Passat 35i mystinen vika

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

TeppoK
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.10.2017 20:03

Passat 35i mystinen vika

ViestiKirjoittaja TeppoK » 14.11.2017 18:51

Kyseessä Passat 35i - 1.8 ABS moottorilla

Sammuu ajossa varoittamatta, lähtee kuitenkin heti toisella yrittämällä käyntiin vauhdista ja myös paikaltaan.
Yleensä tuossa tilanteessa valot/ virrat jäävät vielä päälle kun auto sammuu, lisäksi laitan hätävilkut ja huomaan että mittaristossa valot himmenee.. ihan kun akku olisi hyytymässä..
käynnistyttyään taas kaikki normaalisti.
Tapahtuu mielesti vain kun auto on lämmin ja satunnaisesti.

Ajattelin kyseessä olevan jokin rele joka ylikuumenee ja siksi bensapumpun rele on nyt vaihdettu mutta ei vaikutusta. Mitähän tässä nyt kokeilisi seuraavaksi ? Voiko puola tollaista aihettaa.. avaimesta päätellen autossa on tarvike virtalukko. sitäkin olen epäillyt mutta täsmääkö oireet virtalukko vikaan ?

vinkit tervetulleita :) Kiitos. palkkio sille joka arvaa oikein :D

TeppoK
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.10.2017 20:03

Re: Passat 35i mystinen vika

ViestiKirjoittaja TeppoK » 14.11.2017 18:52

Ps. vikakoodeja ei ollut.

TeppoK
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.10.2017 20:03

Re: Passat 35i mystinen vika

ViestiKirjoittaja TeppoK » 19.11.2017 14:25

Puola ja puolan johto vaihdettu, ei vaikutusta

Jultsu
-
Viestit: 2404
Liittynyt: 29.10.2010 4:52
Auto: Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Re: Passat 35i mystinen vika

ViestiKirjoittaja Jultsu » 19.11.2017 14:45

Vakioveikkaus mystisille sammumisvioille: Kampiakselin asentotunnistin.

Vikakoodit luettu millä laitteella ja miltä ohjainyksiköiltä?

Axi
-
Viestit: 1114
Liittynyt: 21.5.2006 10:51
Auto: Volkkareita ja muutama muu

Re: Passat 35i mystinen vika

ViestiKirjoittaja Axi » 19.11.2017 16:04

ABS:sä ei taida kampuran asentotunnistinta olla, virranjakajasta sitä vastoin löytyy hall-anturi, josta yleensä tulee vikakoodi kun auto ei käy.

Vikakoodin puute ja tuo oire laittavat epäilemään virranjakajaa. Ei ole ebayssä edes kallis osa.

TeppoK
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.10.2017 20:03

Re: Passat 35i mystinen vika

ViestiKirjoittaja TeppoK » 21.11.2017 22:27

Vikakoodinlukulaitteena toimii vanha kannettava tietokone jossa vcds ja kiinan halpispiuha.. yhden vikakoodin se antoi joka on juuri tuo hall anturi tulee vain silloin jos auto ei käy..

Akun navat ja akulta tulevat johdot putsattu ja tarkistettu. myös maadoitusjohdot/pisteet siinä koneen edessä kävin läpi.. Virranjakajan kimppuun sitten seuraavaks.

TeppoK
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.10.2017 20:03

Re: Passat 35i mystinen vika

ViestiKirjoittaja TeppoK » 19.1.2018 18:46

Huohotin letku ja se rautainen huohotin putki puhdistettu, oli aivan tukossa .. samalla ventiilinkopan tiiviste vaihdettu kun hieman vuosi pakosarjan päälle, pakoputkesta reikä paikattu ja virranjakajan kansi vaihdettu ( oli hieman halki) ja pyörijä vaihdettu.. lisäksi virtalukon pohja uusittu.

Luulin että näillä korjauksilla lähtis toimiin... No , edelleen tekee samaa :D

TeppoK
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.10.2017 20:03

Re: Passat 35i mystinen vika

ViestiKirjoittaja TeppoK » 19.3.2018 17:37

ECU vaihdettu = ei auttanut ongelmaan.

Ostin tarvike hall anturin, irroitin virranjakajan ja uusi hall anturi tilalle.. käynti oli todella alhainen. Sain kaverilta ajoituslampun lainaan ja sain tyhjäkäynnin ok ,mutta nyt paukkuu putkessa aika huolella ja ei meinaa auto liikkua mihinkään vaikka kaasu pohjassa.

hermo menee :D Kuuluuko tuolla vauhtipyörässä olla enemmänkin jotain merkkejä ? itse en löytänyt kun yhden loven ja sen laitoin kohdalleen.. tarviiko tässä olla joku vagcom että sen sytytys ennakon saa varmasti oikein ?

TeppoK
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.10.2017 20:03

Re: Passat 35i mystinen vika

ViestiKirjoittaja TeppoK » 24.3.2018 12:28

https://aijaa.com/aq3g6p

löysin vauhtipyöräst' vain yhden merkin ja se on toi ! onko tuo ykk merkki vai sytytysennakko.. tuon laitoin kohdalleen niin tyhjäkäynti ok , mutta putkessa paukkuu nii paljo että kuulostaa ralliautolta ja ihan tehoton isommilla kierroksilla ja isommilla vaihteilla.

jii_bee
-
Viestit: 2366
Liittynyt: 19.8.2003 21:00
Auto: Kakkosia, kolmosia, Tölkkejä ja facelift-Muumeja

Re: Passat 35i mystinen vika

ViestiKirjoittaja jii_bee » 25.3.2018 0:11

Taitaa olla sytytysennakon merkki ja kuulostaisi että jakajan asento on nyt hampaan tai pari pielessä.

Pyöritä kone YKK:aan jolloin nokka pitäisi olla tässä asennossa (joko A tai B, kumpi nyt Pasatissa sattuu olemaan)...

Kuva

... kampiakseli + apuakseli tässä asennossa...

Kuva

... ja jakajan pyörijän tulisi olla vähän vaille jakajan rungossa olevaa merkkiä.
Samaten vauhtipyörän merkki tulisi tällöin olla lähellä tarkistusreiässä näkyvää pykälää.

Kuva

Jos jakaja on oikeassa asennossa, pyörijän tulisi osoittaa suurinpiirtein sylinterikannen nurkkaa kohti:

Kuva

Jos pyörijä osoittaa jonnekin muualle, nosta jakaja pois ja käännä oikeaan asentoon.
Noilla asetuksilla sen pitäisi toimia.

Axi
-
Viestit: 1114
Liittynyt: 21.5.2006 10:51
Auto: Volkkareita ja muutama muu

Re: Passat 35i mystinen vika

ViestiKirjoittaja Axi » 26.3.2018 18:39

Sitten vielä kone käytiin ja käyttö kuumaksi, testerillä perussäätötila päälle ja dynaaminen ennakko kohdalleen ajoituslampun kanssa. Näin ainakin ADZ:n kanssa.

TeppoK
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.10.2017 20:03

Re: Passat 35i mystinen vika

ViestiKirjoittaja TeppoK » 3.4.2018 23:43

Kaikki merkit olivat kohdillaan ja jakaja nyt oikeassa asennossa, mutta ei auta! Edelleen ralliauto,tehoton ja paukkuu putkessa.. ja lähtee juuri ja juuri käyntiin....


viewtopic.php?p=867739

tuossa topicissa sanotaan näin :

Ecu säätelee tyhjäkäyntiä myös ennakkoa säätämällä. Koneessa ei ole mitään asentoantureita, se ei esim. tiedä YKK:sta yhtään mitään vaan koneelle annetaan perussäätötilassa oikea sytytyshetki jonka mukaan se sitten antaa ennakkoa ja ohjaa ruiskutushetkeä.
Jos sytkää yrittää säätää pelkästään jakajaa kääntämällä, ecu alkaa 'tapella vastaan' ja yrittää muuttaa sytkää toiseen suuntaan ja lisäksi muuttelee kaasuläpän asentoa, VCDS:ssä ennakko näytti pienenevän kun jakajaa käänti aikaisemmalle mutta en tosin ole satavarma mitä todellisuudessa tapahtuu. Ainakin itse oletan että on kuitenkin parempi antaa eculle perussäätötilassa ohjeenmukainen lähtökohta josta se sitten alkaa muutella ennakoita.
Luulen että moni on perehtynyt enemmänkin noihin monoMotronicceihin ja oikaiskoon jos olen ymmärtänyt systeemin väärin.

Eli tarvitsenko vcds tai vagcom linsenssin että tuon saa säädettyä ?? Taidan viedä vain suoraa liikkeeseen ellei nyt selviä. Jos sais selkeän ohjeen miten tuo tapahtuu. ihan hepreaa joku perussäätö ym

Tumi
-
Viestit: 308
Liittynyt: 7.8.2009 20:14
Auto: Ibiza SDI AQM 2001

Re: Passat 35i mystinen vika

ViestiKirjoittaja Tumi » 4.4.2018 11:27

Vastasin jo YV:si. Lisäksi kampi- ja apuakselin merkit menee herkästi pieleen kun ne joutuu katsomaan ylhäältä sivuviistosta. Tein pienen t- mallisen palikan jolla sai sihdattua hihnapyörän kyljestä apuakselin pisteeseen.

Sebastian
-
Viestit: 8499
Liittynyt: 3.8.2003 15:43
Auto: Audi ja kakkis

Re: Passat 35i mystinen vika

ViestiKirjoittaja Sebastian » 4.4.2018 12:12

Aloitusviestin oireilla AAM-koneella oleva Vento oikutteli kunnes lopulta alkoi tekee että käynnistyi ja sammui miltei heti.

Parantui kun vaihdoin uuden ruiskuyksikköhässäkän kokonaan.

viewtopic.php?f=4&t=212036&hilit=AAM

TeppoK
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.10.2017 20:03

Re: Passat 35i mystinen vika

ViestiKirjoittaja TeppoK » 4.4.2018 16:17

Tuon ruiskuyksikkö hässäkän vaihdoin tuossa toissa viikolla toiseen käytettyyn joka oli toimivasta autosta irroitettu, tyhjäkäynnin seilaaminen loppui mutta sammumis oireita ei parantanut.

Autossa nyt se uusi hall anturi (tarvike) ja kun 10 minuutin lenkin heitin niin auto ei kyllä sammunut, mutta tosiaan tehot kateissa ja ajon kuuli varmaan koko kylä paukkumisen takia.

Työn alla nyt hommata joku vagcom auttaja säätämään tuo ennakko :)

alfamer korjausopas sanoo näin sytytysennakosta:

Huom: Seuraava teksti käsittelee ainoastaan
PB- ja PF-moottoreita, sekä vanhempia
RP- (7/90 asti) ja 2E-moottoreita
(6/92 asti).
Muissa Passatin moottoreissa
sytytysennakko ei ole mekaanisesti säädettävissä,
vaan se säätyy automaattisesti
oikeaksi elektronisen ohjausyksikön toimesta.
Sytytysennakkoa ei myöskään voi
edes tarkastaa tavanomaisin välinein,
vaan siihen tarvitaan korjaamon erikoislaitteita.
Valtuutettu VW-korjaamo onkin
todennäköisesti ainoa paikka, jossa sytytysennakkoa
päästään tutkimaan. Onneksi
tähän ei tarvitse usein ryhtyä, sillä auton
määräaikaishuoltoihinhan sytytysennakon
tarkastus ei kuulu.


ja ulkomailta löytyi tuo vagcom ohje:
Select the option basic setting 04, then sub group 000 and now you are in basic adjustment mode so you can check and then, if necessary, adjust the timing which is 6 degrees before top dead centre.

TeppoK
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.10.2017 20:03

Re: Passat 35i mystinen vika

ViestiKirjoittaja TeppoK » 26.6.2018 18:35

Tähänkin löytyi vihdoin vika.. Syy oli se Hall-anturi sekä bensapumppu eli omaa elämäänsä,ei riittänyt paineet pumpulla..

Auto kävi pirkkalan autosähkössä sytytyksen säädössä ..Paukkuminen putkessa kyllä loppui, mutta auto on edelleen aika tehoton... Voiko se olla katti syypää ? kun tuolla nyt on ajettu välillä lenkkiä niin että sytytys oli myöhäisellä, jos se on rikkonut katin tai saanut rojut liikkumaan sisällä ja auheuttanut tukoksen `?..


Katsastuksessa se ei ainakaan näkynyt sillä päästöt oli hyvät!


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa

© since 2000 - ffp