 15 min päästä aukaisi kuskin oven), nykyisin jostain ovesta (ilmeisesti kuskin ovesta) kyseinen mikrokytkin kumminkin hajonnut ja mittaristossa loistaa mm avoin ovi merkkivalo ja rele ei ohjaa pumppua.
Huollossa kallis osa, sillä uusivat koko lukkopesän (?)
Nyt on vaihdettu lämpöanturi 4-pin vihreä, mikä ohjaa niin moottoria kuin myös mittariston lämpötilan mittaria--> ei vaikutusta ongelmaan..
omassa seuraavia ongelmia: jos auto kone kylmä-->lähtee käyntiin mutta saattaa nykiä ensimmäisellä 100 metrillä... jos lämppärissä 0,5h "hörähtää" käyntiin ja sammuu... lämppärissä 1h--> ei ongelmia (vielä).. jos saatu käyntiin ja ajettu esim 5 min ei ongelmia..
Käytetty kahdesti Joensuun merkkihuollossa, piuhan jatkona mutta ei virhe koodia.. epäilty kyseistä lämpöanturia, puolia, Lambda-anturia.. virhe koodi tarvitsee 10 sekunnin toiston että kirjautuu koneelle kuulemma.. jos tämä ongelma antaa sitten virhettä...
http://www.elitedubs.com/index.php?topic=988 täältä läytyy lisää aiheeseen..
Jos olen ymmärtänyt oikein niin oven lukossa on mikrokytkin mikä ohjaa pumpun relettä--> nostaa paineet bensa järjestelmään..
Ja jos oikein muistan kun ostin n. vuosi sitten 03 Octavian niin kyseinen juttu toimi aina kun autolla ei oltu ajettu vähään aikaan ( yhdestä kahteen tuntiin, mm. mielestäni ei pudottanut paineita pois kun sammutti auton esim 15 min päästä aukaisi kuskin oven), nykyisin jostain ovesta (ilmeisesti kuskin ovesta) kyseinen mikrokytkin kumminkin hajonnut ja mittaristossa loistaa mm avoin ovi merkkivalo ja rele ei ohjaa pumppua.
Huollossa kallis osa, sillä uusivat koko lukkopesän (?)
Nyt on vaihdettu lämpöanturi 4-pin vihreä, mikä ohjaa niin moottoria kuin myös mittariston lämpötilan mittaria--> ei vaikutusta ongelmaan..
omassa seuraavia ongelmia: jos auto kone kylmä-->lähtee käyntiin mutta saattaa nykiä ensimmäisellä 100 metrillä... jos lämppärissä 0,5h "hörähtää" käyntiin ja sammuu... lämppärissä 1h--> ei ongelmia (vielä).. jos saatu käyntiin ja ajettu esim 5 min ei ongelmia..
Käytetty kahdesti Joensuun merkkihuollossa, piuhan jatkona mutta ei virhe koodia.. epäilty kyseistä lämpöanturia, puolia, Lambda-anturia.. virhe koodi tarvitsee 10 sekunnin toiston että kirjautuu koneelle kuulemma.. jos tämä ongelma antaa sitten virhettä...
http://www.elitedubs.com/index.php?topic=988 täältä läytyy lisää aiheeseen..
Samaa oiretta omassa autossa kuin PP1.8T tuossa edellä kertoili. Aina lähtee käyntiin, mutta roikassa ollessa ei välttämättä ensimmäisellä eikä toisella yrityksellä.
Kostealla ja/tai kylmällä kelillä tekee monesti (50% ehkä) että käynnistyy, mutta käy todella raskaasti, bensa haisee pakokaasussa ja pitää kaasulla pidellä käynnissä, vetoja ei yhtään. Tämä vaiva paranee kuitenkin parinsadan metrin ajon jälkeen, tai paikallaan käyttämällä muutaman kymmenen sekunnin kuluessa. Vikakoodeja ei ole mitään. Lämpöanturi vuoden vanha, puolat vuoden vanhat. Eikai kylmä kone lambdaa paljon katsele heti käynnistyksen jälkeen?
Tämä vika siis ei sinänsä haittaa ajamista, eikä ainakaan vielä ole aiheuttanut sen kummempaa ongelmaa eli aina on päässyt tähän mennessä liikkeelle alkuvaikeuksien jälkeen.
Kostealla ja/tai kylmällä kelillä tekee monesti (50% ehkä) että käynnistyy, mutta käy todella raskaasti, bensa haisee pakokaasussa ja pitää kaasulla pidellä käynnissä, vetoja ei yhtään. Tämä vaiva paranee kuitenkin parinsadan metrin ajon jälkeen, tai paikallaan käyttämällä muutaman kymmenen sekunnin kuluessa. Vikakoodeja ei ole mitään. Lämpöanturi vuoden vanha, puolat vuoden vanhat. Eikai kylmä kone lambdaa paljon katsele heti käynnistyksen jälkeen?
Tämä vika siis ei sinänsä haittaa ajamista, eikä ainakaan vielä ole aiheuttanut sen kummempaa ongelmaa eli aina on päässyt tähän mennessä liikkeelle alkuvaikeuksien jälkeen.
joo, aluksi vielä lisää ettei tätä ongelmaa ilmennyt viime talvena... ilmestynyt nyt syksyllä..
Täällä myös epäiltiin aluksi (merkkihuolto) lamdan toimintaa, mutta sieltäkin sanottiin ettei sen pitäisi toimia/antaa tietoa koneelle kylmänä.
- Tulpat vaihdettu kesällä (n. 16€/kpl olisko ne ongelmien syy?)
tarkoitus olisi tulevana vkoloppuna vaihtaa polttoainesuodatin (kai siellä jossain on sellainen) ja mahdollisesti tutkia ilmamassa-anturia.. Jos onnistuisi sen puhdistus.. + tutkia johtoja... kosteudella vaikutusta..?
palataan astialle viimeistään ensi viikolla ja mahdollisesti ollaan viisaampia..
Täällä myös epäiltiin aluksi (merkkihuolto) lamdan toimintaa, mutta sieltäkin sanottiin ettei sen pitäisi toimia/antaa tietoa koneelle kylmänä.
- Tulpat vaihdettu kesällä (n. 16€/kpl olisko ne ongelmien syy?)
tarkoitus olisi tulevana vkoloppuna vaihtaa polttoainesuodatin (kai siellä jossain on sellainen) ja mahdollisesti tutkia ilmamassa-anturia.. Jos onnistuisi sen puhdistus.. + tutkia johtoja... kosteudella vaikutusta..?
palataan astialle viimeistään ensi viikolla ja mahdollisesti ollaan viisaampia..
Samanlaista oiretta kuin PP1.8T:llä. Mulla Gti Golffi AUM koneella.
Kylmänä, oli piuhassa tai ei, niin ensimmäisellä käynnistyy. Mutta on nihkeä eikä vastaa oikein kaasuun. Helposti sammuu ensimmäisissä liikkeissä jos ei kierroksia pidä reilummin.
Jos sammuu niin kyllä käynnistyy hyvin (edelleenkin). Ja sen parin sadan metrin jälkeen herää normaaliin kuntoonsa.
Mulla on selvä että kuskin oven yksi mikrokytkin on sökönä.
Se joka tunnistaa oven asennon, eli nyt se ei tunnista kun menee ovesta sisään. Ovivalo ei pala ja menee takaisin lukkoon jos ei käytä muita ovia auki. Merkkivaloja ei pala mittaristossa.
Onko mikrokytkimellä ja nihkeillä alkumetreillä tekemistä keskenään?
Eli nythän bensapumppu ei nosta paineita, kävin juuri kuuntelemassa ja vertaamassa 1,6 farkkuun. Eli pumppu ei pyöri vaikka ovea avaa.
Osaako joku sanoa varmaksi vai arvaillaanko lisää?
Jos vaihdan uuden lukon niin mikä on todennäköisyys että kylmäkäynnistykset paranee?
PP1.8T: Kyllähän ne koko lukon vaihtaavat jos vikaa siinä on. Lukko on 150 € ja n. 2h työt.
Kylmänä, oli piuhassa tai ei, niin ensimmäisellä käynnistyy. Mutta on nihkeä eikä vastaa oikein kaasuun. Helposti sammuu ensimmäisissä liikkeissä jos ei kierroksia pidä reilummin.
Jos sammuu niin kyllä käynnistyy hyvin (edelleenkin). Ja sen parin sadan metrin jälkeen herää normaaliin kuntoonsa.
Mulla on selvä että kuskin oven yksi mikrokytkin on sökönä.
Se joka tunnistaa oven asennon, eli nyt se ei tunnista kun menee ovesta sisään. Ovivalo ei pala ja menee takaisin lukkoon jos ei käytä muita ovia auki. Merkkivaloja ei pala mittaristossa.
Onko mikrokytkimellä ja nihkeillä alkumetreillä tekemistä keskenään?
Eli nythän bensapumppu ei nosta paineita, kävin juuri kuuntelemassa ja vertaamassa 1,6 farkkuun. Eli pumppu ei pyöri vaikka ovea avaa.
Osaako joku sanoa varmaksi vai arvaillaanko lisää?
Jos vaihdan uuden lukon niin mikä on todennäköisyys että kylmäkäynnistykset paranee?
PP1.8T: Kyllähän ne koko lukon vaihtaavat jos vikaa siinä on. Lukko on 150 € ja n. 2h työt.
Omassa autossa toimii oven mikrokytkimet, bensapumppu herää eloon kun oven aukaisee.
Lisäilmapumppu puhaltelee myös, ainakin ennen puhalteli. Käynnistymisen kanssa siis ei mitään ongelmaa, käynnissäpysyminen välillä vaikeaa.
Missä on bensanpaineen säädin? Näkeekö VAG-COM/VCDS:llä paineet jostain?
edit: nyt kun mietin niin ainakin kerran bensa haisi auton takana kun käynnistin auton ja jätin käymään tyhjäkäyntiä, ja kävi huonosti. Että olisiko niin huono seos että ei syty vai heikko kipinä jostain syystä?
Lisäilmapumppu puhaltelee myös, ainakin ennen puhalteli. Käynnistymisen kanssa siis ei mitään ongelmaa, käynnissäpysyminen välillä vaikeaa.
Missä on bensanpaineen säädin? Näkeekö VAG-COM/VCDS:llä paineet jostain?
edit: nyt kun mietin niin ainakin kerran bensa haisi auton takana kun käynnistin auton ja jätin käymään tyhjäkäyntiä, ja kävi huonosti. Että olisiko niin huono seos että ei syty vai heikko kipinä jostain syystä?
Sama tuntemus itsellä tuon lisäilmapumpun osalta. Tai ainakin nykiminen loppuu viimeistään silloin kun pumppu lopettaa, valotkin muuten kirkastuvat selvästi sen jälkeen.
Mutta onko se vain aika kysymys, vai liittyykö toi pumpun käynti tähän vikaan jotenkin.
Eikös se vain työnnä lisää ilmaa pakokaasujen sekaan käynnistääkseen katalysaattorin nopeammin.
Jos sen liittimen nyppää irti niin sytyttääkö se saastevalon, ja jos sytyttää niin saako sen kuitattua sharevare VAG-comilla.
Mutta onko se vain aika kysymys, vai liittyykö toi pumpun käynti tähän vikaan jotenkin.
Eikös se vain työnnä lisää ilmaa pakokaasujen sekaan käynnistääkseen katalysaattorin nopeammin.
Jos sen liittimen nyppää irti niin sytyttääkö se saastevalon, ja jos sytyttää niin saako sen kuitattua sharevare VAG-comilla.
Sen verran vielä aiheesta että olen tehnyt seuraavat toimenpiteet
1. vaihtanut koneen lämpötila-anturin
2. Pessyt ilmamassa-anturin siihen tarkoitetulla aineella
3. vaihtanut bensan suodattimen
4. vaihtanut bensapumpun releen.
mikään noista ei ole sanottavasti vaikuttanut asiaan.
Ja ilmiö on kaksi tahoinen.
Käynnistettäessä lämpimästä tallista nykiminen saattoi alkaa heti kun pisti automaatin D:lle. Kylmänä lähti hyvin käymään, mutta nykiminen alkoi noin 100 metrin ajon jälkeen.
Pikku hiljaa muuttui niin että ulkona pakkasesta startattaessa ei käynnistynyt ilman kaasun painamista lainkaan, tai lähti käymään kauhealla tärinällä, joka rauhoittui kun painoi hetken kaasua tai sammutti koneen ja käynnisti uudestaan.
Ainoa mikä on harventanut selvästi nykimisen esiintymistiheyttä on se että nykyisin annan bensapumpun käydä loppuun ovenaukaisusta, sen jälkeen virran kytkemisestä ja vasta tämän jälkeen käynnistän koneen.
Ja tietenkään vikakoodeja ei tule mistään
1. vaihtanut koneen lämpötila-anturin
2. Pessyt ilmamassa-anturin siihen tarkoitetulla aineella
3. vaihtanut bensan suodattimen
4. vaihtanut bensapumpun releen.
mikään noista ei ole sanottavasti vaikuttanut asiaan.
Ja ilmiö on kaksi tahoinen.
Käynnistettäessä lämpimästä tallista nykiminen saattoi alkaa heti kun pisti automaatin D:lle. Kylmänä lähti hyvin käymään, mutta nykiminen alkoi noin 100 metrin ajon jälkeen.
Pikku hiljaa muuttui niin että ulkona pakkasesta startattaessa ei käynnistynyt ilman kaasun painamista lainkaan, tai lähti käymään kauhealla tärinällä, joka rauhoittui kun painoi hetken kaasua tai sammutti koneen ja käynnisti uudestaan.
Ainoa mikä on harventanut selvästi nykimisen esiintymistiheyttä on se että nykyisin annan bensapumpun käydä loppuun ovenaukaisusta, sen jälkeen virran kytkemisestä ja vasta tämän jälkeen käynnistän koneen.
Ja tietenkään vikakoodeja ei tule mistään
Täällä myös haisee bensa, kun auto ei lähdekään käyntiin kerralla vaan rykii ja sammuu.. tämä taas voisi viitata että kone saa liikaa ainetta ja ei kerkiä polttamaan... mutta mikäs tämän aiheuttaa... lämpöanturi ohjaa konetta ja lyö kylmämoodin (-54) päälle.. (näin minulle kerrottiin)...
Joo, tänään todistettu se että ei ainakaan 10s sytyttänyt moottorin häiriövaloa päälle.. olipas töistä lähtö...
tuo lisäilmapumppu on kyllä nyt aivan uusi asia.. En ole edes huomannut, että joku sellainen siellä pyörisi.. pitää perehtyä asiaan..
Joo, tänään todistettu se että ei ainakaan 10s sytyttänyt moottorin häiriövaloa päälle.. olipas töistä lähtö...
tuo lisäilmapumppu on kyllä nyt aivan uusi asia.. En ole edes huomannut, että joku sellainen siellä pyörisi.. pitää perehtyä asiaan..
lisäilmapumpun kuulee selvästi kun se on toiminnassa.Sehän haukkaa julmetusti virtaa pyöriessään,joten vaikuttaa käyntiin sitäkautta...Kun pumppu hetken pyörittyään sammuu,niin käyntikin tasaantuu selvästi.Pumpun liittimen irtikytkeminen aiheuttaa vikakoodin,ja muistaakseni vikavalokin syttyy,joten ei saa pois käytöstä.Luulisin että vag-comilla saa kuitattua vikakoodin pois,viisaammat kertokoon.
Vkoloppuna vaihdoin bensasuodattimen ja hämmästelin sitä lisäilmapumppua/toisioilmapumppua (siis katsoin että siellä se keulalla on) sekä meinasin puhdistaa sitä ilmamassa-anturia mutta eihän minulla ollut sopivaa avainta siihen..
Mutta tärkein ensin, nykiminen on loppunut (toisaalta nyt ei ole ollut muutaman asteen pakkasia jolloin asian voisi varmistaa ja testata mm lohkolämmppärin vaikutusta). Samalla hävisi eräänlainen ylimääräinen "potku/nykäisy" (mikä ilmeni esim ensimmäiseltä vaihteelta toiselle siirryttäessä ja oli varsin ikävä).
En osaa sanoa johtuiko siitä kun irroitin esim ilmamassa-anturin johdon vai olisiko mahdollista että suodattimessa olisi ollut jotain.. suodattimen polttoaineletkun lähtö oli aika löysä/irti... ja jos tarkkoja ollaan niin en päästänyt muita johtoja irti, vain kokeilin että ovat kiinni..
nyt vain pitää toivoa, että nykimis ja käynti ongelmat ovat menneen syksyn ongelmia
mutta ei pelkästään hyvää ettei jotain huonoa.. huomasin että moottorin tuuletin pyörii vaikka kone on kylmä, ei kylläkään joka kerta mutta aika usein... voi itku..
Mutta tärkein ensin, nykiminen on loppunut (toisaalta nyt ei ole ollut muutaman asteen pakkasia jolloin asian voisi varmistaa ja testata mm lohkolämmppärin vaikutusta). Samalla hävisi eräänlainen ylimääräinen "potku/nykäisy" (mikä ilmeni esim ensimmäiseltä vaihteelta toiselle siirryttäessä ja oli varsin ikävä).
En osaa sanoa johtuiko siitä kun irroitin esim ilmamassa-anturin johdon vai olisiko mahdollista että suodattimessa olisi ollut jotain.. suodattimen polttoaineletkun lähtö oli aika löysä/irti... ja jos tarkkoja ollaan niin en päästänyt muita johtoja irti, vain kokeilin että ovat kiinni..
nyt vain pitää toivoa, että nykimis ja käynti ongelmat ovat menneen syksyn ongelmia
mutta ei pelkästään hyvää ettei jotain huonoa.. huomasin että moottorin tuuletin pyörii vaikka kone on kylmä, ei kylläkään joka kerta mutta aika usein... voi itku..
Täältäkin löytyy vastaavia oireita, kylmänä saa startata n.8 sekunttia.
Mut kun auto lähtee kämään niin toimii moitteettomasti.
Jos auto on lohkossa niin starttausaika lyhenee puoleen.
Alla olevat osat on vaihdettu, olisiko muuta mitä kannattaisi vaihtaa?
Ei vikakoodeja
-Juuri vaihdettu katalysaattori (vanhasta sisäkalut irti)
-Lamda
-Tulpat
-Akku
Mut kun auto lähtee kämään niin toimii moitteettomasti.
Jos auto on lohkossa niin starttausaika lyhenee puoleen.
Alla olevat osat on vaihdettu, olisiko muuta mitä kannattaisi vaihtaa?
Ei vikakoodeja
-Juuri vaihdettu katalysaattori (vanhasta sisäkalut irti)
-Lamda
-Tulpat
-Akku
Ilmamassa anturin irroitus
Sen ilmamassa-anturin saa irti kun ottaa pois koko pötkön ja lukkopihdeillä avaa varovasti noi viisikulma torxit. Vedin sen jälkeen urat noihin ruuveihin dremelillä tavallista lattaruuvaria varten.
Mutta toi sama anturi mittaa myös vallitsevaa ilmanpainetta.
Millaisia arvoja te saatte VAG-comilla näkyviin ?
Mutta toi sama anturi mittaa myös vallitsevaa ilmanpainetta.
Millaisia arvoja te saatte VAG-comilla näkyviin ?
kyllä se anturi olis varmaan pois lähtenyt jollain konstilla mutta mieluummin käyttäisin sopivia avaimia, sillä minun tuurilla jotain menisi takuulla rikki (kokemusta on).
Altsu: bensapumpun rele? eräässä japanilaisessa autossa kyseinen rele aiheuttaa samanlaisia käynnistys ongelmia tai sen kosketus ongelma lämpötilan muuttuessa...
Altsu: bensapumpun rele? eräässä japanilaisessa autossa kyseinen rele aiheuttaa samanlaisia käynnistys ongelmia tai sen kosketus ongelma lämpötilan muuttuessa...
No niin, selittäköön ken pystyy mutta vaihdoin ilmamassamittarin ja pakko tunnustaa että kylmäkäynnistys muuttui dramaattisesti. Tärähtää käymään ilman mitään temppuiluja kylmänä.
Samalla hävisi aika ajoin vaivannut pieni "puutuminen" painettaessa aavistus kaasua liikkeelle lähtiessä.
Mutta tallella on edelleen tuo sopivan lämpöisellä koneella startin jälkeinen muutaman sekunnin pituinen nykiminen laitettaessa tomaattiin joku vaihde päälle.
Tämän jälkeen vaihdoin etulambdan, mutta se ei muuttanut mitään.
Osaako joku kertoa miten tuossa AUM koneessa tuo tyhjäkäyntipiiri toimii.
Samalla hävisi aika ajoin vaivannut pieni "puutuminen" painettaessa aavistus kaasua liikkeelle lähtiessä.
Mutta tallella on edelleen tuo sopivan lämpöisellä koneella startin jälkeinen muutaman sekunnin pituinen nykiminen laitettaessa tomaattiin joku vaihde päälle.
Tämän jälkeen vaihdoin etulambdan, mutta se ei muuttanut mitään.
Osaako joku kertoa miten tuossa AUM koneessa tuo tyhjäkäyntipiiri toimii.
-
- -
- Viestit: 128
- Liittynyt: 19.5.2006 11:41
elämä on
Jeps vw konsernin tuotteita on nyt 2 :nen menossa. Tuo nykiminen ja muu prötäily yleensä on ollut (ei toki aina) rikkinäisen (vaikkei vikailmotusta antanutkaan) maffin syy joka on kohtuu helposti todennettavissa kun ottaa sen sähköliittimestään irti ja ajaa pienen lenkin jotta voi havaita että vieläkö auto turraa/prötää tms...(itellä motonetin myymä maffi paikollaan ja hyvin pelitellyt oli muistaakseni sama kun( 96kW powerdieselissä makso jotain 90 eukkaa sisälsi siis sen imuputken/rungon myös)
Toki kostea kelikin toisinaan saattaa aiheutta ongelmia käymiseeen mutta tuskin nyt kun on reilusti pakkasta..:)
Olen koittanut löytää vastausta siihen että mikä ohjaa tuon lisäilmapumpun toimintaa eli haisteleeko jokin anturi jäähdytysveden lämpötilaa / imuilman lämpötilaa ja kuinka kauan kyseinen härpätin pitäisi pyöriä kun kone kylmästä narautetaan käymään. Kyseisen kapistuksen ohjausrele näyttäs olevan rintapellissä selaisessa 4 kanttisen muovi lootan sisällä ainakin siis iv kolopallossa ja niin näytti olevan kaverin 1.8 t seat leonissakin.
Muita prötäämisen aiheuttajia saattaa olla huono/t tulpanjohdot jos lyö lävitse sen huomaa helpoimmin kun ehtoo pimeessä tyrkkää auton käymään ja tsiikaa tulppia kohden että näkyykö sinistä kipinöintiä ....Jos näkyy niin johto/johdot vaihtoon...
Ai niin autolla ajettu se 300.000 tkm eikä jakopäälle tehty vieläkään mitään eikä toki kytkimellekkään eikä pyörän laakereille tms..Mut jotain muuta kyllä on ..:)
Toki kostea kelikin toisinaan saattaa aiheutta ongelmia käymiseeen mutta tuskin nyt kun on reilusti pakkasta..:)
Olen koittanut löytää vastausta siihen että mikä ohjaa tuon lisäilmapumpun toimintaa eli haisteleeko jokin anturi jäähdytysveden lämpötilaa / imuilman lämpötilaa ja kuinka kauan kyseinen härpätin pitäisi pyöriä kun kone kylmästä narautetaan käymään. Kyseisen kapistuksen ohjausrele näyttäs olevan rintapellissä selaisessa 4 kanttisen muovi lootan sisällä ainakin siis iv kolopallossa ja niin näytti olevan kaverin 1.8 t seat leonissakin.
Muita prötäämisen aiheuttajia saattaa olla huono/t tulpanjohdot jos lyö lävitse sen huomaa helpoimmin kun ehtoo pimeessä tyrkkää auton käymään ja tsiikaa tulppia kohden että näkyykö sinistä kipinöintiä ....Jos näkyy niin johto/johdot vaihtoon...
Ai niin autolla ajettu se 300.000 tkm eikä jakopäälle tehty vieläkään mitään eikä toki kytkimellekkään eikä pyörän laakereille tms..Mut jotain muuta kyllä on ..:)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Nyt kun joku mittailee ehjän anturin arvot, hommaa kylmän jä lämpimän tarvitsemat speksit => Mikroprosessoriohjelmointia ja toimiva anturi "pohjolan oloihin" => Jos ei miljonääri niin ainakin naapuri kadehtii ;-)
Ei vaan, jos se tuosta anturista on kiinni, niin ei varmasti olisi turhan hankala kehitellä ohjelmoitua anturia.
Toisaalta, kannattais varmaan infota ihan tehtaalle asti tuo, josko tulis takaisinkutsu ja kaikkien autot tulis kerralla kuntoon (in my fuckin' dreams) :-)
Ei vaan, jos se tuosta anturista on kiinni, niin ei varmasti olisi turhan hankala kehitellä ohjelmoitua anturia.
Toisaalta, kannattais varmaan infota ihan tehtaalle asti tuo, josko tulis takaisinkutsu ja kaikkien autot tulis kerralla kuntoon (in my fuckin' dreams) :-)
Jep, no soittelenpas huomenna liikkeeseen, kummiski jännä kun sisälänppäri huutaa koko ajan, mut sit moottori on kylmä kun ryssänmaa. Sit toinen tiukka kysymys :) Mistä voi johtua, kun auto seisoo pakkasessa noin 1.5-3h niin starttaa tosi huonosti, pitkään starttaa mut aina se sieltä kaivaa sen virran ja pörähtää käyntiiin. Tulpat olivat hyvät, et mistä nyt alkaa etsiin vikaa. Eihän se akussa voi vikaa olla kun se kummiski starttailee?
Täällä taas. Ongelmat ilmenivät uudestaan. Kun johdon nenässä kiinni alle tunnin niin ei meinaa taas saada käyntiin.. mutta sitten kun on 1,5h pitää johdossa niin ei ongelmia.. nyt ei ole nykimisongelmia kylmäkäynnistyksen yhteydessä, mutta niitä odotelessa.. ei kai se uusi lämpötila-anturi ole mennyt epäkuntoon... epäilen..
Onkohan se ilmamassa-anturi minkä hintainen merkkiliikkeessä? 100€? fixusketju tarjosi 175€.. kiitos ei.. no kohta on muutama päivä vapaata niin käydä kyselemässä mitä he sanoo taas.... toisaalta osaan jo ulkoa mitä ne esittää.. "jätä auto heille niin he pitävät sitä tuossa ulkona ja testailevat"... kiitos ei, milläs minä sitten pääsen liikkumaan (lähimpään merkkiliikkeeseen 100km).. ja tuskin ongelma sen enempää selviäisi.. muuta kuin lopuksi todettaisiin että he vaihtoivat sitä ja tätä ja lasku on ykkönen ja kolme nollaa..
taidan kohta laittaa auton kiertoon...
Onkohan se ilmamassa-anturi minkä hintainen merkkiliikkeessä? 100€? fixusketju tarjosi 175€.. kiitos ei.. no kohta on muutama päivä vapaata niin käydä kyselemässä mitä he sanoo taas.... toisaalta osaan jo ulkoa mitä ne esittää.. "jätä auto heille niin he pitävät sitä tuossa ulkona ja testailevat"... kiitos ei, milläs minä sitten pääsen liikkumaan (lähimpään merkkiliikkeeseen 100km).. ja tuskin ongelma sen enempää selviäisi.. muuta kuin lopuksi todettaisiin että he vaihtoivat sitä ja tätä ja lasku on ykkönen ja kolme nollaa..
taidan kohta laittaa auton kiertoon...
juu itellä kans ongelmia kun kylmänä koittaa starttailla,siis roikassa kuitenkin,välillä saa käynnistellä pariin kolmeen kertaa,lähtee siis käyntiin,käy hetken ja sammuu,välillä taas lähtee kerrasta käyntiin,välillä röpöttää ja sit taas käy hyvin,tänään ku aamusta oli n.4 astetta pakkasta ja auto roikassa niin ei mitään ongelmaa,kertokaahan viisaammat onko syynä lämpötila-anturi,mittari ei näytä aina 90 vaan välillä vähän alle vai onko sitten ilmamäärämittarissa hämminkiä?no torstaina korjaamolle ni saa nähdä tuleeko kuntoon
juu, en ole kokeillut puhdistaa. Tänään mietin töissä, että kokeilisiko puhdistaa vai kävisikö vaihdattamassa uuden... toisaalta jos puhdistamisella ei ole vaikutusta niin taas pännii viikon päästä jos jostain syystä ei lämppäri kerkiä lämmittämään vähintään tuntia...
taidan yrittää keritä kotipuoleen huomenna, että käyn tuttavan pajalla kokeilemassa mitä vaikutusta on puhdistamisella..
ilmoitellaan jos huomataan vaikutusta..
taidan yrittää keritä kotipuoleen huomenna, että käyn tuttavan pajalla kokeilemassa mitä vaikutusta on puhdistamisella..
ilmoitellaan jos huomataan vaikutusta..
jees.. niin, kävin Joensuun merkkihuollossa samalla kun ajelin kotiin päin ja sanoivat että jos muuta ongelmaa käynnistyksessä ei ilmene kun ainoastaan lyhyen lämmityksen jälkeen niin vika tai oikeastaan ominaisuus on siinä lämpötila-anturissa mikä lämpenee liian nopeasti verrattuna muuhun koneeseen... eli siis ongelmaan ei pysty vaikuttamaan muuten kuin asentamalla webaston... tai pidentämällä lämmitysaikaa >1h.. samanlainen ongelma muka olisi uudessa mitsubishin 1,8 koneessa.. en tiedä sitten..
mietityttää vaan kun en huomannut samaa ongelmaa viime talvena... huomen aamulla ilmamassa-anturin puhdistaminen...
mietityttää vaan kun en huomannut samaa ongelmaa viime talvena... huomen aamulla ilmamassa-anturin puhdistaminen...
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa