Passatin keskuslukitus ongelma.

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Kantola-78
-
Viestit: 4
Liittynyt: 8.11.2006 14:17

Passatin keskuslukitus ongelma.

ViestiKirjoittaja Kantola-78 » 8.11.2006 14:41

Ongelma passatin keskuslukituksen kanssa että minkälainen
toiminta periaate on koko hommalla?
Auto ei ole ollut minulla kovin kauan ja edellinen omistaja sanoi
keskuslukituksen aivolaatikon puuttuvan mutta ei tullu sanoneeksi
mistä se on otettu pois.
Onko tässä mallissa alipaineella toimiva keskuslukitus ja missä
pumppu sijaitsee?
Mistä alan korjailemaan että saisin lukot toimimaan?

On muuten tämä volkkari elämäni ensimmäinen että en ole
vielä perehtynyt sen sielunelämään hirveästi.Mutta hyvä auto
muuten tiloiltaan ja ajettavuudeltaan ikäisekseen.

Passat variant -89 1.6i ns."umpikeula"

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 8.11.2006 14:52

Jos autossa on alkuperäinen keskuslukitus, niin se on pneumaattinen, eli toimii alipaineella. Jos taas jälkiasennettu, niin sitten sähköllä. Autossa on peräkontissa kompura, jos lukitus on orkkis. Vai onko juuri se otettu pois? Jos ovien läpivientihaitareissa kulkee kellertäviä letkuja, niin silloin siellä on ollut orkkiskeskuslukko.

Kantola-78
-
Viestit: 4
Liittynyt: 8.11.2006 14:17

ViestiKirjoittaja Kantola-78 » 8.11.2006 15:44

Ei tule kuskin ovesta ainakaan kuin neljä johtoa.
Tais mennä vaikeaksi korjata koko lukko systeemi.

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 8.11.2006 15:55

Jos ilmaletkuja ei kulje, niin kannattaa katsoa oviverhoilun alle, minkänäköiset moottorit siellä on, vai onko minkäänlaisia? Oviverhoilun irrotus kestää muutaman minuutin, niin tietääpähän sitten varmaksi, mitä se on syönyt.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 8.11.2006 16:10

En viitsi uutta aihetta tehdä joten jatkan tähän oman kysymykseni..

Eli rupesi omasta '92:sta variantista tänään kenkkuilemaan tuo keskuslukko, kuskin ovesta ei toimi lainkaan avaimesta kun vääntää, repsikan ovesta toimii kyllä.
Eli menee lukkoon ja aukee, ainoana ongelmana on se että kun ovet vääntää lukkoon niin ne aukeavat n. 5-10s päästä itsestään. Tosin lukkoon eivät mene itsestään kun ovet aukaisee ;)
Samalla tuo kontissa oleva 'kompuraboksi' on alkanut elämöimään, tai siis vian tullessa se saattaa hurruutella ja surruutella ihan miten halajaa.

Ongelmat alkoivat kun tuo kuskin oven alta kk:n vanha kahva alkoi temppuilla, ei mennyt lukkoon eikä auennut avainta kääntelemällä.
Käytin auki ja läjäsin niin toimii ok, ainoastaan nyt keskuslukko lopetti toimintansa, tai toimii siis lähinnä miten halajaa.

Sähkötoimisissahan ko. toiminta on yleensä viitannut rikkinäiseen kk-lukon moottoriin jossain ovessa, tässä kuitenkin kaikki toimivat.

Olisikohan vika tuossa kuskin oven lukkopesässä nyt ongelma, se mihinkä ne kolme pientä piuhaa tulee vai mistähän tuota lähtisi nyt sitten perkaamaan.
Eihän tuo kallis olisi uusi kahva tilata ja katsoa mitenkä alkaa toimimaan (motonetissä alta pari kymppiä). Tuo nykyinen on marmoritiskiltä ostettu uusi kahva.

Mielessä on kyllä käynyt vaihtaa tuon tilalle sähkötoiminen sarja + kauko, sellaisia pakettija kun saa jo pitkälti alta satasella.

Ja sitten niksipirkkana, tuohon orkkis'kompurapakettiin' saa sen kompuraosan tuollaisesta King-merkkisestä "haist'nevada tupakansytyttimesta virtansa ottavasta 'renkaan täyttö' kompurasta" :) Duunikaverille moisen tilasin, jäikö nettona hintaa 7e vai 8e.

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 8.11.2006 16:28

Toi niksi oli kyllä aika hyvä.

Ootko kattonut että on varmasti kiinni siinä uudessa kahvassa ne liittimet ja ettei oo ovihaitareissa johtoja poikki? Saa olla kyllä aika paljon vikaa että viitsii alkaa vaihtaa sähköseen ja vetää joka paikkaan piuhat ja istuttaa moottorit... vaikka sais ilmaseksi sen sarjan.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 8.11.2006 16:30

Tuosta lienee kyse.
Hyvä vinkki, se on tosiaan se ja sama, millainen kompura siellä on, koska elektroniikkayksiköltä lähtee kaksi sähköjohtoa, jossa vaihtuu napaisuus sen mukaan onko avaus vai sulku. Tietty, kompuran pitää olla rakenteeltaan sellainen, että se myös imee...

Tänään viimeksi purin kolmosen kompressorin, taisi olla neljäs tai viides kerta viikon sisällä. Alkaa olla pieniä jaksamisongelmia, eli moottori alkaa yksiköstä olla finito. 60-100€ ovat Varaosahaun kompressorit ja Saksanmaalta voisi saada tuurilla viiteenkymppiin kuluineen. Uusi on 230€ luokkaa.

Olisi hyvä tietää, millainen voitelu tuossa kompressorin pumpussa on. Kokeilin CRC:tä ja WD40:a ja pumppu leikkasi lämmettyään kiinni hyvin nopeasti, kokeilin myös ilman voitelua ja lämmettyään pumppu leipoi kiinni. Tänään puhdistin paikat jarruspraylla ja paineilmalla ja laitoin lukkoöljyä. Tuntuisi surraavan hyvin.

Pumpun välys on tiukka, se ei saa lämmetä, eli toiminnan on oltava nopeaa=käyttömoottorin ja voitelun pitää toimia.

Ei ole paha purkaa ainakaan kolmosessa. Kannattaa ainakin tarkistaa, ettei pumpussa ole kosteutta, joka jäätyy talvella.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 8.11.2006 18:35

itkonen, no sehän siinä onkin että 'yhtäkkiä' alkoi ko. vikaa tekemään. Toimi ongelmattomasti n. kaksi viikkoa. Ongelma alkoi samaan aikaan kun tuon uuden kahvan lukkopatruuna 'pyörii liikaa'.
Eli avatessa jää silleen jumiin tavallaan, tai pykälä jonka yli pomppaa ja menee siis huomattavasti ylitse oikean liikealueen.
Normaalisti ennen tuota pykälää avasi ovet, nyt ei avaa ja jos käyttää hiemankaan voimaa liikaa niin lukkopatruuna pyörähtää (tai siltä se tuntuu että jostain kohtaa pomppaa yli) ehkä 15-20ast.

Mitään mekaanista vikaa en löytänyt kahvasta itsestään, johdot näyttivät ehjältä (ne jotka kahvasta liittimelle menevät), ja kun läppäsin takasin läjään niin toimi ehkä kolme kertaa. Seisoi yön yli ja aamulla taas ei totellut kuskin ovesta (tosin tällöin ovet olivat pysyneet lukossa). Ovet auki -> tämän jälkeen niitä ei enään kiinni saanutkaan, ei millään ilveellä mistään ovesta, aina pamautti takas auki.

On tutkittu että kaikki tangot / keskuslukon liikeradat on vapaita eikä jumita mihinkään.

lukkari, muutamia pumppuja duunikaverin autoon kokeiltiin ja tuo 'Kuningas kompuran' pumppu passaa lähes 1:1:een tonne orkkis laatikkoon. Muut hieman huonommin.

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 9.11.2006 10:11

Tuon kahvahärdellin antamat signaalit pitäisi pystyä ihan yleismittarilla mittaamaan. Eli yhteen piuhaan tulee jatkuva maa, toisesta lähtee avaus ja kolmannesta sulkupulssi kun avainta käännellään. Näkisi että mitä siellä tapahtuu, eli onko siinä vika.

Tai sitten pistää sen taas nippuun eikä koske siihen enää vaan asentaa kauko-ohjauksen keskuslukolle. Silloin ei pitäisi tulla ongelmia kun avainta ei tarvitse pesässä pyöritellä.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 9.11.2006 11:56

Jos varsinkin kolmosessa jäätyvät talvella sekä kahvat että lukkopesä, kauko-ohjauksella ainakin voi ohittaa nuo lukkopesään ongelmat. Sitten jää huoleksi kahvojen lisäksi vain hyytyvä kompura.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 9.11.2006 14:35

itkonen, tarvii mittailla vaikka tänään mikäli duuneiltaan kerkee. Kahva irtonaisena toimii keskuslukko ok, kahva paikallaan ei toimi :)
Yksi kk-lukon kauko-ohjaussarjakin pitäisi kotoa jostain löytyä, tosin eipä tietoa toimiiko.

Löytyykö tuon pumpun pään liittimestä shemaa että näkisi sulku/avausohjaukselle olevien piuhojen järjestyksen/värin?

Kantola-78
-
Viestit: 4
Liittynyt: 8.11.2006 14:17

ViestiKirjoittaja Kantola-78 » 9.11.2006 19:25

Tutkiskelin tuossa tuota passatin keskuslukitus mysteeriä ja
moottorithan siellä ovissa on ja tarvike semmoiset eli on
asennettu jälkeen ja keskusyksikkö on poistettu kokonaan
sulakerasian luota.

Mutta löysin ratkaisun ongelmaani mutta teettää pikkuisen
töitä.Käyn biltemasta ostamassa 59 euron keskuslukituksen
jossa ei ole kauko ohjainta ja on valmiina kaikki 4 ovimoottoria
ja peräkontin moottori.
Ostan hälyttimen jonka olisin joka tapauksessa laittanut ja
kytken sen toimimaan bilteman sarjan kans ja kun tutkiskelin
netissä sitä keskuslukitusta niin siinä on hälylle johdot valmiina
että ei muutako liittää kiinni ja kaikki toimii hälyn säätimestä
peräluukkua myöten:)

Kertokaa rohkeasti mielipiteenne tämmöisetä ajatuksesta.

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 10.11.2006 10:52

Sinälläänhän tuo on helppo homma, eli eihän sun kannata moottoreita vaihtaa jos ne eivät ole rikki, laitat vaan siitä uudesta setistä sinne keskuksen paikoilleen. Kytkentä on melkoisen yksinkertainen, uuden palikan asennusohjetta katselemalla osaat kyllä päätellä mikä vanhan sarjan johdoista on vastaava.

Ihan fiksulta tuo minun korvaan kuulostaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 10.11.2006 11:03

Itselläni oli kädissä sellainen kauko-ohjattavana versiona ja stilettiavaimellisen versionkin saa kytkettyä ovimoottoreihin: klik
Noissa bokseissa on yleensä releohjaus, joten niiden perään voi kytkeä useammankin moottorin.
Valmiitakin settejä on.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 10.11.2006 15:06

Tulipahan ratkaistua oma ongelma, uusi kahva oli rikki siltä asentotunnistimelta, nakkasin uuden tarvikekahvan kiinni ja kiikutin sen 3viikkoa kiinni olleen kahvan varaosapuljuun takaisin (oli muuten org-osa ja ovh hinta +80e).
Vaan kas kummaa, euroja ei takaisin saanutkaan, kahva lähetettiin maahantuojalle takuukäsittelyyn ja euroja voi odoittaa takaisin parin kuukauden sisään.. ilmeeni oli kyllä melko WTF?!

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 10.11.2006 22:06

Käyttöön otetusta osasta harvemmin saa rahoja takaisin. Jos tuotteessa on vikaa niin saa korjatun/uuden tilalle.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 11.11.2006 8:25

itkonen, tiedetään että yleensä eurojansa takaisin ei saa, mutta nyt kyseessä sellainen seikka että ko firmalla ei paljoa olisi varaa nikotella vastaan, eurot takaisin tai uusi vastaava tilalle, tosin kumpaakaan ei saa ennen takuukäsittelyä joka kestää 1-2kk ellei enemmän (jota pidän ihmeellisenä koska allekirjoittanut ostaa samoilta tukkureilta ja takuisiin menevät osat saa AINA suoraan antaa asiakkaalle jos entinen on selkesti hajonnut 'itsestään').

Tämä tuntui 'hieman' oudolta asialta. Kyllä meillä ainakin asiakkaalle annetaan uusi osa suoraan jonka jälkeen vanha lähtee takuisiin (ts odottaa rekkulakakopissa joskos valmistaja sen haluaa tutkiskeluun ja tarvikeosan ollessa kyseessä lähtee tukkurille josta tulee uusi palikka hyllyyn parin päivän sisään).

Noh, saapa nähdä miten asian käy, ei mun elämä yhteen 80e:n lopu mutta ostokset ko paikassa kyllä loppuu mikäli tässä tapauksessa rahoja ei takaisin saa. Se että edes pistävät odottamaan 1-2kk uutta osaa / päätöstä mitenkä asiassa käy pistää jo sapettamaan (syy miksi eurot eikä uutta osaa, kiitos).
Kyllä mä (sekä muut firmamme työntekijät) osani saan tukkureilta suoraan, odotellaan sitten vaikka 2-3 päivää aina osia eikä haeta tuolta tarvikepuljusta vastaavia hieman kalliimmalla suoraan hyllystä.

Noin 1000km oli kiinni kunnes hajosi :)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 11.11.2006 9:47

Kuluttajasuojalain mukaisen virhevastuun perusteella tuotteen oletettu käyttöikä on ollut oletettua lyhyempi tai tuotteessa on ollut selkeä vika, jolloin tuote on virheellinen ja asiakkaalla on oikeus saada vastaava tuote tilalle tai jos ei näin voida toimia, tuotteesta maksettu hinta takaisin.
Mitä itse olen paikallisissa tietokonekaupoissa asioinut, asiakkaalle annetaan vastaava tuote näppiin ja rikkinäinen lähtee takuuvaihtoon. Sitten on isoja valmistajilla, joilla toimii RMA -systeemi, mutta se on yleensä aika nopea.
Tuosta odotusajasta taisi olla joku Kuluttajasuojalautakunnan ohjekin, mutta vikkojen odotus on aika pitkä.

Omakohtaista: viisi viikkoa sitten ostin paikallisesta liikkeestä Sanyo -merkkisen RC -auton akun. Merkkitavaraa, hintaa myöten. Ensimmäisessä peruslatauksessa akku suurin piirtein suli käsiin. Vein seuraavana päivänä liikkeeseen (laturin tiedot otettiin ylös) ja he sanoivat laittavansa maahantuojalle tms. korjaukseen. Mitään en saanut tilalle. Tällä viikolla kävin kyselemässä akkuani, mutta mitään ei ollut kuulunut. Melkein arvaan, mitä sieltä tulee vastauksena.
Noita akkuja tulee päivittäin latailtua, mutta tuo oli ainutlaatuinen tapaus. Seurataan, miten käy ja jos alkaa harata vastaan, kuluttajaneuvoja saa viestiä.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 14.11.2006 11:30

Noniin, se hajonnut kahva oli sitten polttanut ilmeisesti moottorin myös. Toimi hetken siis uuden kahvan laiton jälkeen jonka jälkeen himmeni täysin.
Tilasin uuden sähkösarjan, mitähän jäi hintaa joku karvan päälle 40e firman netoilla. Uusi ohjausboksi tuohon orkkissysteemiin kuitenkin on käytettynä ~80-100e, joten tuolla hinnanerotuksella sitä vähän tekeekin töitä ja tuollainen lukitusjärjestelmä on suhteessa tosi helppo asentaa.

Btw, se King-kompuran 'pumppu' ei enään käy, muuttaneet pirut sitä eikä passaa enään sille seinällekkään tohon orkkispakettiin. Tai passaa mutta liikaa veistelyä imo.

mikkog
-
Viestit: 21
Liittynyt: 20.8.2006 12:21

ViestiKirjoittaja mikkog » 4.2.2007 10:02

En aloita uutta topiccia kun tästäkin on varmaan joskus keskusteltu, eli ostin eilen 2001 1,8T Passatin ja siinä on yksi ongelma.

Vasemmanpuoleinen takaovi ei mene lukkoon muuten kuin silleen, että painaa sisältä lukkonupin alas.
Jos kaikki ovet ovat kiinni ja nuppia ei ole painettu alas ja painan keskuslukituksesta ovet lukkoon niin se jää auki.
Samalla se ei sitten lähde lukostakaan ilman että avaa sisäpuolelta kahvasta.
Tähänkin on varmaan jokin yksinkertainen ratkaisu mutta ajattelin kysyä kun sen saa vielä vaihtoautotakuuseen jos on vikaa.

jiitek
-
Viestit: 79
Liittynyt: 26.8.2006 12:41

ViestiKirjoittaja jiitek » 4.2.2007 16:06

Landman-nimimerkikillä on joutilaita kompuroita, jos jollakulla on tarvetta.

Lotvonen
-
Viestit: 43
Liittynyt: 8.2.2004 22:17

ViestiKirjoittaja Lotvonen » 4.2.2007 21:29

Todennäkäisesti vain johto ovesta irti. Mulla ainakin oireili noin kun oli johto irronnut liittimestä eli tarkistapa haitarikumin sisällä menevät johdot, että ovat paikoillaan.

mikkog
-
Viestit: 21
Liittynyt: 20.8.2006 12:21

ViestiKirjoittaja mikkog » 14.2.2007 16:56

Se todellakin oli liitin vähän löysällä, kun johdot ovat niin lyhyet, että menee tiukille kun oven avaa aivan ääriasentoon.
Kiitos vinkistä.

passat_89
-
Viestit: 27
Liittynyt: 2.3.2007 20:38

ViestiKirjoittaja passat_89 » 14.3.2007 18:58

mulla on ongelma -89 umpikeula passatin keskuslukon kanssa... senverran tiedän että se toimii sähköllä mutta sitä paljon puhuttua "äly" laatikkoa ei löydy mistään... saakohan sitä laatikkoa ostettua erikseen?

Marko T
-
Viestit: 80
Liittynyt: 21.2.2007 10:34

ViestiKirjoittaja Marko T » 15.3.2007 23:34

Löytyy ainakin yks 89 umpikeula passatista peräisin oleva kompura boksi. En tarkkaan tiedä mihin muihin malleihin sopii. jos jollain tarvetta on niin privaa tulemaan.

samza
ffp jäsen
Viestit: 1616
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 15.3.2007 23:49

Umpikeula passatin kompura on sama kuin corradossa, ainakin perhealbumin mukaan.

Mulla on tuossa semmoinen ongelma että; avaimella kääntäessä auki lukkopesä ikäänkuin pistää hanttiin, tuntuu nuin vetäisi
sitä kuskinoven moottoria kiinnipäin. Muut luukut aukeavat kyllä siitä kuskinovesta kääntämällä niinkuin kuuluukin, mutta kuskinoven
avaamiseksi lukkoa saa rumpata edestakaisin, välillä tosin aukeaa kuten kuuluukin. kummallista? Kuskinoven kahva on uusi,
mutta vanhalla kahvalla oli samat oireet..

Bassatti
-
Viestit: 3
Liittynyt: 19.5.2008 15:48

94 1,9td Passat keskuslukitus oikuttelee

ViestiKirjoittaja Bassatti » 26.5.2008 18:19

Jatkanpa tänne vaikkakin mulla on dieseli..
-Mulla sellanen vika 94 vuoden sedani passatissa että keskuslukitus surraillee itsekseen.
eli kun laitan ovet lukkoon alipainekeskuslukitusmoottori käy normi ajan ja sammuu,mutta käynnistyy uudelleen jonkun ajan päästä, sitte se surrailee niin kauan että kompura ilmeisesti lämpenee liikaa ja jumittaa..

Epäilen sellaista vikaa että ovissa on tunnistimet moottorille joista moottori saa tiedon meneekö ovi lukkoon tai aukeaako lukosta, ja tämä tieto ei välity nyt moottorille (piuhapoikki?) ja kompura surrailee itsensä kuumaksi.

Onko tämä teoriani oikein ja miten voin todeta tai mitata että missä ovessa ko vika on?

Odotan vastauksianne.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 26.5.2008 19:33

Letkut kannattaa tsekata ettei ne vuoda

Bassatti
-
Viestit: 3
Liittynyt: 19.5.2008 15:48

ViestiKirjoittaja Bassatti » 26.5.2008 21:27

vika löyty. vasemmalla puolella takaoven haitarin sisältä johdot palasina,olipa kapeaa piuhaa,pitää laittaa jonkun matkaa jotain uutta tilalle.. ei ole varmaan edellinen omistaja paljon takaovea käyttänyt ja nyt kun mulla kovassa käytössä niin heti menee rikki,


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 65 vierailijaa