Jakoketjun vaihto 1.6fsi
Valvoja: ffp jäsenet
Jakoketjun vaihto 1.6fsi
Liekkö minkälainen homma vaihtaa tuo ketinki. Nyt olis keula-auki ni olis tilaa vaihtaa, eikä vissii oo koskaan vaihettu. Mites se kiristin tulleeko se jakoketjupaketin matkassa vai pitääkö hommailla erikseen?
Re: Jakoketjun vaihto 1.6fsi
Ainakin mitä yhden ketjun vaihtelin niin tuli nokka ja kampuran rattaat sekä pultit, ketju, laahaimet&kiristin sekä öljysihti ja jakokopan tiiviste. Toisen nokan pultti oli toisen kätisellä kierteellä. Tosin se mun remppaama kone tais olla 1.4
Re: Jakoketjun vaihto 1.6fsi
Montas ketjua ja kiristintä siellä nyt sit on? Ja pittääkö purkaa öljypohjastalähtien kaikki? Oisko tuohon jotain ohjetta/linkkiä?
Re: Jakoketjun vaihto 1.6fsi
Auttais paljon jos näissä kyselyissä laitettaisiin vuosimalli ja moottorikoodi sekä mielellään missä autossa moottori on yms. Olisi paljon helmpompi kaivaa ohjeita noista ohjelmista.
Mutta ainakin tuossa jonka itse tein oli 2 ketjua, Nokille ja sitten toinen oli öljypumpulle.
Mutta ainakin tuossa jonka itse tein oli 2 ketjua, Nokille ja sitten toinen oli öljypumpulle.
Re: Jakoketjun vaihto 1.6fsi
Anteeksi maalaisuuteni, autohan on touran 2003 ja moottorikoodi on bag vai onko se tuo blp. 1.6fsi.
Re: Jakoketjun vaihto 1.6fsi
Liekkö enää akuutti tämä asia, mutta lukaseppa tuo ketju läpi, jos siitä ois vaikka apuja. ;) viewtopic.php?f=4&t=208914
Eli järkevin (/halvin) asentaa TSI:n jakopään korjaussarja ja siihen kaveriksi 1.4 TSI:n (esim. CAXA) öljypumpun pyörä, ketju ja kiristin. Aika paljon uskottavamman näkönen ketju tuossa korjaussarjassa, verrattuna alkuperäiseen.. Lisäksi tarvit kopan tiivisteen ja uudet pultit joka rattaalle. Alkuperäisosia kaikki ja kotiovelle toimitettuna tuli maksamaan n. 370€.
Öljypohja pitää irrottaa ja se homma kannattaa aloittaa niistä kahdesta laatikon puoleisesta pultista. Jos et niitä saa auki, niin ulkoista homma suosiolla. ;) Ajoitustyökalut (saattas muuten olla sopuhintaan mulla myynnissä ;) ) on aikalailla vättämättömät ja pyörien kiinnipitämiseen avauksen ja kiristyksen ajaksi tarvit soppelin työkalun. Rauhassa ku väkertää, niin puolen vuorokauden homma ajosta ajoon..
Eli järkevin (/halvin) asentaa TSI:n jakopään korjaussarja ja siihen kaveriksi 1.4 TSI:n (esim. CAXA) öljypumpun pyörä, ketju ja kiristin. Aika paljon uskottavamman näkönen ketju tuossa korjaussarjassa, verrattuna alkuperäiseen.. Lisäksi tarvit kopan tiivisteen ja uudet pultit joka rattaalle. Alkuperäisosia kaikki ja kotiovelle toimitettuna tuli maksamaan n. 370€.
Öljypohja pitää irrottaa ja se homma kannattaa aloittaa niistä kahdesta laatikon puoleisesta pultista. Jos et niitä saa auki, niin ulkoista homma suosiolla. ;) Ajoitustyökalut (saattas muuten olla sopuhintaan mulla myynnissä ;) ) on aikalailla vättämättömät ja pyörien kiinnipitämiseen avauksen ja kiristyksen ajaksi tarvit soppelin työkalun. Rauhassa ku väkertää, niin puolen vuorokauden homma ajosta ajoon..
Re: Jakoketjun vaihto 1.6fsi
Jep, laitoin stinkylle privaa.
Re: Jakoketjun vaihto 1.6fsi
Vastattu sähköpostiin.
Sen verran vielä ,että jos meinaat pelkän ketjun, laahaimet ja kiristimen vaihtaa, niin välttämättä ei tarvi sitä öljypohjaa irrottaa. Toki sinne saattaa valahtaa vaikka mitä paskaa, ku tuota jakopäätä rassaa ja se öljysihtihän sieltä ois jokatapauksessa hyvä tarkistaa/puhdistaa. Öljypohjan ja jakokopan välinen tiivistyskin voi olla vähän työlästä pohja paikallaan.
Sen verran vielä ,että jos meinaat pelkän ketjun, laahaimet ja kiristimen vaihtaa, niin välttämättä ei tarvi sitä öljypohjaa irrottaa. Toki sinne saattaa valahtaa vaikka mitä paskaa, ku tuota jakopäätä rassaa ja se öljysihtihän sieltä ois jokatapauksessa hyvä tarkistaa/puhdistaa. Öljypohjan ja jakokopan välinen tiivistyskin voi olla vähän työlästä pohja paikallaan.
Re: Jakoketjun vaihto 1.6fsi
No niin, nyt olis tuossa jakopää auki mutta en uskaltanu alkaa ottamaan vanhaa ketjua pois, ku en saanu passaamaan tuota nokkien lukituskalua tuonne paikalleen, ei se paljosta kii oo mut kuiteskin. ykköspytty pitäs olla ykk.ssa (kello on reijässä) ketju on löysällä siinä nokkien rattaiden välissä. Tein vielä sellasen pikku virheen et menin sormella nostamaan sitä ketjua siitä nokkien välistä ni se tulipellin puoleinen nokka napsahti varmaan piikin tai kaks ainakin johonkin suuntaan. Mitenkähän tuon jaon lähtis nyt virittelemään kohilleen?
Kun uus ketju asennetaan ja nokat on lukittu sillä työkalulla, ni pitääkö sen ketjun olla ihan tiukalla siinä nokkarattaiden välissä, toisinsanoen mihin kohtaan ne löysät pitäs jättää kun uuden ketjun laittaa?
Kun uus ketju asennetaan ja nokat on lukittu sillä työkalulla, ni pitääkö sen ketjun olla ihan tiukalla siinä nokkarattaiden välissä, toisinsanoen mihin kohtaan ne löysät pitäs jättää kun uuden ketjun laittaa?
Re: Jakoketjun vaihto 1.6fsi
Ota se ketju pois ja pyöritä nokat yksi kerrallaan kohdilleen. Uudella ketjullahan löysää ei jää mihinkään, koska kiristin vetää tyhjät pois nokkapyörien ollessa löysällä.
Re: Jakoketjun vaihto 1.6fsi
Eli nokkapyörät pitäs löysätä? En niitä nimittäin aikonu vaihtaa.
Re: Jakoketjun vaihto 1.6fsi
Ei taida yltää edes ketju menemään paikalleen jos ei nokkapyöriä löysää. Pultit astekiristettäviä eli pitäisi vaihtaa aina aukaistessa. Imunokassa, jossa nokkaakselinsäädin on vääränkätinen kierre.
Sitten kun on nokkien päässä työkalu paikoillaan ja nokkapyörät sen verran löysällä että pyörät pyörii "tyhjää", niin kiristimestä sokka irti ja sit vaan pyörittää alakerran just siihen 1.syl ykk:hon ja vetää nokkapyörien pultit kiinni.
Sitten kun on nokkien päässä työkalu paikoillaan ja nokkapyörät sen verran löysällä että pyörät pyörii "tyhjää", niin kiristimestä sokka irti ja sit vaan pyörittää alakerran just siihen 1.syl ykk:hon ja vetää nokkapyörien pultit kiinni.
Re: Jakoketjun vaihto 1.6fsi
aivan aivan, no sillonhan siinä ei oo mittään, muuta ku et joutuu pulttikaupassa (marmorilla) piipahtaan.Täng juu tästä. Eiköhän se nyt.
Re: Jakoketjun vaihto 1.6fsi
Siis etkö ois meinannu löysää niitä nokkapyöriä aluksi, jos oikein ymärsin?
Re: Jakoketjun vaihto 1.6fsi
En olis meinannu, eikä niitä nyt löysättykkään, kyllä se ketju meni paikalleen just ja just ilmankin, löysät saatiin oikeeseen paikkaan, ja merkit ja lukituskalut kohilleen. Pyöriteltiin vielä konetta ja tuntu jako pysyvän kohillaan.
Jos itestään tekee ni varmaan helpommin saa jos löysää tosiaan ne nokkapyörät.
Jos itestään tekee ni varmaan helpommin saa jos löysää tosiaan ne nokkapyörät.
Re: Jakoketjun vaihto 1.6fsi
Nyt se jako ei oo ihan kohillaan. Ne pitää löysätä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 51 vierailijaa