Katin pakollisuus!

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Guni
-
Viestit: 7
Liittynyt: 19.7.2006 20:05

Katin pakollisuus!

ViestiKirjoittaja Guni » 28.6.2007 21:53

Moi!

Tietämätön kyseleen ehkä aivan selvää asiaa, mutta...

Seuraavanlaista kyselisin.
Auto on 1,8 avo golf -89, saksan tuonti.
Rekisteri otteessa lukee "vähä päästöinen" ja autossa on tällä hetkellä katalysaattori.

Täytyykö tuo katalysaattori olla siellä katsastuksessa?

Kiitos etukäteen!

hb81
-
Viestit: 1731
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Auto: mk1 Caddy, Caddy Maxi, Seat Cordopaku, ex wnb ratasika, ex RS Octavia
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 28.6.2007 21:57

Pitää olla katti paikallaan.

Guni
-
Viestit: 7
Liittynyt: 19.7.2006 20:05

ViestiKirjoittaja Guni » 29.6.2007 19:29

Kiitos, näin ajattelinkin!

Valupakosarja on ollut vaikeaa oikeata löytää ja tuli hommattuu peltisarja joka on ilman kattia tarkoitettu, vahingossa. Uusi putkisto on tulossa.
No, joutuu leikkaa liimaa linjalle jospa tuosta pelittävän sais....

Juvonen
-
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.7.2003 14:15
Auto: Corrado G60

ViestiKirjoittaja Juvonen » 29.6.2007 19:41

Laita joku tarvikekatti sinne peltipakosarjan jatkoksi?

Sebastian
-
Viestit: 8507
Liittynyt: 3.8.2003 15:43
Auto: Audi ja kakkis

ViestiKirjoittaja Sebastian » 29.6.2007 20:46

Ja voihan sitä käydä kokeilee vaikka se menis läpi ilman sitä kattiakin.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08
Auto: Saab 9-3

ViestiKirjoittaja SS » 30.6.2007 15:06

Jos se on vähäpäästöinen, niin silloin voimassa ovat vähäpäästöisen tiukemmat päästörajat. Tuskinpa ilman kattia niitä läpäistään.

TerZi1982
-
Viestit: 1629
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Auto: Hiace Batman / Vw LT/Audi a4 www.huoltis.fi
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 30.6.2007 16:11

itellä vanhassa golffissa oli ihan nipin napin että olis päästöt menny ilman, itte kyllä katoin töissä ne ni pienellä vilpillä saa menemään... konttorilla ei oikeen taida onnistua

Deut
-
Viestit: 71
Liittynyt: 25.9.2006 19:04
Auto: Audi A3 1.8T

ViestiKirjoittaja Deut » 30.6.2007 18:31

Niinpä, eli käyt jollain tutulla kellä on mittauslaitteet tekeen paperit ja ei muuta kuin leimalle... En mä oo ainakaan vielä kertaakaan maksanut niitten kiskurihintoja päästömittauksesta vaan aina käynyt ite ottamassa lapun tutun autokorjaamolla...

Guni
-
Viestit: 7
Liittynyt: 19.7.2006 20:05

ViestiKirjoittaja Guni » 1.7.2007 22:32

Pari viikkoa menee kun putki saapuu ja kiireiltä kerkii, ni saa hommaa eteenpäin. Ilman kattia ajattelin sitä eka tyrkyttää, katotaan mitä ovat mieltä....

Deut kirjoitti:
"eli käyt jollain tutulla kellä on mittauslaitteet tekeen paperit ja ei muuta kuin leimalle... "

Mitä Deut kirjoitti, ni tuollaista tuttua ei ole. Mitenköhän tuollaisen saisi järjestymään.... :)

Jos ilman kattia ei läpi mene, sit sinne varmaan jokin tarvike katti täytyy laittaa.

Kartaani
-
Viestit: 77
Liittynyt: 27.2.2016 8:12

Re: Katin pakollisuus!

ViestiKirjoittaja Kartaani » 8.8.2017 20:49

Lainataanpa vanhaa aihetta.

Mulla on mk2 1.8 8v Golffi, vm.90
Auto on 1-pisteruisku eli moottorikoodi on RP, katti siis löytyy.
Trafin tiedoissa kuitenkin lukee moottorikoodina GU, eli kaasari ilman(?) kattia.
Paikallisella leimakonttorilla sanottiin että päästöraja riippuu siitä onko autossa lambdaa, mitään muuta ei osattu kertoa ja tuohon en oikein usko. Ei kuulosta kovin viralliselta diagnoosilta mielestäni?

Tekis mieli repiä katti pois GU moottorikoodin nojalla, mutta mistä varmistan tämän kyseisen yksilön päästörajan? Auto on tuotu uudehkona ruotsista ja moottorikoodin sekaannus voi johtua siitä.

Kartaani
-
Viestit: 77
Liittynyt: 27.2.2016 8:12

Re: Katin pakollisuus!

ViestiKirjoittaja Kartaani » 18.8.2017 21:37

Nyt sain taas yhden vastauksen eri konttorilta. Auton moottorikoodi on trafin mukaan GU, eli siihen ei ole tehtaalla asennettu katalysaattoria. Isommat päästörajat siis käytössä.

Toki auto on oikeasti RP mihin on katalysaattori ruuvattu tehtaalla, saattaa sen fiksumpi leimainssi huomata. Jos intoa riittää niin ruuvaan katin jossain välissä pois niin näkee kuinka leimalla käy. Voihan sen sitten muutoskatsastaa RP moottorille ruiskuksi, pitääköhän silloin myös katti "lisätä" ?

H. Jormalainen
-
Viestit: 15830
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Auto: Golf GTI 16v -90, A3 1,8 -98
Viesti:

Re: Katin pakollisuus!

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.8.2017 12:59

Anteeksi maalaisuuteni, mutta miksi irrottaa katalysaattoria jos se sillä menee heittämällä katsastuksessa läpi?

Jonde
-
Viestit: 2022
Liittynyt: 23.7.2003 12:23
Auto: Golf ja TT

Re: Katin pakollisuus!

ViestiKirjoittaja Jonde » 19.8.2017 18:11

Kannattaa nyt tarkistaa vw:ta ihan runkonumerolla mikä kone siellä pitäisi olla ja verrata sitä tietoa moottorin numeroon, ei olisi ensimmäinen eikä viimeinen mk2 missä kone vaihdettu joskus. Sitten katsoo tarviiko oikaista trafin tiedot vai muutoskatsastaa auto. Jommasta kummasta on kyse. Sitten varmasti taustalla on mietitty virittämistä tai muuta hienoutta, mutta katit on tänä päivänä niin halpoja, että sen takia tarvitse sitä poistaa. Toista se oli 20v sitten kun katti saattoi olla puolet auton hinnasta.

Sebastian
-
Viestit: 8507
Liittynyt: 3.8.2003 15:43
Auto: Audi ja kakkis

Re: Katin pakollisuus!

ViestiKirjoittaja Sebastian » 20.8.2017 0:27

Mutta miettikää sitä tehon nousua minkä sillä poistolla saavuttaa + Esson baarissa saa oossomia!

Luotijuna
-
Viestit: 1160
Liittynyt: 18.3.2004 11:33
Auto: MV6

Re: Katin pakollisuus!

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 20.8.2017 1:16

Voi olla et tehot jopa tippuu:)

Kartaani
-
Viestit: 77
Liittynyt: 27.2.2016 8:12

Re: Katin pakollisuus!

ViestiKirjoittaja Kartaani » 20.8.2017 20:14

Anteeksi. En poista katalysaattoria vaan lisään toisen.

#vihreätulevaisuus #vastuullisuus #pienempihiilijalanjälki

Luotijuna
-
Viestit: 1160
Liittynyt: 18.3.2004 11:33
Auto: MV6

Re: Katin pakollisuus!

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 20.8.2017 23:39

Jos aattelet vihreää tulevaisuuttaa ni ei se toinen katti mitää auta, osta uusi auto:)

tutkija
-
Viestit: 40
Liittynyt: 23.10.2011 19:24

Re: Katin pakollisuus!

ViestiKirjoittaja tutkija » 21.8.2017 7:52

Uuden auton ostaminen on huono vaihtoehto vihreän tulevaisuuden kannalta. Aika kauan saa ajaa vanhalla autolla ennenkuin se on saastuttanut yhtä paljon kuin mitä uuden auton tekemisestä ja tänne Suomen perukoille rahtaamisessa tulee Co-päästöjä. Todennäköisesti se vanha on kulnut loppuun ennenkuin on saastuttanut yhtä paljon.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa

© since 2000 - ffp