Audi A2 1.4 16v (AUA) öljynpaineet katosi

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Pekka2
-
Viestit: 3
Liittynyt: 26.4.2018 16:21

Audi A2 1.4 16v (AUA) öljynpaineet katosi

ViestiKirjoittaja Pekka2 » 26.4.2018 16:55

Mulla 3.5 vuotta ajossa ollut peli (mittarissa 190tkm, tuontiauto joten kilsoista ei varmuutta) alkoi välkyttelemään öljynpaineen merkkivaloa. Epäilin ensin paineanturia kun se tuntui laskeneen hieman öljyä läpi. Anturin vaihto ei auttanut. Öljynpaineen mittaus paljasti että paineet todellakin menee lämpimällä koneella alle puolen baarin. Alakerran kolkatuksen perusteella epäilen kk-laakereita. Siksi en oikein ole innostunut alkaa vaihtaa tähän mottiin enää öljypumppua testimielessä.

Mitähän järkeviä vaihtoehtoja tässä oikein olisi että saisi rakenneltua auton ajokuntoon? Ideoita otetaan vastaan.

Noita AUA-moottoreita ei tunnu hirveästi tarjolla olevan vaihtokoneiksi, eikä fabian AUB-mottejakaan jotka kaiketi menisivät heittämällä tilalle. Golfin 1.6 16v (BCB) menisi varmaan myös, ainakin lohkon puolesta jos alkuperäisestä koneesta vaihtaa kannen ja öljypohjan (ei haittaa vaikka iskutilavuus kasvaa). Polon ja Lupon koneet ei taida sopia koska startti väärällä puolella lohkoa. Onko muita vaihtoehtoja joista voisi vaikka yhdistelemällä rakennella toimivan koneen joka käy A2 vaihteiston pariksi?

Vanhan liiton AKL-DUU yhdistelmä olisi houkutteleva, mutta taitaa olla vaativampi projekti?

Auton arvo ei ole toimivanakaan kummainen, mutta harmittaa pistää romuksi aika siisti peli, muuten täysin toimiva, toimiva automaatti-ilmastointi, Koni FSD't jne.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: Audi A2 1.4 16v (AUA) öljynpaineet katosi

ViestiKirjoittaja Axi » 26.4.2018 19:28

Minä just vaihdoin moottorin tuommoiseen, tuli Skoda Fabiasta. Syykin vaihtoon samassa suunnassa, leikkasi kiinni.

Öljynimusihti on niin lähellä öljypohjaa, että pätkäajon aiheuttama kondenssivesi oli jäätänyt reilun 20 asteen pakkasessa sihdin tukkoon ja loppu sitten historiaa. Nokka-akselit olivat leikanneet kiinni, myös laakerimetallia oli öljyn ja veden seoksessa mukana.

Jos samaan operaatioon päädyt, varaudu öljypohjan sekä johtosarjan vaihtoon moottorista toiseen. Vaihdoin myös imusarjan (letkutus erilainen) sekä apulaitekannattimen (Skodassa ei ollut ilmeisesti ilmastointia).

Kytkin ja jakopää kannattaa vaihtaa samalla, sen verran helppo operaatio koneen ollessa irti.

Edit. Pistä hinta kohdalleen, niin haen pois. Toinen menisi jo näppärämmin, ekan kanssa oli melkoinen taistelu; koneen vaihto ei mene kuin Golfissa...

Pekka2
-
Viestit: 3
Liittynyt: 26.4.2018 16:21

Re: Audi A2 1.4 16v (AUA) öljynpaineet katosi

ViestiKirjoittaja Pekka2 » 27.4.2018 8:55

Axi, tuo sun skodan kone on vissiin ollut joku muu kuin AUB, joku uudempi. Jouduit varmaan vaihtamaan johtosarjan uudemman koneen kynäpuolien takia? AUA ja AUB koneissa ei tollasia vielä ole. Uskoisin että tässä mun autossa kansi nokka-akseleineen on vielä ehjä, joten uskoisin että pelkkä alakerran vaihto (lohko) riittäisi, ei tarvetta johtosarjan vaihdolle.

Joutashan tuo myydäkin jollekin joka laittaisi sen ajoon.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: Audi A2 1.4 16v (AUA) öljynpaineet katosi

ViestiKirjoittaja Axi » 27.4.2018 17:30

AUA oli kyseessä, tulpanjohdot on molemmissa moottoreissa. A2 moottorin ohjainlaite on kuskin jalkatilan alla, Skodassa ilmeisesti tuulilasin edessä/alla; johtosarjat täysin erilaisia.

Jos alat alakerran vaihtoon, joudut joka tapauksessa pudottamaan moottorin ja vaihteiston alas. Johtosarjan irrottaminen on paljon helpompaa sieltä ohjainlaitteen päästä, kuin alkaa ahtaassa moottoritilassa irrottelemaan vanhoja liitoksia.

Pekka2
-
Viestit: 3
Liittynyt: 26.4.2018 16:21

Re: Audi A2 1.4 16v (AUA) öljynpaineet katosi

ViestiKirjoittaja Pekka2 » 30.4.2018 10:17

Juu, noinhan se on. Voin vaan kuvitella millainen perkaaminen toi A2 johtosarjan irroitus mahtaa olla... Yläkautta ei A2:ssa tosiaan kone mahdu ulos.

Tässä on nyt mietintämyssy päässä mitä tämän kanssa tekisi. Jotenkin usko mennyt näiden vw 16v koneiden kanssa, ei huvittaisi sellaista edes laittaa. Tällä hetkellä käyttöautona AKL koneinen (1.6SR) vekotin (mk1 octavia), täytyy sanoa että siinä on moottori verrattuna tohon 1.4 16v...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa