G3 ABS-vikaa: apua/kokemuksia

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

G3 ABS-vikaa: apua/kokemuksia

ViestiKirjoittaja Ike » 21.7.2007 1:59

Kun aika ja keinot ovat rajallisia haetaan hyviä vinkkejä ABS-vian korjaamiseksi: G3´95 2.0 ADY (Cabrio)

...aloittakaamme alusta:[/i
n. reilu vuosi sitten ABS:n merkkivalo syttyi satunnaisesti, alle 1/kk. Auto sammutettaessa ja moottori uudelleen käynnistäessä valo sammui. Epäilin tällöin jonkin anturin olevan joko A.likainen tai B.liian kaukana kehästä (yli 0,6mm). Edelliskesän ollessa suhteellisen kuiva ja aurinkoinen ongelma oli todella satunnainen, enkä jaksanut asian tiimoilta juuri päätäni vaivata. Kosteilla keleillä valo syttyi satunnaisesti ja sammui poikkeuksetta uudelleen käynnistäessä viimeistään 1-8km ajon jälkeen.
[i]...tilanne lähimenneisyydessä:

ABS-valo on alkoi palamaan innokkaammin helmi-maaliskuun jälkeen ja on ollut huomattavasti aktiivisempi (jäänyt palamaan 2-4/kk vähintään), eikä aina ole innostunut sammumaan (sytyttyään) - ei aina edes samana vuorokautena, vaikka kuinta on yrittänyt sitä sammuttaa.
..tilanne nyt:
Valo ei ole sammunut pariin viikkoon vaikka mitä tekisi (kovaa jarrutusta, laahauttelua jarrulla, rukoiltu kädet ristissä auringossa, sateella ja vaikka satunnaista kikkailua iman mitään "mekaanista" työtä)

No, nyt sitten edelleen ajattelin jonkin anturin päivän loppuneen ja tilasin elekmalta Geniscan GS200 vikalukulaitteen, jotta ongelman syy selviäisi mahdollisimman kivuttomasti, mutta mitenkäs sitten kävikään: Aina yrittäessäni lukea ABS-vikadiagnostiikkaa, näyttöön ilmestyy: "ERROR..."-teksti ja lukijalaite ei suostu kommunikoimaan kuin moottorinohjauksen ja srs-järjestelmän kanssa.

Ilmeisesti ABS-valon palaessa juttelu ABS:n kanssa ei onnistu. (?)

Yritettäessä ABS-vikadiagnostiikan lukua kojetaulusta kuuluu kyllä kiva "rapina" (kuten SRS-lukiessakin (ilmeisesti siis täysin normaali toiminta?)), mutta virheilmoitus ilmestyy lukijalaitten näyttöön ABS:n kohdalla ja homma loppuu siihen. VAG-Comilla olisi tie ehkä avoimempi-vaiko ei?

Virrat avaimesta päälle kytkettäessä toiminta menee siis näin:

ABS ja Airbag merkkivalot syttyy (normaalisti), hetken n.2sek, ABS-valo välähtää nopeasti 2-kertaa ("ikäänkuin yrittää sammua kahdesti") ja jää sitten palamaan, Airbagin valo sammuu. Aikaisemminkin tuo ABS:n valo vilkahteli samaan malliin, mutta sitten valo myös sammui. :(

Jarrukokoonpano:
Takana rummut, edessä levyt, ABS-yksikkö takapenkin alla, ABS-pumppu konehuoneessa, sulake 4 OK, mutta:

1.Mikä Rele (nro) ABS:lle?
2.Mistä ja miten kannattaisi mitata yleismittarilla(?) anturien toimitaa?
3.Kuinka tarkistaa ABS-pumpun toiminta?

Haynes ohjaa kaikkien ABS-ongelmien kanssa suoraan korjaamolle... :(

P.E.T.U
-
Viestit: 147
Liittynyt: 9.10.2003 21:31

ViestiKirjoittaja P.E.T.U » 21.7.2007 14:40

mulla oli omassa 3 golffissa tismalleen samat oireet. Anturit vaihdettiin vikakoodien perusteella, uudet anturit mitattiin uusien vikakoodien vuoksi ja kaikki olivat toimivia. lopulta syyksi paljastui abs:n ohjainyksikkö, uusi asennettiin ja maksoi ihan pirusti mutta hävisi vikakin. Abs:n rele oli muistaakseni nro 79.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 22.7.2007 0:51

- Sulaketaulussa ei 79 numerolla varattua relettä näkynyt, liekkö joskus vaihdettu numerottomaan malliin? Relepohjan numeron perusteella tuo selviäisi tosin käden käänteessä.

- Tarkoituksena olisi nyt ensitilassa puhdistaa, mitata (hyviä mittausvinkkejä yleismittarille?) ja muuten läpikäydä kaikki kehät ja anturit, sekä tarkistaa niiden etäisyydet.

- Suht.koht. summittain ei viitsi boksia lähteä tilailemaan, mutta pitää toivoa sellaisen tulevan vastaan, jotta voisi kokeilla toimintaa toisella boksilla. Onkohan ohjainboksi jokaisessa tuonikäisessä sama, vai kaikissa omanlaisensa?

-Mitenkäs tuota ABS-pumpun toimintaa tulisi testata?

-Jos Geniscan GS200 ei juttele ABS:n kanssa, olisiko toivoa mulla tavoin (VAGCom yms.) saada vikakoodia luettua-tai olisiko tuosta edes mahdollisesti apua?

P.E.T.U
-
Viestit: 147
Liittynyt: 9.10.2003 21:31

ViestiKirjoittaja P.E.T.U » 22.7.2007 17:31

joo nyt olen puhunu läpiä päähäni releen numeron suhteen.eli abs:n hydraulipumpun releen tulisi sijaita reletaulun 2.rivi ylhäältä,3.rele vasemmalta lukien ja abs-rele heti vieressä oikealla. ehdottomasti vikakoodit lukuuun vag-comilla, vika voi selvitä suoraan sieltä, tai antaa ainakin osviittaa esim. viallisen anturin muodossa. laitan sulle privalla anturien mittausohjeet sekä pumpun toiminnan tarkastusohjeet kuhan löydän ne arkistojen kätköistä. mutta ensiksi ne vikakoodit vag-comilla lukuun ja siitä sitten eteenpäin vianetsinnässä.laita privaa jos muita kysymyksiä.

Peki_
-
Viestit: 4
Liittynyt: 24.7.2007 18:38

ViestiKirjoittaja Peki_ » 24.7.2007 18:56

Itselläni palaa abs-valo ja vikakoodien luku antoi tulokseksi viallisen hydraulipumpun. Onkohan tuolle mitään tehtävissä vai pumppu suosiolla vaihtoon? Taitavat vain olla aika kalliita uutena. 1,8 litraisiin noita kyllä löytyisi autopurkaamoilta, mutta voisikohan sellainen käydä vai onko gti-malleissa aivan omansa? Myös muut vinkit ja vihjeet hydraulipumpun kanssa painineilta ovat tervetulleita.

P.E.T.U
-
Viestit: 147
Liittynyt: 9.10.2003 21:31

ViestiKirjoittaja P.E.T.U » 24.7.2007 19:33

Kyllä gti:n pumppu pitäs olla erilainen kuin normi 1,8 vastaava, ja maksaa volkkarilta jotain 1400 pintaan.eli kannattaa vielä kattella purkaamoita läpi jos löytäsit käytetyn. Kyllä kai sen pumpun voi korjatakkin jos osaa, mutta ehkä antasin mieluummin ammattilaisen tehtäväksi.

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 25.7.2007 14:35

Itsellä kyllä jäi ainakin G3 variantissa 1.8 koneen ABS paketti paikalleen kun kaulille tuli 1.9TDI ei nuo sähköiltään naimisissa ollu kun ihan omat johtosarjansa oli.

Tosin en vielä ole sähköjä saanu pistettyä mutta muuten näyttäisi istuvan hyvin.

Peki_
-
Viestit: 4
Liittynyt: 24.7.2007 18:38

ViestiKirjoittaja Peki_ » 26.7.2007 11:47

Onko kellään tietoa mistä tuon voisi saada selville, että missä automalleissa on sama abs:n hydraulipumppu? Merkkiliikkessä tuskin mielellään kertovat.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 26.7.2007 15:52

Minkä ikäinen se sun golf on ja minkä merkkinen / mallinen se pumppu on. Vaihtoehtoja on nimittäin muutama. Paras olisi jos saisit siitä varaosanumeron selville.

Peki_
-
Viestit: 4
Liittynyt: 24.7.2007 18:38

ViestiKirjoittaja Peki_ » 26.7.2007 23:48

-95 on golffi. Pumpun merkkiä yritin tutkia mutta löysin vain pumpun alapuolella sijaitsevasta ohjausyksiköstä(?) tiedot: Ate controller, 3A0 907 379 A.

Netistä löytyi jonkinlaiset ohjeet pumpun ja ohjausyksikön vaihtoonkin (
http://www.houseofthud.com/cartech/abspump/ABSProcedure.html)

Varaosahaulla löytyy muutamia samalla numerolla olevia pumppuja, mutta niiden lopussa on kirjain D, kun taas omassani tuo A. Oppaan kirjoittajalla taas oli E. Onko kellään käsitystä mikä tämä kirjain on ja onko mitään mahdollisuuksia että kävisi eri kirjaimella oleva pumppu? Jostain luin myös että 99% noissa on vikaa ohjausyksikössä eikä itse pumpussa.

Nyt kun muistelen niin siellä taisi olla myös numero tyyliin 10.0946-xxxx, ilmeisesti tämän numeron pitää täsmätä (varaosanumero?). Järkevintä olisi varmaan tilata samalla numerolla oleva käytetty pumppu + ohjausyksikkö saksasta jos ei suomesta löydy. Pitää tuo numero vielä tarkistaa.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 28.7.2007 1:32

^ eikös tuo juokseva kirjain tuossa osanumeron perässä kerro ihan vaan monesko versio samasta osasta on menossa, eli mitä "erää" osa on.

lasse_koo
-
Viestit: 40
Liittynyt: 29.1.2004 23:34

ViestiKirjoittaja lasse_koo » 28.7.2007 12:25

Ei välttämättä. Sillointällöinhän korvaavassa osassa tuo kirjain on muuttunut. Mutta on myös tullut vastaan varaosia jotka eivät keskenään ole vaihtokelpoisia joissa numerot ollut vastaavia, vain kirjain on eri.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 28.7.2007 20:00

^ Eikös se korvaava osa kuitenkin pääsääntöisesti sovi suoraan, mutta saattaa joutua samalla uusimaan liittimiä uuden mallisiin tms.? Löytyykö muistikuvia missä yhteydessä sopivuutta ei ole laisinkaan ollut?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

Vag-Comia ja piuhaa kehiin...

ViestiKirjoittaja Ike » 30.7.2007 17:39

... Ja palatakseni ABS-ongelmaani:

Nyt tuli asenneltua läppärille Ross-Techin Vag-Com 409.1 Demo-versio, ja kokeiltua USB-piuhan kanssa, seuraavalla menestyksellä: jälleen juttelee iloisesti niin airbagien kuin moottorinohjauksen kanssa, mutta yrittäessä jutella ABS:n kanssa tapahtuu seuraavaa:

Väillä Controller Info:on ilmestyy Vag Number: ABS, kerran jopa ohjainlaitteen osanumero, mutta juttelu päättyy kerta toisensa jälkeen virheilmoitukseen:

Too Many Communication Errors to Continue!

Onko asialle tehtävissä mitään vai onko se Ko.boksi joka on mennyttä kauraa?

P.E.T.U
-
Viestit: 147
Liittynyt: 9.10.2003 21:31

ViestiKirjoittaja P.E.T.U » 30.7.2007 18:46

vie auto huoltoon ja käske tarkastaa ohjainboksin maadoitus ja muut tarkastettavissa olevat jutut. Jos niistä ei löydy ihmeellistä ni kyllä se vakavasti viittaa siihen että boksi on rikki.

Epa
-
Viestit: 9
Liittynyt: 14.1.2007 13:13

ViestiKirjoittaja Epa » 30.7.2007 20:08

Itelläni seuraava onkelma ja en tosiaan tiedä mikä häntä vaivaa.. g3 2,0 8v gti -96
Elikkäs auton käynnistyessä syttyy absin valo aivan normaalisti ja sammuukin aivankuin että mitään vikaa ei olisi..mutta silti ei toimi lainkaan siis lyö lukkoon jarruttaessa.
Kävin kerran lukemassa vikakoodeja huollossa ja siellä näytettiin vain että abs anturi taka oikea rikki ja muuta tietoa siitä abs käytöstä se ei antanutkaan..
sillon korjaaja miehet epäilivät absin pumpun olevan rikki??

Asialle en ole tehnyht mitään muutakun vasta nyt kun ei mennyt katsastuksesta läpitte koska absit eivät toimineet..

Nyt olen pumpun löytänyt mut ei se ole sinnepäinkään (vaihtoon menee)
Ajattelin viedä keskiviikkona uuteen vikalukuun ja katsoa mitä se nyt sanoisi...jos sanoo taaskaan mitää..

Mutta en tiedä onko pumpussa vai missä vika kun ei ne toimi!!?! ja ei mene ennen katsastuksestakaan läpitte..
Ja minkälainen sen pumpun kuuluisi olla? joku oma gtin pumppu kenties?

P.E.T.U
-
Viestit: 147
Liittynyt: 9.10.2003 21:31

ViestiKirjoittaja P.E.T.U » 30.7.2007 21:10

ihan varmimmin saat oikeenlaisen pumpun kun menet liikkeeseen ja sanot että vanha pois ja uusi tilalle (kallista se kyllä on).

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

Remonttireissu onnistui hienosti ja loma on lusittu.

ViestiKirjoittaja Ike » 8.8.2007 1:27

VW:llä onnistui diagnostiikan luku ongelmitta, tarinaa oli taltioitunut muistiin ihan kiitettävästi, josta suurin osa kylläkin mitä ilmeisesti seisonnan jälkeisen matalan akkujännitteen ja sillä käynnistyksen seurausena. (esim.B+). Vikamuisti tyhjennettiin ja ainoaksi jäljellejääväksi viaksi kulminoitui etuvasen anturi -> siis varaosatiskille ja osa vaihtoon! uusi siemensin anturi varaosatiskiltä n.50€

Tarinalla on siis onnellinen loppu: Vas. etuanturi oli todella rikki ja vastusmittaus paljasti välittömästi käämin olevan poikki, (mittaus onnistuu näppärästi irroittamalla johtoliitin anturista). Anturi vaihdettiin ja kas, kaikki toimi kuten asiaan kuuluu.

Tietysti testasin vielä diagnostiikkaa sen verran että GeniScan ei edelleenkään kommunikoi boksin kanssa, VagComin mukaan ei edelleenkään obd2 yht.sopiva järjestelmä ja ABS-tiedot jää lukematta, mutta tästä voinee päätellä vanhemman D-loppuisen boksin olevan näillä lukemattomissa, mikäli muilla ilmenee vastaavia ongelmia suosittelen lämpimästi lähintä VW-huoltoa vikamuistin lukemiseksi!

samza
ffp jäsen
Viestit: 1616
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 8.8.2007 8:32

Itsellä samanlainen auto ja samanlainen vikakin ollut päällä aikoinaan. Ja korjaantui juurikin nimenomaan uudella ABS anturilla. Kumma homma ettei tuo sinun autosi kommunikoi sitten vag commin kanssa. Itsellä tuo vanha versio 311.2 ja toimii kyllä ihan mukavasti. Moottori, airbagit ja abs:sät löytyy ja vikakoodit pystyy lukemaan ja kuittaamaan ongelmitta. Myös immobiliser(hälytin?) löytyy. Toimii myös tuolla 409.1 versiolla.
Mutta hyvä että vika korjaantui ja pääsee nauttimaan kesästä :)

poloboy
-
Viestit: 191
Liittynyt: 7.8.2003 14:04

ViestiKirjoittaja poloboy » 1.8.2013 21:04

Jatkan ikivanhaan topikkiin, koska minulla on aivan sama ongelma kuin Ikellä. ABS-valo palaa, eikä halpis vikakoodinlukijalla saa mitään aikaiseksi, koska herjaa 'link erroia'. Siispä: onko mitään keinoa tarkistaa, että ovatko ABS:n releet ehjiä? Irroitin niitä yksi kerrallaan, koska virtoja päälle käännettäessä kuuluu vaimeaa surinaa, eli jokin ilmeisesti ei ole kunnossa relepuolella. Tiedän, että joku Bosch- tms. korjaamo saa varmaan paikallistettua vian kohtuu helposti, mutta ajattelin nyt ensin yrittää itse. Ja auto on siis '97 Vento 2.0 AGG.

jgronman
-
Viestit: 6
Liittynyt: 24.7.2015 15:21

Re: G3 ABS-vikaa: apua/kokemuksia

ViestiKirjoittaja jgronman » 27.4.2019 21:04

Käytänpä minäkin vanhaa ketjua kertoessani kokemuksista VW Golf -98 ABS vian kanssa, jos jollakin vielä kyseinen rakkine on. Eli homma oli se, että ABS varoitusvalo alkoi palamaan yhtäjaksoisesti ja autohan ei mene katsastuksesta läpi. Vikakoodien luku antoi jotain tällaista:
01276 Hydraulic pump tai 04FC Hydrauliikkapumppu, signaali alueen ulkopuolella

ABS-yksikön malli on ilmeisesti ATE Controller MK20, jota on ollut monessa automerkissä ja -mallissa. Sulakkeet tarkistettiin, jännitteet mitattiin, jne. Sen jälkeen vika viittasi siihen, että ABS-yksikkö on viallinen. Tilasin samalla varaosanumerolla olevan (1J0 907 379 D) vaihtoyksikön eBaystä, osan hinta n. 25 € ja n. 15 € postikulut. Osa vaihdettiin paikalleen, sen jälkeen ABS-vikavalo paloi edelleen ja sen lisäksi mittarissa vilkkui punainen varoitusvalo. VSDC:llä yritettiin lukea koodeja, mutta ABS-yksikköön ei saanut yhteyttä ollenkaan. Johtopäätös oli, että uusi vaihtoyksikkö on vielä enemmän viallinen. Sen jälkeen kaveri, joka tuntee nuo ABS-yksiköt avasi alkuperäisen, ja vika löytyi murtuneista juotoksista. Jonkinlainen typpivika ilmeisesti. Tämän jälkeen alkuperäinen osa laitetiin paikalleen, ja kas, vika oli korjaantunut, eikä pumppu enää anna vikakoodia.

Jos jollakin on samanlaista vikaa, niin tässä yksi kertomus.

bluepeteruniversal
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 20.11.2023 17:47

Re: G3 ABS-vikaa: apua/kokemuksia

ViestiKirjoittaja bluepeteruniversal » 2.2.2024 14:33

jgronman kirjoitti:Käytänpä minäkin vanhaa ketjua kertoessani kokemuksista VW Golf -98 ABS vian kanssa, jos jollakin vielä kyseinen rakkine on. Eli homma oli se, että ABS varoitusvalo alkoi palamaan yhtäjaksoisesti ja autohan ei mene katsastuksesta läpi. Vikakoodien luku antoi jotain tällaista:
01276 Hydraulic pump tai 04FC Hydrauliikkapumppu, signaali alueen ulkopuolella

ABS-yksikön malli on ilmeisesti ATE Controller MK20, jota on ollut monessa automerkissä ja -mallissa. Sulakkeet tarkistettiin, jännitteet mitattiin, jne. Sen jälkeen vika viittasi siihen, että ABS-yksikkö on viallinen. Tilasin samalla varaosanumerolla olevan (1J0 907 379 D) vaihtoyksikön eBaystä, osan hinta n. 25 € ja n. 15 € postikulut. Osa vaihdettiin paikalleen, sen jälkeen ABS-vikavalo paloi edelleen ja sen lisäksi mittarissa vilkkui punainen varoitusvalo. VSDC:llä yritettiin lukea koodeja, mutta ABS-yksikköön ei saanut yhteyttä ollenkaan. Johtopäätös oli, että uusi vaihtoyksikkö on vielä enemmän viallinen. Sen jälkeen kaveri, joka tuntee nuo ABS-yksiköt avasi alkuperäisen, ja vika löytyi murtuneista juotoksista. Jonkinlainen typpivika ilmeisesti. Tämän jälkeen alkuperäinen osa laitetiin paikalleen, ja kas, vika oli korjaantunut, eikä pumppu enää anna vikakoodia.

Jos jollakin on samanlaista vikaa, niin tässä yksi kertomus.

Thanks for sharing your experience! It's great to hear you were able to identify and fix the issue with the VW Golf -98 ABS fault. The insight about checking the original unit for broken solders might be helpful for others facing a similar problem. Appreciate the detailed report!


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa