Golf IV -00 1.6, katalysaattori rikki ja päästöt pielessä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

mutteripolvi
-
Viestit: 3
Liittynyt: 27.3.2016 14:46

Golf IV -00 1.6, katalysaattori rikki ja päästöt pielessä

ViestiKirjoittaja mutteripolvi » 27.3.2016 15:01

Tällainen kysymys osaamattomalta, eli Golf IV 2000 1.6 -mallisessa vempeleessä on katalysaattori rikki (resonanssiääniä eli kennosto kaiketi irti?, satunnaisia jälkimmäisen lambdan vikakoodeja) ja päästöt (HC, CO) korkealla. Kone myös kuluttaa aika paljon öljyä, ehkä, n. 5 dl/1000 km.

Öljynkulutus ei sinänsä haittaa, jos auton saisi vielä jonkin aikaa kestämään. Muilta osin auto vaikuttaa olevan ihan kelpo kunnossa. Kysymys kuuluukin, kannattaako tuohon katalysaattoria enää vaihtaa, eli korjaantuvatko päästöt todennäköisesti sillä? Vai onko vika luultavammin jossain muualla, niin että se katti olisi sitten hajonnut jonkin muun häiriön seurauksena?

Vai kannattaisiko vain ajella seuraavaan katsastukseen asti (loppuvuodesta) ja pistää auto sitten paaliin? Jos tuota katalysaattoria ei vaihda, kuinka todennäköisesti se menee tukkoon ja jättää tielle?
Viimeksi muokannut mutteripolvi, 31.3.2016 9:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Vokkelo
-
Viestit: 5
Liittynyt: 26.3.2016 21:12

Re: Golf IV -00 1.6, katalysaattori rikki ja päästöt pielessä

ViestiKirjoittaja Vokkelo » 29.3.2016 0:17

Kuullostaa siltä, että kannattaisi ehkä tuo katti ainakin tyhjentää, mikäli ei aio uusia. Päästöjen osalta vaikea sanoa korjautuuko pelkällä katin vaihdolla...

Tero-75
-
Viestit: 117
Liittynyt: 28.3.2010 21:25

Re: Golf IV -00 1.6, katalysaattori rikki ja päästöt pielessä

ViestiKirjoittaja Tero-75 » 29.3.2016 10:59

Minulla hajosi katti siten että ensin kuului kolinaa jonka arvelin kuuluvan vaimentimen suojapellistä. Kun palaset aikansa kolisivat toisiaan vasten tukkeentui katti niin ettei auto tahtonut enää kulkea, ensiapuna tyhjensin katin.
Tyhjällä katilla päästöt kuitenkin nousivat selvästi yli raja-arvojen joten ostin käytetyn katin 40€:lla.

Eli jos auto muuten miellyttää niin käytetty katti jostain ja matka jatkuu.

mutteripolvi
-
Viestit: 3
Liittynyt: 27.3.2016 14:46

Re: Golf IV -00 1.6, katalysaattori rikki ja päästöt pielessä

ViestiKirjoittaja mutteripolvi » 29.3.2016 22:43

Kiitoksia vastauksista. Alkaa hiljalleen tuntua, että ei tähän sitä katalysaattoria kannata enää vaihtaa. Iso öljynkulutus kielii kuitenkin muista ongelmista, esim. niistä tiensä päähän tulleista venttiilivarren kumeista, ja sitten saa taas olla lyömässä lisää rahaa tiskiin heti kattiremontin jälkeen.

Vokkelo kirjoitti:Kuullostaa siltä, että kannattaisi ehkä tuo katti ainakin tyhjentää

Onko tämä minkälainen operaatio? Itselläni ei ole paikkaa, jossa hommaa tehdä, joten onko iso työ jollekin nyrkkipajalle?

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

Re: Golf IV -00 1.6, katalysaattori rikki ja päästöt pielessä

ViestiKirjoittaja JariN » 30.3.2016 7:15

Oisko tunnin homma. Pakoputki kiemurtelee mootorin ja aupurungon välistä, helpoin on katkaista putki ennen kattia ja laittaa holkkiliitoksella takaisin. Muutama noita on tullu tehtyä, joten ei taida olla mikään harvinainen vaiva. Järkevämpää ja kokonaisedullisempaa on tietysti laitattaa sinne joku tarvikekatti, kuin suolestaa vanha. Ei tarvi teettää monesti eikä haise niin pahalta.
Ja eikös tollanen öljynkulutus mene vielä tehtaan speksiin, ei varmaan kannata mokoman takia haaveilla romutuksesta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Re: Golf IV -00 1.6, katalysaattori rikki ja päästöt pielessä

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.3.2016 7:31

Että vaihtovälillä 7,5 litraa? Ei mun mielestä kuulosta ihan terveeltä. Eiköhän tommonen jo tee sille uudellekin katalysaattorille pahaa.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

Re: Golf IV -00 1.6, katalysaattori rikki ja päästöt pielessä

ViestiKirjoittaja MikaJ » 30.3.2016 8:23

Ei välitä katalysaattori pätkääkään tommoisesta öljymäärästä. 0,5l/1000km on vielä ihan "terve" kulutus joka ei haittaa käytännössä mitään.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

Re: Golf IV -00 1.6, katalysaattori rikki ja päästöt pielessä

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 31.3.2016 6:05

Juu ei muuta ku katti vaihtoon ja leimalle. Jos öljynkulutus tuntuu pahalta niin ei pakko ostaa sitä kalleinta öljyä, voi käyttää vähä halvempaaki joka kuitenki täyttää koneen laatuluokituksen.

mutteripolvi
-
Viestit: 3
Liittynyt: 27.3.2016 14:46

Re: Golf IV -00 1.6, katalysaattori rikki ja päästöt pielessä

ViestiKirjoittaja mutteripolvi » 31.3.2016 9:50

Tuo öljynkulutus tai se pieni rahamäärä, joka siihen menee, on käytännössä pienin murheista. Enemmänkin huolettaa se, että kallis remontti menee hukkaan. Esim. jos sitä öljyä menee sieltä palotilan kautta niin paljon, ettei katalysaattorin vaihtokaan auta pitämään päästöjä sallituissa rajoissa.

Käynnistyksessä tai moottorijarrutuksessa en mitään savuja huomaa, mutta kunnolla kierroksia antamalla kyllä. Sehän voisi ilmeisesti viitata jumiutuneisiin männänrenkaisiin tai isompiin kulumiin?

Toinen, mikä mietityttää, on tuo HC-arvo. Se oli n. 400 ppm (hyväksytyn pitäisi olla alle 100 ppm). Sehän voi ilmeisesti viitata siihen, että polttoainetta jää palamatta, ja eikös se ole sitten myrkkyä katille?

Tuntuu olevan kovin vaikeaselkoinen ja mielipiteitä jakava asia. Toiset sanovat, että katti vaihtoon. Yksikin korjaaja sitten taas tuumasi, että uusikin katalysaattori on varmaan alle vuodessa pilalla, jos näille muille ongelmille ei tee jotakin.

Kiitoksia kuitenkin vastauksista. Täytyy tässä nyt vielä vähän aikaa arpoa.

golffari 4
-
Viestit: 84
Liittynyt: 19.10.2014 20:14

Re: Golf IV -00 1.6, katalysaattori rikki ja päästöt pielessä

ViestiKirjoittaja golffari 4 » 31.3.2016 11:37

Vikakoodit lukuun
Koska on sytytystulpat vaihdettu > huonot tulpat vaikuttavat.
Ilmansuodatin
Katalysaattori

Lambda-anturi rikki > on happitunnistin, joka on sijoitettu pakoputken alkuun.[1] Se on yksi moottorinohjausjärjestelmän keskeinen osa. Se mittaa pakokaasun jäännöshapen määrää ja välittää siitä tiedon moottorinohjausjärjestelmälle, joka osaa muuttaa ilman ja polttoaineen seoksen moottorille sopivaksi.

Autoon joutuu tekemään huoltoja ja vaihtamaan rikki menneitä osia, omaani vaihdoin tulpat,etu lambdan, ja ilmansuodattimen. Lambdan ja i-suodattimen vaihdoin itse, öljyvaihdon yhteydessä liikkeessä (merkkiliike) tutun korj.päällikön kautta hinnat on sopivat, tulpilla oli ajettu 30tkm asentaja sanoi korkea aika oli vaihtaa. Long life öljyt vaihdoin 15tkm vaihtovälin öljyihin, Long life öljyä mulla kulutti en jääny miettimään mistä johtui, kulutus loppui öljyn vaihdolla, joskus tarvii pikkusen lorauttaa,ei ole hälyttävää, kone toimii moitteettomasti. Kerran vuodessa vaihdan öljyt kilsoja tulee n.10tkm. kevät on mun kohdalla se auton huoltoaika. Hyvinhän tuo pelaa kun ei nypi sitä koko ajan.
vw Golf 2003 1,6 16v BCB 220 tkm.
Liitteet
20150214_150928.jpg
20150214_150928.jpg (1.35 MiB) Katsottu 10365 kertaa

atr
-
Viestit: 27
Liittynyt: 6.11.2014 0:05

Re: Golf IV -00 1.6, katalysaattori rikki ja päästöt pielessä

ViestiKirjoittaja atr » 1.4.2016 17:48

golffari 4 kirjoitti:Vikakoodit lukuun
Koska on sytytystulpat vaihdettu > huonot tulpat vaikuttavat.
Ilmansuodatin
Katalysaattori

Lambda-anturi rikki > on happitunnistin, joka on sijoitettu pakoputken alkuun.[1] Se on yksi moottorinohjausjärjestelmän keskeinen osa. Se mittaa pakokaasun jäännöshapen määrää ja välittää siitä tiedon moottorinohjausjärjestelmälle, joka osaa muuttaa ilman ja polttoaineen seoksen moottorille sopivaksi.

Autoon joutuu tekemään huoltoja ja vaihtamaan rikki menneitä osia, omaani vaihdoin tulpat,etu lambdan, ja ilmansuodattimen. Lambdan ja i-suodattimen vaihdoin itse, öljyvaihdon yhteydessä liikkeessä (merkkiliike) tutun korj.päällikön kautta hinnat on sopivat, tulpilla oli ajettu 30tkm asentaja sanoi korkea aika oli vaihtaa. Long life öljyt vaihdoin 15tkm vaihtovälin öljyihin, Long life öljyä mulla kulutti en jääny miettimään mistä johtui, kulutus loppui öljyn vaihdolla, joskus tarvii pikkusen lorauttaa,ei ole hälyttävää, kone toimii moitteettomasti. Kerran vuodessa vaihdan öljyt kilsoja tulee n.10tkm. kevät on mun kohdalla se auton huoltoaika. Hyvinhän tuo pelaa kun ei nypi sitä koko ajan.
vw Golf 2003 1,6 16v BCB 220 tkm.


Mihin öljyyn siirryit, kun kulutus loppui?

golffari 4
-
Viestit: 84
Liittynyt: 19.10.2014 20:14

Re: Golf IV -00 1.6, katalysaattori rikki ja päästöt pielessä

ViestiKirjoittaja golffari 4 » 1.4.2016 18:52

Öljyn merkki ei niinkään tärkeä ole, kunhan luokitus täyttyy 502.00/505.00 Omaani olen laittanut Shell Helix Ultra 5W-40 todennut omaani ihan kelpo öljyksi, ihan ns."kuraa" en laittaisi. ei se iso sijoitus ole kerran vuodessa toimivuuden kannalta, kokeilin jotain toistakin merkkiä, mutta päädyin tähän kun toimii hyvin vaihtovälin. Halpahalleissa on usein tarjouksia merkkiöljyistä. Tuurissa kun kävin otin tuota 20€ pänikkä. Omassani oli viime vuonna päästöt pielessä testeri näytti etu lambdan. Lambdan vaihdolla korjaantui tulpat ja ilmansuodatin silloin myös, mikä moottorikoodi sulla on.?

atr
-
Viestit: 27
Liittynyt: 6.11.2014 0:05

Re: Golf IV -00 1.6, katalysaattori rikki ja päästöt pielessä

ViestiKirjoittaja atr » 1.4.2016 20:06

golffari 4 kirjoitti:Öljyn merkki ei niinkään tärkeä ole, kunhan luokitus täyttyy 502.00/505.00 Omaani olen laittanut Shell Helix Ultra 5W-40 todennut omaani ihan kelpo öljyksi, ihan ns."kuraa" en laittaisi. ei se iso sijoitus ole kerran vuodessa toimivuuden kannalta, kokeilin jotain toistakin merkkiä, mutta päädyin tähän kun toimii hyvin vaihtovälin. Halpahalleissa on usein tarjouksia merkkiöljyistä. Tuurissa kun kävin otin tuota 20€ pänikkä. Omassani oli viime vuonna päästöt pielessä testeri näytti etu lambdan. Lambdan vaihdolla korjaantui tulpat ja ilmansuodatin silloin myös, mikä moottorikoodi sulla on.?


Täällä AZD 1.6 16V. Kokeilin ensin Mobil 1 ESP:tä (5W-30), sitä tuntui menevän noin 3dl / 1000km. Nyt Castrol Magnatec 5W-40 ja suurin mittaamani kulutus 4.89 dl tuhannella. Silloin oli kyllä pelkkää kaupunkiajoa ja ne kovat pakkasetkin, nyt toisenlaisella ajolla menossa taas alle 4 desin. Seuraavaksi kokeiluun Castrol Edge tai tuo Shell Helix Ultra.

3AHG
-
Viestit: 274
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

Re: Golf IV -00 1.6, katalysaattori rikki ja päästöt pielessä

ViestiKirjoittaja 3AHG » 1.4.2016 23:31

BCB ja teboil diamond, öljynkulutus 0 vaikka viime vaihtoväli venähtikin melkeen 20tkm.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa