Ilokaasu

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

audiboy
-
Viestit: 32
Liittynyt: 17.8.2006 14:42

Ilokaasu

ViestiKirjoittaja audiboy » 24.8.2006 16:06

Onko joku tällä foorumilla pistäny ilokaasut autoon? Miten on toiminu?

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 24.8.2006 20:12


Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 24.8.2006 20:58

Aina hernekeittopäivän jälkeen :-D

Ei siinä muuten, mutta imho ei ihan sen hinnan arvoinen homma, oisha se kiva esson baarissa ku autossa ois sininen puteli, mutta kun sitä ei voi käyttää laillisesti kadulla ja täyttökin ei ole tietääkseni mikään kaikkein helpoin homma. tylsää. :)

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 24.8.2006 22:40

Ninmenomaan kaikkein halvin ja helpoin keino virittää konetta, mielestäni tarjoaa parhaimmen hyödyn. Ainoa miinus on taas Suomen järjetön laki mikä kieltää sen käytön. Eikä pullon täyttämisessä pitäisi mitään ongelmia olla, halvinta kun "ostaa" ison pullon mistä täyttää autossa olevaa pikkupulloa.

Hienostihan nuo toimii kun on oikein tehty, mitään omavirityksiä en suosittele. Lisäksi paketti kannattaa oikeasti ostaa valmiina kittinä, tulee loppupeleissä melkein aina halvemmaksi vaikka sen päälle joutuisikin ostamaan vielä pari spesiaaliosaa. Kirjallisuutta aiheesta on vaikka seuraavaksi 10vuoden iltalukemiseksi, ja käytäntö opettaa hyvin kun on pari kertaa kantapään kautta opetellut.

Toisaalta tosiaan en todellakaan edusta sitä autoilijakuntaa ketä käy elvistelemässä huoltsikan pihalla että mitä kaikkia tarroja on auton kyljessä, että minulle merkkaa toiset asiat enemmän kuin joillekkin muille. Ei oikein ole tarvetta näytetällä mitään siniseksi maalattua sammutinpulloa mihin on laitettu NOS tarra.

Juvonen
-
Viestit: 1693
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 26.8.2006 11:18

IMO vaikuttas olevan vähä lyhytkestoista hupia kerrallaan. Paljos se kaasu btw. maksaa? Ja eikös noide kanssa saanu olla tarkkana, koska sen kaasun suhuttaa. Eli ei mitää F&F nappi pohjaa ja menoks, vaan automatiikka mikä alkaa suihkuttaa sitä kierrosten ollessa tarpeeksi korkealla?

AudiGT200
-
Viestit: 642
Liittynyt: 6.1.2004 19:35

ViestiKirjoittaja AudiGT200 » 26.8.2006 21:05

Onko monella ollut turboautoissa tuo? Toiminut hyvin? 10-15sek toiminta riittää hyvin. Kiinnostaa kyllä. Käytännön tietoa kiitos,eikä mitään arvailuja.
Eikä katsastusasiaakaan, kiitos.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 27.8.2006 1:21

Heii, toimiikos tuo diisselissä missä reilusti syöttöä :D

Ihan oikeasti tätä kysyn..

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 27.8.2006 8:14

Huvin kesto on ihan täysin laskettavissa, pullollisen kesto riippuu täysin halutusta tehomäärästä ja tietenkin pullon koosta. Katukäytössä pikkupullollinen kestää aika hyvin, tosin eka pullo kestää illan, toinen ehkä kaksi, kolmas viikon, ja neljäs rupee jo ehkä kestämään kuukauden :)

Turbokäytössä tuota käytetään myös jonkun verran, alapään tehottomuutta isoilla ahtimilla kompensoimaan. Itselle tulossa myös tuota varten yhteen harrasteautoon ilokaasut, niinsanotusti ämpärin kokoinen ahdin ja kahvikupin kokoinen moottori. Saa auton lähtemään viivalta liikkeellekkin.

Ei harvinainen kapistus Diesel koneissakaan. Veneissä varsinkin tiedän käytettävän, saadaan sopivasti lisäpotkua siihen että vene lähtee liukuun jos on vähän alimitoitettu moottori. Syöttöä tarvii jotenkin saada tietenkin lisää entisestä, taikka sitten sitä tarvii aina olla sen verran liikaa että tosiaan on jotain poltettavaa lisähapella.

audiboy
-
Viestit: 32
Liittynyt: 17.8.2006 14:42

ViestiKirjoittaja audiboy » 30.8.2006 16:18

Oisko kellää kuvia omista hassukaasuista??

härdelli
-
Viestit: 381
Liittynyt: 10.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja härdelli » 30.8.2006 18:50

Eikös dieseliin ole ihan omat kitit myös myynnissä? Lontoon lehdissä muistelisin nähneeni..

loco
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 7.2.2006 10:36

ViestiKirjoittaja loco » 31.8.2006 12:19

http://www.nitrousexpress.com/News/NXd_System.htm
http://www.holley.com/types/All_Diesel_Applications.asp

Kyllähän noita löytyy kiisseleihinkin....

Onhan sitä tietoo suomessa, vaan tuntuu että sitä pihtaillaan. Ymmärrettävistä syistä harva haluaa huudella täyttöasemastaan sekä muista vempeleistä.

audiboy
-
Viestit: 32
Liittynyt: 17.8.2006 14:42

ViestiKirjoittaja audiboy » 31.8.2006 15:26

Tässä yks suomalainen joka myy nx "hassukaasuja" http://www.partboys.net/index.php?cPath=24

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 31.8.2006 15:58

NX:n setin laadussa ei ainakaan ollut sanottavaa, letku pullolta solenoidillekkin riittäisi varmaan pakettiauton takaosasta konetilaan :) Muutenkin kaikki osat vaikutti laadukkailta yhden paketin osalta.

Omalta ja kaveripiiriin osalta noita käytetään vain suljetulla alueella, lähinnä varttimailikäytössä (no ei ne oikeen muuhun sovellukkaan). Kadulla sitten pullon liitin irti.

Oettinger
-
Viestit: 115
Liittynyt: 29.4.2006 12:04

ViestiKirjoittaja Oettinger » 31.8.2006 20:41

Mites toi missä sumutetaan hiilidioksiidiä tai ilokaasua coolerille? Onkohan ihan toimiva :D. Vois tunkasta sellasen TD:hen

pomo
-
Viestit: 338
Liittynyt: 27.7.2003 19:03

ViestiKirjoittaja pomo » 13.9.2006 21:58

Edelleenkin saa muutoskatsastettua ja ihan katulailliseksi, se vaan on kallista. Mutta, elämä on...

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 13.9.2006 23:11

Edelleenkin saa muutoskatsastettua ja ihan katulailliseksi

Eikös tielaki kiellä kemiallisen ahtamisen?

juhkis
-
Viestit: 24
Liittynyt: 25.4.2005 13:25

ViestiKirjoittaja juhkis » 14.9.2006 10:09

Onko tuo kaasu tosiaan noin kallista (vai pullo)? Meinaan että jos illassa pullo menee (270€) niin voi alkaa pitemmän päälle käymää lompakolle.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 14.9.2006 10:32

Pullon hinta, olisko 12kilon täyttö ollut muutaman kympin. Mikään kaasufirma sitten ei täytä noita alumiinipulloja, joten täytyy tehdä täyttö itse tai löytää joku ketä tekee sen.

Pikku_Paha
-
Viestit: 434
Liittynyt: 25.11.2005 9:52

xXx

ViestiKirjoittaja Pikku_Paha » 14.9.2006 11:34

Ja itse pullon/kaasun ostamiseen vaativat jotkut firmat kilpailu lisenssin... Joskus muinoin laskeskelin että laitteessa olleen pikku pullon hinta ois ollut noin 5€, mutta toki siihenkin vaikuttaa mistä kaasun ostaa ja ostaako labra vaiko tehdas puhdasta kaasua...

audiboy
-
Viestit: 32
Liittynyt: 17.8.2006 14:42

ViestiKirjoittaja audiboy » 14.9.2006 15:12

Saako ton kassun joka suihkutetaan välijäähyttimeen lailliseksi?? :o

pomo
-
Viestit: 338
Liittynyt: 27.7.2003 19:03

ViestiKirjoittaja pomo » 15.9.2006 12:01

Ei tai jos on niin poikkeusluvalla. Eli muutoskatsastus poikkeusluvalla, VTT:n pakokaasu- ja tehomittaus, vaadittavat jarrut ja mahdollisesti diesel-vero vaihtoehtoisen polttoaineen käytöstä. Eli kustantaa jo lupien osalta helposti 2000-3000 euroa. Laitteet, jarrut jne tuohon päälle.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 15.9.2006 13:31

Ilokaasu ei ole polttoaine.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 15.9.2006 19:22

Nyt taitaa tulla jollaki vähä sammakoita suusta :D (ei sit hjärneitä). Ensinnäkin mites tosta tulis muka dieselvero, koska se ei ole polttoaine vaan hapetin. Toisekseen milläs poikkeusluvalla ton saat mukamas menemään läpi, kun tielaki kieltää kemiallisen ahtamisen, elikkä ilokaasun käytön. Tottakai saa turboautojen tehorajojen ylitykset erikoisluvilla, mutta kun ne ei ole alunalkajankaan laittomia tehon saantikeinoja. Taitaa tulla bumerangina takas paperit.

pomo
-
Viestit: 338
Liittynyt: 27.7.2003 19:03

ViestiKirjoittaja pomo » 16.9.2006 11:57

Niin, sehän on ihan siitä kiinni miten asian esittää. Jos haluaa käyttää vaihtoehtoista polttoainetta, niin luvan voi saada. Hapettimelle sitä ei sitten kaiketi saa. Vaihtoehtoisesta polttoaineesta joutuu maksamaan diesel-veron.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 18.9.2006 18:28

Paha sitä ilokaasua on ehdottaa polttoaineeksi kun se ei sellaista ole.

Toinen juttu, olen myöskin jutellut auton muutoskatsastamisesta katulailliseksi ilokaasulle, tietääkseni laissa ei oikeasti enää nykypäivänä ole pykälää mikä kieltää muutoskatsastamasta laitteistoa.

GTi 4
-
Viestit: 354
Liittynyt: 26.2.2005 16:54

ViestiKirjoittaja GTi 4 » 19.9.2006 16:57

Mites ahdetun auton kaasuttaminen, varsinkin kun on jo lastu, miten mahtaa kone kestää entäs miten vaikuttaa ahtimeen?Nostaako ahtopainetta hetkellisesti? 1.8T ...

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 20.9.2006 14:12

Ahtopainetta ei nosta, mikäli ahtopaineen ohjaus on kunnossa. Pakopainetta sen sijaan tietenkin nostaa riippuen lisätystä tehosta. Mikäli on vakio ahtimella niin luulen että pakopaineet nousee niin isoiksi jo että alkaa tulemaan ongelmia siitä.

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 23.9.2006 14:20

Mielestäni ilokaasu on kallista. Nelikymppinen pullo (oikeasti jostain syystä vain 35kg ainetta) maksaa muistaakseni n. 450e. Tuosta saa käsittääkseni kymppipaunan pulloon noin 7 täyttöä, joten hinnan voi laskea siitä. Kymppipaunalla voi vetää n. 2-6 varttimailia riippuen setistä ym.

Itsellä jäivät kokeilut sattuneista syistä vähiin tänä kesänä :(

Mutta täyttöasema ja pullo odottaa tulevia koitoksia :)

Siihen cooleriin kannattaa suihkia hiilidioksidia, koska se on halpaa. Välijäähyn lisälauhdutus on käsittääkseni laillistakin, ei ainakaan tule mieleen mitään mikä sen estäisi.

Tiisselissä ilokaasut toimii kunhan vain ruokaa riittää.

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 23.9.2006 14:25

valonviejä kirjoitti:Siihen cooleriin kannattaa suihkia hiilidioksidia, koska se on halpaa. Välijäähyn lisälauhdutus on käsittääkseni laillistakin, ei ainakaan tule mieleen mitään mikä sen estäisi.

"Lisääntynyt hiilidioksidipäästö" voisi olla tuon kieltävä peruste.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 23.9.2006 20:05

ai miten siitä muka lisääntys hiilidioksiidi päästö. Toisekseen eihä hiilidioksiidi ole päästätestissäkään seurattava aine.

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 24.9.2006 11:50

^ Tutustupa aiheeseen "autojen hiilidioksidipäästöt" vähän tarkemmin…

EDIT: jos cooleriin suihkuttaa hiilidioksidia, kyllä siinä ko. auton hiilidioksidipäästöt lisääntyvät varmasti. Päästö se on vaikka ei tulekaan pakoputkesta :)

EU-alueella on tavoitteena 120 g/km hiilidioksidipäästöraja uusille autoille vuoteen 2012 mennessä. Tarkoittaa n. 5 litran keskikulutusta sadalla kilometrillä bensamoottorille.

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 24.9.2006 17:01

Kaikki kiva varmasti kielletään, ja saattaahan tuo olla hankalahko mitattava. Toiseksi en näe suurta hyötyä tuosta maantiekäytössä, niinkuin en oikein ilokaasustakaan. Esson baarissa saavat kyllä aikaan kuhinan, mutta kyllä autossa pitää ensisijaisesti olla riittävästi voimaa kadulle ja vasta radalla aukaistaan hanat...

turbo
-
Viestit: 254
Liittynyt: 23.7.2003 16:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja turbo » 24.9.2006 17:06

^^ Ei muuten lisää hiilidioksidi päästöjä, kun kaasu ei muodostu uusiutumatonta polttoainetta polttamala. Käsittääkseni nuo kaasut erotetaan ilmasta ja pullotetaan.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 24.9.2006 18:12

Paljos siinä kuluu energiaa kun se erotellaan ilmasta ja pullotetaan? Ja milläs se energia on tuotettu? Tää on niin tätä...

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 24.9.2006 20:42

ei ainakaan bensakoneella, lol :D

AudiGT200
-
Viestit: 642
Liittynyt: 6.1.2004 19:35

ViestiKirjoittaja AudiGT200 » 28.9.2006 13:31

kyllä autossa pitää ensisijaisesti olla riittävästi voimaa kadulle

Kyllä kovat rassit sitten ilokaasuakin jo kadulla käyttääkin. Kuka kuinkakin paljon. Ainakin katuautot, kadulla ajettavissa kisoissa. Tosin paljon yli 1000hv lienee vaikea siirrettävä asfalttiin kadulla. Vetotavasta riippumatta.

Leinonen
-
Viestit: 60
Liittynyt: 24.7.2003 16:12

ViestiKirjoittaja Leinonen » 15.10.2006 14:42

Pro-Mo Racing Service
Aamuruskontie 6, 2. kerros
00750 Helsinki

Tuolla on ainakin pullojen täyttöpiste ja NOS-tuotteiden asennus ja myynti.

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 15.10.2006 22:12

Samoin Forssan Tehokansi täyttää pullot ja asentaa lelut tarvittaessa...

pomo
-
Viestit: 338
Liittynyt: 27.7.2003 19:03

ViestiKirjoittaja pomo » 18.10.2006 14:56

Noh, jos asenne on se että ei onnistu niin ei onnistu. Koitin vaan lähestyä asiaa siten, että se onnistuisi. Uskon edelleen, että jos on laittaa rahaa yli 5000 euroa kaasuihin, niin onnistuu. Niin kuin aikaisemmin sanoin, onnistuu mutta se on kallista...

dani
-
Viestit: 12
Liittynyt: 20.8.2015 21:00

ilokaasut ja järjestelmät ulkomailta

ViestiKirjoittaja dani » 31.8.2015 16:56

mites toi ilokaasujärjestelmän ja pullon tilaus netistä
pääseeköhän pullo tullista läpi kun on kuitenkin vissiin vaarrallinen aine tuo ilokaasu ? kellään kokemuksia ?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 31.8.2015 18:31

Voi olla että ei onnistu. Eivät todennäköisesti edes lähetä.
Tyhjä pullo kyllä tulee.

dani
-
Viestit: 12
Liittynyt: 20.8.2015 21:00

ViestiKirjoittaja dani » 31.8.2015 22:54

okei ! kiitos neuvosta !
tilaan sitten setin pullon täyttö suomessa ei ongelma :)
mutta siis tyhjän pullon tuleminen rajan yli onnistuu ja tietysti sen itse järjestelmän ?
ja jos sattuu vielä joku tietämään niin onhan se toi dry systeemi mikä kelpaa dieseliin ?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 1.9.2015 0:14

Tyhjä pullo tulee ihan ok. Ei ne mitään laitonta/rajoitettua tavaraa ole.
Dry taitaa toimia dieselissä. Ei taida solenoidit kestää dieselin pumpun tuottamaan painetta.
Eikös propaani ole suositumpaa dieseleissä?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 1.9.2015 9:52

Halvempaa kyllä, mutta ei parempaa. Tarpeeksi rikas seos hoituu ihan "luonnollisesti", eli perussyöttö on jo niin iso että lisähapesta olisi hyötyä ja tuottaisi lisätehoa, tai käyttäjän niin halutessa ohjelmoimalla siten että ruiskutettava polttoainemäärä lisääntyy ilokaasun myötä.

dani
-
Viestit: 12
Liittynyt: 20.8.2015 21:00

ViestiKirjoittaja dani » 1.9.2015 16:04

onko kellään ehdottaa mitään hyviä kauppoja jotka lähettäisi järjestelmät suomeen ? toi nossin hidden system kiinnostais
huomasin äsken kun olin tilaamassa että eivät toimita kun yhdysvaltoihin :/
kiitos vastauksista !

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 1.9.2015 18:42

Kysäse suomalaisista firmoista. Us-part, Racers place yms. Kun jenkeistä tilaat niin joudut maksaa tullit, alv verot, rahdit yms... Niin äkkiä hintaa on sama/enemmän kuin jenkeistä tilatessa.

dani
-
Viestit: 12
Liittynyt: 20.8.2015 21:00

ViestiKirjoittaja dani » 1.9.2015 19:30

hyvä pointti ! en tullut edes ajatelleeksi taas noita juttuja. kiitos kun informoit !
pitää katella noiden suomalaisten myymälöiden sivuja :)
mutta jos jostain euroopasta tilais ja jos jopa halvemmallakin olis settejä niin sillonhan ei viissiin noita tullimaksuja ole... sehän ois parempi kun hyvä asia :D

dani
-
Viestit: 12
Liittynyt: 20.8.2015 21:00

ViestiKirjoittaja dani » 3.9.2015 10:07

mites kun tossa sneeky pete järjestelmässä lukee teksti "this kit is designed only carbureted applications" eli tämä järjestelmä on suunniteltu ainoastaan kaasuttimella toimiviin.. eli ilmeisesti ei voi laittaa jakajapumpulliseen ahuun :/ ja ois vielä ollu suhteellisen halpa setti. onko jotain saman tyyppisiä ja hintaisia settejä kellään ehdottaa en itse holleyn sivulta ainakaan löytänyt

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 3.9.2015 10:33

Suosittelen tutustumaan ilokaasun käyttöön ja kytkentään vähän perusteellisemmin. Siihen on ihan tuon järjestelmän ohjeista luettavissa miksi he ei ole sitä tarkoittanut muutakuin kaasaripeleihin (ja niihinkin rajoitetusti), mutta kyllähän sitä järjestelmää voi käyttää vaikka suihkumoottorissa kunhan ei sarjan ohjeita noudata orjallisesti.

Etkai sä muutenkaan olisi laittamassa 10oz ilokaasupottua? Jos 50heppaakin meinaat ottaa lisätehoa niin tuon kokoluokan pullon kestoaika on sekuntteja.

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 3.9.2015 17:42

Jaa että 90hp AHUun tonnin ilokaasusettejä. Turbo ja suutinkärjet vaihtoon niin saa sen 170hp joka on käytettävissä 24/7

diffas
-
Viestit: 874
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 3.9.2015 18:42

Virosta kannattaa myös kysellä ilokaasusetteja / kamoja. Ainaki ESracing ja Top Parts. Samoista firmoista myös täyttöä sit, jos sinnepäin joutuu. Ite just omaan laitoin kuivan setin ja toimii esim. paineohjattuna tosi kivasti.

http://www.topparts.ee/_fin

http://www.es-racing.ee/?mid=11


Ja portugalista esim http://www.santerchips.pt/index.php?rou ... ct_id=1151

dani
-
Viestit: 12
Liittynyt: 20.8.2015 21:00

ViestiKirjoittaja dani » 3.9.2015 20:40

kiitos kaikille vastauksista !
ja turboa olen myös luultavasti vaihtelemassa voi vaan olla että alkaa koneessa muutkin paikat jo vaatimaan päivitystä sen jälkeen :D

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 4.9.2015 10:38

Vakio moottori ja sisuskalut kestää ihan OK 400hv, mutta toki kuluu noilla tehoilla jo vähän enemmän etenkin kun tehoa käytetään paljon. Toki moottorin ympärillä olevat osat määrittelee sitten sen minkä verran voimaa toteutuu.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 21 vierailijaa