Kone siis 1,8 yksipisteruisku
Katsastus lähestyy ja pitäisi saada päästöt kuriin. Ongelmana on sahaava Co arvo, joka vaihtelee kierroksilla 0,35 % ja 0,60 % välillä, kun sallittu on max 0,30 %. Tyhjäkäynnillä arvo sahaa myös 0,15 % ja 0,35 % välillä, mutta kuitenkin sallituissa rajoissa. Kaikki muut arvot ovat OK.
Katti on parin vuoden ikäinen. Lamda on vaihdettu nyt mutta siitä ei ollut mitään apua, lukemat ennen ja jälkeen lähes identtiset.
Koneen lämpöanturi vaihdettu aikaisemmin vikaantumisen vuoksi ja se antaa edelleen järkevät arvot.
Mitäs nyt pitäsi tehdä, ei viitsisi muuten ehjää autoa vielä paaliinkaan viedä.
Golf 3 ADZ Co arvot koholla
Valvoja: ffp jäsenet
Re: Golf 3 ADZ Co arvot koholla
Imusarjan ja ruiskun välinen kumilaippa, jarrutehostimelle menevä kumiletku, tulpat, tulpanjohdot... Tuossa nyt ensialkuun yleisimmät vikakohdat. Olihan moottori/katalysaattori varmasti käyntilämpöisiä mittausta tehdessä? Itse olen yleensä heittänyt vartin moottoritielenkin ennen päästömittausta.
Re: Golf 3 ADZ Co arvot koholla
Kävin motarilla vetämässä pikku pätkän edestakaisin ennen mittausta. Mahdollisia imuvuotoja tuli etsittyä starttipilotin avulla, mutta ei tuntuisi löytyvän.
Re: Golf 3 ADZ Co arvot koholla
Kannattaa se kumilaippa kattoo. Sen kyllä näkee, jos se on risa. Kerran oon törmännyt niin risaan, että kun kaasua painoi, niin kumilaippa antoi niin paljon periksi, että ruisku ruiskutti jo kokonaan ohi.
Kaasuvaijeri siis pääsi liikuttamaan
Kaasuvaijeri siis pääsi liikuttamaan
Re: Golf 3 ADZ Co arvot koholla
Käyn ostamassa uuden kumilaipan ja kokeilen sen vaihtaa. Tulpat, tulpanjohdot ja jakajan kannen ja pyörijän vaihdoin muutama vuosi sitten kun HC arvot oli koholla. Se korjaantui noilla ja nytkin on HC vain luokkaa 14.
Mutta miten toi nyt periaatteessa menee, jos olisi imuvuotoa jossakin niin eiko se pitäisi viedä seosta laihalle tai aiheuttaa jonkinlaista nykimistä. Vai korjaako lamda sen.
Vikakoodeja tuonne ei ilmesty ( paitsi hall anturi kun kone ei käy ). Pääseekö VCDS:llä tuosta koneesta lukemaan jotain sellaisia arvoja jotka edesauttaisivat vian selvitysta. Itsellä on alkuperäispiuha käytettavissä.
Mutta miten toi nyt periaatteessa menee, jos olisi imuvuotoa jossakin niin eiko se pitäisi viedä seosta laihalle tai aiheuttaa jonkinlaista nykimistä. Vai korjaako lamda sen.
Vikakoodeja tuonne ei ilmesty ( paitsi hall anturi kun kone ei käy ). Pääseekö VCDS:llä tuosta koneesta lukemaan jotain sellaisia arvoja jotka edesauttaisivat vian selvitysta. Itsellä on alkuperäispiuha käytettavissä.
Re: Golf 3 ADZ Co arvot koholla
Edellisessä seatissa oli sama 1.8 kone ja siinä reikä jarrutehostimelle menevässä letkussa aiheutti sen että tyhjäkäynti oli jatkuvasti yli tonnin ja kulutus lisääntyi reilusti. Eli lambda yritti korjata laihaa seosta.
Re: Golf 3 ADZ Co arvot koholla
Mm. ruiskun korjauskerroin näkyy VCDS:ssä, samoin lambda- arvo. Mutta tosiaan reilumpi alipainevuoto kohottaa tyhjäkäynnin ja kierrokset jää huutamaan vaihtaessa. Onko sytytysajoitusta tarkistettu joskus? Se saa olla pari astetta aikaisemmallakin, pääasia ettei ole myöhäisellä.
Re: Golf 3 ADZ Co arvot koholla
Tuota sytystysennakkoa en ole tarkistanut.
Olen ymmärtänyt ettei sitä pysty itse tässä koneessa säätämään mitenkään, ja että nakutustunnistin tuota säätelee boxin kautta.
Korjausoppaassa ei ole tuosta mitään ohjeita eikä teknisissä tiedoissa mitään mainintaa ennakon suuruudesta. Ja jos tuo ennakko sattuisi heittämään niin onko vika sitten tuossa nakutustunnistimessa. Kampiakselin asentotunnistintahan tässä ei ole.
Onko joku joskus joutunut sitä vaihtamaan ja jos on niin onko se jossakin sarjojen alla piilossa.
Olen ymmärtänyt ettei sitä pysty itse tässä koneessa säätämään mitenkään, ja että nakutustunnistin tuota säätelee boxin kautta.
Korjausoppaassa ei ole tuosta mitään ohjeita eikä teknisissä tiedoissa mitään mainintaa ennakon suuruudesta. Ja jos tuo ennakko sattuisi heittämään niin onko vika sitten tuossa nakutustunnistimessa. Kampiakselin asentotunnistintahan tässä ei ole.
Onko joku joskus joutunut sitä vaihtamaan ja jos on niin onko se jossakin sarjojen alla piilossa.
Re: Golf 3 ADZ Co arvot koholla
Kyllähän sytytysennakko on säädettävissä, tosin pelkkä jakajan kääntäminen ei riitä, pitää mennä basic settingsiin ja kone on oltava jossain tietyssä minimilämmössä jne.
Re: Golf 3 ADZ Co arvot koholla
Auto saatu taas käsiin ja selvittelyä jatkettu. Tarkistettu sytytysennakko. Hihnapyörästä löytyi merkki ja jakopään muovikopasta vastamerkki. Perusennakko on saadun tiedon mukaan 6 astetta ja näin se myös oli. VCDS:llä katsottuna ennakko vaihtelee tyhjäkäynnillä 5-9 asteen välillä, joten boxi ilmeisesti säätelee tyhjäkäyntiä myös tuon ennakon avulla.
Parin tonnin kierroksilla ennakko meni 32-34 asteeseen ja pysyi tasaisena, joten sekin tuntuisi olevan ok.
Ruiskun kumilaipan vaihdoin, mutta en silmämääräisesti löytänyt vanhastakaan mitään vikaa. Ainoa ero uuteen oli laipan alimmassa reunuksessa, joka ilmeisesti oli pakosarjan lämmöstä vähän vetänyt itseään ryppyyn.
Kokeilin myös käyttää autoa ilman ilmanputsarikoteloa, jolloin imuilman lämpötila arvo selvästi laski. Joten sekin anturi vaikuttaisi toimivan, kuten myös imuilman esilämmityksen säätöläppä. Samoin lamda arvo vaihtelee ihan järkevissä arvoissa. Vaihdoin myös ilmansuodattimen, vaikka ei vanhakaan likainen ollut.
Mutta CO-arvo vaeltaa edelleen laittomilla lukemilla. Ja kävin vetämässä motaria ennen mittausta.
Mitäs nyt tehdään ?
Parin tonnin kierroksilla ennakko meni 32-34 asteeseen ja pysyi tasaisena, joten sekin tuntuisi olevan ok.
Ruiskun kumilaipan vaihdoin, mutta en silmämääräisesti löytänyt vanhastakaan mitään vikaa. Ainoa ero uuteen oli laipan alimmassa reunuksessa, joka ilmeisesti oli pakosarjan lämmöstä vähän vetänyt itseään ryppyyn.
Kokeilin myös käyttää autoa ilman ilmanputsarikoteloa, jolloin imuilman lämpötila arvo selvästi laski. Joten sekin anturi vaikuttaisi toimivan, kuten myös imuilman esilämmityksen säätöläppä. Samoin lamda arvo vaihtelee ihan järkevissä arvoissa. Vaihdoin myös ilmansuodattimen, vaikka ei vanhakaan likainen ollut.
Mutta CO-arvo vaeltaa edelleen laittomilla lukemilla. Ja kävin vetämässä motaria ennen mittausta.
Mitäs nyt tehdään ?
Re: Golf 3 ADZ Co arvot koholla
näytä ne kaikki muut arvot kanssa. Niistä voi päätellä vikaa.
Re: Golf 3 ADZ Co arvot koholla
Minulla ei itsellä ole valitettavasti kuin tuo vanha Boschin digitaalinen CO testeri, joten en omin voimin voi mitata muita arvoja. Tuo Bosch on kalibroitu, joten sen lukemaan voi kyllä luottaa. Mutta muut arvot joudun hakemaan muualta.
Mutta viimeksi kun mitattiin kaikki arvot niin ne olivat kierroksilla
CO% 0,60
CO2 14.40
HC 23
O2 0,51
Lambda 1,010
Mutta viimeksi kun mitattiin kaikki arvot niin ne olivat kierroksilla
CO% 0,60
CO2 14.40
HC 23
O2 0,51
Lambda 1,010
Re: Golf 3 ADZ Co arvot koholla
Pystytkö mittaamaan co% ennen katalysaattoria?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa