Megasquirt-jutustelut tänne

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Samout
-
Viestit: 933
Liittynyt: 23.7.2003 15:09

ViestiKirjoittaja Samout » 16.11.2004 13:47

Alkaa vissiin toi megaruuttakin olemaan varsin pätevä laite kun hoituu suorasytkät yms. Ja muutenkin alkaa ominaisuudet olemaan jo "oikeiden ruiskujen" tasolla kunhan vielä kartat saadaan sopivan kokoisiksi. Käyttökokemuksia sitten tänne kun on laitteet ajossa. Kiinnostaa kovasti tuo megasquirtin toimivuus.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 16.11.2004 14:58

kartat 12*12
Ja kun koko kartan pystyy aina hyödyntämään ero "oikeisiin" jää pieneksi.
Esim Haltechissa mulla oli kartta rundeissa 0-10500 mistä oli käytössä 0-6500 ja paineessa 0-3baria ja käytössä 0-2bar.

Eli Megaruutassa voit määritellä karttaan kaikki painepisteet ja rundipisteet ja voit laittaa tietyn alueen tarkemmaksi jos tarvitsee.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 16.11.2004 16:55

Mitäs osia tohon mekapruuttaan tarvitaan jos laukasee ton k-jetin mäkeen?

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 16.11.2004 17:13

www.msefi.com
www.megasquirt.info
ja kamat vaikka
www.partco.fi
Sieltä saa sarjoja about 140€

Mä laitoin vielä lisäkortin johon tulee nyt alkuun boost control ja vaihtovalo.

Muita muutoksia on PWM idle, se em. EDIS suorasytkä, kaikkea pientä ;), EXTRA koodi missä on esim. 12*12 kartat ja kaikkea sutimisen rajoittimesta alkaen...

Extra koodi: http://www.jsm-net.demon.co.uk/msns-extra/index.html


Megaview olis kanssa aika mielenkiintoinen.
Viimeksi muokannut toniha, 17.11.2004 9:27. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Sagg
-
Viestit: 392
Liittynyt: 9.7.2004 11:49

ViestiKirjoittaja Sagg » 16.11.2004 17:17

Ja itse boksin lisäksi tarvitsee:

-suuttimet
-kaasuläppäanturin (lineaarinen potikka)
-ilmanlämpöanturin
-vedenlämpöanturin
-lambda
-johtosarja boksille

Niin ja K-jetissä ei taida olla bensanpaineensäädintä, joten sellanenkin pitää hommata jostain sopivasta laitteesta.

Samout
-
Viestit: 933
Liittynyt: 23.7.2003 15:09

ViestiKirjoittaja Samout » 16.11.2004 19:21

Tarvitsee myös polttoainekiskon ja hieman modausta noita suuttimia varten. Ja sen b-paineensäätimen.

Aluksi en edes harkinnut tuota megasquirtia, mutta nyt alkaa jo kuulostaa aika hyvältä. Täytyy hieman tutkiskella vielä noita eroja.
Megasquirtia ei taida kukaan penkissä säätää vai?

kalsket
-
Viestit: 394
Liittynyt: 23.7.2003 10:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja kalsket » 17.11.2004 8:07

Megan säätäminen (ohjelman käyttö) on niin helppoa että siitä pitäisi kenen tahansa selvitä, millä tahansa dynolla.

Samout
-
Viestit: 933
Liittynyt: 23.7.2003 15:09

ViestiKirjoittaja Samout » 17.11.2004 11:18

Ei se varmaan taidosta ole kiinni, mutta suostuuko kukaan säätämään?

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 17.11.2004 12:06

No kyllä joku varmasti löytyy jolle raha kelpaa.

Samout
-
Viestit: 933
Liittynyt: 23.7.2003 15:09

ViestiKirjoittaja Samout » 17.11.2004 12:40

Juu kyllä sitä varmaan joku löytyy. Monet on vaan aika kriittisiä muiden kuin edustamiensa ruiskujen säätämistä kohtaan.

Jetman
-
Viestit: 866
Liittynyt: 24.7.2003 17:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jetman » 17.11.2004 13:36

sen megaruiskun voi säätää hyvin lähelle hyviä arvoja, sen oman datalogin mukaan.. (tai joku semmonen) eli läppäri kiinni, ajellaan hetki ja käsketään megaruiklu korjaamaan arvot oman mielensä mukaan hyviksi.. ainakin kaverin ax:ssä alku meni noin.. siitä sitten hieno säätämään..

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 17.11.2004 17:25

Joo se perusproggis on megatune ja mstweak on softa joka datalogin perusteella osaa säätää ainakin sinnepäin.

racing
-
Viestit: 129
Liittynyt: 10.5.2004 12:28

ViestiKirjoittaja racing » 18.11.2004 10:10

täällä on kanssa tulossa pg 16v pannu kyseisellä ohjainlaitteella ja extracoodilla.ja itte oon kanssa tullu siihen tulokseen mitä oon hestekkiä tutkinu että ajaa saman asian kun pysyy tietyissä rajoissa vaatimuksiensa kanssa.mulla tulee kone olemaan 0-7000rpm alueella ja se riittää hienosti ainaki mulle ja ahtoa meinasin käyttää enimmillään 1.7 niin pitäis laskuoppien mukaan riittää kartastoki.kuvia tulee kun on motti paikallaan ( olisko paha jos pidettäis joku otsikko säätöprobleemien ratkomiseen täällä ! )

repo
-
Viestit: 194
Liittynyt: 12.8.2003 10:36

ViestiKirjoittaja repo » 18.11.2004 10:27

Olen kuullut, että megaruiskulla olisi säädetty 13500rpm kiertävä turbomopo viime kesänä "vanhoilla" 8x8 kartoilla.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 18.11.2004 15:07

Kuka osaa säätää kyseistä ruiskua? Tossa olis pari autoa vailla ruiskua. Asennus onnistuu omin avuin, mutta säätäjää kaivataan.
Jesi: sulla näyttäs olevan tietoa asiasta?

jesi
-
Viestit: 360
Liittynyt: 15.8.2003 12:14

ViestiKirjoittaja jesi » 18.11.2004 16:20

dona: peruskartat on auton vakiokartoista sovelletut, muutaman toverin kera hieman hiottu ja viimesimpiä kiristyksiä itse tehnyt nakukuulokkeet päässä.
Helppoohan tuo on kuin heinän teko jos vaan on vähän suuntaa mitä pitäis tehdä ja miten nua moottorit pelaa.
Ja hyviä apuohjelmia löytyy, joilla voi perusarvoja laskeskella.
Megassahan pensakartta optimoituu tiedonkeruun perusteellakin.

Samout
-
Viestit: 933
Liittynyt: 23.7.2003 15:09

ViestiKirjoittaja Samout » 18.11.2004 21:25

Jesi: Entäs jos ei ole perus karttoja? :)

Pitäisi varmaa tehdä tästä oikeen oma topicci jonnekin ettei tarvitsisi toisten projekteja häiritä. Alkaa oikeasti kiinnostamaan kuinka suuri ero enää on megaruutan ja jonkun muun kalliimman ruiskun välillä.

racing
-
Viestit: 129
Liittynyt: 10.5.2004 12:28

ViestiKirjoittaja racing » 18.11.2004 23:04

keskisuomessa on ykspaikka ainakin missä säätävät.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 19.11.2004 14:12

Racing: tarkotatko nyt Karalaa?

racing
-
Viestit: 129
Liittynyt: 10.5.2004 12:28

ViestiKirjoittaja racing » 19.11.2004 22:55

dona:ei karala vaan kyyjärvellä.tiedätsä paikkakunnan ?
huomenna lähtee kone paikalleen.nyt maaten

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 20.11.2004 14:26

Joutuu kyllä kaivamaan karttakirjan esiin...
Pystyiskö tolla megaruutalla ohjaamaan vain yhtä suutinta? Jos esim käytän normi koojettiä 0bar asti ja sen jälkeen käytän sitä rikastuksena ahtopaineella? Luulis olevan helppo säätää?
Kun tossa on nyt yks 16v, joka rupee röpöttämään heti paineen noustessa, eli bensa sieltä loppuu. Koojetti toimii hienosti 3500r asti. Että täällä olis nyt yks asiasta kiinnostunut, jolle saa privana tarjota megaruuttaa säädön kera!!!

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 20.11.2004 14:47

Onnistuuhan yhdenkin suuttimen ohjaaminen lisärikastukseen. Ei tarvitse muutekuin imusarjan MAP-anturin, siis boksin lisäksi. Samallahan saat sillä Megaruutalla ohjamaan sytkäennakoita, yksi hyvä syy lisää virittää se turboautoon.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 20.11.2004 14:56

En tiiä mitä omistaja autoltaan haluaa, mut mun tehtävä olis saada se toimiin läpi kierrosalueen nykimättä/nakuttamatta. Että taitaa normi sytkä riittää tässä tapauksessa. Mutta mistä sitä tietää...

racing
-
Viestit: 129
Liittynyt: 10.5.2004 12:28

ViestiKirjoittaja racing » 20.11.2004 15:26

mikäli oikein ymmärsin niin tuo msweekt osaa säätää itse lambdan mukaan mutta miten se käytännössä tapahtuu jos esim ajellaan normaalilla säätöohjelmalla tien päällä ja haluais boxin itsensä säätävän niin pitääkö se perus ohjelma olla auki kanssa läppärissä ja msweek sen kanssa yhtäaikaa vai..?

racing
-
Viestit: 129
Liittynyt: 10.5.2004 12:28

ViestiKirjoittaja racing » 20.11.2004 15:30

onkohan kukaan testannu laajakaistasella lambdalla ?pitäisi nimittäin uudemmat ohjelma päivitykset totella kyseistäkin mallia.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 20.11.2004 16:26

ajellaan dataloggaus päällä ja ajon jälkeen mstweak logatusta datasta päättelee miten karttaa täytyy muuttaa.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 20.11.2004 17:05

Siirsin nämä Megasquirttia koskevat jutustelut tänne tuollta Jetta-topicista.

racing
-
Viestit: 129
Liittynyt: 10.5.2004 12:28

ViestiKirjoittaja racing » 20.11.2004 17:29

elikkä se d.loggaus komento laitetaan päälle ilmeisemmin ennen ajoa siitä perus ohjelmasta jostain valikosta ja sen jälkeen weak ohjelma päälle ja jotenkin "imastaan"ns.tiedonkeruu sinne weakkiin..huoh.kohta pääsee testaamaan omaakin.piuhan vetoa olis vielä jäljellä

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 20.11.2004 18:36

Antaakos toi mekapruutan sytkäsysteemi yhden kipinän vai useamman, per työ?

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 20.11.2004 19:06

Eli perusversio sytkästä on se että se ohjaa ihan normaalia jakajaa, sen ennakoita. Sitten jos laittaa suorasytkän niin se on wasted spark tyylinen, eli joka kerta kipinä kun mäntä on ylhäällä. Monikipinäsysteemiä siinä ei ole, mutta jakajalliseen MSD:n kanssa sen saa rakennettua helpolla.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 20.11.2004 22:04

Jotkut EDIS boxit tukee multisparkkia. Koodi on kehitysasteella.

kalsket
-
Viestit: 394
Liittynyt: 23.7.2003 10:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja kalsket » 20.11.2004 22:40

Viimeisissä extra-versioissa on myös 8x8 kokoinen kartta laajakaista-lambdan AFR-tavoitearvoista eri alueille. Aivan toimiva tuo vielä ole mutta muutaman viikon sisällä todennäköisesti kyllä kunhan vain herrat saavat kaikki bitit kohilleen.
Itse siis kaverin avustuksella väänsin tuon 16V jettaan ja pelkällä bensan ohjauksella lähdin 8x8 kartoilla liikkeelle. Varsinaiset kartat tein perinteisen lambdan antaman palautteen perusteella, kylmäkäynnit ja rikastukset sitten ihan kokeilun ja erehdyksen kautta. Pari kuukautta työmatkoilla aina jotakin rukkasin. Lopulta alko toimia kaikissa lämpötiloissa varsin mallikkaasti. Ei ole enää hiukkakaan ikävä k-jettiä :)
Ihan aluksi tein kaiken ilman että boksiin oli kytketty mitään lämpöanturia. Sitten kun kytkin imuilman lt-anturin sain bensakartat tehä uusiks kun virheelliset lämpötilakompensaatiot poistu pelistä -> 20% rikastut lähes läpi kartan.

Sitten investoin TechEdgen laajakaistaan ja sain taas tehä melkoisesti muutoksia karttaan, varsinkin kun samalla sirryin 12x12 karttaan. Tuo laajakaista on mielestäni aivan ehdoton jos haluaa hakea sekä pienintä kulutusta että suurinta tehoa.

Seuraavaksi pitäisi ottaa sytkän ja tyhjäkäynnin ISV-ohjaus käyttöön, kunhan vain ehtii. (Ja saan auton kaverilta takaisin omaan ajoon)
Ehkä sitten joskus tulevaisuudessa suorasytkä.

racing
-
Viestit: 129
Liittynyt: 10.5.2004 12:28

ViestiKirjoittaja racing » 21.11.2004 12:26

näin se on.ei noi perus lambdat koskaan näytä tarkkaa arvoa ,melkein poikeuksetta aina yläkanttiin. sillä tuota laajakaistaa meinasinkin.mitenkähän mahtanee toimia tuo ahtopaineen rukkaus eri vaihteille ?

lissu
-
Viestit: 13
Liittynyt: 9.3.2004 21:22

ViestiKirjoittaja lissu » 21.11.2004 23:34

Joskus törmäsin suomen kieliseen megasquirt foorumiin, niin onkohan se vielä hengissä ja mikähän on osoite?
Miten tuo sytytyksen ohjaus toimii, vaatiiko se toisen boxin, jotain lisä komponentteja vai pelkän ohjelman?

kalsket
-
Viestit: 394
Liittynyt: 23.7.2003 10:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja kalsket » 22.11.2004 6:08

Pelkkä ohjelma riittää.

racing
-
Viestit: 129
Liittynyt: 10.5.2004 12:28

ViestiKirjoittaja racing » 22.11.2004 19:29

nyt ois probleema tarviis neuvvoa .tota extracoodia sisäänajamassa tohon 225:een pitää valita "3inc" tiedostoa mitkä asentuu edellisten päälle uudelleen kirjoitettuna.eli tarviisi valita 3 inc_tiedostoa ..? mitkähän sinne pitäis valita jos on mpx4250 mappi ? eli on asennettu extra020 kansio tonne megatune225kansioon .nytten.otetaanko vanhat\korvattavat inc:t mtCfg:stä extra 020 kansioon jotta asennus menee niinkun pitäisi..sorry jos kyselen tyhmiä.

CL
-
Viestit: 139
Liittynyt: 25.7.2003 17:18
Viesti:

ViestiKirjoittaja CL » 6.12.2004 18:24

Kertokaas lisää tosta laajakaista-lambdasta, paljonkin eroa "tavalliseen"? Ikinä ennen edes kuullut moisesta, mistä niitä saa ja mitä maksaa?

Onko MegaViewistä kokemuksia ja saako valmiita sarjoja suomesta? http://www.megasquirt.info/ tuolta sitä kattelin.

opelpower
-
Viestit: 7
Liittynyt: 5.2.2004 14:46

ViestiKirjoittaja opelpower » 8.12.2004 16:01

racing: tässä ohjeet msns-extra asennukseen. http://www.jsm-net.demon.co.uk/msns-extra/setup.html , jos näitä hait.

kalsket
-
Viestit: 394
Liittynyt: 23.7.2003 10:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja kalsket » 10.12.2004 22:30

laajakaista lambda: www.wbo2.com

j_u_k_i
-
Viestit: 530
Liittynyt: 23.7.2003 8:10

ViestiKirjoittaja j_u_k_i » 21.12.2004 21:02

....
Viimeksi muokannut j_u_k_i, 9.3.2006 22:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 9.2.2005 12:30

Asia selvis. Toi onkin lisä toi kakkonen.

Oisko kukaan kiinnostunut tekemään mulle tuommoisen tai myymään omansa? Heittää privalla jos näin olis..

Pitäis varmaan olla sitten toi megasquirt'n'spark.

Mites porukalla toiminut täällä?

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 9.2.2005 16:11

Helvetin hienosti kaikki mitä olen kuullut, kunhan tarpeeksi jaksaa säätää. Jos jakajasytkän haluaa toimintaan, ei tarvita mitään MSD-bokseja yms, vakiokamat riittää hyvin.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 9.2.2005 22:44

Käviskös tohon K-jetin kanteen suoraan jotkut sähköiset suuttimet? Vai kannattaako suosiolla ostaa jokin muu kansi? Ehdotuksia?

CL
-
Viestit: 139
Liittynyt: 25.7.2003 17:18
Viesti:

ViestiKirjoittaja CL » 10.2.2005 23:16

Kuva

Onhan niissä suuttimissa näköjään eroa, tutkin asiaa vasta tänään, en olis kyl uskonut että ei käy päikseen. Saiskohan noita k-jetin suuttimen holkkeja sorvattua sähköisille sopivaksi, vai miten ootte niitä viritellyt, kantta en kyl ala koneistamaan.

Tossa olis noi holkit, vasemmalla on k-jetin ja toinen on geestä, vähän mittailin noita ja saattaa jopa saada sorvaamalla sopivat, tarvii kai vaan kokeilla.

Kuva

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 17.2.2005 21:20

Saiskos mistään ohjeita boxin rakentamiseen?

janneza
-
Viestit: 268
Liittynyt: 18.8.2004 21:44

ViestiKirjoittaja janneza » 17.2.2005 21:42

Oliskos halukkaita tilaa noita megaruutan poksin rakennus sarjoja??? vois saada alennusta jos tilais monta kerralla
Kimppa tilaus pystyy

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 17.2.2005 22:47

Boxin rakentamisohjeet löytyy ylhäälläkin mainitusta www.megasquirt.info
Ohjeet on todellakin for dummies, eli jos niillä ei saa kasaan niin kannattaa unohtaa koko juttu.

lasse_koo
-
Viestit: 40
Liittynyt: 29.1.2004 23:34

Re: kimppatilausta

ViestiKirjoittaja lasse_koo » 17.2.2005 23:00

Itseäni kiinnostaisi tuo kimppatilaus myös. Itse ECU.n tilasin jo partcolta ja sitä tässä parhaillaan kolvailen, mutta MegaView ja Relay Board kiinnostaisi..

EDIT: suomenkieliset kasausohjeet http://www.partco.fi/ms.html

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 17.2.2005 23:03

Relayboard on aikalailla turha ja tulee turhia liitoksia matkalla jo muutenkin heppoisilla liittimillä, mutta meganäyttö olis tarkotus jossain vaiheessa roplata, kunhan peli on tulilla.

janneza
-
Viestit: 268
Liittynyt: 18.8.2004 21:44

ViestiKirjoittaja janneza » 18.2.2005 9:19

olen vasta äskettäin tutustunut laitteeseen ja en tiedä vielä aivan kaikkea... miten esimerkiksi tyhjäkäynnin säätö tapahtuu kyseisellä laitteella ja onko laillista laittaa 92 vuosimallin autoon kyseinen laite yksipisteruutan tilalle ja voinko käyttää monomotronicin antureita kyseisessä laitteessa? toimisiko laite esim digifantin suutttimilla ja monomotronicin antureilla ja uudemman nelosgolffin kaasuläpällä??? kiitos jo etukäteen neuvoista

racing
-
Viestit: 129
Liittynyt: 10.5.2004 12:28

ViestiKirjoittaja racing » 18.2.2005 10:30

tuli hieman mutkia matkaan.eli hommasin tollasen relekortilla olevan boxin ja myyjä ilmoitti että mallia mss eli sytkäkin "pitäisi" wörkkiä kyseisellä kalustolla.nyt kun asennuksessa olis jäljellä enää sytytysmodulin ja hallikaisen kytkeminen relekortille niin eipä sieltä sitten löytynytkään paikkaa niille 2 johdolle.mittasin boxin - relekortin välijohdon yleismittarilla navat 24 ja 30 niin huomasin että 24pinni oli kytketty johonkin toimintoon mihin olisi kuuluva vetää sytytysmodulin karva.ja taas pinni 30 ei ole kytketty piuhalla lainkaan relekortille..onko kukaan kytkeny samnlaiseen relekorttiin sytkäntoimintoa ? kortissa on kylläkin ylimääräisiä "ulostuloja ? " merkinnällä s1,s2,s3,s4,s5 nyt homma seisoo kun ei varmuutta asiasta..:(

janneza
-
Viestit: 268
Liittynyt: 18.8.2004 21:44

ViestiKirjoittaja janneza » 18.2.2005 11:08

mites jos haluan säilyttää monomotronicin sytkäohjauksen ja laittaa megasquirtin ohjaamaan vaan syöttöä onnistuuko ?

meo.sukuvaara
-
Viestit: 607
Liittynyt: 23.7.2003 22:32

ViestiKirjoittaja meo.sukuvaara » 19.2.2005 20:34

tietäsköhän kukaan mitään linkkiä missä asennettas tota megaruutaa? pääsis itsekin vähän jyvälle asiasta.

E: minkäslaisia/mitä osia olette käyttäneet esim. 16v kr:ssä osaa alkaa osia kyseleen ja hankkiin. eli mikä käy esimerkiksi imuilma lämpötila anturiksi tai imusarjan paine anturiksi? täydellinen oslista ois jees tänne topikkiin

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 20.2.2005 3:32

minäpä tiedustelen tuota megaruutta asiaa partcolta ensiviikolla sekä kysyn noista antureista kun mielestäni joitain antureista tulee sarjan mukana, mut nyt oon liian kännissä muistaaksenbi et mitkä anturit.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 20.2.2005 13:29

2.5barin mappi tulee mukana. Ei muuta.

meo.sukuvaara
-
Viestit: 607
Liittynyt: 23.7.2003 22:32

ViestiKirjoittaja meo.sukuvaara » 20.2.2005 18:34

tarkotus olis tollanen asennella ku tietäs vaan mitä osia pitää alkaa hommaileen?

E: noillekko saa tiedon niin ois aikas hyvä homma.
1.Ruiskuboxi
2.suuttimet
3.holkit imusarjaan suuttimille
4.suutitntukki
5.lämpöanturit imuilmalle ja moottorilämmölle
6.imusarjan paineanturi
7.lambda
8.johtosarja
9.kaasuläppä anturi

ja saako kaasuläppäkoteloon kiinni kaasuläppäanturia? vai joutuuko hommaan jonkun toisen kaasuläppakotelon missä on valmiina?
Viimeksi muokannut meo.sukuvaara, 20.2.2005 22:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 20.2.2005 19:02


Sagg
-
Viestit: 392
Liittynyt: 9.7.2004 11:49

ViestiKirjoittaja Sagg » 20.2.2005 19:34

http://www.not2fast.com/VAG/InjectorCup.html

Tossa tarkempia speksejä noista suutinten holkeista. Itelle pitäs puuhastella ns. normaalit boschin suuttimet k-jetti kanteen, saas nähdä minkälaisen patentin vaativat..

CL
-
Viestit: 139
Liittynyt: 25.7.2003 17:18
Viesti:

ViestiKirjoittaja CL » 20.2.2005 22:08

Jos joltain löytyy ylimääräinen stimulaattori tohon pruuttaan, niin voisin ostaa pois.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 21.2.2005 13:28

Eli PG:n suuttimet pitäs mennä k-jetti kanteen, niiden omilla holkeilla.
Käykös PG:n suuttimien tilalle jotkut muut isommat suuttimet, jos ei niissä tuotto riitä...
Ja tolla Fordin edis systeemilläkö saa laukasta virranjakajan mäelle? Ja jos voi niin miten öljypumpunakseli pysyy paikoillaan?

Sagg
-
Viestit: 392
Liittynyt: 9.7.2004 11:49

ViestiKirjoittaja Sagg » 21.2.2005 15:07

Löytyykös muuten 8v kanteen imusarjaa jossa olisi paikat sähköisille suuttimille? Tossa pyörittelin kantta käsissä ja tulin siihen tulokseen, että suuttimille olis kyllä fiksumpi paikka imusatsissa..

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 21.2.2005 17:00

Ikonen: 16V:ssä on sellanen palikka siellä jakajan reiässä, jonka avulla jakajan voi heittää mäkeen.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 22.2.2005 6:54

Tero: millä meinasit pyörittää öljypumppua, jos otat jakajan pois ja törkkäät sen lätkän päälle? Joutuu rikkomaan jakajan ja jättämään osan siitä paikalleen. 8v:ssä se ratas, joka pyörittää öljypumppua on kiinni jakajassa. 16v:ssä ratas on erillinen ja se "pudotetaan" öljypumpun akselille ja laitetaan lätkä päälle.
Ja ainahan sen jakajan voi jättää sinne paikalleen, kyllä se siellä joutaa olemaan...

Antsa
-
Viestit: 1420
Liittynyt: 4.10.2003 22:27

ViestiKirjoittaja Antsa » 22.2.2005 7:41

no laittaa 16v:n rattaan ja pumpun ja sen lätkän.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 22.2.2005 9:30

Niin, mutta kannattaako laittaa pienempää pumppua...

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 22.2.2005 10:23

OT:
Eikös 16V pumpussa ole myöskin 36mm hampaat? Kuten myös ainakin G60 ja TDI joista jälkimmäinen oli mullakin käytössä.
Hydraulinostaja 8v koneissa (1.8) on 30mm ja mekaanisissa 26mm.
2.0 8V näytti olevan 36mm mutta siinä onkin öljytykit.



http://ffp-motorsport.com/shows/acs2001/ffpecs04.jpg

Tuolleesti se oli mullakin alkuun, mutta lyhensin myöhemmin jakajan heti laakereiden yläpuolelta ja laitoin suorasytkäpuolan siihen suoraan. Tulpanjohdot lyheni reilut puoli metriä.
Viimeksi muokannut toniha, 22.2.2005 10:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 22.2.2005 10:28

16v:n pumppu on rattailtaan 8mm pienempi ja pumpun akselin päässä on booriosa, johon ratas pudotetaan. pg:n pumpussa taas hahlo, johon jakaja painetaan. Kuvia???
http://koti.mbnet.fi/tura/Donan%20projekti/Moottori.jpg <--katkastu jakaja. Pää hitsattu umpeen.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 22.2.2005 10:40

Tiedän kyllä minkälaiset ne akselit missäkin pumpussa ovat, mutta ainoa 16V pumppu mikä on kädessä ollut oli 36mm hampailla. Tai sitten se ei ollut orkkis. Ne akselithan on vaihdettavissa. TDI:ssäkin on spoorit akselissa, mutta näppärästi siihen vaihtuu "hahlo" mallinen.
Mittoja??

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 22.2.2005 16:24

Aijaa, olin luulossa että myös 16v-pumpun akselissa on se sama hahlo. Silloin olis käynyt se irtopalikka suoraan.

racing
-
Viestit: 129
Liittynyt: 10.5.2004 12:28

ViestiKirjoittaja racing » 23.2.2005 11:07

onko tosiaan näin ettei ilmeisemmin kukaan ole kytkenyt täällä syttyä relekorttiin ?

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 23.2.2005 12:09

Pistät sisään "extra" softan niin voit käyttää ledin trankkua sytkälähtönä.
Täältä saat varmasti niin paljon tietoa että saat toimimaan. Onhan sen erilaisenkin piirilevyn schema kuitenkin aikalailla sama....
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/index.html

Edit: sulla vissiin olikin jo extra sisällä...

racing
-
Viestit: 129
Liittynyt: 10.5.2004 12:28

ViestiKirjoittaja racing » 23.2.2005 15:42

kyllä siellä pitäis olla extra.kiitti tiedosta kaahari. arvasin että joku tiesi asiasta.

racing
-
Viestit: 129
Liittynyt: 10.5.2004 12:28

ViestiKirjoittaja racing » 23.2.2005 15:57

tacometrin liitin näytti olevan sytytykselle mutta epäselväksi jäi mistä muutettu signaali kierrätetään takaisin koska sytkä tarvitsee 2 liitäntää.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 23.2.2005 20:38

voit käyttää ledin trankkua sytkälähtönä.


http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-msns.html

LUE!

reynolds
-
Viestit: 922
Liittynyt: 23.7.2003 16:35

ViestiKirjoittaja reynolds » 25.2.2005 19:35

Uus suomalainen megasquirt foorumi avattu
http://www.finsquirt.net/forum/index.php

meo.sukuvaara
-
Viestit: 607
Liittynyt: 23.7.2003 22:32

ViestiKirjoittaja meo.sukuvaara » 26.2.2005 19:25

tarkotus olis tollanen asennella ku tietäs vaan mitä osia pitää alkaa hommaileen?

E: noillekko saa tiedon niin ois aikas hyvä homma.
1.Ruiskuboxi
2.suuttimet
3.holkit imusarjaan suuttimille
4.suutitntukki
5.lämpöanturit imuilmalle ja moottorilämmölle
6.imusarjan paineanturi
7.lambda
8.johtosarja
9.kaasuläppä anturi

ja saako kaasuläppäkoteloon kiinni kaasuläppäanturia? vai joutuuko hommaan jonkun toisen kaasuläppakotelon missä on valmiina?


E: itse itseäni vastaten:) voisko toimia?

1.megaruutta
2.PG:n suuttimet http://personal.inet.fi/cool/joppe2/suuttimet.jpg , noi?
3.PG:n holkit
4.PG:n suutintukki & pa.paineen säädin
5.imuilmalle ei tietoa, moottorin lämmölle moottorin oma anturi
6.map. anturi (megaruutan boxin mukana)
7.mikä vaan lambda
8.oikein tehty käy
9. ei tietoa
Viimeksi muokannut meo.sukuvaara, 27.2.2005 15:05. Yhteensä muokattu 7 kertaa.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 26.2.2005 19:40

4. Pg:n suutintukki ja bensanpaineensäädin käy suoraan.
5. Imuilman lämpötila boschin valikoimasta 30e
6. map antureita ovat laittaneet suoraan boxiin
7. käy. Ihan perus yks johtoinen ilman maadotusta ja lämmitystä halvin mahollinen
8. käy, jos se on oikein tehty :D
9. Fordilta tai ooppelilta orggisosana tai boschilta 80e -pitää olla portaaton.

CL
-
Viestit: 139
Liittynyt: 25.7.2003 17:18
Viesti:

ViestiKirjoittaja CL » 26.2.2005 22:12

Kävin just hakemassa kaasuläpälle "potikan", jostain volvosta se on, motonetissa hintaa 30€. Milläs tota imuilman lämpoanturin löytää helpoiten, tai mitä kyselee tiskiltä?

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 27.2.2005 1:32

Cossusierran imuilman lämpötunturi oli jotain 11e Motonetissä

meo.sukuvaara
-
Viestit: 607
Liittynyt: 23.7.2003 22:32

ViestiKirjoittaja meo.sukuvaara » 27.2.2005 11:17

mitäs noi map:i anturit sitte on?

jarge
-
Viestit: 703
Liittynyt: 23.7.2003 9:18

ViestiKirjoittaja jarge » 27.2.2005 11:42

Manifold Air Pressure = imusarjan paine

meo.sukuvaara
-
Viestit: 607
Liittynyt: 23.7.2003 22:32

ViestiKirjoittaja meo.sukuvaara » 27.2.2005 12:08

sekin käy vissiin mistä vaan? vai onko se tossa ruutaboxissa valmiina ku siinä on se jokin alipaine potikka

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 27.2.2005 14:24

2.5barin mappi tulee mukana

meo.sukuvaara
-
Viestit: 607
Liittynyt: 23.7.2003 22:32

ViestiKirjoittaja meo.sukuvaara » 28.2.2005 21:04

mites ton lisäilma luistin kans, voiko sen heivata kuikkaan asentaessa ton mega ruiskun

meo.sukuvaara
-
Viestit: 607
Liittynyt: 23.7.2003 22:32

ViestiKirjoittaja meo.sukuvaara » 5.3.2005 21:53

kannattaskohan vaihtaa yksläppänen kotelo? eikös jossain ooppelissa ollut aika kookas yksosanen läppäkotelo? siinä olis varmaan anturin paikkakin. onkos kukaan modannu kyseistä systeemiä?

Antsa
-
Viestit: 1420
Liittynyt: 4.10.2003 22:27

ViestiKirjoittaja Antsa » 5.3.2005 21:57

helppoa
-teet alumiinista laipan
-rälläköit imusarjaa vähäsen
-sitten vaan hitsautat sen tekemäsi laipan vanhan tilalle

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 5.3.2005 23:15

Mä olen heittänyt ton vitun lisäilmasuuttimen(vai millä nimellä se kulkeekaan?) kauas metsään jo noin kolme vuotta sitten. Eli jos on säädettävä ruisku(megasquirt tms.) niin sen voi heittää pois. Mutta talvella käyntiongelmia on luvassa, kuten myös jonkin verran kesällä. Eli kone kylmänä niin ei käy tyhjää vaikka lämpimänä kävis 1200rpm. Mulle siitä ei ole ongelmia, mutta emäntä jaksaa valittaa...

Mä en lähtis vaihtamaan 2-läppästä kaasuläppää ennen kuin se on oikeasti rajoittava tekijä. Alakierroksilla toi pieni läppä on paljon tarkempi ja kuitenkin sitten jossain vaiheessa(40%?) alkaa isompi läppä aukeamaan. Eli happea saa ihan ok. Vähän sama kuin monet vierastaa liian isoja suuttimia niiden herkkyyden takia. Tyrkkää liikaa pienellä kaasun hipaisulla.
Toihan ei ole ongelma jos vedetään kokoajan hana pohjassa, mutta tuskin kadulla siitä hyötyäkään ole.

meo.sukuvaara
-
Viestit: 607
Liittynyt: 23.7.2003 22:32

ViestiKirjoittaja meo.sukuvaara » 6.3.2005 19:36

eli hommaan tohon nykyiseen läppätunnistimen, tai toisen kotelon missä on tunnistin valmiina

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 9.3.2005 14:42

Saako tota MegaSquirttiä käytettyä läppärin kanssa pelkkänä tiedonkeruuna;
Katsottua alkuperäisen moottorinohjauksen sytkän ennakkokäyrää esim täyskaasu-kiihdytyksessä?

Kärjetön jakaja-sytkä, perinteisellä puolalla.



Ja mistä edullinen lambda-anturi? Kannattaako hommata lämmitettävä?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 9.3.2005 18:32

Eipä taida onnistua.
Olisiko kellään 12x12 taulukkoja 2E moottoriin?

Sagg
-
Viestit: 392
Liittynyt: 9.7.2004 11:49

ViestiKirjoittaja Sagg » 4.4.2005 0:39

http://users.tkk.fi/~ophimane/MegaSquirt_ohje_v1.pdf

Suomenkielinen opus valmistunut. Kiitokset kuuluvat Volvolandian porukoille.

j_u_k_i
-
Viestit: 530
Liittynyt: 23.7.2003 8:10

ViestiKirjoittaja j_u_k_i » 4.4.2005 22:38

....
Viimeksi muokannut j_u_k_i, 9.3.2006 22:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 5.4.2005 9:34

Jakajan tiedoistahan sen voi itse parissa minuutissa kyhätä.

meo.sukuvaara
-
Viestit: 607
Liittynyt: 23.7.2003 22:32

ViestiKirjoittaja meo.sukuvaara » 21.4.2005 20:03

4. Pg:n suutintukki ja bensanpaineensäädin käy suoraan.


Ei käynyt 16v:hen toi tukki!

tossa ois linkki, tohon mun rojektiin:
http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=20

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 22.4.2005 11:00

Mun moka. Oletin kyseessä olevan 8v kone.(mut lukihan tuolla tosiaan kr, kun rupes tarkemmin katteleen)
Repo tekee hyviä tukkeja...

meo.sukuvaara
-
Viestit: 607
Liittynyt: 23.7.2003 22:32

ViestiKirjoittaja meo.sukuvaara » 22.4.2005 22:15

kukas tää Repo on ja paljos maksaa?

E: http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=36320 osaakos kukaan tohon vastata mitään?

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 22.4.2005 22:36

Jyrki Repo eli Jynssi. Löytyy osoitteesta http://jynssi.hohto.net/ tai numerosta 044 7419552.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 23.4.2005 6:37

Toi pg:n orkkis tukki on muovia ja tuskin sitä pystyy jatkamaan niin, että saat siitä pitävän. Muutenkaan sen kiinnikkeet on huonot 16v imusarjan kanssa, et unohda koko asia. Tukki meinaan pitää saada hyvin kiinni imusarjaan, ettei tuu ilmavuotoja ja muutenkin vauhdissa irtoava suutintukki on aikamoinen pommi konehuoneessa.
Ei siitä alumiinisestä putkesta siellä tukin sisällä kannata olla huolissaan. Se liittyy jollain tavalla Digifantin toimintaan. Ja sitä "ruiskuahan" sää et tässä tapauksessa ole laittamassa. Mää en kerenny koskaan tutustua siihen alumiiniputkeen tarkemmin, mutta muistaakseni siitä suutintukin päästä lähti 20cm letku, jonka päässä oli joku ruskee mötikkä. Eli todnäk se oli joku paineanturi. Tai bensanlämmitin. Kuitenkaan se ei ollu suoraan kytketty Digifantin johtosarjaan.

meo.sukuvaara
-
Viestit: 607
Liittynyt: 23.7.2003 22:32

ViestiKirjoittaja meo.sukuvaara » 23.4.2005 18:49

no mä ainakin kokeilen tota jatkoa! kiitos tosta tangon tiedosta se autto paljon. saa kuitenkin auton kasaan. uuden tukin voi hommata sitte myöhemmin!

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 23.4.2005 20:16

...ellei auto ole palanut siihen menenessä. Eli tee se tukin jatko sit kunnolla :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa