1.4 tsi kaksoisahdetun turbon vaihto

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

1.4 tsi kaksoisahdetun turbon vaihto

ViestiKirjoittaja Flameball » 2.7.2017 21:02

Turbo porsinut ja täytyis vaihtaa. Oiskos kellään vinkkejä tai jotain listaa mitä kaikkea tarttee vaihtoon ja onnistuuko yläkautta koko homma vai tarviiko nosturia? näyttää äkkiseltään melko ahtaalta nuo väliköt ja mutterit/pultit kaikki ruostejumissa taatusti. Asennussarjassa tulee uudet pinnapultit ja mutterit pakosarjalle sekä tiivarit, mutta onko vanha hankala irroittaa paikoiltaan ilman jotain spessujuttuja? Omistan pulttipyssyn missä jerkkua reilu 400nm että sillä kyllä pitäis irrota mutskut, mutta se on kooltaan sellainen ettei se välttämättä mene helposti konehuoneeseen. Vihjeitä otetaan vastaan tai kenties jostain ohjeet miten homma hoituu kun ei googlettamalla osunut aivan heti missään vastaan.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

Re: 1.4 tsi kaksoisahdetun turbon vaihto

ViestiKirjoittaja Flameball » 3.7.2017 22:59

no eipä nyt kerennyt tulla mitään kommentteja, joten todetaas itse. Helvetin hidasta jos ei tiedä mitä tekee. Osaan paikoista ei mahdu kuin tietyt työkalut. yläkautta vaihto onnistuu kun saa vain tarpeeks pinnapultteja auki, ottaa apulaitekiristimen irti ja löysää apulaitehihnan sekä laturin. Pakoputken kiinnityksestä täytyy saada pinnapultit pois jos putkea ei muuten irroiteta. Koko illan ähersin irti, mutta hyvä todeta vielä irrallaan, että sökö on. Oli kairannut imupuolen koteloon uusia muotoja ja siivissä jälkeä. Pyöritellessä kahnailee kiinni pohjaan yms. hienoa. Turbon totaalituhon pelastuksena lienee ollut tällä kertaa tukkeutunut letkulähtö n75-venttiilille turbon imukotelosta, jolla lienee melko iso rooli ahtopaineiden ohjauksessa. Itse letku oli kyllä täysin puhdas kun sen tsekkasin ja rassasin puhtaaks, mutta imukotelossa oleva nippa oli aivan tukossa.

Vaihto onnistuu kyllä autoja rassanneelta, mutta ei ole todellakaan mikään aloittelijan homma. Purin tosiaan jo tänään auton, mutta osaa saa ootella ainakin viikon saksasta. Ei haittaa kun on toinen auto käytössä :)

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: 1.4 tsi kaksoisahdetun turbon vaihto

ViestiKirjoittaja pete73 » 4.7.2017 0:20

Tarkoitatko nyt ahtimen painepuolelta n75:lle menevää letkua? Jos se on tukossa niin hukkaportti ei saa ollenkaan painetta eikä siis avaudu jolloin ollaan äkkiä yliahdon puolella ja turbon laakerit tykkää huonoa suurista pyörimisnopeuksista... eli saattaa olla jopa (osa-)syyllinen ahtimen rikkoutumiseen.
Tai sitten nippa on tukkeutunut moskasta jonka väljä ahdin on sorvannut kotelon reunasta..
Mahdollisesta yliahdosta luulis seuraavan vikakoodia ja varmaan myös limb-mode moottorin suojelemiseksi..

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

Re: 1.4 tsi kaksoisahdetun turbon vaihto

ViestiKirjoittaja Flameball » 5.7.2017 21:37

Juurikin sitä nippaa meinaan. todnäk siitä sorvatusta mujusta tukossa. sitä pitäisin todennäköisimpänä. Noh. olihan se jo 200tkm ajeltu. Vikakoodin koodia ei missään vaiheessa tullut. Sen sijaan kiihdyttely oli vaihtelevan nypyttelevää siitä päivästä lähtien kun sain remmiahtimen takasin täysin kuntoon kun siinä ei pitänyt kytkinpinnat enää (joka sekään ei tietty jättänyt koodia). Toiminta oli vaihtelevaa koko ajan. Välillä pääs pintakaasulla polkaseen ihmisistä ohitse mut pääasiassa oli ihan hitokseen puutunutta meno nimenomaan tolla turbojen yhteistoiminta-alueella, mutta ei mitään ahtoihin liittyviä vikakoodeja ikinä. Omasta mielestä se koko turbo ei juurikaan enää paineita tehnyt saatika päästänyt niitä mitenkään pihalle jos teki. Ainut äänimaailma oli remmiahtimen saundit.

Tossa turbossahan oli jo sen verran väljää, että se on saattanut vaan pakopaineiden voimasta jumia paikoilleen koko paska. Sormivoimilla sai siis painettua imupuolella siivet koteloa vasten. Pitkittäisvälystä oli reiluhkosti. Kuluminen kuitenkin tapahtunut ilmeisen luonnollisesti, koska siivissä ei ollut mitään muuta kuin hiomalla syntynyttä kulumaa eli ei oo päässy ns. räjähtään mitenkään eikä pinnat olleet rosoisia vaan kärsineet osuudet oli sen näkösiä kuin ois pitkään hiottu vesihionnalla. Ois mulla videopätkä siitä imupuolen siiven pyörittelystä ilman koteloa kun helähtää joka kerta kun pyöräyttää :D

Tuloöljyputken otin irti tuossa samalla ja totesin aivan puhtaaksi kaikesta ylimääräisestä skeidasta. Mulla oli noin vajaan 10cm matkalta semmonen lämpöhuppu siinä putken ympärillä mikä on lähimpänä turbon keskiosaa. En tiedä onko se just se päivitetty malli? Oon siinä käsityksessä, että näissä on ollut niiden kanssa ainakin joissain malleissa ongelmaa?

Tällä hetkellä venailen tarviketurboa Saksasta kera asennussetin. Saas nähdä onko mukana tulevat tiivarit skeidoja vai ei. Vakiotiivarit oli alkaneet jo pettää mulla eli ykkös- ja kakkospytyn tiivisteenympärys oli jo hieman tummana sekä kannen puolelta että pakosarjasta. Tarviketurbon uskals ostaa kun tsekkasin, että pytingillä hyvin myyntiä ja 100% positiivinen asiakaspalaute ja viis tähteä arvosteluissa muutenkin. Kuvissa laatu näytti varmaan triplasti paremmalta kuin halvimmissa malleissa mitä saatavilla. Ton vanhan voi sitten kiikuttaa turbohuoltoon jos alkaa tarvikemalli kettuileen ajan kuluessa ja päivityttää sisäisesti samalla. Joku sanoo, että riski otettu, mutta kun ajelen vakiona, niin kait se siellä ihan ok varmaankin kestää.

edit: niin unohtu mainita, että jos se jotenkin on yliahtanut, niin eiköhän se limb-modeen oo menny välistä, kun kerran toiminta vaihtelevaa..

edit2: hitokseen kiitoksia ton letkun/nipan funktion selvittämisestä, koska ei ollut tiedossa ennen tätä. yritin kyllä selata "how it works" settiä mikä löytyy netistä tohon 1.4 tsi tekniikkaan, mutta sitä ei avattu siellä selityksissä.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: 1.4 tsi kaksoisahdetun turbon vaihto

ViestiKirjoittaja pete73 » 5.7.2017 22:25

Niin tuo hukkaportintoiminnan kuvaus ei sitten ollut mitään erityistä tsi-tietämystä, vaan yleisesti hukkisahtimien toimintaan liittyen. Vilkaisin toki googlella kuvia tuon kaksoisahdetun turboista ja niiden perusteella n75:n toimintalogiikka näytti samalta.
Eli siis ahtopaine ohjaa hukkaporttia ja magneettiventtiilillä "hienosäädetään" toimintaa... sama periaate käytössä myös tdi-koneissa hukkisahtimen kanssa (ne on itselle se tutumpi maailma).

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

Re: 1.4 tsi kaksoisahdetun turbon vaihto

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 6.7.2017 0:11

Vaihda pinnapultit kanteen jos on vuotanut, voin kertoa että varmasti katkeaa, ainakin lähellä jakopäätä olevat ruuvit. Tää on ihan vakava vinkki, katkeaa osittain kannen sisään niin älyttömän vaikee irrottaa..

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

Re: 1.4 tsi kaksoisahdetun turbon vaihto

ViestiKirjoittaja Flameball » 7.7.2017 7:46

Tulee mukana asennussarjassa ne pinnapultit kans onneks. Turbosta en yhtä oo vielä irti saanut ja kolme kiinni kannessa kun en oo jaksanu vielä tuplamutterilla irrottaa :)

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

Re: 1.4 tsi kaksoisahdetun turbon vaihto

ViestiKirjoittaja Flameball » 10.7.2017 23:34

Turbo vaihdeltu ja vedot sekä turbon suhinat tuli takas. Vetää nätisti. Ei tää näin hyvin ole mulla toiminutkaan ikinä :D aikaa palo purkuun ja kasaukseen noin 9h. Kinkkisimmät hommat yläkautta öljyn paluun laippapultti ja moniurahihnan kanssa pelleily kun eioo kunnon työkaluja. Tarviketurbon istuvuus ei ollut aivan 100% mutta eipä tietämätön eroa huomaa. Lähinnä lämpösuojan istuvuus ei yllä aivan tehtaan tasolle Muutenhan tää oli tämmönen projekti että tee rauhassa,niin onnistuu kyllä.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

Re: 1.4 tsi kaksoisahdetun turbon vaihto

ViestiKirjoittaja Flameball » 21.7.2017 7:54

Ei kauaa kestäny n249 vena tarviketurbossa. Otin sen irti kun antoi melko äkkiä koodia. Ois pitäny heti lykätä pierburg kiinni jo ennen asennusta. Oli siis niin heikkolaatuinen, että oli purkautunut itsestään ja vikakoodina "mechanical malfunction". Muutoin ei valittamista tähän asti.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

Re: 1.4 tsi kaksoisahdetun turbon vaihto

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 21.7.2017 10:32

Minkäs turbon oot sinne laittanu? Kauankohan se kestää jo nyt hajos jo by-pass.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

Re: 1.4 tsi kaksoisahdetun turbon vaihto

ViestiKirjoittaja Flameball » 25.8.2017 9:28

Eipä tuo muuten vaikuttanut mitenkään skeidalta, mutta tuo bypassi oli joku pilipali. Eilen sain auton vasta toimimaan kunnolla, kun kiinasta ostettu n75 vena oli paskaa ja auto nyppäili kiihtyessään kun se ei pitänyt ahtoja. Olin elänyt siinä käsityksessä, että kiinassa ne n75 tehään kuitenkin, mutta olihan siinä selkeä laatuero muovissa kun laitto paremman tilalle. Onpa outoa ajaa kun kerrankin toimii :D Eihän tän kanssa ole tuskailtu kuin vajaa vuos kahlaten about kaikki tyyppiviat läpi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa