Miten tunnistaa viallinen vetonivel?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

sms
-
Viestit: 190
Liittynyt: 4.5.2005 9:13

Miten tunnistaa viallinen vetonivel?

ViestiKirjoittaja sms » 11.11.2005 13:28

Ongelma on seuraava:
ääntä (klunksutus tjsp) kuuluu, lähde ei varmasti selvillä. Ääni on renkaiden kanssa samassa tahdissa, joten vain laakerit, vetarit ja laatikon perä voivat olla syypäitä. Ääni voimistuu kun rattia kääntää.

Eli jos nyt otan vetarit irti niin onko niitä käsin pyörittelemällä ja _varovasti_ kääntelemällä mahdollista todeta viallisuus?

Jotenkin vain ei kuulosta laakerivialta se ääni mutta ken tietää. Laatikkoa en vielä halua edes ajatella (tosin täytyy ainakin öljyt siitä tarkistaa mahd. pian).

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 11.11.2005 19:44

jös kääntäessä kuuluu ni veikkaisin vetarin niveliä.. jos kuuluu jo suoraan ajaessa ni kannattaa vaihtaa piakkoin ennenku menee ihan vituiks ja oot ojassa, sikäli mikäli vetaris vika.. ite yritän huomenna päästä nosturille tutkimaan omasta noita kun kuulu helvetillinen jurnutus. alkaa jo tuntemattomat tulee sanomaan et sul on jotain vikaa tos.. ihaks totta...

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 11.11.2005 20:08

Kysymys 1:

Kuuluuko ääni kun käännät vauhdissa vasemmalle tai oikealle?

Kysymys 2:

Kuuluuko äänisuoraa ajaessa jos kuluu. Onko ääni juriseva ääni vas tai oikealta?

Jatkoa äskeiseen. Tuntuuko kiihdyttäessä? Eli lonksahteluna tjsp. Silloin kyseessä voisi olla vetarin sisäpää.

Itse en ainakaan diagnoosia osaisi tehdä vetari kädessä. Kait sen
silleinkin voisi paikalistaa?

Helpoimmalla pääset kun menet johonki ei pakosti merkkiliike vaan joku autokorjaamo. Ja asentaja käy autolla lenkin heittämässä.

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 11.11.2005 20:44

n.90% varmuudella tiedän että on vetari paskana ja viel kuskin puolelta.aattelin nyt kattoo kun ilmatteeks nosturille saa ni onko kumit ehkät enkä oo viel ton auton pohjaa muutenkaa päässy kunnol tutkimaa

sms
-
Viestit: 190
Liittynyt: 4.5.2005 9:13

ViestiKirjoittaja sms » 11.11.2005 20:50

#1 kyllä
#2 kyllä, vasemmalta

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 11.11.2005 21:38

Mulla ei itse asiassa kuulunut pahemmin ääntä käännyttäessä vaan etupää vaan ravisti ajaessa. Vatkaus vaan paheni loppua kohti. Meni aika tiukille toi vaihto kun kävin ostamassa uuden nivelen ja ajoin kotiin niin veti viimeisen henkäyksensä pihaan käännyttäessä. Viimeiset 20 m piti työntää talliin :-)

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 11.11.2005 23:09

Veikkaisin kyllä pyöränlaakeria jos suoraa ajaessa kuuluu. Tai vetarin sisäpää. Eli kun käännät vasemmalle niin ääni kuuluu oikealta. ja toisinpäin.

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 12.11.2005 10:21

emmä tiiä mikä siel runksuttaa, mut vetaria epäilen.kuuluu vaan kun kääntää vasemmalle toi jurina.no kohta selviää

P.U.Pilli
-
Viestit: 22
Liittynyt: 2.5.2005 17:48

ViestiKirjoittaja P.U.Pilli » 14.11.2005 1:27

Minun G2:stani kuuluu jurinaa etuoikealta vain moottorijarrutuksen aikana, veto päällä ei. Pahenee kun kääntää vasemmalle. Tunnistaako joku?

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 14.11.2005 11:14

hahaa mulla olikkin pyörän laakeri paskana..

Minun G2:stani kuuluu jurinaa etuoikealta vain moottorijarrutuksen aikana, veto päällä ei. Pahenee kun kääntää vasemmalle. Tunnistaako joku?


veikkaan että sullakin on laakerissa liikaa väljää.. kannattaa suosiolla vaihtaa kun vanhaa laakeria ei yleensä kannata kiristää. me vähän käännettii pulttii kireemmälle ni paheni vaan jurina.

JUMA
-
Viestit: 539
Liittynyt: 24.6.2005 14:40

jurnutusta

ViestiKirjoittaja JUMA » 15.11.2005 21:57

Mulla samoja "ääniä" päästelee kuskin puolelta. Suoraan ajettaessa (vauhdissa) kuuluu ja kun rattia kääntää vasemmalle niin voimistuu, jopa niin että lattia tärisee, mutta kun kääntää rattia hieman oikealle niin hiljenee ihan normaaliksi... Luulen, että pyöränlaakeri...tai EHKÄ alapallonivel...autolla ajettu 190tkm, mitä muilla on ajettu, joilla samat ongelmat?? Torstaina menee pajalle... saas nährä miten käy....

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 15.11.2005 22:13

340tkm ajettu =)

veikkaisin laakeria.. se on helppo todeta kun tunkkaa pyörän ilmaan ja heiluttelee sitä. pien välys pitää olla mut ei liikaa

JUMA
-
Viestit: 539
Liittynyt: 24.6.2005 14:40

väljyyttä

ViestiKirjoittaja JUMA » 16.11.2005 11:06

kokeilin sillain, niin tuntui ylä-alasuunnassa väljyyttä, mutta en oikein oo varma oliko sivusuunnassakin...siksi en vielä sulje pois ajatusta alapallonivelestä, ennenkuin se on varma... huomenna asia selviää.

JUMA
-
Viestit: 539
Liittynyt: 24.6.2005 14:40

laakeri

ViestiKirjoittaja JUMA » 17.11.2005 17:23

No nyt on taas auto kunnossa... laakeri oli finaalissa... =) Loppui JURNUTUS! =) Kyllä taas kelpaa!

Juse
-
Viestit: 75
Liittynyt: 23.7.2003 10:33

ViestiKirjoittaja Juse » 4.1.2006 7:38

Minulla kuuluu myös tuota jurinaa. Mutta vain suoraan ajettaessa n.60 - 80 vauhdissa. Jos vauhdissa kääntää oikealle tai vasemmalle niin jurina loppuu. Takalaakereista ei pitäisi olla kyse, koska toinen on jo vaihdettu ja toisessa ei ainakaan väljää tuntunut. Mistähän tuota vikaa osaisi etsiä? Mitään kolinoita ei mistään kuulu..

miiol
-
Viestit: 29
Liittynyt: 9.8.2005 21:07

ViestiKirjoittaja miiol » 5.1.2006 17:29

mulla kuulu klonksahtelua kiihdyttäessä, moottori jarrutuksessa ja vasemmalle kääntäessä. vikaa mietin ja etsin monta paivää ja osia uusin autoon( kaikki nivelet, laakerit eteen, kallistuksen vakaajan puslat, jarrupalat "muuten vaan") eikä kolina loppunu, viimeisenä vaihoin raidetangon päät ja kolina loppu. väljää oli 3-4 milliä. ihme ku ei hajonnu tien päälle

Rode
-
Viestit: 200
Liittynyt: 6.8.2003 14:48

ViestiKirjoittaja Rode » 9.7.2006 21:04

Mulla oli Audista molemmat etupyörien laakerit hajallaan. Erikoista, että molemmat. Oireet olivat samat, elikkä vasemmalle kääntäessä jurnutus/ulina voimistui ja suoraan mentäessä kuului vähän vaimeammin. Myös ratissa tuntui värinää, kun piti kiinni ratin keskiosan tienoilta. Eipä tunnu enää, mutta jokin siellä vielä hyvin vaimeasti ääntelee. Vaikea hahmottaa, että tuleeko ääni kuluneista renkaista vai kenties jommasta kummasta sisemmästä vetonivelestä. Ääni kuuluu taajamanopeuksissa sekä maantiellä.

Tuon laakerirempan yhteydessä herkisteltiin iskareiden yläpäänlaakereita kun olivat vähän lian ja ruosteen peitossa. Sen jälkeen rupesi kuulumaan kovia kolahduksia jyrkästi käänneltäessä, esim. parkkipaikalla. Ohjauskin on normaalia jäykempi. No nuo yläpäät menevät vaihtoon.

Rode
-
Viestit: 200
Liittynyt: 6.8.2003 14:48

ViestiKirjoittaja Rode » 24.7.2006 21:16

No nyt on sitten vaihdettu etuiskareiden yläpäät kaikkine lautasineen (lautaset ruostuneet puhki), mutta eipäs se klonksahtelu hävinnyt mihinkään. Edelleenkin jyrkästi käänneltäessä kalahtelee ja kolahtelee. Tarkistin kallistuksenvakaajan kiinnikkeet ja puslat, mutta ei niissäkään mitään ollut. Viallisen vetonivelen ääneksi tämä on aivan liian voimakas ja "terävä". Sisemmät raidetangonpäätkin tuntuvat jämäköiltä ja uloimpien vaihdosta ei ole pitkä aika. Mitähän mahdollisia vaihtoehtoja vielä voisi olla??

-Timo-
-
Viestit: 215
Liittynyt: 3.8.2005 0:50

ViestiKirjoittaja -Timo- » 24.7.2006 22:25

Ootko miten äskettäin vaihtanu moottorin tukikumit?
klonksahtelua kiihdyttäessä, moottori jarrutuksessa

Tarkista, jos tuollaista esim ilmenee.

lep4ste
-
Viestit: 542
Liittynyt: 22.8.2004 15:46

ViestiKirjoittaja lep4ste » 24.7.2006 23:53

isäukon jetassa oli samanlaista vikaa ja joku oli meinannu vetoakselia mutta tiiä sitte, ei keretty vaihtaa sitä ja kokeilla ku auto meni paaliin!

Rode
-
Viestit: 200
Liittynyt: 6.8.2003 14:48

ViestiKirjoittaja Rode » 25.7.2006 17:04

Ootko miten äskettäin vaihtanu moottorin tukikumit?

Enpä ole koskaan vaihtanut. Mites moottorin tukikumet tähän liittyy?

k1mmo
-
Viestit: 30
Liittynyt: 22.7.2005 23:00

ViestiKirjoittaja k1mmo » 25.7.2006 17:08

Mulla jetassa kuuluu 2vaihteella ja vasemalle käännyttäessä kauhee rohina. Mistä vois johtuu väljää ei oo mistään löytyny eikä täristä ja kaikki pelaa niinku pitää.

-Timo-
-
Viestit: 215
Liittynyt: 3.8.2005 0:50

ViestiKirjoittaja -Timo- » 25.7.2006 17:39

Mites moottorin tukikumet tähän liittyy?


Mulla kolinat vähentyi kun vaihdoin nuo.

Rode
-
Viestit: 200
Liittynyt: 6.8.2003 14:48

ViestiKirjoittaja Rode » 25.7.2006 18:17

Mutta en kyllä usko, että tässä tapauksessa kolahtelu johtuis moottorin tukikumeista. Se kolahtelu kuuluu muuten eniten vasemmalle käännettäessä, oli auto sitten paikallaan tai hiljaan ajettaessa. Eli aina silloin, kun ohjaus (tehostamaton) on jäykkä.

megamagnum
-
Viestit: 40
Liittynyt: 5.1.2004 21:07

vetariko ?

ViestiKirjoittaja megamagnum » 26.7.2006 9:57

Mulla on kuulunut ocusta jo jonkin aikaa ja nimenomaan kuskin puolen eturenkaasta (oletus) sellasta jurnuttavaa ääntä. Ääni alkaa jo kuulumaan 40km/h vauhdissa tosin hiljaisena. Eikä se itseasiassa siitä muutu nopeuden muutoksen mukaankaan. Luulin että laakeri olisi ollut sökö ja vaihdoin sen toissapäivänä ja samalla alapallo nivelen kun sellanen uusi sattui olemaan.
Aikasemmin vaihtanut kummatkin raidetangot, kuskin puolella välystä oli tosi reippaasti ja vaikutti ohjaukseen. Nyt ohjaus kunnossa mutta tuo ikävä ääni ei kadonnut minnekkään.
Ääni voimistuu jarrutettaessa. Mutta toisaalta kun kääntää vasemmalle niin sillonkin se vähän voimistuu mutta ei läheskään niin paljoa mitä jarrutettaessa.
Laakeria vaihtaessani nytkyttelin ja vääntelin ulompaa vetarin päätä eikä siinä tuntunut oikeestaan mitään ihmeellistä.
Tuntuu kuin jarrut laahaisi tai jotain mutta ei ne sitä kyllä tee. Jarrusatula tosin heiluu jonkin verran ja ajattelinkin että voiskos se aiheuttaa tuo jurnutuksen jarrujen kautta ja eteenkin jarruttaessa. Uudet "kumipuslat" kävin ostamassa mutta niitä en oo vielä vaihtanut.


Joten onkos jollain muulla ollut vastaavanlaista probleemaa ?

Rode
-
Viestit: 200
Liittynyt: 6.8.2003 14:48

ViestiKirjoittaja Rode » 26.7.2006 18:13

Olisikos mahdollista, että etujousi pääsisi liikkumaan alalautasessa pyöriä käännettäessä? Nimittäin kun se ääni on sen verran kova (ohikulkijatkin kääntyvät katsomaan), että se voisi tulla jousesta. Ne alajousilautaset alkavat olla vaihtokunnossa, ovat ruosteessa ja vasempaan lautaseen on jo syöpynyt pieniä reikiäkin.

Rode
-
Viestit: 200
Liittynyt: 6.8.2003 14:48

ViestiKirjoittaja Rode » 26.7.2006 18:25

Ääni voimistuu jarrutettaessa. Mutta toisaalta kun kääntää vasemmalle niin sillonkin se vähän voimistuu mutta ei läheskään niin paljoa mitä jarrutettaessa.


megamagnum: Jos se ääni kuuluu voimakkaammin vasemmalle käännettäessä, niin silloinhan oikeanpuoleisen laakerin pitäisi olla sökö. Jos pidät ratin keskikohdalta kiinni vaikkapa maantienopeudessa, niin tuntuuko huomattavaa värinää? Nimittäin oman Audin ratissa tuntui värinää ja se loppui kun vaihdettiin uudet etulaakerit.

megamagnum
-
Viestit: 40
Liittynyt: 5.1.2004 21:07

ViestiKirjoittaja megamagnum » 26.7.2006 21:08

Rode: Vänkärin paikalla kun istuupi niin ei minkäänlaista ylimääräistä ääntä kuulu vaikka kääntelis rattia mihin suuntaan tahansa. Kuskin paikalla ääni tulee suoraan vasemmasta eturenkaasta. Ja kuten sanoin että laakeri vaihdettu juuri. Meniköhän liika kireälle ? Huomenna testaan ne uudet puslat jarru satulaan..

megamagnum
-
Viestit: 40
Liittynyt: 5.1.2004 21:07

ViestiKirjoittaja megamagnum » 27.7.2006 22:36

Vaihdettu uudet jarrupalat eteen kummallekkin puolelle sekä jarrusatulan ohjain kumet ja tapit. -> ei vaikutusta aiempaan rohinaan. Siinä samalla sitten irrotin myös vetoakselin ja nytkyttelin niveliä siinä toivossa että jotain tuntuisi joka viittaisi vikaan. Sisemmän pään jopa purin ja kokosin uudelleen uusilla vaseliineilla mutta tuloksetta. Ei jää enää paljoa vaihtoehtoja mistä se ikävä rohina vois kuulua ja eteenkin kun jarruttaa mutta myös suoraa ajettaessa. Vauhdilla ei siis oo kovinkaan suurta merkitystä.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 28.10.2006 18:35

-
Viimeksi muokannut -jarkko-, 30.11.2014 15:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 6.11.2006 11:21

-
Viimeksi muokannut -jarkko-, 30.11.2014 15:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 6.11.2006 16:59

Etupyörän laakerin vaihtoon tarvitset prässin? Koska lakru on varmaankin prässätty kiinni.

Mutta vetoakselin irroittamiseen ett tarvitse kuin. Napamutteriin sopivat työkalut, sisäpäähän tarvitset "torx" avaimen. Ja itse otin ventosta iskari tolpasta navan irti. En ruennut alapalloa irroittamaan. Ja tästä syystä meni ohjauskulmat persilleen.

Vaikeasti selitetty. Mutta torx on sisäpää kiinni.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 6.11.2006 18:32

Jos vähän pilkkua viilataan, niin ei ole torx vaan XZN kannalla nuo sisäpään pultit.

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 7.11.2006 9:47

Voi siellä olla 6 mm kuusiokolokin, mutta sen nyt näkee kun sinne kurkkaa.

Räikkän ja xzn/torx/6-kolo avaimen väliin 1/2 metriä jatkovarsia niin on helpompi ottaa irti.

Kannattaa varautua siihen, että nuo nnn-kolopultit on tiukassa kiinni, ja niitä ei kannata vääntää paskaksi. Mikäli autoon on vaihdettu motonetista ostettu vetonivel, niin sen 6-kolopultti on ruosteessa. ---> puhdistusta, irrotusöljyä, lämmitystä, kopauttelua, lämmitystä, vääntöä _varovasti_ ja hyvällä avaimella.

Pyörännavan pultti lähtee kun laittaa siihen 1/2 metrin vääntövarren jatkeeksi 2 metriä antennimastoa, ei lopu momentti heti kesken...ja tällöin tarvitaan hyvä pito renkaan ja maan välillä, eli ei ole mitään talvihommaa pihalla.

Kyllä tohon hommaan kannattaa varata aikaa ja kärsivällisyyttä, aikoinaan meinasin tehdä tuosta vain lauantain ratoksi marraskuussa, no tein sen remontin sitten loppuun vuoden päästä syksyllä, kun ei pultit auenneetkaan :-o

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 7.11.2006 10:46

-
Viimeksi muokannut -jarkko-, 30.11.2014 15:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 7.11.2006 14:58

Mä vaihdoin kerran pyöränlaakerit kun kuului sellaista ulinaa aina joskus. Kuului edelleen kun oli uudet laakerit. No annoin asian olla, ja ajattelin, jotta kyllä se uliseva osa sieltä sitten ilmoittaa hajoamisellaan pahan olonsa. Ulina siis koveni aina nopeuden kasvaessa, joten siki epäilin pyörän laakereita.

Meni pari viikkoa ja käänsin syksyn tullen lämmöt päälle, ulina katosi kuin seinään, selvisi siitä jotta raitis kylmäilma pyöritti lämppärin moottoria vauhdin kasvaessa, ja sen laakeri ulisi hiljakseltaan. Moottorin pyöriessä se ei teitenkään ulissut kun nopeus oli niin suuri.

Kaikkea sitä sattuu :-o

Vetonivelen ongelmat kuuluvat yleensä silleen, että auto ylös. Rengasta äärilaitoihin ja pyöritellään renkaasta, silloin yleensä kuulee jos se vetari valittaa.

Noiden kyllä pitäisi kestää 300+ tkm, jos vain suojakumit on ehjät, eikä ole ajettu kuivina, silleen ne ainakin mulla kesti.

hiksi
-
Viestit: 301
Liittynyt: 8.8.2005 19:06

ViestiKirjoittaja hiksi » 9.11.2006 9:51

Poolossa on nyt tullut mahdollisesti vetonivel-vikaa, vasemmalle käännettäessä kuulostaa aivan kuin joku putki tms raapisi maata, mutta eipä siellä kyllä mikään maata raavi.

Noo, onpa tässä aikaa sitä korjailla, jarruissakin jotain häikkää kun ekalla polkasulla ei tapahdu mitään, heti perään toisella polkasulla toimii normaalisti :)

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 9.11.2006 12:31

Tuo ensimmäisen jarrutusyrityksen tehottomuus on ihan VAG-ominaisuus, eikä suinkaan vika :D

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 19.3.2007 13:00

Vetariko sitten täälläkin rupesi ääntämään? Kuuluu ehkä selvimmin käännöksissä ja rivakasti kiihdyttäessä sellainen tasainen nopeuden myötä kiihtyvä naputtava ääni. Vapaalla rullatessa ei ääntäkään.

Mielenkiintoista on myös se, että ääni ei kuulu jatkuvasti vaan joskus saa ajaa koko päivänkin rauhassa ilman ylimääräisiä ääniä.

Miten muuten kannattaa lähteä arpomaan, vaihtaako sisemmän vai ulomman nivelen ja kannattaako Motonetistä osaa hakiessa satsata 10 euroa enemmän Löbroon?

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 19.3.2007 13:37

^ rasvat liikkuu nivelessä, ja naputtaa aluksi yleensä sillontällön. Käännä pyörät tappiin ja ajelet ympyrää hitaasti ikkuna auki, sillä saa uloimman nivelen ja puolen selville. Sisempi nivel naputtaa vedätettäessä ja oikeen väljä/kuiva moottorijarrutuksessakin

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 10.4.2007 19:53

Noniin, nyt on pistetty paikoilleen Motonetin ulommainen halpisvetari. Oli sentään Made in Germany. Ihan piis of kakku kaikenkaikkiaan muttereiden ja pulttien irroittaminen, ensikertalaiselta meni vajaa puolisen tuntia siihen että vanha nivel oli lattialla.

Mutta ei hyvää ellei jotain huonoakin, ensinnäkin tuon halpismallin pannat oli ainakin ihan luokattoman huonot, en vaan tajunnut millä helvetillä ne muka pysyy kireällä. Huomenna pitää hakea jostain LVI-puodista kunnon kiristimet että suojakumi pysyy aloillaan.

Niin, ja tietenkin iskin uuden nivelen paikoilleen ja unohdin suojakumin välistä. Ei muuta kuin uudelleen irti ja takaisin paikoilleen, onkohan tuosta jotain merkittävää haittaa? Ei se ainakaan yhtään sen heikommassa ollut kiinni toisen kiinnityskerran jälkeen kuin ensimmäiselläkään kun sitä käsin veti ja väänteli.

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JP- » 10.4.2007 23:05

Tuo ensimmäisen jarrutusyrityksen tehottomuus on ihan VAG-ominaisuus, eikä suinkaan vika :D


Mistä tämä johtuu/miten korjataan? Oma auto tekee samaa.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 10.4.2007 23:32

http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=28117

Ja UVW:n puolelta löytyy varmaan vielä enemmän aiheesta.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 18.9.2009 14:30

Nostetaas vanhaa aihetta taas ennenkuin katoaa kokonaan, ja vielä aiheesta.

Eli kuskin puolelta kuuluu erikoinen renkaiden pyörintänopeuden mukaan muuttuva rahina, jurnutus ja tasakaasulla (niin että juuri ja juuri on hiukan veto päällä) myös kolinaa. Pahimmillaan moottorijarrutuksessa. Vaihde vapaalla tai kytkin painettuna kuuluu sama ääni mutta hiukan vaimeampana. Veto päällä ei siis äännä lainkaan.

Ulompien nivelien oireet on jo tulleet tutuiksi kahden kakkiksen myötä, mutta tämä tuntuu olevan täysin päinvastainen. Oikean puolen sisemmän nivelen vaihdoin jo kun suojakumi oli koko matkaltaan halki ja rasvat tiessään, vaan eipä vaikuttanut ääneen. Vasemman puolen ulommasta nivelestä oli kyllä aikaisemmin suojakumi myös rikki, vaihdettiin kumi mutta pidettiin vanha nivel. Voiko ulompi nivel oireilla ainoastaan silloin kun veto on pois päältä, huolimatta siitä ajaako suoraan vai kääntyykö vai onko se sitten tuo kuljettajan sisempi nivel... vai joku ihan muu.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 20.9.2009 14:29

Korjausta edelliseen. Nyt hiukan pidemmän testailun ja kuulostelun perusteella se kolahteleva ääni on kovimmillaan vapaalla rullatessa ja lakkaa kokonaan vasemmalle kaartaessa, oikealle kaartaessa myös hiukan vaimenee mutta selvästi pahimmillaan suoraan rullatessa. Mutta edelleen veto päällä ei kuulu äänähdystäkään.

Itse en keksi muuta järjevää selitystä noille oireille kuin vetonivel. Eikai pyöränlaakeri tai vaihdelaatikon tasauspyörästö voi olla ääntämättä jos veto on päällä tai kaartaa vasemmalle?

rpr
-
Viestit: 26
Liittynyt: 29.8.2008 20:43

ViestiKirjoittaja rpr » 28.10.2009 19:06

Vanhaa aihetta ylös..

Eli kiihdyttäessä auto ravistaa sivusuunnassa kun "veto on päällä". Voimakkaimmin tossa 60-70 km/h vauhdista kun nelosella kiihdyttää. Korkeaprofiilisilla talvirenkailla ravistus tuntuu tosi paljon, 18" kesärenkailla ei tunnu ihan niin voimakkaasti. Mitään kolinaa/rutinaa/narinaa en ole kuullut

Auto -03 Octavia RS

n0nn1
-
Viestit: 30
Liittynyt: 4.10.2008 11:24

ViestiKirjoittaja n0nn1 » 29.11.2009 20:49

Kolmen viikon päästä tarkotus lähteä mikkelistä turkuun ja nyt alkanu mietityttää et oliskohan kuskinpuolen sisempi nivel vaihtokunnossa.
Oireina liikkeelle lähtiessä pieni kolaus ja kun auto nyökähtää eteenpäin, esim. vaihdetta vaihtaessa, kuuluu sellane vingahdus/inahdus.
Tasasesti ajaessa ei pidä ääntä/tärinää. Yks päivä laittelin etulippaa kiinni ni huomasin et nivelen suojakumista panta hävinny kokonaa, vedin sitte nippusiteellä väliaikasesti. Et olisko nivelestä rasvat karannu.
Onko kellään ollu samanlaisia ääniä?

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 29.11.2009 20:57

Lykkää lisää jotain paksua rasvaa niin tokenee sillä, mahdollisesti. Jos ei, niin sitten vaihtoon. Vaikka ei tuo nyt ihan vetonivelongelmalta kuulosta.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 15.12.2009 18:34

Rutinaa / narinaa apukuskin etukulmasta oikealle käännettäessä, tai varsinkin siinä vaiheessa kun auto on suoristumassa. Ja varsinkin jos tinttaa kaasua samaan aikaan. Vetonivel? Kumpi? Myös klonksuttelee auto montuissa ja heitoissa + jarrupalat on vaihtokunnossa.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 15.12.2009 18:51

Ulompi. Klonksuttelu lähtöisin väljistä puslista ja/tai iskarin yläpäästä.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 15.12.2009 19:02

Tuleekos nää rutinat usein rasvan vähyydestä, että kuinka suurella todennäköisyydellä auttaa rasvata ja kiristää kumit?

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 16.12.2009 21:14

Tuota noin, se ruksuttelee myös kun ajelee 100 km/h motarilla heittoihin. Ei siis kolisee ja narisee / ruksuttaa heitoissa. Olisko laakeri vai sekin vetarista?

Miten kiireellinen homma on ulomman vetarin rutina? Hajottaako se jotain jos sitä ei heti vaihda?

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 17.12.2009 1:27

Ei... mutta matkanteko tyssää kyllä jos se lopullisesti laukeaa. Kolmeen omistamaani Golfiin ulompia niveliä ja niiden oireita seuranneena saa kyllä ajella aika pitkäänkin. Sitten kun maantienopeudessa ratti tekee sellaista viiden sentin edestakaista heilumista, niin alkaa viimeistään olla vaihdoin tarpeessa :D

Laakeri pitää sellaista jurnutusta, yleensä ajan myötä muuttuu pahemmaksi ja pahemmaksi. Jos jurisee oikealle käännyttäessä niin on vasen laakeri ja päinvastoin. Mutta ei itsellä ainakaan ole laakerit kolisseet tai narisseet. Vähän samanlainen ääni kuin kerrostalon seinästä kantautuu kun joku poraa iskulla seinää 4 kerrosta ylempänä.

Nebel
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.9.2009 18:59

ViestiKirjoittaja Nebel » 25.12.2009 19:50

Eli minulla on sisemmän nivelen kumi mennyt ja kovaa jyrinää pitää suoraa ajaessa. Nivel siis ja sisempi. Käykö 1.3 sisempi nivel 1.6 koneeseen ?

Ulkohalkaisijassa on eroa ainakin, sen tiedän. Mutta kyllä se sinne mahtuu pyörii, mites muuten ?

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 25.12.2009 22:16

Urien määrä vetarissa ja nivelessä saattaa olla 1.3 ja 1.6:ssa eri.

Nebel
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.9.2009 18:59

ViestiKirjoittaja Nebel » 26.12.2009 11:17

Ajattelin sitä koko vetaria nivelineen. Eli meneekö se molemmista päistä kiinni ja on samanpituinen ?

Edit: Alfamerin kirjassa ei sanota mitään näiden karvalakkien vetarien eroista, ainoastaa Country ja GTI on varmuudella eri, sen sanoo järkikin.

Edit2: Motonet ei sano mitään erikoista noista. Sen lisäksi Löbro nivel käy kaikki 1.1-1.8 malleihin.


Eli kun tarjolla olis hyvä 1.3 koko vetoakseli nivelineen, enkä saa pyhien/lomien takia kaupasta uutta oikeaa, ajattelin koittaa sitä 1.3 akselia. Mutta vasta, jos joku osais kertoa meneekö se kiinni autoon. Pituus ja kiinnitys molemmissa päissä on kriittinen.

Jokkopai
-
Viestit: 3
Liittynyt: 14.1.2010 11:16

Sisempi vai ulompi vetonivel? Vai kenties jotain muuta?

ViestiKirjoittaja Jokkopai » 14.1.2010 13:39

Terve!

Ilmeisesti vetari alkoi oireilemaan eilen. Aluksi vaimeana tärinänä, kun ajoi pieni veto päällä. Oireet pahenivat pian ja ratti alkoi lyödä näpeille oikein kunnolla ja auto pyrkii vasemmalle. Tärinän taajuus muuttui vauhdin mukaan.

Oireet ilmenevät tasakaasulla tai pienellä moottorijarrutuksella loivassa alamäessä. Myös kevyt jarrun painallus pahentaa oireita. Täysillä kiihdyttäessä ei mitään ongelmia. Ratin kääntely auttaa asiaan. Tärinä on pahinta suoraan ajettaessa.

Mitään ääntä ei kuulu normaaliajossa, vain tärinän ilmettyä kuuluu pauketta vasemmalta edestä.

Parkkipaikalla käännelessä ei kuulu mitään ja tänä aamuna tärinää ei ilmennyt moottoritielläkään.

Etupää on nyt pukilla. Alapallo irti ja vetari roikkuu vapaana hyvin hollilla. Kumit ovat ainakin uuden näköiset. Voiko sisemmän nivelen kuntoa todentaa millään irrottamatta vetaria kokonaan? Ulompi on todennäköisesti kunnossa, kun ei autolla ajettaessa käännellessä oireillut mitenkään ja oli hissukseen.

Kiitos!
Viimeksi muokannut Jokkopai, 14.1.2010 14:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Nebel
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.9.2009 18:59

ViestiKirjoittaja Nebel » 14.1.2010 13:47

Pitäis ainakin selvää välystä tuntua jossain. Kumi auki niin sitten näkee paremmin.

Jokkopai
-
Viestit: 3
Liittynyt: 14.1.2010 11:16

ViestiKirjoittaja Jokkopai » 14.1.2010 16:34

Pitäis ainakin selvää välystä tuntua jossain. Kumi auki niin sitten näkee paremmin.

Kiitos neuvosta!

Ulommassa oli pieni välys, sisemmässä ei mitään.
Edellinen omistaja oli vaihtanut juuri vasemman etupyörän laakerin (SKF), eli sen pudotin laskuista.

Vaihdoin ulomman nivelen, kun se oli jo ostettukin. Vanhan kumi oli tosiaan uuden näköinen ja vielä VAG-valmiste. Nivelessä oli kuitenkin vähän hiekkaa ja joku kuula oli muuttanut väriään. Muuten ei näkyviä vaurioita. Liekkö sitten kulunut tasaisesti ja vasta lämmetessään alkanut oireilla, koska oli muuten äänetön. Liekkö joku aiempi omistaja vaihtanut pelkät kumit vaivautumatta puhdistamaan niveltä....?

Kävin koeajolla maantiellä. Ei ongelmia, eikä tärinöitä.
Tänään olis vielä 100km kotimatkaa edessä, peukut pystyyn!

Nebel
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.9.2009 18:59

ViestiKirjoittaja Nebel » 14.1.2010 21:07

Juu kaiketi selvä peli jos kuula muuttanut väriä. Eipä sinne paljoa tarvis hiekkaa, niin nivel on entinen..

Jokkopai
-
Viestit: 3
Liittynyt: 14.1.2010 11:16

Toimii!

ViestiKirjoittaja Jokkopai » 14.1.2010 21:23

Päästiin kunnialla perille!

130km tuli ajettua, eikä ongelmia :)

LongJohn
-
Viestit: 59
Liittynyt: 29.5.2006 10:48

ViestiKirjoittaja LongJohn » 22.5.2010 23:30

Vanha aihe, uusi huoli...

-00 325tkm ajettu TDI G4. Autoon laitettu KW Var1 noin 1kk sitten ja käsittääkseni se ainakin voimisti ongelmaa tai sitten jopa loi sen.

Eli vauhdissa oikealle kurvatessa kuuluu kuskin puolelta eli vasemmalta "jurnutus" joka tuntuu myös ohjauksessa ja täristää jonkun verran koko autoa. Vasemmalle kääntyessä ei ongelmaa, samoin ei ongelmaa pienellä vauhdilla renkaat linkussa pyörimällä. Myös kaasun asennolla merkitystä eli kurvi moottorijarrutuksessa oikealle ja ongelma korkeintaan marginaalinen kun taas täyskaasulla tärinä on huomattavaa.

Pyöränlaakeri? Vetoakseli? Voiko vetari ottaa tuommoisessa tilanteessa vakaajaan? Outoa ettei toiseen suuntaan kurvattaessa sitten ottaisi repsikan puolella.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 23.5.2010 0:59

Eikö neloskorisessa ota reilulla madalluksella vetari koriin kiinni?

LongJohn
-
Viestit: 59
Liittynyt: 29.5.2006 10:48

ViestiKirjoittaja LongJohn » 23.5.2010 18:53

Kyllä kai se sinnekin voi ottaa mutta ei tuota niin paljoa ole kyllä madallettu ja kai se silloin ottaisi repsikan puoleltakin kiinni vasemmalle kurvatessa. En usko että ainakaan renkaan pystysuuntaisella eli joustoliikkeellä on paljoa vaikutusta koska tuon saa aika maltillisella kurvailulla veto päällä aikaiseksi.

Kumustelija
-
Viestit: 209
Liittynyt: 26.8.2006 22:00

ViestiKirjoittaja Kumustelija » 21.6.2010 20:48

Onkohan vetari tai laakeri vikoja semmonen "vouvaus".. kuuluu vielä aika vaimeana, veikkaisin edestä vänkärin puolelta.. En osaa täsmentää koska se kuuluu, mutta hitaasti, max 40 kmh ajettaessa.. Auto on tdi -98 syncro passatti.

Myöhemminhän se varmaan alkaa täsmentymään mistä kuuluu, mutta pitäs alkaa korjailemaan ennen pidempää reissua ruottin suuntaan, ettei sitten losaha siellä..

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 21.6.2010 20:55

Vaihdelaatikko ainakin yleensä pitää ulinaa ja vouvausta varsinkin matalissa nopeuksissa ja pienemmillä vaihteilla. Se ääni on yleensä vielä sellainen jatkuva, eikä mitenkään aaltoileva.

Mun mielestä tuo laatikosta tuleva "ulina" on enemmän sääntö kuin poikkeus. Eikä siitä kolmen auton perusteella ole tuntunut mitään lopullista haittaa olevan.

Kumustelija
-
Viestit: 209
Liittynyt: 26.8.2006 22:00

ViestiKirjoittaja Kumustelija » 21.6.2010 22:01

Niin ne se on kyllä nopeudesta riippuvainen.. mutta taitaa loppuua kun painaa kytkintä.. Eikä sitä aina ole kuulunu

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 21.6.2010 22:05

Laakeriulinat ei kytkintä painamalla ainakaan ohi mene... paitsi nimenomaan vaihdelaatikon laakeriulinat :D

Kumustelija
-
Viestit: 209
Liittynyt: 26.8.2006 22:00

ViestiKirjoittaja Kumustelija » 21.6.2010 22:33

Niin no joo..=)

Voikos tuota ehätä mitenkään? Ja voiko se tulla jostain muualta?

Kumustelija
-
Viestit: 209
Liittynyt: 26.8.2006 22:00

ViestiKirjoittaja Kumustelija » 23.6.2010 23:17

No sen verran kyllä huijasin, että ei se häviäkkään vaikka painaa kytknitä, tai vapaalla, tai millä viahteella vaan.. 20-30 nopeudella kuului selviten, eikä vaikuta onko veto päällä vai onko moottorijarrutuksella..

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 27.9.2010 11:24

Missäs voisi olla vika. Profiilin kulkineesta kyse.

Suoraan ajaessa kuuluu rohinaa ainakin 1,2 ja 3 vaihteilla kun ajelee hiljakseen pintakaasulla. Kun nostaa kaasun, niin rohina loppuu (siis moottorijarrutuksessa). Samoin, kun painaa kytkimen pohjaan (painoi kaasua tai ei) niin rohina loppuu. Eli mikäs siellä rohisee?

Joskus jos lähtee rivakasti liikkeelle, niin edestä voi kuulua ensimmäisen vetäisyn aikana narahdus. Ääni on ikään kuin palkki liikahtaisi suuressa vedossa :)

Ino
-
Viestit: 3
Liittynyt: 22.8.2010 15:11

ViestiKirjoittaja Ino » 29.10.2010 19:59

Eli mikäs on golfissa vikana kun etupäästä kuuluu kiihdyttäessä rutinaa pääasiassa mutkissa ja ylämäissä, alkanut tosin nyt kuulumaan myös suoralla ajettaessa tasakaasulla ja rutina katoaa painamalla kytkimen pohjaan ja/tai päästämällä kaasun. Vetonivelet on tarkastettu eivätkä pitäneet mitään ääniä, joten missäs mahtaa vika olla? Ja ääni on voimistunut alun pienestä jurinasta selvästi erottuvaan rutinaan.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 30.10.2010 13:42

^ Vetonivel tai vaihdelaatikko, ei tuossa oikein muuta mahdollisuuksiakaan ole.

uti
-
Viestit: 46
Liittynyt: 11.8.2007 8:34

Rutinoista

ViestiKirjoittaja uti » 25.11.2010 15:52

Ensimmäiseksi katso vaihdelaatikon öljymäärä. Itse ostin vanhan Venton, joka alkoi pitämään rutinaa vedättäessä. Myöhemmin rutinaa kuului moottorijarrutuksessakin. Tarkistelin niveliä, eikä löytynyt vikaa. Katsoin viimeisellä kerralla vaihteiston öljyjä samalla kun pyörä oli irti. Kas vaan, eipä sormi kastunut kun sen työnsi öljypropun reiästä. Sattui olemaan laatikkoöljyä litra kotona ja sulloin sen sinne. Loppui rutinat, vaikkei vieläkään ollut täynnä.

Kurakeisari
-
Viestit: 4
Liittynyt: 2.1.2011 0:52

ViestiKirjoittaja Kurakeisari » 2.1.2011 0:56

kupukka Lähetetty: 27.9.2010 10:24 Viestin aihe:

Missäs voisi olla vika. Profiilin kulkineesta kyse.

Suoraan ajaessa kuuluu rohinaa ainakin 1,2 ja 3 vaihteilla kun ajelee hiljakseen pintakaasulla. Kun nostaa kaasun, niin rohina loppuu (siis moottorijarrutuksessa). Samoin, kun painaa kytkimen pohjaan (painoi kaasua tai ei) niin rohina loppuu. Eli mikäs siellä rohisee?

Joskus jos lähtee rivakasti liikkeelle, niin edestä voi kuulua ensimmäisen vetäisyn aikana narahdus. Ääni on ikään kuin palkki liikahtaisi suuressa vedossa :)


Minulla juuri samaa vikaa omassa jetassa, eli missä lienee vikaa? Vasemmalta puolen kuuluisi tulevan. Ja liikkeelle lähdettäessä kuuluu tosiaan tuollaista rutinaa. Tai no minulla kuuluu kans moottorijarruttaessa, ainoastaan tasakaasulla ajettaessa ei kuulu rohinaa.

Kurakeisari
-
Viestit: 4
Liittynyt: 2.1.2011 0:52

ViestiKirjoittaja Kurakeisari » 12.1.2011 13:53

Mites onko kellään ideaa, en ole vieläkään löytänyt vikaa. Laatikossa näytti öljyä olevan. Proppua kun löysäsi niin alkoi valumaan ulos, joten se lienee kunnossa. Mikä piru tuossa ääntää sitten?

weikka
-
Viestit: 174
Liittynyt: 16.2.2010 15:59

ViestiKirjoittaja weikka » 13.1.2011 12:12

Tuli vaan mieleen noista oireista aikasemmat golfini....
-jarrusatulasta toinen pulteista poikki, pääsee liikkumaan ajon aikana.
tai
-alatukivarren taaempi pusla, sen sisällä on holkki joka rikki tai pudonnut tai ruostunu

toivottavasti näistä apua :)

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 26.9.2011 23:29

Lainaan vanhaa aihetta.
eli mulla on alkanut kuulumaan sellaista naksutusta/pauketta etupäästä, kun lähtee esim. pyörät linkussa liikkeelle. kuuluu molempiin suuntiin käännyttäessä. suoraan ajaessa ei kuulu mitään.
oikean puolen vetonivelen kumi on rikki.
onkohan tuota mahdollista vielä elvyttää, jos laittaa uudet rasvat ja kumin?

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 27.9.2011 6:16

Käytännössä on aina turha vaihtaa vain uutta kumia rikkinäisen tilalle, varsinkin sinun tapauksessasi.

_AttiTude_
-
Viestit: 81
Liittynyt: 21.7.2011 12:15

ViestiKirjoittaja _AttiTude_ » 27.9.2011 6:24

jos nivelen kumi on rikki niin uusi nivel kerralla vaihtoon, on niin pikku juttu vaihtaa. Se on niin lyhytikäinen heti jos sinne vähänkään likaa pääsee.Nivelen mutteri löysälle,alapallo 3 pultilla kiinni, se irti(kannattaa merkata jollain terävällä ura missä asennossa se oli) rengas linkkuun ja nivelen mutteri irti -> uusi tilalle. Eikä likaa päästetä sisään. Jos on noita motonetin pantoja niin ne saa hyvin kirittyä esim. kärkipihteillä pyörittämällä. Tottakai suurin ylimääräinen osa sivuleikkureilla pois ekaksi.

Edit: Jos syystä tai toisesta joudut irroittamaan iskarin alapäästä 2 pulttia vaihtaaksesi vetonivelen, merkkaa myös siihen iskarin varteen misä asennossa se iskari oli. Nimimerkillä eturenkaat vaihtoon päin mäntyä olevien aurauskulmien takia.

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 27.9.2011 13:57

suurin ongelma on mulla se napamutteri. Ei taida saada ilman pulttipyssyä irti? Vuosi sitten se oli auki kun laakeri vaihettiin.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 27.9.2011 14:01

Käsityökaluilla itse aina irrotan napamutterit, vanteesta keskikuppi irti ja vaihde+käsijarru päälle. Helpoin homma koko projektissa.

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 28.9.2011 10:45

minkälainen työkalu sulla on? Kokeilin sellasella metrin pituisella rengasavaimella. Vääntyy vaan.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 28.9.2011 10:49

Normaalit työkalut, joskus ne on piukassa. Parin metrin varsi on riittänyt tiukimmissakin henkilöauton napamuttereissa. Kolmen vartin vääntövarsi on tiukissa hyvä olla, ettei tartte hajoitella puolituumaisia.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 28.9.2011 10:56

Jos on tiukassa, niin tosiaan 1/2" vääntiöllä ei onnistu. Mut 1" tai 3/4" on lähteny ihan helposti omat auki, vaikka jatkon pituus on ollu sama.

passat111
-
Viestit: 34
Liittynyt: 9.12.2010 9:05

ViestiKirjoittaja passat111 » 20.10.2011 16:50

Terse,

Osaattekos auttaa; kiihdytettäessä vasemmalle auton etupää ravistaa selvästi, oikealle kiihdytettäessä ravistusta ei ole lainkaan ja tämän tuntee ja huomaa selvästi. Kysymys onkin että kumpi vetonivel on nyt väljä/rikki?? Onko se vasen kun vasempaan kiihdytetään niin vasen puoli kevenee kuin oikealle tulee enemmän painoa, vai just toisinpäin... ööö???

JettaSuperCat
-
Viestit: 20
Liittynyt: 5.8.2010 16:59

Jetta MK2 jurnuttaa vasemmalta käännettäessä oikealle

ViestiKirjoittaja JettaSuperCat » 17.7.2012 20:37

Morjensta pöytään taas!

Loma alkais perjantaina, ja Jetta MK2 alko jurnuttaa vasemmalta puolen, kun kääntää oikealle.

Välillä tuntuu suoraan ajettaessakin, että jurnuttaisi vasemmalta, mutta ainakin yli 60km/h nopeuksissa kun vähänkään kaartaa oikeaan jurnuttaa niin että pahaa tekee.

Mikäs neuvoksi? Onko ideoita?
Yritin haulla etsiskellä kaikki ääntelyt, ja itestä jotenkin tuntuis, että vetonivel tai etupyörän laakeri vetelee viimesiään, mut en ihan täysin vastaavaa haulla löytänyt.
Varmaan kuitenkin jollain on täysin vastaava jurnutus kuulunut, niin jos sais vähän vinkkiä et mistä tuota lähtee ihmettelemään, ja kannattaako sitä jälleen itsekseen lähteä edes katsomaan?-)

En ole vielä ehtinyt edes nostaa keulaa että sais kokeiltua pyöriikö pyörät, mut siitä vois ainakin lähteä. :-D

Kiitos taas etukäteen kaikesta avusta!

only4pro
-
Viestit: 1400
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 10.3.2015 11:20

nostetaan vanhaa aihetta.

ollut jo pidemmän aikaa ääntä tuossa T5 (vm 2005) kun esim. parkista peruuttaa kääntäen jyrkästi, sekä vastaavasti kun kääntää toiseen suuntaan ja ajaa eteenpäin. Tai siis ei sillä ole väliä kumpaan suuntaan kääntää tai ajaa, aina jos ratti on muualla kun suoraan kuuluu ääni. Ääni ei vomistu nopeuden noustessa eli vika ei ole laakeri. Eli olen tietoinen että se on vetonivel, ja tuli kokeiltua että se on oikeanpuoleinen. Laitoin vasen pyörä soralle, oikea jäälle ja käsijarru päällä veto päälle. Emännän isän kanssa kuunneltiin että oikealta tulee. Kokeiltiin tietenkin myös että vasen pyörii, jolloin oli hiljaa.

Mutta tässä on jo vaihdettu aika äskettäinen oikean ulompi vetonivel, että onko se taas mennyt vai olisiko se nyt se sisempi joka olisi mennyt? Mutta miksi se pitäisi niin kovaa naksutusta kääntäessä, eihän se silloin edes paljon liiku kai?

Eli voiko purkaamatta sanoa että onko ongelma sisemmässä vai ulommassa nivelessä?

w!rd
-
Viestit: 339
Liittynyt: 21.8.2009 19:02

ViestiKirjoittaja w!rd » 10.3.2015 16:28

Mulla ei oireillut sisänivel mitenkään mutta vetoakselia irroittaessa tuli kuulat lattialle... Napsuvat, paukkuvat ja täristävät nivelet on taas poikkeusetta ollut uloimpia. Viallista sisäniveltäkään ei ole tullut vastaan tuota yhtä lukuunottamatta, joten ne kaiketi vikaantuvat todella harvoin.

Impala64ss
-
Viestit: 23
Liittynyt: 4.12.2009 22:58

ViestiKirjoittaja Impala64ss » 13.4.2015 6:18

Olenmahdollisesti ostamassa '03 Leon 1.8t jossa on seuraavanlainen ominaisuus.Moro,

6-vaihteinen laatikko on kyseessä. Ääni on sellainen sanoisinko rohina, joka kuuluu siis silloin kun on vaihde päällä liikkuessa, mutta loppuu saman tien kun painaa kaasua tai kytkintä. Pienemmillä nopeuksilla ja vaihteilla kuuluu enemmän, mutta isommilla vähemmän. Olisi hyvä tietää mistä lähteä etsimään vikaa ja paljonko varata rahaa korjaamisee .

estouran
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 19.9.2016 19:00

Re:

ViestiKirjoittaja estouran » 19.9.2016 19:20

rpr kirjoitti:Vanhaa aihetta ylös..

Eli kiihdyttäessä auto ravistaa sivusuunnassa kun "veto on päällä". Voimakkaimmin tossa 60-70 km/h vauhdista kun nelosella kiihdyttää. Korkeaprofiilisilla talvirenkailla ravistus tuntuu tosi paljon, 18" kesärenkailla ei tunnu ihan niin voimakkaasti. Mitään kolinaa/rutinaa/narinaa en ole kuullut

Auto -03 Octavia RS

Minulla on vastaavanlaatuisia ongelmia. Miten selvisit niistä. kiitollinen vastauksesta [email protected]

Beagle
-
Viestit: 20
Liittynyt: 22.3.2017 21:52

Re: Miten tunnistaa viallinen vetonivel?

ViestiKirjoittaja Beagle » 22.3.2017 22:05

Nyt tarttis apuja t4 transporterin kanssa, kun kuuluu vedättäessä napsuva ääni mielestäni oikealta puolelta. Vaihdoin ulomman ja sisemmän vetonivelen ja ääni ehkä hiljeni, muttei poistunut.

Mikä kumma tuolla vielä napsuu? Voiko vasemmalla puolen olla myös väljää ja ääni johtuu oikealle puolelle?

Suoraan ja vasemmalle käänteessä nakuttaa siis veto päällä, oikealle käänteessä ei niinkään.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa