Kymmeniä ellei satoja topikkeja kahlattu läpi ja vikaa yritettyä etsiä konepellin alla vuoden verran, niin pakko alkaa kysymään viisaammilta neuvoa.
Eli 2003 1.8t 3BG passat AWT koneella. Yliahtaa pintakaasulla ja täyskaasulla, mutta ei kuitenkaan aina... Aamulla kun töihin ajaa, saattaa 10% kaasun painalluksella jo nakuttaa, mutta kun töistä lähtee niin voi kaasu pohjassakin painaa ilman mitään huomattavaa yliahtamista. Auto on ohjelmoitu ties missä edellisen omistajan toimesta.
Autoonhan ahdin vaihdettiin juuri ennenkuin ostin sen, vanha porsi moottoritielle. Eivät tosin saaneet ilmansuodatinta laitettua takaisin. Tämänkin huomasin muutama viikko sitten, kun ajattelin tehdä vuosihuollon ja avasin ilmanputsarin kopan... Ilmansuodattimen LISÄYS vähensi huomattavasti ahtopaineen piikkausta, mutta yliahtaa edelleen.
Käytin auton kaverinkaverilla, joka näitä ohjelmoi viraapelina ja pelaa joka päivä näiden kanssa töissä, ja ahdot olivat nousseet n. 1.5bar asti. IMM toimii. Suositteli N75 vaihtoa ja sehän vaihdettiin ilman mitään merkittävää muutosta. Samalla vaihtui bypass, joka oli selvästi rikki, mutta ei muutosta ahtamiseen. Vaihdettu nyt hakuammunnalla myös imuilman lämpötila-anturi, ei muutosta. Vanha näytti ehjältä, tosin paskaiselta. N75 letkut vaihdettu kaikki uusiin, ei muutosta.
N75:n piuhan kun nappasee irti, ahtaa tasan 0.5bar täyskaasulla. Itsellä ei ole VCDS:ää tai läppäriä käytössä, katsottu kaverin läppäriltä.
Mistäs tällaista vikaa alkaisi etsiä? Olisiko mahdollista että ahtimen vaihdossa paskoneet turbon imuletkun, ja vetää sieltä ilmaa joskus ja jouluna IMM:n ohi?
edit: Turbo siis n. 10tkm vanha, tuskinpa siinäkään vika?
1.8t AWT ja yliahto
Valvoja: ffp jäsenet
Re: 1.8t AWT ja yliahto
Onko MAF varmasti oikea? On tullut vastaan BFB moottori johon oli laitettu AUQ koneen maf (tai sis MAFFin sisäosa) ja oireet oli juuri samat.
Re: 1.8t AWT ja yliahto
Luetaan ne vikakoodit nyt uudestaan VCDS:llä ja täydellinen copy paste ECU:n vikakoodeista tänne niin sitten voidaan jatkaa. Onko softattu? Kiitos.
Re: 1.8t AWT ja yliahto
Ei tietoa onko oikea MAF koneessa, näkeekö helposti?
Tänään tai huomenna lukemaan vikakoodit, mutta tuskinpa puskee mitään muuta kuin tuota yliahdon koodia. Ei antanut aikaisemminkaan mitään muuta.
edit: On softattu edellisen omistajan toimesta, mutta ei tietoa kenellä/kenen ohjelma. Kaverinkaveri katsoi softan läpi samalla kun testaili autoa ja sanoi ettei se ainakaan ole vian alkuperä, näytti hyvältä.
Tänään tai huomenna lukemaan vikakoodit, mutta tuskinpa puskee mitään muuta kuin tuota yliahdon koodia. Ei antanut aikaisemminkaan mitään muuta.
edit: On softattu edellisen omistajan toimesta, mutta ei tietoa kenellä/kenen ohjelma. Kaverinkaveri katsoi softan läpi samalla kun testaili autoa ja sanoi ettei se ainakaan ole vian alkuperä, näytti hyvältä.
Re: 1.8t AWT ja yliahto
Pukkasi nämä vikakoodit tänään kun luettiin. Odotetusti toi yliahdon koodi, mutta eikös toi toinen viittaisi siihen että katti on tullut tiensä päähän? Meni päästöistä heittämällä kuitenkin läpi pari kk sitten..
Address 01: Engine Labels: 06B-906-018-AWT.lbl
Part No: 4B0 906 018 DH
Component: 1.8L R4/5VT G 0002
Coding: 11501
Shop #: WSC 00257
VCID: 6ADA41AB1613F51157-5180
WVWZZZ3BZ3E307027 VWZ7Z0B6548283
2 Faults Found:
16804 - Catalyst System; Bank 1
P0420 - 35-10 - Efficiency Below Threshold - Intermittent
16618 - Boost Pressure Regulation
P0234 - 35-00 - Limit Exceeded (Overboost Condition)
Readiness: 0000 0000
Address 01: Engine Labels: 06B-906-018-AWT.lbl
Part No: 4B0 906 018 DH
Component: 1.8L R4/5VT G 0002
Coding: 11501
Shop #: WSC 00257
VCID: 6ADA41AB1613F51157-5180
WVWZZZ3BZ3E307027 VWZ7Z0B6548283
2 Faults Found:
16804 - Catalyst System; Bank 1
P0420 - 35-10 - Efficiency Below Threshold - Intermittent
16618 - Boost Pressure Regulation
P0234 - 35-00 - Limit Exceeded (Overboost Condition)
Readiness: 0000 0000
Re: 1.8t AWT ja yliahto
Omassa vermeessä rikkinäinen maffi ja huono n75 oli syynä tuohon jäätävään yliahtamiseen. Mitään koodeja ei silloin tullut kummastakaan, vasta kolmas eri merkkinen maf oli toimiva.
Re: 1.8t AWT ja yliahto
Muistatko yhtään oliko ne huonot orkkiksia vai kopioita? Ja oliko toimiva orkkis?
Re: 1.8t AWT ja yliahto
Kurkoh kirjoitti:Pukkasi nämä vikakoodit tänään kun luettiin. Odotetusti toi yliahdon koodi, mutta eikös toi toinen viittaisi siihen että katti on tullut tiensä päähän? Meni päästöistä heittämällä kuitenkin läpi pari kk sitten..
Tuo koodi kun on ajoittaisena niin ei oo vaarallista, eli "intermittent". Ei katissa välttämättä oo mitään vikaa.
Re: 1.8t AWT ja yliahto
Paitsi että vikakoodeja nollaamatta ei voi tietää onko se vika nyt päällä vai ei. Jos koodit siis nollaa niin saattaa tulla sama koodi takaisin ilman tuota intermittent -lisäpäätettä.
Re: 1.8t AWT ja yliahto
Nollattiin koodit, eikä antanut uudestaan enää muuta kuin tuon yliahtamisen. Tarkistin myös MAFin ja oikea siellä oli, ainakin varaosanumeron mukaan. Jotakin sen kanssa edellinen omistaja on kyllä ilmeisesti räpeltänyt, koska liittimen lukitus paskottu... Seurattiin livedataa täyskaasuvedossa ja ilmamassat 160-170g/s, eikös ne pitäisi liikkua siellä 140g/s alueella? Tietty tuo ohjelma varmaan vaikuttaa.
Imuputki vaikutti ehjältä kun kävin sitä kohnaamassa, mutta huomasin että aivan turbon juuresta lähtevä alipaineletku (EVAP?) näyttäisi olevan tulpattu. Imuputkesta siis lähtee noin 5cm pätkä letkua, väliin on kiristetty joku kuusiokolokärjeltä näyttävä kappale ja jatkuu sen jälkeen normaalisti ilmansuodatinkotelon päälle. Kuvassa oranssi letku:
Imuputki vaikutti ehjältä kun kävin sitä kohnaamassa, mutta huomasin että aivan turbon juuresta lähtevä alipaineletku (EVAP?) näyttäisi olevan tulpattu. Imuputkesta siis lähtee noin 5cm pätkä letkua, väliin on kiristetty joku kuusiokolokärjeltä näyttävä kappale ja jatkuu sen jälkeen normaalisti ilmansuodatinkotelon päälle. Kuvassa oranssi letku:
Re: 1.8t AWT ja yliahto
Mulla oli eri merkkisiä tarvike maffeja kun oli huonoja, nyt boschin tarvike.
Ja tuo 170g/s maf lukema olisi suunnilleen 210hv tehoisen moottorin lukema. Eli jos kyseessä on softattu 150hv niin sille todella hyvä lukema.
Näin netin kautta arvaamalla, seuraavaksi voisi tarkkailla n75 toimintaa ajossa ja toimiiko hukkaportti oikein.
Ja tuo 170g/s maf lukema olisi suunnilleen 210hv tehoisen moottorin lukema. Eli jos kyseessä on softattu 150hv niin sille todella hyvä lukema.
Näin netin kautta arvaamalla, seuraavaksi voisi tarkkailla n75 toimintaa ajossa ja toimiiko hukkaportti oikein.
Re: 1.8t AWT ja yliahto
Joo, täytyypä katella taas kohta. Kävipä sitte viel semmonen, että koitin sitä tuhottua maffin liitintä väkertää irti ja sain yhden piuhan nyppästyä pinnistä irti :) Pamautti ESP:n ja moottorin vikavalon tauluun. Menoon ei kyllä taas vaikuttanu mitenkään. Samalla tarkistin sadatta kertaa että N75 letkut menee oikein. Voisko olla vaan ettei toi N75 tee yhtään mitään, vaikka naksutteleekin kun antaa virtaa? Tarvikeosa, ei OEM.
Re: 1.8t AWT ja yliahto
N75:ssa se vika sitten loppujenlopulta oli. Naama norsunvitulla tilasin vielä yhden ja nyt pelittää. Kiinasta tosiaan tilasin, mutta tämä oli varustettu eatonin ja vagina-konsernin logoilla yms oikeilla osanumeroilla + vakuuttelivat että on orkkis. Makso jopa vähemmän, kun tuo jonka ostin aikaisemmin eikä toiminut...
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa