1.8t lämpö "ongelmat"
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 50
- Liittynyt: 15.12.2015 20:02
1.8t lämpö "ongelmat"
Elikkäs leon 1.8t auq ei alkuun lämminny kunnolla ja huomasin jo sillon että kylmällä pienillä kierroksilla kuuluu lorina no termostaatin vaihatin ja nyt lämpiää jo ehkä vähän turhan paljonkin, 90kmh matka ajossa parin asteen pakkasella n100c torquella katottuna ja edelleen pitää lorinaa eli oisko ilmaa järjestelmässä, lämmintä kyllä puhaltaa hyvin koneen lämpöjen ollessa yli 50, mites tuota pitäs koittaa ilmailla, yritin kyllä pyörittää kierroksilla ja puristella letkuja yms mutta ei vaikuttanu asiaan. Vai voiko tuommoset lämmöt olla iha normaalia?
Re: 1.8t lämpö
Tuosta lämpömittarin näyttämästä on paljon juttua, ilmaamisesta on myös keskusteluja, kannattaa käyttää sitä haku toimintoa, tuossa ylhäällä se on.
-
- -
- Viestit: 50
- Liittynyt: 15.12.2015 20:02
Re: 1.8t lämpö "ongelmat"
Löysin vaan pitkittäis konellisien ilmaus juttuja, onko näissäkin se joku ilmaus ruuvi jossai letkussa?
Lähetetty minun ONE E1003 laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun ONE E1003 laitteesta Tapatalkilla
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: 1.8t lämpö
Eikös tääkin ilmaa itsensä?
Mittari näyttää puolta väliä kun todellinen lämpö on 80...100 astetta.
Onko termostaatti hyvä vai halpa?
Mittari näyttää puolta väliä kun todellinen lämpö on 80...100 astetta.
Onko termostaatti hyvä vai halpa?
-
- -
- Viestit: 50
- Liittynyt: 15.12.2015 20:02
Re: 1.8t lämpö "ongelmat"
Siis nuo lämmöt on katottu torquella ecu arvoista eli pitäs olla iha tarkka, mittariston lämpö mittari näyttää 70-105 välillä 90, no en tiiä ilmaako itestää kun tuota lorinaa pitää, mutta puhaltaa kyllä lämmintä että ei nyt ihan hirveesti ainakaan oo ilmaa
Lähetetty minun ONE E1003 laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun ONE E1003 laitteesta Tapatalkilla
-
- -
- Viestit: 50
- Liittynyt: 15.12.2015 20:02
Re: 1.8t lämpö "ongelmat"
Ja termostaatti on tilattu korjaamon kautta että joku tarvike osahan se on mutta ei mikään kaikista halvin, ja se toimii kuitekin oikein kun huomaa kun lämmöt nousee 90 nii alkaa työntää paisariin ja lämmöt lähtee hieman laskuun
Lähetetty minun ONE E1003 laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun ONE E1003 laitteesta Tapatalkilla
-
- -
- Viestit: 50
- Liittynyt: 15.12.2015 20:02
Re: 1.8t lämpö "ongelmat"
Eli lämmöt ollu matka ajossa siellä 100 asteessa noin, nyt sitte ajon jälkeen kävi tyhjää jonku 10min ja lämmöt oli 110, ni avasin paisarin korkin niin rupes työntämää nestettä pihalle, ja kuitenkin kun yritin ilmaillla (korkki auki) nii ei tahtonu lämmitä yli 95 eli voisko olla niinkiin yksin kertanen vika kun viallinen korkki jonka takia kerää painetta?
Lähetetty minun ONE E1003 laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun ONE E1003 laitteesta Tapatalkilla
-
- -
- Viestit: 84
- Liittynyt: 19.10.2014 20:14
Re: 1.8t lämpö
Vaihda paisarin korkki, ei ole iso investointi.
Re: 1.8t lämpö
Ei paisarin korkki vaikuta lämmön nousuun. Ja jos veden lämmöt yli 100, niin en suosittele paisarin korkin avaamista, koska paine tippuu --> kiehumispiste tippuu siihen sataan ja keittää samantien
-
- -
- Viestit: 50
- Liittynyt: 15.12.2015 20:02
Re: 1.8t lämpö "ongelmat"
Korkki vaihettu nyt kuitenkin eikä vaikutusta, lämmöt nousee ajossa n100. Ja ajon jälkeen kun korkin käyttää auki niin nesteen pinta nousee hieman, mitä seuraavaksi, voiko olla vaan ilmaa järjestelmässä, kuitenkin lämmintä puhaltaa ihan normaalisti
Re: 1.8t lämpö
Katso että ilmavirta pääsee jäähdyttimen läpi, on tullut pari leonia eteen missä koko kenno muurautunut lähes umpeen. Toinen vaihtoehto voi olla että vesipumpun siivet tai itse pumppu on rikki vaikka olisi uudehkokin osa. Ei ole yksi tai 2 kertaa kun tullut valmiiksi rikkinäisiä vastaan kuten termareissakin. Eikä viallista anturiakaan kannata sulkea pois ilman vaihtoa, niitäkin on mennyt paljon.
-
- -
- Viestit: 50
- Liittynyt: 15.12.2015 20:02
Re: 1.8t lämpö "ongelmat"
No vikakoodeja ei oo ja toimii muutenkin normaalisti ja anturi luvut torquen kautta katottuna oikeat, jännä jos vesipumppu tai jäähdytin tukossa kun kuitenkin ennen termarin vaihtoa jäähytti liiankin hyvin eikä lämmöt noussu. Vesipumppu vaihettu siis muutama kuukaus sitte. Miten vois todeta tuon vesipumpun tai termarin toiminnan tai jäähyttimen tukoksen?
-
- -
- Viestit: 50
- Liittynyt: 15.12.2015 20:02
Re: 1.8t lämpö "ongelmat"
Ja jos anturi hajoo nii eikös se melkei näytä sitte minimiä tai maksimia, ennemmin kun esim näyttäs 10astetta liikaa
-
- -
- Viestit: 50
- Liittynyt: 15.12.2015 20:02
Re: 1.8t lämpö "ongelmat"
Lisää havaintoja tehty, normi ajossa nostaa sinne 100lämmöt ja tyhjäkäynnillä pysyy siellä mutta kun vapaalla vähän kierrättää niin lähtee lämmöt laskemaan ja laskee jopa alle 90, ja nousee sitte taas kun jättää tyhkäkäynnille tai jatkaa ajoa normaalisti matalilla kierroksilla
Re: 1.8t lämpö
Onkos tuossa koneessa termostaatti sähköinen? -sähköisellä termostaatilla olevien koneiden lämmöt säätyy kuormituksen mukaan jolloin kevyemmällä kuormituksella kone käy paremman hyötysuhteen saavuttamiseksi kuumempana ja sitten enemmän kuormitettaessa lämpöjä ajetaan alemmaksi... eli lämpöjen seilaaminen tietyissä tilanteissa ja tietyissä rajoissa kuuluu ihan asiaankin -mutta tässä tapauksessa en osaa kuvausten perusteella sanoa oisko tästä kuitenkaan kyse.
Ainakin A4 Audissa pitkittäisasennuksinen 1.8T kone on ilmavaivojen kannalta hankala tapaus -imee helposti ilmaa pienen vuodon kautta sisäänsä ja ilmaus on sitten tehtävä huolellísesti kaikki konstit käyttäen ajan kanssa ja monesti useampaan kertaankin.
Millä vehkeellä vikakoodit luettu? kun tuommosen sähköisen termostaatin vikakoodeja ei esim. torque osaa näyttää samoin kuin muitaakaan monia VAG:n omia koodeja.
Ainakin A4 Audissa pitkittäisasennuksinen 1.8T kone on ilmavaivojen kannalta hankala tapaus -imee helposti ilmaa pienen vuodon kautta sisäänsä ja ilmaus on sitten tehtävä huolellísesti kaikki konstit käyttäen ajan kanssa ja monesti useampaan kertaankin.
Millä vehkeellä vikakoodit luettu? kun tuommosen sähköisen termostaatin vikakoodeja ei esim. torque osaa näyttää samoin kuin muitaakaan monia VAG:n omia koodeja.
-
- -
- Viestit: 50
- Liittynyt: 15.12.2015 20:02
Re: 1.8t lämpö "ongelmat"
Eikai tässä mitää sähköstä termostaattia oo, ei oo tosiaa koodeja katottu muulla kun torquella kun ei vcds löydy
-
- -
- Viestit: 85
- Liittynyt: 23.7.2008 12:35
Re: 1.8t lämpö
Mul oli tt:s samanlaista ongelmaa.... Auttoi kun vaan ilmaili ahkersti, mä tein niin et paisari ihan täyteen kone käymään ja välillä kaasuttaen anto käydä vaan ihan lämpimäks asti välillä letkuja puristellen. Tätä vaan monta kertaa....
-
- -
- Viestit: 24
- Liittynyt: 12.12.2016 20:49
Re: 1.8t lämpö
Alkavia kannentiiviste oireita?
-
- -
- Viestit: 50
- Liittynyt: 15.12.2015 20:02
Re: RE: Re: 1.8t lämpö
haarold hirmuinen kirjoitti:Alkavia kannentiiviste oireita?
No toki voisha se olla mutta en usko kun ei ennen termarin vaihtoa mitään kansioireita eikä nytkään muutakun tuo että lämmöt vähä korkeella ja eihä näissä kansiviat mitää yleisiä ole eikä tuolla oo ajettukkaa ees 200tkm vielä
-
- -
- Viestit: 50
- Liittynyt: 15.12.2015 20:02
Re: RE: Re: 1.8t lämpö
klapinaattori kirjoitti:Mul oli tt:s samanlaista ongelmaa.... Auttoi kun vaan ilmaili ahkersti, mä tein niin et paisari ihan täyteen kone käymään ja välillä kaasuttaen anto käydä vaan ihan lämpimäks asti välillä letkuja puristellen. Tätä vaan monta kertaa....
Teitkö paisarin korkki auki vai kiinni kun tästäkin ollu monia ristiriitasia ohjeita
-
- -
- Viestit: 24
- Liittynyt: 12.12.2016 20:49
Re: 1.8t lämpö
En tiedä millainen termostaatti tässä on mutta olen joskus porannut n.3mm reijän termostaatin lautaseen. Varsinkin jos letkulähtö kääntyy jyrkästi esimerkiksi ylöspäin. Se laskee hieman termostaatin lämpötilaa, helpottaa kuitenkin ilmausta.
Kannentiiviste ei sinänsä ole sidoksissa ajomäärän tai muun kanssa. Ei olisi ensimmäinen kerta kun olen kannentiivistevikaa ehdottanut ja se on otettu kauakaa haetulta vialta. Olen nähnyt autoja missä ei vesi tai öljy sekoitu keskenään, vaan paine sylinterissä on kovempi ja työntää jäähdyttimeen painetta. Jossain autoissa jopa sisäkennossa lorina kuulunut kaasuttaessa, millään muulla tapaa ei ole oireillut, vielä. Tosin jos ennen termostaatin vaihtoa toimi hyvin, ei viitaisi kannentiivisteeseen.
En kyllä muista että olisi koskaan minkään vw:n kanssa ollut ongelmaa ilmata jäähdytys-järjestelmää. Jos ei lasketa vanhaa takamoottori transportteria. Jos siellä olisi vuoto paisuntasäiliönkorkki tai ilmaruuvi, nestettä häviäisi ja sadan asteen jälkeen keittäisi. Jos jäähdytin-nesteen pakkaskestäävyys ei riittäisi ajossa, huomaisit varmaan että lämpömittari laskee ja kylmää puhaltaa. Ilmalukko termarin juuressa voisi aiheuttaa mutta uskon että lämpömittari seilaisi huomattavasti. Tai uusi termari ei toimi ja kierto ainoastaan sisäkennolla tai viallinen jäähdytin? Viimeinen vaihtoehto ylimääräistä painetta järjestelmässä.
Kannentiiviste ei sinänsä ole sidoksissa ajomäärän tai muun kanssa. Ei olisi ensimmäinen kerta kun olen kannentiivistevikaa ehdottanut ja se on otettu kauakaa haetulta vialta. Olen nähnyt autoja missä ei vesi tai öljy sekoitu keskenään, vaan paine sylinterissä on kovempi ja työntää jäähdyttimeen painetta. Jossain autoissa jopa sisäkennossa lorina kuulunut kaasuttaessa, millään muulla tapaa ei ole oireillut, vielä. Tosin jos ennen termostaatin vaihtoa toimi hyvin, ei viitaisi kannentiivisteeseen.
En kyllä muista että olisi koskaan minkään vw:n kanssa ollut ongelmaa ilmata jäähdytys-järjestelmää. Jos ei lasketa vanhaa takamoottori transportteria. Jos siellä olisi vuoto paisuntasäiliönkorkki tai ilmaruuvi, nestettä häviäisi ja sadan asteen jälkeen keittäisi. Jos jäähdytin-nesteen pakkaskestäävyys ei riittäisi ajossa, huomaisit varmaan että lämpömittari laskee ja kylmää puhaltaa. Ilmalukko termarin juuressa voisi aiheuttaa mutta uskon että lämpömittari seilaisi huomattavasti. Tai uusi termari ei toimi ja kierto ainoastaan sisäkennolla tai viallinen jäähdytin? Viimeinen vaihtoehto ylimääräistä painetta järjestelmässä.
-
- -
- Viestit: 50
- Liittynyt: 15.12.2015 20:02
Re: 1.8t lämpö "ongelmat"
Ei hävitä nestettä eikä kerää painetta liikaa tosiaa, ainoot oireet tuo lorina kylmänä pienillä kierroksilla jota teki jo ennen termarin vaihtoa ja että lämmöt nousee ajossa sinne n100 obdn mukaan, voisko anturi hajota silleen että huijaa hieman, mutta silti kyllä mietityttää tuo kun kierrättäessä puottaa lämmöt.
-
- -
- Viestit: 24
- Liittynyt: 12.12.2016 20:49
Re: 1.8t lämpö
Kaikkihan on mahdollista mutta miksi anturi näyttäisi nyt "päinvastoin" jos vain termostaatti on vaihtunut? Miten jakopää, olisiko vesipumppu huono? Kuuluuko lorina sieltä sisätilankennolta koelaudan takaa? Paikoillaan kierrättäessä saat kyllä kierroksia, mutta ajossa kone joutuu rasitukselle, milloin vasta alkaa tuottamaan lämpöä. 100 astetta ei sinällään ole liikaa mutta parin asteen pakkasella ajossa kyllä. Oletko kokeillut ajon jälkeen että vesi on kiertänyt jäähdyttimen, ylä ja alavesi letkut lämpevät? Miten tyhjää käydessä, nostaako lämpöjä jatkuvasti vai jäähtyykö kun tuuletin lähtee päälle?
Varmistellaan vielä sekin saako termostaatin väärinpäin? Jousi aina lohkoonpäin.
Varmistellaan vielä sekin saako termostaatin väärinpäin? Jousi aina lohkoonpäin.
-
- -
- Viestit: 50
- Liittynyt: 15.12.2015 20:02
Re: 1.8t lämpö "ongelmat"
No vesipumppu on tosiaan 5tkm ajettu ja senkin ois pitäny melkein hajota sitte just nyt kun kuitenkin jäähty vanhalla termarilla, letkut kyllä taisin kokeilla että lämpiää, tyhjäkäynnillä nostaa lämmöt aika ylös mutta hitaasti ne nousee ja flektiin liittyen se joskus lähti pyörimään jo sadan asteen hujakoilla mutta joskus vasta jossain ~115, ja kun tuossa on siis kaks nuita tuulettimia nii missä kohtaa pitäs nuitte pitäs lähtee pyörimään. Nii ja termostaatti on vaihettu korjaamolla eli uskosin että on oikeinpäin.
Re: 1.8t lämpö
Tiedätkö minkä asteinen termari tuossa oli aikaisemmin ja mikä sinne laitettiin nyt ?
Itsellä aikanaan kolmos Golffissa oli alunperin 87 asteinen termari ja vaidossa laitoin sinne muistaakseni 92 asteisen.
Kun myöhemmin auto ei lähtenyt aina kunnolla kylmänä käymään, aloin monitoroimaan koneen lämpöjä VCDS:llä. Tällöin lämpötilat olivat Eculla kylmänä n +30 ja kuumana +107 astetta. Tällöin mittasin myös ylävesiletkusta infrapunamittarilla lämpötiloja ja kyllä ne siellä lämpimänä n 95 asteessa oli. Vaihdoin lämpöanturin uuteen, jolloin kylmänä lämmöt olivat sitä mitä piti olla ja kuumana näytti + 95-97, myös käynnistysongelmat poistuivat.
Joten jos auto toimii muuten OK niin en olisi huolissani noista lämpötila-arvoista, muutaman prosentin virhe noissa anturiarvoissa on joka tapauksessa.
Ja vielä tarina tuosta paisuntasäiliön korkista.
Itsellä oli joskus Kakkis Golffi, ja siinä alkoi äkillisesti maantiellä lämpömittari nousta punaiselle. Nopeutta laskettaessa lämmötkin laskivat. Ilmiö toistui, joten koska auto oli uudehko vein sen Volkkarille, jossa asiaa tutkittiin ja todettiin että paisuntasäiliön korkki oli viallinen. Se vaihdettiin ja ongelmat loppuivat. Ilmiön syytä en tiedä eikä sitä minulle kerrottu, mutta näinkin voi käydä.
Itsellä aikanaan kolmos Golffissa oli alunperin 87 asteinen termari ja vaidossa laitoin sinne muistaakseni 92 asteisen.
Kun myöhemmin auto ei lähtenyt aina kunnolla kylmänä käymään, aloin monitoroimaan koneen lämpöjä VCDS:llä. Tällöin lämpötilat olivat Eculla kylmänä n +30 ja kuumana +107 astetta. Tällöin mittasin myös ylävesiletkusta infrapunamittarilla lämpötiloja ja kyllä ne siellä lämpimänä n 95 asteessa oli. Vaihdoin lämpöanturin uuteen, jolloin kylmänä lämmöt olivat sitä mitä piti olla ja kuumana näytti + 95-97, myös käynnistysongelmat poistuivat.
Joten jos auto toimii muuten OK niin en olisi huolissani noista lämpötila-arvoista, muutaman prosentin virhe noissa anturiarvoissa on joka tapauksessa.
Ja vielä tarina tuosta paisuntasäiliön korkista.
Itsellä oli joskus Kakkis Golffi, ja siinä alkoi äkillisesti maantiellä lämpömittari nousta punaiselle. Nopeutta laskettaessa lämmötkin laskivat. Ilmiö toistui, joten koska auto oli uudehko vein sen Volkkarille, jossa asiaa tutkittiin ja todettiin että paisuntasäiliön korkki oli viallinen. Se vaihdettiin ja ongelmat loppuivat. Ilmiön syytä en tiedä eikä sitä minulle kerrottu, mutta näinkin voi käydä.
-
- -
- Viestit: 50
- Liittynyt: 15.12.2015 20:02
Re: 1.8t lämpö "ongelmat"
Edellinen termari ollu hyvin todennäköisesti alkuperäinen ja jotai 88 tai 90 se tuo uuskin oli niiku näissä on, nii ei tuo nyt silleen huoletakkaan ajelen iha normaalisti tuolla mutta silti mietityttää kun on kuitenkin suht korkeat lämmöt ja tuon paisarin korkin vaihoinkin varuilta jo uuteen. Mutta tosin eihän tätäkään normi käyttäjä joka ei seuraa obdn kautta lämpöjä huomais koska lämpömittari napottaa kuitenkin siinä 90 koko ajan :D
Lähetetty minun ONE E1003 laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun ONE E1003 laitteesta Tapatalkilla
-
- -
- Viestit: 85
- Liittynyt: 23.7.2008 12:35
Re: RE: Re: 1.8t lämpö
Mä tein ton korkki auki...
pärinäkärhö kirjoitti:klapinaattori kirjoitti:Mul oli tt:s samanlaista ongelmaa.... Auttoi kun vaan ilmaili ahkersti, mä tein niin et paisari ihan täyteen kone käymään ja välillä kaasuttaen anto käydä vaan ihan lämpimäks asti välillä letkuja puristellen. Tätä vaan monta kertaa....
Teitkö paisarin korkki auki vai kiinni kun tästäkin ollu monia ristiriitasia ohjeita
Re: 1.8t lämpö
Itselläni on 1.8t 2001 AWT-passatissa sama "ongelma". Vuosia sitten alkoi olla kylmä sisällä, jonka vuoksi vaihdettiin muistaakseni lämppärin sisäkenno ja termostaatti. Ennen noita vaihtoja jäähdytysnesteen lämpötilat ilmastoinnin diagnostiikkanäytön kautta katsottuna 70 astetta. Sitten osien vaihdon jälkeen lämmöt asettuivat 96-99-asteen välille. Keväällä kun vaihdatin jakopäänhihnan ja termostaatin, tuon vaihdon jälkeen lämmöt ovat olleet samasta diagnostiikkanäytöstä katsottuna 98-101 astetta, eli taas pari astetta korkeammat. Korjaamon mukaan ei ole ilmausongelma ja täytyy vain katsoa lämpöjä viisarista :) Eli usemman vuoden lämmöt olleet 100 asteen tuntumassa, eikä toistaiseksi ongelmia ole aiheutunut.
-
- -
- Viestit: 50
- Liittynyt: 15.12.2015 20:02
Re: 1.8t lämpö "ongelmat"
Joo niin oon nyt todennu että niin kauan kun muita oireita ei ole nii olkoot, 900kilometrin reissukin tuli tuossa heitettyä ilman ongelmia, josko se vaan ois vähä huonosti sijotettu se anturi että kun termari kiinni vielä nii anturin kohilla lämpimämpi kun muualla
Lähetetty minun ONE E1003 laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun ONE E1003 laitteesta Tapatalkilla
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa