VAG bensakoneet ~2005-2014, mitä suosittelet välttämään?
Valvoja: ffp jäsenet
VAG bensakoneet ~2005-2014, mitä suosittelet välttämään?
Luotettava käyttöajoneuvo perheen kakkosautoksi hakusessa, ja VAGgilaiset kun on jossain määrin tuttuja laitteita, niin kiikarissa olisi joku keskikokoinen tai pienempi bensakoneinen VAG. Rouva ei tykkää skodan merkistä, joten merkkinä todennäköisimmin Seat tai VW. Skaala hankinnalle on aika laaja, 5000e-15000e hintaluokasta joku kohtuuvähän ajettu, mikä järkevimpänä kompromissina löytyy. Vaihtoehtoja esim. Seat Exeo ST tai Seat Leon, mutta esimerkiksi myös 1.2TSI -koneinen 2013-vuoden Golf Variant voisi toimia.
Kysymykseni siis kuuluu että mitä noista bensakoneista kannattaa välttää? 1.2TSI ymmärtääkseni on luja kone ainakin MY2013 ja uudemmat, mutta onko vanhemmat myös? Onko Exeossa käytetty 1.8T niitä parempia vanhakantaisia 1.8T:tä vai niitä venyvällä jakoketjulla varustettuja TFSI:tä? Onko 1.4 ja 1.6 -koneissa jotain tiettyjä mallivuosia jotka ovat jollekin tietyille tyyppivioille alttiimpia?
Tukivarsien vaihdot ja sensemmoiset pikkuhuollot pystyn tekemään itse, mutta mitään koneremontin tyyppistä en pysty enkä halua tehdä. Muutenkin rassaamista saisi olla mahdollisimman vähän kun harrastepelit on erikseen ja niissä riittää enemmän kuin jaksaa harrastaa. Joten kiikarissa alle 150tkm ajetut, mieluummin vielä reilusti alle 100tkm ajetut.
Kysymykseni siis kuuluu että mitä noista bensakoneista kannattaa välttää? 1.2TSI ymmärtääkseni on luja kone ainakin MY2013 ja uudemmat, mutta onko vanhemmat myös? Onko Exeossa käytetty 1.8T niitä parempia vanhakantaisia 1.8T:tä vai niitä venyvällä jakoketjulla varustettuja TFSI:tä? Onko 1.4 ja 1.6 -koneissa jotain tiettyjä mallivuosia jotka ovat jollekin tietyille tyyppivioille alttiimpia?
Tukivarsien vaihdot ja sensemmoiset pikkuhuollot pystyn tekemään itse, mutta mitään koneremontin tyyppistä en pysty enkä halua tehdä. Muutenkin rassaamista saisi olla mahdollisimman vähän kun harrastepelit on erikseen ja niissä riittää enemmän kuin jaksaa harrastaa. Joten kiikarissa alle 150tkm ajetut, mieluummin vielä reilusti alle 100tkm ajetut.
Re: VAG bensakoneet ~2005-2014, mitä suosittelet välttämään?
Ääni viimeisille 1.8t moottoreille. Itse perus moottori kestää avaamatta 500tkm. Puolessa välin matkaa turbo, huohottimen osat ja nokkien ketjukiristin+ketju vaihtoon. Muuten huollettuna hyvä moottori ja varaosat halpoja ja saatavuus hyvä.
Myös kylkeen pultattu 6v manuaaliaski on pomminvarma.
Myös kylkeen pultattu 6v manuaaliaski on pomminvarma.
Re: VAG bensakoneet ~2005-2014, mitä suosittelet välttämään?
Exeon ekat 1.8T oli niitä vanhoja "kunnon" koneita(150hp). Päivitty kuitenkin kohtuu nopsaan noihin suorasuihkutus koneisiin tyyliin vuoden/kahden sisään jolloin tehot nousi(160hp)
Viimeksi muokannut matti.l, 26.1.2018 18:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: VAG bensakoneet ~2005-2014, mitä suosittelet välttämään?
-95 audilta ensimmäiset apuakseli 1.8t, -97 ekat 06a lohkot ja perusmoottori pysyy lähes samana -05 asti. Molemmat hyviä koneita. Omasta mielestä esim gti golffissa ollu agu ja ekat TT audin apx parhaita ja huolettomimpia moottoreita.
Aukonu noita yli 70kpl, että jonkinlainen käsitys alkaa olla :)
Aukonu noita yli 70kpl, että jonkinlainen käsitys alkaa olla :)
Re: VAG bensakoneet ~2005-2014, mitä suosittelet välttämään?
Kiitoksia kommenteistanne Dona ja Matti. Eli jos haluaa olla varma että kyseessä on "vanha kunnon" 1.8t, niin silloin vain 150hp versiot kiikariin? Vai koskiko tuo vain Exeota, eli niissä jos on 150hp niin silloin on vanhempi 1.8t ja jos 160hp niin silloin on se 1.8TFSI jossa venyy ketju? Miten esimerkiksi Leonissa tai Golfissa?
Oliko noihin muihin kellään kommenttia, onko 1.2T:t kautta linjan varmempia kuin 1.4T:t? Entä vaparibensat?
Oliko noihin muihin kellään kommenttia, onko 1.2T:t kautta linjan varmempia kuin 1.4T:t? Entä vaparibensat?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: VAG bensakoneet ~2005-2014, mitä suosittelet välttämään?
Eiks noi 1,8 T 20v oo kaikki suunnilleen yhtä lujia ahdinta lukuunottamatta?
Heittele tänne sitten ehdokkaiden moottorikoodeja, ni niistä näkee periaatteessa kaiken.
Itseä kiinnostas sukulaisten puolesta noi pienemmät suorasuihkukoneet ahdettuna samassa ikähaarukassa.
Heittele tänne sitten ehdokkaiden moottorikoodeja, ni niistä näkee periaatteessa kaiken.
Itseä kiinnostas sukulaisten puolesta noi pienemmät suorasuihkukoneet ahdettuna samassa ikähaarukassa.
Re: VAG bensakoneet ~2005-2014, mitä suosittelet välttämään?
No mites esimerkiksi tuollainen vm.2012 Seat Leon, moottorikoodi CBZB, 1.2TSI -motti?
Tai vm.2010 Seat Exeo ST 1.8T, moottorikoodi CDHB?
Tai vm.2010 Seat Exeo ST 1.8T, moottorikoodi CDHB?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: VAG bensakoneet ~2005-2014, mitä suosittelet välttämään?
Molemmat ketjukoneita.
Ylempään ei jakopäässä tullu korvaavia osia. Alemmassa jo kolmas ketjuversio. Vaihtunut 2013 ja 2014.
Ylempään ei jakopäässä tullu korvaavia osia. Alemmassa jo kolmas ketjuversio. Vaihtunut 2013 ja 2014.
Re: VAG bensakoneet ~2005-2014, mitä suosittelet välttämään?
ART kirjoitti:Kiitoksia kommenteistanne Dona ja Matti. Eli jos haluaa olla varma että kyseessä on "vanha kunnon" 1.8t, niin silloin vain 150hp versiot kiikariin? Vai koskiko tuo vain Exeota, eli niissä jos on 150hp niin silloin on vanhempi 1.8t ja jos 160hp niin silloin on se 1.8TFSI jossa venyy ketju? Miten esimerkiksi Leonissa tai Golfissa?
Oliko noihin muihin kellään kommenttia, onko 1.2T:t kautta linjan varmempia kuin 1.4T:t? Entä vaparibensat?
Mun viesti koski vain Exeota. Taitaa 2010 tuntumassa olla tuo vanhemman mallinen 1.8T poistunut mallistosta.
Re: VAG bensakoneet ~2005-2014, mitä suosittelet välttämään?
Kiitos Matti. Näyttää nuo Exeo ST:t bensamanuaalina olevan vähän harvinaisia laitteita. Nälkähän kasvaa aina syödessä niin päädyin vilkuilemaan jo B7-koppaista quattroa. Onko B7-koppaan asti poikkeuksetta kaikki 1.8t-koneet remmillä / varmatoimisempia kuin 2.0TFSI:t?
Tuo ainakin näyttää olevan remmillä:
https://www.nettiauto.com/audi/a4/9025809
Tuo ainakin näyttää olevan remmillä:
https://www.nettiauto.com/audi/a4/9025809
Re: VAG bensakoneet ~2005-2014, mitä suosittelet välttämään?
B7 1.8T on vanhan liiton hammashihnakone. Samoin 2.0TFSI on hihnalla varustettu EA113, joka on miellyttävämpi ajaa kuin 1.8T ja samoin hyvin varmatoiminen.
2009 uudemmat EA888 1.8TFSI (TSI) 2.0TFSI (TSI) ovat jakoketjukoneisia ja ennen mäntäremonttia ennen pitkää öljysyöppöjä. Niistä voi harkita vain remontoituja tai täydellisen merkkiliikkeen huoltokirjan omaavia yksilöitä ja silloinkin on varauduttava parin tonnin remonttiin.
2009 uudemmat EA888 1.8TFSI (TSI) 2.0TFSI (TSI) ovat jakoketjukoneisia ja ennen mäntäremonttia ennen pitkää öljysyöppöjä. Niistä voi harkita vain remontoituja tai täydellisen merkkiliikkeen huoltokirjan omaavia yksilöitä ja silloinkin on varauduttava parin tonnin remonttiin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: VAG bensakoneet ~2005-2014, mitä suosittelet välttämään?
Erottaako noi EA113 ja EA888 kuinka helposti?
Eikö ne uudet männänrenkaat tullu 2012 paikkeilla?
Eikö ne uudet männänrenkaat tullu 2012 paikkeilla?
Re: VAG bensakoneet ~2005-2014, mitä suosittelet välttämään?
Erottaa helposti vaikka kahdella tuntomerkillä,
EA113 ilmansuodatin on poikittaismoottorissa moottorin suojassa ja jakopään koppa on kulmikas:
EA888 ilman moottorisuoja on pieni ja ilmansuodatin aina koneen vierellä. Jakokoppa on tuollainen pyöristetty:
Pitkittäisissä moottoreissa tuo jakokoppa on hyvä tunniste.
Ymmärtääkseni 2012 uudempi alkaa olla turvallinen ostos. Säännöllinen öljynvaihto on kuitenki tärkeää kaikissa moottoreissa. Jos sitä laiminlyödään, karstoittuu ne kaikki ja alkavat kuluttaa öljyä.
EA113 ilmansuodatin on poikittaismoottorissa moottorin suojassa ja jakopään koppa on kulmikas:
EA888 ilman moottorisuoja on pieni ja ilmansuodatin aina koneen vierellä. Jakokoppa on tuollainen pyöristetty:
Pitkittäisissä moottoreissa tuo jakokoppa on hyvä tunniste.
Ymmärtääkseni 2012 uudempi alkaa olla turvallinen ostos. Säännöllinen öljynvaihto on kuitenki tärkeää kaikissa moottoreissa. Jos sitä laiminlyödään, karstoittuu ne kaikki ja alkavat kuluttaa öljyä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: VAG bensakoneet ~2005-2014, mitä suosittelet välttämään?
Olisko tollanen EA888 muuten sitten parempi jos ei veisi öljyä? Onko niissä jotain perustavanlaatuista teknistä eroa?
Re: VAG bensakoneet ~2005-2014, mitä suosittelet välttämään?
Kiitoksia JaKa ja Jormalainen, tämähän alkaa näyttää siltä että vaihtoehtoja on olemassa enemmän kuin aiemmin luulinkaan. :) Kenties tuollainen +200tkm ajettu B7-farkkukin voisi tulla kyseeseen 1.8T tai 2.0TFSI -moottorilla.
Jotenkin muistelin että kun kaverilla 2.0TFSI moottorin jakopää venähti A4:ssä, niin se olisi ollut B7-koppainen, mutta saattoipa se olla B8-koppainenkin, on tuosta kuitenkin useampi vuosi aikaa. Reilusti alle satkun ajettu se oli silloin, ja muutama tonni siihen taisi kaverilla palaa omaakin rahaa vaikka myyjäliike/maahantuoja sille siinä vastaan tulikin.
Onko JaKalla kokemuksia noista tuoreemmista 1.2T ja 1.4T -moottoreista, mitä niistä uskaltaa harkita ja mitä kannattaa välttää?
Jotenkin muistelin että kun kaverilla 2.0TFSI moottorin jakopää venähti A4:ssä, niin se olisi ollut B7-koppainen, mutta saattoipa se olla B8-koppainenkin, on tuosta kuitenkin useampi vuosi aikaa. Reilusti alle satkun ajettu se oli silloin, ja muutama tonni siihen taisi kaverilla palaa omaakin rahaa vaikka myyjäliike/maahantuoja sille siinä vastaan tulikin.
Onko JaKalla kokemuksia noista tuoreemmista 1.2T ja 1.4T -moottoreista, mitä niistä uskaltaa harkita ja mitä kannattaa välttää?
Re: VAG bensakoneet ~2005-2014, mitä suosittelet välttämään?
Onhan EA888 jälleen yhden sukupolven uudempi kuin EA113 ja siten hyötysuhteeltaan hieman edeltäjäänsä parempi. Onko sillä sitten käytännössä merkitystä - en tiedä.
Virityskäyttöä ajatellen EA888 bensavehkeet ja ilmansuodatin on paljon EA113 paremmat. Sen kun iskee vaan K04 kylkeen ja vetoja!
Pikkumoottoreista en osaa sanoa mitään.
Virityskäyttöä ajatellen EA888 bensavehkeet ja ilmansuodatin on paljon EA113 paremmat. Sen kun iskee vaan K04 kylkeen ja vetoja!
Pikkumoottoreista en osaa sanoa mitään.
Re: VAG bensakoneet ~2005-2014, mitä suosittelet välttämään?
Toi kuvan ea888 on gen3 että ei pitäisi olla männänrengänongelmia siinä. Jotain muuta murhetta todennnäköisesti sitten tilalla.
Öljykorkin paikasta tunnistaa ton ea888 versiot aika helposti.
Remmilliset 1,8t-neet tuntuisi olevan hyvä ratkaisu, osien saatavuuden kun suhteen ja siksi että tieto-taitoa alkaa olla melkoisen hyvin.
Öljykorkin paikasta tunnistaa ton ea888 versiot aika helposti.
Remmilliset 1,8t-neet tuntuisi olevan hyvä ratkaisu, osien saatavuuden kun suhteen ja siksi että tieto-taitoa alkaa olla melkoisen hyvin.
Re: VAG bensakoneet ~2005-2014, mitä suosittelet välttämään?
Kiitos. Tuossa oli yksi A4 1.8T kiikarissa mutta oli niin ruosteinen ettei oikein sytytä. Etsintä siis jatkuu.
Onko ~2005-vuotisessa Seat Alteassa oleva 1.6-kone luotettava vai onko siinä jotain perusheikkoutta? Moottorikoodi ilmeisesti BGU?
Entä samaisen vehkeen 1.4TSI, moottorikoodi CAXC?
Onko ~2005-vuotisessa Seat Alteassa oleva 1.6-kone luotettava vai onko siinä jotain perusheikkoutta? Moottorikoodi ilmeisesti BGU?
Entä samaisen vehkeen 1.4TSI, moottorikoodi CAXC?
Re: VAG bensakoneet ~2005-2014, mitä suosittelet välttämään?
BGU:ta ja BSE:tä tässä nyt googlaillut, niin näyttää että sekä BGU että BSE -moottoreita (1.6) vaivaa tyhjäkäyntiongelmat. Se, mikä ei foorumeilta oikein ole käynyt selville, että onko tuo ongelma joka koskettaa kaikkia moottoreita jossain elinkaaren vaiheessa, vai onko se sellainen mikä koskettaa vain osaa. Ainakin brittifoorumeilla on ihmetelty näemmä kovasti, eikä tyhjäkäynti ole runsaammallakaan osien vaihtelulla tullut kuntoon.
Eli noiden 1.6:ien osalta kysymykseni kuulunee niin, että jos nyt menen katsomaan ja kokeilemaan vaikka 120tkm ajettua autoa, ja siinä ei tyhjäkäynti heittele tai täristele, niin silloin kyseessä olisi yksilö joka ei tuosta pulmasta kärsi? Vai kärsiikö kaikki, se on vain ajan kysymys milloin?
Eli noiden 1.6:ien osalta kysymykseni kuulunee niin, että jos nyt menen katsomaan ja kokeilemaan vaikka 120tkm ajettua autoa, ja siinä ei tyhjäkäynti heittele tai täristele, niin silloin kyseessä olisi yksilö joka ei tuosta pulmasta kärsi? Vai kärsiikö kaikki, se on vain ajan kysymys milloin?
Re: VAG bensakoneet ~2005-2014, mitä suosittelet välttämään?
Jos yhtään ajelet muualla kuin kaupungissa jättäisin noi BSE ja BGU:t kauppaan, ovat tooosi laiskoja kulkemaan.
Suutinvaivoista ovat kärsineet, ja uudehkoina vaihdeltiin koneita kun mäntiin tuli reikiä mutta niistä lienee ne huonot jo korjattu :)
Suutinvaivoista ovat kärsineet, ja uudehkoina vaihdeltiin koneita kun mäntiin tuli reikiä mutta niistä lienee ne huonot jo korjattu :)
Re: VAG bensakoneet ~2005-2014, mitä suosittelet välttämään?
Kiitos Lebi, hyvä huomio. Siinä tarpeessa mihin tämä auto olisi tulossa, olisi ajot pääsääntöisesti taajamassa, mutta tarkoitus olisi että jos ykkösauto on pajalla tai "vaihdossa", niin voisi tarvittaessa käydä jonkun reissun taajaman ulkopuolellakin. Mutta aika epätodennäköistä tuo on, ei tule montaa kertaa vuodessa pidemmillä automatkoilla käytyä. :)
Oliko kellään mitään kokemusta/näkemystä tuohon CAXC -tyyppiseen 1.4T -moottoriin?
EDIT: Googlaillessa löytyi tuollainen saittikin mikä kertoo missä kaikissa VAGgineissa tuota CAXC-mottia on ollut: https://www.automaniac.org/engine/volks ... -16v-125hp
Oliko kellään mitään kokemusta/näkemystä tuohon CAXC -tyyppiseen 1.4T -moottoriin?
EDIT: Googlaillessa löytyi tuollainen saittikin mikä kertoo missä kaikissa VAGgineissa tuota CAXC-mottia on ollut: https://www.automaniac.org/engine/volks ... -16v-125hp
Re: VAG bensakoneet ~2005-2014, mitä suosittelet välttämään?
Minulla oli Octavian nokalla CAXA, joka on käsittääkseni sama kone kuin tuo CAXC.
Tuolla tuli ajettua vajaa 80 000 km.
Jos nyt unohdetaan kaikki mahdolliset tekniset ongelmat mitä eri keskustelupalstoilta voi ko konetyypistä löytää ja keskitytään pelkkiin käyttöominaisuuksiin niin niistä muutama kommentti:
- Koneessa on normaali käyttöön riittävästi tehoa ja vääntö alkaa alhaalta, oikein mukava käyttökone
- Menee oikeasti pienellä bensalla, minulla oli kaupunkipainotteisessa ajossa keskikulutus n 6,7 l sadalla. Maantiellä sai 5:lla alkavia lukemia helposti.
- Jos autossa on DSG niin laatikko on optimoitu täysin polttoainekulutuksen ehdoilla. Tämä ei välttämättä haittaa kaikkia, mutta minua tuo ajoittainen jyristely vähän häiritsi.
Manuaalina tietysti tilanne on eri.
Mutta suurin epämukavuustekijä oli tuo äärimmäisen hidas lämpeneminen talvella, vaikka minulla oli nokka täysin ummessa. Kaupunkiajossa sait ajaa todella pitkään ennenkuin koneen lämmöt lähti nousemaan ja lämppäristä tuli oikeasti lämmintä. Lohkolämmittimeksi sai vain säteilylämppärin, joka ei paljon moottoria lämmittänyt.
Joten talveksi tuo kone olisi varmasti tarvinnut Vebaston.
Tuolla tuli ajettua vajaa 80 000 km.
Jos nyt unohdetaan kaikki mahdolliset tekniset ongelmat mitä eri keskustelupalstoilta voi ko konetyypistä löytää ja keskitytään pelkkiin käyttöominaisuuksiin niin niistä muutama kommentti:
- Koneessa on normaali käyttöön riittävästi tehoa ja vääntö alkaa alhaalta, oikein mukava käyttökone
- Menee oikeasti pienellä bensalla, minulla oli kaupunkipainotteisessa ajossa keskikulutus n 6,7 l sadalla. Maantiellä sai 5:lla alkavia lukemia helposti.
- Jos autossa on DSG niin laatikko on optimoitu täysin polttoainekulutuksen ehdoilla. Tämä ei välttämättä haittaa kaikkia, mutta minua tuo ajoittainen jyristely vähän häiritsi.
Manuaalina tietysti tilanne on eri.
Mutta suurin epämukavuustekijä oli tuo äärimmäisen hidas lämpeneminen talvella, vaikka minulla oli nokka täysin ummessa. Kaupunkiajossa sait ajaa todella pitkään ennenkuin koneen lämmöt lähti nousemaan ja lämppäristä tuli oikeasti lämmintä. Lohkolämmittimeksi sai vain säteilylämppärin, joka ei paljon moottoria lämmittänyt.
Joten talveksi tuo kone olisi varmasti tarvinnut Vebaston.
Re: VAG bensakoneet ~2005-2014, mitä suosittelet välttämään?
Kiitos m_a_j_y. Ilmeisesti tuo CAXC on vain joillakin pisteosilla päivitetty versio CAXA:sta? Lieneekö esimerkiksi nokkaketju ollenkaan kestävämpi CAXC:ssa? Tuolla näytti mainitun ketjun vaihtoväliksi 60tkm: http://www.motorreviewer.com/engine.php?engine_id=6 mikä ei kyllä hirveästi omistushaluja nosta.
Jos haluaa pieniruokaisen bensakoneen ilman isoja murheita, niin pitääkö tässä kohta jo katsella Fordin EcoBoostien suuntaan. Vai onko murheettomia nekään... Joka tapauksessa sellaiset menisi jo kertaluokkaa kalliimmaksi kuin alunperin kaavailtu budjetti.
Jos haluaa pieniruokaisen bensakoneen ilman isoja murheita, niin pitääkö tässä kohta jo katsella Fordin EcoBoostien suuntaan. Vai onko murheettomia nekään... Joka tapauksessa sellaiset menisi jo kertaluokkaa kalliimmaksi kuin alunperin kaavailtu budjetti.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa