Pissapoika vuotaa, IV Golf - syy lampunpesuri

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

Pissapoika vuotaa, IV Golf - syy lampunpesuri

ViestiKirjoittaja tos » 11.12.2005 1:25

Jaha, nyt sitten ensimmäinen (toinen) vika havaittu parin viikon omistuksen jälkeen...

Ihmettelin aikani ku jatkuvasti pesunesteen merkkivalo säikäytti kesken ajon, nyt tallissa oli iso lammikko omena-esanssilta tuoksuvaa vettä... siinä se.

Mistähän sitä alkaisi paikallistamaan vikaa...?


Kyllä mun vanha kolmoskolopallo oli ehkäpä viattomampi ;)

Vika jonka sain korjattua oli akun päällä oleva 30A:n sulake, joka oli kärtsänny ja sulattanu muovia ja hapettunu sulakepesään kiinni.
Pitää olettaa et toimii viel...
Viimeksi muokannut tos, 15.1.2007 8:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

M.H.
-
Viestit: 289
Liittynyt: 20.11.2003 0:41

ViestiKirjoittaja M.H. » 11.12.2005 12:01

Vaihtoehtoja:

-pesunestesäiliö
-pesunestesäiliön tiiviiste (säiliön pohjassa)
-pesunesteen letkut
-pesunestepumppu(?)

Ilmeisesti ainakin tuo pesunestesäiliön kuminen tiiviste hapertuu aika herkästi muissa konsernin tuotteissa, ainakin vähän vanhemmissa (kuultu merkkiliikkeen huoltoneuvojalta). Voihan tietty olla, että jokin em. mainituista paikoista on haljennut/muuten mennyt rikki jäätymisen johdosta.

En tiedä minkälainen systeemi IV Golfissa on, mutta ainakin C4 Audissa lisäksi voitaisiin mainita konepellin alapuolella kulkevat letkut (siis, jotka johtavat pesureille). Liitokset ovat aika heikkoja, ja letkujen päät irtoavat herkästi toisistaan.

Kaikki tämä siis amatöörin näkökulmasta.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 11.12.2005 21:21

Pumppu lähti aivan liian helposti irti.. ja ajattelin että, jos se vuotais sen juuresta; jossa oli joku kumi tiiviste ja pumppu oli vaan työnnetty siihe...

Sikafleksiä väliin.. pitää oottaa jos (kun) vuotaa vielä.

datamake
-
Viestit: 233
Liittynyt: 17.8.2004 12:26

ViestiKirjoittaja datamake » 14.12.2005 14:46

Ajovalopesimien kautta ovat kanssa vuotaneet nesteet mäelle. Sieltä menee joku venttiili rikki ja neste valuu ylempänä olevasta säiliöstä pesureiden kautta pihaan.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 15.12.2005 15:42

ääh..

Se vuotaa yhä... ja onko se työlästä irrottaa sitä pesuneste säiliöö!!!

Ei millään viittis repiä kaikkia putkistoja yms siittä irti, ku niitä ei ees saa.

Nii se siis tyhjentyy siihen pumpun kohtaan asti, ja piippari säikäyttää kesken ajon.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 15.12.2005 19:47

Luultavasti sulta on jääny jompikumpi ajovalonpesuri vuotamaan, niinkuin datamake tuolla aiemmin sanoi..
Noissa kun nuo pesurit ei pese päivävaloilla.. Ja jos ajelee vain päivävaloilla niin pesurin pumput (kummassakin ajovalonpesurissa oma) jumittuvat, ja sitten kun niitä käyttää, jää jompikumpi tai molemmat vuotamaan..

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 16.12.2005 17:39

Hmm.. mystistä kyllä, kun se ajovalon pesurin letku nousee nestepinnan yläpuolelle, elikkäs tekee sellasen koukkauksen ja vasta sitte laskee alas pesureille...
päästin paineilmaa letkuun pesureiden suuntaan ja näytti pelaavan normaalisti?

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 17.12.2005 11:42

Onko se letku nestepinnan yläpuolella jos säiliö on täynnä? Koska jos vuotaa, niin säiliön pintahan laskee sille tasolle joka on "matalin" mahdollinen, eli tässä tapauksessa se letku koukkaus..
Voihan olla että sieltä joku muukin kohta vuotaa, letkuliitokset ym.. Niinkuin M.H. tuolla jo sanoikin;)

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 17.12.2005 17:08

Tuos kuva: http://tos.pp.fi/koukku/pissapoika.jpg
Tukin aamulla jeesusteipillä ton liitoksen... ei ollu pinta laskenu ainakaa vielä!
Yöllä oli laskenu tuon merkin verran, letkut oli sillo yhdes.

Sit ku se tyhjenee nii pinta on tasolla:
http://tos.pp.fi/koukku/pissapoika2.jpg

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 17.12.2005 20:41

Jaa-a, nyt pistit pahan..
Ootko kattonut sen toisen pumpun liitoksen? Noita pumppujahan on siis kaksi, ajovalonpesureille oma ja lasinpesureille oma.. (ajovalonpesurit tarvii kovemman paineen..) Toinen pumppu voi olla tossa kakkos kuvassa tuon piirtämäs viivan vieressä, siin näkyy sähköliitin..
Onko nestepinta muuten laskenut sen jälkeen kun teippasit letkun?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 17.12.2005 23:07

Toinen pumppu on polttoaineen suodattimen puolella... ja sinnekki väliin surrattu sikafleksiä...
Tuo kuvas näkyvä pumppu on just se lampunpesuri
ja vasemmalla nestemäärän anturi.

Pinta ei ollu laskenu pari tuntia sitte ku kävin tarkastamas, aamul näkee paremmin.

Mietin jos se tyhjäis sitä "lappoamalla" ku ne letkut on siel alhaalla ja sit jos se vuotaa jostain, nii sinne tulee alipaine; joka vetää lisää ja lisää vettä maahan ?

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 18.12.2005 13:55

Säiliöön ei mielestäni pysty syntymään alipainetta, ainakaan pysyvää sellasta.. Korkki ei ole niin tiivis, ja siinä on muutama pienen pieni reikä juuri tuon estämiseksi.. Ja se alipainehan vetäisi nestettä takaisin säiliöön..
Toi lappo voi olla mahdollinen, ja jos niin on, niin todennäköisin vuotokohde on jompikumpi lasinpesurin pumppu..
Kaikista helpoiten sen saisi selville ottamalla puskurin pois ja kokilemalla lampunpesureita, sit näkis helposti jääkö jompikumi/molemmat vuotamaan..

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 18.12.2005 15:29

Yöllä ei ollu pinta tippunu yhtään... elikkäs se vuotaa jostai letkusta tms.
Kokeiltiin laittaa siihe väliin takasinisku-venttiili..
no pesurit ponnahti ylös ja laski sitte hitaasti alas ja jostain puskurin alareunasta suolti vettä maahan.

Ku jaksais irrottaa sen puskurin, kuinkaha kauhee työ siinäki on...

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 18.12.2005 19:12

Tota mun pitikin kysyy et mihin kohtaa se valuttaa.. Vaik se on kyl vaikee silleenkää paikallistaa, ku se voi pohjamuoveja pitkin valuu mihin vaa..
Kyllähän se melkonen homma on irrottaa se puskuri, ei kyl mikään ylivoimanen.. maskin joutuu irrottaan (sen mis on vw merkki kiinni) ja sen alta löytyy torxeja, lokareista avataan muutama ruuvi, niin ja pohjamuovi täytyy irrottaa.. Muutamia kohteita kartoittaakseni..
Toisaalta, kannattaisi varmaankin viedä johonkin volkkarille korjattavaksi se, koska niissä pumpuissa ei ole juurikaan mitään mitä voisi itse korjata, eli ne on vaihtokamaa.. Ja jos purat keulaa selvittääksesi ensin mistä vuotaa ja sit meet ostaan osia ja vaihdat ne ja kasaat taas.. Siinä on kamala homma, ja jos ei varmaksi tiedä mitä tekee..
Voin huomenna kysellä hintoja tuollaisen pumpun vaihdolle? Jos se nyt sit on se vika.. Epäilen kyllä vahvasti, ei olis eka kerta mk4 golffissa..

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 19.12.2005 14:48

kiitosta :)

Aattelin et jos tiivistäs letkujen saumat sikafleksillä...
Mut kotipaja on ny varattuna eikä pääse muutamaan päivään säätään mitään.

OT:
Vag-com paljasti eilen kauheet määrät vikakoodejaki..
http://tos.pp.fi/koukku/FIAT.txt

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 19.12.2005 19:52

Kyllä sen puskurin saa irrotettua ilman sen kummempia ohjeitakaan, kokeilee vaan mistä on kiinni ja pistää muistiin mistä otti mitäkin irti:)
Moottorissa näkyy olevan imuilman painetunnistimessa katkos tai oikosulku maahan ja imuilman lämpötila tunnistimessa katkos tai oikosulku B+:aan..
Climatronicissa taas jotkin ilmaa ohjaavat läpät sekoilee, mutta tuo "Intermittent" tarkoittanee satunnaista, eli ei varsinaista vikaa..
Ja "osoite 46" eli mukavuusyksikön keskus moduuli herjaa kuskin ovesta, myös satunnaisia vikoja..
Harmi kun on englannin kielellä, ei tuo lontoo taivu ihan 100%:sti;)
Huollossa nuo satunnaiset viat nollattaisiin, ja ajettaisiin pieni lenkki ja kokeiltaisiin kys. laitteita, ja jos vika ei uusisi oltaisiin tyytyväisiä, tai jos uusisi satunnaisena, nollattaisiin se uudestaan..
Nuo moottorin viat kannattaa tarkistuttaa, jos esim. moottorin ohjainlaite ei saa tarkkaa tietoa moottorin saamasta ilmamäärästä, menee seoksen muodostus sekaisin, ja siitä saattaa seurata isompaa vahinkoa.. Bensa autossa esim lambda saattaa kyrvähtää..

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 19.12.2005 21:26

Joopajoo.. nollattiinha me nuo viat samalla.
Kattoo ny tuleeko uudestaan.
Ei ainakaa pikku ajon jälkee ollu mitään.


Missähä tää imuilman painetunnistin sijaitsee?

On mulla tuo Alfamerin korjausopas.. jos sitä puskuria alkaa irrotteleen jossai vaihees.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 19.12.2005 21:41

Jaa-a, taas tuli paha;) Se voi olla samassa kun ilmamassamittari, eli siinä ilmanputsarikotelon ja imusarjan välissä on sellanen putkenpätkä, jossa sojottaa ylöspäin sähköliitin, se saattaa mennä rikki ihan vaan tärinästäkin, ja mitää korjausmahiksia ei oo, eli vaihtokamaa.. Tai sit se on oma anturinsa jossain siinä ilmanputsari -> imausarja akselilla.. Näkemättä on paha sanoo..

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 26.12.2005 15:13

Dodii

Nyt puskuri kävi lattialla... oli helppo ku mikä irrottaa.
Ja oikeen puoleinen lampunpesuri suolti vettä sieltä "sylinterin" juuresta.
Pyh! no pakko ostaa sit uus.

Samalla tuli vahattua kosla.

Jarppa
-
Viestit: 142
Liittynyt: 6.9.2003 23:59

ViestiKirjoittaja Jarppa » 26.12.2005 18:15

^Jos se vuotaa siitä osasta mikä pyörii, niin liimaa se umpeen. Kattoo vaan mistä suunnasta letkut tulee ja sit liimaa siihen asentoonsa sen. Jos se vuotaa sen paineella nousevan suuttimen välistä, niin sitten sille ei voi mitään tehdä. Yhdestä neloskoppasesta korjattiin vastaava vuoto noin ja hyvin toiminu, eikä ole vuotanu sen jälkeen.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 26.12.2005 19:00

Joo siittä nousevan tapin välistä se tursuaa!
Ei saatu millään tota vekotinta auki...
josko siel sisällä ois joku korjausmenetelmä.

Jarppa
-
Viestit: 142
Liittynyt: 6.9.2003 23:59

ViestiKirjoittaja Jarppa » 26.12.2005 19:30

Eipä sitä ehjänä taida saada purettua.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 27.12.2005 16:03

Joo, rikki se menee jos sen avaa.. Eikä siellä mitää korjattavaa ookkaa.. Joko sulla on uus osa hommattuna?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 28.12.2005 0:36

Uus makso 35.. oli eri näköne ku vanha.. on hella kai parannellu tekniikkaa ?


Asennus vei vajaan tunnin... kaikkein työläin on irrottaa se konepellin varmuussalvan vipu.

Se siittä. Ny sitte odotellaan seuraavaa vikaa; koska kuskinpuoleinen pesuri alkaa vuotaan ja koska vänkärin sähkölasi pettää.

On siihe kuukauden sisään jo rahaa mennykki:
-cruise 90€
-pesuri 35€
-sulakkeita ~0,3€
-Lisää vahvistimen virtajohtoja ja liittimiä 10€
-Ovipahvien kiinnitys juttuja 4€
-Ilmanputsarit ~40€
-puhelinkuluja sjoen käyttöautolle 2€ :D

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 2.1.2006 21:30

Dodii..
Löytyhän se uus vika, takalasin pyyhin suoltaa jostain vettä luukun sisään.. ja siittähä onki keskusteltu täällä jo aiemmin.

Et eiku korjaamaan

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.1.2006 6:47

Systerin variantista kaks kertaa korjasin... Ensin vuosi pyyhkijän koneiston juuresta ja seuraavaks jostain lisäjarruvalon läheltä.

Laita letkunkiristimet niihin.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 5.1.2006 13:57

Sielt koneiston juurestaha se vuoti.. Revin koko paskan pois...

vwnut
-
Viestit: 249
Liittynyt: 21.12.2005 17:27

Jostain vuotaa..

ViestiKirjoittaja vwnut » 14.1.2007 22:15

Jonkinaikaa jo arvellut että pissapojan nesteet häviää hiukan liian nopeasti ja nyt alkaa varmistumaan.
Viikossa täysi säiliö hävisi parilla pesu kerralla ja auto huusi lisää nestettä. Täytin kuiteskin vasta viikon päästä täyteen mut säiliössä oli selvästi nestettä, kuitenkin alle mitta-anturin.
Tuli vaan mieleen että vuotaako mitta-anturin juuresta sillä täysi säiliö viikossa meni, mut ei kuiviin kuitenkaan toisen viikon aikana. Eikös se olisi mennyt tyhjäksi jos vuotaisi pesureilta tai muualta letkuista?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 15.1.2007 8:46

Ei mee tyhjäksi... jäi muistaakseni jonkun verran yli etupuolella näkyvän pumpun.

Pyydä kaveri avuksi ja nosta itse pesusuutin vuorollaan ylös. Pyydä kaveria pesemään tuulilasia, valot päällä.

Omastani suihkusi sieltä suuttimen "sylinterin" välistä.

vwnut
-
Viestit: 249
Liittynyt: 21.12.2005 17:27

ViestiKirjoittaja vwnut » 15.1.2007 17:01

Onko G4 variantissa takalasin pyyhkijälle erillinen nestesäiliö vai tuleeko neste edestä? Ei kai omaa säiliötä? Mitä reittiä pitkin letkut tulee?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 15.1.2007 18:09

Onko G4 variantissa takalasin pyyhkijälle erillinen nestesäiliö vai tuleeko neste edestä?


Samasta säiliöstä

Mitä reittiä pitkin letkut tulee?

Ainakin perus golffissa kuskinpuoleisesta läpiviennistä takaluukun sisälle.

vwnut
-
Viestit: 249
Liittynyt: 21.12.2005 17:27

ViestiKirjoittaja vwnut » 15.1.2007 18:47

^Kiitoksia tiedoista! Täytyy huomenna tutkia asioita enemmän vuodon selviämiseksi.

vwnut
-
Viestit: 249
Liittynyt: 21.12.2005 17:27

ViestiKirjoittaja vwnut » 3.2.2007 10:47

Nyt löyty paikka josta vuotaa nesteet pois. Eli juurikin kuskin puoleinen lampunpesuri.
Etunurkassa kerrankin selvä lammikko sinistä nestettä. Nyt vaan miettimään veiskö korjaamolle vai itse.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 3.2.2007 13:17

Nyt vaan miettimään veiskö korjaamolle vai itse.

Puskuri irtoaa 10 minuutissa.. et helppo nakki

Aaltospoika
-
Viestit: 17
Liittynyt: 29.1.2007 14:20

ViestiKirjoittaja Aaltospoika » 17.3.2007 12:12

Terve!

Myös 3BG Passatin etulampunpesuri tuntuu olevan vaihdon tarpeessa. Aamulla huomasin autokatoksen lattialla repsikan puoleisen etupyörän edessä pienen lätäkön. Haju- ja makutestin perusteella se oli pesunestettä. Käsi just mahtu kokeilemaan konehuoneen puolelta ja sen pesuyksikön persus oli märkä.

Ei tunnu valuttavan, jos auto seisoo ja sitten käy ajamassa, jos ei käytä ajovaloja päällä ja pese ajovaloja. Luulen, että se vuoto on jossakin pesurinrungon osassa.

Otetaan käsittelyyn, kun ehditään. Pitää kokeilla ensin ottamalla pohjasta suojalevy pois ja jos ei riitä, niin sitten tiputtaa etupuskuri pois. Ei tuo pesuyksikkö sitten tule Passatissa millään pakettina ulos, jos saisi hakaset tms taivutettua pois? Olisi ollut saksalaisen insinöörityön loistohetki, jos saisi tuon paketin livautettua pois käden käänteessä.

Kumma, ettei nuo kestä tuon pidempään. Eri juttu olisi, jos pakkasella olisi jäätynyt ja sitten vuotanut.

bedro
-
Viestit: 15
Liittynyt: 25.10.2010 22:54

ViestiKirjoittaja bedro » 8.11.2010 10:53

Itsellä kanssa ruvennut vuotamaan nelos koppasesta pissapojan nesteet maahan. Nestettä tulee molemmista etukulmista renkaan viereen. Onkohan juurikin nuo lampunpesimet vuodon syy? Pystyykö noita pelkkiä lampunpesimien nesteletkuja ottamaan irti, jotta vuodon saisi loppumaan?

Antto-
-
Viestit: 886
Liittynyt: 1.10.2006 1:05

ViestiKirjoittaja Antto- » 8.11.2010 11:26

Borasta oon vaihtanu yhden lampunpesurin painesylinterin ja 3b passatista vaihtanu molemmat. Luultavasti semmonen menny. Semmosen vaihto on ihan helppo homma. 30min siinä about aikaa tuhlaantuu.

apo-87
-
Viestit: 12
Liittynyt: 3.5.2010 9:09

ViestiKirjoittaja apo-87 » 9.11.2010 9:08

itelläkin toi borassa kuskinpuolen pesuri vuotaa joten paljonkohan tommonen etuvalon pesuri suutin maksaa siis se joka nousee puskurista ylös?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 9.11.2010 9:49

^Jos muistan oikein; se on kaksi osainen, eli se suutin on erikseen ja nouseva "sylinteri" tais maksaa jonku 20-30€?

bedro
-
Viestit: 15
Liittynyt: 25.10.2010 22:54

ViestiKirjoittaja bedro » 9.11.2010 10:45

Vikaa tutkittu tarkemmin ja kuskin puolen lampunpesin vuotaa. Otin letkut irti, jolloin vuoto loppui mutta mutta... Repsikan puoli jatkaa valuttamista maahan. Millainen homma tuon pissapojan säiliön irroitus on? Pääsisi näin paremmin tutkimaan vuotoa.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 9.11.2010 14:29

Heh, täälläkin vuotaa kuskin puolen lampun pesuri... Pitääpä korjata... :D

Parre
-
Viestit: 72
Liittynyt: 14.10.2010 21:43

ViestiKirjoittaja Parre » 29.11.2010 21:44

Pissa poikaa vuotaa täälläkin kans :) no, oikealla puolella vuotaa että purkki menee tyhjäksi..
Voiko oikean puoleinen ajovalopesurin letku poistaa? Vuoto tulee juuri sietltä pumpusta..
Apua!

disutus
-
Viestit: 87
Liittynyt: 29.8.2010 10:32

ViestiKirjoittaja disutus » 9.11.2011 17:06

Itsellänikin vuotaa 3b passatissa pissapojan säiliöt tyhjäksi, jos on ajovalojenpumpun sähköpistoke kiinni. Ei ala heti vuotamaan, kun säiliöt täyttää, vaan sen jälkeen kun on ensimäisen kerran pessyt ajovalot.

Taitaa minullakin olla vika tuossa kuskinpuolen pesurissa, kun se ei laskeudu ihan alas.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa