VW Golf 1,6 16V -01 tyhjäkynti ongelmat
Valvoja: ffp jäsenet
VW Golf 1,6 16V -01 tyhjäkynti ongelmat
Tuommoinen golffi ja alkaa hermo olla aika pinnassa. Kone ei siis käy tyhjäkäyntiä kunnolla kierrokset heittelee varmaan 800-1100 rpm tai jotain ja jossain vaiheessa heittää epc ja moottorin vikavalon palamaan ja kierrokset jumittaa johonkin 1000rpm yläpuolelle ja kone käy ihan nätistä mutta ei vastaa kaasuun olenkaan. Mitään ongelmaa ei koneen käynnissä ole jos kierroksia ei laske alle 1500rpm ja ajamaankin pystyy.
Kaikki alkoi EGR viasta ja se on nyt vaihdettu uuteen samoin kaasuläppä puhdistettu pöydällä kunnolla ja molemmat sopeutettu tänään vaihdoin uudet tulpat NGK merkkiset sekä imusarjan paine anturin mutta ei auttanut kodiit pysyvät samoina
17961 - Barometric / Manifold Pressure Signals
P1553 - 35-00 - Implausible Correlation
17912 - Intake Air System
P1504 - 35-10 - Leak Detected - Intermittent
Hyviä etenemis neuvoja otetaan vastaan. VCDS löytyy jos sieltä tarvii jotain arvoja katsella niin se onnistuu. Voikohan vika tulla lambda anturista vaikka vikakoodit sitä ei näytä.
Koneen tyyppi on AZD.
Kaikki alkoi EGR viasta ja se on nyt vaihdettu uuteen samoin kaasuläppä puhdistettu pöydällä kunnolla ja molemmat sopeutettu tänään vaihdoin uudet tulpat NGK merkkiset sekä imusarjan paine anturin mutta ei auttanut kodiit pysyvät samoina
17961 - Barometric / Manifold Pressure Signals
P1553 - 35-00 - Implausible Correlation
17912 - Intake Air System
P1504 - 35-10 - Leak Detected - Intermittent
Hyviä etenemis neuvoja otetaan vastaan. VCDS löytyy jos sieltä tarvii jotain arvoja katsella niin se onnistuu. Voikohan vika tulla lambda anturista vaikka vikakoodit sitä ei näytä.
Koneen tyyppi on AZD.
Re: VW Golf 1,6 16V -01 tyhjäkynti ongelmat
Mulla tullu tommonen ongelma muutaman keran ku puhdistanu kaasuläpän ja sopeuttanu sen. Jokusen kerran sopeutellu läppää, poistanu koodeja ja käynnistelly uudestaa ja uudestaa autoa ni sit ruvennu toimimaan. En osaa sano mistä se johtuu, autoissa ei ole ollu mitään vikaa ennen läpän puhdistusta ja sopeutusta.
Re: VW Golf 1,6 16V -01 tyhjäkynti ongelmat
Onhan kaasuläppä varmasti putsattu kunnolla akselin tyvistä missä läpän reunat kohtaa läppäkotelon rungon? Mä sanosin näin että läppäkotelo uusiks seuraavana vaikka sopeutukset menee läpi mutta korjauksella ei silti saavuteta toivottua lopputulosta. Ensin pitää tiesti varmistua siitä ettei tosiaan sitä vikaa ole missään muualla.
Ite putsasin BCB koneisesta borasta läppäkotelon ihan irti ottamalla ja kaasuläppäkotelon puhdistusaineella pari vuotta sitte vaikkei siinä mitään vikaa ollukkaan ja sopeutin VCDS:llä pelekän kaasuläpän suoraan ilman mitään opittujen arvojen poistamisia tai EGR:n sopeutuksia. Vikakoodit poistu jotka tuli ei kohdallaan olevasta kaasuläpästä ja auton reagointi kaasuun parani huomattavasti VS paskanen läppä. En uskaltanu EGR:ää alkaa sopeuttamaan koska on alkuperänen eikä ikään irrotettu niin kusessa olis ollu jos ei sopeutus oliskaan menny läpi.
Jos imuilmavuotoja oikeasti epäilee niin niitä on kätevä ettiä starttipilotilla.
Ite putsasin BCB koneisesta borasta läppäkotelon ihan irti ottamalla ja kaasuläppäkotelon puhdistusaineella pari vuotta sitte vaikkei siinä mitään vikaa ollukkaan ja sopeutin VCDS:llä pelekän kaasuläpän suoraan ilman mitään opittujen arvojen poistamisia tai EGR:n sopeutuksia. Vikakoodit poistu jotka tuli ei kohdallaan olevasta kaasuläpästä ja auton reagointi kaasuun parani huomattavasti VS paskanen läppä. En uskaltanu EGR:ää alkaa sopeuttamaan koska on alkuperänen eikä ikään irrotettu niin kusessa olis ollu jos ei sopeutus oliskaan menny läpi.
Jos imuilmavuotoja oikeasti epäilee niin niitä on kätevä ettiä starttipilotilla.
Re: VW Golf 1,6 16V -01 tyhjäkynti ongelmat
Tänään oli taas aikaa tutkia vikaa ja etsinnän kohteena oli nyt nuo imuvuodot mutta ei niitä kyllä tuntunut löytyvän. Sitten vcdssällä taas sopeutusta ja putsausta mutta ei ratkaisua alkoi epäilyttää nuo lambdat enemmän ja löytyi tämmöistä tietoa:
Readiness Status: 1010 0101
Exhaust Gas Recirculation: Failed or Incomplete
Oxygen Sensor Heating: Passed
Oxygen Sensor(s): Failed or Incomplete
Air Conditioning: Passed
Seconday Air Injection: Passed
Evaporative Emissions: Failed or Incomplete
Catalyst Heating: Passed
Catalytic Converter(s): Failed or Incomplete
osaako joku tarkemmin kertoa mitä palikoita mahdollisesti rikki?
Readiness Status: 1010 0101
Exhaust Gas Recirculation: Failed or Incomplete
Oxygen Sensor Heating: Passed
Oxygen Sensor(s): Failed or Incomplete
Air Conditioning: Passed
Seconday Air Injection: Passed
Evaporative Emissions: Failed or Incomplete
Catalyst Heating: Passed
Catalytic Converter(s): Failed or Incomplete
osaako joku tarkemmin kertoa mitä palikoita mahdollisesti rikki?
Re: VW Golf 1,6 16V -01 tyhjäkynti ongelmat
vagsi kirjoitti:Tänään oli taas aikaa tutkia vikaa ja etsinnän kohteena oli nyt nuo imuvuodot mutta ei niitä kyllä tuntunut löytyvän. Sitten vcdssällä taas sopeutusta ja putsausta mutta ei ratkaisua alkoi epäilyttää nuo lambdat enemmän ja löytyi tämmöistä tietoa:
Readiness Status: 1010 0101
Exhaust Gas Recirculation: Failed or Incomplete
Oxygen Sensor Heating: Passed
Oxygen Sensor(s): Failed or Incomplete
Air Conditioning: Passed
Seconday Air Injection: Passed
Evaporative Emissions: Failed or Incomplete
Catalyst Heating: Passed
Catalytic Converter(s): Failed or Incomplete
osaako joku tarkemmin kertoa mitä palikoita mahdollisesti rikki?
Ainakin osa noista testeistä vaatii aikaa ja oliko vielä erinlaista kuormitusta ja ajoa ennen kuin läpäsee....
Sitten mutua: jos ei ole alkuperäinen egr vaan motonetin niin voi olla ongelmia sen toiminnan kanssa...näin muistan lukeneeni. Katos vielä map anturin lukema...tais vcds group 002 ja viimenen sarake... mulla se lukema tyhjäkäynillä ~300mbar ja kieroksilla tippuu alaspäin. ja olikohan näin että egr metallisen tiivisteen voi kääntää ylösalaisin jolloin se tukkii kierrätyksen eikä päästä sieltä ylimääräistä ilmaa imusarjaan jos egr:ssä jotain häikkää mutta antaa kylläkin vikakoodin hetken ajon jälkeen..... Tai sitten otat egr putken irti imusarjasta ja tukin sen imusarjan reiän ja katsot muuttuuko se tyhjäkäynti normaaliksi....
Re: VW Golf 1,6 16V -01 tyhjäkynti ongelmat
Mulla oli tuossa jokunen aika sitte justiin samoja oireita. Samat vikakoodit epc valo ja tuo tyhjäkäynnin jumitus, välistä myös sammu kesken ajon. Kaasuläppää putsailtiin ja sopeutettiin moneen kertaan, mutta aina sama vika tuli takas. Lopulta kun kaasuläpän vaihdoin niin siinähän se vika oli.
Re: VW Golf 1,6 16V -01 tyhjäkynti ongelmat
Kaverin vastaavat ongelmat 1.6 16v bensaborassa korjaantui uusimalla koko kaasuläppäkotelo, marmorilla noin 500€ ja muualta noin 250€. Oli vissiin se kaasuläpän mekaniikka alkanut antamaan periksi, lopuksi ei enää auennut ollenkaan. Yksi 1.6 16v -04 Bora odottaa vastaavaa operaatiota, temppuillut ainakin 4 vuotta enemmän ja vähemmän.
Re: VW Golf 1,6 16V -01 tyhjäkynti ongelmat
Mulla kenkkuili oma toledo ton läpän sopeutuksen kanssa kans ihan urakalla keväästä kunnes painoin ilmastoinnin (manuaalinen) päälle sopeutuksen yhteydessä ni sit se löyti asetuksensa kuntoon. Kaasuläppäkotelo harvemmin leviää täysin, mutta sen puhdistaminen on 100% salatiedettä eli se on vain yksinkertaisesti suoritettava sellaisella hartaudella, että varmasti kaikki skeida lähtee pois välistä. Läppää pitää kääntää käsin ja akselin juuresta likaa ei saa irti kuin jollain omilla patenteilla, mutta sieltä se on juuri kaikista tarkin puhdistaa, että läppä kääntyy varmasti vapaasti. En kiellä etteikö niitä olis hajoillutkin, mutta isoin syy likaantuminen ja virheellinen toiminta sen jälkeen.
Tuolloin keväästä kaasuläpän sopeutukseen johti nyppiminen ja sammuilu ajossa, joka paljastuikin sitten sytytyspuolaviaksi. Ensin vaihdoin yhen puolan ja sitten pätki ajossa toinenkin, joten vedin koko sarjan uusiksi eikä ole sen jälkeen taas aiheuttanut harmaita hiuksia. Eli tsekatkaa ne sytytyskatkoksetkin ihan varuiks tossa samalla. engine->Measuring values->15&16 ryhmät kertoo sylinterikohtaiset katkokset numeroin eli jos näyttää ikinä muuta kuin nollaa, niin puolavikaa.
Tuolloin keväästä kaasuläpän sopeutukseen johti nyppiminen ja sammuilu ajossa, joka paljastuikin sitten sytytyspuolaviaksi. Ensin vaihdoin yhen puolan ja sitten pätki ajossa toinenkin, joten vedin koko sarjan uusiksi eikä ole sen jälkeen taas aiheuttanut harmaita hiuksia. Eli tsekatkaa ne sytytyskatkoksetkin ihan varuiks tossa samalla. engine->Measuring values->15&16 ryhmät kertoo sylinterikohtaiset katkokset numeroin eli jos näyttää ikinä muuta kuin nollaa, niin puolavikaa.
Re: VW Golf 1,6 16V -01 tyhjäkynti ongelmat
Liekkö jo ketjun aloittaja saanut ongelman ratkaistua. Lainaan ketjua kun ongelmat on juurikin samat kuin aloittajalla. 1.6 16V golffissa -03 BCB moottori. Vaivannut jo pitemmän aikaa korkea ja humppaava tyhjäkänti, nykiminen sekä aijoittainen sammuminen. EGR ja aktiivihiili säiliö vaihdettu ja kaasuläppä putsattu ja sopeutettu.
Tuntuu että oireet pahenee kun moottoritila lämpenee.
Tämänpäiväsen koeajolenkin saldoa, 30km josta viimeset 5 km piti rullata tyhjäkäynnillä kun ei vastannut kaasuun laisinkaan, nyki vain jos vähänkään antoi kenkää. Tämän vajaan tunnin mittaisen reissun aikana sammui ~5 kertaa.
17989 - Throttle Actuator (J338)
P1581 - 35-00 - Basic Setting Not Performed
17961 - Barometric / Manifold Pressure Signals
P1553 - 35-10 - Implausible Correlation - Intermittent
17580 - Angle Sensor 2 for Throttle Actuator (G188) Signal too Low
P1172 - 35-00 -
17950 - Angle Sensor 1 for Throttle Actuator (G187)
P1542 - 35-10 - Implausible Signal - Intermittent
17953 - Throttle Valve Controller
P1545 - 35-00 - Malfunction
17962 - Throttle Actuator (J338)
P1554 - 35-00 - Conditions for Basic Settings not Met
Outoa että hukannut nuo sopeutus arvot vaikka putsauksen ja egr vaihdon jälkeen molemmat sopeutettu.
1260 /min Engine Speed (G28)
397.8 mbar Intake Manifold Pressure (G71)
4.4° Throttle Valve Angle
-2.0° Ignition Timing Angle
13.50 V Battery Voltage (Terminal 30)
62.0°C Intake Air Temperature (G42)
-3.0 % Altitude Correction Factor
4.9 % Throttle Valve Sensor 1 (G187)
95.4 % Throttle Valve Sensor 2 (G188)
12.0 Throttle Valve Steps Counter
50.0 % Throttle Valve Angle
Tuossa vielä antureista logia ajon jälkeen kun ei enää vastannut kaasuun.
Mitäs tuo Steps counter muutes laskee ? muistelen että se ois ollu aikasemmin 8
Putsaan tuon kaasuläpän vielä kertaalleen, irrotan lautasen ja putsaan sen akselin tyvet sekä meinasin avata itse sen kaasuläppä kotelon ja putsata sieltä nuo sensorit 1 ja 2.
Jos ei auta niin kai se on tuokin vaihdettava uuteen. Onko porukka vaihtanu tarvike kaasuläppiä ? Marmorilta hankittuna uusi kustantaa +600€, moisesta kikkareesta tuntuu melko paljolta.
Tuntuu että oireet pahenee kun moottoritila lämpenee.
Tämänpäiväsen koeajolenkin saldoa, 30km josta viimeset 5 km piti rullata tyhjäkäynnillä kun ei vastannut kaasuun laisinkaan, nyki vain jos vähänkään antoi kenkää. Tämän vajaan tunnin mittaisen reissun aikana sammui ~5 kertaa.
17989 - Throttle Actuator (J338)
P1581 - 35-00 - Basic Setting Not Performed
17961 - Barometric / Manifold Pressure Signals
P1553 - 35-10 - Implausible Correlation - Intermittent
17580 - Angle Sensor 2 for Throttle Actuator (G188) Signal too Low
P1172 - 35-00 -
17950 - Angle Sensor 1 for Throttle Actuator (G187)
P1542 - 35-10 - Implausible Signal - Intermittent
17953 - Throttle Valve Controller
P1545 - 35-00 - Malfunction
17962 - Throttle Actuator (J338)
P1554 - 35-00 - Conditions for Basic Settings not Met
Outoa että hukannut nuo sopeutus arvot vaikka putsauksen ja egr vaihdon jälkeen molemmat sopeutettu.
1260 /min Engine Speed (G28)
397.8 mbar Intake Manifold Pressure (G71)
4.4° Throttle Valve Angle
-2.0° Ignition Timing Angle
13.50 V Battery Voltage (Terminal 30)
62.0°C Intake Air Temperature (G42)
-3.0 % Altitude Correction Factor
4.9 % Throttle Valve Sensor 1 (G187)
95.4 % Throttle Valve Sensor 2 (G188)
12.0 Throttle Valve Steps Counter
50.0 % Throttle Valve Angle
Tuossa vielä antureista logia ajon jälkeen kun ei enää vastannut kaasuun.
Mitäs tuo Steps counter muutes laskee ? muistelen että se ois ollu aikasemmin 8
Putsaan tuon kaasuläpän vielä kertaalleen, irrotan lautasen ja putsaan sen akselin tyvet sekä meinasin avata itse sen kaasuläppä kotelon ja putsata sieltä nuo sensorit 1 ja 2.
Jos ei auta niin kai se on tuokin vaihdettava uuteen. Onko porukka vaihtanu tarvike kaasuläppiä ? Marmorilta hankittuna uusi kustantaa +600€, moisesta kikkareesta tuntuu melko paljolta.
Re: VW Golf 1,6 16V -01 tyhjäkynti ongelmat
Vastataas tännekkin niin muutkin saman vian kanssa painivat saa apua. Kaasuläpän uusimisella korjaantui. Purin kaasuläpän kyljessä olevan mustan muovin"kannen" auki ja sisältähän paljastui kulahtanut piirilevy jossa oli 2 puhkikulunutta liukupintaa mitä pitkin liukuu tuossa itse läpässä kiinni olevat "harjakset" (nämä kertoo ajotietokoneelle kaasuläpän asennon) Saman pystyy toteamaan vastusmittauksella suoraan kaasuläpän liitimestä. Pinnien välinen vastus pitäisi olla tasisesti isoneva tai pienenevä tyyliin 0.8ohm ---> 3.5ohm, läppää käsin avattaessa. Omassa vastus kävi isoimmillaan yli 6 ohmin
-
- -
- Viestit: 84
- Liittynyt: 19.10.2014 20:14
Re: VW Golf 1,6 16V -01 tyhjäkynti ongelmat
Jatketaas tänne taas... kolopallo toimi kuukauden ihan ok. Nyt vaivaa nykiminen sammumimen ja toisinaan kaasupolkimen "kuoleminen" oikealle käännyttäessä :o (EPC ja Moottorin vikavalo palaa) Vika tulee siis vaan oikealle käännyttäessä, ei ilmene joka ajokerralla vaan sillointällöin.
Taustaa: Aikasemmin auto hyytyi ajossa, nyki ja sammahteli sekä koodasi kaikenlaista.
Autoon on vaihdettu Kaasuläppäkotelo, EGR venttiili, Aktiivihiilisäiliö, MAP anturi (tarvike)
Läppä ja EGR sopeutettu ja auto toimi näitten jälkeen 3-4 vk moittetta
Itse en keksi mitään muuttujaa mistä tämä voisi aiheutua joka olisi auton konehuoneessa toisin vasemmalle kuin oikealle käännyttäessä. Tuleeko kellään mitään ideoita mieleen ?
Taustaa: Aikasemmin auto hyytyi ajossa, nyki ja sammahteli sekä koodasi kaikenlaista.
Autoon on vaihdettu Kaasuläppäkotelo, EGR venttiili, Aktiivihiilisäiliö, MAP anturi (tarvike)
Läppä ja EGR sopeutettu ja auto toimi näitten jälkeen 3-4 vk moittetta
Itse en keksi mitään muuttujaa mistä tämä voisi aiheutua joka olisi auton konehuoneessa toisin vasemmalle kuin oikealle käännyttäessä. Tuleeko kellään mitään ideoita mieleen ?
Re: VW Golf 1,6 16V -01 tyhjäkynti ongelmat
Bensapumppu?
Re: VW Golf 1,6 16V -01 tyhjäkynti ongelmat
Osaisiko joku kertoa onko autostani kaasuläppä tullut tiensä päähän?
Golf IV -05 BCB-kone, toimii kylmänä hyvin mutta lämpimänä kun starttaa niin EPC- ja MIL-valo syttyy, eikä moottori ota kierroksia kuin n.1000rpm. Kaasun painaminen vain pudottaa kierroksia aavistuksen. Koneen jäähdyttyä toimii taas eikä EPC-valo pala ja n. viiden käynnistyksen jälkeen vikavalokin samuu. Motonetin suorittama testi antaa vikakoodiksi 17953 Kaasuläpän ohjausyksikkö, toimintahäiriö/P2101 Kaasuläpän käyttölaitteen A ohjausmoottorin virtapiirin alue/toiminto. Jos ostan uuden kaasuläpän, niin onko alkuperäinen ainoa vaihtoehto vai toimiiko ebayn n. 100€:n versiotkin?
Golf IV -05 BCB-kone, toimii kylmänä hyvin mutta lämpimänä kun starttaa niin EPC- ja MIL-valo syttyy, eikä moottori ota kierroksia kuin n.1000rpm. Kaasun painaminen vain pudottaa kierroksia aavistuksen. Koneen jäähdyttyä toimii taas eikä EPC-valo pala ja n. viiden käynnistyksen jälkeen vikavalokin samuu. Motonetin suorittama testi antaa vikakoodiksi 17953 Kaasuläpän ohjausyksikkö, toimintahäiriö/P2101 Kaasuläpän käyttölaitteen A ohjausmoottorin virtapiirin alue/toiminto. Jos ostan uuden kaasuläpän, niin onko alkuperäinen ainoa vaihtoehto vai toimiiko ebayn n. 100€:n versiotkin?
Re: VW Golf 1,6 16V -01 tyhjäkynti ongelmat
Putsaa ja sopeuta eka kaasuläppä jos ei auta niin sit uutta vaan. VDO on hyvä merkki eikä sitä tartte orginaalina ostaa.
Re: VW Golf 1,6 16V -01 tyhjäkynti ongelmat
Yo. kaltaisiin vikoihin ei auttanut kaasuläpän putsaamiset +sopeutuksetkset. Tarvike kaasuläppärunko Saksasta tilattu. Infotaan toimivuudesta jahka saapuu. 1.6 BCB:hän oli siis motti.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa