Ilmastoinnin ja ilmastointihuollon ihmettelyä
Valvoja: ffp jäsenet
Ilmastoinnin ja ilmastointihuollon ihmettelyä
Heti aluksi anteeksi. Nyt on kyse vääränmerkkisestä autosta. Murre on jo vähän auttanutkin asiassa, mutta kysytään myös teiltä muilta.
Tässä on parisen viikkoa tullut ihmeteltyä ja etsittyä Bimmerin ilmastoinnin huoltoventtiiliä. Vikana oli että kylmäaineet karanneet ja syy löytyi rintapellissä olevasta matalapaine huoltoventtiilistä, joka puski aineet pihalle. Aineet on R134a.
Täällä kuvia http://album.fotosafe.com/altiapp/amp/a ... w8&LANG=fi
Merkkiliikkeistä eikä varaosaliikkeistä löytynyt suoraan osaa, joten ruuvasin auki sen mitä tuosta pystyi avaamaan. Alta löytyi vanhan R12 mallin liitin, jossa on neulaventtiili. Irti lähtenyt osa on jonkinlainen muunnosadapteri R134a liitynnäksi. Hankin uuden neulaventtiilin (+työkalu 5€) ja vaihdoin sen varmuuden vuoksi. Adapterin sisälä on periaatteessa vain eräänlainen "tappi", joka ohjaa tuota neulaventtiiliä. Tuo tappi oli jumissa ja aiheutti sen että neulaventtiili vuosi. Puhdistin adapterin puhdistusaineilla ja paineilmalla. Nyt se tuntuu liikkuvan herkästi, jopa puhalluksen voimalla. Pelkään kuitenkin, että se jumii taas täytön yhteydessä, enkä mielelläni laittaisi sitä ollenkaan.
Korjaamo, jossa ilmastoinnin huolto aloitettiin ei kuitenkaan pysty liittymään tuohon R12-malliseen liittimeen vaan ainoastaan R134a-malliseen.
Kylmäkonekorjaamo taas voi liittyä suurin piirtein minkälaiseen liittimeen tahansa. Ongelmana on vain se, että vähän huolestuttaa osaako kylmäkonekorjaamo tehdä huollon oikein, koska siellä esimerkiksi väitettiin ettei sinne tarvitse lisätä mitään öljyä vaan ainoastaan kylmäaineet. En hoksannut kysyä millaisilla laitteilla ne huollon tekevät, onko esimerkiksi öljyn erotus jne.
Jaa mitäköhän minä kysyin? En vissiin mitään. Vilkaiskaa kuvat ja lukekaa juttu. Hyviä ideoita saa heittää. Auto pitäisi viedä tuonne kylmäkonekorjaamolle huoltoon huomenaamulla puolikahdeksaksi.
Tässä on parisen viikkoa tullut ihmeteltyä ja etsittyä Bimmerin ilmastoinnin huoltoventtiiliä. Vikana oli että kylmäaineet karanneet ja syy löytyi rintapellissä olevasta matalapaine huoltoventtiilistä, joka puski aineet pihalle. Aineet on R134a.
Täällä kuvia http://album.fotosafe.com/altiapp/amp/a ... w8&LANG=fi
Merkkiliikkeistä eikä varaosaliikkeistä löytynyt suoraan osaa, joten ruuvasin auki sen mitä tuosta pystyi avaamaan. Alta löytyi vanhan R12 mallin liitin, jossa on neulaventtiili. Irti lähtenyt osa on jonkinlainen muunnosadapteri R134a liitynnäksi. Hankin uuden neulaventtiilin (+työkalu 5€) ja vaihdoin sen varmuuden vuoksi. Adapterin sisälä on periaatteessa vain eräänlainen "tappi", joka ohjaa tuota neulaventtiiliä. Tuo tappi oli jumissa ja aiheutti sen että neulaventtiili vuosi. Puhdistin adapterin puhdistusaineilla ja paineilmalla. Nyt se tuntuu liikkuvan herkästi, jopa puhalluksen voimalla. Pelkään kuitenkin, että se jumii taas täytön yhteydessä, enkä mielelläni laittaisi sitä ollenkaan.
Korjaamo, jossa ilmastoinnin huolto aloitettiin ei kuitenkaan pysty liittymään tuohon R12-malliseen liittimeen vaan ainoastaan R134a-malliseen.
Kylmäkonekorjaamo taas voi liittyä suurin piirtein minkälaiseen liittimeen tahansa. Ongelmana on vain se, että vähän huolestuttaa osaako kylmäkonekorjaamo tehdä huollon oikein, koska siellä esimerkiksi väitettiin ettei sinne tarvitse lisätä mitään öljyä vaan ainoastaan kylmäaineet. En hoksannut kysyä millaisilla laitteilla ne huollon tekevät, onko esimerkiksi öljyn erotus jne.
Jaa mitäköhän minä kysyin? En vissiin mitään. Vilkaiskaa kuvat ja lukekaa juttu. Hyviä ideoita saa heittää. Auto pitäisi viedä tuonne kylmäkonekorjaamolle huoltoon huomenaamulla puolikahdeksaksi.
Käytin kylmäkonehuollossa, jossa siis järjestelmä imettiin tyhjäksi, paineistettiin ja vuoto tarkastettiin ja täytettiin kylmäaineella. Nyt tuntuu pelaavan, kompura lähtee päälle ja kylmää tulee koppiin.
Lähtee muuten todella nätisti tuo kompura käyntiin, kuuluu vain pikku naksaus magneettiventtiilistä ja kierroksissa ei juurikaan näy "heittoa". Audissa naksaus on kovempi ja kompura kuormittaa selkeästi enemmän moottoria mikä näkyy ja kuuluu tyhjäkäynnissäkin. Olisiko kenties Audikin ilmastointihuollon tarpeessa?
Lähtee muuten todella nätisti tuo kompura käyntiin, kuuluu vain pikku naksaus magneettiventtiilistä ja kierroksissa ei juurikaan näy "heittoa". Audissa naksaus on kovempi ja kompura kuormittaa selkeästi enemmän moottoria mikä näkyy ja kuuluu tyhjäkäynnissäkin. Olisiko kenties Audikin ilmastointihuollon tarpeessa?
Ja jottei tämä olisi täysin hyödytön topikki niin pari linkkiä:
http://www.kaha.fi/UserFiles/File/pdf/b ... ttimet.pdf
http://www.kaha.fi/UserFiles/File/pdf/b ... ikkeet.pdf
http://www.kaha.fi/UserFiles/File/pdf/b ... ioljyt.pdf
http://www.kaha.fi/UserFiles/File/pdf/b ... ttimet.pdf
http://www.kaha.fi/UserFiles/File/pdf/b ... ikkeet.pdf
http://www.kaha.fi/UserFiles/File/pdf/b ... ioljyt.pdf
löytyykö muuten suomesta noita tee-se-itse ilmastoinnin täyttövehkeitä, meinaa ulkomailla törmäsin sellasiin jotka oli kertakäyttövehkeet ja pysty täyttää ilmastoinnin itse.tyyliin: http://cgi.ebay.co.uk/air-conditioning- ... dZViewItem
Tuskin tuolla tavoin huomaat mitään huollon tarvetta.Kuormittaa se mullakin konetta ja ilmastointi on uusi koska asennettu vasta keväällä.Mulla puuttuu vielä sellainen ominaisuus että normaalisti kun kompura käynnistyy nostaa kone kierroksia kompensoidakseen nykäystä.Mulla ei ECU:johtosarjasta löydy tuota johdinta johon tuo tieto tulisi joten joskus nykäisee ja tuntuu selvemmin mutta aina sen huomaa.
Ihan eri autoja ovat niin turha vertailla.Duunin hiacessa en myöskään huomaa mitään ja on vielä nipponi,yllättäen.Niin ja pilkkua halkoakseni tarkoitit varmaan magneettikytkintä?
Ihan eri autoja ovat niin turha vertailla.Duunin hiacessa en myöskään huomaa mitään ja on vielä nipponi,yllättäen.Niin ja pilkkua halkoakseni tarkoitit varmaan magneettikytkintä?
Ei lähde kompura enää nätisti käyntiin. Pitää käydä mittauttamassa järjestelmän paineet, ovatko taas kylmäaineet karanneet mäelle.
Eilen tuli jo tutkittua vähän noita ohjaukseen liittyviä sähköjä ja antureita, mutta vielä ei osaa sanoa onko niissä mitään vikaa. Yksi potentiaalinen vikapaikka on paineanturi. Jos järjestelmässä on paineet, täytyy kokeilla ohittaa paineanturi ja saada syötettyä kompuralle sähköt suorempaa kautta.
Mites tärkeää tuon erillisen sähköflektin toiminta on? Onko se pelkästään ilmastoinnin lauhduttimen jäähdyttämiseen? Jos se ei pyöri niin tuleeko onkelmia?
Eilen tuli jo tutkittua vähän noita ohjaukseen liittyviä sähköjä ja antureita, mutta vielä ei osaa sanoa onko niissä mitään vikaa. Yksi potentiaalinen vikapaikka on paineanturi. Jos järjestelmässä on paineet, täytyy kokeilla ohittaa paineanturi ja saada syötettyä kompuralle sähköt suorempaa kautta.
Mites tärkeää tuon erillisen sähköflektin toiminta on? Onko se pelkästään ilmastoinnin lauhduttimen jäähdyttämiseen? Jos se ei pyöri niin tuleeko onkelmia?
Kytke hetkellisesti paine-anturin liittimen navat johdolla suoraan yhteen! Sillä näet, että lähteekö kompura pyörimään! Jos lähtee, niin anturi vaihtoon! (Riippuen siis, että onko järjestelmässä painetta?)
Se flekti jäähdyttää lauhdutinta! Jos se lakkaa toimimasta, niin korkeapaineet nousee ja alkaa varoventtiili puhaltamaan painetta pois järjestelmästä! Saattaa samalla vaurioittaa järjestelmää, jos jatkaa pidemmän aikaa!?!
Se flekti jäähdyttää lauhdutinta! Jos se lakkaa toimimasta, niin korkeapaineet nousee ja alkaa varoventtiili puhaltamaan painetta pois järjestelmästä! Saattaa samalla vaurioittaa järjestelmää, jos jatkaa pidemmän aikaa!?!
Ei ollut painetta. Lauhduttimen pinnassa näkyy väriainetta eli vuotaa. Mitenkähän ne eivät ole tuota huomanneet siellä ensimmäisellä korjaamolla, jossa ilmastointihuolto aloitettiin. Tuleeko lauhduttimeen heti ilmastoinnin käynnistymisen jälkeen paineet ja paljonko siellä on suurinpiirtein painetta?
Luulisi noilla paineilla homman olevan kerrasta poikki, jos jossain on vuoto.
Pitääpä etsiä tuo varoventtiiili. Jos se on joskus lähiaikoina pistänyt paineita pihalle niin sielläkin pitäisi näkyä väriainetta.
Audistakin pitää tarkastaa tuo sähköflektin toiminta, nimittäin en mielestäni koskaan ole nähnyt/kuullut sen pyörivän.
Luulisi noilla paineilla homman olevan kerrasta poikki, jos jossain on vuoto.
Pitääpä etsiä tuo varoventtiiili. Jos se on joskus lähiaikoina pistänyt paineita pihalle niin sielläkin pitäisi näkyä väriainetta.
Audistakin pitää tarkastaa tuo sähköflektin toiminta, nimittäin en mielestäni koskaan ole nähnyt/kuullut sen pyörivän.
-
- -
- Viestit: 30
- Liittynyt: 7.11.2004 19:40
- Viesti:
Saatan olla väärässäkin mutta suurinpiirtein kompuran jälkeen paineet luulisi olevan luokkaa 15-16bar max ja höyrystimen jälkeen kompressorin imupuolella noin 2-2,5 bar, olettaen että kylmäaineen lämpötila on plussan puolella(niin kuin se täytyy ollakkin, muutenhan menisi höyrystin jäähän tjsp.). Tämä siis R134a:ta käytettäessä..
Komressoriöljyähän ei tuonne järjestelmään tarvitse lisätä, jos se ei ole päässyt jostain isommasta vuodosta johtuen vuotamaan pois.
Mun tietääkseni noissa auton ilmastointijärjestelmissä ei ole mitään varoventtiiliä.
Komressoriöljyähän ei tuonne järjestelmään tarvitse lisätä, jos se ei ole päässyt jostain isommasta vuodosta johtuen vuotamaan pois.
Mun tietääkseni noissa auton ilmastointijärjestelmissä ei ole mitään varoventtiiliä.
Kytke hetkellisesti paine-anturin liittimen navat johdolla suoraan yhteen! Sillä näet, että lähteekö kompura pyörimään! Jos lähtee, niin anturi vaihtoon! (Riippuen siis, että onko järjestelmässä painetta?)
Se flekti jäähdyttää lauhdutinta! Jos se lakkaa toimimasta, niin korkeapaineet nousee ja alkaa varoventtiili puhaltamaan painetta pois järjestelmästä! Saattaa samalla vaurioittaa järjestelmää, jos jatkaa pidemmän aikaa!?!
Missäs toi paineanturi sijaitsee, kun kävin luetuttamassa vikamuistin oli merkintä paineanturista.Minkähän hintainen mahtaa olla.Oireita, ilmastoinnin flekti ei käynnisty,
kompura vonkuu omituisesti käynnistyessään, kerää painetta järjestelmään liikaa.Onko se paineanturi joka säätelee flektin käynnistymistä?Vai mikä?
Painekytkin sijaitsee varmaan jossain lauhduttimen putkessa orkkis ilmastoinnissa.Toinen vaihtoehto on kuivain jossa se mulla sijaitsee kun on jälkiasennus.Kun järjestelmän paine nousee kytkee mun tapauksessa painekytkin sen flektin käyntiin koska jouduin lisäämään flektin konehuoneeseen asennusvaiheessa.Jos se flekti olis ollut ennestään siellä olisi lämpöanturi ohjaamaassa flektiä.Järjestelmässä on venttiili ylipaineen varalta mutta se sijaitsee mulla kompurassa ja posahtaa n. 30barin kohdalla.Normaalisti paine ei paljoa 20 baria ylitä. Jos näin käy on kompura käsittääkseni entinen, en tästä kuitenkaan ole varma.
Kiitos löytyi.
Aika hyvä paikka, sääteleekö se flektiä?Niin ja köyhänä kysyn...paljonkohan se maksaa? :)
^Kannattaa soittaa autokylmän huoltoa tekevälle yritykselle ja kysyä... www.skll.fi
Esim. Tampereen Autokylmä Oy www.tampereenautokylma.fi
Esim. Tampereen Autokylmä Oy www.tampereenautokylma.fi
Se flekti jäähdyttää lauhdutinta! Jos se lakkaa toimimasta, niin korkeapaineet nousee ja alkaa varoventtiili puhaltamaan painetta pois järjestelmästä! Saattaa samalla vaurioittaa järjestelmää, jos jatkaa pidemmän aikaa!?!
Mulla käy ilmastointi katkonaisesti ja ainakin Climan oma vikakoodi näytti pressure switch erroria. En ole mielestäni nähdyt, että sähköflekti konetilassa pyörisi koskaan. Eikö se näillä keleillä parkissa ollessa ja AC kylmimmällä luulisi tarvitsevan jäähdytystä aika nopeasti?
Olisiko kyseessä vain sulakevika? Kai lauhduttimen sähkötuuletin on sulakkeen takana normaalisti?
EDIT: kaikki sulakkeet ehjiä. Lauhduttimen flekti ei liikahdakaan vaikka clima on pakkasella parkissa 5 min putkeen. Ropelli pyörii käsin jouhevasti eli ei ole jumissa. Kuinka pian teillä flekti pyörähtää?
Kylmäkoneen kabiiniin menevät putket ovat useammin kuumia kuin kylmiä, tai toinen on kylmä välillä muttei kovin jäätävä. Usein vain haalea (katkonainen kompuran käynti.)
Viittaako katkokäynti mihin? Lauhduttimen toimimattomuus? Kuivaimen tukos?
Aaah, niin aivan!! Oletko varmasti tarkastanut kaikki sulakkeet? Nyt en muista, että oliko passatin moottoritilassa myös sulakkeita...
Oletko koittanut putkien pintalämpötiloja heti ajon jälkeen, vai onko auto seisonut käydessä esim muutamia minuutteja ja sitten koittanut putkien pintalämpötiloja?
Eli tuleeko ajon aikana kylmää ilmaa?
Oletko koittanut putkien pintalämpötiloja heti ajon jälkeen, vai onko auto seisonut käydessä esim muutamia minuutteja ja sitten koittanut putkien pintalämpötiloja?
Eli tuleeko ajon aikana kylmää ilmaa?
-
- -
- Viestit: 16
- Liittynyt: 2.9.2009 22:01
Flekti se vaan ei lähde aina pyörimään --> parkissa puskee välillä lämmintä kabiiniin eli lauhdutin ylikuumenee ja kompura sammuu. Lyömällä pyörähtelee käyntiin. Miten ihmeessä flektin saa pois ja onko siinä jotain huollettavaa? Sähkömoottorissa hiilet tms? Tila on ahdas, vaikea saada pois mitenkään järkevästi.
Flekti mahtui ainakin B5-korisessa Audi A4:ssä tulemaan pois yläkautta ilman suurempia osien irroitteluja kohtuullisesti, kunhan keksi missä asennossa sen sieltä vetää. Ylhäällä on yksi pieni ruuvi joka pitää irrottaa sekä alhaalla sellaiset muoviset pinnit, joita yhteen päin painamalla flektin kehys pyörähtää vastapäivään ja irtoaa.
Johto oli aika tiheästi kiinnitetty klipseillä, ja johto menee viskoflektin alapuolelta, joten moottoritilan alamuovi piti irrottaa jotta johdon sai irroteltua. Liitin ainakin itsellä oli ohjaustehostimen nestesäiliön vieressä sen mustan suojamuovin alla, mutta tilalle laitetussa puhaltimessa oli rengasliittimet, joten muitakin vaihtoehtoja ilmeisesti on.
Omassa puhaltimessa oli laakerit kohtuullisen selvänä, kun flektin siivistä sai heiluteltua monta milliä edestakaisin auton pituussuunnassa. Tilalle tosiaan meni eri osanumerolla (loppukirjain G vs. L) oleva puhallin, johdot piti katkaista jotta sai tuon alkuperäisen puhaltimen johdosta liittimellisen johdon pätkän kiinni. Pyörii ainakin vielä hienosti.
Motonetissä näytti olevan kohtuuhintaan tarvikepuhaltimia.
Johto oli aika tiheästi kiinnitetty klipseillä, ja johto menee viskoflektin alapuolelta, joten moottoritilan alamuovi piti irrottaa jotta johdon sai irroteltua. Liitin ainakin itsellä oli ohjaustehostimen nestesäiliön vieressä sen mustan suojamuovin alla, mutta tilalle laitetussa puhaltimessa oli rengasliittimet, joten muitakin vaihtoehtoja ilmeisesti on.
Omassa puhaltimessa oli laakerit kohtuullisen selvänä, kun flektin siivistä sai heiluteltua monta milliä edestakaisin auton pituussuunnassa. Tilalle tosiaan meni eri osanumerolla (loppukirjain G vs. L) oleva puhallin, johdot piti katkaista jotta sai tuon alkuperäisen puhaltimen johdosta liittimellisen johdon pätkän kiinni. Pyörii ainakin vielä hienosti.
Motonetissä näytti olevan kohtuuhintaan tarvikepuhaltimia.
Nostellaan,
onko 3BG:ssa mistä paikasta ollut yleensä kylmäainevuodot? Reilu viikko sitten laitettiin aineet lähes tyhjään järjestelmään joka ei jäähdyttänyt vaan vilkutti kaikkia valoja Climatronissa.
Nyt vaikuttaisi, että ei se jäähdytä yhtä kylmäksi kuin reilu viikko sitten.
Mistä yleensä vuotaa ja millainen korjata/korjauttaa?
onko 3BG:ssa mistä paikasta ollut yleensä kylmäainevuodot? Reilu viikko sitten laitettiin aineet lähes tyhjään järjestelmään joka ei jäähdyttänyt vaan vilkutti kaikkia valoja Climatronissa.
Nyt vaikuttaisi, että ei se jäähdytä yhtä kylmäksi kuin reilu viikko sitten.
Mistä yleensä vuotaa ja millainen korjata/korjauttaa?
^ no jopas oli tarkka vinkki, kiitos tästä!!
Tässä vähän kuvallista materiaalia. Ainakin kuivaimessa on reikä. Letkukin on pahan näköinen, mutta kuivailemalla ja tutkimalla/odottamalla vain kuivaimen kyljestä tuli kuplia ja nestettä ulos. Letku oli yltäpäältä kylmäaineessa/öljyssä, mutta se on ilmeisesti viskonut ajoviimasta sitä kuivamen kyljestä taaksepäin.
Ilmeisesti noista toi kuivain on helpompi ja halvempi vaihtaa? Motonetissa vain 40€ kuivain, letku mahtaa maksaa mansikoita?
Ideoita millainen paja vaihtaa letkun pätkiä, käsittääkseni nuo voi tehdä puristusliitoksilla uutta kumiletkua asentamalla?
Tässä vähän kuvallista materiaalia. Ainakin kuivaimessa on reikä. Letkukin on pahan näköinen, mutta kuivailemalla ja tutkimalla/odottamalla vain kuivaimen kyljestä tuli kuplia ja nestettä ulos. Letku oli yltäpäältä kylmäaineessa/öljyssä, mutta se on ilmeisesti viskonut ajoviimasta sitä kuivamen kyljestä taaksepäin.
Ilmeisesti noista toi kuivain on helpompi ja halvempi vaihtaa? Motonetissa vain 40€ kuivain, letku mahtaa maksaa mansikoita?
Ideoita millainen paja vaihtaa letkun pätkiä, käsittääkseni nuo voi tehdä puristusliitoksilla uutta kumiletkua asentamalla?
Letku voi olla entinen, tai sitten kestää vielä pitkääkin. Yksinkertaisin kylmäaineletku on kolmekerroksinen, Sisäkumikerros (mikä pitää kylmäaineen sisällä), Vahvikekudos, Ulkokumikerros (tämä on vain mekaaninen suoja, ei vaikuta kylmäaineen vuotoihin). Paremmissa letkuissa sitten on kerroksia enempikin, merkittävänä lisänä mm. nylon/tms letkukerros ennen kudoksia. Epäilisin että alkuperäinen letku on tuollaista parempaa letkua, jonka perusteella tuo letkusi kestää vielä pitkään jos et halua sitä vaihtaa.
Laita sikaa/tms tohon hankaumakohtaan ja sitten vielä vaikka halkaistu letku nippusiteillä siihen päälle.
Laita sikaa/tms tohon hankaumakohtaan ja sitten vielä vaikka halkaistu letku nippusiteillä siihen päälle.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kyllä ne käsittääkseni on kovan hintaisia nuo letkut. Purkaamoillakin pyytävät yli 100€. Yhdessä paikassa oli vain 50€, mutta jos nyt pärjäisi ilman letkun vaihtoa...
Vaatiiko aina uudet O-renkaat ja miten nopeaan järjestelmä pitää saada täyteen ja kuivaksi kun uuden kuivaimen on iskenyt kiinni? Onko siis pakko teettää korjaamolla?
Vaatiiko aina uudet O-renkaat ja miten nopeaan järjestelmä pitää saada täyteen ja kuivaksi kun uuden kuivaimen on iskenyt kiinni? Onko siis pakko teettää korjaamolla?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa