Valojen Vilkkuminen

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

Valojen Vilkkuminen

ViestiKirjoittaja jerrij » 25.11.2006 23:53

Mistähän Johtuu Valojen vilkkuminen ja kierrosluku mittarin värähtely,kun huudattaa poppis vehkeitä kunnolla.
Ihmetyttää kun vika ei häviä vaikka autossa on uus laturi ja uus akku.
Peräkonttiin menee 50neliöistä piuhaa ja konkkakin on välissä.
Lisämaadotus on vedetty koriin ja moottorille.rupee loppumaan järki et missä vois vika olla.
Laittakaa ehdotuksia mitä kannattas vielä tehdä.
Auto on volkswagen vento 1.9TD.
Laturi on teholtaan 90ampeerinen.

aZu
-
Viestit: 159
Liittynyt: 29.5.2006 13:48

ViestiKirjoittaja aZu » 26.11.2006 0:55

Ihan mielenkiinnosta vaan kysyn että kuinka järeä laittoisto on kyseessä? Onko suuriakin vahvareita kontissa vai ihan "perussettiä"?

Antto-
-
Viestit: 886
Liittynyt: 1.10.2006 1:05

ViestiKirjoittaja Antto- » 26.11.2006 1:12

Onko mimmone konkka? 1 Faradin?

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 26.11.2006 10:05

Toinen vahvistin antaa 2*50w toinen 1*500w.
1faradin konkka on käytössä.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 26.11.2006 10:54

Mitenkä mankan virransyöttö on hoidettu ? Onko mankan oma vahvistinpuoli käytössä ?

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 26.11.2006 10:55

Kierroslukumittari laskee kun laturi ottaa virtaa koneelta, se ei siis vaikuta minusta epänormaalilta.

Ajovalojen johdotusta vois tietenkin vielä kokeilla parantaa?

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 26.11.2006 11:06

Mankalle on vedytty akulta oma plussa johto,ja maadotus otettu korista.
Mankan pääte ei ole käytössä
Valojen maa paikkoja on tarkistellu nekin on kunnossa.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 26.11.2006 11:10

Vahvistimelle alin tuleva virta on 13.70volttia,heittelee siinä 13.70-13.76volttia

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 26.11.2006 11:29

entäs vahvistimien maadoitus? minkä neliöistä, kummassakin?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 26.11.2006 11:39

Virta mitataan ampeereissa ja jännite volteissa.
Kiekkamittarihan saa ohjauksen suoraan laturilta (D+ liittimestä), joten on loogista, että viisari värähtelee, kun laturi tekee töitä.
Hieman hakuammuntaa, mutta käsittäisin sen niin, että kun laitteisto saa virtansa akulta paksujen syöttöjen kautta, häviöt ovat olemattomia.
Akku puskee virtaa sen minkä ehtii, mutta samalla, kun akun varaus vähenee, laturi joutuu tekemään enemmän töitä. Laturin kuormitus ei ole tasaista, vaan vaihtelee popituksen mukaan. Pienikin jännitteen pudotus näkyy valoissa ja kiekkamittarissa. Maksimissaanhan laturi joutuu antamaan virtaa laitteistolle puolet 90A kapasiteetistaan.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 26.11.2006 11:42

Maadotus piuha on myös 50neliöistä,täytyy kokeilla laittaa rinnalle toinen akku.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 26.11.2006 12:05

Veikkaan, ettei auta, koska akku antaa kaiken ja vielä enemmänkin, mutta imuutettu virta on niin iso, että muille laitteille ei laturi jaksa enää puskea tuottoa.
Suosittelen valojen releytystä: jos vahvistin saa häviöttömän syötön akulta paksujen kaapelien kautta, niin sama asia koskee releytettyjä ajovaloja.

aZu
-
Viestit: 159
Liittynyt: 29.5.2006 13:48

ViestiKirjoittaja aZu » 26.11.2006 12:10

No kyllä mä luulisin viimeistään uuden tai toisen akun auttavan asiaa. Mutta helpommallakin varmaan pääsee jos löytää syyllisen johdotuksista yms. Aika jännä vaan kun mulla on kakkiksessa 640w vahvari eikä konkkia, isompia latureita tai uusia akkuja ole laitettu, mutta siltikään valot ei pahemmin vilku vaikka kuinka antaa volaa.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 26.11.2006 13:22

Akku on 1kuukauden vanha,tänään kokeillaan kaverin optimalla,
valoissa on releet

Jännä et vehkeet toimi golfissa missä oli pienempi laturi ja vaan 16neliönen piuhat ilman konkkaa.(mun ex autossa)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 26.11.2006 14:10

Paljonko laturin navoissa on jännitettä täydellä kuormituksella?

[JM]
-
Viestit: 148
Liittynyt: 21.2.2006 19:15

ViestiKirjoittaja [JM] » 26.11.2006 14:50

johtojen liitokset asennuksissa kunnossa?
entäs just jos kokeilee astetta kovempaa akkua?

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 26.11.2006 15:23

Laturi näyttää täydellä kuormalla n.14.15
Lämmityslaitteen puhaltimen laittaa päälle niin sillokin laskee kierrokset.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 26.11.2006 15:57

Sen siitä saa kun on tehoton moottori :D

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.11.2006 20:15

Jännä et vehkeet toimi golfissa missä oli pienempi laturi ja vaan 16neliönen piuhat ilman konkkaa.(mun ex autossa)
No ei tietenkään akkujännite laske niin herkästi kun vahvistimen tehonsyöttö on alimittainen.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 26.11.2006 22:56

tässä autossa ei toiminu vehkeet tolla 16neliön piuhallakaan sama mikä golffissa oli.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 27.11.2006 12:36

akku on kunnossa jyväskylän akkuneliö mittas et se on kunnossa,
vaikutaskohan vahvistimien maapiuha kun se on alussa 50neliöistä loppussa 2*16neliöistä,välissä ammattimiehen tekemä liitos

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 27.11.2006 13:43

Koita mitata jännite-ero siitä maajohdon päistä. Eli laita yleismittari pienelle jännitealueelle (esim.0-2v), ja mittapäät maajohdon päihin. Arvo ei saisi olla edes 0,10 volttia. Täällä saa selville sen, että onko maajohdon liitokset ok. Varsinkin se jatkokohta.

okkraj
-
Viestit: 199
Liittynyt: 31.8.2005 14:28

ViestiKirjoittaja okkraj » 27.11.2006 14:00

Koita mitata jännite-ero siitä maajohdon päistä.

Itse asiassa kannattaisi mitata vahvistimen ja auton korin välistä se jännitehäviö, niin saisi samalla eliminoitua pois huonon kontaktin koriin. Tuosta maadoituksesta koriin johtuu yleensä kaikki ongelmat autoissa, kun porukka vaan luottaa siihen että kyllä se pultti kierteiden kautta riittävästi maata saa eikä putsata kontaktipintaa pellille tai mihin se nyt kulloinkin kiinnitetään...

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 27.11.2006 14:12

Koita mitata jännite-ero siitä maajohdon päistä. Eli laita yleismittari pienelle jännitealueelle (esim.0-2v), ja mittapäät maajohdon päihin. Arvo ei saisi olla edes 0,10 volttia. Täällä saa selville sen, että onko maajohdon liitokset ok. Varsinkin se jatkokohta.

Mittari näytti nolla välillä 0.01

Maan otto paikasta on maalit putsattu pois.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 27.11.2006 14:20

Ei oikein mene jakeluun: laturi antaa noin 14.1V ja vahvistimella on 13.7V. Jännitehäviö on siedettävä 0.4V. Vahvistin saa virtansa suoraan akulta, joten akulla lienee jotain 14V.
Vikaa voisi olla myös laturissa. Audini puskee aika korkeita volttilukemia, sekä ilman kuormaa että kuorman kanssa ja valot välkkyvät jonkin verran.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.11.2006 15:18

Onhan noi jännitehäviöt mitattu vahvistinta reilusti kuormittamalla?

LMK
-
Viestit: 77
Liittynyt: 7.7.2006 16:48

ViestiKirjoittaja LMK » 27.11.2006 17:49

Veikkaan että laturi on menossa vaihtokuntoon, tai sitten konkassa on vikaa.
Ei noilla laitteilla pitäis valot välkkyä jos kaikki on kunnossa.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 28.11.2006 0:19

on mitattu täydellä kuormalla,tuskin vika laturissa on kun lauvantaina vaihdoin uuden laturin.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 28.11.2006 13:14

Koita mitata jännite-ero siitä maajohdon päistä. Eli laita yleismittari pienelle jännitealueelle (esim.0-2v), ja mittapäät maajohdon päihin. Arvo ei saisi olla edes 0,10 volttia. Täällä saa selville sen, että onko maajohdon liitokset ok. Varsinkin se jatkokohta.

Mittasin tänään uudestaa näytti 0.30-0.37:n vika ilmeisesti maa puolella?

Jonzu
-
Viestit: 29
Liittynyt: 26.8.2006 19:28

ViestiKirjoittaja Jonzu » 28.11.2006 18:35

Vika on todennäköisimmin akussa, koska oletan, että sinulla on ihan tavallinen lyijyakku. Lyijyakku ei pysty antamaan virtaa riittävän paljon, riittävän nopeasti vahvistimille. Suurimalla todennäköisyydellä vika korjaantuu Optiman yellowtop / exide maxxima -akulla.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.11.2006 18:53

Ja tästä päästäänkin siihen joskus esiintyvään virhekäsitykseen että virran nopeus vaihtelisi.

Sähkövirran nopeus aineessa on vakio. Aineesta riippuu mikä se sitten on.

Jos sähkövirran nopeus aineessa vaihtelisi niin jotain atomeista lähtisi uloimmalta kuorelta elektroneja pois jolloin aine muuttuisi toiseksi. Tuskin kukaan on ollut tätä todistamassa :)

Ja lyijyakku antaa esim. käynnistyksessa niin paljon virtaa että virranantokykyä ei voida pitää heikkona. Edellyttäen että akku on kunnossa...

Jonzu
-
Viestit: 29
Liittynyt: 26.8.2006 19:28

ViestiKirjoittaja Jonzu » 28.11.2006 21:12

Kemiaan / fysiikkaan en ota kantaa, koska siitä en mitään tiedä. Tiedän vain sen, että akkujen syväpurku ominaisuuksissa on eroja, mistä johtuu valojen vilkkuminen.

KasKas
-
Viestit: 28
Liittynyt: 7.9.2005 15:04

ViestiKirjoittaja KasKas » 28.11.2006 21:26


H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.11.2006 21:45

No ei tuo syväpurkukaan liity mitenkään tähän ongelmaan.

Ellei kysyjä ole unohtanut mainita että lähes tyhjällä akulla hän jenkkaa kuuntelee ja ihmettelee valojen vilkuntaa.

Itse koittaisin laittaa mahdollisen korkeajännitteisen latausjännitteensäätimen tilalle 14 V säädin. Huipputeho putoaa, mutta pysyy vakaampana.

E: Vilkkuuko auton kaikki valot vai vaan mittarin tai soittimen valot? Vaikuttaako moottorin kierrokset mitään?

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 28.11.2006 22:56

En usko et vika on akussa on sille on tehty kuormitus testi,ja edellisessä autossa oli samanlainen akku ja siinä toimi normaalisti,täytyy laittaa yhtenäinen maajohto konkan ja korin välille

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 28.11.2006 22:58

auton valot kaikki valot vilkkuu ja kierroslukumittarin kierrokset laskee,tyhjäkäynnillä tekee näin.

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 28.11.2006 23:06

löytyykö pihtivirtamittaria? katoppa paljonko ottaa virtaa piikkinä/jatkuvana

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 28.11.2006 23:18

Ei ole pihtimittaria

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.11.2006 23:18

Eli ainoastaan tyhjäkäynnillä koko auton sähköjärjestelmässä jännite putoaa?

Selvä juttu eli sulla ei riitä laturissa teho. Tehokkaampi jaksaa pitää jännitteen paremmin myös tyhjäkäynnillä. Ei laturin kuulukaan antaa täyttä tehoa tyhjäkäynnillä.

Lääkkeet siihen taitaakin olla jo esitetty...

E: Lisätään nyt sen verran että tämä pätee jos järjestelmä on ehjä.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 29.11.2006 7:53

Onko nyt niin, että tässä topikissa ei nähdä metsää puilta:

Jos päävalojen kytkeminen laskee moottorin kierroksia, kuormitus on noin yhdeksäsosa laturin tuotosta. Kuormitus on kuitenkin lineaarinen. Jos kuormituksena on musiikin tasovaihteluiden mukaan muuttuva kuormitus, joka maksimissaan vie puolet laturin tehosta, on varsin selvä asia, että valot vilkkuvat ja kierroslukumittari pomppii (koska se saa ohjauksensa suoraan laturilta).

Fysiikan lakien mukaan polttimolle tulevan jännitteen suhde valotehoon ei ole lineaarinen, ts. pienikin jännitteen pudotus laskee valotehoa eksponentiaalisesti.

Vaikka akulla onkin pieni sisäinen vastus, minkä takia se pystyy hyvinkin suureen hetkelliseen virranantoon, teho ei synny tyhjästä, vaan varauksen pudotus pitää kompensoida laturin tuottamalla sähköllä.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 29.11.2006 9:17

Valot vilkkuu siis basson tahdissa,ei muuten.
Jostain syystä vehkeet imasevat virtaa liikaa,vika on luultavasti maapuolella.

okkraj
-
Viestit: 199
Liittynyt: 31.8.2005 14:28

ViestiKirjoittaja okkraj » 29.11.2006 10:10

Valot vilkkuu siis basson tahdissa,ei muuten.
Jostain syystä vehkeet imasevat virtaa liikaa,vika on luultavasti maapuolella.

No mitä enemmän vikaa on maapuolen liitoksissa, sen vähemmän noi sun vehkees sitä virtaa ottaa. I=U/R eli huono liitos kasvattaa resistanssia (R) ja jännite pysyy samoilla moottorin kierroksilla suunnilleen vakiona on seurauksena virran (I) putoaminen. Tehoakaan tuossa tilanteessa ei tule yhtä paljon verrattuna kunnollisiin liitoksiin P=(U*U)/R eli taas kun tuo R kasvaa niin teho (P) pienenee...

Eikös sulla ollut joku 500W vahvari subbarille ja sanoit että vain bassoilla on tätä ongelmaa. Eli kun basso lyö tarvitaankin yhtäkkiä lisää tehoa (enemmän virtaa), koska tuo 500W vahvari "herää" toimintaan. Joku tuolla jo sanoikin, että laturi ei pysty tyhjäkäynnillä antamaan riittävästi tehoa ja siihen tuo kyllä oikeasti kertomuksesi perusteella viittaa. Jos annat kierroksia moottorille auton ollessa paikallaan ja valot eivät enään vilku niin homma on melko selvä.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 29.11.2006 12:30

Juu isommilla kierroksilla toimii,mut se vaan ihmetyttä kun golfissa ei tehny sitä vaikka oli pienemmät johdot ja pienempi laturi,laitan yhtenäisen maa johdon,niin katotaan tekeekö enää sen jälkeen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.11.2006 16:16

No josko se johtuu just siitä että vahvistimen virtajohto oli alimittainen ja ei pystynyt kuormittamaan laturia?

Jonzu
-
Viestit: 29
Liittynyt: 26.8.2006 19:28

ViestiKirjoittaja Jonzu » 29.11.2006 21:21

Oletko koskenut subbarien johdotukseen? Jos olet, niin on olemassa mahdollisuus, että olet kytkenyt subin/subit vahingossa pienempään kuormaan, mitä ne aikaisemmin oli. Vastuksen pienentäminenhän vaikuttaa nousevasti virran kulutukseen, joka johtaa valojevilkkumiseen.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 29.11.2006 22:53

Subi on samassa ohmi määrässä kuin aikasemmin.

Jonzu
-
Viestit: 29
Liittynyt: 26.8.2006 19:28

ViestiKirjoittaja Jonzu » 30.11.2006 17:22

Mitäpä jos käännetään homma täysin päälaelleen.

Oletetaan, että sinulla olisi ollut golffin johdotuksissa vikaa (maadoitus heikko ja 16mm2 johdot), jolloin vahvistin ei ole saanut niin paljon virtaa, kun se olisi tarvinnut -> vähän tehoa ulos. Eli akun ja laturin kapasiteetti on riittänyt tähän asti.

Nyt kun olet vaihtanut vehkeet uuteen autoon, olet onnistunut tekemään maadoitukset hyvin ja johdot riittävän paksuja (50mm2), jonka vaikutuksesta vahvistin pystyy antamaan enemmän tehoa ulos, kuin aiemmin (vaikkapa sen 500w, kun ennen vaffi on antanut vain 250w). Enemmän tehoa ulos -> Suurempi virran kulutus. Ja tämän takia virta loppuu rokitellessa.

Edelleen uskon vain ja ainoastaa siihen, että akku on tämän järjestelmän pullonkaula (vaikka akku on OK, se ei tarkoita sitä, että se olisi sitä myös "hifistely" käytössä). Edempänä mainitsit, että sinulla olisi mahdollisuus kokeilla optiman akkua, kokeile ihmeessä!

Teoriaani tukee se jos subi soi nyt kovempaa tai ainakin yrittää soida kovempaa kuin aiemmin.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 30.11.2006 23:00

Tässäkin autossa(ventossa)oli myös alussa 16neliön piuhat eikä toiminu niilläkään

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 30.11.2006 23:19

Toisen konkan luulisi ainakin vähentävän ongelmaa. Onko konkan mitoitukseen mitään oikeaa tapaa? Vai laitetaanko sinne aina niin iso kuin kaupasta löytyy? :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.12.2006 0:34

Semmonen nyrkkisääntö on että faradi per kilowatti.

Tuo on semmonen varman päälle. Riippuu ihan vahvistimen hakkurista.

Kondensaattori eliminoi vahvistimen virransyötön ongelmia ja latausjännitteen vaihtelu lisääntyy mitä paremmin vahvistin ottaa virtaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 1.12.2006 8:16

Vanhaa sanontaa mukaellakseni: kiertää kuin pieru nahkahousussa. Kuten jo todettu, laturi ei anna tyhjäkäynnillä ulos täyttä tehoaan. 90A laturi on kuitenkin verraten isotehoinen, kun ottaa huomioon, että useimmissa samanikäisissä Audeissakaan ei ole isompaa laturia ja niissä on jo vakiona huomattavasti enemmän heebeleitä sähköä hukkaamaan.
Muistan aikanaan, kun -82 polossani oli 45A laturi ja akkukin oli jotain puolet nykydieseleitten patterista. Kabiini oli tungettu täyteen senaikaista viihde-elektroniikkaa. Hyvin riitti virta popitella.

Jokohan tämä aihe alkaisi olla purkissa?

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 9.12.2006 20:25

Kokeiltiin vehkeitä kaverin autossa jahyvin toimi 16neliön piuhalla,oliskohan kuitenkin vika tossa akussa vaikka testin sille tekivät,jos huomenna pääsis testaamaan optimaa,eihän tommosessa dieseli autossa oikein oo isoja virrankuluttajia.

vilkkuminen ilmenee isommillakin kierroksilla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 37 vierailijaa