Moi !
Tuttavan wolkkarista meni jakoremmi poikki satasen vauhdissa ja remonttiahan
siitä seuraa, Sain kunnian toimia monttöörinä ;)
Moottori on 1,4 16v. Kansi on käytetty koneistamolla, pakoventtiilit, ohjurit, keinuvivut,
nostajat uusittu, ja seetit myös koneistettu. Gatesin jakopääsarja hommattuna, täydellinen.
Pari pakonokkaa oli ottanut jostain osumaa, joten se hiottiin koneistamolla.
Nyt asiaan : Nokka-akselien käyttöpyörät oli irroitettu koneistamolla, eikä sieltä saanut
tietoa siitä mihin momenttiin keskipultit vedetään. Olen etsinyt koko netin ylösalaisin,
tuloksetta.
Toinen asia : Jakopään asennukseen pitäisi kaiketi olla lukitustyökalu jolla käyttöpyörät
saa keskenään oikeaan tälliin, sitä minulla ei ole... aika kallis hankkia yhden moottorin takia.
Onko tähän hommaan kotikonstia, sekin auttaisi kovasti jos tietäisi sen työkalun lukitustappien tarkan etäisyyden toisistaan (keskeltä keskelle ), senhän voisi sitten itse
valmistaa. Huomasin eräästä artikkelista ettei ne reiät asetu akselien kanssa samalle
keskiviivalle, joka onkin ymmärrettävää, eihän se lukittuisi kunnolla jos niin olisi.
Olisiko kenelläkään vw.miehellä antaa näitä tärkeitä tietoja noviisille ?
Kolmas asia : Kampiakselin keskipultin momentti. Jostain luin että pultti tulisi uusia,
mutta nyt näyttää sille että vanhalla kasataan. Onko sille sopivaa momenttia,
lukemani 150 NM+180 astetta kuulostaa hurjalle !
Kiitos jo etukäteen avusta :)
Jakopäästä kyse 1,4 16v
Valvoja: ffp jäsenet
Re: Jakopäästä kyse 1,4 16v
Autodatasta löytyi sittenkin!
"Nokka-akselin hihna-/hammaspyörä 20 Nm+90°
Käytä uusia pultteja/muttereita."
Ite käytin ajoitustyökaluna kahta 8mm:n pulttia. Ainakin vastaavan kannen omaavassa 1.6 koneessa oli pultin mentävät kolot sillä kohtaa, mihin tuo erikoityökalukin asettuu. Eli hammaspyöristä reijät kolojen kohille ja pultit sisään. Ihan sattu jako kohilleen nuinkin. Kiilat kai tuossa on nokkapyörille, ettei ainakaan sen vuoksi mee v*tuilleen..? Hampaalla voi toki pistää pieleen, jos oikein tyrii, mutta semmosen heiton huomaa jo silmälläki.
"Nokka-akselin hihna-/hammaspyörä 20 Nm+90°
Käytä uusia pultteja/muttereita."
Ite käytin ajoitustyökaluna kahta 8mm:n pulttia. Ainakin vastaavan kannen omaavassa 1.6 koneessa oli pultin mentävät kolot sillä kohtaa, mihin tuo erikoityökalukin asettuu. Eli hammaspyöristä reijät kolojen kohille ja pultit sisään. Ihan sattu jako kohilleen nuinkin. Kiilat kai tuossa on nokkapyörille, ettei ainakaan sen vuoksi mee v*tuilleen..? Hampaalla voi toki pistää pieleen, jos oikein tyrii, mutta semmosen heiton huomaa jo silmälläki.
Re: Jakopäästä kyse 1,4 16v
Kiitos, Stinky76 !
Nopea apu olikin tarpeen, juhannus alkaa mukavasti jakopäärempalla ...
Momentti kuulostaa pienelle mutta on varmaan riittävä, vanhaa pulttia joutuu käyttämään
kylläkin. Mikähän taika näissä nykymoottoreissa muuten on, kun joka värssyn välissä pitäisi
uusia pultit ? Ennenvanhaan niitä ei uusittu mikäli kierteet vain oli ehjät, tosin moottorit
oli silloin kunnon valurautaa, kannet ja lohko. En tiedä onko se varmuuden maksimointia
vai mitä.
Pitää tarkistaa se kansi, sehän ois pelastus jos siellä ois reiät valmiina oikeilla paikoilla,
aika paljon saa toheltaa että hampaan verran saa pieleen imu/pakonokkia keskenään...
Entäpä se kampuran pultti, uskaltaako kasata vanhalla, oli muuten järjettömän lujassa
irroittaa. Meni ilta tehdessä kiinnipitoavainta .
Nopea apu olikin tarpeen, juhannus alkaa mukavasti jakopäärempalla ...
Momentti kuulostaa pienelle mutta on varmaan riittävä, vanhaa pulttia joutuu käyttämään
kylläkin. Mikähän taika näissä nykymoottoreissa muuten on, kun joka värssyn välissä pitäisi
uusia pultit ? Ennenvanhaan niitä ei uusittu mikäli kierteet vain oli ehjät, tosin moottorit
oli silloin kunnon valurautaa, kannet ja lohko. En tiedä onko se varmuuden maksimointia
vai mitä.
Pitää tarkistaa se kansi, sehän ois pelastus jos siellä ois reiät valmiina oikeilla paikoilla,
aika paljon saa toheltaa että hampaan verran saa pieleen imu/pakonokkia keskenään...
Entäpä se kampuran pultti, uskaltaako kasata vanhalla, oli muuten järjettömän lujassa
irroittaa. Meni ilta tehdessä kiinnipitoavainta .
Re: Jakopäästä kyse 1,4 16v
Pultit pitää uusia siksi, kun ne ovat venyviä pultteja eivätkä ole enää yhden kiristämisen jälkeen alkupeäisessä pituudessaan.
Yleensä venyvissä on juuri tuo kiristysohjekin noin, eli alkumomentti ja sitten asteita päälle.
Yleensä venyvissä on juuri tuo kiristysohjekin noin, eli alkumomentti ja sitten asteita päälle.
Re: Jakopäästä kyse 1,4 16v
Ennenvanhaan pultit kiristettiin sinnepäin, nykyisin aika pirun tarkkaan. Käytännössä usein astekiristeinen pultti on vedetty hieman myötärajan yli, sen takia sitä ei missään nimessä saisi käyttää uudestaan. Se on siis jo ekassa kiristyksessä venynyt palautumattomasti ja seuraava kiristyskerta voi helposti katkaista sen tai heikentää liikaa. Se vanhan pultin käyttökielto ei siis ole tuulesta tempaistu, ihan laskennallinen juttu se on. Jos ei usko niin kokeilee vaikka uudella pultilla vetää momenttiin ja irroittaa, mittaa pultin pituuden ennen ja jälkeen kiristyksen. Raskaammissa moottoreissa esim kannenpulteille on annettu usein maksimimitta, joka määrittää voiko uusintakäyttää vai ei.
Jokainen tietenkin tekee omat päätöksensä...
Jokainen tietenkin tekee omat päätöksensä...
Re: Jakopäästä kyse 1,4 16v
En minäkään kyllä uskaltais jättää vaihtamatta nokkapyörän pultteja, kun ne on kerran avattu. Mieluummin vaikka keskittyy juhannuksena siihen tärpätin nauttimiseen, jos ei huomenna enää marmoritiskille ehdi [emoji1]
Kammenpulttia vaille jos jäis, niin eri asia. Sen ehtii, eikä oo iso homma vaihtaa vaikka jussin jälkeen, ku on niin sopivasti hollilla. Niin se tais itelläki mennä. Uutta pulttia ei ollu, niin vaihoin ja kiristin sen kunnolla myöhemmin.
Lähetetty minun GT-S7580 laitteesta Tapatalkilla
Kammenpulttia vaille jos jäis, niin eri asia. Sen ehtii, eikä oo iso homma vaihtaa vaikka jussin jälkeen, ku on niin sopivasti hollilla. Niin se tais itelläki mennä. Uutta pulttia ei ollu, niin vaihoin ja kiristin sen kunnolla myöhemmin.
Lähetetty minun GT-S7580 laitteesta Tapatalkilla
Re: Jakopäästä kyse 1,4 16v
Joo, okei...sakinhivutus toimii jälleen. Kasasin eilen nokkapyörät vanhoilla pulteilla, ja
ne oli kyllä järjettömän tiukat kiristää 90 asteen kulmaan 20 newtonista.
Sylinterinkannen asensin uusilla pulteilla, jotka ostin Motonetista edulliseen 17,90 E hintaan.
Nyt kun nokkakansi ei ole vielä paikoillaan tulin "järkiini " (sakin pelottelu toimi ), ja
odotan maanantaihin jotta pääsen marmoritiskille ostamaan uusia pultteja. Taidan
ostaa kampuran-pultin myös...
Kiitos hivutuksesta ;)
ne oli kyllä järjettömän tiukat kiristää 90 asteen kulmaan 20 newtonista.
Sylinterinkannen asensin uusilla pulteilla, jotka ostin Motonetista edulliseen 17,90 E hintaan.
Nyt kun nokkakansi ei ole vielä paikoillaan tulin "järkiini " (sakin pelottelu toimi ), ja
odotan maanantaihin jotta pääsen marmoritiskille ostamaan uusia pultteja. Taidan
ostaa kampuran-pultin myös...
Kiitos hivutuksesta ;)
Re: Jakopäästä kyse 1,4 16v
Kampuran pultin aukaisee nopeasti asettamalla vääntimen nojaamaan runkoon tai maahan, sitten ohjaamosta kääntää avainta vähän. Huom. Ei sovi kaikille.
Re: Jakopäästä kyse 1,4 16v
No niin, nyt on vw polo korjattu, ja savut otettu ... hyvin alkoi hyriseen vaikka alussa kyllä
naputti pitkään, ehkä se kuuluu tähän moottoriin, olen kuullut niin. Onneksi ei tarvinnut
mitään vikakoodien purkua tai Ecun uudelleen opettamista kuten jostain jo ehdin lukea..
Mutta isotöinen oli tehdä, erikoistyökalujen tekoa ja paljon semmoista pähkäilyä mitä ei
vanhoissa valurautakoneissa edes tulisi mieleen (venyvät pultit, aste-momentiti... )
Kiitos vastanneille avuista :)
naputti pitkään, ehkä se kuuluu tähän moottoriin, olen kuullut niin. Onneksi ei tarvinnut
mitään vikakoodien purkua tai Ecun uudelleen opettamista kuten jostain jo ehdin lukea..
Mutta isotöinen oli tehdä, erikoistyökalujen tekoa ja paljon semmoista pähkäilyä mitä ei
vanhoissa valurautakoneissa edes tulisi mieleen (venyvät pultit, aste-momentiti... )
Kiitos vastanneille avuista :)
Re: RE: Re: Jakopäästä kyse 1,4 16v
Polovw kirjoitti:No niin, nyt on vw polo korjattu, ja savut otettu ... hyvin alkoi hyriseen vaikka alussa kyllä
naputti pitkään, ehkä se kuuluu tähän moottoriin, olen kuullut niin. Onneksi ei tarvinnut
mitään vikakoodien purkua tai Ecun uudelleen opettamista kuten jostain jo ehdin lukea..
Mutta isotöinen oli tehdä, erikoistyökalujen tekoa ja paljon semmoista pähkäilyä mitä ei
vanhoissa valurautakoneissa edes tulisi mieleen (venyvät pultit, aste-momentiti... )
Kiitos vastanneille avuista :)
Hyvä kun tuli poloinen kuntoon :) Mahtoi ne venttiilinpainimet jonku aikaa rallattaa ennenku täyttyivät kunnolla.
Eihän näitä lelumiinimotteja tosiaan enää "lekalla" korjata, niinku nuita vanhempia. Kokoajan saa jännittää, että mistä korkkaa kierteet, tjsp.
Itekki viimeistelin tänään tuon fsi:n ketjurempan. Olihan hommaa siinä purkamisessa, että pääsi lähellekään jakopäätä! Ja sama toisinpäin, ku uuet rojut sai paikalleen. Yksi ruuvi jäi rempasta yli, kun toinen niistä laatikon pään v****maisista öljypohjan pulteista ei vaan enää lähteny kierteelle, mutta sehä ei muutaku helpottaa seuraavaa avauskertaa! :D Puoli vuorokautta meni aikaa, mutta aina se palkittee, ku saa valmiiksi ja tietää säästäneensä tonnin verran euroja, merkkarin työpalkkoina mitaten. :)
Lähetetty minun GT-S7580 laitteesta Tapatalkilla
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 23 vierailijaa