Mitä eroa golf III 1.8 75hv ja 90hv moottoreilla

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

RiKu4
-
Viestit: 3
Liittynyt: 2.9.2007 14:36

Mitä eroa golf III 1.8 75hv ja 90hv moottoreilla

ViestiKirjoittaja RiKu4 » 30.11.2007 17:57

Pitäs tietää mitä eroa noilla moottoreilla on päällepäi ne on aika samallaisia. Tarkotuksena olis saada tosta 75hv moottorista vähä enemmi voimaa.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 30.11.2007 18:11

Jos voimaa haluat niin vaihda toinen kone / auto. 90hv mallissa on mun mielestä hieman enemmän vääntöä, muuten melko sama (tyypitin ventoja 55kw ja 66kw).

RiKu4
-
Viestit: 3
Liittynyt: 2.9.2007 14:36

ViestiKirjoittaja RiKu4 » 30.11.2007 18:20

Tarkotuksena oli vaa jos ois helposti muutettavissa toi 75hv---> 90hv onkoha nissä pelkästää moottorin ohjauksessa ja kaasuläpässä eroa? Ja kaverin autohan tuo on aika luuska tollane 75hv farmari

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 30.11.2007 18:42

Haulla löytyy juttua aiheesta ja itellä myös tuollanen 55kw tykki farkku.

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 30.11.2007 18:43

Nokka-akseli on erilainen, puristussuhde alempi (9:1, kun 90hp versiossa 10:1), jonkun tiedon mukaan myös (imu?)venttiilien koossa on eroa. ECUn ohjelma on tietysti myös erilainen.

Vaihda tilalle 20vT ;)

Mataho
-
Viestit: 71
Liittynyt: 10.7.2005 8:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mataho » 9.12.2007 20:47

]Nokka-akseli on erilainen, puristussuhde alempi (9:1, kun 90hp versiossa 10:1), jonkun tiedon mukaan myös (imu?)venttiilien koossa on eroa


Kansi on samanlainen, ainoat erot on ecu:ssa ja nokka-akselissa. Kaverin 55KW Golffiin vaihdettiin nokka ja auto piristyi selvästi.
55KW:n nokka on 026M. 66KW:n nokka on 026Q
M nokka on sama kuin kakkakopan 1.6 moottorissa ja Q taas sama kuin 1.8 Moottorissa

wanderer
-
Viestit: 22
Liittynyt: 5.1.2007 14:41

ViestiKirjoittaja wanderer » 10.12.2007 10:13

Mites 1.6-moottorien erot?
Siis vaikka ABUn (55kW) ja AEKn (74kW) ?
Ainakin puristussuhde (9,3:1 vs 10,3:1)? Milläs muutoksilla tuota ABUa voisi saada enemmän AEK:n kaltaiseksi?

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 10.12.2007 10:44

ABU ja AEK ovat TÄYSIN erilaisia koneita. AEK kun on "isolohko" ja sen vuoksi vaihteisto on myös erilainen.

wanderer
-
Viestit: 22
Liittynyt: 5.1.2007 14:41

ViestiKirjoittaja wanderer » 10.12.2007 12:16

Jaahas.
Onkos ABU sitten niin kuin ABD:n isoveli, vai? Ja näin ollen ABUa ei voi päivittää käytännössä millään ilveellä?

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 10.12.2007 18:28

Kansi on samanlainen, ainoat erot on ecu:ssa ja nokka-akselissa. Kaverin 55KW Golffiin vaihdettiin nokka ja auto piristyi selvästi.
55KW:n nokka on 026M. 66KW:n nokka on 026Q


OK, kiitos tarkennuksesta. Jos kansi on sama, liekö sitten tuo puristussuhde-ero tehty erilaisilla männillä? Eli eroa olisi nokka-akseli + ecu + männät?

Mataho
-
Viestit: 71
Liittynyt: 10.7.2005 8:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mataho » 10.12.2007 19:53

Puristus suhde ero on tehty venttiilien auki olo ajan ja ajankohdan avulla, eli nokka akselilla.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 10.12.2007 20:28

tuosta olis kiva kuulla lisää...

Pakosarjan ja nokka-akselin vaihdolla siitä saa jo jonkunverran pirteemmän. Itellä oli joskus muinoinaan gti:n nokka ja peltisarja, lisäksi kantta laskettu, kanavia muotoiltu ym ym ja tulihan sen kanssa paljonkin turattua, mutta näin jälkikäteen voisi linjata että parhaan hinta/hyötysuhteen saanee juurkin nokalla ja sarjalla. Tuo on tehtävissä kohtuu pienellä vaivalla ja käytettynä gti:n nokkakeppi ja vaikkapa kakslitrasen vähä fiksumpi pakosarja ei paljoa maksa.

edit: imusarjasta kannattaa laikata siili sileeks ja siistiä mahollisia valupuseita. Aavistus lisää bensapainetta lienee myös paikallaan. Kaasuläpän pienuus tulee kuitenkin äkkiä vastaan, joten sen suurempiin kairaustöihin ei kannata monomotronicin kanssa lähteä.
Viimeksi muokannut JariN, 11.12.2007 7:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.12.2007 21:34

Anteeksi maalaisuuteni mutta voisiko joku vääntää rautalangasta mulle että miten puristussuhde riippuu nokasta?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 11.12.2007 2:41

Ei mitenkään.

Clayman
-
Viestit: 233
Liittynyt: 12.4.2006 8:12

ViestiKirjoittaja Clayman » 11.12.2007 9:45

^Oikein! AAM:ssä (75hp) ja ADZ:ssa (90hp) on eri männät. AAM:ssä 026107065R ja ADZ:ssa 030107065BK.

Mataho
-
Viestit: 71
Liittynyt: 10.7.2005 8:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mataho » 11.12.2007 16:43

Puristus suhde ero on tehty venttiilien auki olo ajan ja ajankohdan avulla, eli nokka akselilla

Mikä moka... puristuspaineita saa nostettua nokalla...ei puristussuhdetta...
Viimeksi muokannut Mataho, 15.12.2007 9:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 11.12.2007 18:22

Alkupään kolmosissa oli myös ABS-moottoria (1.8 66kW Mono-Motronic) mutta se korvautui ADZ:lla vuonna 1994.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 11.12.2007 19:10

Lainaus:
Puristus suhde ero on tehty venttiilien auki olo ajan ja ajankohdan avulla, eli nokka akselilla

Mikä moka... puristuspaineita saa nostettua nokalla...


Ja nyt tais mennä vähän puristussuhteet ja puristuspaineetkin sekaisin..?

k.h
-
Viestit: 53
Liittynyt: 8.10.2007 21:27

ViestiKirjoittaja k.h » 15.12.2007 0:21

Vielä tuosta nokka-akselin vaihdosta, eli jos 75 heppaseen vaihdetaan 90hv akseli. Joutuuko tekemään muita muutoksia tai säätöjä että saa toimimaan kunnolla? Entä onko muutoksella suurta vaikutusta polttoaineen kulutukseen?

Mataho
-
Viestit: 71
Liittynyt: 10.7.2005 8:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mataho » 15.12.2007 9:40

Ei tarttee muuta muutoksia, eikun keppiä kanteen ja menoksi.
Samalla vaivalla sinne menisi gti:n nokka 026G... Itse laitoin GU koneeseen tarvike nokan, löytyi varaosa liikkeestä. Ruotsalaista rautaa ja hydraulipainimet mukaan, hintaa oli noin 320 eskoa.

Peksi
ffp jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 17.7.2003 20:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peksi » 15.12.2007 20:54

Joskus myin jollekin 90hv ECUn(ADZ) hajonneen 75hv ecun(AAM) tilalle ja ainakin boksin ostanut väitti, että olis tullut potkua lisää. Puol vuotta myöhemmin se tosin tuli rutiseen, että vie lörttiä enemmän. Tiedä hänestä.

Toisaalta myin myös myöhemmin AAM ECUn(ilman ajonestoa) ADZ-moottoriseen autoon(ajonestolla) ja siihen autoon ei ainakaan mun perse tuntenut mitään eroa kulkupuolessa. En ensin edes uskonut että auto vois toimia kun muistaakseni boksin liitintäki joutui jollakin tapaa jalostamaan että sopi, mutta niin vaan hörähti käymään :)

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 15.12.2007 21:42

Bokseja jos vaihtelee niin kannattaa tosiaan vähän kurkata että mahtaisko löytyä plug&play versio. Ainakin kaasuläpän asentotunnistimia on muistaakseni 4- ja 6 napaisilla liittimillä, en enää muista missä moottoreissa mitenkin ja oliko muitakin eroja... Joku Peksin vanha AAM ruiskunrunko tuli joskus hankittua ja isommaksi modattua, siinä oli eri määrä pinnejä tunnistimessa kuin toisessa AAM asentotunnistimessa. Tosin se toimi sopivaksi väsätyllä välikaapelilla...
Edelleen suosittelisin gti:n akselia, kun on kivampi kuin 90heppasen nenäkeppi ja menee yhtälailla heittämällä. Alle satasella saanee käytettynä joten melko edullisia vapariheppoja.
Monomotrinicista ei mahdu menemään tavaraa läpi vaikka sille mitä tekisi, joten en olisi huolissani polttoainetaloudesta. Omassani ei muuttunut juuri mihinkään suuntaan vaikka siinä oli joskus aika paljonkin muutoksia

Pitäskin kaivella se isompi läppärunko ja muut aiheeseen liittyvät jäljelle jääneet osat esiin ja kaupitella pois, kun ei ole ollut tarvetta enää aikoihin...

Mataho
-
Viestit: 71
Liittynyt: 10.7.2005 8:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mataho » 15.12.2007 23:10

Kaverin ABS moottoriseen Ventoon laittettiin Samainen ruotsalainen tavike gti-nokka kuin omaan GU koneeseen. 0-100km/h aika tippui sekunnin ja 60-100km/h kolmosella 4sekkaa, eli ainakin mun mielestä huima parannus.

k.h
-
Viestit: 53
Liittynyt: 8.10.2007 21:27

ViestiKirjoittaja k.h » 16.12.2007 0:50

Kiitoksia asiantuntevista neuvoista! Pitänee varmaan alkaa katteleen jostain sitä gti:n nokkaa. Muutama lisäheppa olis kyllä tervetullut laiskaan perhekotiloon. Mites se kakslitrasen pakosarja, meneekö suoraan ykskasiin?

Mataho
-
Viestit: 71
Liittynyt: 10.7.2005 8:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mataho » 16.12.2007 21:18

Menee menee... just mallasin, pakoputken alkupää vaan menee uusiksi.

k.h
-
Viestit: 53
Liittynyt: 8.10.2007 21:27

ViestiKirjoittaja k.h » 16.12.2007 22:14

Ei mun takia ois tarvinnu alkaa testaan mutta good to know!!

Mataho
-
Viestit: 71
Liittynyt: 10.7.2005 8:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mataho » 16.12.2007 22:17

No kun hyllyssä on kolme 8v kantta ja vieressä oli 2.0:n pakosarja, niin pitihän sitä paikallaan käyttää...

AMI
-
Viestit: 251
Liittynyt: 7.4.2005 18:45

ViestiKirjoittaja AMI » 16.12.2007 22:29

Tuolla matahon talliilla on jos jonkin laista väkerrystä ja siellä lomailee allekirjoittaneen veera. Ei mikä ihme ole jos 1,8 kanteen koitetaan 2,0 pakosarjaa, kun heppakärryyn modaili kakkiksen akselinkin. http://s34.photobucket.com/albums/d118/ ... IM1350.jpg

k.h
-
Viestit: 53
Liittynyt: 8.10.2007 21:27

ViestiKirjoittaja k.h » 19.12.2007 22:20

Tuosta pakosarjan vaihdosta vielä, eli pakoputken alkupäätä joutuu muuttamaan. Minkälainen operaatio käytännössä?

Mataho
-
Viestit: 71
Liittynyt: 10.7.2005 8:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mataho » 20.12.2007 9:04

2.0 pakosarjassa ulostulo "poikittain" ja 1.8:ssa "pitkittäin, nimenomaan lll kopissa ja
ll kopissa kartioliitos. Helpoin tapa on vaihtaa etuputki, pakosarja-kat väli.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 20.12.2007 13:45

Parilitrasessa on lämmitetty lambda auton alla ennen kattia, ykspisteruiskussa lämmittämätön lambda pakosarjassa. Taitaa katin liitokset olla myös erilaisia.
Helpoin tietysti jos löytää koko pakoputkiston (ja sarjan ja katin) parilitrasesta, tai eihän ne putkiosat kalliita ole uutenakaan (paitsi juurikin etuputki taitaa olla aika arvokas). 75heppasen putki on halkasijaltaan pienempi, en tiedä alkaako ahistaa noilla muutoksilla.

k.h
-
Viestit: 53
Liittynyt: 8.10.2007 21:27

ViestiKirjoittaja k.h » 1.1.2008 14:39

Saapikohan tuota pelkkää etuputkea mistään tarvikkeena, entä miten on tuon lambdan kanssa, onnisttuuko siirtää se pakosarjasta sinne putkeen ennen kattia jos tekee sille adapterin, Kun ei kehtais ostaa koko etuosaa katalysaattoreineen ainakaan tässä vaiheessa..

Terza
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.5.2007 13:22

ViestiKirjoittaja Terza » 1.1.2008 16:51

OSta multa parilitranen 8 tappinen farkku. Helpoiten saat lisää voimaa. =)

k.h
-
Viestit: 53
Liittynyt: 8.10.2007 21:27

ViestiKirjoittaja k.h » 1.1.2008 19:07

Juu ei tuu auton vaihto kyseeseen ku on sen verran priima yksilö pihalla..

Terza
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.5.2007 13:22

ViestiKirjoittaja Terza » 1.1.2008 19:18

No pentele.. Osta toi sit toisen kaveriks sinne pihaan. =)

k.h
-
Viestit: 53
Liittynyt: 8.10.2007 21:27

ViestiKirjoittaja k.h » 1.1.2008 20:09

hehee, ikävä kyllä tällä hetkellä ei oo kahden auton tarvetta..

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 2.1.2008 8:28

Täältä löytyis 8v GTI motti kovilla-nostajilla hintaan 200e.

Niissä männissä kun on ne palotilat niin sieltä tulee se puristus suhteen ero.

k.h
-
Viestit: 53
Liittynyt: 8.10.2007 21:27

ViestiKirjoittaja k.h » 2.1.2008 13:21

Siis koko kone kahdellasadalla!?

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 2.1.2008 13:49

^jup^

Sakke
-
Viestit: 833
Liittynyt: 28.8.2003 10:08

ViestiKirjoittaja Sakke » 2.1.2008 13:51

Tuossa Gti 8v koneessa taitaa olla huohotus järjestetty hieman
eri tavalla,eli vaatii pientä askaretta?

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 2.1.2008 15:55

huohotus on toki erilainen mutta vaihtaa vaikka vain kammen, veivit sekä mukit.

Eiköhän se huohotuskin ole rakennettavissa?...

k.h
-
Viestit: 53
Liittynyt: 8.10.2007 21:27

ViestiKirjoittaja k.h » 2.1.2008 20:39

Mulle riittäis näillä näkymin ihan pelkkä gti:n nokka, Kun ei ole mahdollisuuksia alkaa isompaan koneprojektiin..

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 2.1.2008 23:00

Löysin omasta 1.8i RP Golffista (mk2) tuon 026 G -tyyppisen nokan, ja olihan siinä nostoa aika lailla kun vertaa tavalliseen. Mukavasti kyllä nappaa kierroksia, mutta hankala sanoa yhtäkkiä paljonko kulku eroaa tavalliseen, kun tuo ollut kokoajan paikoillaan.

Mataho
-
Viestit: 71
Liittynyt: 10.7.2005 8:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mataho » 3.1.2008 8:05

Löysin omasta 1.8i RP Golffista (mk2) tuon 026 G -tyyppisen nokan, ja olihan siinä nostoa aika lailla kun vertaa tavalliseen. Mukavasti kyllä nappaa kierroksia, mutta hankala sanoa yhtäkkiä paljonko kulku eroaa tavalliseen, kun tuo ollut kokoajan paikoillaan


Voisin vaihtaa sen nokan Q ja M nokkaan,niin pääsisit testaamaan... ;D

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 3.1.2008 12:32

^Ehkei kuitenkaan :)

Mikäs nokka on muuten tuommonen mistä löytyy L kirjain? 1.6/1.8 kannessa se oli paikoillaan.

Texel
-
Viestit: 136
Liittynyt: 3.7.2004 20:29

ViestiKirjoittaja Texel » 3.1.2008 14:34

Minkäslaiset asteet tuossa parilitrasessa "gti" nokassa on?

Mikuski
-
Viestit: 80
Liittynyt: 13.1.2006 10:43

ViestiKirjoittaja Mikuski » 23.5.2008 10:42

Sama asia kiinnostaisi muakin? Tietääkö joku?

k.h
-
Viestit: 53
Liittynyt: 8.10.2007 21:27

ViestiKirjoittaja k.h » 24.11.2009 15:48

Tietääkö joku onko kakkoskopan 1.8 gti:ssä käytetty koko ajan samaa nokkaa. Miten on sitten noitten nostajien kans, kolmosmallissahan on hydrauliset. Mites sitten kakkakopassa, eiks hydrauliset ja kovat nostajat vaadi eri nokkatyypin? Kertokaas viisaammat, ite en näistä ole kovin hyvin perillä. Visiona olis laittaa tuohon kolmoskoppaan vm.85gti 1.8 golfin nokka.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 24.11.2009 16:30

II-korin 8v GTI:ssä aina sama nokka (hydraulikannella) oli katti tai ei, samaa G-nokkaa käytettiin muistini mukaan myös Passatin ja kolmoskorin 2-litraisissa sekä vastaavissa Audeissa esim 80 1.8E / 2.0E ym.

Hydrauliset nostimet tulivat konsernissa käyttöön -85 tai -86 joten kakkosissa noita löytyy. Jos tuosta -85 GTI:n nokasta löytyy merkintä G niin silloin hydrauliset painimet ja siten käy.

Koville nostajille olevissa nokissa on eri merkinnät ja olikos niin että yksi nokkalaakeripukkikin enemmän?

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 24.11.2009 18:22

Hydraulikannesta puuttuu yksi nokkapukki vaihteiston päästä.

Mistäs noita ruotsalaisia GTI tarvikenokka-akseleita saa? Itsellä on ABS-koneellinen Jetta pihassa ja siihen vois sellaisen laittaa. Olen myös miettinyt Autotechin Sport 270° Hydro nokka-akselia. Vaikuttaisi valmistajan hehkutusten perusteella juuri sopivalta mun käyttöä ajatellen (en halua yläkireää piikkikonetta).

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 24.11.2009 19:35

Mulla tulossa Jettaan RP lohkoon 83mm 2E-koneen männillä, PG:n kannella ja Schrickin 272ast/11.4mm kepillä terästetty 1870cm3 käyttökone. Olisi tarkoitus säilyttää toistaiseksi monojetin ja orkkissytkän yhdistelmä jos se vain toimii. Pakosarjana toiminee ykkös GTI:n 2-haarainen.
Bensapainetta täytyy yrittää jollain konstilla nostaa jotta ruokaa riittäisi täyskaasulla.

Löytyisköhän jostain moottoriversiosta isompi kaasuläppäyksikkö, kovin pienen näköinen tuo RP:n värkki?

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 25.11.2009 11:31

Ei muuten taida tuo ykkösen pakosarja käydä jos tuo kone on tulossa kakkoskoppaan.

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 25.11.2009 18:14

Mistäs tuon nokan merkinnän löytää akselista? Mulla olis kotipuolessa yks 1.8 8v-kansi mistä vois tutkia tuon nokan. Tuurillaan olis just tuo 026G...

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 25.11.2009 19:56

Lukee nokkien välissä jollain kohtaa. On kyllä niin iso teksti, että löytyy väkisellä.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 25.11.2009 22:32

Mikäs estää ettei tuo ykkösGTI:n sarja käy, onko tuo tuplalähtö niin paljon eri kulmassa vai mikä?

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 26.11.2009 9:41

Ykkösessä pakosarja kulkee hammastangon alta ja kakkosessa päältä. Mulla ois yks kakkiksen pakosarja jouten, pitää tarkistaa onko se gti:n. Itelläni on ykkösen peltipakosarja ja sitä joutuu leikkaamaan ja liimaamaan jonkun verran. Tärisee kojelauta ihan hyvin ku se pakosarja makaa hammastangon päällä.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 26.11.2009 17:43

Öö, unohdin näköjään kirjoittaa että kyse on ykkös-GTI:n valusarjasta, ei peltisestä. Etuputki on myös ykkösestä tosin siitä on jälellä vain laippa ja 5cm putkia, joiden jatkoksi joustot ja KR:n etuputki.

BAP
-
Viestit: 7
Liittynyt: 29.11.2009 19:53

ViestiKirjoittaja BAP » 29.11.2009 19:58

Tervehdys. Tässä jonkin aikaa on tullut seurailtua tätä foorumia jo. Itse omistan myös tommoisen mk3 Variant Golfin jossa on tuo "tuhnuke" 1.8 (55kw) kone. Ajotuntumaa on rutkasti jo parannettu autossa ja seuraavana olisikin tuo moottoripuolen piristys. Lastun siihen tilailin jo ja nyt osui silmään tämä keskustelu tästä nokka-akselin vaihdosta. Jos sinne GTI:n nokka-akselin upottaisin niin voisiko joku vähän vielä tarkentaa, että millaisen GTI:n nokka sinne uppoaa? mk2, mk3?!? Mikä merkintä tästä "oikean" GTI:n nokasta tulisi löytyä?

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 29.11.2009 20:11

BAP: Tilasit lastun? Toivottavasti et joutunut paljoa siitä köyhtymään.
mk2 8v gti golfin nokka-akselista puhutaan josta pitäisi löytyä merkintä 026G.

BAP
-
Viestit: 7
Liittynyt: 29.11.2009 19:53

ViestiKirjoittaja BAP » 30.11.2009 22:40

Pete: Kiitos, sellaista siis metsästämään. Ja en köyhtynyt liikaa.

k.h
-
Viestit: 53
Liittynyt: 8.10.2007 21:27

ViestiKirjoittaja k.h » 6.12.2009 21:32

Osaako joku sanoa onko mitään eroa 1.8 gt kakkosgolffin ja 1.8 55kw kolmosmallin kannella?
Entä onko nokka-akseli kakkoskoppasen gt:ssä sama kuin kolmosgolffin 90 heppaisessa?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 6.12.2009 22:21

RP koneen kansi on sama kuin 1.8 55kw 3-korisen koneessa, RP:ssä parempi nokka kuin tuossa pienitehoisessa 1.8:ssa, eli pitäisi tulla pieni teholisä kun käytät RP:n Q-nokkaa sen 55kw M-nokan sijaan.

Jos olen etkaa oikein tulkinnut niin vapari-"isolohkoissa" on käytössä ainoastaan 3 hydraulista nokkaa.

M-nokka löytyy 1.6 kaasarikoneista (G2/J2), tuosta matalatehoisesta 1.8i:stä sekä joistain muistakin saksan matalatehoisista moottoriversioista.

Q-nokkaa löytyy sitten näistä 90 heppaisista 1.8:eista eli RP, GU, GX jne.

G-nokka käytössä sitten 8v GTI-malleissa sekä monessa muussakin esim 2.0 litraiset Ventot, 3-koriset 8v GTI:t ym sekä 2 litraisista 4-syl Audeista.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 14.12.2009 20:53

Löysin tänään tallista kuleksimasta hydraulisen H-nokan, en muista kuollaksenikaan mistä tuo on tullut joten vissiin noita hydraulisia nokkia on sitten ainakin 4, jos tuo ei ole dieselistä. Huomiota herätti myös se että nokkien selkäpuoli on leikattu niin että nokka laahaa painimeen vain toiselta laidaltaan ja pyöräyttää kupin joka kierroksella. Onko toi sama muoto kaikissa hydraulisissa isolohkon nokissa kun en ole aiemmin asiaan kiinnittänyt huomiota?

k.h
-
Viestit: 53
Liittynyt: 8.10.2007 21:27

ViestiKirjoittaja k.h » 8.1.2010 17:50

Onko kellään tarkkaa tietoa mikä nokkatyyppi on 1.8 kasikymppisessä audissa. koneena 115 heppanen, lieneekö siinä tuo 026G?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 8.1.2010 19:41

Tarkoitat varmaan 112hp 1.8? 2-litraiset oli 113 tai 115hp moottorityypistä riippuen, mutta nokat noissa kaikissa G-tyyppiä. Jotkut matalatehoiset "saksan" 2litraiset sitten jotain muuta.

k.h
-
Viestit: 53
Liittynyt: 8.10.2007 21:27

ViestiKirjoittaja k.h » 8.1.2010 21:09

Niin varmaan onkin, en ollut tuosta hp määrästä ihan varma. Kuiteski yli sataheppanen, yhdellä tutulla olis kyseisen mallin audi paaliin menossa, ja siinä olis tuommonen kone. Eiks noissa audeissa ole samanlainen kansi ku vw:ssä, venttiilit vissiin isommat ja onko kanavatkin avaremmat? Tuossa mietin että jos olis siitä laittanu kannen tuohon 55 kilowattiseen. Esson baarissa puhuivat että menee..

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 9.1.2010 16:00

Eiköhän tuo mene, uudempien 2litraisten kannet saattavat olla toinen juttu.

Noissa ruiskukansissa on 40mm imuvenat, kanavien koosta en mene sanomaan mitään.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 9.1.2010 17:15

Siis kaikissa 8V ruiskukansissako, myös 1-pisteruiskuissa?
1.8 8v GTI -kannessahan on jo isommat imuvenat ja G-nokka, kun 90-heppaisessa on siis pienemmät imuvenat ja Q-nokka, mutta että kolmosen 1-pisteruiskussakin isommat imuvenat?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 9.1.2010 17:21

Tarkoitin ruiskukansilla kansia joissa suuttimien paikat imukanavan yläpuolella eli 4-pisteruiskun kansia. 1-piste ruutalla olevat käyttää kaasarikansia.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 9.1.2010 17:26

Onko sitten 1.8 8V GTI kansi ja 2.0 8V GTI -kansi samanlaiset, vai onko tuossa uudemmassa 2-litraisessa jo sähkösuuttimien paikat imusarjassa, eli onko siinä vielä kannessa suuttimen paikat, vai pelkät 'leikkaukset'?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 9.1.2010 17:33

Näkemissäni 3-korisen 2litraisissa kansissa on vain leikkaukset suuttimille jotka sijaitsee imusarjassa. Vannomaan en mene minä vuonna tuo on tullut.
Hyvä veikkaus voisi olla 92->

jarham
-
Viestit: 65
Liittynyt: 13.11.2005 1:57

ViestiKirjoittaja jarham » 10.1.2010 1:31

Tässä topiikissa on kovin ruodittu nokka-akselin vaihtoa mm abs koneeseen. Itselleni vaihdoin abs 1,8 koneeseen tuon 026g nokan ja kyllähän siitä apua oli.. ei tosin mitän kummosia kiksejä tule, mutta eihän vaparia virittäessä kovin kauheita pikkumuutoksilla tapahdukkaan. Joka tapauksessa jos moisen nokan halvalla saa kannattaa vaihtaa. uutta ei välttämättä kannata ostaa. joku 5 - 10 heposta saattaa tulla lisää kierroksilla. alavääntö ei muutu. Päästöarvotkin olivat entisellään.

k.h
-
Viestit: 53
Liittynyt: 8.10.2007 21:27

ViestiKirjoittaja k.h » 10.1.2010 20:14

Käytännön kokemuksia on aina mukava lukea. Itselleki pitäis saada aikaseksi tuo nokka ja ehkä kansiki vaihtaa.

k.h
-
Viestit: 53
Liittynyt: 8.10.2007 21:27

ViestiKirjoittaja k.h » 14.1.2010 23:28

Miten on piisaako sopansaanti vaihdettaessa tuohon O26 g nokkaan. Joutuuko nostaan bensanpaineita ettei mene laihalle. Miten muuten tuosta monomotronicista nostetaan paineita?

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 15.1.2010 1:24

Paineita ei oikeastaan voi nostaa muuten kuin ohittamalla alkuperäisen paineensäätimeen suihkutusyksikössä ja laittamalla oman säätimen bensalinjaan. Pumppua saattaa joutua päivittämään.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 10.11.2010 13:10

Tallissa on yksi nokka-akseli, josta ainoat tiedot on, että 288 astetta, 10,6 nosto (muistaakseni) lähtökohtaisesti nokka on 026H, josta sorvattu joskus aikoinaan. Kannattaako edes testata?

KiGZu
-
Viestit: 70
Liittynyt: 1.1.2004 21:41

ViestiKirjoittaja KiGZu » 10.11.2010 17:02

Itse vaihdoin aikoinaan omaan abs moottoriin catcamssin nokan.
Vaihtamisen jälkeen käytiin dynossa, muutos vakioon oli +0 kW ja +0 Nm.

Omaa kokemusta:
Niin kauan kuin on 38mm läppä ja yksi suutin, ei millään muutoksella ole suurempaa vaikutusta.

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 11.11.2010 18:47

bensapainetta voi nostaa laittamalla prikkoja paineensäätimen jousen päälle

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 12.11.2010 9:44

Eikö se läppärunko ole 90 hv koneessa aivan sama, joten kyllä nokallakin luulisi tehoa tulevan. Mitattiinko siis ennen ja jälkeen? Mitään jättimäisiä en meinannut, vaan seuraavassa jakohihnan vaihdossa vaihtaa samalla nokkaa vaikka G-nokaksi. H-nokka taitaa olla lähtökohtaisesti joku 1.6 75 hv koneen?

Tumi
-
Viestit: 345
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 12.11.2010 16:52

Lisäksi 75 hv koneessa pakoputkisto on erilainen ja halkaisijaltaan pienempi kuin 90 hv versiossa ainakin jonkun pakoputkivalmistajan kataloogin mukaan..

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 13.11.2010 8:40

^orkkisputkistot samoin, 90hv on 2" putkisto, 75hv sellanen mehupilli, lieneekö jotain 40mm.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 13.11.2010 14:56

Ei edes kaksilitraisessa ole 2", olisko 1,75 tms. Putkisto tuossa on mallia tarvike, mielestäni ainakin ulostulo on sama, kun oli entisessä 2.0 ventossa, välipätkä pitääkin tarkistaa.

leevi
-
Viestit: 1048
Liittynyt: 24.7.2003 16:39

ViestiKirjoittaja leevi » 13.11.2010 19:26

75hv on semmoista pilliä verrattuna 90hv. Välivaimentaja sekä takapönttö on erinlaiset.

Sami-88
-
Viestit: 187
Liittynyt: 7.4.2006 15:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sami-88 » 21.11.2010 13:32

osaakos kukaan sanoa tosta tarvike nokasta että mikä sen osa numero tai valmistaja on ? helpottais vaan sen osan ettimistä.

UrhoGee
-
Viestit: 9
Liittynyt: 7.8.2013 23:04

ViestiKirjoittaja UrhoGee » 9.10.2013 9:06

Mulla on nyt myös samat suunnitelmat eli edellinen auto oli 1,8 Vento joka sitten perheen kasvaessa korvattiin 1,8 Golf Variantilla. Ventossa sattui olemaan normaaliajoon riittävä 90hv kone, ja tässä Golfissa nuhapumppu 75hv, tuo 15hv on sentään alle sataheppaisessa myllyssä varsin merkittävä ero, 16,6% tehosta joten kyllä se tuntuu. Eihän koneen vaisuus harmittaisi jos se olisi joku 1,3-litrainen, silloin se olisi ihan ymmärrettävää, mutta 1,8-litraiselta 55kw on aika nolo esitys. Ihme että on saatukin tuon kokoisesta voimaa noin vähän. Mikähän on mahtanut olla mokoman kuristamisen ideana alunperin, taloudellisuusko? Anyway, olen tästä keskustelusta ymmärtänyt että näiden koneversioiden erot ovat vain ecu, männät, nokka-akseli ja pakoputkisto, ja Vento on tuossa takapihalla vielä luovutuseliminä, joten... Mikäköhän mahtaa olla mäntien osuus tuossa yhtälössä, eli siis jos vaihtaisin vain ecun ja nokka-akselin (ja putken tietty), tulisiko jo niillä puuttuvat pollet suurimmaksi osaksi koneeseen? Mäntiä ei ole järkeä alkaa vaihtamaan...

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 10.10.2013 16:24

Veikkaisin että suurin osa tehosta tulee männistä (suurempi puristussuhde) ja nokka-akselista (suurempi kaasujen virtaus). ECU vaan täydentää paketin ja virittää päästöt kohdalleen. Siellä on kuitenkin suihkutuksessa suljetun silmukan ohjaus lambda-anturilta, joten suurempia eroja ei pitäisi olla. ADZ/ABS ECU:ssa on luultavasti vähän kireämpi sytytys että saadaan enemmän vääntöä.

a-ku
-
Viestit: 25
Liittynyt: 30.6.2015 7:40

ViestiKirjoittaja a-ku » 30.6.2015 8:01

Mulla on tommonen farkku kolmoskoppanen 1.8 55kw aam koneella oleva volsku. Vaihtelin siihen 026G nokan ja piristy kyllä ihan huomattavasti. Olisi tiedossa koko 2 litraisen putkisto pakosarjaa myöten, mutta mites, kun tuolla aiemmin mainittiin:
Parilitrasessa on lämmitetty lambda auton alla ennen kattia, ykspisteruiskussa lämmittämätön lambda pakosarjassa. Taitaa katin liitokset olla myös erilaisia.
Helpoin tietysti jos löytää koko pakoputkiston (ja sarjan ja katin) parilitrasesta, tai eihän ne putkiosat kalliita ole uutenakaan (paitsi juurikin etuputki taitaa olla aika arvokas). 75heppasen putki on halkasijaltaan pienempi, en tiedä alkaako ahistaa noilla muutoksilla.

Kuinkas tuon lamdan kanssa menetellään? 1.8 lamdaa ei ilmeisesti voi siirtää tonne kauemmas, kun ei ole esilämmitetty? Entä, jos tekee 2 litrasen pakosarjaan lamdalle kierteet ja paikan? Onnistuuko se, kun eikös 2 litrasen sarjassa ole 2 haara lähtö? Mites, sitten jos käytän 2 litrasen lamdaa omalla paikallaan, kuinka sille järjestetään esilämmitys? Akulta releen kautta? Osaisko kukaan sanoa meneekö päästöistä läpi G nokalla ja 2 litrasen pakoputkella?

E: Kävin kattelemassa nykyistä lamdaa. Siitä näytti lähtevän 4 johtoa, Eli eikös se sitten ole lämmitetty? Riittänee, että jatkan johtoa ja laitan anturin sinne etuputkeen. Vaikuttaako tuo nyt sitten toimintaan, kun lamda on kauempana pakosarjasta, kuin alunperin?

peeki
-
Viestit: 1311
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

Re: Mitä eroa golf III 1.8 75hv ja 90hv moottoreilla

ViestiKirjoittaja peeki » 16.5.2018 8:09

Moi

Ykköskoppaiseen avogolfiin pitäisi löytää moottori, koodi on 2H.
Tietääkö kukaan ”yhteensopivaa” mutta eri moottorikoodilla olevaa moottoria; ts lohko, kansi ym saisivat olla samat?

Apulaitteet saan omasta

basilusin
-
Viestit: 37
Liittynyt: 3.2.2013 17:23

Re: Mitä eroa golf III 1.8 75hv ja 90hv moottoreilla

ViestiKirjoittaja basilusin » 24.6.2018 10:23

peeki kirjoitti:Moi

Ykköskoppaiseen avogolfiin pitäisi löytää moottori, koodi on 2H.
Tietääkö kukaan ”yhteensopivaa” mutta eri moottorikoodilla olevaa moottoria; ts lohko, kansi ym saisivat olla samat?

Apulaitteet saan omasta


Meinaatko korjata 2H, rakentaa uusi moottori vai vaihtaa lohko toimivaan?

Minulla on gtistä sopiva kampiakseli, kiertokanget ja männät (jotka nosta puristussuhde).


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa