BCB-moottorin kanssa ongelma.
Valvoja: ffp jäsenet
BCB-moottorin kanssa ongelma.
Isäukon golfissa oli akku hyytynyt. Akku oli ollut muutamana aamuna tyhjä ja vikavalotkin alkaneet kiusaamaan.
Oli vaihtanut akun, mutta nyt auto käyttäytyy niin, että muutama sekunti käynnistyksen jälkeen syttyy EPC ja vikavalo, eikä auto reagoi kaasupolkimeen mitenkään. Poljin toimii siis ennen vikatilaa.
Vikakoodeja oli sitten vähän jokapuolelta, ilmeisesti tuon alijännitteisten käynnistyksen johdosta?
Moottori antaa nyt koodit 17961 - "imusarjan painetunnistin, epäuskottava vaihtelu" ja 17912 - "ilmavuoto havaittu" Vaihdoin kokeeksi tuon map-anturin kun oli niin helpossa paikassa. Huomasin että vanhassa anturissa oli todella paljon karstaa, joten mieleen tuli EGR-venttiili? Mutta toisaalta, kun auto ei ole oireillut mitenkään ennen tuota virran loppumista, en usko että se olisi yhtäkkiä juminut ja antaisi kai sekin koodin, jos ei liikkuisi?
Voiko alijännite sotkea esim. nuo kaasupolkimeen/egr sopeutukset? Voiko ne ylipäätään vaikuttaa noin, että auto menee vikatilaan jossa ei salli kaasun käyttöä lainkaa?
Mulla on tuo Autelin maxidiag 702, jolla ei pystyne mitään sopeutuksia ajamaan. VAG-COMia ei enää ole, kun en sitä ole vuosiin itse tarvinnut.
Oli vaihtanut akun, mutta nyt auto käyttäytyy niin, että muutama sekunti käynnistyksen jälkeen syttyy EPC ja vikavalo, eikä auto reagoi kaasupolkimeen mitenkään. Poljin toimii siis ennen vikatilaa.
Vikakoodeja oli sitten vähän jokapuolelta, ilmeisesti tuon alijännitteisten käynnistyksen johdosta?
Moottori antaa nyt koodit 17961 - "imusarjan painetunnistin, epäuskottava vaihtelu" ja 17912 - "ilmavuoto havaittu" Vaihdoin kokeeksi tuon map-anturin kun oli niin helpossa paikassa. Huomasin että vanhassa anturissa oli todella paljon karstaa, joten mieleen tuli EGR-venttiili? Mutta toisaalta, kun auto ei ole oireillut mitenkään ennen tuota virran loppumista, en usko että se olisi yhtäkkiä juminut ja antaisi kai sekin koodin, jos ei liikkuisi?
Voiko alijännite sotkea esim. nuo kaasupolkimeen/egr sopeutukset? Voiko ne ylipäätään vaikuttaa noin, että auto menee vikatilaan jossa ei salli kaasun käyttöä lainkaa?
Mulla on tuo Autelin maxidiag 702, jolla ei pystyne mitään sopeutuksia ajamaan. VAG-COMia ei enää ole, kun en sitä ole vuosiin itse tarvinnut.
Re: BCB-moottorin kanssa ongelma.
Putsaa ny ensin kaasuläppä ja sopeuta se.
Re: BCB-moottorin kanssa ongelma.
Siellä on jostain syystä nyt menny sopeutukset sekasin kaasuläpästä. Ei kyllä pitäis tehdä tuota alijännitteen takia. Itsekkin oon monta kertaa napannu Borasta akun irti sähkötöiden takia ja akku ollu irrotettuna tunteja niin ei oo mitään radion kanavien hakua ja kellon oikeaan asettelua kummempaa tarvinu tehdä. Ohjekirja muistaakseni sanoo että akun irti ja paikalleen kytkemisen jälkeen pitäis odotella 30 sek. kun kääntää virrat päälle ennen starttia.
Ja kun kaasuläpän sopeutukset on kuutamolla niin ne vikakoodit on tosiaan ihan mitä sattuu, ja nuo on ihan niitä tavallisimpia mitä se antaa siinä tilanteessa. Eli nyt irroita kaasuläppäkotelo imusarjasta ja sen alla oleva vihreä tiiviste. Hae kaupasta kaasuläpän puhdistusainetta sprayna ja pari hammasharjaa ja puhdista niin että kiiltää, kiinnitä erityistä huomiota akselin juuren reunapintoihin missä läppä kohtaa kotelon reunat joutokäyntiasennossa. Tarkista se vihreä tiiviste joka on siellä läppäkotelon alla ja uusi tarvittaessa. Kiristä läppäkotelo paikalleen kohtuudella älä korkkaa kierteitä kun muovinen imusarja kyseessä. Nyt joku VCDS:n omaava kaveri kylään ja sopeutus (minultakin löytyy).
Ja kun kaasuläpän sopeutukset on kuutamolla niin ne vikakoodit on tosiaan ihan mitä sattuu, ja nuo on ihan niitä tavallisimpia mitä se antaa siinä tilanteessa. Eli nyt irroita kaasuläppäkotelo imusarjasta ja sen alla oleva vihreä tiiviste. Hae kaupasta kaasuläpän puhdistusainetta sprayna ja pari hammasharjaa ja puhdista niin että kiiltää, kiinnitä erityistä huomiota akselin juuren reunapintoihin missä läppä kohtaa kotelon reunat joutokäyntiasennossa. Tarkista se vihreä tiiviste joka on siellä läppäkotelon alla ja uusi tarvittaessa. Kiristä läppäkotelo paikalleen kohtuudella älä korkkaa kierteitä kun muovinen imusarja kyseessä. Nyt joku VCDS:n omaava kaveri kylään ja sopeutus (minultakin löytyy).
Re: BCB-moottorin kanssa ongelma.
Joskus tuskailin oman BCB-koneisen Golffin kanssa. Lopuksi selvis että pääsee huohottamaan vuotavasta öljyntäyttökorkista. Laitettiin toinenkin tiiviste vanhan päälle ja hävis noi vikakoodit, jotka mainitsit.
Re: BCB-moottorin kanssa ongelma.
Ongelma jatkuu. Auto ollut paikallisella pajalla viikon. On kokeiltu vaihtaa egr ja huohotinventtiili, pesty imusarja joka oli ollut todella karstainen. Sopeutukset tehty moneen kertaan. Auto käyttäytyy edelleen em. tavalla. Asentaja sanoi, että ei ollut saanut mittaamalla MAPin johdosta jännitettä? Sitä ihmettelen hiukan, koska koodi ei viittaa katkokseen vaan rajojen yli meneviin arvoihin.
Olisiko mahdollista, että ecu olisi ottanut kipeää tuossa virtapulassa/latailussa ja tuo imusarjan paineen valvonta olisi nyt jotenkin sekaisin? Minkä hintainen homma mahtaisi merkkihuollossa olla jos kokeilisi päivittää tuon softan aluksi?
Ebaysta saisi alta satasella bcb-koneen käytettyä ecua. Suomen purkamoissa 250-300€ Onko noissa kuinka paljon eri vaihtoehtoja, eli jos boksia myydään bcb-moottorista, voiko olla yhteensopivuusongelmia toisessa bcb-moottorissa? Tuo auto on aivan viimeisiä neloskorisia.
Olisiko mahdollista, että ecu olisi ottanut kipeää tuossa virtapulassa/latailussa ja tuo imusarjan paineen valvonta olisi nyt jotenkin sekaisin? Minkä hintainen homma mahtaisi merkkihuollossa olla jos kokeilisi päivittää tuon softan aluksi?
Ebaysta saisi alta satasella bcb-koneen käytettyä ecua. Suomen purkamoissa 250-300€ Onko noissa kuinka paljon eri vaihtoehtoja, eli jos boksia myydään bcb-moottorista, voiko olla yhteensopivuusongelmia toisessa bcb-moottorissa? Tuo auto on aivan viimeisiä neloskorisia.
Re: BCB-moottorin kanssa ongelma.
Vuotavat imuventtiilit voivat myös aiheuttaa tuota imuvuoto vikakoodia
Re: BCB-moottorin kanssa ongelma.
Kyllä. Sekin kävi mielessä tuon karstan vuoksi. Ohivuototestiä ei ole tehty. Toisaalta tuo vika tuli kerralla jänniteongelmien jälkeen ja yhteys tuohon akun loppumiseen tuntuu itsestään selvältä. Auto on toiminut tähän saakka virheettömästi, eikä esim. pari kuukautta sitten tekemässäni skannauksessa ilmennyt vikamuistissa mitään moottoriin liittyvää.
Melko pirullisia tämän tyyppiset viat. Muutaman tonnin katiskaa ei viitsisi tuhansilla euroilla tutkia, mutta toisaalta siistiä ja muuten hyvää autoa ei haluttaisi hävittääkkään puoli ilmaiseksi...
Melko pirullisia tämän tyyppiset viat. Muutaman tonnin katiskaa ei viitsisi tuhansilla euroilla tutkia, mutta toisaalta siistiä ja muuten hyvää autoa ei haluttaisi hävittääkkään puoli ilmaiseksi...
Re: BCB-moottorin kanssa ongelma.
Venttiilivikakin voi tulla kerrasta ihan hyvin.
Re: BCB-moottorin kanssa ongelma.
Venttiilit pitäisi mennä kiinni.
Homma meni hankalaksi.
Vahvin epäilys on edelleen, että tuo map-valvontapuoli ei toimi niinkuin kuuluu.
Löysin uuden ecun saman ikäisestä bcb-moottorilla varustetusta IV golfista vm.2006 ja vein se pajalle, että kokeilkaa tuolla. Ilmoittivat että vuoden liian vanhasta autosta?
En siis ole itse ennen tätä edes nähnyt tuota auton omaa ecua, eli en ole nähnyt kaikkia numerosarjoja, mutta oletin että 2006 mallin IV golfista otettu ecu saadaan kyllä toimimaan 2007 rekisteröidyssä IV golfissa jossa sama moottorikoodi? Siis ei kai noita ole tehtykään enää vuonna 2007, vaan viimeinen malli on 2006?
Itselläni on kevyt epäillys, että nyt ei osata... Ainakin se kai vaatii ajoneston koodin etsimistä ja muuttamista?
Boksin tarrassa kun oli päivämäärä että **.**.2005 ja sehän on valmistuspäivämäärä. Herää epäillys, että tuolla perusteella nyt oletetaan syytä miksi homma ei pelitä?
Sama varaosanumero on itseasiassa jo 2002 mallissa, mutta toinen numerosarja vaihtuu, jonka olettaisin olevan boksiin ajetun softaversion tunnukseksi?
Voiko olla mahdollista, että viimeisiin sarjoihin olisi tehty jotakin niin radikaalia päivitystä, että tuo boksi olisi oikeasti väärä, eikä nyt olisi kysymys osaamattomuudesta? En viitsisi mennä pätemään ennen kuin on varmuus. Olen googlettanut tunnin jotakin listaa, tai esim. orig. osa verkkokauppaa, jossa voisi tutkia asiaa, että onko muutoksia missään.
Pajahan on yleiskorjaamo, mutta paikkakunnalla hyvinkin arvostettu sellainen. En halua tarkentaa sen kummemmin, eikä sillä mitään merkitystä olisikaan.
Homma meni hankalaksi.
Vahvin epäilys on edelleen, että tuo map-valvontapuoli ei toimi niinkuin kuuluu.
Löysin uuden ecun saman ikäisestä bcb-moottorilla varustetusta IV golfista vm.2006 ja vein se pajalle, että kokeilkaa tuolla. Ilmoittivat että vuoden liian vanhasta autosta?
En siis ole itse ennen tätä edes nähnyt tuota auton omaa ecua, eli en ole nähnyt kaikkia numerosarjoja, mutta oletin että 2006 mallin IV golfista otettu ecu saadaan kyllä toimimaan 2007 rekisteröidyssä IV golfissa jossa sama moottorikoodi? Siis ei kai noita ole tehtykään enää vuonna 2007, vaan viimeinen malli on 2006?
Itselläni on kevyt epäillys, että nyt ei osata... Ainakin se kai vaatii ajoneston koodin etsimistä ja muuttamista?
Boksin tarrassa kun oli päivämäärä että **.**.2005 ja sehän on valmistuspäivämäärä. Herää epäillys, että tuolla perusteella nyt oletetaan syytä miksi homma ei pelitä?
Sama varaosanumero on itseasiassa jo 2002 mallissa, mutta toinen numerosarja vaihtuu, jonka olettaisin olevan boksiin ajetun softaversion tunnukseksi?
Voiko olla mahdollista, että viimeisiin sarjoihin olisi tehty jotakin niin radikaalia päivitystä, että tuo boksi olisi oikeasti väärä, eikä nyt olisi kysymys osaamattomuudesta? En viitsisi mennä pätemään ennen kuin on varmuus. Olen googlettanut tunnin jotakin listaa, tai esim. orig. osa verkkokauppaa, jossa voisi tutkia asiaa, että onko muutoksia missään.
Pajahan on yleiskorjaamo, mutta paikkakunnalla hyvinkin arvostettu sellainen. En halua tarkentaa sen kummemmin, eikä sillä mitään merkitystä olisikaan.
Re: BCB-moottorin kanssa ongelma.
Elmeri H. kirjoitti:Venttiilit pitäisi mennä kiinni.
Vahvin epäilys on edelleen, että tuo map-valvontapuoli ei toimi niinkuin kuuluu.
Tuo MAP anturihan on niitä helpoimpia testata jos on testeri.
Motonetista tms. ostaa sen käsipumpun jossa mittari ja saa pumpattua sekä yli ja alipainetta.
Testerillä moottori seis ja käsipumppu kiinni ja pumppaamaan eri paineita samalla testeristä katsoen näyttääkö sekä käsipumpun mittari kuin testeri samaa..
Re: BCB-moottorin kanssa ongelma.
Eikös tuo ole helpoin testata kun repii vaan anturit irti? Kyllähän se vikatilassa toimii ilman niitäkin? Eikös se jotenkin käy kunhan vaan kaasuläppä ja potikka polkimella pelaa ja se saa jotain arvoja asentoanturilta että miten moottori pyörii?
Re: BCB-moottorin kanssa ongelma.
Kyllä, mutta siitä pitää lähtä kuitenkin tässä vaiheessa, että he ovat ecu-viaksi tuon tuominneet, tai pitävät sitä vahvimpana syynä. Se olisi nyt ensin suljettava pois, ennen kuin alkaa itse hämmentämään enempää tuota vianetsintää.
Siksi olisi hyvä saada varmuus tuosta ecujen yhteensopivuudesta, että onko jossakin vuosimallissa tullut jotakin muutoksia, jotka estävät sopeuttamisen kokonaan? Varsinkin viimeisen kahden vuoden aikana?
Tuo auto siis on rekisteröity 2007 ja osa on 2006 rekisteröidystä autosta.
Jos jollakin olisi pääsy esim. varaosaohjelmaan, tai tiedossa joku saitti jolta löytyisi osia vertailuun?
Siksi olisi hyvä saada varmuus tuosta ecujen yhteensopivuudesta, että onko jossakin vuosimallissa tullut jotakin muutoksia, jotka estävät sopeuttamisen kokonaan? Varsinkin viimeisen kahden vuoden aikana?
Tuo auto siis on rekisteröity 2007 ja osa on 2006 rekisteröidystä autosta.
Jos jollakin olisi pääsy esim. varaosaohjelmaan, tai tiedossa joku saitti jolta löytyisi osia vertailuun?
Re: BCB-moottorin kanssa ongelma.
Zemial kirjoitti:Eikös tuo ole helpoin testata kun repii vaan anturit irti? Kyllähän se vikatilassa toimii ilman niitäkin? Eikös se jotenkin käy kunhan vaan kaasuläppä ja potikka polkimella pelaa ja se saa jotain arvoja asentoanturilta että miten moottori pyörii?
Mites tällä tyylillä näkee näyttääkö anturi mitään tietoa vai näyttääkö se väärin..
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: BCB-moottorin kanssa ongelma.
Rekisteröintihetkellä ei tee mitään. Tekninen mallivuosi löytyy valmistenumerosta. Olikos se kymmenes merkki?Elmeri H. kirjoitti:Tuo auto siis on rekisteröity 2007 ja osa on 2006 rekisteröidystä autosta.
Re: BCB-moottorin kanssa ongelma.
kozel kirjoitti:Zemial kirjoitti:Eikös tuo ole helpoin testata kun repii vaan anturit irti? Kyllähän se vikatilassa toimii ilman niitäkin? Eikös se jotenkin käy kunhan vaan kaasuläppä ja potikka polkimella pelaa ja se saa jotain arvoja asentoanturilta että miten moottori pyörii?
Mites tällä tyylillä näkee näyttääkö anturi mitään tietoa vai näyttääkö se väärin..
No jos auto ei nyt lähde ollenkaan käyntiin. Eli jos se vaan hörähtää, käy jonkun sekunnin ja sammuu. Tuolla saisi rajatttua pois anturiviat ja vika jäisi joko ecuun tai mekaanisesti moottoriin.
Re: BCB-moottorin kanssa ongelma.
http://fi.realoem.me/Volkswagen/RDW/GOL ... 906/906020
Tuolla kun selailee, niin BCB moottoriin on ollut ainakin 2004 eteenpäin vaihtoehtona kaksi ecua DR ja DP päätteisillä numeroilla, eikä sitä toista lyhyempää numeroa ole tuolla esillä mitenkään, eli se lienee vain tunniste, mikäli tehtaalla softaan on sisällytetty esim cruise jne. Eli varaosaboksiin sitten koodataan tarvittavat optiot asennuksen yhteydessä?
Tuohon jälkimmäiseen DP päätteeseen ei törmää juuri mitenkään. Kaikki googletulokset ovat enimmäkseen kyrillisillä kirjaimilla ja kuvahaku antaa vain tuon toisen kuvia. Kaikki boksit joita on ollut esim. ebayssa tai Suomen hajottamoissa bcb moottoriin tarjolla, ovat DR päätteellä. Olisiko automaattilaatikon yhteydessä tuo toinen?
Eli tästä tulee johtopäätös, että on melko mahdotonta löytää väärä boksi?
Itse en siis edelleenkään ole nähnyt autossa paikallaan olevaa ecua.
Tuolla kun selailee, niin BCB moottoriin on ollut ainakin 2004 eteenpäin vaihtoehtona kaksi ecua DR ja DP päätteisillä numeroilla, eikä sitä toista lyhyempää numeroa ole tuolla esillä mitenkään, eli se lienee vain tunniste, mikäli tehtaalla softaan on sisällytetty esim cruise jne. Eli varaosaboksiin sitten koodataan tarvittavat optiot asennuksen yhteydessä?
Tuohon jälkimmäiseen DP päätteeseen ei törmää juuri mitenkään. Kaikki googletulokset ovat enimmäkseen kyrillisillä kirjaimilla ja kuvahaku antaa vain tuon toisen kuvia. Kaikki boksit joita on ollut esim. ebayssa tai Suomen hajottamoissa bcb moottoriin tarjolla, ovat DR päätteellä. Olisiko automaattilaatikon yhteydessä tuo toinen?
Eli tästä tulee johtopäätös, että on melko mahdotonta löytää väärä boksi?
Itse en siis edelleenkään ole nähnyt autossa paikallaan olevaa ecua.
Re: BCB-moottorin kanssa ongelma.
Jotenkin tuntuu että kaasuläpän sopeutus ei onnistu.. Sopeutuksestahan oli joku tiedotekkin volkkarilla = Auto käyntiin ja käydessä egr:n liitin irti, auto sammuksiin ja sen jälkeen sopeutukset kaasuläpälle ja egr:lle..
Re: BCB-moottorin kanssa ongelma.
Uudella eculla ongelma näytti poistuneen. Auto toimi 50km. hienosti, kunnes sama ongelma taas. Tähän saakka vika tuli muutamassa sekunnissa käynnistyksen jälkeen, nyt kuitenkin pelasi useamman reissun ongelmitta.
Nyt on siis vaihdettu EGR, MAP, huohotinventtiili ja ECU.
Alkaa itseäkin epäillyttää, että olisiko sittenkin tuo kaasuläppäkotelo mennyt niin, että se toimii jotenkin väärin, eli läpän toiminta ei ole oikeanlainen vaikka sopeutus sinänsä meneekin läpi?
On kyllä vittumaisin vika joka on kohdalle osunut.
Edit: Kävin katsomassa autoa. Auto oli toiminut ilman herjoja useamman kilometrin edellisestä, eikä mitään vikaa ollut päällä juuri silloin kun kävin paikalla. Katsoin vikamuistin ja siellä oli ollut aiheuttajana tuo map-arvon heittely kuten olettaa saattoikin ja liuta poistamattomia koodeja liittyen ajonestoon. Ilmeisesti boksin vaihdon yhteydessä tulleita? Sitä imuvuotoa valittavaa erillistä koodia ei ollut, joka vianetsinnän aikana tuli aina samassa kun vikakin päälle.
Samalla nappasin kuvan läppäkotelon numerosta ja silmäillessäni konehuonetta muutenkin ensikertaa itse pajareissun jälkeen, huomasin että ei helvetti. Egr:n toinen mutteri on millin irti laipasta ja toinenkin aivan näppikireydessä, eli käytännössä se oli irti. Näiden korjaamisen jälkeen kävin heittämässä pidemmän lenkin autolla, mahdollisimman vaihtelevalla kuormituksella, paljon moottorijarrua ja kaasun liputusta jne. Mitään ongelmaa ei esiintynyt, eikä vikamuistiin tullut mitään.
Toivotaan nyt, että homma olisi maalissa noilta osin.
Vituttaa kuitenkin niin että maistuu, koska auto vaikuttaisi toimivan, mutta ei ole varmuutta aiheuttiko tuo raollaan oleva Egr:n laippa tämän viimeisen kerran painevirheen, vai onko vika sittenkin vielä muualla?
Nyt on siis vaihdettu EGR, MAP, huohotinventtiili ja ECU.
Alkaa itseäkin epäillyttää, että olisiko sittenkin tuo kaasuläppäkotelo mennyt niin, että se toimii jotenkin väärin, eli läpän toiminta ei ole oikeanlainen vaikka sopeutus sinänsä meneekin läpi?
On kyllä vittumaisin vika joka on kohdalle osunut.
Edit: Kävin katsomassa autoa. Auto oli toiminut ilman herjoja useamman kilometrin edellisestä, eikä mitään vikaa ollut päällä juuri silloin kun kävin paikalla. Katsoin vikamuistin ja siellä oli ollut aiheuttajana tuo map-arvon heittely kuten olettaa saattoikin ja liuta poistamattomia koodeja liittyen ajonestoon. Ilmeisesti boksin vaihdon yhteydessä tulleita? Sitä imuvuotoa valittavaa erillistä koodia ei ollut, joka vianetsinnän aikana tuli aina samassa kun vikakin päälle.
Samalla nappasin kuvan läppäkotelon numerosta ja silmäillessäni konehuonetta muutenkin ensikertaa itse pajareissun jälkeen, huomasin että ei helvetti. Egr:n toinen mutteri on millin irti laipasta ja toinenkin aivan näppikireydessä, eli käytännössä se oli irti. Näiden korjaamisen jälkeen kävin heittämässä pidemmän lenkin autolla, mahdollisimman vaihtelevalla kuormituksella, paljon moottorijarrua ja kaasun liputusta jne. Mitään ongelmaa ei esiintynyt, eikä vikamuistiin tullut mitään.
Toivotaan nyt, että homma olisi maalissa noilta osin.
Vituttaa kuitenkin niin että maistuu, koska auto vaikuttaisi toimivan, mutta ei ole varmuutta aiheuttiko tuo raollaan oleva Egr:n laippa tämän viimeisen kerran painevirheen, vai onko vika sittenkin vielä muualla?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa