1.6/1.8 8v nokka-akselit

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

häkähemmo
-
Viestit: 5
Liittynyt: 6.3.2004 17:49

1.6/1.8 8v nokka-akselit

ViestiKirjoittaja häkähemmo » 12.1.2006 10:12

Millaisilla eri nokka-akseleilla näitä kasiventtiilikoneita on tehtaalta lähtenyt?

Jos joku pystyisi valoittamaan. nostot, asteet, overlap. tTetysti on vielä nokat erikseen koville nostajille ja hydraulisille.

Eriviritteisiä nokkiahan on varmaan ainakin kaasutinkoneissa, ruisku/gti, g60 ja dsl-malleissa.

Hezekiel
-
Viestit: 397
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Hezekiel » 30.7.2008 18:23

Ihan mielenkiintoinen aihe, onko tähän tullut lisätietoa?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 30.7.2008 18:29

Noita tietoja ei oikein löydy mistään. Ellei joku rupea sit mittakellon kanssa niitä erikseen mittailemaan.

Hezekiel
-
Viestit: 397
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Hezekiel » 30.7.2008 20:46

Sinänsä hassua, kun esimerkiksi Volvon vanhempien koneiden nokat on dokumentoitu erittäin hyvin. Onkohan syynä eri valmistajien poikkeava politiikka tiedonjaossa?

häkis
-
Viestit: 56
Liittynyt: 20.12.2004 19:22

nokka-akselit

ViestiKirjoittaja häkis » 30.7.2008 22:45

Hiukan itse itselleni vastaten:

Haynesin mukaan Audin koneissa seuraavia nokka-akseli specsejä:

RN (1.6) ja RU (1.8)
imu 202 astetta
pako 202

NE (1.8)
imu 216
pako 216

DZ (1.8 112hp?) ja 3A (2.0)
imu 220
pako 220

JN (1.8 k-jet+ kat?)
imu 220
pako 220
(ajoitukset erilaiset kuin edellisessä)

PM (1.8)
imu 216
pako 216
(ajoitukset erilaiset kuin NE koneessa)

porsku
-
Viestit: 12
Liittynyt: 28.2.2008 16:48

ViestiKirjoittaja porsku » 31.7.2008 13:33

Sotketaan tähän kun ei vittii uutta topickia tehä. :)
Mistä ja millasia tehdas viri nokkia porukka on tilaillu? Olis tuollanen mk2 kolffi johon vois nokan vaihtaa. Pitäs mennä ihan omilla venttiilijousilla ettei tarvi niitä vaihtaa. Niin ja kone on 1.6l hytikkanostimilla.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 31.7.2008 13:50

ABT 296 ollut tuollaisessa 1.6litrasessa koneessa hytikkanostajilla. 107hp uuden pakoputken kanssa, orkkis etuputkesta taaksepäin. Päästöistä ei mene tosin ton kanssa enää läpi heittämällä.

http://koti.mbnet.fi/mjarvela/Uusi%20pakoputki.gif

porsku
-
Viestit: 12
Liittynyt: 28.2.2008 16:48

ViestiKirjoittaja porsku » 2.8.2008 23:28

mistä oot nokan tilannu? Maks nosto täytyis olla 12mm ku sen jälkee menee jousi putkelle. eikös se niin ollut?

Aaperi
-
Viestit: 133
Liittynyt: 22.1.2008 18:42

ViestiKirjoittaja Aaperi » 5.1.2009 22:39

Onkos jollain tietoja G60:sen ja 8v gti:n aste luvuista?

porsku
-
Viestit: 12
Liittynyt: 28.2.2008 16:48

ViestiKirjoittaja porsku » 7.2.2009 23:30

Tuli tuossa vastaan tuollainen ABT:n nokka-akseli koodilla T300301285. Yksi pakonokka kulunut lähemmäs 2mm. Kiinnostais tietää onko tää joku vakionokka jostain toisesta koneesta vai joku virinokka. Mistä tälläsiä nokkia sais nykyään?
Yhdessä toisessa vanhassa topicissa luki että olis PG koneesta.

mERcy
-
Viestit: 21
Liittynyt: 23.9.2003 17:45

ViestiKirjoittaja mERcy » 3.4.2009 23:43

mulla on yks ylimääräinen 8v hydr. abt nokka, paljonko tarjotaan?

Heke26
-
Viestit: 186
Liittynyt: 18.11.2008 17:33

ViestiKirjoittaja Heke26 » 4.4.2009 1:12

Onko millaista lukemaa sun nokassas?

MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 4.4.2009 14:09


mERcy
-
Viestit: 21
Liittynyt: 23.9.2003 17:45

ViestiKirjoittaja mERcy » 21.5.2009 19:41

Jäänyt tämä(kin) ketju huomaamatta, eli T300301285 lukee tuossa minunkin nokassa. Laakeripukkien kohdassa lieviä laahaus jälkiä mutta ei ole muuten kulunut.

toni-[90]
-
Viestit: 70
Liittynyt: 12.3.2008 22:41

gti 16v nokat

ViestiKirjoittaja toni-[90] » 4.6.2009 23:12

topicista poiketen paljon maksaa nokkien hionta jyrkemmäksi? kyseessä mk2 gti 16v Kr... kansi menee "hoitoon" huomenna niin nokkia voisi muokata. Missä olette nokkia teettäneet ja hintaa tullut moiselle lystille per kpl?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 5.6.2009 7:04

Eikös KR:ssä ole aina hydrauliset paininkupit? Tällöin vaatii ensin nokkien täyttöhitsaamisen että voidaan hioa nokkaa muuttamatta perusympyrää. Taitaa olla niin kallista puuhaa että valmis virinokka tulee edullisemmaksi.

toni-[90]
-
Viestit: 70
Liittynyt: 12.3.2008 22:41

ViestiKirjoittaja toni-[90] » 5.6.2009 11:40

on hydrauliset. selvä, kiitos tästä :) tietää että jättää sitten kysymättä :P

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 5.6.2009 13:06

Kyllä sitä perusympyrää pystyy hytikkanokissakin pienentämään, ei se niin millilleen ole. Mitään älyttömiä ei pysty nokkaa muokkaamaan ilman täyttöä, mutta hieman.

Isä-Panaanila
-
Viestit: 14
Liittynyt: 17.2.2009 15:42

ViestiKirjoittaja Isä-Panaanila » 5.6.2009 22:28

ei näistä mitään apua varmaan ole, mutta laitanpa nyt kummiskin.

vw golf 86-91 käytetyt nokka-akselit (vissiin hydrauliset)
026 109 101 A
026 109 101 M
026 109 101 G
026 109 101 Q
026 109 101 L (diesel)

83-85 (vissiin kovat nostajat)
049 109 101 C
049 109 101 N
049 109 101 J
049 109 101 K
068 109 101 B (diesel)

Itse tarvitsisin tuo N-nokan. Anyone?

miikam
-
Viestit: 123
Liittynyt: 14.10.2007 14:03

ViestiKirjoittaja miikam » 19.1.2011 14:55

Nostetaas tänne,

GU-koneesta löytyi nokka merkinnällä ABT T300301300, mistähän tämä mahtaa alunperin olla? Ja millaisilla spekseillä?

Ei ollut G/Q/... merkintöjä.

Jonde
-
Viestit: 2086
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 19.1.2011 17:52

ABT:n valmistama virinokka tuo on, en vaan nyt onnistunut löytämään tarpeeksi vanhaa katalookia missä näkisi tiedot.

Mg0
-
Viestit: 20
Liittynyt: 6.9.2009 16:33

ViestiKirjoittaja Mg0 » 14.6.2011 21:33

Nostetaanpa vanhaa topicia ylös:

Eli, Tarkoituksena olisi hankkia golfin 1.6 55kw ez koneeseen jyrkempää nokkaa, mutta mieleen juolahti kysymys: Mikä on nokassa maksimi nostot minkä alkuperäiset venanjouset kestäisi/ettei menisi putkelle? Ja mistä puljuista te olette nokkanne hankkineet?

Kiitos!

harri81
-
Viestit: 268
Liittynyt: 19.2.2004 17:35

ViestiKirjoittaja harri81 » 29.7.2011 11:41

tää ei kyl varmaa tähä topiccii kuulu mut...

mitäs eroja on 1.6 ja 1.8 koneisen kannella?
pitäs saaha 1.6 (YP) tiukempi nokka.
kävisköhän uuemman 1.8 koneen kansi suoraan.
tuplat olis tarkotus laittaa ja peltisarja...

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 30.7.2011 23:05

1,6 EZ ja 1,8 GU hydronostin kannet menevät ainakin ristiin, erona ainoastaan nokat (M / Q).

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 30.7.2011 23:37

Onko muuten 8v gti kannessa isommat pakokanavat kuin normi 8v?

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 31.7.2011 0:39

kanavista en tiedä, mutta muistaakseni imuventtiilit on isommat

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 31.7.2011 17:32

ihmettelin vaan, kun pakosarjan tiivisteiden reiät oli selvästi suuremmat kun rp-koneen pakoaukot.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 31.7.2011 21:06

Niinhän nuo tuppaavat olemaan merkistä riippumatta. Syytä en sanoa, ehkä kestävät pakopuolella paremmin kun tulikuuma pakokaasuvirtaus ei pääse suoraan nuolemaan tiivisteen reunaa?

Ruiskukansien imuventtiilit on 40mm, kaasarikansien (sekä 1-pisteruuttien) 37/38mm.

Makkis78
-
Viestit: 94
Liittynyt: 17.3.2008 14:47

1.4 8V AEX nokka-akseli

ViestiKirjoittaja Makkis78 » 30.6.2012 16:34

oliskos kellään tietoa käykö tuohon koneeseen isompien koneiden (1.6, 1.8,1.9) nokat vai onko tuossa 1.4 8V omansa? paininkuppeja pitäisi uusia niin voisi päivittää nokan samalla

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 30.6.2012 16:47

Ei käy, noissa pikkulohkoissa (pakosarja koneen etupuolella) on moottorin perusrakenne täysin poikkeava.

Carpio
-
Viestit: 35
Liittynyt: 17.8.2007 17:49

ViestiKirjoittaja Carpio » 9.1.2013 14:28

Onkos muuten PG:n ja DZ:n nokilla eroa?

Pikku Janne
-
Viestit: 928
Liittynyt: 31.7.2003 1:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pikku Janne » 11.1.2013 16:42

R-Koneistus Keravalla tekee aika näppärästi nokan hiontaa, 120€.
Oma 1,6 moottoriin on siellä nokka tehty, 305 ja 13,6mm nostolla. Menee vielä vakio paininkuppeilla ja tuplajousilla. nokka toimii hyvin 2800-7500rmp. Onhan nuit koneistamoita mitkä tekee nokkien hiontaa, googgeli käyttöön vaan..

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 11.1.2013 17:03

Jannen nokka lienee kovilla painimilla?

Pikku Janne
-
Viestit: 928
Liittynyt: 31.7.2003 1:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pikku Janne » 11.1.2013 18:05

Ei oo ku ihan vakioilla.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 11.1.2013 18:11

Heh, siis hyd vai mek nostajilla. Kun mek on myös vakiona.

Pikku Janne
-
Viestit: 928
Liittynyt: 31.7.2003 1:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pikku Janne » 11.1.2013 18:50

Mekaanisilla :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa