Golf IV 1.8T *?*

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Golf-GTi
-
Viestit: 22
Liittynyt: 2.2.2007 16:22

Golf IV 1.8T *?*

ViestiKirjoittaja Golf-GTi » 2.2.2007 16:35

Eli tuli otsikon mukainen '99 golffi hommattua (gti), mittarissa huikeat 223tkm ja auto on sekä ulkoa että sisältä todella hyvässä kunnossa. Varusteina perus gti:n lisäksi cruise, climatronic. Auto on tuotu saksasta (täydellinen huoltokirja). Auto on teknisesti alkuperäinen.

Ko. auto on ensimmäinen VW:ni ja 2 viikon ajelun jälkeen on herännyt muutama kysymys (searchia käytetty):

1) Mistä mahtaa johtua auton hienoinen nykäisy kaasuttaessa tai kaasun päästämisessä? eli esim. jos ajaa vaikka nelos vaihteella 60km/h, päästää kaasun niin hieman nykäisee. Aluksi epäilin löysiä moottorin kumeja mutta ei se moottori ainakaan käsivoimin liikkunut yhtään.

2) Vaihteiston kolmonen, ykkönen on hieman "Kuivan" tuntuisia ja ainakin edellisissä autoissani on auttanut kun laittanut kunnon Redlinen vaiteistoöljyt sisään - mitä redlineä ja kuinka paljon menee?

3) Autosta kuuluu samalainen surina jarrutuksessa jossa abs-"hakkaa", jos autolla jarruttaa käsijarrulla niin että auto menee sivuluisuun? Aktivoituuko abs myös silloin?

4) Vas. sivupeilin lämmitin/kuskin penkinlämmitin ei pelaa. Yleisin syy näihin lienee..?

5) Autollahan on ajettu jo 223tkm ja mielessä tietysti softa doc-powerilta, kannattaako turbon kunto tarkistaa ennen lastutusta vai uskaltaako auton suoraan lastuttaa? Auto ainakin toimii teknisesti hyvin (tehot tallella ym). - ja mikä olisi keino turbon kunnon koestamiseen?

Kiitoksia vastanneille.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 2.2.2007 17:14

3) oisko luistonesto?

4) peilissä vastuksen palaminen ja istuimessa vastuksen katkeaminen istuinosasta lienee ne yleisimmät syyt.

Golf-GTi
-
Viestit: 22
Liittynyt: 2.2.2007 16:22

ViestiKirjoittaja Golf-GTi » 2.2.2007 23:20

En ainakaan usko että autossa luistonestoa olisi, sille ei ole merkkivaloa ja kyllä auto tuntuu luisuvan helposti etenkin näillä kitkoilla

sms
-
Viestit: 190
Liittynyt: 4.5.2005 9:13

ViestiKirjoittaja sms » 2.2.2007 23:58

Mun GIV, tdi tosin, aktivoi ton abs-hommelin känkkäkäännöksissä. Surisee vaan kans. Kai se ihmettelee ku takarenkaat pysähtyy mut eturenkaat ei.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 3.2.2007 1:10

Luistonestoa ei sulla vissiinkään oo... ei oo mullakaan. EDS kyllä löytyy.
Samanlaista surinaa ABS:t pitää mulla ku nykäsee käkkäristä.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 3.2.2007 8:20

5: Kiinnittäisin listasta ihan ensimmäisenä huomion jakopäähän, koska hihna vaihdettu? 180 tkm kohdalla vai tuloss nyt 240 tkm kohdalla? Ei liity niinkään lastuttamiseen vaan ihan siihen etten luottaisi nahkahousun jakopääremppaan tai sen leimaan, huolto-osat ovat halvemmat kuin vaihtomotti...

Matti83
-
Viestit: 122
Liittynyt: 13.10.2005 18:59

ViestiKirjoittaja Matti83 » 3.2.2007 8:55

3.) Voisko olla ajovakaudenhallinta joka surisee, itselläni tuossa -00 vuosmallin golfissa ihan sama ääni...

Golf-GTi
-
Viestit: 22
Liittynyt: 2.2.2007 16:22

ViestiKirjoittaja Golf-GTi » 3.2.2007 10:51

Matti83: Onko sulla erillinen merkkivalo ajonvakautusjärjestelmälle? Luulen kyllä että se on tuo abs joka jostain syystä herää luisussa

-JUPE-
-
Viestit: 93
Liittynyt: 18.12.2006 14:00

ViestiKirjoittaja -JUPE- » 3.2.2007 16:10

Se on surina on ajovakaudenhallinta. Sama ääni kuuluu kun esim jäällä renkaat lyö vähän tyhjää.

Matti83
-
Viestit: 122
Liittynyt: 13.10.2005 18:59

ViestiKirjoittaja Matti83 » 4.2.2007 9:51

Ei ole erillistä merkkivaloa, tosta liikkeelle lähdöstä ja siitä kuuluvasta ännestä olen erimieltä, minusta se rutisee (ainakin mun autossa). mut abs:t sitä änntä pitää.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 4.2.2007 10:58

eikös sitä luistonestoa tai ajovakaudenhallintaa millä nimellä sit sitä kutsutaankin ohjata sillä abs-jutskalla eli hidastetaan jotain pyörää jotta auto saadaan hallintaa.

Golf-GTi
-
Viestit: 22
Liittynyt: 2.2.2007 16:22

ViestiKirjoittaja Golf-GTi » 4.2.2007 18:50

Eikö keltään löydy faktatietoa aiheeseen? ;)

leevi
-
Viestit: 1048
Liittynyt: 24.7.2003 16:39

ViestiKirjoittaja leevi » 4.2.2007 19:55

eiköhän se surina liity niihin abs:iin. mulla oli vm-90 jetta jossa oli absit, piti juuri tuota surinaa kässärii vetäessä. siinä tuskin vielä oli mitään vakautus hässäköitä :)

Golf-GTi
-
Viestit: 22
Liittynyt: 2.2.2007 16:22

ViestiKirjoittaja Golf-GTi » 4.2.2007 21:47

Aivan!

Kaivattaisiin tietoa tuohon lastutus kysymykseen etenkin.. Eli kun ajettu se 223tkm niin mitä kannattaa ottaa huomioon ennen doc-powerille ajelua

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 5.2.2007 10:57

Eipä tuo mun Passat ainakaan surise käkkäristä vaikka abs löytyykin.

mattigr
-
Viestit: 744
Liittynyt: 4.8.2003 17:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja mattigr » 5.2.2007 17:45

^^Kato vaikka että mehut/suodattimet on tuoreet ja se et ajaako sinne doc powerille vai johki muualle... edit. Et kai kysy tota ihan tosissas?
Viimeksi muokannut mattigr, 5.2.2007 20:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Golf-GTi
-
Viestit: 22
Liittynyt: 2.2.2007 16:22

ViestiKirjoittaja Golf-GTi » 5.2.2007 18:40

mattigr: miten kyseisten asioiden tarkastus tapahtuu?

Ideoita otetaan vastaan että ajellakko doc-powerille vaiko ei.. pk-seudulla sais olla, ja se liki 200hp pitäs saada irti

GTi 4
-
Viestit: 354
Liittynyt: 26.2.2005 16:54

ViestiKirjoittaja GTi 4 » 5.2.2007 18:41

Velipojan -98 octaviassa (1.8 vapari) kuuluu kans toi surina kun sutii tai kun vetää käkkäriä, se loppuu kun ottaa abs:ssän sulakkeen irti,eli siihen se kai liittyy=) Vaikka ei se mitään tunnu rajoittavan...

Golf-GTi
-
Viestit: 22
Liittynyt: 2.2.2007 16:22

ViestiKirjoittaja Golf-GTi » 6.2.2007 6:51

Juu totta, surisee kuin ampiaispesä mutta ei se mitään siis tee..
on tietovajetta edelleen ekan postauksen kysymyksistä, nyt tarvitaan asiantuntijoita

Golf-GTi
-
Viestit: 22
Liittynyt: 2.2.2007 16:22

ViestiKirjoittaja Golf-GTi » 20.2.2007 9:11

Edelleen kaivattaisiin muutamiin kysymyksiin vastauksia. Eli paljonko menee vaihteistoöljyä ja onko noi redlinet pelannu hyvin?

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 20.2.2007 10:14

Siis EDS:hän tuo rutina on...meillä -00 A3:ssa ihan sama homma...vähän sutaisee liikkeelle lähtiessä, niin päkättää kun koittaa jarrulla tasoittaa renkaiden pyörimiseroa...sama homma käppäriä nyhtäessä. Muistaakseni alkaa päkättämään kun renkaiden nopeusero on 15% ja muistaakseni kytkeytyy pois päältä 60km/h vauhdissa...ihan satavarmaksi en allekirjoita noita lukuja.

Ariva
-
Viestit: 118
Liittynyt: 10.8.2006 12:57

ViestiKirjoittaja Ariva » 20.2.2007 14:54

Itselläni kuuluu sellainen rohina liukkaalla liikkeelle lähtiessä(kun sutaisee vähän). Tämä ääni kuuluu vain sekunnin. Autossa ei ole esp:tä. Tai siis sitä nappulaa ei ole siinä konsolissa.

Aum
-
Viestit: 305
Liittynyt: 23.7.2003 8:41

ViestiKirjoittaja Aum » 20.2.2007 15:40

^onkos siinä se ASR-nappula (=luistonesto)? Jos on, niin silloin siinä on myös liikkeellelähtöluistonesto. Tuo on aina päällä 40km/h vauhtiin asti ASR napin asennosta riippumatta. Tuo ainakin aiheuttaa rusahtelua liikkeelle lähdöissä, jos keli on liukas.

Ariva
-
Viestit: 118
Liittynyt: 10.8.2006 12:57

ViestiKirjoittaja Ariva » 21.2.2007 14:58

Ei siinä ole sitä ASR nappulaakaan. Noista neljästä paikasta ainoastaan yhdessä on nappula(takalasin lämmitin).

Tosin auto on ollut alla vasta viikon joten äänimaailma on hieman hukassa. Saattaa olla ehkä jopa ihan pakkaslumen narinaa. Jokaista ääntä nyt vain kuuntelee todella tarkasti kun itselle uusi laite on.

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 21.2.2007 19:22

meikäläisellä surisee kyllä kanssa kun vetää käikellä, vaikkei mitään luistonestoja olekaan. Sellaisen vaikutuksen olen huomannut että kun mutkaan taittaa autoo ja jalkajarrulla ohjaa käkkärin lisäksi, tulee huomattavan pitkä viive siihen että jarru alkaa vaikuttaa. Siis kun se surina kuuluu.

Edit: Meikäläiselläkin esiintyyy hieman tuota "nykimistä". tuntuu vähän kuin olisi väljää jossain, ja vaihdekeppikin vatkaa eestaas, mutta lopetin huolehtimisen sitten kun ajelin 7000km ajettua golf varianttia ja aivan samat "ongelmat" siinäkin näytti olevan.

[JM]
-
Viestit: 148
Liittynyt: 21.2.2006 19:15

ViestiKirjoittaja [JM] » 22.2.2007 1:06

Se on se EDS.. ja sama rutina kuuluu kun sutii...
Eli kyseessä on sähkönen tasauspyörästön lukko joka apsin avulla tasaa että pyörät vetävät saman verran,toimii tiettyyn nopeuteen asti(.Tästä oli juttua tälläki foorumilla jossain topikissa...).

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 22.2.2007 19:58

Golf-GTi:

Noista redlineistä en tiedä mitään, mutta looraan menee vajaa 2litraa öljyä..
Volkkarin omaa "korvausöljyä" olen itse käyttänyt, ja hyvin pelittää..

Ja oma mielipiteeni on ettei noin paljon ajettua autoa kannata enää virittää..

[JM]
-
Viestit: 148
Liittynyt: 21.2.2006 19:15

ViestiKirjoittaja [JM] » 22.2.2007 20:59

Miks ei vois esim. lastuttaa?.
Jos on huollot tehty ajallaa yms on pidetty autosta huolta ja niinku tais olla maininta että kunto on hyvä..
Vähä ku varautuu että kuluvii osia saattaa joutuu sitte alkaa uusimaa,mut en nää mitn estettä kilometreissä virityksille

Fiesta
-
Viestit: 170
Liittynyt: 6.4.2006 11:09

ViestiKirjoittaja Fiesta » 23.2.2007 11:22

^^
Miksi ei kannata? Enemmän ajettu kone voi olla ihan yhtä hyvässä kunnossa, varmasti paremmassakin kunnossa kun kun normi 120 tkm kaupungissa revitetty. Laskeppa vaikka tuo 223tkm ja 8v on n.28 vuodessa, eikä se ole enää kaupunkiajoa silloin.

Nim. merkillä 280tkm mittarissa, lastutettu ja kone erinomaisessa kunnossa.

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 23.2.2007 16:25

^^^^ ei meikäläiseltä kyllä sutiessa mitään ääniä kuulu.

[JM]
-
Viestit: 148
Liittynyt: 21.2.2006 19:15

ViestiKirjoittaja [JM] » 23.2.2007 16:40

ehkä borassa edssää ei sitten ole....

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 23.2.2007 17:27

Yks rutinan aiheuttaja suditellessa ja kurvaillessa on yleensä hanttarin-/takapenkillä istuva emäntä/anoppi ja tuo esiintyy usemmiten juuri niissä autoissa missä ei luiston/sutimisen estoja ole!


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa