Kyseessä Passat 1995 VR6 koneella.
Moottoritiellä ajaessa yhtäkkiä hävisi tehot ja moottorista alkoi kuulumaan voimakasta nakutusta. Moottori on hyvin tehoton, auto kulkee maksimissaan 80 km/h, myös satunnaista nykimistä on. Tyhjäkäyntiä pyörii, mutta ääni ei ole normaali.
Tulee vikakoodi:
00515 - Camshaft Position (Hall) Sensor (G40): Open or Short to Plus
Onko kenelläkään ollut samanlaisia ongelmia, voiko pelkkä anturivika aiheuttaa näin suuria ongelmia, vai onko jako hypännyt?
Edellinen omista kertoi että koneeseen olisi tehty jakoremontti 50 tuhatta sitten, en tiedä onko tämä totta.
VR6 nakuttaa ja tehoton
Valvoja: ffp jäsenet
Re: VR6 nakuttaa ja tehoton
tkortela kirjoitti:
.... voiko pelkkä anturivika aiheuttaa näin suuria ongelmia...
Tottakai voi.. Anturitietojen perusteellahan sitä konetta ohjaillaan.
Jos ei tietoa tule tai tieto on virheellistä niin eihän se voi täydellisesti enää toimia.
Re: VR6 nakuttaa ja tehoton
Kuitenkin nyt tarkastin jaon, ja näyttää siltä että nokka-akselit ovat kaksi pykälää edellä kampiakselia. Katsokaa kuva https://ibb.co/Kjk2tFt. Tässä kuvassa siis kampiakselin merkit on kohdallaan. Nokka-akselien päässä olevien urien pitäisi olla vaakatasossa, mutta ovat jo hyvän matkaa edellä.
Kuinka tämä on mahdollista? Itse ainakin ajattelen että nokkien pitäisi jäädä kampiakselista jälkeen jos ketju pääsee hyppäämään.
Ja mitä luulette onko venttiilit nyt osuneet mäntiin ja kansi pilalla? Moottori kuitenkin pyöri vielä niin että noin 100km matkan pääsin sillä kotiin. Toimisiko moottori näin hyvin jos venttiilit olisivat mutkalla?
Kuinka tämä on mahdollista? Itse ainakin ajattelen että nokkien pitäisi jäädä kampiakselista jälkeen jos ketju pääsee hyppäämään.
Ja mitä luulette onko venttiilit nyt osuneet mäntiin ja kansi pilalla? Moottori kuitenkin pyöri vielä niin että noin 100km matkan pääsin sillä kotiin. Toimisiko moottori näin hyvin jos venttiilit olisivat mutkalla?
Re: VR6 nakuttaa ja tehoton
Vituillaahan toi jako on jos kampiakselin merkki on oikeesti kohdallaa. Mut pyörittele sitä konetta muutamat kerrat, jääkö nokat aina samaan asentoon kun kampiakselin merkki kohdalla?
Re: VR6 nakuttaa ja tehoton
Kampiakseli on kohdallaan. Olen tarkistanut tämän myös tulpan reiästä. Ykkössylinterin mäntä on tässä ylhäällä.
Olen pyöritellyt konetta, nokat jäävät aina tähän. Ketju on kireällä, ja kiristimissä ei näy vikaa tai kulumia, näyttävät uuden veroisilta.
Muuta selitystä en tähän keksi kuin että edellinen omistaja lienee tehnyt jakoremontin huolimattomasti ja jako on jäänyt siinä vähän liian aikaiselle. Ehkä aikainen jako ei paljon vaikuta koneen toimintaan ja nyt tämä tehon menetys ja nakutus johtuu vain rikkoutuneesta anturista.
Ajattelin, että laitan nyt vain jaon kohdalleen, uusin anturin. Toivottavasti sillä korjaantuu.
Olen pyöritellyt konetta, nokat jäävät aina tähän. Ketju on kireällä, ja kiristimissä ei näy vikaa tai kulumia, näyttävät uuden veroisilta.
Muuta selitystä en tähän keksi kuin että edellinen omistaja lienee tehnyt jakoremontin huolimattomasti ja jako on jäänyt siinä vähän liian aikaiselle. Ehkä aikainen jako ei paljon vaikuta koneen toimintaan ja nyt tämä tehon menetys ja nakutus johtuu vain rikkoutuneesta anturista.
Ajattelin, että laitan nyt vain jaon kohdalleen, uusin anturin. Toivottavasti sillä korjaantuu.
Re: VR6 nakuttaa ja tehoton
tkortela kirjoitti:Tulee vikakoodi:
00515 - Camshaft Position (Hall) Sensor (G40): Open or Short to Plus
Possible Causes
Wiring to Camshaft Position (Hall) Sensor (G40) faulty
Camshaft Position (Hall) Sensor (G40) Installation faulty
Camshaft Timing Out of Specification
Camshaft Position (Hall) Sensor (G40) faulty
Possible Solutions
Check Wiring to Camshaft Position (Hall) Sensor (G40)
Check/Replace Camshaft Position (Hall) Sensor (G40)
Check Camshaft Timing
Check/Replace Engine Control Module
Jaon kun laitat kohdilleen niin tsekkaa sitten tuleeko tuo koodi takaisin?
Re: VR6 nakuttaa ja tehoton
Laitanpa tähän nyt kertomusta miten tämän remontin kanssa meni.
Vaikka yllä menin sanomaan että ketjun kiristimet näyttävät olevan kunnossa, niin ketjun löysäämisen jälkeen paljastui totuus. Ylemmän ketjun ohjain oli keskeltä katkennut, tässä kuva siitä https://ibb.co/wCsjFSx. Lisäksi ohjaimesta oli murtunut pieni muovinpala alimman kiinnityspultin kohdalta. Näkyy kuvasta jos osaa katsoa.
Syy murtumiseen oli se että edellinen omistaja oli kiertänyt ohjaimen alimman kiinnityspultin ilmeisesti liian tiukalle ja siitä oli kierteet menneet pilalle. Ehkä moottorin tärinä on ajansaatossa pyörittänyt pultita ja se on kulunut pyöreäksi, lopulta ohjain on päässyt murtumaan kokonaan. Tässä kuva vanhasta pultista https://ibb.co/KFJBM6P. Kuvassa myös uusi pultti jonka itse tein. Onneksi lohkon kierteet olivat vielä kunnossa, ja niin pitkät että sinne meni pidempikierteinen pultti kuin alkuperäinen.
Tämä rikkinäinen alin kiinnityspultti on alemman suojakannen alla, joten autosta piti irrottaa vaihteisto ja vauhtipyörä ennen kuin siihen pääsi käsiksi. Yllä mainittu murtunut muovinpala löytyi litistyneenä kampiakselin rattaan ympäriltä, oli jäänyt rattaan ja ketjun väliin. Vaihdon samalla kokonaan uuden jakoketjusarjan. Huomasin myös sen että edellinen omistaja oli laittanut ylemmän ketjun kiristimeksi uudemman mallisen yksirivisen ketjun kiristimen, vaikka tässä moottorissa yläketju on vanhemman mallinen kaksi rivinen. Kiristin on vähän eri mallinen, en tiedä onko tällä ollut merkitystä tähän koko ongelmaan.
Siinä kun autoa oli jo purettu paljon, aloin miettimään pitäisikö kansi kuitenkin irrottaa ja viedä tarkastettavaksi. Paljon on remontissa töitä ja harmittaa jos kone ei sitten toimisikaan uudella ketjulla. Lopulta päätin irrottaa kannen ja viedä sen koneistamolle. Päätös oli oikea, kannesta oli vääntynyt 2 pakoventtiiliä ja kaikki imuventtiilit. Yhteensä siis tuli 8 uutta venttiiliä. Koneistus maksoi 460€.
Nyt ehkä ymmärrän miksi jako näytti hypänneen edelle. Luulen että ohjaimen petettyä jako on hypännyt ja jako on jäänyt jälkeen, jolloin jokin pakoventtiili on ottanut mäntään kiinni. Tapahtuma on jatkunut niin että jako on hypännyt lisää ja jäänyt jälkeen 2 pykälää vaille kierroksen, jolloin moottori on jälleen pystynyt pyörimään kuitenkin niin että imuventtiilit ovat osuneet mäntiin ja menneet rikki. Eli jos jako näyttää olevan 2 pykälää edellä, se oikeasti on 2 pykälää vaille kierroksen jäljessä.
Kasaus sujui ongelmitta, paljon laitoin uusia osia, tiivisteitä, antureita. Kytkinkin tuli uusi, vaikka entiselläkin olisi varman vielä ajellut pitkään.
Ensimmäiset matkat ovat nyt takana ja moottori toimii nyt niin kuin pitääkin. Yhteensä remontti tuli maksamaan noin 1000€.
Vaikka yllä menin sanomaan että ketjun kiristimet näyttävät olevan kunnossa, niin ketjun löysäämisen jälkeen paljastui totuus. Ylemmän ketjun ohjain oli keskeltä katkennut, tässä kuva siitä https://ibb.co/wCsjFSx. Lisäksi ohjaimesta oli murtunut pieni muovinpala alimman kiinnityspultin kohdalta. Näkyy kuvasta jos osaa katsoa.
Syy murtumiseen oli se että edellinen omistaja oli kiertänyt ohjaimen alimman kiinnityspultin ilmeisesti liian tiukalle ja siitä oli kierteet menneet pilalle. Ehkä moottorin tärinä on ajansaatossa pyörittänyt pultita ja se on kulunut pyöreäksi, lopulta ohjain on päässyt murtumaan kokonaan. Tässä kuva vanhasta pultista https://ibb.co/KFJBM6P. Kuvassa myös uusi pultti jonka itse tein. Onneksi lohkon kierteet olivat vielä kunnossa, ja niin pitkät että sinne meni pidempikierteinen pultti kuin alkuperäinen.
Tämä rikkinäinen alin kiinnityspultti on alemman suojakannen alla, joten autosta piti irrottaa vaihteisto ja vauhtipyörä ennen kuin siihen pääsi käsiksi. Yllä mainittu murtunut muovinpala löytyi litistyneenä kampiakselin rattaan ympäriltä, oli jäänyt rattaan ja ketjun väliin. Vaihdon samalla kokonaan uuden jakoketjusarjan. Huomasin myös sen että edellinen omistaja oli laittanut ylemmän ketjun kiristimeksi uudemman mallisen yksirivisen ketjun kiristimen, vaikka tässä moottorissa yläketju on vanhemman mallinen kaksi rivinen. Kiristin on vähän eri mallinen, en tiedä onko tällä ollut merkitystä tähän koko ongelmaan.
Siinä kun autoa oli jo purettu paljon, aloin miettimään pitäisikö kansi kuitenkin irrottaa ja viedä tarkastettavaksi. Paljon on remontissa töitä ja harmittaa jos kone ei sitten toimisikaan uudella ketjulla. Lopulta päätin irrottaa kannen ja viedä sen koneistamolle. Päätös oli oikea, kannesta oli vääntynyt 2 pakoventtiiliä ja kaikki imuventtiilit. Yhteensä siis tuli 8 uutta venttiiliä. Koneistus maksoi 460€.
Nyt ehkä ymmärrän miksi jako näytti hypänneen edelle. Luulen että ohjaimen petettyä jako on hypännyt ja jako on jäänyt jälkeen, jolloin jokin pakoventtiili on ottanut mäntään kiinni. Tapahtuma on jatkunut niin että jako on hypännyt lisää ja jäänyt jälkeen 2 pykälää vaille kierroksen, jolloin moottori on jälleen pystynyt pyörimään kuitenkin niin että imuventtiilit ovat osuneet mäntiin ja menneet rikki. Eli jos jako näyttää olevan 2 pykälää edellä, se oikeasti on 2 pykälää vaille kierroksen jäljessä.
Kasaus sujui ongelmitta, paljon laitoin uusia osia, tiivisteitä, antureita. Kytkinkin tuli uusi, vaikka entiselläkin olisi varman vielä ajellut pitkään.
Ensimmäiset matkat ovat nyt takana ja moottori toimii nyt niin kuin pitääkin. Yhteensä remontti tuli maksamaan noin 1000€.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa