K-jetronic bensansyöttö ongelma

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

hippi
-
Viestit: 1442
Liittynyt: 22.9.2003 7:57

K-jetronic bensansyöttö ongelma

ViestiKirjoittaja hippi » 7.8.2016 19:47

Projektiosiossa olenkin jo tuskaillut kun Golffi 1.8 16v PL kone ei suostu kunnostuksen jälkeen lähtemään käyntiin.
Ke-Jetin osat olleen irrallaan reilut kolme vuotta, mutta ennen asennusta koitettu putsailla hyvin.
Nyt sain aikaiseksi kokeilla suuttimien toiminnan. Eli bensapumpunrele pois ja hyppylanka väliin ja nostetaan lautasesta.
Ykkösen ja nelosen suuttimesta tulee bensaa, mutta kakkonen ja kolmonen mykkänä.
Hauska juttu sinänsä, kuten projektiosioon kirjoitin, että kastelee tulpat startatessa niin kokeilin kahta tulppaa, jotka totesin märäksi ja ne oli juuri ykkönen ja nelonen..

Tämä pitää kokeilla vaihtamalla esim. ykkös ja kakkosruutan paikkaa, että onko vika suuttimessa vai määräjakajassa.

Etukäteisarvailua :) eli jos vika on määräjakajassa niin onko korjattavaa vai meneekö määräjaka vaihtoon?

Toinen huoli/huomio

sitä määräjakajan lautasta sai nostaa melko korkealle, että lähti bensaa tulemaan noista edellämainituista kahdesta suuttimesta. Millaisella liikkeellä kuuluisi toimia? Voisi kuvitella, että jo pieni liike antaa suihkua.

Onko ideoita? tarkastettavia juttuja?
Auto rakennettu täysin uudelleen tällaisen autotalliunelmoijan toimesta, joten vika voi olla muuallakin kuin rikkinäisissä osissa :)

Count
-
Viestit: 77
Liittynyt: 20.10.2006 20:05

Re: K-jetronic bensansyöttö ongelma

ViestiKirjoittaja Count » 8.8.2016 16:12

Jos ei ole jo tuttu paikka niin käy lukemassa täältä vinkkejä: http://www.cabby-info.com/fuel.htm

Määräjakajan sielunelämään voi tutustua tästä dokumentista http://www.cis-jetronic.com/public_doc/07.3-0997-06.pdf

Korjaussarjoja on ebay turvoksissa joten koko purkkia ei kannata lähteä vaihtamaan, ei välttämättä parane yhtään...

hippi
-
Viestit: 1442
Liittynyt: 22.9.2003 7:57

Re: K-jetronic bensansyöttö ongelma

ViestiKirjoittaja hippi » 8.8.2016 16:24

Nyt kokeiltu vaihtaa suuttimien paikkaa. Vika siirtyi eli vika suuttimessa.

Laitoin kaikki suuttimet uimaan bensaan.
Onkohan edes teoreettista mahdollisuutta saada ne auki tällei?
Kun olen kuullut ettei ultaäänipesutkaan jetronicin Suuttimiin auta. Totta vai tarua?

Vaiko uusiksi vaan kaikki kalliit suuttimet? Tuas ois lapset viikon syömättä...

Count
-
Viestit: 77
Liittynyt: 20.10.2006 20:05

Re: K-jetronic bensansyöttö ongelma

ViestiKirjoittaja Count » 8.8.2016 16:33

Liottaa ensin ja sitten paineella tavaraa läpi. Ei se UÄ-pesukaan varmasti haitaksi ole. Mutta purkamaan noita ei pysty eli jos ei suostu aukeamaan niin vaihdettavahan se sitten on.

hippi
-
Viestit: 1442
Liittynyt: 22.9.2003 7:57

Re: K-jetronic bensansyöttö ongelma

ViestiKirjoittaja hippi » 9.8.2016 18:30

Dodii..

Suuttimet uivat yön yli laimentamattomassa ysikasissa. Aamulla höngin paineilmalla niin sain kaikista tulemaan bensaa. Sen mitä suuttimassa oli sisällä, en keksinyt nopeasti tapaa saada enempi bensaa puhallettua paineella läpi.. käytin suuttimet aina bensa-astiassa ja pistoolilla ilmaa.

Suuttimet kiinni letkuihin ja uusintatestaus. Kaikista tuli nyt suihkua, se että oliko sumu kaikissa symmetrinen pitää vielä tsekata. Ainakin yksi suurin vuosi lautasen lepoasennossa.

hippi
-
Viestit: 1442
Liittynyt: 22.9.2003 7:57

Re: K-jetronic bensansyöttö ongelma

ViestiKirjoittaja hippi » 10.8.2016 21:56

Tänään ehdin ajan kanssa katsella suuttimet läpi.
Taisin puhdistaa ne liian hyvin kun nyt kolme neljästä vuotaa kiinni ollessaan :) ja kun lautasta nostaa niin kaikki suihkut täysin erilaisia.. Kaikissa tuotto tosin sallitussa 10% rajassa. En ennee jaksa vaivata päätä vaan laitoin neljä suutinta tilaukseen. Jospa se niillä..

Hintavertailu suomi vs. Ebay 4 suutinta osanro. 0437502045 suomi 290€ Saksan ebay 166€ sis. Postit...

hippi
-
Viestit: 1442
Liittynyt: 22.9.2003 7:57

Re: K-jetronic bensansyöttö ongelma

ViestiKirjoittaja hippi » 11.9.2016 14:27

Uudet suuttimet paikallaan ja sama ongelma.

Pari suutinta vuotaa testissä edelleen.

Tehtyjä havaintoja. Kun laittaa hyppylangan releen tilalle pumppu luonnollisesti lähtee päälle, mutta samaan aikaan konehuoneesta määräjakajalta kuuluun vingahdus. Kuulostaa kun päästäisi liiallisen paineen jostain ulos. Vuotoja en ole löytänyt.

Kokeilin käyntiin ja uusilla suuttimilla sama kuin vanhoilla, eli kastuu likomäräksi aivan heti.

Ei edelleenkään edes lupaa käynnistysyrityksissä.

Nyt on sana vapaa. Heitelkää aivan kaikki tsekattavat kohteet, jotka mieleen juolahtaa.
Raportoin sitten kun olen kokeillut niitä :)

Ratkaisevan vinkin antaneelle jäätelö!

hippi
-
Viestit: 1442
Liittynyt: 22.9.2003 7:57

Re: K-jetronic bensansyöttö ongelma

ViestiKirjoittaja hippi » 11.9.2016 17:10

Sattui nurkassa lojumaan toinen määräjakaja ja heitin sen paikoilleen ja testausta.
Sama vika edelleen. Kone pyörii vaan ei edes yskähtele.
Voisiko olla sittenkin kipinän puutetta? Olen kipinän kokeillut ja sellainen välähtelee vaan olisiko tuo liian heikko..

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

Re: K-jetronic bensansyöttö ongelma

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 11.9.2016 21:08

Oletko mitannut bensanpaineet?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

Re: K-jetronic bensansyöttö ongelma

ViestiKirjoittaja Slantsix » 11.9.2016 21:33

Mitens se ohjauspaineen säädin?? koneen kyljessä? Eikös se vaikuta kanssa paineisiin.
Turbo Saabin vastaavalla sain ainakin säädettyä niin kovat paineet, että suuttimet vuoti.

hippi
-
Viestit: 1442
Liittynyt: 22.9.2003 7:57

Re: K-jetronic bensansyöttö ongelma

ViestiKirjoittaja hippi » 11.9.2016 21:41

En ole.

Jos onnistun jostain mittarin lainaamaan niin paljonko määräjakajalle pitäisi tulla painetta?

Tuloletkun otin irti ja pulloon. Kääntelin avaimesta niin ainetta tuli paineella ja reilusti.
Mutta tarkkaa bensapainetta en korvakuulolla tietenkään osannut katsoa :)

Tää on ke-jetti joten koneen kyljessä ei oo ohjauspaineensäädintä. Voiko ke-jetin ohjauspaineensäädintä säätää mistään vai hoitaako joku boxi sen.
Tosin tekee samaa kahdella eri määräjakajalla (joissa ohjauspaineensäätimet) joten tuskin kummatkin antaa liikaa painetta.

Tupla tarkistin vielä jaon ja se ok. Kipinän testasin joka pytystä ja tulee hyvä kipinä.
Bensaa tulee kuten edellä mainitsin niin reilusti että kastelee tulpat het.

Kun kaiken pitäisi teoriassa olla kunnossa. Bensaa tulee, kipinää tulee, kone pyörii, jako ok (tämä alkanu epäilyttää, että ymmärränkö merkit oikein). Kone vasta porattu ja uusilla männänrenkailla, kansi täyskunnostettu koneistamolla. Ja kannentiivistekin muistettu laittaa :) joten tiivis pitäisi olla..

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

Re: K-jetronic bensansyöttö ongelma

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 11.9.2016 22:57

Paine pitäis olla 5-6 barin paikkeilla. Jos esim. paluupuoli on tukossa, nousee paineet liian suuriksi, aiheutti ainakin cuppi-kilpurissa sen, ettei lähtenyt käyntiin.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

Re: K-jetronic bensansyöttö ongelma

ViestiKirjoittaja Sebastian » 11.9.2016 23:08

Tuleehan kipinä oikeaan paikkaan oikeaan aikaan?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

Re: K-jetronic bensansyöttö ongelma

ViestiKirjoittaja Slantsix » 12.9.2016 0:29

Omassa 1.8 Gtissä kun purin koneen ja otin Nokkapyörän pois. Niin siinä pirulaisessa oli molemmin puolin merkit. Heitti jotain 150-160astetta kun pyörä oli väärin päin. Etsin muuten vikaa ja kauan. Ennen kuin hokasin ottaa venakopan pois ja katsoa onko venttiilit tosiaan kiinni. Lähti käyntiin, mutta rötäs ja pätki. Kaasulla kun pumppas niin sai vähän kierroksia, mutta ei käyny kunnolla.
Mutta nämä ei vaikuta mitenkään bensapaineisiin tai suuttimien vuotamiseen.

hippi
-
Viestit: 1442
Liittynyt: 22.9.2003 7:57

Re: K-jetronic bensansyöttö ongelma

ViestiKirjoittaja hippi » 12.9.2016 19:24

Voiko mikään muu kuin huono paluuletkun virtaavuus aiheuttaa liiallisen bensapaineen?

hippi
-
Viestit: 1442
Liittynyt: 22.9.2003 7:57

Re: K-jetronic bensansyöttö ongelma

ViestiKirjoittaja hippi » 12.9.2016 23:28

Nykäsin pohjasta sen pumppuhässäkän irti ja katsoin ettei ole putkia (paluu) rutussa.
Siististi menivät eikä olleet jumissa missään. Jätin hässäkän roikkumaan, ettei nostaessa pääse mikään puristuksiin.

Myös pohjassa menevän paluu putken tarkastelin silmämääräisesti. Kirkas putki ja bensaa näkyi olevan. Parissa kohtaa ilmakupla. Onko merkitystä? Tai antaako se viitteitä jostain tukoksesta?

Ei vaikutuksia. Tulpat kastuu edelleen.

En saanut painemittaria vielä lainaan, joten arvuuttelu niistä vielä jatkuu.

Onneksi ei oo käyttöauto :)

hippi
-
Viestit: 1442
Liittynyt: 22.9.2003 7:57

Re: K-jetronic bensansyöttö ongelma

ViestiKirjoittaja hippi » 13.9.2016 13:24

Lisään vielä sellaisen, että sain aamulla puristusmittarin lainaan ja kokeilin kaikki pytyt ja paineet siellä 12 pinnassa.

Mistä kohtaa tuo bensapaine kannattaa mitata?

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

Re: K-jetronic bensansyöttö ongelma

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 15.9.2016 8:39

Mulla on ollut siinä tulolinjan banjossa.

Vähän huono video, mutta mulla reagoi paine näin, kun oli paluupuolen linja lähes tukossa:
https://1drv.ms/v/s!AvD-cdLhIBRKlIw-c6XSzFzRx5RM0w

Se kyllä sentään lupasi ja joskus sai heruteltua sen jollakinlailla käymäänkin.

hippi
-
Viestit: 1442
Liittynyt: 22.9.2003 7:57

Re: K-jetronic bensansyöttö ongelma

ViestiKirjoittaja hippi » 15.9.2016 22:38

No niin. Auto käynnissä.

Vuotavia suuttimia ei sen enempää ole ihmetelty. Kaveri kolme tuntia pyöri konehuoneessa ja luovuttamisen rajamailla hokasi että jakalle on kannessa kaksi pultinreikää puolellaan eli yhteensä neljä reikää. Vaihtamalla pulttien paikkaa saatiin lisää säätöaluetta jakajalle ja kas. Sieltä löytyi !
Voin sanoa ettei olisi itselle tullut missäänvaiheessa mieleen tuo vaan olisin sillä säätövaralla käännellä hamaan tappiin saakka :)

Hain tosin tänää uudet tulpat ja niillä alkoi jo alkutilanteessa yskähdellä. Joten niissäkin oli merkkiä paremmasta. Uudet oli kolmikärkiset Ngk ja vanhat uudet oli boschin yksikärkiset.

Nyt uudet vähemmän bensaa sisältävät öljyt koneeseen (alkoi olla jo ihan reilusti bensiiniä sahaamisesta johtuen) ja ajoituksen tarkempi säätö.

Mitäs huomioitavaa tuossa ajoituksen säästämisessä on? Jotain piti irrottaa? Mutta mitä :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 49 vierailijaa