GTI II 36/38mm takajarrusatulat,purku/swap?
Valvoja: ffp jäsenet
GTI II 36/38mm takajarrusatulat,purku/swap?
Nyt tarvittaisiin vähän kokemuksia... eli:
Omassa vm -88 Gti 16v:ssa on takana nuo 36mm männällä olevat Girlingin satulat. Ensimmäiset (oletettavasti alkuperäiset) satulat olivat varustettu männillä joita kierreltiin kuusiokololla, nyttemmin joskus 98/99 vaihdetuissa edelleen 36mm Girlingin satuloissa on Julman kokoinen ura männän päässä.
Vuosien varrella olen ihmetellyt että kuinka ihmeessä useat tahot ovat onnistuneet saamaan satulansa auki ja jotkut jopa tekemään tekstit-osion mukaisen rasvanipan laiton satuloihinsa. Minulla kun remontti on aina tyssännyt siihen että männät ovat pihalla, sokka on irti ja kierreakseli heiluu, sen päällä oleva "prikka" liikkuu hieman alas ja jopa pyörii kierreakselin mukana, mutta millään sitä ei ulos saa. Viikkositten kokeiltiin oikein ulosvetäjän kanssa ja voimalla. Mekanismit saatiin edellämainitun mukaisesti liikkeelle, mutta kasausvaiheessa selvisi karu totuus: käsijarrun käyttöakselilta alkoi vuotaa iloisesti jarrunesteet eli vaihtoon menee! Mielessä kävi jo tutkimusmatka satulan sisustaan rälläkkää apuna käyttäen.
Usean yön jälkeen syttyi aivoissa ikävä ajatus: onko näin?: 36mm männällä varustettuja satuloita ei pureta ehjänä? 38mm männällä varustetut satulat ovat purettavissa ja huomattavasti paremmin myös huollettavissa?
ONKO JOKU SIIS ONNISTUNUT PURKAMAAN 36MM MÄNNÄLLÄ VARUSTET SATULANSA MENESTYKSEKKÄÄSTI? (38:ja on ainakin purettu.)
Ja jos nämä päätelmät pitävät yhtään kutinsa, voisi 36milliset vaihtaa 38:hin? Seuraava kysymys onkin sitten meneekö 38:sit suoraan 36:sien kiinnikkeisiin, vai pitääkö osia kalastella ja vaihdella enemmänkin?
Omassa vm -88 Gti 16v:ssa on takana nuo 36mm männällä olevat Girlingin satulat. Ensimmäiset (oletettavasti alkuperäiset) satulat olivat varustettu männillä joita kierreltiin kuusiokololla, nyttemmin joskus 98/99 vaihdetuissa edelleen 36mm Girlingin satuloissa on Julman kokoinen ura männän päässä.
Vuosien varrella olen ihmetellyt että kuinka ihmeessä useat tahot ovat onnistuneet saamaan satulansa auki ja jotkut jopa tekemään tekstit-osion mukaisen rasvanipan laiton satuloihinsa. Minulla kun remontti on aina tyssännyt siihen että männät ovat pihalla, sokka on irti ja kierreakseli heiluu, sen päällä oleva "prikka" liikkuu hieman alas ja jopa pyörii kierreakselin mukana, mutta millään sitä ei ulos saa. Viikkositten kokeiltiin oikein ulosvetäjän kanssa ja voimalla. Mekanismit saatiin edellämainitun mukaisesti liikkeelle, mutta kasausvaiheessa selvisi karu totuus: käsijarrun käyttöakselilta alkoi vuotaa iloisesti jarrunesteet eli vaihtoon menee! Mielessä kävi jo tutkimusmatka satulan sisustaan rälläkkää apuna käyttäen.
Usean yön jälkeen syttyi aivoissa ikävä ajatus: onko näin?: 36mm männällä varustettuja satuloita ei pureta ehjänä? 38mm männällä varustetut satulat ovat purettavissa ja huomattavasti paremmin myös huollettavissa?
ONKO JOKU SIIS ONNISTUNUT PURKAMAAN 36MM MÄNNÄLLÄ VARUSTET SATULANSA MENESTYKSEKKÄÄSTI? (38:ja on ainakin purettu.)
Ja jos nämä päätelmät pitävät yhtään kutinsa, voisi 36milliset vaihtaa 38:hin? Seuraava kysymys onkin sitten meneekö 38:sit suoraan 36:sien kiinnikkeisiin, vai pitääkö osia kalastella ja vaihdella enemmänkin?
Satula oli jumissa, minkä takia se irroitettiin kunnostettavaksi.
Tälläkertaa kierreakselia yritettiin poistaa säälimättä, ideana ei ollut tarkoituksella rikkoa mitään, mutta akselin vaurioituminen/vauriotta jättäminen ollut enää olennaista. Kierreakseli vain jäi kaikesta huolimatta paikoilleen.
Satula oli ennen purkuyritystä toimiva, käsijarru vain jumi. Edellämainittu satulaan kohdennettu väkivalta ilmeisesti rikkoi ainakin kierreakselin stefan. Ulosvetäjällä tuo kierreakseli siis edelleen paikoilleen jäi, vaikka heilui/pyöri paikoillaan.
ja edelleen:ONKO JOKU SIIS ONNISTUNUT PURKAMAAN 36MM MÄNNÄLLÄ VARUSTET SATULANSA MENESTYKSEKKÄÄSTI?
Tälläkertaa kierreakselia yritettiin poistaa säälimättä, ideana ei ollut tarkoituksella rikkoa mitään, mutta akselin vaurioituminen/vauriotta jättäminen ollut enää olennaista. Kierreakseli vain jäi kaikesta huolimatta paikoilleen.
Satula oli ennen purkuyritystä toimiva, käsijarru vain jumi. Edellämainittu satulaan kohdennettu väkivalta ilmeisesti rikkoi ainakin kierreakselin stefan. Ulosvetäjällä tuo kierreakseli siis edelleen paikoilleen jäi, vaikka heilui/pyöri paikoillaan.
ja edelleen:ONKO JOKU SIIS ONNISTUNUT PURKAMAAN 36MM MÄNNÄLLÄ VARUSTET SATULANSA MENESTYKSEKKÄÄSTI?
Usean yön jälkeen syttyi aivoissa ikävä ajatus: onko näin?: 36mm männällä varustettuja satuloita ei pureta ehjänä? 38mm männällä varustetut satulat ovat purettavissa ja huomattavasti paremmin myös huollettavissa?
-> Tämä ajatus rakentuu osittain foorumilla olleiden aikaisempien juttujen varaan, eli kokemuksia pitäisi olla runsaasti; näiden takajarrujen kimpussahan on tunnetusti usea veri- ja hikipisara vuodatettu, tyhjennetty lukematon määrä olutta ja vielä enemmän palanut tupakkaa ja kiroiltu :)
pipo_esa / Bilteman alumiinisia satuloita , oliko mahdollisesti näistä kyse?
665010/665011 JARRUSATULA AUDI JA VW, TAKA 59,90 €
jotain muuta tietoa noiden sopimisesta, eduista tms... ?
vaihto-osana noita orgis satuloita irtoaa Motonetissä Ø36mm 114€ Ø38mm 99,90€ (+"pantit" 20€) eli eihän noista ihan tarvitse sieluaan vielä myydä... 20€ laikattavasta satulasta ei paljoa ole, sen verran se on jo tunteita vuosien varrella kirvoittanut!
VW:llä Ø36 oli 180€, unohtui vain kysyä olisiko vanhat kelvanneet sinnekkin "vaihdossa"
Ja jos ei tässä ihmeempiä ilmene niin eiköhän noita Ø38mm:iä sinne piakkoin sovitella.
Kertokaapa nyt miten on satuloiden purku onnistunut Ø36/38Ø ? Ei kai tässä olla menossa ojasta allikkoon, mutta onpahan jotain uutta kokeiltu sitten jos ei muuta.
Vm. -93 ja uudemmat satulat (joissa käsijarruvipstaaki satulan kupeessa) joutuu asentamaan kakkikseen ylösalaisin, käsijarrun palautinjousi tms. taisi ottaa akseliin kiinni (ainakin omassa ex-Mk2:ssa).
Em. satuloita käytettäessä takajarrut joutuu ilmaamaan satula oikein päin(= irrallaan kannakkeesta), johtuen ilmausruuvin sijainnista.
Mikäli Bilteman luettelon kuvaan on uskomista satuloiden mukana tulisi myös kannakkeet liukutappeineen..??
Mikäli asia on näin, ovat satulat suorastaan hullun halvat.
Em. satuloita käytettäessä takajarrut joutuu ilmaamaan satula oikein päin(= irrallaan kannakkeesta), johtuen ilmausruuvin sijainnista.
Mikäli Bilteman luettelon kuvaan on uskomista satuloiden mukana tulisi myös kannakkeet liukutappeineen..??
Mikäli asia on näin, ovat satulat suorastaan hullun halvat.
Tässä infoa Audin orkkissatuloista vs. biltema (käy myös kaikkiin levyjarrullisiin taka-akseleihin mk2 Golf, Corrado, Scirocco 95% varmasti). Ainoastaan ero on jarruletkun liittimessä, Bilteman satulassa banjolle joten tein väliputken..näkyy hyvin eka kuvasta.
http://www.kolumbus.fi/pulkkinen.sinikk ... la_paa.jpg
http://www.kolumbus.fi/pulkkinen.sinikk ... ailu_3.jpg
Ja juttu kokonaisuudessaan Audi-foorumilta:
http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=23136
summasummarum, ei kannata tapella vanhan satulan kanssa turhaan vaan ostaa uuden täydellisen. Ainoastaan tuo kässärijousi on halvan näköisesti tehty..
http://www.kolumbus.fi/pulkkinen.sinikk ... la_paa.jpg
http://www.kolumbus.fi/pulkkinen.sinikk ... ailu_3.jpg
Ja juttu kokonaisuudessaan Audi-foorumilta:
http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=23136
summasummarum, ei kannata tapella vanhan satulan kanssa turhaan vaan ostaa uuden täydellisen. Ainoastaan tuo kässärijousi on halvan näköisesti tehty..
Kyllä nuo Ø36 satulat on tullut purettua ja kasattua ihan hyvällä menestyksellä. Joten mahdollista se on. Jonkin verran aikaa vain sai käyttää kasauksessa ja löytää oikeat työkalut joilla sokan sai takaisin paikalleen.
Eikä vuotanut korjauksen jälkeen ja kaikki toimivat kuten pitikin ainakin sen n.2-4kk jonka jälkeen auto meni seisomaan.
Eikä vuotanut korjauksen jälkeen ja kaikki toimivat kuten pitikin ainakin sen n.2-4kk jonka jälkeen auto meni seisomaan.
matti.l -> mielenkiintoista, se sokka on ollut minun kohdalla se homman helpoin osa-alue, tälläkertaa nykäistiin ihan vaan kuparijohdolla irti kun työkalut oli kaukana, takaisin se meni sitten ihan sokkapihdeillä hieman meisselin avustuksella. Sokan alla oleva "prikka" tuntui olevan se osa mikä pidätteli niin julmasti kierreakselia paikoillaan, (se kai on vain o-rengkaalla ja paskalla kiinni enää tuossa vaiheessa?), niin villi veikkaus oli jo että se on sellaista "leviävää" mallia se prikka ja painettu paikoilleen prässillä. Tuo levy/prikka meinaa saatiin liikkumaan hivenen alas ja pyörimään kierreakselin kanssa paikoillaan, mutta ylös sitä ei saanut :( voimasta huolimatta. Aiemmista satuloista ei enää jaksa muistaa purkuyrityksen tiimoilta juuri mitään... aina ne jumittuneet käsijarrut saatiin pelaamaan ennen kuin satula oli osina. Mielenkiintoista myös että Ø38 satulaan saa "korjaussarjaa" missä tulee käsijarruakselin stefa mukaan, Ø36 sarjaan sitä ei tule... ainakin näin niissä mitä on itsellä tullut vastaan.
Pitänee käydä Biltemassa ällistelemässä noita "audimallin" satuloita... vipu on ainakin äkkiseltään paremmassa paikassa ja jos tuollaisella kokoonpanolla saisi niputettua toimivan paketin ~130€:lla niin kaippa se pitää kokeilla... (hmm) pari vuotta (talvea) toimiva paketti kuulostaisi jo ihan hunajaiselta suupielessä. Jarruletku pitää säpätä vain sitten putken ja liitosten kanssa uuteen paikkaan, tilaa vaikutti II:ssa olevan vivustolle, ainakin äkkiseltään avarasta vanteesta tilannetta tarkastellessa.
Oliko jollain heittää suoraan tuo liittimen koko Bilteman satulasta? Orgis letku kai on tuolla M10x1,0 kierteellä. Tuohon projektiin pitäisi sitten varmaan ottaa joku valmis jarruputkenpätkä jossa liitin satulan päähän (ei viitsi ostaa 5m:ä, eikä ole pätkääkään valmiina hyllyssä). Sitten vaan putki sopivasta kohtaa poikki ja toiseen päähän sitten tuo narttuliitin letkun liitintä varten.
Pitänee käydä Biltemassa ällistelemässä noita "audimallin" satuloita... vipu on ainakin äkkiseltään paremmassa paikassa ja jos tuollaisella kokoonpanolla saisi niputettua toimivan paketin ~130€:lla niin kaippa se pitää kokeilla... (hmm) pari vuotta (talvea) toimiva paketti kuulostaisi jo ihan hunajaiselta suupielessä. Jarruletku pitää säpätä vain sitten putken ja liitosten kanssa uuteen paikkaan, tilaa vaikutti II:ssa olevan vivustolle, ainakin äkkiseltään avarasta vanteesta tilannetta tarkastellessa.
Oliko jollain heittää suoraan tuo liittimen koko Bilteman satulasta? Orgis letku kai on tuolla M10x1,0 kierteellä. Tuohon projektiin pitäisi sitten varmaan ottaa joku valmis jarruputkenpätkä jossa liitin satulan päähän (ei viitsi ostaa 5m:ä, eikä ole pätkääkään valmiina hyllyssä). Sitten vaan putki sopivasta kohtaa poikki ja toiseen päähän sitten tuo narttuliitin letkun liitintä varten.
Bilteman monttu on M12 kierteellä. Älä turhaan osta määrämittaista putkea, useissa autovaraosaliikkeissä on kone jolla saadaan liittimet prässättyä putkeen. Itekkään en tiennyt ennenkuin myyjä sanoi että kuin pitkä laitetaan ;) Tai sitten ostat sen banjomallisen letkunpätkän ( todennäköisesti suht saman mittainen) jos nykyinen halkeilee ja siihen pultin pitimiksi, koska bilteman satulassa sitä pulttia ei ollut.
Nyt on taka-vasemmalla Biltema-mallin satula.... koeajolenkki kertoi että kaikki muut jarrut ovat heikommassa kunnossa :) -> siis ainoa josta ruoste levystä kokonaan pakeni oli tuo vaihdettu takajarru, eli se toimii ainakin hienosti :) . Kunhan saan toisenkin satulan vaihdettua, pitää putsailla etujarrutkin iskuun!
Ei mennyt ihan "heittämällä" tuo ensimmäinen satula eli joutui hieman säveltämään: iskarin alapään kiinnikekorvakko (hitsattu taka-akseliin), tulee niin lähelle satulaa että viitisen milliä oli tilaa kohtaan johon jarruletkin liitin tulee -> ei siis tarvinnut edes kuvitella saavansa banjoa tai letkua kiinni! Vain noin puolet satulan kierteestä oli näkyvillä... ""onneksi löytyi varastosta sopiva kolo, jonka laitoin laikalla tuohon korvakkoon"", ja jo mahtui liitin ja sovitteeksi jarruputken pätkä paikoilleen, mitoituksen toleranssiksi tuon jälkeen jäi vaivaiset 1-2mm tilaa. Käsijarruvaijerin kiinnikkeen reikä oli myös hieman liian pieni, eli reikää joutui hieman suurentamaan, jotta vaijeri mahtui perille asti.. tämä vain mainitakseni asiasta, mikäli joku vielä suunnittelee samankaltaista swappia.
Nyt pitää vielä tehdä jonkinlainen kiinnike tuolle 10cm jarruputken pätkälle (liitoksen kohdalle), mikä siis satulan ja letkunpään välille tuli (kierteet ne M10 ja M12), tämä siis jottei putkeen kohdistu rasitusta satulan liikkuessa / letkun ollessa paineen alla. Olettaisin että sikälimikäli katsastusmiehelle tuo satulan vaihto muuten sopii, niin kiinnittämättömästä putki/letku yhdistelmästä ei kiitosta ainakaan tule! 270` kieppi tuosta putkesta tuli siis väännettyä.. liitinhän lähtee suoraan eteenpäin ... siitä siis väännetty yläkautta taaksepäin (180´) ja vielä 90´ jotta liitos tulee alkuperäisen kaltaisesti suoraan alaspäin, tilaa ei juuri ympärille sitten jäänytkään.
Ja saa vielä kertoa miten olette niitä 36/38 satuloita purkanut tai ette ole siinä onnistuneet, sillä voihan nekin olla vielä tulevaisuudessa edessä jos nuo ei leimalle kelpaa.
Ei mennyt ihan "heittämällä" tuo ensimmäinen satula eli joutui hieman säveltämään: iskarin alapään kiinnikekorvakko (hitsattu taka-akseliin), tulee niin lähelle satulaa että viitisen milliä oli tilaa kohtaan johon jarruletkin liitin tulee -> ei siis tarvinnut edes kuvitella saavansa banjoa tai letkua kiinni! Vain noin puolet satulan kierteestä oli näkyvillä... ""onneksi löytyi varastosta sopiva kolo, jonka laitoin laikalla tuohon korvakkoon"", ja jo mahtui liitin ja sovitteeksi jarruputken pätkä paikoilleen, mitoituksen toleranssiksi tuon jälkeen jäi vaivaiset 1-2mm tilaa. Käsijarruvaijerin kiinnikkeen reikä oli myös hieman liian pieni, eli reikää joutui hieman suurentamaan, jotta vaijeri mahtui perille asti.. tämä vain mainitakseni asiasta, mikäli joku vielä suunnittelee samankaltaista swappia.
Nyt pitää vielä tehdä jonkinlainen kiinnike tuolle 10cm jarruputken pätkälle (liitoksen kohdalle), mikä siis satulan ja letkunpään välille tuli (kierteet ne M10 ja M12), tämä siis jottei putkeen kohdistu rasitusta satulan liikkuessa / letkun ollessa paineen alla. Olettaisin että sikälimikäli katsastusmiehelle tuo satulan vaihto muuten sopii, niin kiinnittämättömästä putki/letku yhdistelmästä ei kiitosta ainakaan tule! 270` kieppi tuosta putkesta tuli siis väännettyä.. liitinhän lähtee suoraan eteenpäin ... siitä siis väännetty yläkautta taaksepäin (180´) ja vielä 90´ jotta liitos tulee alkuperäisen kaltaisesti suoraan alaspäin, tilaa ei juuri ympärille sitten jäänytkään.
Ja saa vielä kertoa miten olette niitä 36/38 satuloita purkanut tai ette ole siinä onnistuneet, sillä voihan nekin olla vielä tulevaisuudessa edessä jos nuo ei leimalle kelpaa.
imaS -> linkki peugeotin satulasta:
tuo rakenne poikkeaa ainakin osittain omasta satulasta... eli tuota kuppimaista "kikkaretta" ja sen alta tulevaa jousta ei omassa ainakaan ole, ei ainakaan sokan päällä. Sitten toinen asia mihin olen aina purettujen satuloiden kuvissa kiinnittänyt huomiota: kierretangon mukana ulostuleva ohjurilevy, mikä noissa kuvissa hyvin näkyy on aina ollut tuollainen paksu prikka, omassa se on ohut ja kuppimainen, eli reunoilta se nousee 90` kulmassa hivenen reunojapitkin ylöspäin, sisäreunaltaan se on suhteellisen taipuisa eli ohutta kamaa, Talttapäosellä meisselillä se menettää helposti muotonsa vääntäessä kierretankoa vasten. Tiedä sitten onko noita rakenteita vuosien varrella päivitelty vai mistä tämä eroavaisuus johtuu (?) ->
Irroitetut satulat ovat edelleen purkamatta :( nyt niitä on sentään kaksi, eli tänään sain Bilteman satulan istutettua myös oik. puolelle, vastaavin toimenpitein kuin vasemmallekkin. Nyt pitää sitten vain keksiä mistä tekisi sen kiinnikkeen putki/letkuliitokseen, jonka sitten saisi vielä jollain konstilla satulaan kiinni. Käyttöjarru toimii loistavasti, käsijarrulla renkaita on turha kuvitella saavansa asfaltilla lukkoon, mutta noin 30-asteen rampissa auton saa pysymään, kunhan jarrulla siihen ensin pysäyttää, pysäyttäminen ei siis onnistu. Vipuvoima käsijarrua vedettäessä on kyllä todella pehmeä edelliseen verrattuna, eli ei tarvitse hampaat irvessä käsijarrua kiskoa!
tuo rakenne poikkeaa ainakin osittain omasta satulasta... eli tuota kuppimaista "kikkaretta" ja sen alta tulevaa jousta ei omassa ainakaan ole, ei ainakaan sokan päällä. Sitten toinen asia mihin olen aina purettujen satuloiden kuvissa kiinnittänyt huomiota: kierretangon mukana ulostuleva ohjurilevy, mikä noissa kuvissa hyvin näkyy on aina ollut tuollainen paksu prikka, omassa se on ohut ja kuppimainen, eli reunoilta se nousee 90` kulmassa hivenen reunojapitkin ylöspäin, sisäreunaltaan se on suhteellisen taipuisa eli ohutta kamaa, Talttapäosellä meisselillä se menettää helposti muotonsa vääntäessä kierretankoa vasten. Tiedä sitten onko noita rakenteita vuosien varrella päivitelty vai mistä tämä eroavaisuus johtuu (?) ->
Irroitetut satulat ovat edelleen purkamatta :( nyt niitä on sentään kaksi, eli tänään sain Bilteman satulan istutettua myös oik. puolelle, vastaavin toimenpitein kuin vasemmallekkin. Nyt pitää sitten vain keksiä mistä tekisi sen kiinnikkeen putki/letkuliitokseen, jonka sitten saisi vielä jollain konstilla satulaan kiinni. Käyttöjarru toimii loistavasti, käsijarrulla renkaita on turha kuvitella saavansa asfaltilla lukkoon, mutta noin 30-asteen rampissa auton saa pysymään, kunhan jarrulla siihen ensin pysäyttää, pysäyttäminen ei siis onnistu. Vipuvoima käsijarrua vedettäessä on kyllä todella pehmeä edelliseen verrattuna, eli ei tarvitse hampaat irvessä käsijarrua kiskoa!
Eikai noissa sun satuloissa ole käsijarruvipu mutterilla+booreilla kiinni siinä akselissa? Tollain oli isän ventossa, mistä purin takasatulan, siinä lähti kierretappi jousen (satulan sisässä olevan) kera "pakettina" irti. Näytti sitten ne siltä että ei tahdo kierretapissa olevat hilut ehjänä aueta, eikä niitä tiivisteitten takia aukoa tarviakaan.
Nuo peugeotin satulathan ovat samanlaiset rakenteeltaan, kuin tekstit osiossa olevat. Tosiaan -95 ventossa tuo käsijarrun toteutus on vähän muunneltu.
Nuo peugeotin satulathan ovat samanlaiset rakenteeltaan, kuin tekstit osiossa olevat. Tosiaan -95 ventossa tuo käsijarrun toteutus on vähän muunneltu.
Juu ei ole käsijarruvipu mutterilla/booreilla kiinni.. (hyvä että heitetään jotain uutta ideaa kehiin)
Sen verran oli tuo käsijarruvivulta vuotanut satula liuennut lisää sisuskaluiltaan, että kädestä livenneenä ja asfaltin kohdanneena vivun stefa nousi pois paikoiltaan. Siitä näkyi sitten aksilaa taas syvemmälle ja sen verran karmealta näytti, että voin hyvin kuvitella sisemmän mekanismin olevan luokkaa: "paskalla kiinni hitsattu". Toivottavasti tulee vielä aikaa ja paikka repiä tuo väkivalloin osiksi. Pitäisi varmaan säilöä johonkin liuoittimeen ja etsiä ulosvetäjää järeämpää avauskalua.
Sen verran oli tuo käsijarruvivulta vuotanut satula liuennut lisää sisuskaluiltaan, että kädestä livenneenä ja asfaltin kohdanneena vivun stefa nousi pois paikoiltaan. Siitä näkyi sitten aksilaa taas syvemmälle ja sen verran karmealta näytti, että voin hyvin kuvitella sisemmän mekanismin olevan luokkaa: "paskalla kiinni hitsattu". Toivottavasti tulee vielä aikaa ja paikka repiä tuo väkivalloin osiksi. Pitäisi varmaan säilöä johonkin liuoittimeen ja etsiä ulosvetäjää järeämpää avauskalua.
Noniin, nyt on vissiin sitten mun vuoro painia tämän surullisen kuuluisan ongelman kanssa...elikkäs mun G2:sen jarruongelma koskee lähinnä käsijarrun tehottomuutta, eikä jumittamista...Purin eilen sylinteit/satulat kummaltakin puolelta ja maalasin ne, jonka jälkeen vaihdoin uudet tiivisteet...mutta kun ei käsijarru siittä huolimatta ota juuri lainkaan...Vaseliinin sijaan laitoin käsijarruvivun koloon kuparitahnaa (ajaa lienee saman asian kuin vaseliini)...mutta kun kokeilin käsijarrun toimintaa jarrusatula irrallaan, niin kun siittä vivusta vääntää, niin vasta juuri ennen vivun ääriasentoa tämä kierretappi liikahtaa sen 1-2mm ylöspäin, elikkäs silloin vasta alakaisi käsijarru ottamaan kiinni...elikkäs, eikös sen käsijarrun kierretapin pitäisi liikahtaa ylöspäin aikaisemmin, eikä vasta aivan ääriasennossa eli käsijarru alkaa ottamaan liian myöhään?...kierretappi kyllä lähtee liikahtamaan jo siinä vivun liikeradan puolessavälin ylöspäin, mutta sitten muljahtaa vissiin se pieni tappi siellä vivun alapäässä ja kierretappi painuu takasin alas (tämä on toteutettu siis kuormittamalla kierretappia koko ajan vastaan)...oletteko tehneet itse tätä pientä tappia esim. poranterästä, kuten jossain tekstissä mainittiin...?Ja mikä olisi oikea koko ja pituus?
Nyt muutaman tunnin golffin jarrusatuloita tutkiessani olen jälleen hieman viisaampi:)...elikkäs käsijarru pelaa aivan oikein, ja ottaa tarpeeksi tiukasti(tosin en ole kokeillut vielä paikallaan)....mutta yksi asia jäi hieman mietityttämään; mikäs ulkoinen voima palauttaa tämän kierretapin takaisin lähtöasentoon (sylinterin pohjalle)...?kun kierretappia painoi vastaan samalla kun käsijarruvipua väänsi, niin se työntyi kyllä ulospäin, mutta ei palaudu takaisin (tässä vaiheessa siis vielä mäntä ei ole paikoillaan)....pitääkö jarrusylinterissä olla paine, jotta näin tapahtuisi ja käsijarru pelaa oikein???Elikkä kierretappi palaisi takaisin ala-asentoon männän mukana?Ja mistä tiedän, että käsijarrun automaattikiristin(männän sisällä?) pelaa niinkuin pitääkin?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ainakin Girlingin 38mm männillä olevat takasatulat kyllä purkautuvat oivallisesti osien pomppiessa pitkin sylinteriä ja mäntien lennellessä pöydältä lattialla (sekä jarrunesteitten lento silmille ;)) niitä irroitellessa :D Kasaus on kyllä sitte yhtä h*lvettiä ettää.. Puristin ja hylsy sekä pihit ja piiiiitkät hermot niin kyllä ne sinne asettuu... Mutta tosiaan näistä 36mm satuloista en tiedä..
E. asia tuli hieman myöhään.
Kokeilemallahan se palautuksen pystyy vain kokeilemaan. En kait minä semmosia irrallaan kokeillut ja pelasihan tuo. Mäntä pyörii sen tapin mukana ulospäin silloin kun asettuu paikalleen.
E. asia tuli hieman myöhään.
Kokeilemallahan se palautuksen pystyy vain kokeilemaan. En kait minä semmosia irrallaan kokeillut ja pelasihan tuo. Mäntä pyörii sen tapin mukana ulospäin silloin kun asettuu paikalleen.
Viimeksi muokannut Arto S, 8.3.2008 11:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joo, kyllä se "burana" pitäisi olla paikallaan, sen verran monta kertaa auoin ja kasasin koko paketin uudelleen:)...alkoi se kasaaminenkin sujua rutiinitahtia...Nyt on kummatkin satulat kasassa, mutta koska konehuoneesta on purettu kaikki(myös tehostin ja pääsylinteri) maalauksen takia, niin en pääse aivan vielä kokeilemaan paineiden kanssa niiden toimintaa...Voiko tuo männän sisällä oleva "itsekiristin" rikkoontua, ja mistä tosiaan tiedän, että se toimii...?kuten tuossa yllä jo selitin, niin käsin kokeilemalla, näppituntumalla tuon käsijarrun pitäisi toimia, kunhan saan vaan paineet sisään ja pääsen testaamaan...tiedättekö, mikä muuten palauttaa sen jarrysylinterin männän takaisin sisään?Tämä oli kiperä kysymys opettajallekkin autotekniikan tunnilla, mutta vastaus kyllä selvisi:)....
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tutkin tuossa tuota kuvaa puretusta satulasta ja hokasin että itteltä puuttuu tuo prikka joka on sen jousen ja aluslevyn välissä. Oliskohan tällä tekemistä sen kans että ei saa kyseistä satulaa pelaamaan?
Toisen puolen satula toimii täysin ja tämä toinen ei niinku taas ollenkaan. Ei paina paloja iholle, ja kadottaa samalla jarrupaineet.. Antaa ilmeisesti jotenki periksi mutta ei suostu kierimään ilmeisesti ulos toivotulla tavalla.. Mitenkään tuon saisi liikkeelle? Luulis että ei se puuttuva prikka tollaista vikaa kuiten tee..
Oli jo menossa paineensäädin tilaukseen mutta kokeilin viellä puristaa takaletkut umpeen ja sieltähän se vika löytyi.. Poljin menee siis kumimaiseksi kun ei purista takaa letkua umpeen..
Viisaammat auttakoon! :D
Kiitän!
Toisen puolen satula toimii täysin ja tämä toinen ei niinku taas ollenkaan. Ei paina paloja iholle, ja kadottaa samalla jarrupaineet.. Antaa ilmeisesti jotenki periksi mutta ei suostu kierimään ilmeisesti ulos toivotulla tavalla.. Mitenkään tuon saisi liikkeelle? Luulis että ei se puuttuva prikka tollaista vikaa kuiten tee..
Oli jo menossa paineensäädin tilaukseen mutta kokeilin viellä puristaa takaletkut umpeen ja sieltähän se vika löytyi.. Poljin menee siis kumimaiseksi kun ei purista takaa letkua umpeen..
Viisaammat auttakoon! :D
Kiitän!
Tarkoitatko tuota isoa jousta tuossa kuvassa --> http://ffp-motorsport.com/tuning/takajarr.php?id=3 ...?Mulla on 36mm satulat takana ja tuollaista jousta ei kyllä löytyny mistään ku purin vastikään satulat....kuuluuko tuota jousta ollakkaan kaikissa satulamalleissa...?
Omassa kakkiksessa oli aikoinaan Motonetin Golf III -93> satulat.
Kolmosen satulat käyvät Mk2:een kunhan ne asentaa ylösalaisin.
Oikein päin asennettuna käsijarrun palautinjousi ottaa kiinni akseliin eikä satula mahdu paikoilleen.
Takajarrujen ilmaus on kuitenkin suoritettava satula oikein päin ilmausruuvin sijainnista johtuen.
Bilteman 66-5042 ja 66-5042 satuloista (Golf IV) puuttuivat käsijarrun palautusjouset, kolmosen satuloiden puutteista ei ole havaintoa.
Kolmosen satulat käyvät Mk2:een kunhan ne asentaa ylösalaisin.
Oikein päin asennettuna käsijarrun palautinjousi ottaa kiinni akseliin eikä satula mahdu paikoilleen.
Takajarrujen ilmaus on kuitenkin suoritettava satula oikein päin ilmausruuvin sijainnista johtuen.
Bilteman 66-5042 ja 66-5042 satuloista (Golf IV) puuttuivat käsijarrun palautusjouset, kolmosen satuloiden puutteista ei ole havaintoa.
Golf 3 gti
Tuleekos tuon käsijarruakselin stefa jossain korjaussarjassa mukana?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
joo, sori. vaijerin paikat päässä ja siinä ei ruostu jumiin vipu niin kuin kakkiksen omissa kuva. Käsijarruvaijerit vaattin hieman sovitusta vaan (vivunmuokkaus satulasta tai juottamalla lenkki vaijeriin), muuten pulttaa kiinni ja ilmaa. Volvo s/v40 95-04 väliltä miltä passaa ainakin.
e. TurboJ: kannakkeet ihan kakkiksen omat, ei tarvi volvosta.
e2. taitaa ventossa/golf3 olla myös satulan päässä tuo kässäri?
e. TurboJ: kannakkeet ihan kakkiksen omat, ei tarvi volvosta.
e2. taitaa ventossa/golf3 olla myös satulan päässä tuo kässäri?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Eli voi unohtaa jos ei käy päikseen.
Itse huolsin viikonloppuna satulan ja viitisen vuotta sitten saman aiemmin tehneenä vähän jo tiesi mitä tehdään. Odotusarvo kasaamisessa oli tunti, mutta nyt meni viidessä minuutissa.
Käsijarruvivun juuressa oli stefa pettänyt ja päästi vettä mekanismiin. Olinkohan ottanut halvimman tiivistesarjan "viisaana". Jos, niin kylläpä taas kannatti. Stefan jousi tuli kolmena kappaleena pihalle. Uudet tiivisteet on Budwegin tekeleitä joten voisi odottaa pidempää ikää.
Sopiva puristin oli avainsana ja piiiitkällä varrella varustetut tasapäiset ruuvarit.
Itsekin hämmästyin kun meni niin helposti kasaan. Olin henkisesti varautunut tunnin ähellykseen niinkuin edellisellä kerralla...
Ja kun jotkut ehdottaa sitä rasvanippaa tuohon niin katsokoon itse kuinka tuo toimii ja ehdottakoon sitten uudestaan. Tuonne kun työntää rasvaa niin sillä saa tiivisteet pihalle ja mämmit väärään paikkaan. Tuo mekanismi mun järjen mukaan kaipaa jotain notkeaa mikä ei jähmety pakkasessa.
Itse huolsin viikonloppuna satulan ja viitisen vuotta sitten saman aiemmin tehneenä vähän jo tiesi mitä tehdään. Odotusarvo kasaamisessa oli tunti, mutta nyt meni viidessä minuutissa.
Käsijarruvivun juuressa oli stefa pettänyt ja päästi vettä mekanismiin. Olinkohan ottanut halvimman tiivistesarjan "viisaana". Jos, niin kylläpä taas kannatti. Stefan jousi tuli kolmena kappaleena pihalle. Uudet tiivisteet on Budwegin tekeleitä joten voisi odottaa pidempää ikää.
Sopiva puristin oli avainsana ja piiiitkällä varrella varustetut tasapäiset ruuvarit.
Itsekin hämmästyin kun meni niin helposti kasaan. Olin henkisesti varautunut tunnin ähellykseen niinkuin edellisellä kerralla...
Ja kun jotkut ehdottaa sitä rasvanippaa tuohon niin katsokoon itse kuinka tuo toimii ja ehdottakoon sitten uudestaan. Tuonne kun työntää rasvaa niin sillä saa tiivisteet pihalle ja mämmit väärään paikkaan. Tuo mekanismi mun järjen mukaan kaipaa jotain notkeaa mikä ei jähmety pakkasessa.
Mazaman kirjoitti:e2. taitaa ventossa/golf3 olla myös satulan päässä tuo kässäri?
Kyllä.
Sopivat kakkiksen kannakkeeseen ja käsijarruvaijeriin pienellä kikkailulla:
- Satulat pitää asentaa ylösalaisin, käsijarrun palautusjousi ottaa muuten kiinni (kakkiksen) akseliin.
- Em. asennosta johtuen ilmaus pitää suorittaa satula irrallaan että ilma löytää tiensä ulos.
Mikä mahtaa olla kakkiksen omien takasatuloiden odotettu käyttöikä?
Vaikka nuo uudemmat 38-milliset, joissa design ilmeisesti jotenkin parannettu?
Päivityksiä tuntuu olevan tarjolla, mutta ei yhtään suoraa bolt-onia tuota kolmos-Golfin satulaa lukuunottamatta, ja siinäkin joutuu ilmatessa kikkailemaan siis. Onko kolmosen satula sitten oikeasti selvästi parempi että kannattaa alkaa kikkailla?
Vaikka nuo uudemmat 38-milliset, joissa design ilmeisesti jotenkin parannettu?
Päivityksiä tuntuu olevan tarjolla, mutta ei yhtään suoraa bolt-onia tuota kolmos-Golfin satulaa lukuunottamatta, ja siinäkin joutuu ilmatessa kikkailemaan siis. Onko kolmosen satula sitten oikeasti selvästi parempi että kannattaa alkaa kikkailla?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16
- Liittynyt: 2.9.2009 22:01
-
- -
- Viestit: 16
- Liittynyt: 2.9.2009 22:01
Purkuohjeet löytyvät myös SportPugin sivuilta.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ja purku menee vartissa. Kasaus päivässä :)
Tai sitten ei.. tämä topic tuli aloitettua lokakuussa 2006 eli aika tarkkaan 3 vuotta sitten, II pallero on ollut talossa jo +10v ja vieläkin on 36mm:set purkamatta :D SPugin 8 kohtaan on aina päästy ja sokan jälkeen tuo tanko on kivasti heilunut, prikka pyörinyt paikoillaan ja siihen se on homma tyssännyt... joskohan ne ois varastossa sen verran lionneet että pitäs taas kokeilla uudestaan ;D
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tuo ei vaadi kun hieman puristusta ja samaan aikaan piiiiitkällä tasapäisellä n. 4 mm ruuvarilla vääntelee varovasti sen Seger-sokan pois reuna kerrallaan.
Hupi tulee kun se pitäis saada takaisin :) Toisella kertaa sopivalla puristimella meni vartissa. Ekan kerran epäonnistuneet koitokset oli kyllä avuksi...
Hupi tulee kun se pitäis saada takaisin :) Toisella kertaa sopivalla puristimella meni vartissa. Ekan kerran epäonnistuneet koitokset oli kyllä avuksi...
^niinkuin tuolla aiemmin olen usempaan kertaan maininnut, tuo Seger-sokka lähti muutamassa sekunnissa, vaikka kuparilangalla nykäisten, ja takaisin paikalleenkin sen sai pikku näpertelyllä, mutta tuo kierteinen tappi, mihin siis mäntä pyöritetään, ei tuolta poterosta noussut vaikka ulosvetäjällä yritti ja väkivaltaa käytti, satulan sain viimeisellä yrityksellä vuotamaan, mutta sinne se kikkare jäi. Ainoastaan rälläkkää ei ehditty avaukseen kokeilla.
Ehkä jo tänä talvena vois kokeilla paloitella tuo prikka tuonne poteroon ja katsoa olisiko siitä apua, kierteytetyn kikkareen irroittamiseksi ja satuloiden purkamiseksi.
Ehkä jo tänä talvena vois kokeilla paloitella tuo prikka tuonne poteroon ja katsoa olisiko siitä apua, kierteytetyn kikkareen irroittamiseksi ja satuloiden purkamiseksi.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
^tuo prikka segersokan alla, mikä pitäisi ilmeisesti iloisesti singahtaa ylös kierretangon kanssa on omassa 36mm mäntäisessä ohut "peltinen", eikä edellä olevien kuvien mukainen paksu prikka ollenkaan.
Oletankin että nämä (joskus Girlingiltä kunnostettuna tulleet), on kasattu siten, että tuo prikka toimii jo itse sokan tavoin eli laajenee painettaessa paikoilleen ja segersokka on vaan ikäänkuin varmistuksena. Oletettavasti sain ulosvetimellä vain aikoinaan rikottua tuon kierretangon o-renkaan, sillä ennen avausyritystä satula oli toimiva, vain käsijarru oli jumissa. Epäonnistuneen avausyrityksen jälkeen taas satula alkoi vuotamaan.
Männän ja segersokan irroituksen jälkeen, tuo prikka pyöri 360-astetta ympäri, kierretankokin sen verran että olisi varmaan sylinteriseinää vasten saanut pään painettua, mutta ei se sieltä ylös tullut :D. Tarinaa tuosta yrityksestä löytyy tuolta aiemmista postauksista kyllä lisää.
Oletankin että nämä (joskus Girlingiltä kunnostettuna tulleet), on kasattu siten, että tuo prikka toimii jo itse sokan tavoin eli laajenee painettaessa paikoilleen ja segersokka on vaan ikäänkuin varmistuksena. Oletettavasti sain ulosvetimellä vain aikoinaan rikottua tuon kierretangon o-renkaan, sillä ennen avausyritystä satula oli toimiva, vain käsijarru oli jumissa. Epäonnistuneen avausyrityksen jälkeen taas satula alkoi vuotamaan.
Männän ja segersokan irroituksen jälkeen, tuo prikka pyöri 360-astetta ympäri, kierretankokin sen verran että olisi varmaan sylinteriseinää vasten saanut pään painettua, mutta ei se sieltä ylös tullut :D. Tarinaa tuosta yrityksestä löytyy tuolta aiemmista postauksista kyllä lisää.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Niinkuin "Kuva 13. Säätötanko ja prikat"? Mulla on molemat kuvan osat omassa. Ohut prikka ja paksumpi levy joka menee vaan yhdessä asennossa. Kuvan 13 keskimmäinen.
Sen Seger-sokan ja ison jousen poistamisen jälkeen loput osat ei muistaakeni mitenkään pompsahtaneet pois koska niihin ei kohdistu mitään voimaa. Ja lähti sormin vetämällä. Eli kuvan 13 kaksi oikeanpuoleista osaa.
Kierretangon alla sitten onkin jos se "burana".
Kuulostaa että sulla on käynyt joku hasardi...
Sen Seger-sokan ja ison jousen poistamisen jälkeen loput osat ei muistaakeni mitenkään pompsahtaneet pois koska niihin ei kohdistu mitään voimaa. Ja lähti sormin vetämällä. Eli kuvan 13 kaksi oikeanpuoleista osaa.
Kierretangon alla sitten onkin jos se "burana".
Kuulostaa että sulla on käynyt joku hasardi...
^ Juu. Tuo prikka, minkä tulisi mennä vain yhdessä asennossa kirretangon läpi on omassa ohutta tavaraa. Sitä sai ruuvimeisselin kärjellä väänneltyä sen verran uuteen muotoon, että pyöri kierretangon ympäri, eli siitä sai nuo viisteet/haitat taittua ylös.
Pian on varaston penkominen edessä, niin vois kokeilla saada kuviakin aikaiseksi ja vaikka jatkaa purkuyritystä, kunhan vaan tulee varastossa taas nuo satulat vastaan. Ja ihan oman mielenterveydenkin takia, vois olla paikallaan saada ne satulat osiin ja selvittää mikä siellä niin vastusti ja onko tuo prikka se vastaus maailmankaikkeuden syntyyn, vai miten se oli...
Pian on varaston penkominen edessä, niin vois kokeilla saada kuviakin aikaiseksi ja vaikka jatkaa purkuyritystä, kunhan vaan tulee varastossa taas nuo satulat vastaan. Ja ihan oman mielenterveydenkin takia, vois olla paikallaan saada ne satulat osiin ja selvittää mikä siellä niin vastusti ja onko tuo prikka se vastaus maailmankaikkeuden syntyyn, vai miten se oli...
Meikäläinen kunnosti aikoinaan täsmälleen vastaavat 36 mm satulat kuin Iken tapauksessa. Oikean satulan "kierretappi" oli niin jumissa, ettei sitä saatu ulos ennen kuin satulaa ja tappia lämmiteltiin kaasupillillä. Tapin ulos kiskomiseen käytettiin isoja sivuleikkureita, (kuten aiemmin tässä viestiketjussa mainitsin) nillä pystyi puristamaan / kampeamaan kierteen pohjasta ilman että kierre vahingoittuu.
Täydellisesti toimivaa tuosta satulasta ei saatu: "Kierretapin" pää ja "burana" olivat pahasti syöpyneet, samaten satula niiltä osin johon em. osat asennetaan. Pari vuotta nuo toimivat kohtalaisesti kunnes satulat alkoivat jälleen jumittamaan.
Täydellisesti toimivaa tuosta satulasta ei saatu: "Kierretapin" pää ja "burana" olivat pahasti syöpyneet, samaten satula niiltä osin johon em. osat asennetaan. Pari vuotta nuo toimivat kohtalaisesti kunnes satulat alkoivat jälleen jumittamaan.
-
- -
- Viestit: 16
- Liittynyt: 2.9.2009 22:01
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16
- Liittynyt: 2.9.2009 22:01
Nonni.
Lucas takajarrusatula,männän halkaisija 38 mm.Ei ole jumittavan mallinen.
Elikä satula ei leviä purkautuessaan kuin jokisen eväät,vaan sisukset lähtevät
nättinä pakettina irti kaikki.Tätä satulaa vissiinkin käytetty passateissa,vrkutosissa..?
Saahan tähän nyt sitten varmasti käsijarrun akselin stefan/pölysuojahässäkän?
Eli satulassa neljä kumiosaa.suojakumi,männänstefa,akselin o rengas ja sitten tämä
perkele siellä satulan ulkopuolella rungon ja kässärin vivun välissä...
Mua tossa jo peloteltiin että ei muutaku satulakaupoille...
Ehjästä kyseisestä sain allaolevaa informaatiota..
ATP-2-112 32325078 Lucas
Lucas takajarrusatula,männän halkaisija 38 mm.Ei ole jumittavan mallinen.
Elikä satula ei leviä purkautuessaan kuin jokisen eväät,vaan sisukset lähtevät
nättinä pakettina irti kaikki.Tätä satulaa vissiinkin käytetty passateissa,vrkutosissa..?
Saahan tähän nyt sitten varmasti käsijarrun akselin stefan/pölysuojahässäkän?
Eli satulassa neljä kumiosaa.suojakumi,männänstefa,akselin o rengas ja sitten tämä
perkele siellä satulan ulkopuolella rungon ja kässärin vivun välissä...
Mua tossa jo peloteltiin että ei muutaku satulakaupoille...
Ehjästä kyseisestä sain allaolevaa informaatiota..
ATP-2-112 32325078 Lucas
Jos kyseessä on tämän malliset satulat, niin ainakin Budwegin sarjassa (Motonetin tuote 23-6742) on kaikki tarvittavat tiivisteet.
Kannattaa tosin varautua siihen että joutuu käyttämään vanhaa akselin O-rengasta. Ainakin T4-Transportterin satuloihin tiivistesetin O-rengas oli halkaisijaltaan liian pieni.
Kannattaa tosin varautua siihen että joutuu käyttämään vanhaa akselin O-rengasta. Ainakin T4-Transportterin satuloihin tiivistesetin O-rengas oli halkaisijaltaan liian pieni.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Itelläki tuommoset satulat ja bugwegin setit. Toisesta puuttu o-rengas, niin hain pohjolan laakerista uusia. Ottaa vaan sen kierretapin ja vanhan renkaan mukaan niin löytyy. Eikä muuten maksa paljoa. Vanhaakin koitin käyttää, mutta oli venynyt ja kiilautui väliin. Vuotamaanhan se jäi, eli pakko uusia.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
36 girling selätetty...
Nyt on 36 männällä varustettu girling merkkinen satula käytetty atomeina ja vaihdettu menestyksekkäästi tuo paljon parjattu käsijarrun käyttövivun stefa. Todellakin oli lujassa tuo jo aiemmin esille tullut ohut peltiprikka, mutta omatekoisella työkalulla irtosi kuitenkin loppujenlopuksi (tuntien äherryksen ja taistelun jälkeen) suhteellisen nätisti. Tein latasta työkalun, jonka taivutin ns. z-malliseksi eli välissä suoraa lattaa ja kyljestä katsottuna toinen pää osoittaa ylöspäin ja toinen alaspäin. Alaspäin osoittavaan osaan tein hahlon, joka meni juuri ja juuri männän kierretapin kierteen pohjaan. Hahlon ollessa kierteen pohjassa latan toisessa päässä oleva taivutus siis osoittaa ylöspäin. Ylöspäin osoittavaan lattaan napautetaan pari kertaa vasaralla ja huomataan, että jarrusatulan purkamisen haastavin työvaihe on suoritettu. Lyöntiraudan mitoituksessa tulee huomioida, että sen on mahduttava jarrusylinterin sisään.
36 männällä varustettua satulaa huollettaessa kannattaa varautua hyvällä o-rengas sarjalla, koska korjaussarjassa tulevat o-renkaat eivät sovi tähän malliin (tarvitaan 2kpl o-renkaita, jotka ovat huomattavasti suurempia, kuin korjaussarjan o-renkaat). Eipä tullut mitattua o-renkaiden kokoja, mutta arvelisin ettei kenenkään remontti siihen kaadu, jos on vähänkään tietoinen mitä on tekemässä (käytännössä aikaa on siis varattu reilusti)
näillä eväillä audi 80, vm-87 jatkanee taas tukevan turvallista taivaltaan...
36 männällä varustettua satulaa huollettaessa kannattaa varautua hyvällä o-rengas sarjalla, koska korjaussarjassa tulevat o-renkaat eivät sovi tähän malliin (tarvitaan 2kpl o-renkaita, jotka ovat huomattavasti suurempia, kuin korjaussarjan o-renkaat). Eipä tullut mitattua o-renkaiden kokoja, mutta arvelisin ettei kenenkään remontti siihen kaadu, jos on vähänkään tietoinen mitä on tekemässä (käytännössä aikaa on siis varattu reilusti)
näillä eväillä audi 80, vm-87 jatkanee taas tukevan turvallista taivaltaan...
^ Irtosiko tuo ohut prikka ehjänä kierretangon matkassa? Eli menikö remontissa muuta osaa uusikis, kuin uusittavia tiivisteitä?
Omat 36mm Girlingit odottaa edellen varastossa uutta inspiraatiota purkamiseksi. Postauksesi on kyllä varsin rohkaiseva: ei sattuisi mitään kuvamateriaalia olla jaettavaksi asti, vaikka ihan tuosta pelkästä omavalmiste Z-työkalusta.
Omat 36mm Girlingit odottaa edellen varastossa uutta inspiraatiota purkamiseksi. Postauksesi on kyllä varsin rohkaiseva: ei sattuisi mitään kuvamateriaalia olla jaettavaksi asti, vaikka ihan tuosta pelkästä omavalmiste Z-työkalusta.
Kyllä kaikki irtosi ehjänä. Tuon prikan takaisin laittaminen tapahtui aluksi 22mm:n hylsyllä (mahtuu prikassa olevan uran pohjaan) ja sen jälkeen, kun prikka on hiukan lähtenyt uppoamaan voi vaihtaa 24mm:n hylsyyn, joka painaa prikkaa sen reunoilta. Asennusvaiheessa painoin prikan hylsyillä ja puristimella eli en ruvennut "takomaan", ettei prikka lipsahda kieroon.
Viikonlopun aikana olisi tarkoitus tehdä toiselle puolelle sama operaatio, joten voisinpa ottaa kameran kaveriksi ja kuvata projektin...
Viikonlopun aikana olisi tarkoitus tehdä toiselle puolelle sama operaatio, joten voisinpa ottaa kameran kaveriksi ja kuvata projektin...
Kuvaaminen kuulostaa hyvältä :D
Onko tuolla "poteron pohjalla" tuolle prikalle ura tms, vai onko se siellä ihan vapaasti odottelemassa ylösvetoa? Itse epäilin aikoinaan, että prikka jää tuolla pohjassa johonkin reunaan kanittamaan eikä siksi sieltä ulos kovin herkästi ehjänä singahda, vaikka kierretanko heilui jo kuin heinämies. Onko prikka kauttaaltaan saman paksuinen, siis pystyyn nousevilta reunoilta samaa kamaa keskustan kanssa?
Pitänee kokeilla uudella tarmolla, jos vaikka satulat saisikin auki vielä jokupäivä :D
Onko tuolla "poteron pohjalla" tuolle prikalle ura tms, vai onko se siellä ihan vapaasti odottelemassa ylösvetoa? Itse epäilin aikoinaan, että prikka jää tuolla pohjassa johonkin reunaan kanittamaan eikä siksi sieltä ulos kovin herkästi ehjänä singahda, vaikka kierretanko heilui jo kuin heinämies. Onko prikka kauttaaltaan saman paksuinen, siis pystyyn nousevilta reunoilta samaa kamaa keskustan kanssa?
Pitänee kokeilla uudella tarmolla, jos vaikka satulat saisikin auki vielä jokupäivä :D
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
kolaus kuvauksille :(
Audizio teki tepposet. Toisen puolen satula olikin mallia erittäin helppo, eli tuolla 38 männällä. Sen verran vielä tuosta 36:sta, että siinä ei todellakaan o-renkaat pidä mitään kiinni vaan ainoastaan tuo prikka. Prikka on kauttaaltaan tasapaksu, eikä sille ole mitään erityistä uraa.
38 männällä varustetun satulan purkamisessa ei voi missään työvaiheessa puhua minkään osan lujassa olemisesta. 36:ssa lujimmassa on tuo prikka, joka aiemmin mainitulla konstilla kuitenkin ehjänä irtosi.
Yritänpä kuitenkin viikonlopun aikana kuvata tuon merkillisen ruman, mutta älyttömän hyvän työkalun.
-Konstejahan kyllä löytyy... olis vaan tarpeeksi pahoja paikkoja...-
38 männällä varustetun satulan purkamisessa ei voi missään työvaiheessa puhua minkään osan lujassa olemisesta. 36:ssa lujimmassa on tuo prikka, joka aiemmin mainitulla konstilla kuitenkin ehjänä irtosi.
Yritänpä kuitenkin viikonlopun aikana kuvata tuon merkillisen ruman, mutta älyttömän hyvän työkalun.
-Konstejahan kyllä löytyy... olis vaan tarpeeksi pahoja paikkoja...-
-Konstejahan kyllä löytyy... olis vaan tarpeeksi pahoja paikkoja...-
Suoraansanoen: pidän tästä asenteesta :D
Mitenkäs audizion jarrubalanssi toimii takana noilla eriparisatuloilla?
Itsellähän on 38 männillä olevat uudemman audin tarvikesatulat tällä hetkellä alkup 36 sijaan, mutta molemmila puolilla, eikä kuormaventtiilin jarruvoimanjakoa tarvinnut muuttaa, vaan 36:sien säädöt oli OK.
kokeillaanpa kuvien näkymistä..
Alla kuvia tuosta omavalmistetyökalusta, joka yllättäen näyttääkin yllättävän paljon omavalmisteelta. Yhtäkaikki ulkonäöllä ei liene merkitystä, jos homma muuten pelittää.. :)
[URL=http://kuvaton.com/k/][IMG]http://kuvaton.com/k/7Az.jpg[/IMG][/URL]
[URL=http://kuvaton.com/k/][IMG]http://kuvaton.com/k/7Ao.jpg[/IMG][/URL]
[URL=http://kuvaton.com/k/][IMG]http://kuvaton.com/k/7A9.jpg[/IMG][/URL]
Tuota jarrujen balanssiasiaa mietiskelin itsekin. Katsotaan nyt mitä herra katsastusmiehellä on sanottavaa, kun pitäisi Audizio leimata ennen vuodenvaihdetta...
[URL=http://kuvaton.com/k/][IMG]http://kuvaton.com/k/7Az.jpg[/IMG][/URL]
[URL=http://kuvaton.com/k/][IMG]http://kuvaton.com/k/7Ao.jpg[/IMG][/URL]
[URL=http://kuvaton.com/k/][IMG]http://kuvaton.com/k/7A9.jpg[/IMG][/URL]
Tuota jarrujen balanssiasiaa mietiskelin itsekin. Katsotaan nyt mitä herra katsastusmiehellä on sanottavaa, kun pitäisi Audizio leimata ennen vuodenvaihdetta...
Kuvat ei näköjään suostu aukeamaan suoraan tekstin sekaan, joten tässä uudet osoitteet kuville.
http://kuvaton.com/k/7Az.jpg
http://kuvaton.com/k/7Ao.jpg
http://kuvaton.com/k/7A9.jpg
http://kuvaton.com/k/7Az.jpg
http://kuvaton.com/k/7Ao.jpg
http://kuvaton.com/k/7A9.jpg
Hyvän ja yllättävän heppoisen(?) näköinen prototyyppi. :D
Pitänee hakea materiaalia ja puuhastella vastaava työkalu niin pääsee testaamaan.
Kuvat saa näkymään suoraan näin:
mutta varsin hyvä käyttää linkkejä, niin tarvitse joka kerta topiccia lukiessa niitä latailla.
(esim. uuden postuksen luku kännykällä ulkomailla)
Pitänee hakea materiaalia ja puuhastella vastaava työkalu niin pääsee testaamaan.
Kuvat saa näkymään suoraan näin:
Koodi: Valitse kaikki
[img]http://kuvaton.com/k/7Ao.jpg[/img]
mutta varsin hyvä käyttää linkkejä, niin tarvitse joka kerta topiccia lukiessa niitä latailla.
(esim. uuden postuksen luku kännykällä ulkomailla)
heppoinen on!
Ei kannata liian jämäkkää ruveta tekemään, koska hahlo pitää kuitenkin hioa sen verran ohueksi, että se mahtuu kierteen uraan. Tuo jäykistelatan pätkä tuossa päällää juontaa juurensa siihen, että alunperin hahlo-osa oli suorassa ja yritin kampeamalla saada kierretankoa vedettyä ulos. Pientä viilausta tosiaan tarttis tuo työkalu ennenku rupeaa laajempaa markkinointia suorittamaan :)[/list]
Ajattelin vaan et "heppoisen näköinen", kun muistelee, miten sitä on irti sieltä tähän mennessä yritetty - heikoin tuloksin. Jos vielä kehtaat muutaman mitan hiettää, kun suht. vaikea tuolta prikan juuresta mittailla, eli paljonko tuon hahlon leveys ja ohennetun latan paksuus? Muutenhan mitat voi tehdä omantunnon mukaisesti ja alakulmaa vaikka vahvistaa Akun ja Mikin avustuksella :D
Mitä vielä: paukkupullolla siniseksi ja Biltema-tarra tuohon vahvikkeeseen, niin sehän on valmis sarjatuotantoon ja markkinoille!Pientä viilausta tosiaan tarttis tuo työkalu ennenku rupeaa laajempaa markkinointia suorittamaan
Työkalun mittoja..
- hahlon tein 9mm:n poralla (piti vähän avartaa, että mahtui kierteen päälle...)
- Hahlon reuna kevennetty n.1mm:iin
- Haarukkaosan kokonaisleveys n.23mm
-Haarukan taivutus (=haarukan pituus) n.28mm
Ja käytöstä vielä sen verran, että en yrittänytkään saada tuota härrävärkkiä mahtumaan lähelle sitä prikkaa, vaan laiton sen noin 10mm:in päähän sylinterin aukosta. Tärkeää tehdä tiukka sovite, ettei lipsahda kierteeltä naputteluvaiheessa...
Ja koskapa se valokuvaus ei onnistunut niin hahmottelin sylinterin sisältöä näkömuistilla. Kuva allaolevassa linkissä (ei mittakaavassa)
http://kuvaton.com/k/7T8.jpg
- hahlon tein 9mm:n poralla (piti vähän avartaa, että mahtui kierteen päälle...)
- Hahlon reuna kevennetty n.1mm:iin
- Haarukkaosan kokonaisleveys n.23mm
-Haarukan taivutus (=haarukan pituus) n.28mm
Ja käytöstä vielä sen verran, että en yrittänytkään saada tuota härrävärkkiä mahtumaan lähelle sitä prikkaa, vaan laiton sen noin 10mm:in päähän sylinterin aukosta. Tärkeää tehdä tiukka sovite, ettei lipsahda kierteeltä naputteluvaiheessa...
Ja koskapa se valokuvaus ei onnistunut niin hahmottelin sylinterin sisältöä näkömuistilla. Kuva allaolevassa linkissä (ei mittakaavassa)
http://kuvaton.com/k/7T8.jpg
38mm männillä (oletettavasti) oleva takasatula pissii käsijarruvivusta jarrunestettä hiljalleen kostuttaen vaijerinkin, jarrutehot/käsijarru toimii kuitenkin leimaelukan mieliksi. Mutta sille katsarillehan ei märkä satula kelpaa joten, oletettavasti vuoto johtuu siis tuosta kierretangon rikkinäisestä o-renkaasta joten koko satulan purku on edessä?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
nostetaas vanha aihe ylös!
tänään purin omasta gti golffista takajarrusatulat auki (tämä on se 38mm malli)
se tappi joka tulee sinne männän sisään ja siinä päässähän on se tiiviste, niin kuuluuko se tappi mennä sen tiivisteen kanssa sinne männässä olevaan omaan "koloonsa" tyyliin kun laittaa vaan eli semmoinen aika löysä ei käytännössä edes huomaa kun se menee sinne.... ihmettelin vaan kun toinen on todella väljän oloinen ja toisessa männässä se on niin tiukka etten saanut takaisin sitä tappia sen tiivisteen kanssa sinne pohjaan se jää vissiin siihen "huulille" vaikka kuin painaa niin kanittaa vastaan vain.
EDIT! VIKA LÖYTYI...
männässä tiivisteen alla on pieni reikä joka oli tukossa tässä männässä jossa tuo tutti ei mennyt pohjaan eli ilma painoi vasten. nyt meni pohjaan kuten toisessakin männässä.
tänään purin omasta gti golffista takajarrusatulat auki (tämä on se 38mm malli)
se tappi joka tulee sinne männän sisään ja siinä päässähän on se tiiviste, niin kuuluuko se tappi mennä sen tiivisteen kanssa sinne männässä olevaan omaan "koloonsa" tyyliin kun laittaa vaan eli semmoinen aika löysä ei käytännössä edes huomaa kun se menee sinne.... ihmettelin vaan kun toinen on todella väljän oloinen ja toisessa männässä se on niin tiukka etten saanut takaisin sitä tappia sen tiivisteen kanssa sinne pohjaan se jää vissiin siihen "huulille" vaikka kuin painaa niin kanittaa vastaan vain.
EDIT! VIKA LÖYTYI...
männässä tiivisteen alla on pieni reikä joka oli tukossa tässä männässä jossa tuo tutti ei mennyt pohjaan eli ilma painoi vasten. nyt meni pohjaan kuten toisessakin männässä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa