Skoda octavia FSI jakoketjun vaihto

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

fixer
-
Viestit: 3
Liittynyt: 30.9.2017 19:28

Skoda octavia FSI jakoketjun vaihto

ViestiKirjoittaja fixer » 30.9.2017 23:53

Hei!

Ostin tuossa Skoda Octavia II 2005 vuoden mallin FSI 1.6 litrasella koneelle, jossa on jakoketju. Nyt on alkanut huolettamaan tuo jakoketjun kunto, kun autolla on jo hieman yli 200 000km ajettu. Onko teillä mitään tietoa nouden FSI koneiden jakoketjujen kestävyydestä? Milloin olisi ketju vaihtokunnossa? Itsellä olisi tarkoitus pitää autoa vielä 2-3vuotta ja ajaa varmaan mittariin 50 000-75 000km. Olisiko aiheellinen tehdä jakoketjun vaihto autoon nyt?

Olen sen verran tehnyt aikoinaan moottori hommia, että kiinnostaisi kokeilla itse tehdä tuo jakoketjun vaihto, jos aiheellinen. Löysinkin netistä hyvin video sarjan, jossa käydään aika hyvin läpi tuo vaihto. https://www.youtube.com/watch?v=yqG_KZWZr7s

Heräsikin ajatus kysyä teiltä viisaammilta, että millainen työ tuon ketjun vaihtaminen olisi ja mitä erityistä siinä olisi otettava huomioon?

Mitä kaikkea itse vaihtaisitte tuolta jakopäästä? Itse ajattelin, että riittäisikö, että vaihtaisi vain ketjun, kiristimen ja laahaimet? Nuo rattaathan kuluvat hyvin vähän tuolla öljykylvyssä? Olisiko mitään järkeä vaihtaa niitä, kun katsoin että aika hyvin on hintaa niillä? Kuinkas nuo tiivisteet olisiko jotkut tiivisteet tärkeitä vaihtaa uuteen? Mitenkä nuo nokka-akselien rattaan pitääkö ne löysätä ketjun vaihtoa varten? Tarvitseeko niihin vaihtaa uudet pultit jos löysätään?

Olisin hyvin kiitollinen, jos joku viisas paljon näitä jakopäitä tehnyt osaisi neuvoa asiassa. Pääsisin alkuun hommassa.

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

Re: Skoda octavia FSI jakoketjun vaihto

ViestiKirjoittaja ryynanen » 4.10.2017 18:29

Ite yhteen 1.6fsi:hin suorittaneena voisin melkein suositella et vaihdat samalla sen toisen nokan päässä olevan säätöpyörän (en muista hienoa nimeä), on aika kallis mut jos meinaat autoa pitää ni kannattaa, käsittääkseni siitä justiisa johtuu se nuissa koneissa startin jälkeen kuuluva kurahdus, itellä ei ainakaan tuo ääni hävinnyt ketjun, kiristimen ja laahaimien vaihdolla. Vaikka vanha ketju olikin venyny aika paljon. Autolla oli ajettu aika tasan 200tkm. Multa saat halvalla lukituskalut jos tarviit :)

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

Re: Skoda octavia FSI jakoketjun vaihto

ViestiKirjoittaja HuHu » 6.10.2017 19:44

Merkkiliikkeestä 1,4 TSI:n jakopääsarja. Siinä on myös se säädin. Hintaa alle 400€. Lisäksi tarvitsee tiivisteitä ja pultteja ja todennäköisesti öljypumpun ketjupyörän ja ketjun.

fixer
-
Viestit: 3
Liittynyt: 30.9.2017 19:28

Re: Skoda octavia FSI jakoketjun vaihto

ViestiKirjoittaja fixer » 10.10.2017 19:04

Katselin, että tuo jakoketjusarja löytyisi motonetistäkin. Toki täytyy kysyä myös mitä maksaa Fiksukselta. Eniten nyt mietityttää mitä kaikkea täytyisi vaihtaa/olisi hyvä vaihtaa. Tosiaan olisi itse tarkoitus ajaa autolla vain tuo 50-75tuhatta kilometriä lisää. Tietenkin mahdollisimman halvalla olisi kiva päästä.

Noissa pienimmissä sarjoissa tulee mukana vain kiristin(17), laahaimet(34,4) ja ketju(37). Joissakin sarjoissa on nuo rattaat(36,38,5) mukana, mutta onko niitä tarpeellista vaihtaa tässä tapauksessa? Onnistuuko tuon kampiakselin rattaan vaihto edes helposti (5)? Mitenkäs tuo pultti(22) näyttäisi olevan myös aste kiristettävä, onko siis vaihdettava uuteen?

Onko avattava nuo kaksi pulttia(33,35) kun ketjun vaihtaa vai voiko uuden ketjun vain laittaa rattaille? Vielä tuosta ajoituksen säätimestä(36) aika kallis osa. "ryynanen" oli sitä mieltä, että olisi hyvä vaihtaa, mutta onko kuitenkaan tarpeellista?

Linkit motonetin sivuille
Riittääkö vain tämä sarja ja nuo pari pulttia(33,35) ja tiiviste(32)?
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/255737/331574?ajoneuvo=529

Vai onko järkeä hankkia koko sarja
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/255626/856929?ajoneuvo=529

En löytänyt tuota tiivistettä(32) ja pultteja(22,33,35) motonetistä. Löytäisikö joku muu?

Mitenkä tuo öljypumpun ketju. Itse en mieluusti irrottaisi öljypohjaa. Onko tarpeellista vaihtaa?

Kaiken voi aina vaihtaa, mutta mitä kaikkea itse tekisitte jakopäälle 200 000km kohdalla ja kun tarkoituksena olisi ajaa sillä sinne 275 000km asti?

Kuva

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

Re: Skoda octavia FSI jakoketjun vaihto

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 10.10.2017 19:27

Nokka akselin säädinpyörä kannattaa vaihtaa, joten alkuperäistä korjaussarjaa suosittelen

Nokat on avattava, ei riitä hampaille laitto

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

Re: Skoda octavia FSI jakoketjun vaihto

ViestiKirjoittaja ryynanen » 25.10.2017 13:22

Ja öljypohja on parempi irrottaa. Saa sen tiivisteen laitettua varmasti kunnolla. Pultit uusiin.se säädin on sen pari sattaa noin. Mut vaiha se jos meinaat autolla ajella. Väärä paikka nuukailla.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

Re: Skoda octavia FSI jakoketjun vaihto

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 25.10.2017 23:37

Pelkkä säädin marmorilla 700€

Antti_L
-
Viestit: 144
Liittynyt: 6.10.2004 18:50

Re: Skoda octavia FSI jakoketjun vaihto

ViestiKirjoittaja Antti_L » 26.10.2017 12:01

Kysyin tätä tuossa toisessa ketjussa mutta ei oo vastauksia tullu niin kysyn tässäkin. Eikö tämä sarja ole täydellinen http://www.ebay.de/itm/Steuerkettensatz-Steuerkette-Audi-Skoda-VW-1-4-1-6-FSI-TSI-BAG-BLF-BMY-BLG-/361765845147?epid=1578103801&hash=item543aecb89b:g:sQQAAOSwYIxX~Kxs ja tämän kanssa ei tarvitsisi vaihtaa öljypumpun ketjua ja ratasta? Oma auto on blf koneella oleva 1.6 fsi.

Tero P
-
Viestit: 331
Liittynyt: 18.1.2005 11:21
Viesti:

Re: Skoda octavia FSI jakoketjun vaihto

ViestiKirjoittaja Tero P » 26.10.2017 13:53

^Jollet vaihda öljypumpun ratasta, niin se tarkoittaa sitä että et myöskään vaihda jakoketjun kampuran ratasta. Ne on meinaan samassa paketissa.

Antti_L
-
Viestit: 144
Liittynyt: 6.10.2004 18:50

Re: Skoda octavia FSI jakoketjun vaihto

ViestiKirjoittaja Antti_L » 27.10.2017 21:46

Sen tietenki vaihtaisin ku tulis tuon sarjan mukana uusiki. Jos katot tuota ylempää kuvaa ja osaa numero 12 niin sitä ratasta ja ketjua numero 6 ei kai tarvitsisi tuon sarjan kans vaihtaa?

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

Re: Skoda octavia FSI jakoketjun vaihto

ViestiKirjoittaja HuHu » 28.10.2017 10:06

Ainakin tehtaan sarjassa kampuran rattaassa on öljypumpun ketjun hammastus erilainen kuin vanhassa --> ketju ei käy uudelle rattaalle --> öljypumpun ratas ja ketju menee myös uusiksi

Stinky76
-
Viestit: 95
Liittynyt: 27.1.2010 20:20

Re: Skoda octavia FSI jakoketjun vaihto

ViestiKirjoittaja Stinky76 » 31.10.2017 11:41

Täältä myös ääni TSI moottorin alkuperäiselle päivityssarjalle. On heti jämäkämmän oloinen kuin tuo alkuperäinen rimpulaketju ja ennenkaikkea halvempi vaihtoehto. Sarjan hinta oli marmorilla vajaa pari vuotta sitten 350€. Saksasta tilaamalla sama setti n.200€. Ja kuten jo mainittu, öljypumpun ratas, ketju ja kiristin pitää hommata samalla erilaiset + uutta kiristintä joutuu hieman viilaamaan. Lisäksi kampuran stefa, kotelon tiiviste ja uudet pultit joka rattaalle. Ajoitustyökalut tarvii nokkien lukitsemiseen ja ykk:n hakemiseen. Ja säädinpyörän pultissa sitten se vääränkätinen kierre. ;) Varmaan suurin osa koko remonttiin kuluneesta ajasta meni niiden kahden, hyvin veemäisessä paikassa sijaitsevan öljypohjan pultin nysväämiseen!


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa