Vento ei kiihdy
Valvoja: ffp jäsenet
Vento ei kiihdy
Elikkäs perus bensa vento ei kiihdy kuin hyvin hyvin hitaasti vika alkoi viikonloppuna syötteen mäkisissä maastoissa. Oiskohan tankista irronnut jotain moskaa joka ois tukkinut PA-suodattimen.
Re: Vento ei kiihdy
Omassa Golffissa (1.8 AAM) oli samanlaista vikaa viime syksynä ja talvella oireet paheni sen verran, että piti alkaa vikaa selvittämään. No sitten tietysti ihan viimeisenä piti se katti tarkastaa ja tukossahan se oli. Eli katin sisuskalut oli sulaneena möykkynä katin perällä. Tein kattiin pari reikää ja kierretangon pätkällä rapsuttelin sitä sulanutta silppua pois sieltä ja sen jälkeen auto toimii taas niin kuin pitääkin. Tuolla katilla sitä tosin ei tartte enää katsastaa.
Ja tosiaan, tarkastin sitä ennen autosta lähes kaikki muut osat (pa-suodatin ja pumppu, ruiskuyksikkö ja sen sähköt, sytytyksen palikat ja aika paljon muuta) ennen kun uskoin, että pakoputki voi mennä tukkoon.
Aikaisemmin oli ollut puolavikoja ja autoa piti sahata käyntiin välillä pidempään ja se varmaan rikkoi sen katalysaattorin kun sinne meni enempi bensaa. Autollahan on ajettu vasta noin 400tkm :).
Ja tosiaan, tarkastin sitä ennen autosta lähes kaikki muut osat (pa-suodatin ja pumppu, ruiskuyksikkö ja sen sähköt, sytytyksen palikat ja aika paljon muuta) ennen kun uskoin, että pakoputki voi mennä tukkoon.
Aikaisemmin oli ollut puolavikoja ja autoa piti sahata käyntiin välillä pidempään ja se varmaan rikkoi sen katalysaattorin kun sinne meni enempi bensaa. Autollahan on ajettu vasta noin 400tkm :).
Re: Vento ei kiihdy
No pitää ensin kokeilla vaihtaa nuo suodattimet ku kerkesin ne jo ostaa. Sitten katin kimppuun.
Re: Vento ei kiihdy
Antaakohan rikkoutunut katti vikakoodia?
Re: Vento ei kiihdy
Jep.. kaasun ku painaa pohjaan niin ääni on sellanen boooooom boooooom. Kierrokset ei nouse paikallaan yli 4 tonnin. Epäilen kattia tai pakoputkea.
Re: Vento ei kiihdy
Juu ei tule vikakoodeja. Oireita on aika hankala yhdistää katalysaattoriin, koska pakoputkesta tulee savua lähes normaalisti. Omasta autosta hävisi ekaks kiihtyvyys ja sitten kovilla pakkasilla hävisi kulku melkein kokonaan eikä moottori ottanut enää kunnolla kierroksia (yli 3000:n ei päässyt millään). Auton lämmettyä kulkupuoli parani ja oletin vian liittyvän veteen tavalla tai toisella mutta kierroksia se ei edelleenkään ottanut yli tuon 3000:nen.
Syksyllä ihmettelin moottorijarrutuksen tehokkuutta ja se ilmeisesti johtui tuosta tukossa olleesta katista, koska se hävisi olemattomiin tuon katin "korjauksen" jälkeen. Eli moottori kävi tosi raskaasti. Kulutus myös nousi talvea kohden noin yhdeksään litraan satasella kun se kesällä oli ollut noin 7l/100km mutta pidin tätä normaalina kun autolla on ajettua aika paljon. Sellaisenkin vian löysin, että sytytystulpat oli kaikki kiertynyt noin pari kierrosta auki ja oletan senkin johtuvan tuosta katista, koska ei tuollaista ole ennen tullut vastaan. Tulpat oli kuitenkin vaihdettu kesällä ja kiristetty momenttiin.
Syksyllä ihmettelin moottorijarrutuksen tehokkuutta ja se ilmeisesti johtui tuosta tukossa olleesta katista, koska se hävisi olemattomiin tuon katin "korjauksen" jälkeen. Eli moottori kävi tosi raskaasti. Kulutus myös nousi talvea kohden noin yhdeksään litraan satasella kun se kesällä oli ollut noin 7l/100km mutta pidin tätä normaalina kun autolla on ajettua aika paljon. Sellaisenkin vian löysin, että sytytystulpat oli kaikki kiertynyt noin pari kierrosta auki ja oletan senkin johtuvan tuosta katista, koska ei tuollaista ole ennen tullut vastaan. Tulpat oli kuitenkin vaihdettu kesällä ja kiristetty momenttiin.
Re: Vento ei kiihdy
Mistä hommasit katin? Samanlaiset oireet on.
Re: Vento ei kiihdy
Mulla on sama katti kiinni ja hitsasin vaan laput niitten reikien päälle kun olin ne hunajakennomaiset grillihiilet rapsutellut pois sieltä sisältä. Se tavara katin sisällä oli tosiaan sellasta aika haperoa tavaraa. Ja mun mielestä sitä ei edes ollut siellä kovinkaan paljoa. Ihan muutaman sentin matkalla siinä katalysaattorissa mutta sen verran tiiviisti, että putki oli tukossa. Olisko sieltä kuitenkin osa kerkinyt lentämään pois aikasemmin tai jotain.
Katsastin auton viime vuoden marraskuussa ja savuarvot oli kohdallaan katsastuksessa ja siinä se tukkeutunut katti ei näkynyt mitenkään. Ja miksi olisikaan kun ei sieltä putkesta tullut mitään kunnolla ulos. Taitaa lambdakin mennä hiukan sekasin tuollaisesta. Sytytystulpat olivat aika vaaleita, eli laihalla se on käynyt vaikka kulutus oli noussut. Aika erikoinen ilmiö mutta joku selitys tuohonkin varmaan on.
Autolla olen ajanut nyt 4-5 tkm sen jälkeen kun sain sen korjattua. Syksyllä täytyy miettiä, että vaihtaako katin vai mitä tekee tuon laatikon kanssa.
Katsastin auton viime vuoden marraskuussa ja savuarvot oli kohdallaan katsastuksessa ja siinä se tukkeutunut katti ei näkynyt mitenkään. Ja miksi olisikaan kun ei sieltä putkesta tullut mitään kunnolla ulos. Taitaa lambdakin mennä hiukan sekasin tuollaisesta. Sytytystulpat olivat aika vaaleita, eli laihalla se on käynyt vaikka kulutus oli noussut. Aika erikoinen ilmiö mutta joku selitys tuohonkin varmaan on.
Autolla olen ajanut nyt 4-5 tkm sen jälkeen kun sain sen korjattua. Syksyllä täytyy miettiä, että vaihtaako katin vai mitä tekee tuon laatikon kanssa.
Re: Vento ei kiihdy
Käytitkö sen irti kuitenkin? Pultit mahtaa olla melko tiukassa?
Re: Vento ei kiihdy
Ei ollut irti vaan porasin ekaks pari reikää kattiin ja sitten kun tukoksen tarkempi kohta oli selvillä, niin sitten porasin pari reikää lisää siihen tukoksen kohtaan ja siitä rapsuttelin sen tavaran ulos. Tuossa se koko pakoputki takapönttöä lukuunottamatta oli hiukan haperon näköinen ja ajattelin, etten yritä edes irrottaa koko putkea. Etuputki taitaa olla hiukan hankala irrottaa muutenkin vaikka pultit lähtisikin hyvin auki. Korjasin autoa reilun -15 asteen pakkasessa, niin kovin hienoja korjauksia en edes yrittänyt tehdä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa