pierburg yms. kaasutin FAQ & kokemuksia ja kyyneleitä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 11.12.2005 16:03

mutta palautuuko kierrokset taas korkeiksi jonkuajan käytön jälkeen?

Hampsu
-
Viestit: 258
Liittynyt: 12.2.2005 1:11

ViestiKirjoittaja Hampsu » 11.12.2005 16:16

Tuntuu että se tekee sen aina kerran ajon aikana.Eli jos auton sammuttaa esim.parkkiin 10 minuutin ajaksi ja taas lähtee niin ryyppy ei silloin lähde päälle.Mutta tarpeeksi ruisit niin sitten taas lähtee.Kun se ryyppy lähtee pois niin se ei enää ilmene ,kunnes taas sammutat auton ja lähdet liikkeelle lämpimällä koneella.
Matka ajossa taas se tuntuu tulevan melkolailla koko aika päälle.
Varmaan jotenkin liittyy siihen kun iso vaihde ja tasanen vauhti.
Silloin se tuntuu lähtevän päälle ja silloin se kulkee sen 80km/h nelosel painamatta kaasua.

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 11.12.2005 17:13

vaha termari hittoon...joutuu vaan kylmänä pitämään kierroksia ite. toki kannattaa eka putsata.. jos siel joku isompi roska mikä tukkii sen välillä kokonaan.

eipä auttanu eilinen ropaaminen mitään.. kaupas kävin eikä ollu lämppäris ni eihän se käyntii lähe.. keksikää nyt joku tarkotus sille sähköjohdolle ja sille minijouselle siinä ryypys. käänsin vähän lisääkin päälle sitä mut ei auttanu, taitaa taas käydä rikkaalla.

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 11.12.2005 18:16

vaha termari hittoon...joutuu vaan kylmänä pitämään kierroksia ite. toki kannattaa eka putsata.. jos siel joku isompi roska mikä tukkii sen välillä kokonaan.

eipä kannata ottaa sitä termarii pois siitä, siitä se vasta innostuu...
katsos kun se termari toimii niin että kun termari on kylmä se tappi on sisällä eli lepotilassa ja kun lämpenee se tappi tulee ulos ja laskee tyhjäkäynti kierroksia...
ja tuo lepotila on sama kuin ei vahatermarii oliskaan

Hampsu
-
Viestit: 258
Liittynyt: 12.2.2005 1:11

ViestiKirjoittaja Hampsu » 11.12.2005 18:24

eikö se oo just toisinpäi?
mä olin kattovinani että kun se huutaminen loppuu ,tappi menee alas sinne reikään ja kylmänä se on ulkona ja kierrokset korkeat?

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 11.12.2005 18:31

juu siis siinä 3/4 säätimen kans kyl.
mut siel mis se vahatermari sijaitsee on juttu vähä erillailla
kävin itekki viel tarkastamas sen.

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 11.12.2005 18:43

teksteistä:

MUUTA: Jos ei halua ostaa about satasen vahatermaria, mutta korkea kiekat (ei kuitenkaan3000 RPM!) ottaa hermoon, niin tee kuten minä tein:

Irroita kokonaan vivusto, johon vahatermostaatti vaikuttaa (räjäytyskuvassa sen vivuston vasemmalla puolella, johon kaasutinvaijeri kiinnitetään): Kuvassa jousi ja kaksi muuta osaa, jotka ovat ruuvilla kiinni toisissaan (+muoviholkki). Irroita vahatermarin vivuston jousi, poikkeuta normaalia kaasuvivustoa (avaa kaasua), poikkeuta vahatermarin vivustoa ja vedä se kärkipihdeillä pois. Vóila, kierrokset ei enää huuda! Ei vaikuta kaasuttimen toimintaan muuten, mutta kylmänä kone on pidettävä kaasulla käynnissä jonkin aikaa.

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 11.12.2005 18:46

juu tos otetaan vähä muutakin pois ku pelkkä vahatermari.
VW korjaamos oli kaverille tehty vahatermarin ohitus siten että oli punottu vahatermarin tapin päälle 2 tai 3, 6mm mutteria ja nämä piti sen tapin vakiona = ei kierrokset huuda, mutta joutuu pitämään kylmänä sit kaasun kans käynnissä vähä aikaa

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 11.12.2005 20:17

http://www.ruddies.business.t-online.de/se2E2e.htm tossa on jotain 2e2 ohjeita...en lukenu kokonaan mitä siin sanotaan

hitto kun 2e3 on saksaks ainoostaan

Hampsu
-
Viestit: 258
Liittynyt: 12.2.2005 1:11

ViestiKirjoittaja Hampsu » 11.12.2005 20:30

Juu tuo ohitus kuulostaa vitun buenolta! Nyt soittelemaan korjaamoihin ja kyselemään osaako tehdä sen =) Mä käyn säätää niin se on kans sellane ,että säädetty on .

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 11.12.2005 21:32

kävi mieles et ostas webberin...reilu 300e...

Hampsu
-
Viestit: 258
Liittynyt: 12.2.2005 1:11

ViestiKirjoittaja Hampsu » 11.12.2005 22:31

hinnan nähtyäni weberistä ni loppu mun mielenkiinto :D

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 12.12.2005 10:45

http://www.ruddies.business.t-online.de/se2E2e.htm (kohta 2.8 Wax element) tekstistä lainattua, vapaasuomennoksella.

Vahatermostaatin toiminnan tarkastus. (Kuva 12, fig. 12)
Älä vedä tai väkisin työnnä vahatermostaatista tulevaa pinniä.

- Vesi joka on lämmöltään noin +20 astetta, saa vahaelementin ns. "jäykistymään" :), eli pinniin voi kohdistaa noin 30Nm painovoiman eikä sen silloin pitäisi mennä alas, ja mitta (joka havainnoituu parhaiten kuvasta 12) vahaelementin reunasta pinnin päähän olisi jäykistyneenä :) 2.0mm +/- 1mm

seat01alh
-
Viestit: 52
Liittynyt: 9.10.2005 11:19

ViestiKirjoittaja seat01alh » 12.12.2005 14:30

käytettyä weberiä mulle luvattiin 110e free technicsiltä.. eiku sinne soittamaan.. tietty onhan se niissäkin säätäminen. ja pitähän siihen laippa olla.. yms.

tmt
-
Viestit: 19
Liittynyt: 14.11.2005 12:42

ViestiKirjoittaja tmt » 12.12.2005 17:45

Juu tuo ohitus kuulostaa vitun buenolta! Nyt soittelemaan korjaamoihin ja kyselemään osaako tehdä sen =) Mä käyn säätää niin se on kans sellane ,että säädetty on .


Ei sitä kannata missään korjaamolla teettää. Siihen vahatermarin pinnin päälle voi laittaa vaikka ne pari mutteria jolloin vivusto on samassa asennossa kuin sen pitäisi lämpimänä olla. Ei siinä mitään sen kummempia säätöjä tarvita, kunhan sinne väliin vain laittaa sen verran tavaraa, ettei se kaasuvivusto ota kiinni siihen vipuun jota vahatermari liikuttaa. Itselläni on siinä muistaakseni jonkinnäköinen niitti tjsp.

Tosin tuossa on kyllä täysin ehjä vahatermari mutta onnistuin vahingossa repäisemään vesiletkun kiinnityksen irtipoikki tuosta vahatermarin kotelosta. ;) ..olisiko kellään ylimääräistä?

Hampsu
-
Viestit: 258
Liittynyt: 12.2.2005 1:11

ViestiKirjoittaja Hampsu » 12.12.2005 17:46

Eli silloin kun paisarissa vesi on +20 niin siinä vahatermarin kylessä on joku perkeleen pinni. Sitä voi työntää (ei väkisin) alaspäin.Ja jos se menee alas niin sillion se workkii?

edit:siis vittu sillo jos se EI mee alas niin se toimii? =D

Paavis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.7.2005 17:45

ViestiKirjoittaja Paavis » 12.12.2005 21:38

tulipa tuossa mieleen, että miten 2e2:ssa säädetään seoksen rikkautta (normaalikäynnillä)? pystyykö siihen vaikuttamaan mitenkään muuten kuin suutinta pienentämällä?

varmaan "sieltä" jostain löytyy ruuvi mitä kääntämällä saadaan bensan tulua hillittyä. nyttemmin kun sain tyhjäkäynti kierrokset suhtkoht normitasolle niin huomasin, että kone röpöttää hieman.

yksi vaihtoehto lienee ilmamäärän lisääminen porailemalla reikiä läppiin, mutta siihen ei viitsisi ruveta ennenkuin on tiedossa voiko sitä "ylivuotoa" muuten paikata. neulavenan ei pitäisi vuotaa.. annosteleeko sitä bensaa tässä tapauksessa mikään muu kuin virtaus kurkussa?

mitäs tyhmää vielä keksisi kysyä.. =) hmm.. kuuluukos sen kakkoskurkun olla auki koneen ollessa lämmin. eikös sen kuulu olla ryypytettäessä kiinni, normaalisti puoliavoinna ja täydellä kaasulla kokonaan auki?

ei näistä perkeles ota selvää.

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 12.12.2005 23:11

ei sen auki pitäs olla.. sehän aukee vasta kun on kaasu tarpeeks alhaal.
kyl siin jossain se seos ruuvi on

tmt
-
Viestit: 19
Liittynyt: 14.11.2005 12:42

ViestiKirjoittaja tmt » 12.12.2005 23:28

Se seosruuvi on siinä kaasarin päällä. Auton edestä katsottuna suunilleen siellä kaasarin vasemmassa takakulmassa.

edit: älä nyt ainakaan mitään reikiä ala porailemaan, ei tule toimimaan vehje enää ikinä kunnolla. :D

Paavis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.7.2005 17:45

ViestiKirjoittaja Paavis » 13.12.2005 7:39

heh.. jeps. pitää ruveta metsästämään sitä normikäynnin seosruuvia. tyhjäkäynnin ruuvihan on sinä nätisti esillä.

taitaa olla siinä kakkoskurkun läppää ohjaavassa venttiilissä jotain häikkää sitten kun muistaakseni pitää kurkkua auki koneen ollessa lämmin --> ei vastusta kaksoismetallijousta. jospa tämän kakkoskurkun virtauksen takia koneeseen pääsee ylimääräistä..

good work mr. inspector!

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 13.12.2005 8:52

varsinainen tyhjäkäynti"ruuvi" on periaatteessa siinä 3/4 säätimen takana oleva 13mm "pultti" mitä sisään vääntämällä saa kierrokset nousemaan.
Seos ruuvi on taas kaasuttimen päällä, sellaisessa "putkessa" oleva ruuvi, ilmenee ihan selvästi kaasuttimen päältä...

tarkoitatko kakkoskurkun läpällä rikastinläppää??

rikastinläppä on periaatteessa ykkoskurkun yläpuolinen läppä ja kakkoskurkun läppä on toisen kurkun alapuolella ja pääsee avautumaan vasta kun kaasua on painettuna, jos pääsee muutoin avautumaan kuin kaasun kanssa on se mekanismi rikki ja se on vaihdettava.

JA

Eli silloin kun paisarissa vesi on +20 niin siinä vahatermarin kylessä on joku perkeleen pinni. Sitä voi työntää (ei väkisin) alaspäin

silloin kun vahatermarin ympärillä oleva vesi on +20 ehkä parempi ku olis +25, eli vahatermari käteen ja ämpäriin sen lämpöistä vettä ja sitte kokeilemaan, sen pinnin vastuksen toiminnallisuuden voi todeta sormillakin painamalla, kun vertaa kaasuttimessa olevan vahatermarin vastajousen jäykkyyttä siihen, että kykeneekö vahatermari pitämään sen jousen aisoissa. Muista kokeilla lämittää sitte myös vaikka +50C....

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 13.12.2005 11:04

juu ryypyn läpän pitää olla auki lämpimällä..kakkoskurkun läppä on normaalisti muutaman millin auki. ja sit avautuu enemmän kun kaasua on painettu tietyn pisteen yli vai?

tuota ryypys kun tulee se bi metallijousi kiinni siihen kotelon hahloon siinä ympärillä onjoku muovi härpäke mistä menee pien jousi ympäri? kuuluukss en päästä pyörimään? voin ottaa kuban kuhan saan postista kaasarin.

tmt
-
Viestit: 19
Liittynyt: 14.11.2005 12:42

ViestiKirjoittaja tmt » 13.12.2005 11:28

Joo'o, mitäköhän sitä tuli taas luettua ja vastattua. Tietokoneessa pitäisi olla promillemittari joka estää käytön liikaa ottaneilta. :D

Eikös se kakkoskurkun läppä ole täysin kiinni jos kaasua ei paineta?

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 13.12.2005 12:55

emt, on se vissiin vähän auki mut ei merkittävästi

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 13.12.2005 16:40

juu, kakkoskurkun läpässä on määrätty välys, jos siihen koskee niin se koko kaasutin on sekaisin (kokemusta on), vaikka mittasin välyksen ennen ja säädin takaisin samaksi... ?

Toi Pierpurg on ku muija, jos sen herkkiin paikkoihin mene kajoamaan nii se suuttuu ja aloittaa esim. mykkäkoulun tai alkaa käyttäytymään vittumaisesti...

Hampsu
-
Viestit: 258
Liittynyt: 12.2.2005 1:11

ViestiKirjoittaja Hampsu » 13.12.2005 17:59

Oliski muija.Antaa kukkia ni kävis toimii ainaki vähä aikaa.

seat01alh
-
Viestit: 52
Liittynyt: 9.10.2005 11:19

ViestiKirjoittaja seat01alh » 14.12.2005 14:43

se kakkos kurkku toimii alipaineella.. moottoria vedettäessä aukeaa... paikoillaan jos poljet mitään ei pitäis tapahtua...

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 15.12.2005 23:26

mites porukan säädöt edistyy

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 16.12.2005 10:23

keräilen rahaa täs nii sais ostettuu sen 50 egen korjaus sarjan, saa vaihdettuu ainakin sen neula venttiilin (saa vissiin liikaa bensaa) ja myös se imusarjan esilämmitys siili täytynee vaihtaa (ei lämpene ilmeisesti kunnolla)

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 16.12.2005 10:45

ootko kokeillu muutes et lämpeneekö kaasarin runko.. siinäkin on joku lämmitys... ainakin noiden kuvien perusteel mitä kattonu
ja joku johtohan sinne menee

tuze
-
Viestit: 440
Liittynyt: 7.8.2003 18:59

ViestiKirjoittaja tuze » 16.12.2005 11:49

juu ainakin minulla lämpenee selvästi se kaasuttimen runko. kyllä sen pitäisi ihanselvästi lämmetä.

Edit: virrat päällä.
Viimeksi muokannut tuze, 16.12.2005 15:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 16.12.2005 14:45

siin on sellanen pyöree vastus.. tänää mein iteksee ryyppy päälle kun aikani sahailin käyntii..pumppasin kaasua aivan saatanasti, sain käymään, röpötteli vähän aikaa sit pumputin kiekkaa ni naksahti päälle.. ei mee jakoon et mikä tossa kusee.. pitää kokeilla vaihtaa toi ryyppy tohon

e: lämpeekö se muuten sillon kun on vaan virrat päällä vai pitääkö olla käynnis

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 16.12.2005 16:03

se vastus on myöskutsuttu, kaasukanavan esilämmitin (bypass). kuuluisi lämmetä silloin kun virrat kytketään. ilman tätä osaa kaasari jäätää...

mul oli toi osa paskana, tai siitä oli johto poikki, vaihdoin sen nyt ennen kylmiä... mut oikeestaan ei mitää suurta vaikutusta.

Nyt yritän pääasiassa saada tehdyksi tuolle aamu/kylmänä kierrosten hamppaamiselle jotain... vika on ilmeisesti siinä imusarjan lämmittimessä eli siilessä... tai se vika voi olla myös ilmavirtauksen väärästä määrästä, johon vissiin auttaa kun tutkii onko ryby kunnos, paisunta yksikkö ehjä ja tai toi onko lämpö-aikaventtili toiminta kuntoinen... tarttis vaa ensi saada akku ton autotallii et sais lämmittimen päälle... ei tämmösis pakkasis mitään tehä

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 16.12.2005 16:07

itekkin ootan et pääsen talliin.. jos laittas jotku lisäkynttilät tonne keulalle samal

Hampsu
-
Viestit: 258
Liittynyt: 12.2.2005 1:11

ViestiKirjoittaja Hampsu » 18.12.2005 4:26

Haha!Mun autosta oli sitte nesteet menny melko jäähän :S mietinki miks ryyppy ei lähteny pois vaikka kuinka huudatin.Sit se jätti heti ekaa risteyksee (onneksi ei vilkas alue).Ja melko jäässä letkut olivat.Sitten ajeltiin 30km pakastimel (tietenkään ei puske lämmintä ilmaa autoon jos letkut niin jäässä) ja auto lämpimään sulaamaan.Nyt toimii jotenkin.Uutta putkistoa oli ilo asentaa tuolla pakkasessakin (monttu ulkona) !
Sitten heti maanantaina soittamaan kaikille auto pajoille kuka haluaa tehdä pirupurkkiin vahatermarin ohitusta.

Hampsu
-
Viestit: 258
Liittynyt: 12.2.2005 1:11

ViestiKirjoittaja Hampsu » 19.12.2005 18:40

Juu nyt on soiteltu ja sanoi ,että olis kannattavaa tehdä siitä koko paskasta käsiryypyllinen. Että hommais käsi ryyppy vaijerin ja ne kiinike hommat. Mistäs noita saa?Kuulostaa ihan järkevältä mun mielestä.

Paras oli se kun sanoi "jos netti on käytössä googletat volkkari foorumille ja sieltä sitten kyselemään enemmän"

Aina ;)

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 19.12.2005 20:07

mitenköhän se käsiryybby nyt auttaa tuohon vahatermostaatin toimintaan, niillä kun ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa mekaanisesti. vaikka kuinka laittaa käsiryypyn ei se sitä vahatermarin aiheuttamaa ongelmaa pois vie, ilmeisesti "korjaamolla" ei tajuttu sitä vikaa... hyvää mainosta sille firmalle...

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 19.12.2005 20:57

kannattaa ettii sellanen paja missä on joku vanhempi asentaja.. noi nuoret sällit oo nähnykkää tollasii..kysyy vaa et mikä hitto toi on..tai sit ihan wolkkarin liikkeesee

tmt
-
Viestit: 19
Liittynyt: 14.11.2005 12:42

ViestiKirjoittaja tmt » 19.12.2005 21:11

Lähinnä tässä varmaan tarkoitettiin korvata sen vahatermarin lämpötilan mukaan toimiva säätö käsikäyttöisellä vaijerilla? Eli siis sitä mukaa kun kone lämpenee, painetaan ryyppyvaijeria sisäänpäin jolloin kaasuläpän aukeama tyhjäkäynnillä pienenee. Mutta yhäkin, jos sen vahatermarin haluaa ohittaa, niin tarvitaan siihen vain jotain pientä pinnin ja sen työntötangon väliin.

Hampsu
-
Viestit: 258
Liittynyt: 12.2.2005 1:11

ViestiKirjoittaja Hampsu » 19.12.2005 21:51

No kerroin siitä ,että se vahatermari on varmaan paskana kun ei lähde ryyppy pois ja palautuu aina päälle ,että tekisitkö sen vahatermarin ohituksen? Se sit vastaili tyylii "kyllä sen voi tehdä ,mutta se on huono kylmillä keleillä kun siinä ei silloin ole ollenkaan ryyppyä.Järkevämpää on tehdä siitä käsiryypyllinen ..." Vittu en tiedä.Ja sit tuo vuotaa paisarin nestettäkin jostain vitun perseestä.Nähtävästi siihen flektiin menee se yksi letku missä vesi kiertää ja siitä flektin rautakehikon alta se tiputtaa.Sen huomaa helposti ,että se on märkä.Kellän kokemusta?

Edit:Se on vissii se alavesi letku.Eikö sekin kuulu lämmetä? Tuntu vaan aika viileeltä kun olin ajellut.Termostaatti on juuri kesällä vaihdettu...

2x Edit:Mietin tossa ,että voisiko se termostaatti sieltä vesiletkusta sittenkin voinut mennä paskaksi jos se kerta jäätyikin?

tmt
-
Viestit: 19
Liittynyt: 14.11.2005 12:42

ViestiKirjoittaja tmt » 20.12.2005 11:07

Ihan oikeassa siellä korjaamolla olivat. Jos vahatermarin ohittaa, joutuu kylmillä keleillä pitämään kylmää konetta käynnissä kaasupolkimella.

Siellä voi olla enemmänkin kuin yksi letku paskana jos järjestelmä kunnolla jäätyi, pahemmassa tapauksessa vauriot eivät ole jääneet pelkkiin letkujen hajoamisiin.

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 20.12.2005 13:03

sitten kun joku näyttää sen virityksen kun vahatermarin toiminta on muutettu käsikäyttöiseksi, niin tutkailisin sitä ihan mielellään.
Se vahatermari (tai sen toiminta) ei ole varsinainen ryyppy. se kyllä edesauttaa ryyppy systeemin toimintaa...

vahatermostaatti siis pitää kierrokset kylmässä koneessa ylhäällä ja laskee niitä sen mukaan kun kone lämpenee, ei siis tee mitään yhtä äkkisiä kierroksen muutoksia kaasarissa...

ryyppy rikastaa seosta siten että ilmaa pääsee bensaan nähden vähemmän ja näin ollen seos rikastuu... ja pull-down alipainekello nostaa tuota rikastin läppää kun kaasua painaa jottei auto sammu/hyydy!

aikaisemmin kerroin miten sen VAHATERMOKSEN toiminnan voi tarkastaa, kyseinen löytyy aikaisemmalla sivulla olevista teksteistä. jostain

ei se pelkästään vahatermarin vika ole että ne kierroksen sekoilee, vaan vahatermari voi olla yksi "taudin" aiheuttaja.

Hampsu
-
Viestit: 258
Liittynyt: 12.2.2005 1:11

ViestiKirjoittaja Hampsu » 20.12.2005 14:08

Tuskin se hurjasti jäätyi kerta pystyin ajellakkin ja jne..

Mitä luulette jos tuon vahatermarin ohituksen tekee niin toimisko silloin auto huutamatta?

Selviääkö tuola ulkona ilman ryyppyä?Mietin vaan niitä kun tulee ne kunno pakkaset.

edit.Tuo jäähdytin sit vissii vuotaa nestettä ja sitä ei voi korjata näin kertoi korjaaja.

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 21.12.2005 11:51

Ilman ryyppyä on auton käyntiin sahaaminen ja käynnissä pitäminen vittumaista lämpenemisen ajan, ja jos vielä tuo vahatermos on ohitettu vaikeuttaa se auton kylmänä käynnissäpysyvyyttä todella paljon, 10-15min -15 asteen pakkasella saa varautua lämmittämiseen. ja bensaa kuluu...

tuossa Hampsun tapauksessa olis todellakin kannattavaa koittaa rakennella joku käsiryyppy, jotta saa vähä imua päälle kylmäkäynnistyksessä. vaikka sitte väliaikaisesti sinne kaasarin kylkeen sellainen systeemi mistä voi käsin sitä ryypyn läppää siirrellä (konepelti ylhäällä) <-- vaikeeta! mutta ihan miten ite tykkää

Hampsu
-
Viestit: 258
Liittynyt: 12.2.2005 1:11

ViestiKirjoittaja Hampsu » 22.12.2005 22:06

Lueskelin noita kirjoituksia ja ihmettelin ,että voiko pull down rasia judu olla paskana ja siks se pistää niit kieroksii ylös ja alas silloki ku kone lämpimän.?

Eikö se just työnnä sitä ruuvi tappi härdelliä ylös ja alas?

Onko kukaan keksiny mitään järkevää viritystä siihen läppään ,että sen saisi aina pysymään alhaalla.Tyyliin: kylmänä ku kone on niin silloin ottas sen virityksen pois ja sitten kun kone lämmin niin laittaisi virityksen takaisin ,ettei ryyppy enää tulisi päälle...

Tarkotan justiisa sitä läppää mitä kun painaa alas niin ryyppy lähtee pois.

Nippuside siihen 3/4 ruuviläpyskää? :D
vai sulaako se?onha niitä metallisiakin..

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 24.12.2005 0:47

Lueskelin noita kirjoituksia ja ihmettelin ,että voiko pull down rasia judu olla paskana ja siks se pistää niit kieroksii ylös ja alas silloki ku kone lämpimän.?

Eikö se just työnnä sitä ruuvi tappi härdelliä ylös ja alas?


Ei, se pulldown vaikuttaa ryyppyläppään, siihen mikä on kaasarin ensiökurkun päällä, tuohon läppään vaikuttaa kaksi tekijää, jotka on ryyppyvivusto ja pulldown rasia.

Tuollaista nopeasti hallittavaa on/off tyylistä "vipua" on vaikeahko tehdä tuohon vahatermostaatin toimintaan. mutta ei se mahdoton modifikaatio ole.
paras vaihtoehto on ohittaa termoksen vaikutus, eli termos irti ja laittaa tosiaan jonkun holkin tai vastaavan kuten yllä oli jo mainittukkin, siihen työntämään sitä vivustoa johon vahatermostaatin pinni vaikuttaa...

Hampsu
-
Viestit: 258
Liittynyt: 12.2.2005 1:11

ViestiKirjoittaja Hampsu » 24.12.2005 4:05

Mutta eikös silloin se ryyppy lähe pois kokonaan?

Mitäs jos ohittas sen vahatermoksen ja sit laittas käsiryypyn?

seat01alh
-
Viestit: 52
Liittynyt: 9.10.2005 11:19

ViestiKirjoittaja seat01alh » 24.12.2005 8:36

se vahatermostaatti nostaa kierroksia koneen ollessa kylmä...

jonski
-
Viestit: 68
Liittynyt: 12.7.2004 17:10

ViestiKirjoittaja jonski » 24.12.2005 10:44

Rutto ton temppuilijan kaa. Ajelin kakkakopalla 1.5v ja sinä aikana siinä ei ollut kuin vikaa. Erityisesti toi pierupurkki on vihoviimenen sekasotku. Vaihdoin suosiolla -96 diesel toledoon ja olen erittäin tyytyväinen. Säälittää vain golfin seuraava omistaja.

Hampsu
-
Viestit: 258
Liittynyt: 12.2.2005 1:11

ViestiKirjoittaja Hampsu » 24.12.2005 13:07

Eli nyt sen vahatermarin voi sit ottaa pois ja ryyppy silti pelaa? =D

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 25.12.2005 12:57

kyl... mietin vaan...mulla tulee tohon ryypyn koppaan 2 ap letkua ja siinä on vissiin joku venttiili...jomman kummanletkuista kun ottaa irti ne sytkä menee vituiks..aattelin et toimisko toi jos tulppais noi letkut? kun meinasin ryypyn vaihtaa ni siinä toisessa ei oo paikkaa noille.. vai taytyykö tolle venttiilille kehittää joku kotelo?

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 25.12.2005 18:00

mistä ne ap letkut tulee ja mihin ne menee?, niitten täytyy periaatteessa olla tekemisissä virranjakajan alipainekellon kanssa, jotta tuo sytytys muuttuisi.

tukkiminen on yksi apukeino...

Eli nyt sen vahatermarin voi sit ottaa pois ja ryyppy silti pelaa? =D

voi sen ottaa pois, ja ei se ryypyn varsinaiseen toimintaan vaikuta, tietenkin yksi sen kaasarin kylmäkäynnistyksen osa-alueista on pois silloin käytöstä... tuossa kaasarissa nimittäin noita kylmäkäynnistykseen vaikuttavia tekijöitä on jos jonkin verran...

muista, et sillon kun sen vahatermarin ottaa pois niin kierrokset huutaa...

Hampsu
-
Viestit: 258
Liittynyt: 12.2.2005 1:11

ViestiKirjoittaja Hampsu » 25.12.2005 18:15

Mutta siis jos sen vahatermarin ohittaa niin huutaako silloinkin kierrokset?

Sain nyt sellasen käsityksen että sen jos ohittaa niin ei toimi ryyppy mutta kierrokset pysyvät ainakin normaaliina.

Eli kylmänä kone pitää sahata käyntiin ,mutta tolpasta kun ottaa niin toimii..


Edit.hii o hei!Löysin jonkun katkeenneen ruskean johdon.Korjasin sen apiko liittimil.
En tiedä mihin se auttaa ,joten kysyisin mikä se mahtaa olla.Kaasaria kun katsoo vasemmalta puolelta ja näkee sen 3/4 ruuvin niin sen yläpuolella (vähän vasemmalla) on yksi liitin mitä suojaa joku kumihuppu.Liittimeen menee 2 johtoa:ruskea ja olisko tuo nyt keltaruskea.En saanut vittujakaan selvää räjäytyskuvasta,joten te viisaampina kertokaa.Jos tuo nyt jotain auttaisi!

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 25.12.2005 23:33

eiks ruskee oo yleensä maajohto näis... täänää vaihdettii ryyppy tohon... hitonkaan väliä niillä kahdella letkulla mitkä sääti sytytystä..on vaan insinöörit tehny senkin vaikeesti. huomen näkee miten pelaa. pitää viel säätää jonkun verra

Hampsu
-
Viestit: 258
Liittynyt: 12.2.2005 1:11

ViestiKirjoittaja Hampsu » 26.12.2005 12:55

Joo mutta mikä se liitin on mihin ne 2 johtoa menee?Tuskin se pelaa ilman jos se maajohto on ollut paskana.Tänään sitten ajossa nään onko siitä korjauksesta hyötyä...Kai siitä jotain =)

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 26.12.2005 14:40

eipä mitään hajua.. perkele ei säädä tyhjäkäynnil sytkää kunnol... mut nyt ainakin ryyppy menee päälle...ja taitaa viel lähtee poiskin..miten 2e2:ssa on tehty toi sytkän säätö karjettömäs? kunm ul oli joku lämpöventtiili siin ryypys mihin tulee 2 ap letkua

Hampsu
-
Viestit: 258
Liittynyt: 12.2.2005 1:11

ViestiKirjoittaja Hampsu » 26.12.2005 14:54

Hahaa!En tiiä miten vitussa on mahdollista mutta ryyppy ei enää tule päälle lämpimällä koneella :D ! Nyt sai ajaa reilut 30km ja ei kertaakaan tullut päälle / kierrokset olleet korkeat! MÄ OON NIIN ONNELLINE! Nyt vaan pitää testata miten se vaikuttaa kylmällä koneella ,että tuleeko ees sillo ryyppy. Vittu tähä vois jopa tottua!

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 26.12.2005 15:31

se johto kuuluu ilmeisesti joko lämpö-aika venttiilille (osa 38) tai sähköiselle magneettiventtiilille (osa 39)

Sähköisen magneettiventtiilin toiminnan tarkastus.
1. käynnistä moottori
2. vedä virtajohto pois venttiilistä, auton pitäisi tällöin sammua, mikäli ei sammu on venttiilissä vikaa.

Kun virrat on kytkettynä magneettiventiili päästää ilman läpi ja kun virtoja ei ole, ei myöskään ilma pääse venttiilistä läpi.

Lämpö-aikaventtiilin toiminnan tarkastus
- varmistu liitosten kunnollisuudesta
- periaatteessa myös alipaine letkujen tuottama alipaine on tarkistettava, jotta se on riittävä (putkistossa voi olla häsmää)

Lämpö-aikaventtiili reagoi lämpöön
Kun lämpötila on yli +15 astetta venttiiili on kiinni, eli ilman ei kuulu päästä läpi
lämpötila alle +4 venttiili auki
--sähköisentoiminnan tarkastus, mittaa ohmimetrillä liittimen 2 kosketuspintojen välistä ohmi määrä
Nominaalinen arvo kun lämpötila +20-30 astetta = 6 ohm +-1,5 ohm

Lähde viite (http://www.ruddies.business.t-online.de/se2E2e.htm)
(http://www.gowerlee.direcon.co.uk/2E2type.html)

Jessup
-
Viestit: 286
Liittynyt: 21.8.2003 13:13

ViestiKirjoittaja Jessup » 26.12.2005 16:17

Onko jollakin kokemusta pierburgin virittelemisestä turbokäyttöä varten toimivaksi? Riittääkö jos vetää paineen kohokammioon? Varmaan alipaineella avautuva toinen kurkku tarvitsisi myös jonkinnäköistä referenssipainetta tai mekaanisesti toimivan avautumissysteemin?

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 26.12.2005 17:23

älä nyt saatana tollasia puhu.. joku weber tai lortto siihen hommaan.. toi kun ei vakionakaan toimi

Hampsu
-
Viestit: 258
Liittynyt: 12.2.2005 1:11

ViestiKirjoittaja Hampsu » 26.12.2005 19:50

^ TOTTA :D

No hyvä kaasari se on jos se toimii.
Asia on ,että JOS se toimii.

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 26.12.2005 21:26

noo mul pelaa...jotenki... tyhjäkäynnil taitaa sytkä heittää pikkase... ja ryyppy on pääl johonki 80 asteesee asti

tso
-
Viestit: 49
Liittynyt: 22.8.2005 15:36

ViestiKirjoittaja tso » 27.12.2005 9:57

Arvauksia mitä vialla kun moottoria ei tahdo saada kylmänä pysymään käynnissä; hörähtää käyntiin ja nostaa kierrokset n2000, mutta putoaa siitä omatoimisesti alas ja sammuu. Kaasupolkimen painaminen sammuttaa koneen suoraan, mutta innokkaalla polkimen pumppaamisella jos saa kierrokset yli 3000(kakkoskurkku avautuu?), niin pysyy käynnissä. Eli kierrokset nousee avainta kääntämällä n2000, mikä ei riitä pitämään käynnissä näillä keleillä. Kesällä toimi ihan kohtalaisesti. Lämpöjen noustessa tyhjäkäyntikierrokset tasaisesti valuvat 1000 pintaa kun on päässyt alkurituaaleista ohi ja päässyt liikkeelle. Ilmeisesti vahatermari toimii, mutta se bimetallijousi(ryyppy?) ei välttämättä toimi tai on asennossa kesä?

Paljonko muilla on tyhjäkäyntikierrokset käynnistettäessä pakkaskelillä? Tuossa värkissähän on ainakin kaksi noita säätöruuveja kaasulle ( 7 & 8; http://www.ruddies.business.t-online.de/se2E2e.htm )

Jos tuota pääsisi vaikka ennen kesää katselemaan johonkin sisätiloihin..

--edit--
hetken tekstejä uudelleen tavanneena päädyin siihen että tuosta on varmaan tuo pulldown-härpätin hajalla ja ryyppy ei toimi ollenkaan. Mistäs tuollaisen saa ja paljonko maksaa?
--/edit--

Hampsu
-
Viestit: 258
Liittynyt: 12.2.2005 1:11

ViestiKirjoittaja Hampsu » 27.12.2005 20:27

Eikö niitä jostai varaosa tiskiltä löytyis?
Kyl mullakin joutuu eka hiukan pumppaamaan kaasua,mutta ei se mua haittaa.

Ja mun kaasari toimii..tsihii!

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 27.12.2005 20:53

kokeile kylmänä koneella sitä et käännät kädellä kaasun pohjaan ja sit sen rtyypyn pohjaan ja meet starttaamaan.. jos pelaa hyvin niin ryyppy paska.. itellä ei auttanu pulldownin vaihto

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 27.12.2005 20:57

Kyl mullakin joutuu eka hiukan pumppaamaan kaasua,mutta ei se mua haittaa.

Ja mun kaasari toimii..tsihii!
Joku noissa lauseissa ei oikein sovi yhteen. Kyllä kai tuon ilman mitään pumppaamisia pitäisi toimia.

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 27.12.2005 21:18

Kyllä kai tuon ilman mitään pumppaamisia pitäisi toimia.

ensimmäisen pierburg sukupolven ryyppy toimi "portaattomasti" pelkän bi-jousen jännetyksen avulla <--- ei toiminu

toisen sukupolven pierburg ryyppy toimii "portaallisesti" oliskohan vaiheita 3, 4 tai 5. kylmällä koneella kun parikertaa polkasee kaasusta niin ekaks ryyppy kytkeytyy päälle ja toinen polkasu pistää vähä bensaa kehiin..

kolmannen sukupolven pierbug ryyppy, palaa takaisin tuohon "portaattomaan" toimintaan mutta varmemmin, tällä ryypyllä varustettu kaasutin ei tarvitse periaatteessa mitään polkasuja tai kytkemisiä, koska ryyppy läppä on silloin kiinni ku pitääki, ryyppy sisältää bi-jousen ja jotain muuta mikä mahdollistaa sellaisenaan toimimisen. (lämmön mukaan, luonnollisesti)

hiksi
-
Viestit: 301
Liittynyt: 8.8.2005 19:06

ViestiKirjoittaja hiksi » 1.1.2006 13:40

Nyt alkaa jo pikkuhiljaa tuntuun siltä, että on pakko viedä huoltoon johonkin tuo kaasari.. 3kk seurannalla kulutus keskimäärin 9,6l/100km, joka on aika paljon kakkos-golffille. Ajo suurimmalta ostalta matka-ajoo eli luulis menevän lähempänä seitsemää kuin kymmentä.

Mutta, pystyykö tuolle itse tekemään jotain? Päällisin puolin olen koittanut katsella, ohjeita lueskellut jne jne, mutta en uskalla alkaa purkaan. Autoa kuitenkin työmatkoihin tarviin joka päivä, joten ei parane rikkoa. Voishan sen jollekkin paikalliselle pajalle viedä, mutta tiedä sitten mitä ne sille tekisivät, tulisko paremmaksi? EI tiedä.

Taitaa mennä auto vaihtoon.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 1.1.2006 14:12

Yksi vaihtoehto on käytetyn toimivaksi tiedetyn kaasarin ostaminen.

Tai sitten viedä se säädettäväksi jollekin nyrkkipajalle joka Pierburgeista jotain tietää. Ensin toki kannattaa tarkistaa että alipaineletkut ovat taatusti ehjiä. Ei nyt autoa kumminkaan kannata yhden kaasarin takia vaihtaa...

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 1.1.2006 22:47

täältä löytyisi yksi 1.6 koneessa ollut kaasutin, vaihdan 1.8i tekniikan tilalle.
tarjota saa privassa :)

hiksi
-
Viestit: 301
Liittynyt: 8.8.2005 19:06

ViestiKirjoittaja hiksi » 2.1.2006 20:30

Millais muuten, myykö joku tollasta alipaineletkua postimyynnillä netin kautta kun paikallisista puljuista sitä ei tunnu löytyvän..

Ja tietty millaista letkua sen tulisi olla? Halkaisija jne

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 3.1.2006 13:54

kyl siihe alipaineletkuksi on kelvannut vaikka bensaletkukin, vaikka mopon. Ota pierburkista malliksi letkua ja siitä mallaamaan alan liikkeisiin...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 3.1.2006 15:02

Letkua tosiaan löytyy mistä tahansa autotarvike- tai muoviliikkeestä. Tosin ainakin Motonetin letkut ovat niin kovaa muovia, etteivät varmastikaan montaa vuotta kestä halkeilematta. Mutta kyllä kai sekin nyt sentään jokusen vuoden kestää.

Asiaa sivuten: Miksi osa alkuperöisistä letkuista on kangaspäällysteistä ja osa ei?

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 3.1.2006 15:55

Asiaa sivuten: Miksi osa alkuperöisistä letkuista on kangaspäällysteistä ja osa ei?

ei varmaa tietoa, mutta luulisin että saksalaiset-volkkari-insinöörit ajatteli sen kankaan ehkäisevän siihen putkeen tulevia ulkoisia haittoja, kuten pensa, maantiesuola yms. jotka saattavat hapristaa putkia... tiedähäntä... mutta omassa golffissa on myös kovia läpinäkyviä ap-putkia pidemmillä matkoilla (ilmeisesti jälkiasennettuja)...

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 4.1.2006 4:31

ei siit kankaasta sit oo iloa kun pitäs vuotoja ettii...jos tässä rikastus niin vois tankata ja laskee kulutusta..ryyppy toimii nyt ok muuten mut on vähän liian pitkää päällä..vaikuttaako se sähköjohto joteki sen päälle menoon?pitää vetää noi piuhat uusiks..

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 4.1.2006 11:12

mul jatkuu toi sama vanha oireilu tuon "aamuisin käynnistyksen" kanssa, auto hörähtää herkullisesti käymään (vaikka -15 asteen pakkasella), käy "hienosti" noin korkeintaan 3 -5 sekuntia, ja sit alkaa helvetinmoinen hamppaaminen, hump, hump, käy pirun epätasaisesti... vieläkään en oo alkanu tutkimaan kunnolla mistä kiikastaa, mutta ainakin pull-down rasia toiminee...
mieleen pullahti tuossa noita internet opuksia kattellessa, että tuo vikahan voisi olla joko tuossa lämpö-aika-venttiilissä tai magneettiventtiilissä, enemmän epäilen lämpö-aika venttiiliä, koska sen tehtävänä on sulkea ilman pääsy läpi kun se riittävästi lämpenee (+15), ja jos se ei toimikkaa ja sulkeekin sen ilman pääsyn jo sen 3-5 sekunnin jälkeen käynnistyksestä (koska sillon alkaa se kierrosten hamppaaminen), kuitenkin "normi" lämpöisenä auto toimii jokseenkin hjyvin...

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 11.1.2006 12:37

ja nytte on se lämpö-aika vena vaihdettu "toimivaan" mut eipä se entinen tainnu rikki ollakkaa, koska mitään vaikutusta ei ollut sillä... no seuraavaksi "siilin" vaihto, koska se lämpenee kohtuu hitaasti tuohon n.100 asteeseen (7-8min, jännite 12.44 v)

mikale
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 13.1.2006 0:21

ViestiKirjoittaja mikale » 13.1.2006 0:50

Pitipä pistää nyt omiakin kokemuksia tänne kun täältä on löytynyt niin paljon itsellekkin apua. Kiitokset vaan kaikille jotka tänne ovat kaivaneet linkkejä tuosta insinööri taidon näytteestä mallia 2e2 :)
Tuo 3/4 säädin aiheutti itsellä koneen huutamisen vaikka vahatermari toimikin ok. Helposti voi kokeilla että toimiiko se thermo valve (musta pyöree mötikkä johon tulee sähköpistoke ja toiselta puolen lähtee kaksi alipaine letku) ,irrottomalla ne letkut ja tukkimalla ne. 3/4 säätimen tapin pitäisi vetäytyä hetken kuluttua takaisin sisään jos auto on käynnissä, samalla ne kierroksetkin tippuvat alas. Tuolla aiemmin olikin selitetty jo tuon toiminta tarkkaan. Kannattaa tarkistaa ne sähköliitännät ensiksi josko thermo valve:n tuleva liitin ei saakkaan virtaa,mutta jos tulee niin tuolla sen thermo valven voi rikkinäiseksi todeta?

Tällä hetkellä itsellä on alipaine letkujen päät tukittu kahdella ruuvilla :)
Auto toimii ok , viellä ei ole tosin tullut vastaan -20 pakkasia että miten sitten lienee, mutta vw liikkeen 151 euron hintainen muovimötikkä ei houkutellut ostamaan. Lisäksi siellä vihjasivat että senhän voit "ohittaa".

Englantilaiselta foorumilta bongasin muuten vinkin että vahatermarin voisi "elvyttää" tipauttamalla kuumaan veteen. Itsellä tuo toimi jotenkin , lisäksi tappi irti ja crc:tä reiästä ja ylimääräiset crc:t pois niin voilà..

Vaikuttaa vaan siltä että 2e2:nen on sellainen kampe että tuosta voi löytyä vaikka mitä ihmeellistä oiretta.

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 13.1.2006 15:31

2e2 on erittäin hyvä kaasutin, sillon kun se toimii :)

mikale
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 13.1.2006 0:21

ViestiKirjoittaja mikale » 13.1.2006 17:24

Juuri näin, samaa mieltä :)

hiksi
-
Viestit: 301
Liittynyt: 8.8.2005 19:06

ViestiKirjoittaja hiksi » 26.1.2006 12:49

nostetaas vanha kunnon threadi taas pinnalle. Kysytään tyhmiä, eli mikä on se vihreä, pallon muotoinen säiliö golffissa, kiinni ihan konehuoneen etureunassa, lähtee yks alipaineletku kaasarille. Onko se joku alipaine"säiliö"? Eihän alipainetta voi säiliöidä, tai tarvitse.

lape85
-
Viestit: 506
Liittynyt: 29.7.2003 14:46

ViestiKirjoittaja lape85 » 26.1.2006 12:54

eikös siitä ole ollut ennenkin keskustelua ja silloin muistaakseen se oli joku paineen tasaaja pallo:) no itseltäni se lähti aikoja sitten pellolle ja samnlailla toimi pallon jälkeenkin.

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 27.1.2006 9:52

se todellakin on mystinen pallo, ensin aattelin sen pitävän pientä alipainetta sisällään, jotta pulldown rasia toimisi oikein, mutta sillä ei kyllä ole kovinkaan suurta merkitystä. Kone kävin sen poiston jälkeen ehkä hiukan huonommin kylmänä, mut tos mun koslas on vieläki onkelmia sen kylmäkäynnistyksen kanssa, ettei kovin suurta eroa voi kertoa oliko palloa vai ei.

hiksi
-
Viestit: 301
Liittynyt: 8.8.2005 19:06

ViestiKirjoittaja hiksi » 10.2.2006 11:14

Toi siis missä tuon ryypyn läpän ohjaus kuuluis olla? Siis siitä lähtee se tanko ja sen toises pääs semmonen "vipu" (kts. kuva), mutta se ei ole missään kiinni. Roikkuu siis aivan vapaana, jos kaasun lykkää pohjaan, se avaa osittain tuon läpän (kai se on edes ryypyn läppä vai oonko täysin hakoteillä?) mutta ei kokonaan.

Testiks pistin läpän auki-asentoon nippusiteellä eikä se ainakaan huonontanut käyntiä. http://hiksi.sigmatic.fi/2e2.jpg

ja lisäks tuli mielee et kui jäykkä se pakosarjan päältä tulevan ilman läppä pitäs olla? meinaa se on aikas jäykkä, etten usko et sitä mikää alipaine vetää.

edittiä: joo, se olikin tippunu vaa toi vipu siitä jousihärpäkkeen päästä
irrotin kaasarin, putsasin kaikki helposti lähtevät.. hieno vehje, lykkäs vaa nesteet pihalle ni hiukan tulee höyryä ku käyttää :p

edittiä2: väänsiis nyt sitä ryyppyä sillai et toi läppä on täysin auki ku se oli sillai puoliks auki normaaliasennossaan. sehän siis tarkotti et oli ryyppy puoliks päällä aina? vai?

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 11.2.2006 23:46

en tiedä, mä pääsin noista murheita eroon kun hommasin korvauskaasuttimen jossa ei ole ihan noin "älykäs" ryypynohjausjärjestelmä...

yleensä nuo kaasuttimet hajoavat juuri tuosta ryyppykohdasta...mutta turvallista matkaa :-)

hiksi
-
Viestit: 301
Liittynyt: 8.8.2005 19:06

ViestiKirjoittaja hiksi » 12.2.2006 13:43

Noo, menohaluja tuli ehkä hiukan lisää, kylmänä lähtee entistäki huonommin käyntiin. Tietty kaasullahan sen saa pidettyä käynnissä. Kunhan vaan ilmat hiukka lämpiää ni tarvii uusiks alkaa purkaan, tutkia ryypyn osia ja patentoida jotain. On meinaa hiukan kylmää ku lykkää pakkasesa ryypyn sisältä jäähdytysnesteet sormille. :)

hiksi
-
Viestit: 301
Liittynyt: 8.8.2005 19:06

ViestiKirjoittaja hiksi » 14.2.2006 11:48

Toi noin, mihin tarkalleen ton vahatermarin kuuluis vaikuttaa? Kun en nyt oo varma toimiiko se, mutta vaikke se painaisi sitä tappia, siitä ei olisi mitää hyötyä kun se toinen pää ei tee muuta kun liikuttaa yhtä vipua. Se vipu kun taas ei liikuta mitään eikä ketään, siis puuttuuko sen jälkeen jotain vai?

Niin ja mikä mättää ku pulldowni vetää ryyppyä pois tyhjäkäynnilläkin oli kone si kylmä tai kuuma.

Hampsu
-
Viestit: 258
Liittynyt: 12.2.2005 1:11

ViestiKirjoittaja Hampsu » 14.2.2006 20:13

(Luin tuolta ylempää mitä sunki kannattas tehä)
Se vahatermari (tai sen toiminta) ei ole varsinainen ryyppy. se kyllä edesauttaa ryyppy systeemin toimintaa...

vahatermostaatti siis pitää kierrokset kylmässä koneessa ylhäällä ja laskee niitä sen mukaan kun kone lämpenee, ei siis tee mitään yhtä äkkisiä kierroksen muutoksia kaasarissa...

tuze
-
Viestit: 440
Liittynyt: 7.8.2003 18:59

ViestiKirjoittaja tuze » 14.2.2006 20:18

Ylitjo: Millä olet tarkastanut että puldown rasia toimii??

Minulla oli aivan sama ongelma syksyllä ( käynnisty hyvin ja sen jälkeen rupes humppaamaan kunnes lämpeni jonkin aikaa mono pohjassa ja toimi taas normaalisti) se ainakin oli juurikin puldown rasiasta kiinni.

Injektio
-
Viestit: 48
Liittynyt: 18.11.2003 17:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Injektio » 15.2.2006 10:25

Huokaus. Kävi nyt sitten näin, että kaasaria yöllä swapatessa pierburgista weberiin katkes yks letku aika hankalasti.

Eli lainaan tätä topikkia nyt vaikka ei pierburggiin liitykkään niin suoranaisesti.

http://koti.mbnet.fi/injektio/letku.jpg

Eli kyseisen mustan (alipaine?)letkun pää katkesi jarrutehostimen(?) puolelta ja tarvisin neuvoja miten se pitäis korjata/vaihtaa? Millä nimellä tuo letku edes kulkee ja onko sitä saatavana motonetistä/vw tiskiltä? Mikä tarkoitus tällä letkulla edes mahtaa olla?

Mietin, että saiskohan sen vaikka kuumaliimalla pitämään väliaikasesti?

Pahoittelen tekstin epäselvyyttä, mutta kun itselläkään ei ole tämän parempaa tietämystä asiasta. Swapin piti olla plug'n'play, kun otettiin edellisestä golffista toi kaasari. Olikin kaikkea muuta :)

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 15.2.2006 10:42

from motonet

JARRUTEHOSTIN/KORJAUSSARJA VOLKSWAGEN GOLF I/II 74--92
II-1,6/1,8/D/TD 84--92 Jarrutehostimen alipaineletku. . . . 30-7418 6.50 ?



eli tuon letkun kautta tulee alipaine jarrutehostimelle, jarrut kyllä toimivat ilman sitä, mutta ovat aika raskaat.

hiksi
-
Viestit: 301
Liittynyt: 8.8.2005 19:06

ViestiKirjoittaja hiksi » 15.2.2006 11:16

(Luin tuolta ylempää mitä sunki kannattas tehä)
Se vahatermari (tai sen toiminta) ei ole varsinainen ryyppy. se kyllä edesauttaa ryyppy systeemin toimintaa...


Jos ton mulle sanoit ni ois si kannattanu lukee se mun postaus, jos et sanonu ni ei si mitään. Kysymyshän oli et millain se vaikuttaa, oon kyl lukenu topicin läpi ja sikäli tiän et se nostaa kierroksia, juttu vaan on se etten tiä miten. Eli mitä sen pitäis liikutaa, läppää vai suoraan kaasuvipua vai mitä?

Injektio
-
Viestit: 48
Liittynyt: 18.11.2003 17:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Injektio » 15.2.2006 14:43

from motonet

Quote:

JARRUTEHOSTIN/KORJAUSSARJA VOLKSWAGEN GOLF I/II 74--92
II-1,6/1,8/D/TD 84--92 Jarrutehostimen alipaineletku. . . . 30-7418 6.50 ?



eli tuon letkun kautta tulee alipaine jarrutehostimelle, jarrut kyllä toimivat ilman sitä, mutta ovat aika raskaat.


Damn eipä ollu oikea vaan tarjosivat jotai epämääiräistä letkun pätkää, joka menee sitten imusarjan puolelle.. Noh täytyy kikkailla tosta rikkimenneestä jotain tai käydä romiksella jos ei saa mitään kehitettyä. :/

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 15.2.2006 14:48

Tuollaisen putken saa paikallisesta VW-liikkestä tilaamalla, hintaa n.26e...

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 15.2.2006 19:59

tuze: olen kokeillut että pulldown ei vuoda ilmaa läpi, on siis niiltäosin ehjä. ja toimintaa on tarkasteltu myös moottorin käydessä, eli kun kaasua pulldown rasian "akseli" vetää ryyppyläppää kiinni ?vai auki?, vitu, muisti katko... kuitenkin rasia reagoi alipaineeseen... suurin epäily on kuitenkin tuossa esilämmitin siilessä, jota en vieläkään ole saanut vaihdettua toiseen.

Oisko ollut niin että se pulldown kiskoo ryyppy läppää kiinnipäin kaasua painattaessa (rikastaakseen seosta), kun kone on käyttölämmin. En oo kyl tutkinu sen vaikutusta kylmään koneeseen. ihmettelen et miten sen epäkunto voi vaikuttaa kierrosten hamppaamiseen (paitsi jos se on rikki ja vuotaa ilmat läpi)

tuze
-
Viestit: 440
Liittynyt: 7.8.2003 18:59

ViestiKirjoittaja tuze » 15.2.2006 21:18

Loppuuko se sinulla ollenkaan se humppaus ? Minulla se loppui kun piti jonkun noin minuutin kaasulla kiekkoja yli 3000 kierroksen. vaihdoin rasian ja rupesi toimimaan.

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 18.2.2006 13:45

kyllä se sitten lopuu ko kone alkaa olemaan lämpimämpi aprox. noin 2-10min kestää humppaus, riippuen ulkoilman kylmyydestä, humpaaminen alkoi vasta tänä alku talvena, viimetalvena ei moista ongelmaa ollut...

e: nii ja ko auto oikein kunnolla humppaa niin kierrosten saaminen tuonne 3k tienoille on melko vaivanloista. kyl se sinne nousee mut kyl autoki tärrää saatanasti. se on vähä niinku auto kävis 3 pytyl.

rasse87
-
Viestit: 184
Liittynyt: 28.11.2003 17:08

ViestiKirjoittaja rasse87 » 21.2.2006 17:10

Mitkähän suuttimet mun pitäs laittaa mun 2e2 kaasariin kun nyt on 1.8 kone, aiemmin oli 1.6. Saatettiin mainita josain, mutta en jaksanu kahlata kaikkia läpi.

rasse87
-
Viestit: 184
Liittynyt: 28.11.2003 17:08

ViestiKirjoittaja rasse87 » 28.2.2006 22:11

Eikö kukkaan tosiaan tiiä nuita suuttimen kokoja?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 28.2.2006 22:18

Noita kokoja ei ihan helpolla löydy mistään, kaikkein varminta on ostaa oikeat suuttimet koneen ja kaasarin tyypin perusteella.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa