Ilokaasu
Valvoja: ffp jäsenet
Ninmenomaan kaikkein halvin ja helpoin keino virittää konetta, mielestäni tarjoaa parhaimmen hyödyn. Ainoa miinus on taas Suomen järjetön laki mikä kieltää sen käytön. Eikä pullon täyttämisessä pitäisi mitään ongelmia olla, halvinta kun "ostaa" ison pullon mistä täyttää autossa olevaa pikkupulloa.
Hienostihan nuo toimii kun on oikein tehty, mitään omavirityksiä en suosittele. Lisäksi paketti kannattaa oikeasti ostaa valmiina kittinä, tulee loppupeleissä melkein aina halvemmaksi vaikka sen päälle joutuisikin ostamaan vielä pari spesiaaliosaa. Kirjallisuutta aiheesta on vaikka seuraavaksi 10vuoden iltalukemiseksi, ja käytäntö opettaa hyvin kun on pari kertaa kantapään kautta opetellut.
Toisaalta tosiaan en todellakaan edusta sitä autoilijakuntaa ketä käy elvistelemässä huoltsikan pihalla että mitä kaikkia tarroja on auton kyljessä, että minulle merkkaa toiset asiat enemmän kuin joillekkin muille. Ei oikein ole tarvetta näytetällä mitään siniseksi maalattua sammutinpulloa mihin on laitettu NOS tarra.
Hienostihan nuo toimii kun on oikein tehty, mitään omavirityksiä en suosittele. Lisäksi paketti kannattaa oikeasti ostaa valmiina kittinä, tulee loppupeleissä melkein aina halvemmaksi vaikka sen päälle joutuisikin ostamaan vielä pari spesiaaliosaa. Kirjallisuutta aiheesta on vaikka seuraavaksi 10vuoden iltalukemiseksi, ja käytäntö opettaa hyvin kun on pari kertaa kantapään kautta opetellut.
Toisaalta tosiaan en todellakaan edusta sitä autoilijakuntaa ketä käy elvistelemässä huoltsikan pihalla että mitä kaikkia tarroja on auton kyljessä, että minulle merkkaa toiset asiat enemmän kuin joillekkin muille. Ei oikein ole tarvetta näytetällä mitään siniseksi maalattua sammutinpulloa mihin on laitettu NOS tarra.
Huvin kesto on ihan täysin laskettavissa, pullollisen kesto riippuu täysin halutusta tehomäärästä ja tietenkin pullon koosta. Katukäytössä pikkupullollinen kestää aika hyvin, tosin eka pullo kestää illan, toinen ehkä kaksi, kolmas viikon, ja neljäs rupee jo ehkä kestämään kuukauden :)
Turbokäytössä tuota käytetään myös jonkun verran, alapään tehottomuutta isoilla ahtimilla kompensoimaan. Itselle tulossa myös tuota varten yhteen harrasteautoon ilokaasut, niinsanotusti ämpärin kokoinen ahdin ja kahvikupin kokoinen moottori. Saa auton lähtemään viivalta liikkeellekkin.
Ei harvinainen kapistus Diesel koneissakaan. Veneissä varsinkin tiedän käytettävän, saadaan sopivasti lisäpotkua siihen että vene lähtee liukuun jos on vähän alimitoitettu moottori. Syöttöä tarvii jotenkin saada tietenkin lisää entisestä, taikka sitten sitä tarvii aina olla sen verran liikaa että tosiaan on jotain poltettavaa lisähapella.
Turbokäytössä tuota käytetään myös jonkun verran, alapään tehottomuutta isoilla ahtimilla kompensoimaan. Itselle tulossa myös tuota varten yhteen harrasteautoon ilokaasut, niinsanotusti ämpärin kokoinen ahdin ja kahvikupin kokoinen moottori. Saa auton lähtemään viivalta liikkeellekkin.
Ei harvinainen kapistus Diesel koneissakaan. Veneissä varsinkin tiedän käytettävän, saadaan sopivasti lisäpotkua siihen että vene lähtee liukuun jos on vähän alimitoitettu moottori. Syöttöä tarvii jotenkin saada tietenkin lisää entisestä, taikka sitten sitä tarvii aina olla sen verran liikaa että tosiaan on jotain poltettavaa lisähapella.
http://www.nitrousexpress.com/News/NXd_System.htm
http://www.holley.com/types/All_Diesel_Applications.asp
Kyllähän noita löytyy kiisseleihinkin....
Onhan sitä tietoo suomessa, vaan tuntuu että sitä pihtaillaan. Ymmärrettävistä syistä harva haluaa huudella täyttöasemastaan sekä muista vempeleistä.
http://www.holley.com/types/All_Diesel_Applications.asp
Kyllähän noita löytyy kiisseleihinkin....
Onhan sitä tietoo suomessa, vaan tuntuu että sitä pihtaillaan. Ymmärrettävistä syistä harva haluaa huudella täyttöasemastaan sekä muista vempeleistä.
Tässä yks suomalainen joka myy nx "hassukaasuja" http://www.partboys.net/index.php?cPath=24
NX:n setin laadussa ei ainakaan ollut sanottavaa, letku pullolta solenoidillekkin riittäisi varmaan pakettiauton takaosasta konetilaan :) Muutenkin kaikki osat vaikutti laadukkailta yhden paketin osalta.
Omalta ja kaveripiiriin osalta noita käytetään vain suljetulla alueella, lähinnä varttimailikäytössä (no ei ne oikeen muuhun sovellukkaan). Kadulla sitten pullon liitin irti.
Omalta ja kaveripiiriin osalta noita käytetään vain suljetulla alueella, lähinnä varttimailikäytössä (no ei ne oikeen muuhun sovellukkaan). Kadulla sitten pullon liitin irti.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 25.11.2005 9:52
xXx
Ja itse pullon/kaasun ostamiseen vaativat jotkut firmat kilpailu lisenssin... Joskus muinoin laskeskelin että laitteessa olleen pikku pullon hinta ois ollut noin 5€, mutta toki siihenkin vaikuttaa mistä kaasun ostaa ja ostaako labra vaiko tehdas puhdasta kaasua...
Nyt taitaa tulla jollaki vähä sammakoita suusta :D (ei sit hjärneitä). Ensinnäkin mites tosta tulis muka dieselvero, koska se ei ole polttoaine vaan hapetin. Toisekseen milläs poikkeusluvalla ton saat mukamas menemään läpi, kun tielaki kieltää kemiallisen ahtamisen, elikkä ilokaasun käytön. Tottakai saa turboautojen tehorajojen ylitykset erikoisluvilla, mutta kun ne ei ole alunalkajankaan laittomia tehon saantikeinoja. Taitaa tulla bumerangina takas paperit.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Mielestäni ilokaasu on kallista. Nelikymppinen pullo (oikeasti jostain syystä vain 35kg ainetta) maksaa muistaakseni n. 450e. Tuosta saa käsittääkseni kymppipaunan pulloon noin 7 täyttöä, joten hinnan voi laskea siitä. Kymppipaunalla voi vetää n. 2-6 varttimailia riippuen setistä ym.
Itsellä jäivät kokeilut sattuneista syistä vähiin tänä kesänä :(
Mutta täyttöasema ja pullo odottaa tulevia koitoksia :)
Siihen cooleriin kannattaa suihkia hiilidioksidia, koska se on halpaa. Välijäähyn lisälauhdutus on käsittääkseni laillistakin, ei ainakaan tule mieleen mitään mikä sen estäisi.
Tiisselissä ilokaasut toimii kunhan vain ruokaa riittää.
Itsellä jäivät kokeilut sattuneista syistä vähiin tänä kesänä :(
Mutta täyttöasema ja pullo odottaa tulevia koitoksia :)
Siihen cooleriin kannattaa suihkia hiilidioksidia, koska se on halpaa. Välijäähyn lisälauhdutus on käsittääkseni laillistakin, ei ainakaan tule mieleen mitään mikä sen estäisi.
Tiisselissä ilokaasut toimii kunhan vain ruokaa riittää.
^ Tutustupa aiheeseen "autojen hiilidioksidipäästöt" vähän tarkemmin…
EDIT: jos cooleriin suihkuttaa hiilidioksidia, kyllä siinä ko. auton hiilidioksidipäästöt lisääntyvät varmasti. Päästö se on vaikka ei tulekaan pakoputkesta :)
EU-alueella on tavoitteena 120 g/km hiilidioksidipäästöraja uusille autoille vuoteen 2012 mennessä. Tarkoittaa n. 5 litran keskikulutusta sadalla kilometrillä bensamoottorille.
EDIT: jos cooleriin suihkuttaa hiilidioksidia, kyllä siinä ko. auton hiilidioksidipäästöt lisääntyvät varmasti. Päästö se on vaikka ei tulekaan pakoputkesta :)
EU-alueella on tavoitteena 120 g/km hiilidioksidipäästöraja uusille autoille vuoteen 2012 mennessä. Tarkoittaa n. 5 litran keskikulutusta sadalla kilometrillä bensamoottorille.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Kaikki kiva varmasti kielletään, ja saattaahan tuo olla hankalahko mitattava. Toiseksi en näe suurta hyötyä tuosta maantiekäytössä, niinkuin en oikein ilokaasustakaan. Esson baarissa saavat kyllä aikaan kuhinan, mutta kyllä autossa pitää ensisijaisesti olla riittävästi voimaa kadulle ja vasta radalla aukaistaan hanat...
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
ilokaasut ja järjestelmät ulkomailta
mites toi ilokaasujärjestelmän ja pullon tilaus netistä
pääseeköhän pullo tullista läpi kun on kuitenkin vissiin vaarrallinen aine tuo ilokaasu ? kellään kokemuksia ?
pääseeköhän pullo tullista läpi kun on kuitenkin vissiin vaarrallinen aine tuo ilokaasu ? kellään kokemuksia ?
hyvä pointti ! en tullut edes ajatelleeksi taas noita juttuja. kiitos kun informoit !
pitää katella noiden suomalaisten myymälöiden sivuja :)
mutta jos jostain euroopasta tilais ja jos jopa halvemmallakin olis settejä niin sillonhan ei viissiin noita tullimaksuja ole... sehän ois parempi kun hyvä asia :D
pitää katella noiden suomalaisten myymälöiden sivuja :)
mutta jos jostain euroopasta tilais ja jos jopa halvemmallakin olis settejä niin sillonhan ei viissiin noita tullimaksuja ole... sehän ois parempi kun hyvä asia :D
mites kun tossa sneeky pete järjestelmässä lukee teksti "this kit is designed only carbureted applications" eli tämä järjestelmä on suunniteltu ainoastaan kaasuttimella toimiviin.. eli ilmeisesti ei voi laittaa jakajapumpulliseen ahuun :/ ja ois vielä ollu suhteellisen halpa setti. onko jotain saman tyyppisiä ja hintaisia settejä kellään ehdottaa en itse holleyn sivulta ainakaan löytänyt
Suosittelen tutustumaan ilokaasun käyttöön ja kytkentään vähän perusteellisemmin. Siihen on ihan tuon järjestelmän ohjeista luettavissa miksi he ei ole sitä tarkoittanut muutakuin kaasaripeleihin (ja niihinkin rajoitetusti), mutta kyllähän sitä järjestelmää voi käyttää vaikka suihkumoottorissa kunhan ei sarjan ohjeita noudata orjallisesti.
Etkai sä muutenkaan olisi laittamassa 10oz ilokaasupottua? Jos 50heppaakin meinaat ottaa lisätehoa niin tuon kokoluokan pullon kestoaika on sekuntteja.
Etkai sä muutenkaan olisi laittamassa 10oz ilokaasupottua? Jos 50heppaakin meinaat ottaa lisätehoa niin tuon kokoluokan pullon kestoaika on sekuntteja.
Virosta kannattaa myös kysellä ilokaasusetteja / kamoja. Ainaki ESracing ja Top Parts. Samoista firmoista myös täyttöä sit, jos sinnepäin joutuu. Ite just omaan laitoin kuivan setin ja toimii esim. paineohjattuna tosi kivasti.
http://www.topparts.ee/_fin
http://www.es-racing.ee/?mid=11
Ja portugalista esim http://www.santerchips.pt/index.php?rou ... ct_id=1151
http://www.topparts.ee/_fin
http://www.es-racing.ee/?mid=11
Ja portugalista esim http://www.santerchips.pt/index.php?rou ... ct_id=1151
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 21 vierailijaa