Megasquirt-jutustelut tänne
Valvoja: ffp jäsenet
Alkaa vissiin toi megaruuttakin olemaan varsin pätevä laite kun hoituu suorasytkät yms. Ja muutenkin alkaa ominaisuudet olemaan jo "oikeiden ruiskujen" tasolla kunhan vielä kartat saadaan sopivan kokoisiksi. Käyttökokemuksia sitten tänne kun on laitteet ajossa. Kiinnostaa kovasti tuo megasquirtin toimivuus.
kartat 12*12
Ja kun koko kartan pystyy aina hyödyntämään ero "oikeisiin" jää pieneksi.
Esim Haltechissa mulla oli kartta rundeissa 0-10500 mistä oli käytössä 0-6500 ja paineessa 0-3baria ja käytössä 0-2bar.
Eli Megaruutassa voit määritellä karttaan kaikki painepisteet ja rundipisteet ja voit laittaa tietyn alueen tarkemmaksi jos tarvitsee.
Ja kun koko kartan pystyy aina hyödyntämään ero "oikeisiin" jää pieneksi.
Esim Haltechissa mulla oli kartta rundeissa 0-10500 mistä oli käytössä 0-6500 ja paineessa 0-3baria ja käytössä 0-2bar.
Eli Megaruutassa voit määritellä karttaan kaikki painepisteet ja rundipisteet ja voit laittaa tietyn alueen tarkemmaksi jos tarvitsee.
www.msefi.com
www.megasquirt.info
ja kamat vaikka
www.partco.fi
Sieltä saa sarjoja about 140€
Mä laitoin vielä lisäkortin johon tulee nyt alkuun boost control ja vaihtovalo.
Muita muutoksia on PWM idle, se em. EDIS suorasytkä, kaikkea pientä ;), EXTRA koodi missä on esim. 12*12 kartat ja kaikkea sutimisen rajoittimesta alkaen...
Extra koodi: http://www.jsm-net.demon.co.uk/msns-extra/index.html
Megaview olis kanssa aika mielenkiintoinen.
www.megasquirt.info
ja kamat vaikka
www.partco.fi
Sieltä saa sarjoja about 140€
Mä laitoin vielä lisäkortin johon tulee nyt alkuun boost control ja vaihtovalo.
Muita muutoksia on PWM idle, se em. EDIS suorasytkä, kaikkea pientä ;), EXTRA koodi missä on esim. 12*12 kartat ja kaikkea sutimisen rajoittimesta alkaen...
Extra koodi: http://www.jsm-net.demon.co.uk/msns-extra/index.html
Megaview olis kanssa aika mielenkiintoinen.
Viimeksi muokannut toniha, 17.11.2004 9:27. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
täällä on kanssa tulossa pg 16v pannu kyseisellä ohjainlaitteella ja extracoodilla.ja itte oon kanssa tullu siihen tulokseen mitä oon hestekkiä tutkinu että ajaa saman asian kun pysyy tietyissä rajoissa vaatimuksiensa kanssa.mulla tulee kone olemaan 0-7000rpm alueella ja se riittää hienosti ainaki mulle ja ahtoa meinasin käyttää enimmillään 1.7 niin pitäis laskuoppien mukaan riittää kartastoki.kuvia tulee kun on motti paikallaan ( olisko paha jos pidettäis joku otsikko säätöprobleemien ratkomiseen täällä ! )
dona: peruskartat on auton vakiokartoista sovelletut, muutaman toverin kera hieman hiottu ja viimesimpiä kiristyksiä itse tehnyt nakukuulokkeet päässä.
Helppoohan tuo on kuin heinän teko jos vaan on vähän suuntaa mitä pitäis tehdä ja miten nua moottorit pelaa.
Ja hyviä apuohjelmia löytyy, joilla voi perusarvoja laskeskella.
Megassahan pensakartta optimoituu tiedonkeruun perusteellakin.
Helppoohan tuo on kuin heinän teko jos vaan on vähän suuntaa mitä pitäis tehdä ja miten nua moottorit pelaa.
Ja hyviä apuohjelmia löytyy, joilla voi perusarvoja laskeskella.
Megassahan pensakartta optimoituu tiedonkeruun perusteellakin.
Joutuu kyllä kaivamaan karttakirjan esiin...
Pystyiskö tolla megaruutalla ohjaamaan vain yhtä suutinta? Jos esim käytän normi koojettiä 0bar asti ja sen jälkeen käytän sitä rikastuksena ahtopaineella? Luulis olevan helppo säätää?
Kun tossa on nyt yks 16v, joka rupee röpöttämään heti paineen noustessa, eli bensa sieltä loppuu. Koojetti toimii hienosti 3500r asti. Että täällä olis nyt yks asiasta kiinnostunut, jolle saa privana tarjota megaruuttaa säädön kera!!!
Pystyiskö tolla megaruutalla ohjaamaan vain yhtä suutinta? Jos esim käytän normi koojettiä 0bar asti ja sen jälkeen käytän sitä rikastuksena ahtopaineella? Luulis olevan helppo säätää?
Kun tossa on nyt yks 16v, joka rupee röpöttämään heti paineen noustessa, eli bensa sieltä loppuu. Koojetti toimii hienosti 3500r asti. Että täällä olis nyt yks asiasta kiinnostunut, jolle saa privana tarjota megaruuttaa säädön kera!!!
Siirsin nämä Megasquirttia koskevat jutustelut tänne tuollta Jetta-topicista.
Viimeisissä extra-versioissa on myös 8x8 kokoinen kartta laajakaista-lambdan AFR-tavoitearvoista eri alueille. Aivan toimiva tuo vielä ole mutta muutaman viikon sisällä todennäköisesti kyllä kunhan vain herrat saavat kaikki bitit kohilleen.
Itse siis kaverin avustuksella väänsin tuon 16V jettaan ja pelkällä bensan ohjauksella lähdin 8x8 kartoilla liikkeelle. Varsinaiset kartat tein perinteisen lambdan antaman palautteen perusteella, kylmäkäynnit ja rikastukset sitten ihan kokeilun ja erehdyksen kautta. Pari kuukautta työmatkoilla aina jotakin rukkasin. Lopulta alko toimia kaikissa lämpötiloissa varsin mallikkaasti. Ei ole enää hiukkakaan ikävä k-jettiä :)
Ihan aluksi tein kaiken ilman että boksiin oli kytketty mitään lämpöanturia. Sitten kun kytkin imuilman lt-anturin sain bensakartat tehä uusiks kun virheelliset lämpötilakompensaatiot poistu pelistä -> 20% rikastut lähes läpi kartan.
Sitten investoin TechEdgen laajakaistaan ja sain taas tehä melkoisesti muutoksia karttaan, varsinkin kun samalla sirryin 12x12 karttaan. Tuo laajakaista on mielestäni aivan ehdoton jos haluaa hakea sekä pienintä kulutusta että suurinta tehoa.
Seuraavaksi pitäisi ottaa sytkän ja tyhjäkäynnin ISV-ohjaus käyttöön, kunhan vain ehtii. (Ja saan auton kaverilta takaisin omaan ajoon)
Ehkä sitten joskus tulevaisuudessa suorasytkä.
Itse siis kaverin avustuksella väänsin tuon 16V jettaan ja pelkällä bensan ohjauksella lähdin 8x8 kartoilla liikkeelle. Varsinaiset kartat tein perinteisen lambdan antaman palautteen perusteella, kylmäkäynnit ja rikastukset sitten ihan kokeilun ja erehdyksen kautta. Pari kuukautta työmatkoilla aina jotakin rukkasin. Lopulta alko toimia kaikissa lämpötiloissa varsin mallikkaasti. Ei ole enää hiukkakaan ikävä k-jettiä :)
Ihan aluksi tein kaiken ilman että boksiin oli kytketty mitään lämpöanturia. Sitten kun kytkin imuilman lt-anturin sain bensakartat tehä uusiks kun virheelliset lämpötilakompensaatiot poistu pelistä -> 20% rikastut lähes läpi kartan.
Sitten investoin TechEdgen laajakaistaan ja sain taas tehä melkoisesti muutoksia karttaan, varsinkin kun samalla sirryin 12x12 karttaan. Tuo laajakaista on mielestäni aivan ehdoton jos haluaa hakea sekä pienintä kulutusta että suurinta tehoa.
Seuraavaksi pitäisi ottaa sytkän ja tyhjäkäynnin ISV-ohjaus käyttöön, kunhan vain ehtii. (Ja saan auton kaverilta takaisin omaan ajoon)
Ehkä sitten joskus tulevaisuudessa suorasytkä.
nyt ois probleema tarviis neuvvoa .tota extracoodia sisäänajamassa tohon 225:een pitää valita "3inc" tiedostoa mitkä asentuu edellisten päälle uudelleen kirjoitettuna.eli tarviisi valita 3 inc_tiedostoa ..? mitkähän sinne pitäis valita jos on mpx4250 mappi ? eli on asennettu extra020 kansio tonne megatune225kansioon .nytten.otetaanko vanhat\korvattavat inc:t mtCfg:stä extra 020 kansioon jotta asennus menee niinkun pitäisi..sorry jos kyselen tyhmiä.
Kertokaas lisää tosta laajakaista-lambdasta, paljonkin eroa "tavalliseen"? Ikinä ennen edes kuullut moisesta, mistä niitä saa ja mitä maksaa?
Onko MegaViewistä kokemuksia ja saako valmiita sarjoja suomesta? http://www.megasquirt.info/ tuolta sitä kattelin.
Onko MegaViewistä kokemuksia ja saako valmiita sarjoja suomesta? http://www.megasquirt.info/ tuolta sitä kattelin.
racing: tässä ohjeet msns-extra asennukseen. http://www.jsm-net.demon.co.uk/msns-extra/setup.html , jos näitä hait.
laajakaista lambda: www.wbo2.com
Onhan niissä suuttimissa näköjään eroa, tutkin asiaa vasta tänään, en olis kyl uskonut että ei käy päikseen. Saiskohan noita k-jetin suuttimen holkkeja sorvattua sähköisille sopivaksi, vai miten ootte niitä viritellyt, kantta en kyl ala koneistamaan.
Tossa olis noi holkit, vasemmalla on k-jetin ja toinen on geestä, vähän mittailin noita ja saattaa jopa saada sorvaamalla sopivat, tarvii kai vaan kokeilla.
Boxin rakentamisohjeet löytyy ylhäälläkin mainitusta www.megasquirt.info
Ohjeet on todellakin for dummies, eli jos niillä ei saa kasaan niin kannattaa unohtaa koko juttu.
Ohjeet on todellakin for dummies, eli jos niillä ei saa kasaan niin kannattaa unohtaa koko juttu.
Re: kimppatilausta
Itseäni kiinnostaisi tuo kimppatilaus myös. Itse ECU.n tilasin jo partcolta ja sitä tässä parhaillaan kolvailen, mutta MegaView ja Relay Board kiinnostaisi..
EDIT: suomenkieliset kasausohjeet http://www.partco.fi/ms.html
EDIT: suomenkieliset kasausohjeet http://www.partco.fi/ms.html
olen vasta äskettäin tutustunut laitteeseen ja en tiedä vielä aivan kaikkea... miten esimerkiksi tyhjäkäynnin säätö tapahtuu kyseisellä laitteella ja onko laillista laittaa 92 vuosimallin autoon kyseinen laite yksipisteruutan tilalle ja voinko käyttää monomotronicin antureita kyseisessä laitteessa? toimisiko laite esim digifantin suutttimilla ja monomotronicin antureilla ja uudemman nelosgolffin kaasuläpällä??? kiitos jo etukäteen neuvoista
tuli hieman mutkia matkaan.eli hommasin tollasen relekortilla olevan boxin ja myyjä ilmoitti että mallia mss eli sytkäkin "pitäisi" wörkkiä kyseisellä kalustolla.nyt kun asennuksessa olis jäljellä enää sytytysmodulin ja hallikaisen kytkeminen relekortille niin eipä sieltä sitten löytynytkään paikkaa niille 2 johdolle.mittasin boxin - relekortin välijohdon yleismittarilla navat 24 ja 30 niin huomasin että 24pinni oli kytketty johonkin toimintoon mihin olisi kuuluva vetää sytytysmodulin karva.ja taas pinni 30 ei ole kytketty piuhalla lainkaan relekortille..onko kukaan kytkeny samnlaiseen relekorttiin sytkäntoimintoa ? kortissa on kylläkin ylimääräisiä "ulostuloja ? " merkinnällä s1,s2,s3,s4,s5 nyt homma seisoo kun ei varmuutta asiasta..:(
-
- -
- Viestit: 607
- Liittynyt: 23.7.2003 22:32
tietäsköhän kukaan mitään linkkiä missä asennettas tota megaruutaa? pääsis itsekin vähän jyvälle asiasta.
E: minkäslaisia/mitä osia olette käyttäneet esim. 16v kr:ssä osaa alkaa osia kyseleen ja hankkiin. eli mikä käy esimerkiksi imuilma lämpötila anturiksi tai imusarjan paine anturiksi? täydellinen oslista ois jees tänne topikkiin
E: minkäslaisia/mitä osia olette käyttäneet esim. 16v kr:ssä osaa alkaa osia kyseleen ja hankkiin. eli mikä käy esimerkiksi imuilma lämpötila anturiksi tai imusarjan paine anturiksi? täydellinen oslista ois jees tänne topikkiin
-
- -
- Viestit: 607
- Liittynyt: 23.7.2003 22:32
tarkotus olis tollanen asennella ku tietäs vaan mitä osia pitää alkaa hommaileen?
E: noillekko saa tiedon niin ois aikas hyvä homma.
1.Ruiskuboxi
2.suuttimet
3.holkit imusarjaan suuttimille
4.suutitntukki
5.lämpöanturit imuilmalle ja moottorilämmölle
6.imusarjan paineanturi
7.lambda
8.johtosarja
9.kaasuläppä anturi
ja saako kaasuläppäkoteloon kiinni kaasuläppäanturia? vai joutuuko hommaan jonkun toisen kaasuläppakotelon missä on valmiina?
E: noillekko saa tiedon niin ois aikas hyvä homma.
1.Ruiskuboxi
2.suuttimet
3.holkit imusarjaan suuttimille
4.suutitntukki
5.lämpöanturit imuilmalle ja moottorilämmölle
6.imusarjan paineanturi
7.lambda
8.johtosarja
9.kaasuläppä anturi
ja saako kaasuläppäkoteloon kiinni kaasuläppäanturia? vai joutuuko hommaan jonkun toisen kaasuläppakotelon missä on valmiina?
Viimeksi muokannut meo.sukuvaara, 20.2.2005 22:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
^ Alotappa vaikka tosta: http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?p=204748
http://www.not2fast.com/VAG/InjectorCup.html
Tossa tarkempia speksejä noista suutinten holkeista. Itelle pitäs puuhastella ns. normaalit boschin suuttimet k-jetti kanteen, saas nähdä minkälaisen patentin vaativat..
Tossa tarkempia speksejä noista suutinten holkeista. Itelle pitäs puuhastella ns. normaalit boschin suuttimet k-jetti kanteen, saas nähdä minkälaisen patentin vaativat..
Tero: millä meinasit pyörittää öljypumppua, jos otat jakajan pois ja törkkäät sen lätkän päälle? Joutuu rikkomaan jakajan ja jättämään osan siitä paikalleen. 8v:ssä se ratas, joka pyörittää öljypumppua on kiinni jakajassa. 16v:ssä ratas on erillinen ja se "pudotetaan" öljypumpun akselille ja laitetaan lätkä päälle.
Ja ainahan sen jakajan voi jättää sinne paikalleen, kyllä se siellä joutaa olemaan...
Ja ainahan sen jakajan voi jättää sinne paikalleen, kyllä se siellä joutaa olemaan...
OT:
Eikös 16V pumpussa ole myöskin 36mm hampaat? Kuten myös ainakin G60 ja TDI joista jälkimmäinen oli mullakin käytössä.
Hydraulinostaja 8v koneissa (1.8) on 30mm ja mekaanisissa 26mm.
2.0 8V näytti olevan 36mm mutta siinä onkin öljytykit.
http://ffp-motorsport.com/shows/acs2001/ffpecs04.jpg
Tuolleesti se oli mullakin alkuun, mutta lyhensin myöhemmin jakajan heti laakereiden yläpuolelta ja laitoin suorasytkäpuolan siihen suoraan. Tulpanjohdot lyheni reilut puoli metriä.
Eikös 16V pumpussa ole myöskin 36mm hampaat? Kuten myös ainakin G60 ja TDI joista jälkimmäinen oli mullakin käytössä.
Hydraulinostaja 8v koneissa (1.8) on 30mm ja mekaanisissa 26mm.
2.0 8V näytti olevan 36mm mutta siinä onkin öljytykit.
http://ffp-motorsport.com/shows/acs2001/ffpecs04.jpg
Tuolleesti se oli mullakin alkuun, mutta lyhensin myöhemmin jakajan heti laakereiden yläpuolelta ja laitoin suorasytkäpuolan siihen suoraan. Tulpanjohdot lyheni reilut puoli metriä.
Viimeksi muokannut toniha, 22.2.2005 10:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
16v:n pumppu on rattailtaan 8mm pienempi ja pumpun akselin päässä on booriosa, johon ratas pudotetaan. pg:n pumpussa taas hahlo, johon jakaja painetaan. Kuvia???
http://koti.mbnet.fi/tura/Donan%20projekti/Moottori.jpg <--katkastu jakaja. Pää hitsattu umpeen.
http://koti.mbnet.fi/tura/Donan%20projekti/Moottori.jpg <--katkastu jakaja. Pää hitsattu umpeen.
Pistät sisään "extra" softan niin voit käyttää ledin trankkua sytkälähtönä.
Täältä saat varmasti niin paljon tietoa että saat toimimaan. Onhan sen erilaisenkin piirilevyn schema kuitenkin aikalailla sama....
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/index.html
Edit: sulla vissiin olikin jo extra sisällä...
Täältä saat varmasti niin paljon tietoa että saat toimimaan. Onhan sen erilaisenkin piirilevyn schema kuitenkin aikalailla sama....
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/index.html
Edit: sulla vissiin olikin jo extra sisällä...
voit käyttää ledin trankkua sytkälähtönä.
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-msns.html
LUE!
Uus suomalainen megasquirt foorumi avattu
http://www.finsquirt.net/forum/index.php
http://www.finsquirt.net/forum/index.php
-
- -
- Viestit: 607
- Liittynyt: 23.7.2003 22:32
tarkotus olis tollanen asennella ku tietäs vaan mitä osia pitää alkaa hommaileen?
E: noillekko saa tiedon niin ois aikas hyvä homma.
1.Ruiskuboxi
2.suuttimet
3.holkit imusarjaan suuttimille
4.suutitntukki
5.lämpöanturit imuilmalle ja moottorilämmölle
6.imusarjan paineanturi
7.lambda
8.johtosarja
9.kaasuläppä anturi
ja saako kaasuläppäkoteloon kiinni kaasuläppäanturia? vai joutuuko hommaan jonkun toisen kaasuläppakotelon missä on valmiina?
E: itse itseäni vastaten:) voisko toimia?
1.megaruutta
2.PG:n suuttimet http://personal.inet.fi/cool/joppe2/suuttimet.jpg , noi?
3.PG:n holkit
4.PG:n suutintukki & pa.paineen säädin
5.imuilmalle ei tietoa, moottorin lämmölle moottorin oma anturi
6.map. anturi (megaruutan boxin mukana)
7.mikä vaan lambda
8.oikein tehty käy
9. ei tietoa
Viimeksi muokannut meo.sukuvaara, 27.2.2005 15:05. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
4. Pg:n suutintukki ja bensanpaineensäädin käy suoraan.
5. Imuilman lämpötila boschin valikoimasta 30e
6. map antureita ovat laittaneet suoraan boxiin
7. käy. Ihan perus yks johtoinen ilman maadotusta ja lämmitystä halvin mahollinen
8. käy, jos se on oikein tehty :D
9. Fordilta tai ooppelilta orggisosana tai boschilta 80e -pitää olla portaaton.
5. Imuilman lämpötila boschin valikoimasta 30e
6. map antureita ovat laittaneet suoraan boxiin
7. käy. Ihan perus yks johtoinen ilman maadotusta ja lämmitystä halvin mahollinen
8. käy, jos se on oikein tehty :D
9. Fordilta tai ooppelilta orggisosana tai boschilta 80e -pitää olla portaaton.
-
- -
- Viestit: 607
- Liittynyt: 23.7.2003 22:32
-
- -
- Viestit: 607
- Liittynyt: 23.7.2003 22:32
-
- -
- Viestit: 607
- Liittynyt: 23.7.2003 22:32
Mä olen heittänyt ton vitun lisäilmasuuttimen(vai millä nimellä se kulkeekaan?) kauas metsään jo noin kolme vuotta sitten. Eli jos on säädettävä ruisku(megasquirt tms.) niin sen voi heittää pois. Mutta talvella käyntiongelmia on luvassa, kuten myös jonkin verran kesällä. Eli kone kylmänä niin ei käy tyhjää vaikka lämpimänä kävis 1200rpm. Mulle siitä ei ole ongelmia, mutta emäntä jaksaa valittaa...
Mä en lähtis vaihtamaan 2-läppästä kaasuläppää ennen kuin se on oikeasti rajoittava tekijä. Alakierroksilla toi pieni läppä on paljon tarkempi ja kuitenkin sitten jossain vaiheessa(40%?) alkaa isompi läppä aukeamaan. Eli happea saa ihan ok. Vähän sama kuin monet vierastaa liian isoja suuttimia niiden herkkyyden takia. Tyrkkää liikaa pienellä kaasun hipaisulla.
Toihan ei ole ongelma jos vedetään kokoajan hana pohjassa, mutta tuskin kadulla siitä hyötyäkään ole.
Mä en lähtis vaihtamaan 2-läppästä kaasuläppää ennen kuin se on oikeasti rajoittava tekijä. Alakierroksilla toi pieni läppä on paljon tarkempi ja kuitenkin sitten jossain vaiheessa(40%?) alkaa isompi läppä aukeamaan. Eli happea saa ihan ok. Vähän sama kuin monet vierastaa liian isoja suuttimia niiden herkkyyden takia. Tyrkkää liikaa pienellä kaasun hipaisulla.
Toihan ei ole ongelma jos vedetään kokoajan hana pohjassa, mutta tuskin kadulla siitä hyötyäkään ole.
-
- -
- Viestit: 607
- Liittynyt: 23.7.2003 22:32
http://users.tkk.fi/~ophimane/MegaSquirt_ohje_v1.pdf
Suomenkielinen opus valmistunut. Kiitokset kuuluvat Volvolandian porukoille.
Suomenkielinen opus valmistunut. Kiitokset kuuluvat Volvolandian porukoille.
-
- -
- Viestit: 607
- Liittynyt: 23.7.2003 22:32
4. Pg:n suutintukki ja bensanpaineensäädin käy suoraan.
Ei käynyt 16v:hen toi tukki!
tossa ois linkki, tohon mun rojektiin:
http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=20
-
- -
- Viestit: 607
- Liittynyt: 23.7.2003 22:32
kukas tää Repo on ja paljos maksaa?
E: http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=36320 osaakos kukaan tohon vastata mitään?
E: http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=36320 osaakos kukaan tohon vastata mitään?
Jyrki Repo eli Jynssi. Löytyy osoitteesta http://jynssi.hohto.net/ tai numerosta 044 7419552.
Toi pg:n orkkis tukki on muovia ja tuskin sitä pystyy jatkamaan niin, että saat siitä pitävän. Muutenkaan sen kiinnikkeet on huonot 16v imusarjan kanssa, et unohda koko asia. Tukki meinaan pitää saada hyvin kiinni imusarjaan, ettei tuu ilmavuotoja ja muutenkin vauhdissa irtoava suutintukki on aikamoinen pommi konehuoneessa.
Ei siitä alumiinisestä putkesta siellä tukin sisällä kannata olla huolissaan. Se liittyy jollain tavalla Digifantin toimintaan. Ja sitä "ruiskuahan" sää et tässä tapauksessa ole laittamassa. Mää en kerenny koskaan tutustua siihen alumiiniputkeen tarkemmin, mutta muistaakseni siitä suutintukin päästä lähti 20cm letku, jonka päässä oli joku ruskee mötikkä. Eli todnäk se oli joku paineanturi. Tai bensanlämmitin. Kuitenkaan se ei ollu suoraan kytketty Digifantin johtosarjaan.
Ei siitä alumiinisestä putkesta siellä tukin sisällä kannata olla huolissaan. Se liittyy jollain tavalla Digifantin toimintaan. Ja sitä "ruiskuahan" sää et tässä tapauksessa ole laittamassa. Mää en kerenny koskaan tutustua siihen alumiiniputkeen tarkemmin, mutta muistaakseni siitä suutintukin päästä lähti 20cm letku, jonka päässä oli joku ruskee mötikkä. Eli todnäk se oli joku paineanturi. Tai bensanlämmitin. Kuitenkaan se ei ollu suoraan kytketty Digifantin johtosarjaan.
-
- -
- Viestit: 607
- Liittynyt: 23.7.2003 22:32
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa