Kaikki alkoi siitä kuin olin vaihtamassa vesipumppua jonka yhteydessä otin jakopään kopan poies paikaltaan että saisin pultit pumpusta pois. Samalla vilkaisin miten kireällä jakoremmi oli ja se oli todella löysällä (pysty pyörittämään pitkältä sivulta 180 astetta 90 siaan.
Joten kiristin rullaa jotta saan remmin tiukemmalle ja siitä kaikki alkoi.
Starttasin auton ja kuului se ilkeä naputus ihan kuin joku olisi hakannut tasatahtia jakoavaimella koneen kylkeen. Ääni kuuluu tasaseti kierrosten mukaan.
Neljä päivää koittanut saada jakoa säätämällä ääntä pois mutta ei ole auttanut
Joten joku viisaampi osaisi auttaa mistä se ääni tulee. On otettu käyttöhihna pois joten ei ole vesipumppu tai laturi
Kone on 1,8l 8v kaasari
Golf mk2 Koneen kilkattaminen
Valvoja: ffp jäsenet
Re: Golf mk2 Koneen kilkattaminen
Ei jakoa säädetä. Se laitetaan kohdalleen, eli merkkeihin.
Jos ei osaa, pitää hankkia apua.
Jos ei osaa, pitää hankkia apua.
Re: Golf mk2 Koneen kilkattaminen
Jakopää on laitettu merkkien mukaan kohdalleen mutta silti kilkattaa säätämisellä tarkoitan sitä että olen kääntänyt merkistä molimpiin suuntiin nokkaa jos se auttaisi kilkattamiseen mutta ei mitään vaikutusta. Taas ensimäinen vastaus oli sen tyylinen että mitäs teit jos et osaa. Kyllä nyt kaikkien täytyy jostain aloittaa
Re: Golf mk2 Koneen kilkattaminen
Lähdetään siitä olettamuksesta, kun 1.8 koneet on vapaasti pyöriä. Ettei kilkatus johdu mäntiin osuneista venoista :)
Kokeile löysätä jakopään hihnaa, liian kiereällä oleva voi kilkattaa kun laakeri ei siitä tykkään.
Ja jakoa ei tosiaan säädetä, vaan merkit kohdilleen ja se on siinä.
Kokeile löysätä jakopään hihnaa, liian kiereällä oleva voi kilkattaa kun laakeri ei siitä tykkään.
Ja jakoa ei tosiaan säädetä, vaan merkit kohdilleen ja se on siinä.
Re: Golf mk2 Koneen kilkattaminen
Konetta on pyöritetty kymmeniä kertoja ilman tulppia ympäri ja ei ole mitään pykäliä yms yms. Jakopään remmi on laitettu niin että pisimmältä sivulta saa käännettyä hihnaa 90 astetta kuten ohjesteitaan
Re: Golf mk2 Koneen kilkattaminen
Ainakin itsellä se 90 oli liian tiukka. Rupes pitämään meteliä, sellanen 120 astetta oli sopiva.
Re: Golf mk2 Koneen kilkattaminen
Joten kiristin rullaa jotta saan remmin tiukemmalle ja siitä kaikki alkoi.
Jos ainoastaan löysäsit kiristimen mutteria ja käänsit kiristinrullaa, kampiakseli on todennäköisesti kääntynyt nokkaan nähden parin hampaan verran.
Vaikka monesti sanotaan että 1.8 on "vapaasti pyörivä" moottori, ei mäntien ja venttiilien välissä mahdottomia tiloja ole. Itse sain aikoinaan 1.8 ABS koneen jumiin kun vaihdoin jakohihnan ja kireyttä hipostellessa jäi viimeisellä rullan kiristyksellä tarkastamatta pysyivätkö ajoitusmerkit kohdallaan. Mäntien päällä oli sen verran karstaa että venttiilille tuli ahdasta...
Vaihdoitko kampiakselin kiilahihnapyörän kuusiokolopultit uusiin? Jos vaihdoit, tarkista pulttien pituus etteivät tule hammashihnapyörän läpi ja osu lohkoon. Semmoinenkin saattaa pitää naputusta kierrosten mukaan.
Ja jakoa ei tosiaan säädetä, vaan merkit kohdilleen ja se on siinä.
Juuri näin. Jo muutamia kymmeniä tuhansia ajettu hihna näyttää moottorin käydessä siltä että se lähtee pois paikaltaan milloin tahansa, mutta siltikään siihen ei ole tarvetta koskea.
Re: Golf mk2 Koneen kilkattaminen
Koneesta testattiin puristukset tänään ja kaikista sylitereistä löytyi +8bar. Samalla irroitin nokan ja hydrauliset nostajat ja putsasin ne bensa ja 2t öljy seoksella. Vw korjaus kirjassa lukee että täytyy odottaa jonkin aikaan jotta säätimet hakevat oman välyksensä joten en varmaan enää tänään testaa hävisikö ääni nostimien putsauksella ja täytöllä. Jotenkin korvakuulolla kuulostellen kilkatus kuuluisi venttiilikopan luota. Auto on saatu käymään ilman kilkatusta mutta kävi ainostaa tuskaista tyhjäkäyntiä ja haisi palamaton bensa kuulosti ihan vanhalta traktorilta
Re: Golf mk2 Koneen kilkattaminen
8 bar on heikko tulos.
Ohivuototesti kertoo, minne vuotaa.
Testerin voit tehdä vaikka sytytystulpasta ja paineilmaliittimestä. Onhan sulla paineilmaa käytössä?
Olihan kaasuläppä auki eli kaasu pohjassa puristuksia mitatessa?
Ohivuototesti kertoo, minne vuotaa.
Testerin voit tehdä vaikka sytytystulpasta ja paineilmaliittimestä. Onhan sulla paineilmaa käytössä?
Olihan kaasuläppä auki eli kaasu pohjassa puristuksia mitatessa?
Re: Golf mk2 Koneen kilkattaminen
Vika selvisi. Kampiakselin päässä oleva pyöräissä on ajoitus merkki niin oli ohjuri vai mikä lie tappi mikä pistää merkin kohilleen väljä. Pienen kikkailun jälkeen naputus lakkasi ja käy todella tasaisesti. Onkos jotain hyvää kikkaa millä saisi jakopään remmin helposti kireelle pitkältä sivulta ilman että hampaat liikku rattaissa?
Re: Golf mk2 Koneen kilkattaminen
Kakkiksessa on varmaan samaa konerakennetta kuin kolmosissa, eli pyörijää pyörittää erillinen aux-apuakseli. Sekin voi hypätä jakohihnaan nähden ja oireilla huonona käyntinä. Lisää juttua haulla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa