Tässä on nyt vaihdeltu läjä osia ja välillä tuntuu, että alavääntöä on hemmetin hyvin autossa ja välillä ei oikeastaan ollenkaan ja sit välillä heräilee vasta siinä 2000rpm kohdalla. Vaihdoin eilen N249 ja sen myötä auto alkoi potkimaan ylärekisterissä ihan hyvin jo. Lisäksi N75 vaihdettu varuiksi. Silti tuntuu, että nimenomaan alarekisterin meno on kovinkin ailahtelevaa.
Näkeekö magneettikytkimen toimintaa vcds:n kautta? jos näkyy, niin mistä? Pitäis saada tämä selvitettyä. Nimittäin aivan jäätävän hyvät alaväännöt välillä ja sit välillä tuntuu ettei mene pikkukierroksilla mihinkään. Koodeja ei luonnollisesti ole jäänyt :|
Onkos kukaan vaihdellut ja/tai osaa töidensä kautta kertoa mimmonen työmaa vaihtaa tuo vesipumppu? Epäilen remmiahtimen magneettikytkimen olevan ehtoopuolella ja sehän on integroituna tuohon vesipumppuun. Osia saa saksan ebaysta alle pariin sataseen hihnoineen, mutta onnistuuko tuon vaihto ilman, että purkaa puolet moottorista? Ajaako tarvike asiansa vai onko nämä niitä osia, että pakko hakea vw tiskiltä?
Ajattelin kyllä käydä kysymässä paikalliselta korjaamoyrittäjältä onko intressiä ottaa tehtäväksi ellei työ ole kohtuullisen helppo tehdä itse asteikolla - osaan myös vaihtaa 16v jakohihnapään autoon. Nosturia ei itsellä ole, vaan ylin paikka mihin auton saan on 60-luvun luiska johon rakennettu pukit.
1.4 tsi bmy vesipumpun vaihto / magneettikytkinvaivat?
Valvoja: ffp jäsenet
Re: 1.4 tsi bmy vesipumpun vaihto / magneettikytkinvaivat?
Ei ole paha homma. Helpompi kuin jakohihnan vaihto.
Re: 1.4 tsi bmy vesipumpun vaihto / magneettikytkinvaivat?
onkos kellään tarkempaa hajua juuri tuosta magneettikykän rakenteesta? onko siellä kitkapinnat mitkä tarraa kiinni kun se aktivoi itsensä? Semmosta snadia kiljahtelua aina sillontällön kuultavissa vähän kuin ilmastoinnin kompuran magneettikytkin kiljahtais (tuttu tosta omasta toledosta) Autossa on 193tkm mittarissa ja epäilen, että jos siellä on ne kytkinpinnat, niin ne ois yksinkertasesti loppu kun ei kerran vikakoodiakaan siitä itse magneetista anna.
Ideoita, mielipiteitä, ohjeita yms otetaan vastaan.
edit: paikallinen kyläpaja ei suostunut vesipumppua vaihtamaan. Ei ole tehnyt aiemmin, niin skippas suosiolla.
Ideoita, mielipiteitä, ohjeita yms otetaan vastaan.
edit: paikallinen kyläpaja ei suostunut vesipumppua vaihtamaan. Ei ole tehnyt aiemmin, niin skippas suosiolla.
Re: 1.4 tsi bmy vesipumpun vaihto / magneettikytkinvaivat?
infoa jos jollain tulee sama tilanne. osat oli saksasta 170e (tarvikepumppu,2xhihnat) ja työaika-arvio oli 2h 20min koko työlle pajalla. Näin ollen työn hinta heiluu noin 200-300e välimaastossa vaihdolle. Taidan ite heittää ton härvelin pajalle osanvaihtoon ja raportoin tänne sitten todnäk. kuvien & stoorin kera jos arpaonni lykästi vianetsinnässä :)
Re: 1.4 tsi bmy vesipumpun vaihto / magneettikytkinvaivat?
Homman tekee autotallissa pukkien päällä tunnissa
Re: 1.4 tsi bmy vesipumpun vaihto / magneettikytkinvaivat?
no en oo vielä korjaamoaikaa varannut. periaatteessa voisin yheltä kaverilta kysästä nosturille pääsyä. Itsellä ei ole kuin autokatos eikä pätkääkään huvita 10 asteen pakkasessa läträtä jäähytinnesteitä tossa pihalla. Eniten pännii kun ei ole minkäänsortin ohjeita. Niistä ois kiva luntata vähän etukäteen ettei pala aikaa siihen arpomiseen.
edit: jaahas löytyihän tuohon ihan ohjeetkin miten tehdä kun googlasin golf mk6 tehdasmanuskan. eli vastaavaa tekevät googleen vw golf vi workshop manual, niin löytyy ohjeet workshop-manuals.com kautta.
edit: jaahas löytyihän tuohon ihan ohjeetkin miten tehdä kun googlasin golf mk6 tehdasmanuskan. eli vastaavaa tekevät googleen vw golf vi workshop manual, niin löytyy ohjeet workshop-manuals.com kautta.
Re: 1.4 tsi bmy vesipumpun vaihto / magneettikytkinvaivat?
nyt vaihdettu tuo vesipumppu ja remmi naukuu tasasen nätisti. Nyt vain vielä jäljellä semmonen epäröintivaihe tossa siirtymässä remmiltä turbolle. Nyppäilee muutaman kerran mut ei mitenkään tajuttomasti. Välistä saattaa jäädä humputtamaan vedossa kierroksia. Oisko vielä hämminkiä tuon sulkuläpän kanssa minkä pitäis säädellä miten ohjataan ilmaa ahtimelle siirtymävaiheessa? Vikavaloa ei ole vilkutellut eli tuskin on koodiakaan tästä saanut aikaiseksi. Noh täytynee vielä tarkastella ja käydä antamassa monoa. Joka tapauksessa kaupunkiajo ei ole enää tuskaista kun remmiahdin on taas täysillä matkassa mukana.
Re: 1.4 tsi bmy vesipumpun vaihto / magneettikytkinvaivat?
Oireina oli vielä ettei auto ei välillä päässyt turbolle ollenkaan ja sakkasi kierroksia aiheuttaen vähän rusakkomaisen etenemistavan. Tähän ratkaisu oli puhdistaa ilmansäätelyläppä eli englanninkieliseltä nimikkeeltään intake air regulating flap (J808). Läpässä oli akselissa jumitusta sekä siinä läpässä oleva vähän männänrengasta muistuttava rengas ei liikkunut kunnolla, jonka vuoksi läppä jumitteli kun se sulkeutui kokonaan. Lisäksi rungossa oli pinttynyttä likaa mikä ei ainakaan auta kyseisen laitoksen herkkää toimintaa. Uusi maksaa posteineen briteistä vajaan pari sataa, joten jos ei puhdistamalla lähde, niin vaihtaa sitten tuon.
Ja niin vielä sen verran, että uus vesipumpun magneettikytkin kiljasee huomattavan äänekkäästi remmin kytkiessään. Tarvikepumppu ja valmistaja FAI. Näille nyt en ainakaan tämän perusteella anna juurikaan suosituksia. vw:n orkkislaatu lienee parempaa eikä kilju heti uutuuttaan? Tietty jos jollain jotain vinkkejä millä vois kiljasut saada pois, niin saa viskata tähän viestiä.
Ja niin vielä sen verran, että uus vesipumpun magneettikytkin kiljasee huomattavan äänekkäästi remmin kytkiessään. Tarvikepumppu ja valmistaja FAI. Näille nyt en ainakaan tämän perusteella anna juurikaan suosituksia. vw:n orkkislaatu lienee parempaa eikä kilju heti uutuuttaan? Tietty jos jollain jotain vinkkejä millä vois kiljasut saada pois, niin saa viskata tähän viestiä.
Re: 1.4 tsi bmy vesipumpun vaihto / magneettikytkinvaivat?
vedetääs vähän sanoja takas ton uuden vesipumpun laatujuttujen osalta. Ainakin yksi osasyy magneettikytkimen raivokkaaseen kiljaisuun oli 9 vuotta vanha akku, joka ei antanut enää järin hyviä jännitearvoja. Akun uusinnalla kiljaisu väheni sitä myötä kun magneettikytkin saa enemmän jännitettä. Samalla piristyi hieman auton käynnistyminenkin. Mittailin yön seisomisen jälkeen jännitettä vanhalta akulta 12.2V ja tuo huoltovapaa akku näyttää edelleen vihreätä. Päiväajojen jälkeen parin tunnin seisomisen jälkeen näytti 12.5V, mutta tuo yhden yön seisotuksen jälkeinen arvo kertoo akun olevan n. 50-60% lataustasolla, joka on mielestäni aivan liian alhainen suhteessa seisonta-aikaan. Aivan loppuhan se ei ole, mutta jo parhaat päivänsä nähnyt.
Re: 1.4 tsi bmy vesipumpun vaihto / magneettikytkinvaivat?
Tätä magneettikykävaivaa komppasi itsellä näköjään turbolle/remmille ilmaa ohjaava ilmaläppä, joka oli myös sökö. Yritin kyllä sitä aiemmin puhdistaa, mutta se oli yksinkertaisesti mekaanisesti loppu. Tänään sen vaihdoin ja auton käyttäytyminen parani reilusti.
Ei ihme että nämä kaksoisahdetut ei käy käytettyinä kaupaksi, kun vaivat ovat monimuotoisia ja niistä ei paina tulemaan vikakoodeja pihalle juuri ollenkaan. Mutta kuten todettua, niin kyseessä mekaaninen vika. Vikakoodit tulevat vain sähköisistä vaivoista. Itsellä vian metsästystä tosin helpottanut perehtyminen "kuinka 1.4tsi twincharged toimii"- manuaaliin sekä internetin ihmeellinen maailma. Siltikään en tiedä toimiiko tuo vieläkään kuten kuuluu kun en ole ajanut eläessäni muita kaksoisahdettuja. Sen tiedän, että pirun hyvin se kuitenkin liikahtaa vaikka onkin touranin kopassa kiinni :)
Ei ihme että nämä kaksoisahdetut ei käy käytettyinä kaupaksi, kun vaivat ovat monimuotoisia ja niistä ei paina tulemaan vikakoodeja pihalle juuri ollenkaan. Mutta kuten todettua, niin kyseessä mekaaninen vika. Vikakoodit tulevat vain sähköisistä vaivoista. Itsellä vian metsästystä tosin helpottanut perehtyminen "kuinka 1.4tsi twincharged toimii"- manuaaliin sekä internetin ihmeellinen maailma. Siltikään en tiedä toimiiko tuo vieläkään kuten kuuluu kun en ole ajanut eläessäni muita kaksoisahdettuja. Sen tiedän, että pirun hyvin se kuitenkin liikahtaa vaikka onkin touranin kopassa kiinni :)
Re: 1.4 tsi bmy vesipumpun vaihto / magneettikytkinvaivat?
Viimeinen ongelma on porsinut turbo. Ilmaläppä kyllä vaikutti omalta osaltaan mutta ihme nyppimistä esiintyi yhä useammin ja viimeisimmäksi alkoi sekoilemaan tuon remmiahtimen kytkimen kanssa urakalla kun kone on ns. yhteistoiminta-alueella . Putsasin map-anturin ja samalla tsekkasin turbon imusiiven ja se oli ottanut osumaa turbon koteloon. Käsin painamalla sai tosi kevyesti siiven koteloa vasten. Raportoin turbon vaihdon jälkeen miten käy että nyppiikö vai alkaako oikeasti toimimaan auto.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa