Pissapoika vuotaa, IV Golf - syy lampunpesuri
Valvoja: ffp jäsenet
Pissapoika vuotaa, IV Golf - syy lampunpesuri
Jaha, nyt sitten ensimmäinen (toinen) vika havaittu parin viikon omistuksen jälkeen...
Ihmettelin aikani ku jatkuvasti pesunesteen merkkivalo säikäytti kesken ajon, nyt tallissa oli iso lammikko omena-esanssilta tuoksuvaa vettä... siinä se.
Mistähän sitä alkaisi paikallistamaan vikaa...?
Kyllä mun vanha kolmoskolopallo oli ehkäpä viattomampi ;)
Vika jonka sain korjattua oli akun päällä oleva 30A:n sulake, joka oli kärtsänny ja sulattanu muovia ja hapettunu sulakepesään kiinni.
Pitää olettaa et toimii viel...
Ihmettelin aikani ku jatkuvasti pesunesteen merkkivalo säikäytti kesken ajon, nyt tallissa oli iso lammikko omena-esanssilta tuoksuvaa vettä... siinä se.
Mistähän sitä alkaisi paikallistamaan vikaa...?
Kyllä mun vanha kolmoskolopallo oli ehkäpä viattomampi ;)
Vika jonka sain korjattua oli akun päällä oleva 30A:n sulake, joka oli kärtsänny ja sulattanu muovia ja hapettunu sulakepesään kiinni.
Pitää olettaa et toimii viel...
Viimeksi muokannut tos, 15.1.2007 8:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vaihtoehtoja:
-pesunestesäiliö
-pesunestesäiliön tiiviiste (säiliön pohjassa)
-pesunesteen letkut
-pesunestepumppu(?)
Ilmeisesti ainakin tuo pesunestesäiliön kuminen tiiviste hapertuu aika herkästi muissa konsernin tuotteissa, ainakin vähän vanhemmissa (kuultu merkkiliikkeen huoltoneuvojalta). Voihan tietty olla, että jokin em. mainituista paikoista on haljennut/muuten mennyt rikki jäätymisen johdosta.
En tiedä minkälainen systeemi IV Golfissa on, mutta ainakin C4 Audissa lisäksi voitaisiin mainita konepellin alapuolella kulkevat letkut (siis, jotka johtavat pesureille). Liitokset ovat aika heikkoja, ja letkujen päät irtoavat herkästi toisistaan.
Kaikki tämä siis amatöörin näkökulmasta.
-pesunestesäiliö
-pesunestesäiliön tiiviiste (säiliön pohjassa)
-pesunesteen letkut
-pesunestepumppu(?)
Ilmeisesti ainakin tuo pesunestesäiliön kuminen tiiviste hapertuu aika herkästi muissa konsernin tuotteissa, ainakin vähän vanhemmissa (kuultu merkkiliikkeen huoltoneuvojalta). Voihan tietty olla, että jokin em. mainituista paikoista on haljennut/muuten mennyt rikki jäätymisen johdosta.
En tiedä minkälainen systeemi IV Golfissa on, mutta ainakin C4 Audissa lisäksi voitaisiin mainita konepellin alapuolella kulkevat letkut (siis, jotka johtavat pesureille). Liitokset ovat aika heikkoja, ja letkujen päät irtoavat herkästi toisistaan.
Kaikki tämä siis amatöörin näkökulmasta.
Luultavasti sulta on jääny jompikumpi ajovalonpesuri vuotamaan, niinkuin datamake tuolla aiemmin sanoi..
Noissa kun nuo pesurit ei pese päivävaloilla.. Ja jos ajelee vain päivävaloilla niin pesurin pumput (kummassakin ajovalonpesurissa oma) jumittuvat, ja sitten kun niitä käyttää, jää jompikumpi tai molemmat vuotamaan..
Noissa kun nuo pesurit ei pese päivävaloilla.. Ja jos ajelee vain päivävaloilla niin pesurin pumput (kummassakin ajovalonpesurissa oma) jumittuvat, ja sitten kun niitä käyttää, jää jompikumpi tai molemmat vuotamaan..
Tuos kuva: http://tos.pp.fi/koukku/pissapoika.jpg
Tukin aamulla jeesusteipillä ton liitoksen... ei ollu pinta laskenu ainakaa vielä!
Yöllä oli laskenu tuon merkin verran, letkut oli sillo yhdes.
Sit ku se tyhjenee nii pinta on tasolla:
http://tos.pp.fi/koukku/pissapoika2.jpg
Tukin aamulla jeesusteipillä ton liitoksen... ei ollu pinta laskenu ainakaa vielä!
Yöllä oli laskenu tuon merkin verran, letkut oli sillo yhdes.
Sit ku se tyhjenee nii pinta on tasolla:
http://tos.pp.fi/koukku/pissapoika2.jpg
Jaa-a, nyt pistit pahan..
Ootko kattonut sen toisen pumpun liitoksen? Noita pumppujahan on siis kaksi, ajovalonpesureille oma ja lasinpesureille oma.. (ajovalonpesurit tarvii kovemman paineen..) Toinen pumppu voi olla tossa kakkos kuvassa tuon piirtämäs viivan vieressä, siin näkyy sähköliitin..
Onko nestepinta muuten laskenut sen jälkeen kun teippasit letkun?
Ootko kattonut sen toisen pumpun liitoksen? Noita pumppujahan on siis kaksi, ajovalonpesureille oma ja lasinpesureille oma.. (ajovalonpesurit tarvii kovemman paineen..) Toinen pumppu voi olla tossa kakkos kuvassa tuon piirtämäs viivan vieressä, siin näkyy sähköliitin..
Onko nestepinta muuten laskenut sen jälkeen kun teippasit letkun?
Toinen pumppu on polttoaineen suodattimen puolella... ja sinnekki väliin surrattu sikafleksiä...
Tuo kuvas näkyvä pumppu on just se lampunpesuri
ja vasemmalla nestemäärän anturi.
Pinta ei ollu laskenu pari tuntia sitte ku kävin tarkastamas, aamul näkee paremmin.
Mietin jos se tyhjäis sitä "lappoamalla" ku ne letkut on siel alhaalla ja sit jos se vuotaa jostain, nii sinne tulee alipaine; joka vetää lisää ja lisää vettä maahan ?
Tuo kuvas näkyvä pumppu on just se lampunpesuri
ja vasemmalla nestemäärän anturi.
Pinta ei ollu laskenu pari tuntia sitte ku kävin tarkastamas, aamul näkee paremmin.
Mietin jos se tyhjäis sitä "lappoamalla" ku ne letkut on siel alhaalla ja sit jos se vuotaa jostain, nii sinne tulee alipaine; joka vetää lisää ja lisää vettä maahan ?
Säiliöön ei mielestäni pysty syntymään alipainetta, ainakaan pysyvää sellasta.. Korkki ei ole niin tiivis, ja siinä on muutama pienen pieni reikä juuri tuon estämiseksi.. Ja se alipainehan vetäisi nestettä takaisin säiliöön..
Toi lappo voi olla mahdollinen, ja jos niin on, niin todennäköisin vuotokohde on jompikumpi lasinpesurin pumppu..
Kaikista helpoiten sen saisi selville ottamalla puskurin pois ja kokilemalla lampunpesureita, sit näkis helposti jääkö jompikumi/molemmat vuotamaan..
Toi lappo voi olla mahdollinen, ja jos niin on, niin todennäköisin vuotokohde on jompikumpi lasinpesurin pumppu..
Kaikista helpoiten sen saisi selville ottamalla puskurin pois ja kokilemalla lampunpesureita, sit näkis helposti jääkö jompikumi/molemmat vuotamaan..
Yöllä ei ollu pinta tippunu yhtään... elikkäs se vuotaa jostai letkusta tms.
Kokeiltiin laittaa siihe väliin takasinisku-venttiili..
no pesurit ponnahti ylös ja laski sitte hitaasti alas ja jostain puskurin alareunasta suolti vettä maahan.
Ku jaksais irrottaa sen puskurin, kuinkaha kauhee työ siinäki on...
Kokeiltiin laittaa siihe väliin takasinisku-venttiili..
no pesurit ponnahti ylös ja laski sitte hitaasti alas ja jostain puskurin alareunasta suolti vettä maahan.
Ku jaksais irrottaa sen puskurin, kuinkaha kauhee työ siinäki on...
Tota mun pitikin kysyy et mihin kohtaa se valuttaa.. Vaik se on kyl vaikee silleenkää paikallistaa, ku se voi pohjamuoveja pitkin valuu mihin vaa..
Kyllähän se melkonen homma on irrottaa se puskuri, ei kyl mikään ylivoimanen.. maskin joutuu irrottaan (sen mis on vw merkki kiinni) ja sen alta löytyy torxeja, lokareista avataan muutama ruuvi, niin ja pohjamuovi täytyy irrottaa.. Muutamia kohteita kartoittaakseni..
Toisaalta, kannattaisi varmaankin viedä johonkin volkkarille korjattavaksi se, koska niissä pumpuissa ei ole juurikaan mitään mitä voisi itse korjata, eli ne on vaihtokamaa.. Ja jos purat keulaa selvittääksesi ensin mistä vuotaa ja sit meet ostaan osia ja vaihdat ne ja kasaat taas.. Siinä on kamala homma, ja jos ei varmaksi tiedä mitä tekee..
Voin huomenna kysellä hintoja tuollaisen pumpun vaihdolle? Jos se nyt sit on se vika.. Epäilen kyllä vahvasti, ei olis eka kerta mk4 golffissa..
Kyllähän se melkonen homma on irrottaa se puskuri, ei kyl mikään ylivoimanen.. maskin joutuu irrottaan (sen mis on vw merkki kiinni) ja sen alta löytyy torxeja, lokareista avataan muutama ruuvi, niin ja pohjamuovi täytyy irrottaa.. Muutamia kohteita kartoittaakseni..
Toisaalta, kannattaisi varmaankin viedä johonkin volkkarille korjattavaksi se, koska niissä pumpuissa ei ole juurikaan mitään mitä voisi itse korjata, eli ne on vaihtokamaa.. Ja jos purat keulaa selvittääksesi ensin mistä vuotaa ja sit meet ostaan osia ja vaihdat ne ja kasaat taas.. Siinä on kamala homma, ja jos ei varmaksi tiedä mitä tekee..
Voin huomenna kysellä hintoja tuollaisen pumpun vaihdolle? Jos se nyt sit on se vika.. Epäilen kyllä vahvasti, ei olis eka kerta mk4 golffissa..
kiitosta :)
Aattelin et jos tiivistäs letkujen saumat sikafleksillä...
Mut kotipaja on ny varattuna eikä pääse muutamaan päivään säätään mitään.
OT:
Vag-com paljasti eilen kauheet määrät vikakoodejaki..
http://tos.pp.fi/koukku/FIAT.txt
Aattelin et jos tiivistäs letkujen saumat sikafleksillä...
Mut kotipaja on ny varattuna eikä pääse muutamaan päivään säätään mitään.
OT:
Vag-com paljasti eilen kauheet määrät vikakoodejaki..
http://tos.pp.fi/koukku/FIAT.txt
Kyllä sen puskurin saa irrotettua ilman sen kummempia ohjeitakaan, kokeilee vaan mistä on kiinni ja pistää muistiin mistä otti mitäkin irti:)
Moottorissa näkyy olevan imuilman painetunnistimessa katkos tai oikosulku maahan ja imuilman lämpötila tunnistimessa katkos tai oikosulku B+:aan..
Climatronicissa taas jotkin ilmaa ohjaavat läpät sekoilee, mutta tuo "Intermittent" tarkoittanee satunnaista, eli ei varsinaista vikaa..
Ja "osoite 46" eli mukavuusyksikön keskus moduuli herjaa kuskin ovesta, myös satunnaisia vikoja..
Harmi kun on englannin kielellä, ei tuo lontoo taivu ihan 100%:sti;)
Huollossa nuo satunnaiset viat nollattaisiin, ja ajettaisiin pieni lenkki ja kokeiltaisiin kys. laitteita, ja jos vika ei uusisi oltaisiin tyytyväisiä, tai jos uusisi satunnaisena, nollattaisiin se uudestaan..
Nuo moottorin viat kannattaa tarkistuttaa, jos esim. moottorin ohjainlaite ei saa tarkkaa tietoa moottorin saamasta ilmamäärästä, menee seoksen muodostus sekaisin, ja siitä saattaa seurata isompaa vahinkoa.. Bensa autossa esim lambda saattaa kyrvähtää..
Moottorissa näkyy olevan imuilman painetunnistimessa katkos tai oikosulku maahan ja imuilman lämpötila tunnistimessa katkos tai oikosulku B+:aan..
Climatronicissa taas jotkin ilmaa ohjaavat läpät sekoilee, mutta tuo "Intermittent" tarkoittanee satunnaista, eli ei varsinaista vikaa..
Ja "osoite 46" eli mukavuusyksikön keskus moduuli herjaa kuskin ovesta, myös satunnaisia vikoja..
Harmi kun on englannin kielellä, ei tuo lontoo taivu ihan 100%:sti;)
Huollossa nuo satunnaiset viat nollattaisiin, ja ajettaisiin pieni lenkki ja kokeiltaisiin kys. laitteita, ja jos vika ei uusisi oltaisiin tyytyväisiä, tai jos uusisi satunnaisena, nollattaisiin se uudestaan..
Nuo moottorin viat kannattaa tarkistuttaa, jos esim. moottorin ohjainlaite ei saa tarkkaa tietoa moottorin saamasta ilmamäärästä, menee seoksen muodostus sekaisin, ja siitä saattaa seurata isompaa vahinkoa.. Bensa autossa esim lambda saattaa kyrvähtää..
Jaa-a, taas tuli paha;) Se voi olla samassa kun ilmamassamittari, eli siinä ilmanputsarikotelon ja imusarjan välissä on sellanen putkenpätkä, jossa sojottaa ylöspäin sähköliitin, se saattaa mennä rikki ihan vaan tärinästäkin, ja mitää korjausmahiksia ei oo, eli vaihtokamaa.. Tai sit se on oma anturinsa jossain siinä ilmanputsari -> imausarja akselilla.. Näkemättä on paha sanoo..
^Jos se vuotaa siitä osasta mikä pyörii, niin liimaa se umpeen. Kattoo vaan mistä suunnasta letkut tulee ja sit liimaa siihen asentoonsa sen. Jos se vuotaa sen paineella nousevan suuttimen välistä, niin sitten sille ei voi mitään tehdä. Yhdestä neloskoppasesta korjattiin vastaava vuoto noin ja hyvin toiminu, eikä ole vuotanu sen jälkeen.
Uus makso 35.. oli eri näköne ku vanha.. on hella kai parannellu tekniikkaa ?
Asennus vei vajaan tunnin... kaikkein työläin on irrottaa se konepellin varmuussalvan vipu.
Se siittä. Ny sitte odotellaan seuraavaa vikaa; koska kuskinpuoleinen pesuri alkaa vuotaan ja koska vänkärin sähkölasi pettää.
On siihe kuukauden sisään jo rahaa mennykki:
-cruise 90€
-pesuri 35€
-sulakkeita ~0,3€
-Lisää vahvistimen virtajohtoja ja liittimiä 10€
-Ovipahvien kiinnitys juttuja 4€
-Ilmanputsarit ~40€
-puhelinkuluja sjoen käyttöautolle 2€ :D
Asennus vei vajaan tunnin... kaikkein työläin on irrottaa se konepellin varmuussalvan vipu.
Se siittä. Ny sitte odotellaan seuraavaa vikaa; koska kuskinpuoleinen pesuri alkaa vuotaan ja koska vänkärin sähkölasi pettää.
On siihe kuukauden sisään jo rahaa mennykki:
-cruise 90€
-pesuri 35€
-sulakkeita ~0,3€
-Lisää vahvistimen virtajohtoja ja liittimiä 10€
-Ovipahvien kiinnitys juttuja 4€
-Ilmanputsarit ~40€
-puhelinkuluja sjoen käyttöautolle 2€ :D
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jostain vuotaa..
Jonkinaikaa jo arvellut että pissapojan nesteet häviää hiukan liian nopeasti ja nyt alkaa varmistumaan.
Viikossa täysi säiliö hävisi parilla pesu kerralla ja auto huusi lisää nestettä. Täytin kuiteskin vasta viikon päästä täyteen mut säiliössä oli selvästi nestettä, kuitenkin alle mitta-anturin.
Tuli vaan mieleen että vuotaako mitta-anturin juuresta sillä täysi säiliö viikossa meni, mut ei kuiviin kuitenkaan toisen viikon aikana. Eikös se olisi mennyt tyhjäksi jos vuotaisi pesureilta tai muualta letkuista?
Viikossa täysi säiliö hävisi parilla pesu kerralla ja auto huusi lisää nestettä. Täytin kuiteskin vasta viikon päästä täyteen mut säiliössä oli selvästi nestettä, kuitenkin alle mitta-anturin.
Tuli vaan mieleen että vuotaako mitta-anturin juuresta sillä täysi säiliö viikossa meni, mut ei kuiviin kuitenkaan toisen viikon aikana. Eikös se olisi mennyt tyhjäksi jos vuotaisi pesureilta tai muualta letkuista?
-
- -
- Viestit: 17
- Liittynyt: 29.1.2007 14:20
Terve!
Myös 3BG Passatin etulampunpesuri tuntuu olevan vaihdon tarpeessa. Aamulla huomasin autokatoksen lattialla repsikan puoleisen etupyörän edessä pienen lätäkön. Haju- ja makutestin perusteella se oli pesunestettä. Käsi just mahtu kokeilemaan konehuoneen puolelta ja sen pesuyksikön persus oli märkä.
Ei tunnu valuttavan, jos auto seisoo ja sitten käy ajamassa, jos ei käytä ajovaloja päällä ja pese ajovaloja. Luulen, että se vuoto on jossakin pesurinrungon osassa.
Otetaan käsittelyyn, kun ehditään. Pitää kokeilla ensin ottamalla pohjasta suojalevy pois ja jos ei riitä, niin sitten tiputtaa etupuskuri pois. Ei tuo pesuyksikkö sitten tule Passatissa millään pakettina ulos, jos saisi hakaset tms taivutettua pois? Olisi ollut saksalaisen insinöörityön loistohetki, jos saisi tuon paketin livautettua pois käden käänteessä.
Kumma, ettei nuo kestä tuon pidempään. Eri juttu olisi, jos pakkasella olisi jäätynyt ja sitten vuotanut.
Myös 3BG Passatin etulampunpesuri tuntuu olevan vaihdon tarpeessa. Aamulla huomasin autokatoksen lattialla repsikan puoleisen etupyörän edessä pienen lätäkön. Haju- ja makutestin perusteella se oli pesunestettä. Käsi just mahtu kokeilemaan konehuoneen puolelta ja sen pesuyksikön persus oli märkä.
Ei tunnu valuttavan, jos auto seisoo ja sitten käy ajamassa, jos ei käytä ajovaloja päällä ja pese ajovaloja. Luulen, että se vuoto on jossakin pesurinrungon osassa.
Otetaan käsittelyyn, kun ehditään. Pitää kokeilla ensin ottamalla pohjasta suojalevy pois ja jos ei riitä, niin sitten tiputtaa etupuskuri pois. Ei tuo pesuyksikkö sitten tule Passatissa millään pakettina ulos, jos saisi hakaset tms taivutettua pois? Olisi ollut saksalaisen insinöörityön loistohetki, jos saisi tuon paketin livautettua pois käden käänteessä.
Kumma, ettei nuo kestä tuon pidempään. Eri juttu olisi, jos pakkasella olisi jäätynyt ja sitten vuotanut.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa