Vw polo 9n vikakoodi P0401

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

rieteli
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 12.4.2017 21:34

Vw polo 9n vikakoodi P0401

ViestiKirjoittaja rieteli » 12.4.2017 21:41

Moi.
Eli auto Vw polo 9n 1.4 vm. 2003
Jonkin aikaa vaivannut jo vikakoodi P0401 "Exhaust gas recirculation flow insufficient detected".
Minkäänlaista muuta oiretta autolla ei ole, kuin että vikavalo palaa. Koodin kun kuittaa, niin syttyy uudestaan joskus tunnin päästä ja joskus parin päivän päästä.
EGR-venttiili hiljattain vaihdettu, ei auttanut. Katti myös vaihdettu vähän aikaa sitten päästöongelmien takia.
Mistähän vikaa voisi lähteä etsimään?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

Re: Vw polo 9n vikakoodi P0401

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 12.4.2017 22:03

Kaasuläpän alla oleva pakokaasukanava tukossa. Eli se mistä egr virtaa sinne läpän alle

Lähetetty minun FRD-L19 laitteesta Tapatalkilla

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

Re: Vw polo 9n vikakoodi P0401

ViestiKirjoittaja jyri.h » 23.4.2017 11:27

EGR:n virtaukselle ei ole erillistä virtaustunnistinta vaan ecu päättelee lambdan ja map:in arvoista kuinka paljon pakokaasua imusarjassa liikkuu.
Toki tuo putki voi tukossakin olla mutta rohkenen epäillä.

Kaasuläppäkotelon ja map-anturin huolellinen puhdistus, opittujen arvojen poisto ja lopuksi kaasuläppäkotelon sopeutus. Myös egr:n perussäätö pitäisi tehdä aina kun se uusitaan mutta aina ennen sitä tuo kaasuläpän operaatio.

Tarvike-egr:ien sopeutuksessa esiintyy joskus suuria ongelmia joten jos ei kerralla onnistu niin uutta yritystä kehiin. Koneen lämpö ei saa ylittää 50°C egrun perussäädön aikana. Eli kylmällä koneella niin on aikaa useampaan yritykseen.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

Re: Vw polo 9n vikakoodi P0401

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 23.4.2017 12:16

jyri.h kirjoitti:EGR:n virtaukselle ei ole erillistä virtaustunnistinta vaan ecu päättelee lambdan ja map:in arvoista kuinka paljon pakokaasua imusarjassa liikkuu.
Toki tuo putki voi tukossakin olla mutta rohkenen epäillä.

Kaasuläppäkotelon ja map-anturin huolellinen puhdistus, opittujen arvojen poisto ja lopuksi kaasuläppäkotelon sopeutus. Myös egr:n perussäätö pitäisi tehdä aina kun se uusitaan mutta aina ennen sitä tuo kaasuläpän operaatio.

Tarvike-egr:ien sopeutuksessa esiintyy joskus suuria ongelmia joten jos ei kerralla onnistu niin uutta yritystä kehiin. Koneen lämpö ei saa ylittää 50°C egrun perussäädön aikana. Eli kylmällä koneella niin on aikaa useampaan yritykseen.

Epäile vaan, sillä tavalla näitä on korjattu :)

Myös niihin mihin se venttiili on ensin turhaan vaihdettu

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

Re: Vw polo 9n vikakoodi P0401

ViestiKirjoittaja jyri.h » 23.4.2017 13:04

Noh ehkä se putkitukko vielä omallekin kohdalle osuu :-)

42Y38A
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 14.9.2017 17:39

Re: Vw polo 9n vikakoodi P0401

ViestiKirjoittaja 42Y38A » 12.8.2020 10:57

Kiitos Jyri neuvoista tein juurikin noin. VDOn alkuperäinen Kaasuläppäkotelo oli 2-3mm karstassa, otin irti ja liottelin CRC sihen tehdyllä aineella 13e ja rapsutin muovisella lastalla niin kauan että se oli uuden näkönen. Uusi tiiviste {saa tilaamalla Motonetistä} ja eikun kiinni, VAG-testerillä poistin vanhat arvot ja sopeutin Kaasuläppäkotelon uudestaan. Hyvin onnistui. Uusi orgis VDO OLISI maksanut 318e Autodoc;kissa. VAG-testeriä Suomen kielinen opas, myy Kempeleellä ELEKMA 148e. Sama homma korjaamolla 800e. Purkaessa 4 ruuvia pitää merkitä mistä kohtaa ottaa paperille +teipillä kiinni. Olkaahan tarkkana tässä,muutoin on vaikeuksia takaisin laitossa kun pitää olla 8-10 momentissa ettei tiiviste litisty ja tele ilmavuotoja. Hessu


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 26 vierailijaa