Jäykemmät venttiilinjouset turbokäytössä?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

juhema
-
Viestit: 162
Liittynyt: 23.7.2003 12:28

Jäykemmät venttiilinjouset turbokäytössä?

ViestiKirjoittaja juhema » 29.7.2007 22:41

Itse otsikko nyt jo kertoo melko pitkälle kysymyksen. Eli kaivataan kokemuksia/tietoa onko oikeasti hyötyä hankkia jäykemmät jouset vakioiden tilalle, jos haetaan teholuokkaa 300hv turbokäytössä ja moottorina on 1.8 16v KR. Kuitenkin ihan päivittäistä ajoa suurin osa kilometreistä tulee olemaan ja satunnaisia ratareissuja.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 29.7.2007 23:48

Riippuu miten ylös moottoria ajatellaan kierrätettävän ja miten todennäköisesti teet vaihdemissejä (jotka on käsittääkseni yleisin syy miksi venttiilit jäävät kellumaan ja kilahtavat).

Ylijäykkiä jousia ei kannata laittaa, vähentää tehoja ja kuluttaa osia enemmän.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 30.7.2007 11:48

Jos nokka akseli jää vakioksi ja kierrokset vakion puitteissa, niin voithan laskeskella kuinka suuri voima venttiililautaseen kohdistuu pako paineen ja ahtopaineen vaikutuksesta ja zimmata jousia sen verran?
On sitten ainakin varman päälle.

Yleensä kyllä vakio jouset ovat hieman ylimitoitettuja ja kestävät jonkin verran ylikierroksia tai ahtopainetta.

Liian löysillä jousilla saat paljon nopeammin venttiilikoneiston ajettua loppuun kuin liian jäykillä.
Jäykät jouset kuluttavat käytännössä hieman enemmän nokkaa / paininkuppeja ja vanhemissa keinuvipu moottoreissa lisäksi ohjaimia sekä keinuvipuja.
Venttiilien hyppiminen taas kuluttaa lisäksi seetipintoja, ohjaimia, venttiileiden päitä ja riskinä on jousien poikki meneminen =(
Lisäksi venttiileiden pomppiminen leikkaa hevosvoimia tehokkaasti ja saattaa tehdä kuoppia tehökäyrään.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 30.7.2007 12:00

Ei tarvi vaihtaa vielä noille tehotavoitteille ja tuota KR konetta ei ilman suuria muutoksia karmeita voi kierrättää tai tulee tuhoja.
Suurin estäjä siellä on apuakseli ja öljypumppu, joka ei kestä suuria kierroksia.

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 30.7.2007 12:35

KR konetta ei ilman suuria muutoksia karmeita voi kierrättää


Mitä noi muutokset pitää sisällään?

Minkä verran KR:ää uskaltaa kierrättää vakio-osilla?

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 31.7.2007 20:20

Vakiona just niin paljon kun se p***a vaan laulaa. Apuakselin sorvauksen jälkeen 8000r/min rupee olemaan maksimi. Tässä vaiheessa vaihtaisin vielä kiertokangen pultit race pultteihin.

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 1.8.2007 11:01

Mikäs apuakselista niin kakan tekee ettei kierrättää kestä? Rupee vibraamaan?

shadow
-
Viestit: 48
Liittynyt: 23.7.2003 16:36

ViestiKirjoittaja shadow » 1.8.2007 12:44

Vakiona just niin paljon kun se p***a vaan laulaa. Apuakselin sorvauksen jälkeen 8000r/min rupee olemaan maksimi. Tässä vaiheessa vaihtaisin vielä kiertokangen pultit race pultteihin.


kertookos dona tosiaan syyn tuohon apuakselin sorvaukseen ja millaiseksi niitä on sorvailtu?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa