Mitä vaihtaa vaihteiston irroituksen yhteydessä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

TeppoK

Mitä vaihtaa vaihteiston irroituksen yhteydessä

ViestiKirjoittaja TeppoK » 28.12.2017 16:34

Golf mk3 2.0 gl.. kampiakselin takastefa vuotaa luultavasti, kun tulee öljyä vaihteiston ja moottorin välistä. Mitä tuossa kannattaa vaihtaa samalla kun itse tiiviste ?

Kiitos :)

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

Re: Mitä vaihtaa vaihteiston irroituksen yhteydessä

ViestiKirjoittaja Dona » 28.12.2017 20:49

Ainakin kytkinlevy, koska on varmuudella imeny itteensä öljyä. Jos perse kestää, niin koko kytkin ja painelaakeri. Jos asetelman ja vauhtipyörän pinnat ei o sinertyny niin karhenna vähän ja uusi pelkkä painelaakeri ja levy.
Noi lootan pois otot on aina sen verta isoja jumppia, että kannattaa vähän uhrata käteistä ettei tarvi lähitulevaisuudessa tehä uusiks.

^^BeBe
-
Viestit: 516
Liittynyt: 31.8.2009 22:15

Re: Mitä vaihtaa vaihteiston irroituksen yhteydessä

ViestiKirjoittaja ^^BeBe » 29.12.2017 0:36

Taitaa olla pikkuisella 020 askilla, joten painelaakeri on vaihteiston päätykopan takana, askin sisällä. Myöskin asetelma on ns "nurinpäin" eli vauhtipyörä on päällimmäisenä. Kampuran päähän tulevat 6kpl pultteja kannattaisi vaihtaa kun joutuu irroittamaan. Jos ei raaski niin ainakin sinistä lukitetta kierteisiin. Kanpuran pään stefan kun vaihtaa, niin varmaan iroitat koko pääty laipan, jonka takana on paperinen tiiviste. Tuskin maksaa maltaita. Harmittaa vaan jos se repeilee irroittaessa. Stefan voi myös saada kammettua jollain koukulla pois irroittamattakin laippaa. Vanhoja ehjiä paperitiivisteitä olen laitellut takaisin tiivistemassan kanssa.

Itse vaihtaisin levyn, asetelman ja pultit. Jos on tarkoitus autoa pitää ja ei viimeiseen 200tkm ole kytkintä vaihdettu.

Jos kyseessä 020 vaihteisto, niin tulee alakautta suht kivuttomasti pois. Vaatii vaan kannattimen yläpuollelle, kun kone jää vain yhden kannakkeen varaan. 02A sitten hiukan ahtaampi pudottaa.

Muutaman ei ihan perus työkalun tarvitset. 9mm 12kulmainen hylsy tai kiintolenkki, kytkimen ulkokehän pultteihin. Ja pitkän XZN hylsyn vetoakselin sisäniveliin. Yli 50cm 1/2" jatkovarresta on yllättävä apu monessa paikkaa.

TeppoK

Re: Mitä vaihtaa vaihteiston irroituksen yhteydessä

ViestiKirjoittaja TeppoK » 29.12.2017 10:31

Vuoden päivät se on vuotanut, joten kytkin menee kyllä samalla vaihtoon vaikka ei mitenkään oireile. 020 che laatikko tuossa.kytkintä ei ole ikinä vaihdettu ja 225 000 ajettu

Kiitos hyvistä vastauksista :)

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

Re: Mitä vaihtaa vaihteiston irroituksen yhteydessä

ViestiKirjoittaja J.S.P » 29.12.2017 16:21

Ainakin vanhemmissa "kakkis-koristen" 020 laatikoissa oli semmoista tyyppivikaa että kytkimen "käyttöpuikon" stefa kului suht vähäisilläkin kilometreillä ja vaihteisto öljyä pääsi vuotamaan sitä kautta kytkimeen, siinä samassa yhteydessä oli myös joku laakeri-hela joka saattoi olla myös aika kulunut.
En tiedä miten noiden uudempien laatikoiden kanssa että tuliko asiaan parannusta ja tarviiko noidenkin osien vaihtoon varautua -paremmin tietävät vinkatkoot.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

Re: Mitä vaihtaa vaihteiston irroituksen yhteydessä

ViestiKirjoittaja ifa » 4.1.2018 18:00

Kannattaa ne pikkustefat ja tuo edellä mainittu hela varata siihen kytkiakselille.
2.0 koneitten laatikoissa tais olla isompi kytkinakselin stefa kuin 1,8 koneisissa.

Moottoria ei tarvitse kannatella yläpuolelta. Öljynsuodatin käy aika lähellä puskurin alla olevaa palkkia joten sitä kannattaa tarkkailla.

Takastefa lähtee helposti ilman laipan irroitusta vaikka tasapää meisselillä.

^^BeBe
-
Viestit: 516
Liittynyt: 31.8.2009 22:15

Re: Mitä vaihtaa vaihteiston irroituksen yhteydessä

ViestiKirjoittaja ^^BeBe » 4.1.2018 18:43

Minkä varaan se kone jää roikkumaan jos sitä ei kannattele? Pelkän sen taka kannakkeen? Varmaan melko mielenkiintonen availla startin pultteja kun koko paketti nötkähtää 10 senttiä alaspäin…

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

Re: Mitä vaihtaa vaihteiston irroituksen yhteydessä

ViestiKirjoittaja ifa » 5.1.2018 10:15

Sen varaanhan se jää. Tottakai sitä konetta pitää tukea jostain, mutta tarkoitus oli sanoa, että onnistuu alhaalta päin nopeammin esim. hallitunkilla.

^^BeBe
-
Viestit: 516
Liittynyt: 31.8.2009 22:15

Re: Mitä vaihtaa vaihteiston irroituksen yhteydessä

ViestiKirjoittaja ^^BeBe » 5.1.2018 14:28

Niin niin jos tekee pukeilla lattialla.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

Re: Mitä vaihtaa vaihteiston irroituksen yhteydessä

ViestiKirjoittaja ifa » 6.1.2018 13:38

Eikun nosturillakin. Sopiva laudan pätkä tms. vaan väliin, jos ei siis satu oikeaa vaihteistotunkkia olemaan.

^^BeBe
-
Viestit: 516
Liittynyt: 31.8.2009 22:15

Re: Mitä vaihtaa vaihteiston irroituksen yhteydessä

ViestiKirjoittaja ^^BeBe » 6.1.2018 22:09

Jaah, no kukin tavallaan. Ylätuessa on mukavata kuitenkin kun auto on edelleen nosteltavissa ylös ja alas sillä nosturilla, eikä ole mitään vaaraa että se 2metrin lankku lähtee siitä pyörillään olevan tunkin päältä kun sormet on jossain välissä. Sellainen ylätuki syntyy esim 4/4 parrusta ja 400kilosesta kuormaliinasta ja on huomattavasti vähemmän ranetus :)
Itse teen homman ralliautoon nosturilla, mutta auto ei nouse kertaakaan yli 50cm.

jaketech
-
Viestit: 322
Liittynyt: 17.4.2013 23:03

Re: Mitä vaihtaa vaihteiston irroituksen yhteydessä

ViestiKirjoittaja jaketech » 10.1.2018 12:46

eilen itekki otin laatikon irti. laittoin vain vanteen tallinlattialle haitaritunkilla siittä tuki öljypohjan alle. tunti ja 40minsaa meni ku laatikko oli lattialla ja en pitänyt kiirettä.

OthoKhyl
-
Viestit: 11
Liittynyt: 21.12.2005 0:09

Re: Mitä vaihtaa vaihteiston irroituksen yhteydessä

ViestiKirjoittaja OthoKhyl » 10.1.2018 23:32

Kun vaihdelaatikko (02A) on jo pöydällä ja painelaakeri & "pikari" menossa vaihtoon, niin kuinka suositeltavaa on vaihtaa samalla siinä oleva kytkimen haarukka? Näitä myydään netissä usealla sivustolla vahvistettuina niin onko tämä nyt sellainen helposti hajoava osa?

^^BeBe
-
Viestit: 516
Liittynyt: 31.8.2009 22:15

Re: Mitä vaihtaa vaihteiston irroituksen yhteydessä

ViestiKirjoittaja ^^BeBe » 10.1.2018 23:59

Jaa se missä on painelaakeri kiinni? En ole koskaan törmännyt että olisi ollut hajalla?!? Edes se jousi joka pitää sen paikoillaan siinä kuulassa. Laitaha linkki sellatteeseen vahvistettuun, näkee mitä ne sille o keksiny tehä.

OthoKhyl
-
Viestit: 11
Liittynyt: 21.12.2005 0:09

Re: Mitä vaihtaa vaihteiston irroituksen yhteydessä

ViestiKirjoittaja OthoKhyl » 11.1.2018 20:45

^^BeBe kirjoitti:Jaa se missä on painelaakeri kiinni? En ole koskaan törmännyt että olisi ollut hajalla?!? Edes se jousi joka pitää sen paikoillaan siinä kuulassa. Laitaha linkki sellatteeseen vahvistettuun, näkee mitä ne sille o keksiny tehä.


Pösöissähän niitä menee kuin leipää, mutta ilmeisesti myös volkkareissa kun siitä on tehty tuommonen vahvistettu versio.

Tuossa on jonkun tyypin tekemät ohjeet DIY vahvistettuun haarukkaa:
http://pinderwagen.com/build-topics/vw- ... forcement/

Bar-tek, urotuning ja epytec ainakin myy niitä:
https://www.bar-tek-tuning.com/reinforc ... 2j-gerabox
https://www.urotuning.com/Clutch-Lever- ... rmance.htm
https://www.epytec.de/en/engine-and-gea ... 6v-1-2-3-4

^^BeBe
-
Viestit: 516
Liittynyt: 31.8.2009 22:15

Re: Mitä vaihtaa vaihteiston irroituksen yhteydessä

ViestiKirjoittaja ^^BeBe » 11.1.2018 21:31

Ohhoh. No eipä ole tullut ennen vastaan. Aika rajua vahvistusta tehty. Täytyypä katsoa tuo oman kunto ku aski käy seuraavan kerran pöydällä. Mutta ei ole ainakaan tähän mennessä osunu yhtään rikkinäistä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa