Vakio vs uretaanipusla

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Ruitsi
-
Viestit: 187
Liittynyt: 18.10.2005 20:45

Vakio vs uretaanipusla

ViestiKirjoittaja Ruitsi » 29.9.2007 11:50

Antakaas mielipiteitä kummatko laitan autooni takaakselille, vakio vai powerflexin puslat. Auto Golf 3 1,8, mad.60mm ja kontis rokkivehkeet jotka tuo muutaman kymmenen kilon. Mitä eroja muuta kuin uretaanipuslat jäykemmät, Mitä hyötyä kun on jäykempi. Ja kumpi kestää paremmin/pitempään?

Ilipo
-
Viestit: 111
Liittynyt: 12.10.2004 12:07

ViestiKirjoittaja Ilipo » 29.9.2007 12:25

Taka-akselille laittaisin itse uretaanipuslat. Hyviä syitä omasta mielestäni ainakin se että ne on niin paljon helpommat laittaa sinne kuin alkuperäiset ja kestossakin arvelisin uretaanisen hakkaavan alkuperäisen.

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 29.9.2007 13:16

rengasmelu tulee uniin ureapuslien laiton jälkeen, mutta vaikutti corradossa ajoon niin paljon että kannatti laittaa

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 30.9.2007 10:52

Uretaanien kannalla itsekin. helpommat laittakin.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 30.9.2007 13:47

Uretaanille ääni! ;)

palikka2
-
Viestit: 262
Liittynyt: 1.1.2004 14:18

ViestiKirjoittaja palikka2 » 30.9.2007 17:16

uretaanit ehdottomasti!

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 30.9.2007 19:07

Powerflexin puslat maksaa ihan tolkuttomasti. Onko muuta merkkiä joka möisi uretaanisia puslia yksittäisinä kappaleina?

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 30.9.2007 19:21

Ei ne kyllä maksa tolkuttomasti.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.9.2007 19:24

Mulla oli suuri pettymys Prothanen taka-akselin uretaanipusla. Se on tosin sellanen alkuperäisen sisään tuleva lisäjäykiste.

Ajotuntumaan ei tuonut mitään uutta :(

En maksais euroakaan jos olisin uutta laittamassa.

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 30.9.2007 19:25

energyt ite tilasin us-partsilta, halvemmat kun powerflexit ja hyvät on.

e: ^noi uretaanijäykisteet ei taida muualla toimia kuin moottorin tukikumeissa?

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 30.9.2007 23:09

Protanessa voi olla ideana se, ettei kovan iskun saadessaan napa katkea. Näitähän on joskus käynyt kovia taka-akselin puslia käytettäessä. Lähinnä kylläkin rallissa.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 1.10.2007 2:49

Powerflexille ääni ja ei ne kyllä kalliita ollut. 80€ taka-akselin isot puslat

Shaingi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 16.6.2007 23:34

ViestiKirjoittaja Shaingi » 8.10.2007 20:41

Mistä saa kolmoskoppaseen uretaani puslat? Vaimeneeko rengasmelu mitenkä?

sitten onko edessä jotain puslia ja onko etupyörissä millaset laakerit?

Juzzis
-
Viestit: 67
Liittynyt: 1.4.2007 20:20

ViestiKirjoittaja Juzzis » 8.10.2007 22:32

Shaingi kirjoitti:Mistä saa kolmoskoppaseen uretaani puslat? Vaimeneeko rengasmelu mitenkä?

sitten onko edessä jotain puslia ja onko etupyörissä millaset laakerit?

Minun käsitykseni mukaan ja mitä ylläolevia posteja lukenut niin rengasmelu kasvaa uretaanipuslien vaihdon jälkeen eikä vaimene.
Noita pusliahan löytyy aika monesta auton varaosa/tuning-liikkeestä, googlellakin löytyy varmasti lukuisia ja tuossa edellähän noita eri merkkivaihtoehtojakin on mainittu. Eri kauppojakin varmaan löytyy tuolta ffpn yhteistyökumppaneiden joukostakin.

Tonba
-
Viestit: 211
Liittynyt: 29.12.2006 8:14

ViestiKirjoittaja Tonba » 9.10.2007 0:58

Corradoon taisi olla 180e koko alusta, tietysti Powerflexin uretaanisia.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 9.10.2007 1:08

Mistä saa kolmoskoppaseen uretaani puslat? Vaimeneeko rengasmelu mitenkä?

Niin uretaapuslat edesauttaa rengasmelun kantautumista kabiiniin, mutta tässähän on kaksi erillistä kysymystä, eli jälkimmäisenhän voi lukea tiedusteluna, kuinka tuon kasvaneen melun määrää saisi vaimennettua?

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 9.10.2007 1:30

Powerflexille ääntä täältäkin. Jo kolmessa autossa ollu moiset.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 9.10.2007 10:23

Uretaanipuslien myötä lisääntyvä melu taitaa vähentyä ainoastaan massauksella tai bitumimaton liimaamisella ovipelteihin yms.

Ariva
-
Viestit: 118
Liittynyt: 10.8.2006 12:57

ViestiKirjoittaja Ariva » 9.10.2007 10:57

Sorvillahan noita uretaanipuslia voisi kai sopivasta materiaalista pyöräyttää. Ainakin pyöreät kappaleet helppoja. Muut jo hankalampia kun ei ole juuri sopivia vehkeitä. Mielestäni uretaanipuslien hinnat kyllä ovat aika katossa kun miettii mitä tuollaisten valmistaminen maksaa.

Itse olen miettinyt golffin moottorin tuen kumien vaihtamista jäykemmiksi. Ainakin wortexin puolella kehuvat.

Jonde
-
Viestit: 2086
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 9.10.2007 11:13

Alustassa uretaanipuslat on hyviä, mutta moottorissa niiden kovuus on vähän liikaa. Itse en ainakaan tykkää siitä resonaatiosta ja tärinästä mikä niiden jälkeen välittyy sisälle.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.10.2007 11:21

Valmistajilla voi olla kovuuseroja koska se polyuretaani tehdään sellaiseksi kun erän tilaaja haluaa.

Olikos Powerflexillä värin mukaan eri kovuuksia, vai kukakohan se oli...

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 9.10.2007 12:51

itellä on kans moottorin takatuki powerin.. täristi helvetisti kun sen laitto, hio pois jonkin verran gummista ettei oo jäkityksessä niin tuli hyvä.. .eikä heilu ylimääräsiä, saman hintanen melkein ku alkuperänen normaali

arko
-
Viestit: 46
Liittynyt: 22.6.2007 22:54

ViestiKirjoittaja arko » 9.10.2007 18:54

Ite laitoin vakiopuslat taakse ei ollu vaikee laitta. Piti siihen kyllä tehdä sellanen työkalu ensin ja siihen lisäs pulttipyssyn voiman niin pusla paikallaan vajaassa vartissa. Mistä muuten kannattaa tilata noita koneen kannatin puslia missä halvimmat? niin ja minkä hintasii ne on?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 9.10.2007 19:57

HotCars:lta tilasin Omaan Mk2:een koko alustan puslasarjan, johon sisältyi uretaaniset moottorikorvakon puslat, oli aikoinaan todella "edullinen" vaihtoehto, mutta toimitus on sen verran venynyt että joskus ´98 taisin tilailla, mutta osa puslista puuttuuu edelleen, että terveisiä sinne Vaasaan Maxille vaan. Eiköhän ne sieltä Yhdysvalloista vielä joskus tule, vaikka tuotteissa West Germany lukeekin... Odotellaan maksettuja tuotteita ihan rauhassa tässä vielä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.10.2007 20:05

Muuten sama juttu mutten maksanut etukäteen :)

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 9.10.2007 23:16

"Ariva: Sorvillahan noita uretaanipuslia voisi kai sopivasta materiaalista pyöräyttää. Ainakin pyöreät kappaleet helppoja"

Koitas joskus... Ostat ensin sen uretaanin, mikä monesti tankona maksaa enemmän ku mitä noi powerflexin valmiit sarjana. Ja sitten se, mistäs tiedät sopivan seoksen että hankit oikeaa uretaania, sitä saa millaisena vaan. Ja se sorvaaminen on periaatteessa mahdotonta ilman siihen soveltuvia viiltäviä teriä. Harrastajasorvarin ei kannata yrittää. tulee kallista sutta ja paljon.



nimimerkillä, koitin kerran sorvata muutamia laatuja...

Shaingi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 16.6.2007 23:34

ViestiKirjoittaja Shaingi » 10.10.2007 18:15

lie kyse ollut että teoriassa on helppo tehdä itse :) mutta käytännössä ei..
aihetta poiketen mitä maksaa etupyörien laakerit ja voiko ne itse vaihtaa? kun joissain autoissa ei voi jos ei ole prässiä...
puslien vaihto eteen ja taakse onnistuu varmaan itse?

arko
-
Viestit: 46
Liittynyt: 22.6.2007 22:54

ViestiKirjoittaja arko » 10.10.2007 18:24

Puslien vaihto eteen nätti homma. Takimmaista puslaa laitettaessa on hyvä olla iso hylsy jolla saat puslan vaurioittamatta sitä niin paikalleen. Laakerin saattaa saada paikalleen ruuvipenkissä jossa saat laitettua sen etummaisen puslankin paikalleen.

Ariva
-
Viestit: 118
Liittynyt: 10.8.2006 12:57

ViestiKirjoittaja Ariva » 12.10.2007 8:59

Edelliseen autoon(citroen ax) tarvittiin prässi etupyöränlaakerien vaihtoon(muutenkin ihme kärry). Mikään autontunkki nurinpäin viritys prässi ei riitä. Voimaa tarvittiin mittarista katsoen 30t(kotitunkilla max.60t).

Ariva
-
Viestit: 118
Liittynyt: 10.8.2006 12:57

ViestiKirjoittaja Ariva » 17.10.2007 15:49

Tuota mutterikikkaakin koitettiin. Vaikka tanko oli todella matalalla kierteellä ja öljyä nakattiin sekaan ei saatu laakeria irtoamaan. Oli harvinaisen tiukassa.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 18.10.2007 1:39

^ ainakin järeet kotivehkeet löyttyy:
(kotitunkilla max.60t)

Ariva
-
Viestit: 118
Liittynyt: 10.8.2006 12:57

ViestiKirjoittaja Ariva » 18.10.2007 12:40

^ ainakin järeet kotivehkeet löyttyy:


Wärtsilän valmistama prässi. Ukko osti amiksen huutokaupasta hyvin edullisesti. Painoakin tuolla on riittävästi.

Matzu
-
Viestit: 173
Liittynyt: 27.7.2004 8:15

ViestiKirjoittaja Matzu » 3.7.2009 11:23

Nostetaas vähäsen...

Minkäslaista ratkaisua ootte kehitelly moottorin keulimiseen? Onko olemassa jäykempiä puslia, joilla ei kuitenkaan saa tärinöitä rattiin asti?

Äkkiä katsottuna Slamit myi jonkinlaista puslaa moottorintuentaan.

Presterin
-
Viestit: 153
Liittynyt: 20.10.2008 21:24

ViestiKirjoittaja Presterin » 4.7.2009 13:08

Mulla on Slamitilta moottorin takakumin Powerflex puslasetti, aikamoista jyrinää pitää sisälle, varsinkin tyhjäkäynnillä ilmastointi päällä on kaikkein kovin resonanssi. Saakohan niitä vakio kumisia puslia erikseen, vai tuleeko ne vaan koko tuen mukana.. Vois vaihtaa pois noi uretaaniset.

tommi_nylund
-
Viestit: 1422
Liittynyt: 23.7.2003 22:29

ViestiKirjoittaja tommi_nylund » 14.7.2009 22:03

Powerflexiltä saa tuota puslamateriaalia tankona jos haluaa itse tehdä. Todennäköisesti ei kauheen halpa kanki, mutta se on varmasti oikeeta tavaraa.

Paskamaista sorvattavaa => tarvitset todella terävät teräpalat, eli alumiiniin tai ei-rauta-aineisiin tarkoitetut. Paras lienee itse teroitettu pikateräs terä?

uiop
-
Viestit: 409
Liittynyt: 27.3.2006 14:49

ViestiKirjoittaja uiop » 15.7.2009 8:40

Itse vaihdoin tuohon TT:n powerflexin puslat samaan aikaan kun vaihoin jäykemmät kallistuksenvakaajat. Tuosta on noin 1,5 vuotta aikaa. Mitä ilmeisemmin nyt nuo puslat on alkanut ääntämään töyssyissä/montuissa narisemalla. Noiden puslien mukana tuli sellainen kuparin värinen vaseliini(?), se on luultavasti haihtunut sieltä välistä.

Järjettömän rasittava ääni ja noihin pusliin käsiksi pääsy ei ole ihan tuosta vain homma (takaa varsinkaan).

hemu
-
Viestit: 217
Liittynyt: 4.8.2003 18:26

ViestiKirjoittaja hemu » 23.1.2010 20:07

no jos kerran uretaania pitää sorvatessa vuoleskella niin miten ois puusorvi ja käsitaltat? Nappaako kiinni ja ukolta lähtee taltat lentoon.

Sitten asiaan, onko tommoseen taka-akselin yhdystukiheiluuriin POM materiaali liian jämäkkää?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa