1.8T hydraulikiristin

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

jlaitila
-
Viestit: 175
Liittynyt: 18.9.2003 19:36

1.8T hydraulikiristin

ViestiKirjoittaja jlaitila » 24.1.2005 13:09

Onkohan tuo kovinkin normaalia, että 90tkm ajetussa konessa tuo nokkien välisen ketjun hydraulikiristin on sökö? (AVJ kone)

Perjantaina jäkopään rempan yhteydessä huomattiin "rallattava" ääni koneen lämmetessä ja vika ilmeisti on tuossa hydraulikiristimessä. Ääni ainkin kuuluu parhaiten kun stetoskiipilla kuuntelee siitä solenoidin päästä joka antaa signaalia ohjainlaitteelle tuosta kiristäjästä. Voiko kiristin olla jumissa tms ?

mitä tuo soleneoidi tarkalleen tekee eli painaako se sitä kiristäjää vai miten tuo toimii. Yritin katsoa noista räjäytyskuvista mutta ei oikein avautunut.

prkl..uusi kiristin maksaa yli 500€+ketju+työt. Kallista on elämä...

EDIT: rallatus ei siis kuulu kylmällä koneella eikä isommilla kierroksilla. Ainostaan kunhan kone lämpiää tyhjäkäynnillä tuo on havaittavissa.

p.s Taas menee pisteet Suomen Autohuollon pojille Ouluun siellä vika huomattiin ja toiminta erittäin asiallista.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 24.1.2005 14:09

Imunokan ajoituksen säätö.... Kiristäjiä tuntuu menevän muillakin 100tkm korvilla.

ronttonen
-
Viestit: 60
Liittynyt: 8.3.2004 15:57

ViestiKirjoittaja ronttonen » 24.1.2005 16:51

Misä päin moottoria tuo osa on pitkittäiskoneesa?

Numppa
-
Viestit: 414
Liittynyt: 29.9.2004 9:05

ViestiKirjoittaja Numppa » 24.1.2005 17:06

Samassa paikassa, kuin poikittais koneessakin.
Eli koneen takapäässä kannen sisällä, missä nokkaketjukin on luonnollisesti.

Miko
-
Viestit: 503
Liittynyt: 4.7.2004 7:18

ViestiKirjoittaja Miko » 24.1.2005 17:39

Sama kiristin pitää ääntä myös minun AEB koneessa. Kurkistin miltä se näytti -> bakeliitti ei ollut edes kulunut ja tuntui olevan muuten aikas kireellä. En siis aio vaihtaa ainakaan vielä. Koneella ajettu 144tkm.

Minkähän näköisiä ne vaihdetut kiristimet ovat olleet? siis miten kuluneita?

vr6
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 9:15

ViestiKirjoittaja vr6 » 24.1.2005 18:23

Vaihdoin tuohon omaan aebbiin kun rallatti aikalailla noin 2200:lla kierroksella. Rallatus loppui, mutta ei siinä vanhassa kiristimessä tai ketjussa näkynyt mitään ihmeellistä. Onkohan siinä lähinnä ne öljyröörit tukossa.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 24.1.2005 19:04

Siitä menee nimenomaan öljykanava/siivilä tukkoon. Kulunut se ei noilla kilsoilla ole eikä sitä painelemalla hullua hurskaammaksi tule.

jlaitila
-
Viestit: 175
Liittynyt: 18.9.2003 19:36

ViestiKirjoittaja jlaitila » 24.1.2005 20:24

juu jostain ulkolaiselta foorumilta luin siinä ilmeisesti on joku O-regas tai ikäänkuin männänrengas joka kuluu ja alhaisilla kierroksilla sitten ei riitä öljynpaine enää jotta pelaisi oikein. Kyllä maksan mielummin remontista nyt 850€ ku hyvällä mäihällä muutaman tonni rempan ku venat ja alapää paskana :)

Asiasta tehty muuten maahantuojalle vikailmoitus ja päätöstä mahdollisesta osallistumisesta kuluihin odottelen. Nimittäin turhan pienillä kilsoilla tuollanen vika mun mielestä noinkin kalliissa autossa.

ronttonen
-
Viestit: 60
Liittynyt: 8.3.2004 15:57

ViestiKirjoittaja ronttonen » 25.1.2005 17:42

Numppa: Sitä ajattelinki.

Mulla kuuluu kans rallatusta/kahinaa koneen takaosasta noin 1700-2000 kiekan kohdalla.

jlaitila
-
Viestit: 175
Liittynyt: 18.9.2003 19:36

ViestiKirjoittaja jlaitila » 26.1.2005 9:48

Näkeekös VAG-COM:lla öljynpaineen jostain blokista ?
vois ihan mielenkiinnosta katsastaa ennenku maksaa ton 850€ mukisematta.

Öljyt on tosin vaihdettu 10-15tkm välein vaikka käytänkin LongLifeä vaikuttaneeko tuo sitten mihinkään sitä ei tiedä.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 26.1.2005 11:19

öljynpaineelle ei ole "anturia" vaan kytkin joten paineita ei näe kuin irtomittarilla.

jlaitila
-
Viestit: 175
Liittynyt: 18.9.2003 19:36

ViestiKirjoittaja jlaitila » 27.1.2005 15:03

Kyllä vaikutta sököltä tuo kiristin itsessään...eilen kaivoin auton tallista ja laitoin sen käyntiin. Kylmä koneesta ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä ei vaikka ottaa öljyntäyttökorkin pois (paine laskee?) heti pienen lämmittelylenkin jälkeen kun kierrokset laskee tyhjäkäyntinopeuteen tuo "diesel" kolina alkaa. huomenna siis kiristimen vaihtoon..

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 27.1.2005 15:19

ei vaikka ottaa öljyntäyttökorkin pois (paine laskee?


No näihän ei tosiaankaa käy

jlaitila
-
Viestit: 175
Liittynyt: 18.9.2003 19:36

ViestiKirjoittaja jlaitila » 27.1.2005 22:52

juuh siksi juuri kyssäri oliki. Kiitos Rolle kun vahvistit eli eikö kuitenkin periaattessa paine laske kannen yläpuolelta jolloin myös oisi vaikutusta kierrossa olevaan paineeseen ?

Anyway vika on tuossa hydraulikiristimessä mut silti kiinnostaa tuo öljynpaineen käytös kun korkki otetaan pois. Painetta sieltä ainakin tulee...

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 27.1.2005 23:11

No ei korkin alla olevalla paineella ja öljypaineella ole kyllä mitään tekemistä. Kaikki öljytilassa oleva paine on moottorin huohotuksesta eli ohipuhalluksesta johtuvaa. Öljypumpun tekemää painetta se ei ole

jlaitila
-
Viestit: 175
Liittynyt: 18.9.2003 19:36

ViestiKirjoittaja jlaitila » 28.1.2005 15:20

Asia selevä. Vasta hain auton korjaamolta ja homma pelittä taas hienosti.
Hintaa remontille tuli 872€ josta 523€ tuon hydraulikiristimen osa.
Loput tullee ketjusta ja työstä. Pääasia on, että kolina loppui.

Kiristimen lamellit ei olleet juuri kuluneet vaan vika oli siinä männässä niin kuin olin jo lukenutkin joltain foorumilta.

Tuossa kiristimessähän on siis ilmeisesti myös imunokan ajoituksen säätö ja tuntuu kuin kone kävisi tasaisemmin muutenkin nyt.

T-Power
-
Viestit: 557
Liittynyt: 21.8.2005 13:41

ViestiKirjoittaja T-Power » 21.8.2005 14:05

Nostetaan tämä vanha aihe ylös.Tuntuu,että minulla olisi sama ongelma oman autoni kanssa.Olisiko tässäkin tapauksessa nokkien välinen ketjun hydraulikiristin sökönä?Kone on A4 B6 1.8T AVJ 60tkm ajettu.

Oireita olisi seuraavasti:

1.Tyhjäkäynnillä naputtaa kuin diesel,VAIN lämpimänä.Kun antaa hellästi kaasua + muutama sata kierrosta,ääni loppuu hetkeksi.Autolla kun ajamatta 5 minuuttia,naputusta ei kuulu heti starttauksen jälkeen.Pienen ajolenkin jälkeen taas.

2.1200-1400 r/min kohdalla "särähtää" kaasua antaessa/laskiessa,VAIN kuumana.Auto kun jäähtyy hetken,pärähdystä ei kuulu vähän aikaan,mutta kun lämpenee tarpeeksi,sama ääni kuuluu taas.Aamun ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä kuuluu "rääkäisevä" ääni,joka kestää 1-2 sekuntia,jonka jälkeen auto käy kauniisti.Seuraavat käynnistykset sujuvat ilman "rääkäisyjä".

3.Kaikki nämä äänet kuuluu samasta paikasta koneen takaa,lisäilmapumpun säiliön vierestä,läheltä rintapeltiä.

Aika aikaisessa vaiheessa tuokin osa antaa periksi.No enivei,minulle on korjaukseen tilattu aika ensiviikolle asian tiimoilta,joten tulee selko tuohonkin hommaan.

piruite
-
Viestit: 71
Liittynyt: 10.10.2003 16:49

ViestiKirjoittaja piruite » 23.8.2005 10:34

T-Power, katoppa toi:

http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=31830&highlight=startti

Taitaa olla tuo sun "aamurääkäisy" startista kotoisin...

T-Power
-
Viestit: 557
Liittynyt: 21.8.2005 13:41

ViestiKirjoittaja T-Power » 23.8.2005 14:36

Taitaa olla tuo sun "aamurääkäisy" startista kotoisin...


Aika paljon tuota vikaa on näköjään muillakin,saattaa hyvin olla peräisin startistakin.Olen muutaman kerran koittanut startata silleen lyhyesti,että kone ei lähde käyntiin,ei se silloin rääkäise.Ainoastaan kun kone lähtee käyntiin.

Torstaina on korjaukseen aika,otetaan puheeksi toi.Kiitos...

1.8TQ

ViestiKirjoittaja 1.8TQ » 23.8.2005 20:18

itellä on kans kyseisen härpättimen vaihto-operaatio edessä! ja ite teen!

T-Power
-
Viestit: 557
Liittynyt: 21.8.2005 13:41

ViestiKirjoittaja T-Power » 23.8.2005 21:54

ja ite teen!


Oho!Et kai,nyt kyllä narutat... :-)

Jusu
-
Viestit: 136
Liittynyt: 25.7.2003 11:25

ViestiKirjoittaja Jusu » 24.8.2005 10:00

Tossa omassa A4:ssa epäilin samaa vikaa, mutta kun ääni kuuluu vain laskukierroksilla eikä oo väliä onko moottori kylmä vai lämmin.
Käytin kuuntelussa eikä tulekaan ketjukiristimeltä eikä jakopäästä, vaan turbolta tai katista.
Onkohan kellään ollu samanlaista oiretta?

1.8TQ

ViestiKirjoittaja 1.8TQ » 24.8.2005 16:00

hahaha :D siis vaihto-operaation ;D

-JuppeP-
-
Viestit: 84
Liittynyt: 12.8.2003 20:07

ViestiKirjoittaja -JuppeP- » 25.8.2005 1:40

Asiaa sivuten, onko kukaan kuullut että 2.8 30v (esim ACK) moteissa olisi ollut rallattavaa säädintä/ketjua?
Säädinmekanismit näyttää äkkiä vilaistuna melko samanlaiselta kuin AEBin?

T-Power
-
Viestit: 557
Liittynyt: 21.8.2005 13:41

ViestiKirjoittaja T-Power » 25.8.2005 17:02

Tuli käytyä Lehtonen Motorsportilla asian vuoksi ja vianselvitystä tuli ammattitaidolla,kiitokset siitä Rollelle.Eli Nokkien säätöelementti siellä ääntelee.

Menee vaihtoon samalla jakohihna rullineen+ ketju kun auki kerran on,joten huolto on täydellinen.On sitten huolettomia kilometrejä noiden osalta jatkossa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa