Golf mk1 tekniikka uusiksi

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Jaska.T
-
Viestit: 54
Liittynyt: 10.3.2004 22:47

Golf mk1 tekniikka uusiksi

ViestiKirjoittaja Jaska.T » 23.1.2018 23:30

Miten näissä volkkareissa menee eri moottoreiden/vaihdelaatikoiden ristiin naittaminen eri mallien kesken? Kohde on mk1 golf joka nyt diesel mutta jotain muuta tulisi tilalle bensana. Sopiiko vaihdelaatikot ristiin sama minkä neloskoneen tuonne tuuppaa? Onko joku parempi kuin muut, mikä kannattaa hankkia? Yli 100hp kun löytyy niin olen tyytyväinen

samza
ffp jäsen
Viestit: 1616
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

Re: Golf mk1 tekniikka uusiksi

ViestiKirjoittaja samza » 24.1.2018 8:30

Kaikki mk1-mk3 1,6-2.0 bensakoneet menee kyllä siihen dieselissäkin olevaan 020 laatikkoon kiinni.
Eli siitä vaan valitsemaan mieleistä. Eli vaikka mk3 2.0 moottori niin helpolla löytyy sata hummaa. mk2 1.8 moottori paremmalla nokalla niin ollaan myös 100hp päällä helposti.

Eli 020 laatikko on se mitä noissa (isolohkoissa) yleisesti käytetty ja ne käy ristiin toisiinsa hyvin. Pieniä eroja kytkinakselin paksuuksissa saattaa olla mutta kytkin sitten laatikon mukaan.

jubileum
-
Viestit: 18
Liittynyt: 5.12.2013 17:22

Re: Golf mk1 tekniikka uusiksi

ViestiKirjoittaja jubileum » 24.1.2018 9:47

020 laatikkoiset koneet tosiaankin vaihtuu aika hyvin päikseen mutta itse laatikoissa on toki eroja, oletko ottanut huomioon että MK1 dieselin vaihdelaatikossa (4 vaihteinen?) on todennäköisesti eri välityksen kuin esimerkiksi kovempaa kiertävän bensakoneen 5 vaihteisessa. Noista välityksistä löytyy kyllä hyvin tietoa googlettamalla.

Mk1 dieseleissä taitaa olla useimmiten tuo 4-vaihteinen laatikko 90 mm vetarin laipoilla, johon ei sitten käy suoraan esimerkiksi GTI-mallin vetarit.

henkkasavosta
-
Viestit: 310
Liittynyt: 19.5.2006 23:45

Re: Golf mk1 tekniikka uusiksi

ViestiKirjoittaja henkkasavosta » 24.1.2018 15:04

020 laatikkoon on helppo vaihtaa oikeankikoiset (pienet tai isot) laipat, tai vaihtoehtoisesti isommat sisämurrokset ykkösen vetareihin.


Sent from my iPhone using Tapatalk

jaketech
-
Viestit: 322
Liittynyt: 17.4.2013 23:03

Re: Golf mk1 tekniikka uusiksi

ViestiKirjoittaja jaketech » 24.1.2018 15:19

jubileum kirjoitti:020 laatikkoiset koneet tosiaankin vaihtuu aika hyvin päikseen mutta itse laatikoissa on toki eroja, oletko ottanut huomioon että MK1 dieselin vaihdelaatikossa (4 vaihteinen?) on todennäköisesti eri välityksen kuin esimerkiksi kovempaa kiertävän bensakoneen 5 vaihteisessa. Noista välityksistä löytyy kyllä hyvin tietoa googlettamalla.





Kuva

tuossa on välitykset erilaatikoille. en tiiä onko kaikki laatikkot tässä listassa

matti.l
-
Viestit: 1045
Liittynyt: 16.9.2003 8:46

Re: Golf mk1 tekniikka uusiksi

ViestiKirjoittaja matti.l » 24.1.2018 23:36

Vaihdettavan koneen tehojen täytyy sitten pysyä tuon 112hp+20%=134,4hp alla kun ykkös kopasta on kyse.

AnttiL
-
Viestit: 398
Liittynyt: 23.7.2003 10:56

Re: Golf mk1 tekniikka uusiksi

ViestiKirjoittaja AnttiL » 25.1.2018 9:52

Itse ajattelin siirtää koko moottori vaihteisto paketin golf 2 > jetta mk1 . 1.8-16v kaasareilla. Voi olla että vähän tuo viritys aste suurempi kuin tässä tapauksessa pl nokat > 290 asteiset. Ja kaikkea pientä.

Helppo muutos esim golf3 keulilta vastaavasti 1.6 - 2.0 8v

matti.l
-
Viestit: 1045
Liittynyt: 16.9.2003 8:46

Re: Golf mk1 tekniikka uusiksi

ViestiKirjoittaja matti.l » 25.1.2018 14:12

Tuossa 16v mk2 -> Mk1(golf,jetta,caddy) helpoin tie on etsiä PL kone minkä kautta homman toteuttaa. Toki ainahan voi käyttää omavalmiste korttia jos KR koneen kanssa lähtee liikkeelle.

dumb
-
Viestit: 291
Liittynyt: 20.7.2009 16:29

Re: Golf mk1 tekniikka uusiksi

ViestiKirjoittaja dumb » 25.1.2018 19:20

Gti Luposta 92kW ARC/AVY + 6-vaihteinen manuaali. Ja samalla voi näperrellä vaikka sellaisen valtion tukeman etanolimuutossarjan siihen ;-)

^^BeBe
-
Viestit: 516
Liittynyt: 31.8.2009 22:15

Re: Golf mk1 tekniikka uusiksi

ViestiKirjoittaja ^^BeBe » 25.1.2018 23:48

Meinasin itsekkin ehdottaa jotain 1.6l 16v konetta. Vissiin nekin napsahtaa tuohon 020 viereen vaivatta. Koneenhan voi laittaa omalla ruiskullaan tai vaikka virittää läppärungoilla. Kaasareilla tuskin saa muutakun päästöjä lisää ;)

Itse jättäisin nuo digifantit ja k(e)jetronicit ja ke motronikit laittamatta.
Joko jotain 2000luvun konetta tai sitten aftermarket ruiskua.
Voimaahan saa ihan naurettavan helposti joko 16v PL tai 20v AGN moottorista. Imusarja, pakosarja, nokat ja ohjain. Etanolia tankkiin ja rullille.

matti.l
-
Viestit: 1045
Liittynyt: 16.9.2003 8:46

Re: Golf mk1 tekniikka uusiksi

ViestiKirjoittaja matti.l » 26.1.2018 9:27

Taitaa 1.3:n koneen kannakkeilla mennä tuo 1.6 16v. Kun pikkulohko konehan tuo on.

^^BeBe
-
Viestit: 516
Liittynyt: 31.8.2009 22:15

Re: Golf mk1 tekniikka uusiksi

ViestiKirjoittaja ^^BeBe » 26.1.2018 22:37

Olikohan niin että fsi versiot ois isolohkoja? Ja köykömiiniä


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 66 vierailijaa