kokemuksia VW:n V5 moottorista?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

kokemuksia VW:n V5 moottorista?

ViestiKirjoittaja dr_ink » 12.10.2006 17:05

Lyhyesti: kertokaa kaikki mitä tiedätte.

mm.

- Luottettavuus
- Kestävyys
- Huollettavuus
- Varaosien saanti ja hinnat
- Jakopää ketju/hihna
- Perusviat
- Järkevä vai ei (kannattaako harkita)
- Kulutus (noin IV golffissa)
jne jne.

Kiitoksia.

Numppa
-
Viestit: 414
Liittynyt: 29.9.2004 9:05

ViestiKirjoittaja Numppa » 12.10.2006 17:16

konehan on käytännössä vr6, josta on 1 sylinteri jätetty tehtaan pöydälle. Varmasti samat perusperiaatteet pätee siihen. Jakopää on ketjulla. Itse jättäisin v(r)5:n kauppaan ja hankkisin 1.8T:n. Vakiona samat tehot, kulutus pienempi ja se viritettävyys.. Mukavat äänet tossa 5-mukisessa kyllä on, ei paljon muuta.

Edit. Haulla lisää infoa, hakusanaksi: vr5

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 12.10.2006 21:36

Pahoitteluni että aloitin uuden topicin. En ymmärtänyt laittaa tota Ärrää tonne väliin.
"v5" haku ei tuottanut tulosta.

Mut eipä tolla VR5 hakusanallakaan ihmeitä löytynyt, jakopäästä keskustelua.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 13.10.2006 0:31

Täältä äänet kans 1.8T:lle!

-Jakoremmin vaihto merkkiliikkeessä 300€:n pintaan (vaihtoväli 90tkm) Sis. remmin ja työt. Jos pitää vaihtaa vesipumppu ja muut, ni hinta kapuaa 500€ pintaan.

-Kertaakaan ei oo välille jättäny! :)

-Huollettavuus kohtuu helppoa, jos nyt vähääkään noista tajuaa! Itellä ei ongelmia kulutusosien vaihdoissa. (lukuunottamatta läskiremmi) Suht yksinkertasta perustekniikkaa.

-Varaosien edullisuus yllätti, ei oo yöunet menny! :) Noitten vanhusten kans meinaa joskus perse revetä! =) (Caddy & MK2 GTi)

-Mulla ei tossa nelosessa oo ollu muuta vikaa ku et lasinnostimet meinaa joskus käyttämättömyyttään jumia. (takana)

-Kulutus pyörii 6.7l-7.2l välillä, riippuen olosuhteista ja kaasujalasta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.10.2006 0:59

Kauanko tuota moottoria myytiin suomessa?

Muistelen että jokseenkin lyhyen aikaa. Jos aika on lyhyt niin voisiko siitä päätellä jotain ominaisuuksista?

xite
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 14.3.2004 19:16

ViestiKirjoittaja xite » 13.10.2006 18:32

Onko edes ollut suomen tuontiohjelmassa? Itsellä olisi sellainen käry että ainoat kärryt on tuotu saksan maalta.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 13.10.2006 22:00

Toledossa oli.

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 17.7.2011 13:14

Onko näistä tullut lisää kokemusta? Mites erot V6-koneeseen noin esim. kulutuksen ja luotettavuuden osalta?

1.8T:n jatkoksi ei näytä löytyvän kardaania ja toista vetariparia, vitoskoneeseen löytyy. Ja ne vitosen äänet, tietenkin.. =)

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 17.7.2011 13:16

1.8T:n jatkoksi ei näytä löytyvän kardaania ja toista vetariparia,

Ainakin Suomesta yksi kappale Golfia löytyy jossa on, tosin ei ole ollut vähään aikaan myynnissä.

inno
-
Viestit: 186
Liittynyt: 30.5.2010 22:32

ViestiKirjoittaja inno » 17.7.2011 17:34

Borassa AGZ motti. Ei mitään valittamista, sytytyksenohjausyksikkö tuntuu olevan tyyppivika, lähes joka foorumilla asiaa ongelmasta. Varaosia saa mukavasti, kuitenkin aika paljon perus VAG kamaa tekniikassa. Keskikulutus ajotietokoneen mukaan viimeiseltä 4tkm on 8,6, sekaajoa. Tosta uudemmasta AQN motista ei taasen tietoa ole. Uskoisin että senkin kanssa selviää.

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 21.7.2011 22:40

Kiikaroin tuossa yhtä Passattia sillä silmällä. Varusteet olisi kohdallaan ja kopassa tilaa sopivasti, mutta nelivedot on joko kuuhun ajettuja dieseleitä tai sitten V6-koneisia. Sahapukki ei ole sieltä taloudellisimmasta päästä..

Tuossa nykyinen A3 raapii jo joka nurkasta, nyt tarvittaisi vaan lisää tilaa, eli Golf ei käy.

VR-koneista on jäänyt jotenkin sellainen kuva, etteivät ne olisi ihan sitä luotettavinta osastoa. Liekö sitten kuva väärä.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 21.7.2011 23:43

Vr6 sukuisissa koneissa kun huoltaa jakopään ajallaan, niin suht huolettomia ovat.

Ville-Risto 5 (150hp)
-
Viestit: 128
Liittynyt: 19.5.2006 11:41

golf vr5 ajettua on tullut agz mootori.

ViestiKirjoittaja Ville-Risto 5 (150hp) » 1.11.2011 20:04

Itse ajoin 150.000 lisää autoni mittariin ja kivaa oli kaikki kilometrit. Joitain perus juttuja vaihtelin omaan verkkuun mitkä ovat näyttäneet olevan perus kauraa on sitten ollut 5 tai 6 mukinen versio. Toki sellaisen asian huomasin että 5 mukisessa jotkin asiat helpommin tehtävissä kun "puuttuu" tuo 1 sylinteri joitain asioita mainitakseni mm. moniurahihnan vaihto ja vesipumpun vaihto homma jne..

Miksi aikanaan halusin tuommoisen enkä sitä 1,8t mallia tässä joitain esimerkkejä...

Noh ne ÄÄNET ne on mukavat + en halunnut joka 90,000tkm välein repiä jakopäätä auki yms turbo murheita yms siihen liittyvää. . Toki sain muuta murhetta mutta ei mitään äly kallista eikä liian eksootista.

Kaiken varaosa/huolto osat löytyi suomesta osa marmorilta ja osa normi tarvikeliikeistä sillä kyseistä moottoria on tuotu aikanaan Toledon nokalle laitettuna myös suomeen. (en muista oliko Toledon nokalla toi 170 hp versio? )

Kulkupuolta 150 heppanen 2,3 tarjosi kohtuu mukavasti ja mielestäni siinä oli kohtuu mukavasti alhaaltakin vääntöä tarjolla...

Joskus aikanani vertailin 1,8t vaihdelaatikkoa tuohon 2,3 laatikkoon niin jäi sellainen mielikuva että 2,3 laatikko olisi tehty hieman järemmäksi kuin tuo 1,8t laatikko (saatan muistaa väärin) oliko niiin että kytkiakselit yms jopa kytkinlevykin olisi ollut isompi kuin 1,8t (150 heppaseen) Toki niissä minulla koskaan ollutkaan ongelmia vaikka kovin on volkkarin 2 massa vauhtiksia haukuttu yms.

Kokonaisuutena mittarin mukaan 300.000tkm ajettu 2,3 agz ei tuottanut pettymystä apulaiteet toimi laturit/startit yms ..Jakopäätä ei tarvinnut noin aikoina kertaakaan avata.

kilpo
-
Viestit: 18
Liittynyt: 16.7.2007 9:57

ViestiKirjoittaja kilpo » 3.11.2011 21:07

Taitaa tosiaan Toledo ollu ainoa "virallinen "malli jota on tuotu, nykyään tuonnin kautta näitä on varmaan kymmeniä Suomessa varsinkin jos on halunnut omistaa vähän erilaisen myllyn kuin valtavirta.

Tiettyjä parannuksia on tehty neliventtiilikantiseen 170 hv versioon esim. jakoketjun kiristimiin jne. Vakioviat edelleen kuten VW :sseissa muissakin: sytytyspuolat, maffi, imuilmaletkut on ainakin perusvaihtokauraa. Jakoketjun pitäisi kestää (ei vaihtoväliä) jos huollettu normaalisti ja konetta ei ole vedetty huippukierroksilla koko aikaa, löystyvä ketju alkaa kilisemään jolloin on vaihdon aika ja joka on sitten työläämpi operaatio. Varaosia saa todella helposti ja ei todellakaan kannata pelätä korjaamisen hankaluutta: normaalikorjaaja osaa tehdä jossei muuten niin autodatan avulla - se ei tuota ongelmia.
Ymmärtääkseni V5 ja V6 valmistettiin eri tehtaalla kuin 1.8t joka oli saksan näkökulmasta "kansanauto" vrt. VR-moottorisiin jossa oli ehkä osittain eri osat - onko sitten laadullisesti eroa en osaa sanoa.
Parhaat edut on tasainen voima, hyvä moottorisaundi, kuluttaa toki reippaasti ajaessa kuten V-koneet aina mutta normaalisti ajaessa kulutus on 8-8,5l/100km joka on ihan ok. Ruotsissa ja Saksassa kohtuullisen yleinen kun ei ole vakuutuksien ja verojen takia tarvinnut tyytyä alle 2 litran myllyihin. Golfissa varmaan 1.8t on yleisvarmin valinta, Passateissa jo eroa ja puoltoa V5:sen suuntaan on ehkä enemmän. Juuri Passateissa V5 paikkaa gäpin V6 ja 1.8t välillä bensapuolella ja varsinkin 4motionina.

Mandeprkl
-
Viestit: 567
Liittynyt: 29.10.2008 20:23

ViestiKirjoittaja Mandeprkl » 26.1.2016 19:21

Nostellaampas pikkusen vanhaa aihetta. On alkanut Alfan V6:n kulutus tyhjätä tiliä sen verran ankarasti että jotain pitäisi tilalle keksiä. Vitos-koneiden saundit miellyttää korvaa aika kovasti. Mutta onko mk4 Golffin kulutus verrattuna 2.8 VR6 ja VR5 välillä millainen? Ainakin MK3 2.9 VR6 kulutus oli paljon pienempi kuin Alffan.

Plussat ja miinukset Golf MK4 VR6 ja VR5?

dumb
-
Viestit: 291
Liittynyt: 20.7.2009 16:29

ViestiKirjoittaja dumb » 27.1.2016 21:44

Sanoisin, että vertailtaessa noiden moottoreiden kulutuksia suurin vaikuttava tekijä on siinä ratin ja penkin välissä. Molemmat juo paljon jos niille antaa paljon.
Jos pieni kulutus on tärkeä kriteeri niin kannattaa varmaan suunnata katse ihan toisenlaisiin moottoreihin...

Mandeprkl
-
Viestit: 567
Liittynyt: 29.10.2008 20:23

ViestiKirjoittaja Mandeprkl » 28.1.2016 12:21

No kyllä voin jo kahden Alfan 2.5 V6:n omistaneena ja G3 VR6 Syncron jälkeen todeta että VR6:nkin saa menemeen paljon pienemmällä kuin Alfan. Varsinkin kaupunkiajossa Alfa syö aivan järjettömiä määriä. Että jos sitä päsisi edes vähän vähemmän kuluttavaan. Autossa pitää kuitenkin olla jotain fiilistä ja jos fiilistä haluaa pienemmällä moottorilla niin alkaa hintahaarukka nousta liian ylös. Siitä en kyllä osaa sanoa kuinka paljon fiilistä irtoaa neloskoppaisesta....

Eli pieni kulutus ei ole kriteeri. Vaan pienempi kulutus.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 28.1.2016 19:30

Pojalla on -99 Passat-farkku VR5:lla ja automaatilla. Kuulostaahan tuo mukavammalta kuin 1.9 TDI, mutta ei kulje sen kummemmin.

Polttoainetalouteen taas vaikuttavat ajokilometrit ja -matkat, dieselissä tulee käyttövoimaverot maksuun. Ja katsastuksessa pakokaasutesti on kalliimpi.

Nimimerkillä V8-bensamaasturi harrasteajoneuvoksi suunnitteilla...

dumb
-
Viestit: 291
Liittynyt: 20.7.2009 16:29

ViestiKirjoittaja dumb » 29.1.2016 16:52

Varmaan se automaatti vie parhaat menohalut ja onhan se passatti aika painava auto.
Minulla on agz moottori manuaalilaatikolla autossa jonka omamassa on 1100kg. Kyllä sillä liikenteen rytmissä pysyy.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa