Ilmastoinnin ja ilmastointihuollon ihmettelyä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Rusty
-
Viestit: 311
Liittynyt: 28.7.2003 7:39

Ilmastoinnin ja ilmastointihuollon ihmettelyä

ViestiKirjoittaja Rusty » 12.6.2006 23:17

Heti aluksi anteeksi. Nyt on kyse vääränmerkkisestä autosta. Murre on jo vähän auttanutkin asiassa, mutta kysytään myös teiltä muilta.

Tässä on parisen viikkoa tullut ihmeteltyä ja etsittyä Bimmerin ilmastoinnin huoltoventtiiliä. Vikana oli että kylmäaineet karanneet ja syy löytyi rintapellissä olevasta matalapaine huoltoventtiilistä, joka puski aineet pihalle. Aineet on R134a.

Täällä kuvia http://album.fotosafe.com/altiapp/amp/a ... w8&LANG=fi

Merkkiliikkeistä eikä varaosaliikkeistä löytynyt suoraan osaa, joten ruuvasin auki sen mitä tuosta pystyi avaamaan. Alta löytyi vanhan R12 mallin liitin, jossa on neulaventtiili. Irti lähtenyt osa on jonkinlainen muunnosadapteri R134a liitynnäksi. Hankin uuden neulaventtiilin (+työkalu 5€) ja vaihdoin sen varmuuden vuoksi. Adapterin sisälä on periaatteessa vain eräänlainen "tappi", joka ohjaa tuota neulaventtiiliä. Tuo tappi oli jumissa ja aiheutti sen että neulaventtiili vuosi. Puhdistin adapterin puhdistusaineilla ja paineilmalla. Nyt se tuntuu liikkuvan herkästi, jopa puhalluksen voimalla. Pelkään kuitenkin, että se jumii taas täytön yhteydessä, enkä mielelläni laittaisi sitä ollenkaan.

Korjaamo, jossa ilmastoinnin huolto aloitettiin ei kuitenkaan pysty liittymään tuohon R12-malliseen liittimeen vaan ainoastaan R134a-malliseen.

Kylmäkonekorjaamo taas voi liittyä suurin piirtein minkälaiseen liittimeen tahansa. Ongelmana on vain se, että vähän huolestuttaa osaako kylmäkonekorjaamo tehdä huollon oikein, koska siellä esimerkiksi väitettiin ettei sinne tarvitse lisätä mitään öljyä vaan ainoastaan kylmäaineet. En hoksannut kysyä millaisilla laitteilla ne huollon tekevät, onko esimerkiksi öljyn erotus jne.

Jaa mitäköhän minä kysyin? En vissiin mitään. Vilkaiskaa kuvat ja lukekaa juttu. Hyviä ideoita saa heittää. Auto pitäisi viedä tuonne kylmäkonekorjaamolle huoltoon huomenaamulla puolikahdeksaksi.

Rusty
-
Viestit: 311
Liittynyt: 28.7.2003 7:39

ViestiKirjoittaja Rusty » 13.6.2006 14:38

Käytin kylmäkonehuollossa, jossa siis järjestelmä imettiin tyhjäksi, paineistettiin ja vuoto tarkastettiin ja täytettiin kylmäaineella. Nyt tuntuu pelaavan, kompura lähtee päälle ja kylmää tulee koppiin.

Lähtee muuten todella nätisti tuo kompura käyntiin, kuuluu vain pikku naksaus magneettiventtiilistä ja kierroksissa ei juurikaan näy "heittoa". Audissa naksaus on kovempi ja kompura kuormittaa selkeästi enemmän moottoria mikä näkyy ja kuuluu tyhjäkäynnissäkin. Olisiko kenties Audikin ilmastointihuollon tarpeessa?

Rusty
-
Viestit: 311
Liittynyt: 28.7.2003 7:39

ViestiKirjoittaja Rusty » 13.6.2006 14:48


Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 13.6.2006 14:55

löytyykö muuten suomesta noita tee-se-itse ilmastoinnin täyttövehkeitä, meinaa ulkomailla törmäsin sellasiin jotka oli kertakäyttövehkeet ja pysty täyttää ilmastoinnin itse.tyyliin: http://cgi.ebay.co.uk/air-conditioning- ... dZViewItem

Teukka
-
Viestit: 589
Liittynyt: 6.10.2003 17:28

ViestiKirjoittaja Teukka » 13.6.2006 20:47

Tuskin tuolla tavoin huomaat mitään huollon tarvetta.Kuormittaa se mullakin konetta ja ilmastointi on uusi koska asennettu vasta keväällä.Mulla puuttuu vielä sellainen ominaisuus että normaalisti kun kompura käynnistyy nostaa kone kierroksia kompensoidakseen nykäystä.Mulla ei ECU:johtosarjasta löydy tuota johdinta johon tuo tieto tulisi joten joskus nykäisee ja tuntuu selvemmin mutta aina sen huomaa.
Ihan eri autoja ovat niin turha vertailla.Duunin hiacessa en myöskään huomaa mitään ja on vielä nipponi,yllättäen.Niin ja pilkkua halkoakseni tarkoitit varmaan magneettikytkintä?

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 13.6.2006 20:48

Arvaas Rusty, että tuliko mieleeni kertoa priva-viestissä, että käy tuolla Kahan sivuilla :(

KariS
-
Viestit: 740
Liittynyt: 16.12.2004 21:27

ViestiKirjoittaja KariS » 13.6.2006 20:52

Lainaan vähän tätä topiccia, mutta missäs kannattaisi forssan seudulla huollattaa kakkoskorisen golffin ilmastointi?

Rusty
-
Viestit: 311
Liittynyt: 28.7.2003 7:39

ViestiKirjoittaja Rusty » 13.6.2006 21:47

Teukka: joo, magneettikytkintä tarkoitin.

Rusty
-
Viestit: 311
Liittynyt: 28.7.2003 7:39

ViestiKirjoittaja Rusty » 16.6.2006 6:58

Ei lähde kompura enää nätisti käyntiin. Pitää käydä mittauttamassa järjestelmän paineet, ovatko taas kylmäaineet karanneet mäelle.

Eilen tuli jo tutkittua vähän noita ohjaukseen liittyviä sähköjä ja antureita, mutta vielä ei osaa sanoa onko niissä mitään vikaa. Yksi potentiaalinen vikapaikka on paineanturi. Jos järjestelmässä on paineet, täytyy kokeilla ohittaa paineanturi ja saada syötettyä kompuralle sähköt suorempaa kautta.

Mites tärkeää tuon erillisen sähköflektin toiminta on? Onko se pelkästään ilmastoinnin lauhduttimen jäähdyttämiseen? Jos se ei pyöri niin tuleeko onkelmia?

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 16.6.2006 7:08

Kytke hetkellisesti paine-anturin liittimen navat johdolla suoraan yhteen! Sillä näet, että lähteekö kompura pyörimään! Jos lähtee, niin anturi vaihtoon! (Riippuen siis, että onko järjestelmässä painetta?)

Se flekti jäähdyttää lauhdutinta! Jos se lakkaa toimimasta, niin korkeapaineet nousee ja alkaa varoventtiili puhaltamaan painetta pois järjestelmästä! Saattaa samalla vaurioittaa järjestelmää, jos jatkaa pidemmän aikaa!?!

Rusty
-
Viestit: 311
Liittynyt: 28.7.2003 7:39

ViestiKirjoittaja Rusty » 16.6.2006 8:43

Ei ollut painetta. Lauhduttimen pinnassa näkyy väriainetta eli vuotaa. Mitenkähän ne eivät ole tuota huomanneet siellä ensimmäisellä korjaamolla, jossa ilmastointihuolto aloitettiin. Tuleeko lauhduttimeen heti ilmastoinnin käynnistymisen jälkeen paineet ja paljonko siellä on suurinpiirtein painetta?
Luulisi noilla paineilla homman olevan kerrasta poikki, jos jossain on vuoto.

Pitääpä etsiä tuo varoventtiiili. Jos se on joskus lähiaikoina pistänyt paineita pihalle niin sielläkin pitäisi näkyä väriainetta.

Audistakin pitää tarkastaa tuo sähköflektin toiminta, nimittäin en mielestäni koskaan ole nähnyt/kuullut sen pyörivän.

Peukuttaja
-
Viestit: 30
Liittynyt: 7.11.2004 19:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peukuttaja » 16.6.2006 11:37

Saatan olla väärässäkin mutta suurinpiirtein kompuran jälkeen paineet luulisi olevan luokkaa 15-16bar max ja höyrystimen jälkeen kompressorin imupuolella noin 2-2,5 bar, olettaen että kylmäaineen lämpötila on plussan puolella(niin kuin se täytyy ollakkin, muutenhan menisi höyrystin jäähän tjsp.). Tämä siis R134a:ta käytettäessä..

Komressoriöljyähän ei tuonne järjestelmään tarvitse lisätä, jos se ei ole päässyt jostain isommasta vuodosta johtuen vuotamaan pois.

Mun tietääkseni noissa auton ilmastointijärjestelmissä ei ole mitään varoventtiiliä.

mx
-
Viestit: 33
Liittynyt: 27.10.2005 8:18

ViestiKirjoittaja mx » 16.6.2006 13:10

Kytke hetkellisesti paine-anturin liittimen navat johdolla suoraan yhteen! Sillä näet, että lähteekö kompura pyörimään! Jos lähtee, niin anturi vaihtoon! (Riippuen siis, että onko järjestelmässä painetta?)

Se flekti jäähdyttää lauhdutinta! Jos se lakkaa toimimasta, niin korkeapaineet nousee ja alkaa varoventtiili puhaltamaan painetta pois järjestelmästä! Saattaa samalla vaurioittaa järjestelmää, jos jatkaa pidemmän aikaa!?!

Missäs toi paineanturi sijaitsee, kun kävin luetuttamassa vikamuistin oli merkintä paineanturista.Minkähän hintainen mahtaa olla.Oireita, ilmastoinnin flekti ei käynnisty,
kompura vonkuu omituisesti käynnistyessään, kerää painetta järjestelmään liikaa.Onko se paineanturi joka säätelee flektin käynnistymistä?Vai mikä?

Teukka
-
Viestit: 589
Liittynyt: 6.10.2003 17:28

ViestiKirjoittaja Teukka » 16.6.2006 19:19

Painekytkin sijaitsee varmaan jossain lauhduttimen putkessa orkkis ilmastoinnissa.Toinen vaihtoehto on kuivain jossa se mulla sijaitsee kun on jälkiasennus.Kun järjestelmän paine nousee kytkee mun tapauksessa painekytkin sen flektin käyntiin koska jouduin lisäämään flektin konehuoneeseen asennusvaiheessa.Jos se flekti olis ollut ennestään siellä olisi lämpöanturi ohjaamaassa flektiä.Järjestelmässä on venttiili ylipaineen varalta mutta se sijaitsee mulla kompurassa ja posahtaa n. 30barin kohdalla.Normaalisti paine ei paljoa 20 baria ylitä. Jos näin käy on kompura käsittääkseni entinen, en tästä kuitenkaan ole varma.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 16.6.2006 20:47

mx:

En muista nyt tarkkaan, mutta se paine-anturi taisi sijaita siinä expansion venttiilin läheisyydessä, putkilinjassa! (IV Golf)
Tarvis käydä kurkkaamaan omasta, ettei tuu puhuttua palturia!

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 16.6.2006 22:37

Elikkäs siinähän se missä letkut menee konetilasta kennolle. Paisuntaventtiiliä ennen. Sellainen mokkula mihin menee piuhat. Vänkärin puolella.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 17.6.2006 4:49

^Juu...Niin mä vähän muistelinkin...

mx
-
Viestit: 33
Liittynyt: 27.10.2005 8:18

Kiitos löytyi.

ViestiKirjoittaja mx » 17.6.2006 8:19

Aika hyvä paikka, sääteleekö se flektiä?Niin ja köyhänä kysyn...paljonkohan se maksaa? :)

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 17.6.2006 11:09

^Kannattaa soittaa autokylmän huoltoa tekevälle yritykselle ja kysyä... www.skll.fi

Esim. Tampereen Autokylmä Oy www.tampereenautokylma.fi

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 17.6.2006 20:15

vähän hölmöltä kalskahtava ehdotus tuohon bemarin adapteriin, mutta jos se on se adapterin neula mikä jumittaa niin voisko sitä vaan täytön jälkeen nyppästä pois kun siinä on kerta alla se vanha venttiili. laittas vaan vaikka hanskalokeroon jemmaan niin ei pääsis jumimaan.

Rusty
-
Viestit: 311
Liittynyt: 28.7.2003 7:39

ViestiKirjoittaja Rusty » 18.6.2006 0:24

Vanhaa adapteria en jätä paikalleen jos vuotaa. Uusiakin saa, näkyi olevan Kahan luettelossa nimellä retroliitin. AD Varaosamaailmasas hinnaksi sanottiin 7€.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 19.7.2010 11:39

Se flekti jäähdyttää lauhdutinta! Jos se lakkaa toimimasta, niin korkeapaineet nousee ja alkaa varoventtiili puhaltamaan painetta pois järjestelmästä! Saattaa samalla vaurioittaa järjestelmää, jos jatkaa pidemmän aikaa!?!


Mulla käy ilmastointi katkonaisesti ja ainakin Climan oma vikakoodi näytti pressure switch erroria. En ole mielestäni nähdyt, että sähköflekti konetilassa pyörisi koskaan. Eikö se näillä keleillä parkissa ollessa ja AC kylmimmällä luulisi tarvitsevan jäähdytystä aika nopeasti?


Olisiko kyseessä vain sulakevika? Kai lauhduttimen sähkötuuletin on sulakkeen takana normaalisti?
EDIT: kaikki sulakkeet ehjiä. Lauhduttimen flekti ei liikahdakaan vaikka clima on pakkasella parkissa 5 min putkeen. Ropelli pyörii käsin jouhevasti eli ei ole jumissa. Kuinka pian teillä flekti pyörähtää?

Kylmäkoneen kabiiniin menevät putket ovat useammin kuumia kuin kylmiä, tai toinen on kylmä välillä muttei kovin jäätävä. Usein vain haalea (katkonainen kompuran käynti.)

Viittaako katkokäynti mihin? Lauhduttimen toimimattomuus? Kuivaimen tukos?

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 20.7.2010 9:55

alspe: Sullahan on siellä 2kpl flektejä... Pyöriikö kumpikaan?

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 20.7.2010 10:13

Onko siellä siis yhteensä kolme? Visko + 2 sähköllä? Konetilan puoleinen sähköflekti ei ainakaan pyöri.

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 20.7.2010 23:11

Taitaa olla visko + yksi sähköllä.
Koitapas vähän koputella puhallinta jos vaikka heräisi henkiin.
Talvella hiilet jumittuu herkästi käytön puutteesta.
(nimimerkillä tänään yhden henkiin herättänyt, kun antoi vähän vasarasta)

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 21.7.2010 6:52

Aaah, niin aivan!! Oletko varmasti tarkastanut kaikki sulakkeet? Nyt en muista, että oliko passatin moottoritilassa myös sulakkeita...

Oletko koittanut putkien pintalämpötiloja heti ajon jälkeen, vai onko auto seisonut käydessä esim muutamia minuutteja ja sitten koittanut putkien pintalämpötiloja?
Eli tuleeko ajon aikana kylmää ilmaa?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 21.7.2010 7:49

Passatissa /A4 on sulakkeita ja releitä ilmastoinnille ratin alla kun ottaa sen muovin pois.

Flektille on semmone iso 40A

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 21.7.2010 14:24

10 pistettä ja papukaijamerkki vinkille "kopsauta flektin moottoria". Heti lähti pyörimään. Katsotaan miten nyt pelailee.

karrigaime
-
Viestit: 16
Liittynyt: 2.9.2009 22:01

ViestiKirjoittaja karrigaime » 9.8.2010 23:02

Alkoi ilmastointi kanssa vittuilee, kun vaihdettiin uusi kompura, kenno ja kuivain. Toimii normaalisti kolme minsaa, sit alkaa sammuttaa kompuraa ja lähtee päälle taas 10 sekunnin kuluttua ja sama uudelleen. Voisko olla että se painekytkin vittuilee? Auto on Golf IV -04

Teukka
-
Viestit: 589
Liittynyt: 6.10.2003 17:28

ViestiKirjoittaja Teukka » 10.8.2010 9:05

Ei sen kompuran kuulu jatkuvasti siellä pyöriäkään...Alkuun varmaan pyörii hetken pitempään ja sitten pätkittäin.Jos kylmää tulee tasaisesti se on kunnossa.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 12.8.2010 8:41

Flekti se vaan ei lähde aina pyörimään --> parkissa puskee välillä lämmintä kabiiniin eli lauhdutin ylikuumenee ja kompura sammuu. Lyömällä pyörähtelee käyntiin. Miten ihmeessä flektin saa pois ja onko siinä jotain huollettavaa? Sähkömoottorissa hiilet tms? Tila on ahdas, vaikea saada pois mitenkään järkevästi.

MR
-
Viestit: 207
Liittynyt: 4.11.2003 18:03

ViestiKirjoittaja MR » 12.8.2010 9:45

Flekti mahtui ainakin B5-korisessa Audi A4:ssä tulemaan pois yläkautta ilman suurempia osien irroitteluja kohtuullisesti, kunhan keksi missä asennossa sen sieltä vetää. Ylhäällä on yksi pieni ruuvi joka pitää irrottaa sekä alhaalla sellaiset muoviset pinnit, joita yhteen päin painamalla flektin kehys pyörähtää vastapäivään ja irtoaa.

Johto oli aika tiheästi kiinnitetty klipseillä, ja johto menee viskoflektin alapuolelta, joten moottoritilan alamuovi piti irrottaa jotta johdon sai irroteltua. Liitin ainakin itsellä oli ohjaustehostimen nestesäiliön vieressä sen mustan suojamuovin alla, mutta tilalle laitetussa puhaltimessa oli rengasliittimet, joten muitakin vaihtoehtoja ilmeisesti on.

Omassa puhaltimessa oli laakerit kohtuullisen selvänä, kun flektin siivistä sai heiluteltua monta milliä edestakaisin auton pituussuunnassa. Tilalle tosiaan meni eri osanumerolla (loppukirjain G vs. L) oleva puhallin, johdot piti katkaista jotta sai tuon alkuperäisen puhaltimen johdosta liittimellisen johdon pätkän kiinni. Pyörii ainakin vielä hienosti.

Motonetissä näytti olevan kohtuuhintaan tarvikepuhaltimia.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 2.6.2014 14:16

Nostellaan,

onko 3BG:ssa mistä paikasta ollut yleensä kylmäainevuodot? Reilu viikko sitten laitettiin aineet lähes tyhjään järjestelmään joka ei jäähdyttänyt vaan vilkutti kaikkia valoja Climatronissa.
Nyt vaikuttaisi, että ei se jäähdytä yhtä kylmäksi kuin reilu viikko sitten.

Mistä yleensä vuotaa ja millainen korjata/korjauttaa?

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 2.6.2014 17:41

Kannattaa kurkata oikean sisälokarin taakse, k-aineletku pääsee osumaan kuivaimeen ja hinkkautuu jompikumpi puhki, tyyppivika.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 2.6.2014 22:46

^ no jopas oli tarkka vinkki, kiitos tästä!!

Tässä vähän kuvallista materiaalia. Ainakin kuivaimessa on reikä. Letkukin on pahan näköinen, mutta kuivailemalla ja tutkimalla/odottamalla vain kuivaimen kyljestä tuli kuplia ja nestettä ulos. Letku oli yltäpäältä kylmäaineessa/öljyssä, mutta se on ilmeisesti viskonut ajoviimasta sitä kuivamen kyljestä taaksepäin.
Ilmeisesti noista toi kuivain on helpompi ja halvempi vaihtaa? Motonetissa vain 40€ kuivain, letku mahtaa maksaa mansikoita?
Ideoita millainen paja vaihtaa letkun pätkiä, käsittääkseni nuo voi tehdä puristusliitoksilla uutta kumiletkua asentamalla?

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 3.6.2014 0:09

Kysellään vielä, että onko tuollaisiin letkuihin mitään superhypermönjää jolla voisi edes kuvitella korjaavansa letkua? Kesän kun nyt pääsis, niin olis bueno...

Letku vaikutti olevan tiivis kun kokeilin, että tihkuuko, mutta järjestelmä falskaa tietty siitä missä on helpoin tie ulos.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 3.6.2014 7:40

Letku voi olla entinen, tai sitten kestää vielä pitkääkin. Yksinkertaisin kylmäaineletku on kolmekerroksinen, Sisäkumikerros (mikä pitää kylmäaineen sisällä), Vahvikekudos, Ulkokumikerros (tämä on vain mekaaninen suoja, ei vaikuta kylmäaineen vuotoihin). Paremmissa letkuissa sitten on kerroksia enempikin, merkittävänä lisänä mm. nylon/tms letkukerros ennen kudoksia. Epäilisin että alkuperäinen letku on tuollaista parempaa letkua, jonka perusteella tuo letkusi kestää vielä pitkään jos et halua sitä vaihtaa.

Laita sikaa/tms tohon hankaumakohtaan ja sitten vielä vaikka halkaistu letku nippusiteillä siihen päälle.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 3.6.2014 8:33

Ei nuo letkut ihan mahottoman hintasia ole. VAGien letkujen hinnasta ei oo kokemusta, mutta E-mersuun maksoi n. 30€ sellanen 70 sentin pätkä, jossa toisessa päässä suora liitin ja toisessa 90-kulma.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.6.2014 9:10

Jos se letku on 3B0 260 701 B (kompressorilta lauhduttimeen), niin hinta on maltilliset kaks ja puol sataa...

VW:ssä vissiin paremmat letkut kun mursussa :D

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 3.6.2014 10:41

Kyllä ne käsittääkseni on kovan hintaisia nuo letkut. Purkaamoillakin pyytävät yli 100€. Yhdessä paikassa oli vain 50€, mutta jos nyt pärjäisi ilman letkun vaihtoa...

Vaatiiko aina uudet O-renkaat ja miten nopeaan järjestelmä pitää saada täyteen ja kuivaksi kun uuden kuivaimen on iskenyt kiinni? Onko siis pakko teettää korjaamolla?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 3.6.2014 11:20

Ei vaadi välttämättä uusia o-renkaita, mutta ovat sen verran pieni kustannus, rttä kannatta vaihtaa. Kyllä se olis hyvä saada koneesen kiinni mahdollisimman pian kuivaimen vaihdon jälkeen.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 3.6.2014 11:23

Osaako joku kertoa o-renkaiden koon / tyypin?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 3.6.2014 11:29

Nopeasti vilkaistuna kuivaimen tiivisteet: 7H0 820 749 ja 8E0 260749 D.

Pitää olla siis ilmastointiin tarkoitettuja. Ilmastointihuoltoja tekevistä paikoista löytyy yleensä yleismallin lajitelma, mutta ei nuo ole kalliita alkuperäisinäkään.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 3.6.2014 21:09

Letkun voi myös korjata "holkilla". Vauriokohta poikki ja holkki puristetaan tilalle. Entisessä työpaikassani noita korjailtiin tuon tuostakin, tehtiin jonkun verran kylmäautoja ja niihen tehdään letkut pääsääntöisesti itse.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 3.6.2014 21:43

^ OK, pitää kysyä huomenna korjaamolla että osaako tehdä katkaisun+liitoksen. Tosin jos orggisletku ei vuodakaan niin sääli sitä katkoa ja tehdä lisää liitoksia.

O-renkaat toki laittaisin aina, kyse siitä että jos korjaamolla ei oo, niin sanoako että laita vanhoilla vai mitä?...

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 4.6.2014 6:40

Mulla ois tuommoseen passattiin letkuja purkuautossa. Jos tarvetta niin voin tutkia kunnon ja lähettääkin. Oli paineet jopa sisällä lähtiessä. Kaiketi tuo paikka on kaikissa sama.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 4.6.2014 13:13

Vie semmoiseen paikkaan missä on mahdollisuus koeponnistaa järjestelmä typellä ennen täyttöä. Voi siis kasta vanhoillakin renkailla, jos niissä ei ole silmin nähtävää vikaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa