alustasarjan katsastus

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

vwpassat1.8t
-
Viestit: 117
Liittynyt: 21.9.2006 18:04

alustasarjan katsastus

ViestiKirjoittaja vwpassat1.8t » 20.3.2007 15:07

Mitens käy kun olisin tilaamassa 60/40 tiputtavan alustasarjan 3b pasuunaan, ja katsastus lähenee ja laki sanoo että max. madallus saa olla 51mm ja matalimman kohdan autosta pitää olla 8cm korkeudella? kaveri kävi 40/40 alustalla katsastuksessa ja ne mittaili kaikenlaista ihme juttuja sieltä pyörän navasta lokarin kaareen ja tommosia. miten ootte saanu esim. 60mm madalluksella katsastettua? vai kattovatko jotku inssit läpi sormien? ja jos ei ehdotella tässä vaiheessa vielä noita korkeussäädettäviä alustoja! :D

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 20.3.2007 15:09

Kannattaa varmaan laittaa se alusta ensiksi alle ja katella sitten miltä näyttää.. noi madallukset kun tuppaa todellisuudessa olemaan yleensä jotain muuta mitä mainoksessa luvataan.

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 20.3.2007 15:18

noi madallukset kun tuppaa todellisuudessa olemaan yleensä jotain muuta mitä mainoksessa luvataan.

joka on jo loistava syy valita korkeussädettävä alusta...:D

vwpassat1.8t
-
Viestit: 117
Liittynyt: 21.9.2006 18:04

ViestiKirjoittaja vwpassat1.8t » 20.3.2007 15:32

Mutta onko ne sit yleensä enemmän vai vähemmän mitä mainoksessa luvataan? vai sekä että?

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 20.3.2007 17:01

Sekä että taitaa olla...:) sepä siitä tekee vähän arpomista jos ei ole jollain tutulla samaista alustaa.

vwpassat1.8t
-
Viestit: 117
Liittynyt: 21.9.2006 18:04

ViestiKirjoittaja vwpassat1.8t » 20.3.2007 17:02

voisko joku myös kertoo että mites noi iskarin ylä ja alapään laakerit? ei vissiin kuulu alustasarjan mukaan niin kuis usein niitä olis syytä vaihtaa? mulla on 98 auto mutta 80tkm vasta mittarissa?

Juso
-
Viestit: 47
Liittynyt: 16.2.2004 19:21

ViestiKirjoittaja Juso » 20.3.2007 17:09

Passatissahan ei ole iskarin yläpään/alapaan laakereita ollenkaan vaan hieno tukivarsi systeemi hässäkkä, joka tulee jossain vaiheessa väljistymään.
Joka tapauksesa joudut ottamaan ne irti iskaria irrottaessa niin kannattaahan ne samalla vaivalla vaihtaa.
Hintakaan ei ole kuitenkaan mikään ihan hirveä.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 20.3.2007 19:17

Printtaa netistä 40/40 madaltavan sarjan TUV-laput ja menet niillä koittamaan onneasi :)

Sen korkeuden navasta kaareen ne mittaa joka tapauksessa ja merkkaa otteeseen, että voi myöhemmin seurata, onko yhtä matala sarja vai onko edelleen menty madaltamaan lisää.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 20.3.2007 19:23

Tuota todistusta ilmesesti tuon vuosimallin autoon alustasarjaa katsastettaessa kysellään joka tapauksessa.

vwpassat1.8t
-
Viestit: 117
Liittynyt: 21.9.2006 18:04

ViestiKirjoittaja vwpassat1.8t » 20.3.2007 19:24

Sen korkeuden navasta kaareen ne mittaa joka tapauksessa ja merkkaa otteeseen, että voi myöhemmin seurata, onko yhtä matala sarja vai onko edelleen menty madaltamaan lisää.

Onko Toi aivan 100% varma??? vai onko niillä jotku ohjearvot orikinaalista mihin ne vertaa sitä? ja kyllähän alusta löystyy ni pikkasen se tippuu kuitenkin ajan myötä ni mussuttaako ne silloin että on madallettu lisää? xD

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 20.3.2007 19:57

Ei ne sitä mihinkään ohjearvoihin vertaa ja ottavat kyllä huomioon sen asettumisen/löystymisen ajan myötä

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 20.3.2007 20:04

Eipä noita kauheesti ne tüv-lappuset tunnu kiinnostavan. Toki ne pitää olla, mutta liitteeksi ne vaan menee ja siirtyvät "mappi-ööhön" , josta kukaan enää niitä esille ottaa.
Loppupeleissä ne tutkii vaan sen, jotta renkaat ei ota kiinni mihinkään ääriasennoissa ja sen, että lain vaatimat 8 senttiä maavarassa täyttyy.

vwpassat1.8t
-
Viestit: 117
Liittynyt: 21.9.2006 18:04

ViestiKirjoittaja vwpassat1.8t » 20.3.2007 20:09

niin mäkin oon kuullu.... mutta kun ei vaan viittis perkule ottaa riskii että jos ei menekkään katsastuksesta niin on vitun paska juttu sitten..... ;/

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 20.3.2007 20:24

Suotta sä jännität, on noita "ylimadallettuja" autoja liikenteessä ihan laillisesti useita kymmeniä-satoja-tuhansia.

vwpassat1.8t
-
Viestit: 117
Liittynyt: 21.9.2006 18:04

ViestiKirjoittaja vwpassat1.8t » 20.3.2007 20:27

ON ON. mut niillä on suurimmalla osalla ainakin korkeus säädettävä :) eli siis kannatat noista mun vaihtoehdoista tota 60/40?

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 20.3.2007 21:37

kyllä se enemmän tuuria on jos niitä lappuja ei kysytä. mut ainakin passatin fk 55/40 alustan tuv lapussa luki että madallus on ca. 50mm. eli kierretään vähän totuutta niissä lapuissa. tiiä sitten mitä 60 madaltavan lapussa lukee mutta tuskin sitä 60mm.

muuten sillä 55 madalluksella 3bg passatissa maavara ei tosiaan ole sitä 8cm saatiin läpi katsastuksesta ottamalla pohjamuovi irti ja katsarin kansa työnnettiin auto tyhjänä nosturin sille 8cm mittaselle keventimelle mitä ne käyttää mittatikkuna siinä hommassa. vähän tiukkapiposempi katsari ei varmasti ois päästäny sitä läpi. vähän oli nimittäin nihkeä menemään niinkin sille keventimelle. renkailla ois varmaan saanu vähän kikkailtua lisää ilmaa auton alle muttei alettu siihen. muista että jos saat muutoskatsastettua sen jotenkin niin seuraaviin katsastuksiin ei ainakaan tarvii mennä kakka housussa alustan takia.

sillä madalluksella ei sitten ole mitään asiaa asfalttia huonomille teille. vähänkin enemmän uraa niin raapimiset alkaa. ja kato ettei vanteet ole liian ulkonevat sillä rankaat painuu sinne lokasuojan sisään edestä. ihan sillä että saat kalliit lokasuojat pysymään ehjinä.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 20.3.2007 22:23

muuten sillä 55 madalluksella 3bg passatissa maavara ei tosiaan ole sitä 8cm saatiin läpi katsastuksesta ottamalla pohjamuovi irti ja katsarin kansa työnnettiin auto tyhjänä nosturin sille 8cm mittaselle keventimelle mitä ne käyttää mittatikkuna siinä hommassa.


Toi on ihan tuurinkauppaa valittaako inssi jos ei 8cm täyty. BTDT

vwpassat1.8t
-
Viestit: 117
Liittynyt: 21.9.2006 18:04

ViestiKirjoittaja vwpassat1.8t » 20.3.2007 22:54

pitäis saada kuva mis olis pasuuna 19" ja sillä mun miedommalla vaihtoehdolla 40/40mm niin näkis miltä se sit näyttäis. tosi huonoja kuvia on löytyny. pitäis aika lailla sivusta nähdä... ku alkaa epäilyttää toi karkeampi vaihtoehto kun ei taas oikein huvittais mitää loksuja alkaa modata tai mitää... täällä meillä päin noita hidasteita on niin p***eleesti niin tolla 60mm saa sitten aika hiljaa ajaa niistä :D

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 21.3.2007 8:44

Eipä noita kauheesti ne tüv-lappuset tunnu kiinnostavan

Alkaa kiinnostaa, kun auto on -98 tai uudempi.
http://ffp-motorsport.com/tuning/alusta2.php

"Alustan madalluksen muutoskatsastus 1.1.93 alkaen tehdyt alustan madallukset tulee esittää muutoskatsastettavaksi. Pyörien suuntaustodistus mittausarvoineen tulee esittää katsastuksessa pyydettäessä (kulmien tulee olla symmeriset oik/vas ja järjevät, ei kuitenkaan välttämättä tehtaan alkuperäisten kulmien rajojen sisällä) lisäksi: 1.1.98- alkaen kaikki henkilöautot sekä 1.1.96 alkaen EY-tyyppihyväksytyt mallit: tarvitaan lisäksi alustavalmistajan todistus e-, E- tai TUV-hyväksynnästä tai muun riipuumattoman tutkimuslaitoksen hyväksynnästä alustasarjalle/madallusjousille ko automalliin minimi maavara kuormaamattomana 80mm."

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 21.3.2007 8:51

Eipä noita kauheesti ne tüv-lappuset tunnu kiinnostavan.


Tarkoitin tällä ilmaisulla, jotta kyllä ne tuon lappusen muutoskatsastuksessa vaatii, muttei niitä kiinnosta mitä se pitää sisällään.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 21.3.2007 10:16

Juu, eipä tuota vaatimuksenmukaisuustodistusta itseltäkään kysytty viime kesänä alustasarjaa katsastettaessa, ajoneuvo rek. -97 puolella. -98 ja tuoreemmissahan määräys on, että alustasarja on ko. automalliin tarkoitettu. Millähän se todistetaan?

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 21.3.2007 10:49

Juurikin sillä tüv-lapulla. Katsastaja vertaa, että lapusta ja jousista löytyy identtiset merkinnät.

janppa
-
Viestit: 47
Liittynyt: 18.3.2007 23:19

ViestiKirjoittaja janppa » 21.3.2007 10:51

Asiaa sivuten: kellään kokemuksia Golf 3/Vento Fk AK- alustan kanssa muutoskatsastuksesta? 55-85 ne lupailee säätövaraa ja samat arvot tuv-lapussa. Auto siis -96.

edit: tai siis yleensä ottaen alustoista, joiden tuv-lapussa on lain ylittämät arvot, vaikka lain mukaiset mitat täyttyvät?

dEnA
-
Viestit: 193
Liittynyt: 3.1.2006 13:59

ViestiKirjoittaja dEnA » 21.3.2007 17:07

tais katsastaja ymmärtää yhtä paljon saksaa kuin minäkin, siinä lappusia selaili hetken ja kävi pyörimässä pihalla autolla.. eikä se minusta kyllä verrannut mitään

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 22.3.2007 7:55

Sama tuo oli itelläkin. Ei verrannut jousia papereihin tms. Kahteli hetken lappua ja painu koppiin kirjotuspuuhiin. Enemmän sitä mulkkua kiinnosti palaneiden parkkien ja valojen korkeudensäädön virheellisyyden merkkaaminen otteeseen kuin jousien oikeellisuus. Näin siis Keravan a-katastuksen arvonnassa Härkäsen Reijon palveltavana.

jazma
-
Viestit: 296
Liittynyt: 14.8.2003 21:59

ViestiKirjoittaja jazma » 5.4.2007 20:24

Itse käytin tuota 88-vuotista e30:ä leimalla kun vaihdoin alle 60/40 cupkitin. Ei ollut mitään lappuja mukana (eikä muuten ollut sattumaa:)) mutta iskareista ja jousista näkee selvästi, että H&R:n sarja on kyseessä.
Katsastusmies mittaili tarvittavat etäisyydet (todellinen madallus on nyt 55/35), reilusti yli 8 senttiä maavaraa ja kaikki kondiksessa alustan suhteen. Sitten tuli erikoinen veto katsastusmieheltä. Lähti etsimään tietoja kyseisestä alustasarjasta H&R:n nettisivuilta. Luulin että kun nimellismadallus on 60 milliä edestä, niin hylsy tulee. No piinallisen odottamisen jälkeen tulee laput kädessä ja sanoo että kaikki ok. Kysymys kuuluukin, että mitähän tietoja hän löysi netistä? Luulin ettei tuon ikäisessä pirssissä tarvita esimerkiksi tüv-lappuja alustan suhteen...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.4.2007 23:27

Ei oo auton iästä kiinni vaan siitä koska setti on asennettu.

temeimmu
-
Viestit: 26
Liittynyt: 29.10.2006 20:46

ViestiKirjoittaja temeimmu » 6.4.2007 15:15

Ei oo pakko mennä katsastaa jos jännittää liikaa ?
Ajelee vaan..

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 6.4.2007 16:01

nii... kiveniskumassat vaan jousiin ni ei paista eibachin punanen sieltä silmään. ;)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 50 vierailijaa