Katin pakollisuus!
Valvoja: ffp jäsenet
Katin pakollisuus!
Moi!
Tietämätön kyseleen ehkä aivan selvää asiaa, mutta...
Seuraavanlaista kyselisin.
Auto on 1,8 avo golf -89, saksan tuonti.
Rekisteri otteessa lukee "vähä päästöinen" ja autossa on tällä hetkellä katalysaattori.
Täytyykö tuo katalysaattori olla siellä katsastuksessa?
Kiitos etukäteen!
Tietämätön kyseleen ehkä aivan selvää asiaa, mutta...
Seuraavanlaista kyselisin.
Auto on 1,8 avo golf -89, saksan tuonti.
Rekisteri otteessa lukee "vähä päästöinen" ja autossa on tällä hetkellä katalysaattori.
Täytyykö tuo katalysaattori olla siellä katsastuksessa?
Kiitos etukäteen!
Pari viikkoa menee kun putki saapuu ja kiireiltä kerkii, ni saa hommaa eteenpäin. Ilman kattia ajattelin sitä eka tyrkyttää, katotaan mitä ovat mieltä....
Deut kirjoitti:
"eli käyt jollain tutulla kellä on mittauslaitteet tekeen paperit ja ei muuta kuin leimalle... "
Mitä Deut kirjoitti, ni tuollaista tuttua ei ole. Mitenköhän tuollaisen saisi järjestymään.... :)
Jos ilman kattia ei läpi mene, sit sinne varmaan jokin tarvike katti täytyy laittaa.
Deut kirjoitti:
"eli käyt jollain tutulla kellä on mittauslaitteet tekeen paperit ja ei muuta kuin leimalle... "
Mitä Deut kirjoitti, ni tuollaista tuttua ei ole. Mitenköhän tuollaisen saisi järjestymään.... :)
Jos ilman kattia ei läpi mene, sit sinne varmaan jokin tarvike katti täytyy laittaa.
Re: Katin pakollisuus!
Lainataanpa vanhaa aihetta.
Mulla on mk2 1.8 8v Golffi, vm.90
Auto on 1-pisteruisku eli moottorikoodi on RP, katti siis löytyy.
Trafin tiedoissa kuitenkin lukee moottorikoodina GU, eli kaasari ilman(?) kattia.
Paikallisella leimakonttorilla sanottiin että päästöraja riippuu siitä onko autossa lambdaa, mitään muuta ei osattu kertoa ja tuohon en oikein usko. Ei kuulosta kovin viralliselta diagnoosilta mielestäni?
Tekis mieli repiä katti pois GU moottorikoodin nojalla, mutta mistä varmistan tämän kyseisen yksilön päästörajan? Auto on tuotu uudehkona ruotsista ja moottorikoodin sekaannus voi johtua siitä.
Mulla on mk2 1.8 8v Golffi, vm.90
Auto on 1-pisteruisku eli moottorikoodi on RP, katti siis löytyy.
Trafin tiedoissa kuitenkin lukee moottorikoodina GU, eli kaasari ilman(?) kattia.
Paikallisella leimakonttorilla sanottiin että päästöraja riippuu siitä onko autossa lambdaa, mitään muuta ei osattu kertoa ja tuohon en oikein usko. Ei kuulosta kovin viralliselta diagnoosilta mielestäni?
Tekis mieli repiä katti pois GU moottorikoodin nojalla, mutta mistä varmistan tämän kyseisen yksilön päästörajan? Auto on tuotu uudehkona ruotsista ja moottorikoodin sekaannus voi johtua siitä.
Re: Katin pakollisuus!
Nyt sain taas yhden vastauksen eri konttorilta. Auton moottorikoodi on trafin mukaan GU, eli siihen ei ole tehtaalla asennettu katalysaattoria. Isommat päästörajat siis käytössä.
Toki auto on oikeasti RP mihin on katalysaattori ruuvattu tehtaalla, saattaa sen fiksumpi leimainssi huomata. Jos intoa riittää niin ruuvaan katin jossain välissä pois niin näkee kuinka leimalla käy. Voihan sen sitten muutoskatsastaa RP moottorille ruiskuksi, pitääköhän silloin myös katti "lisätä" ?
Toki auto on oikeasti RP mihin on katalysaattori ruuvattu tehtaalla, saattaa sen fiksumpi leimainssi huomata. Jos intoa riittää niin ruuvaan katin jossain välissä pois niin näkee kuinka leimalla käy. Voihan sen sitten muutoskatsastaa RP moottorille ruiskuksi, pitääköhän silloin myös katti "lisätä" ?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Katin pakollisuus!
Anteeksi maalaisuuteni, mutta miksi irrottaa katalysaattoria jos se sillä menee heittämällä katsastuksessa läpi?
Re: Katin pakollisuus!
Kannattaa nyt tarkistaa vw:ta ihan runkonumerolla mikä kone siellä pitäisi olla ja verrata sitä tietoa moottorin numeroon, ei olisi ensimmäinen eikä viimeinen mk2 missä kone vaihdettu joskus. Sitten katsoo tarviiko oikaista trafin tiedot vai muutoskatsastaa auto. Jommasta kummasta on kyse. Sitten varmasti taustalla on mietitty virittämistä tai muuta hienoutta, mutta katit on tänä päivänä niin halpoja, että sen takia tarvitse sitä poistaa. Toista se oli 20v sitten kun katti saattoi olla puolet auton hinnasta.
Re: Katin pakollisuus!
Mutta miettikää sitä tehon nousua minkä sillä poistolla saavuttaa + Esson baarissa saa oossomia!
Re: Katin pakollisuus!
Voi olla et tehot jopa tippuu:)
Re: Katin pakollisuus!
Anteeksi. En poista katalysaattoria vaan lisään toisen.
#vihreätulevaisuus #vastuullisuus #pienempihiilijalanjälki
#vihreätulevaisuus #vastuullisuus #pienempihiilijalanjälki
Re: Katin pakollisuus!
Jos aattelet vihreää tulevaisuuttaa ni ei se toinen katti mitää auta, osta uusi auto:)
Re: Katin pakollisuus!
Uuden auton ostaminen on huono vaihtoehto vihreän tulevaisuuden kannalta. Aika kauan saa ajaa vanhalla autolla ennenkuin se on saastuttanut yhtä paljon kuin mitä uuden auton tekemisestä ja tänne Suomen perukoille rahtaamisessa tulee Co-päästöjä. Todennäköisesti se vanha on kulnut loppuun ennenkuin on saastuttanut yhtä paljon.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa