Passat 1.8T AWT öljysihdin puhdistus

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

sopanja
-
Viestit: 38
Liittynyt: 13.7.2008 9:24

Passat 1.8T AWT öljysihdin puhdistus

ViestiKirjoittaja sopanja » 24.1.2016 6:48

AWT koneiseen Passattiin (3BG) pitäisi tehdä öljysihdin puhdistus. Homma ilmeisesti samanlainen kuin näissä tarinoissa, konetta ylöspäin ja apurunkoa alaspäin? Tarvitseeko keulaa purkaa huoltoasentoon?

Tuli mieleen että samalla vaivalla voisi laittaa uuden tarvikepumpun. Onko tuossa pumpun vaihdossa jotain erikoista? Miten pumpun ketju löystyy? Vanha ketju kelvannee?

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 24.1.2016 16:28

Uusi sihti n.25e, putsaus ja liottelu ei välttämättä maksa vaivaa. Tai mulla ois kyllä putsattu hyllyssä edullisesti jos kiinnostaa :)

Öljypumpuksi joku laadukas tarvike, FeBi tai kolbenschmidt ainaki hyviä. Satasen kieppeissä uus. Ketju maksaa noin 30e ja laahain 10-15e sille. Ei minusta paha hinta varmuudesta. Mahtaa olla toki helpompi vaihtaa pelkkä pumppu, ketjuhan on kampuran päässä hihnapyörien takana.

sopanja
-
Viestit: 38
Liittynyt: 13.7.2008 9:24

ViestiKirjoittaja sopanja » 24.1.2016 16:34

Kiitos vastauksesta. Saako ketjun löysättyä laahaimen irrottamalla vai miten? Onko tuossa pumpun irrottamisessa jotain erikoista vai vain pultit irti ja pumppu pois? Tuleeko uusi sihti automaattisesti uuden pumpun mukana? Kyllä taidan uusia pumpun jos ei ole tuota kalliimpi.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 24.1.2016 21:00

Pumpusta ratas pois ensimmäisenä. Sillä tavalla et hajota laahainta, kun ei tarvi vääntää pumppua väkipakolla pois. Ja sitä paitsi kaikissa tarvikepumpuissa ei edes tule ratasta mukana.

sopanja
-
Viestit: 38
Liittynyt: 13.7.2008 9:24

ViestiKirjoittaja sopanja » 25.1.2016 7:14

Kuvan perusteella tarvikepumpussa tulee ratas mutta ei imusiivilää. Pumpun hinta 110€ ja ilmeisesti Febi. Siivilä marmorilla 27€ ja tiiviste 8€.

sopanja
-
Viestit: 38
Liittynyt: 13.7.2008 9:24

ViestiKirjoittaja sopanja » 25.1.2016 15:35

Jaa se tarvikepumppu olikin Kolbensmidth ja ratas tuli mukana. O-rengas imuputken liitokseen tuli myös paketissa. Kuuluuko pumpun ja painekanavan väliin jonkinlainen tiiviste?

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 25.1.2016 17:13

Ei.

paveheiskanen
-
Viestit: 209
Liittynyt: 14.8.2013 15:31

Re: Passat 1.8T AWT öljysihdin puhdistus

ViestiKirjoittaja paveheiskanen » 19.5.2016 21:26

Kuinkas nopeasti tuo sihti karstottuu? Itsellä sama AWT.
Omassa puhistettu huoltokirjan mukaan -11 @ 178tkm, jonka jälkeen huollettu n.8-12tkm (yksi 21tkm pätkä) Nyt autossa 247tkm.
Autoa tarkoitus pitää mahdollisimman kauan.
Jossakin vaiheessa vaihdan tuon uuteen kun jaksaa urakkaan alkaa, kiinnostais tietää kuinka paljon mahdollisesti olis armonaikaa? Öljynpaineen kanssa ei ole ollut ongelmia, vielä

Edit: Onkohan osanumeroa jollakin muistissa tuolle härpäkkeelle?

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: Passat 1.8T AWT öljysihdin puhdistus

ViestiKirjoittaja Axi » 19.5.2016 22:01

Otappa ja asenna öljynpainemittari.

Taikka kerro minulle oikeat lottonumerot seuraavalle kierrokselle, niin voiton saatuani takaan sinulle tarkan hetken öljynpaineen katoamiselle.

paveheiskanen
-
Viestit: 209
Liittynyt: 14.8.2013 15:31

Re: Passat 1.8T AWT öljysihdin puhdistus

ViestiKirjoittaja paveheiskanen » 20.5.2016 23:19

Hmm. Voiko tuota sihtiä tarkastaa esim endoskoopilla öljynpinnananturin tai öljyropusta?

paveheiskanen
-
Viestit: 209
Liittynyt: 14.8.2013 15:31

Re: Passat 1.8T AWT öljysihdin puhdistus

ViestiKirjoittaja paveheiskanen » 3.7.2016 21:26

Öljysihti vaihdettu, eihän se mukava homma ollut mutta tulipahan tehtyä. Aikaa meni koko operaatiossa ~4h
Tiskiltä tais olla sihti 22e. Samalla hyvä tarkastaa turbon paluu putki karstasta, tyyppivika saattaa tukkeutua jolloin rikkoo turbon. Itse en tätä ilman nosturia ja kunnon työkaluja alkaisi tekemään.

1. Huuhtelu aine öljyn sekaan, 10min tyhjäkäyntiä, sitten auto ylös ja öljyt pois.
Näin saadaan kaikki paska liikkeelle toivottavasti sinne sihdille/öljypohjaan ja suodattimeen.

2. Irroita öljyanturin piuhan, turbon paluuputki, sekä moottorin kannakkeiden alemmat mutterit.
Kuva
Turbon paluuputki, 2kpl kuusiokolo ruuveja.

3. Konepellin alle ja siellä moottori kannatukseen, jos mahdollista niin moottorin keulaa ylös niin paljon kuin saa, nostoa ennen "keulumis tuen" irroitus alakautta. Ei itsellä lähtenyt pois ennekuin öljypohja oli irti.

4. Apurungon etummaisten pulttien löysäys (18mm kanta), sekä niiden vieressä olevat 2 kappaletta 18mm kannalla olevaa pulttien löysäys. Löysää takimmaiset apurungon pultit.
Otin lopuksi pultit kokonaan pois koska nelipistemittaus tehtävä tämän urakan jälkeen ja helpottaa kun saa kaiken tilan.

5. Nyt pitäisi olla vaihe jolloinka sulla roikkuu apurungo sekä moottori roikkuu jonkin varassa (mitä ikinä sitten oletkaan keksinyt siihen) Ota kuljettajan puoleinen moottorin tuki kumi kokonaan pois, ymmärrät syyn sitten kun otat öljy pohjaa pois paikoiltaan. Ja sitten alkaa öljypohjan irroitus, monta 10mm kannalla olevaa pulttia irti, kaksi niistä sijaitsee kytkin kopan sisällä, ne aukeavat pitkällä 5mm kuusikolo avaimella ÄLÄ PYÖRISTÄ KANTAA. (itse rakensin 5mm 90asteen pitkästä kuusiokolo avaimesta sahaamalla ja työnsin 5mm hylsyyn kiinni)
Vauhti pyörässä on olemassa yhdessä kohtaa kolo jotta ne pultit onnistuu avaamaan/pääset pultteihin käsiksi, 1. vaihde alakautta vivustosta silmään ja renkaita käsin yhtäaikaa jompaan kumpaan suuntaan niin ei tarvi avainta etsiä tai kampiakaselin hihnapyörän pultista.
Ota loput isommat pultit kehältä ja pohjasta irti, 16mm kannalla. Pulteista yksi ei mahdu pois ennenkuin öljypohja on kokonaan irti, jolloin tippuu lattialle ja kasaus vaiheessa aiheuttaa päänvaivaa.

Kuva
Vauhtipyörän välistä irroitettu pultti
Kuva
Öljypohjan pitkäpultti joka ei mahdu pois ennen öljypohjan irroitusta

6. Nyt on öljypohja irti ja roikkuu moottorin ja apurungon välissä, yritä pujotella öp pois välistä, tässä kohtaan huomaat että sitä perä päätä tarvii kääntää ja paras suunta on se kuljettan puoli jos olet ottanut sen moottorin tuen pois. Samalla ¨keulimatuki¨ pois välistä.

7. Öljypohja on poissa ja näet nyt sihdin, siitä ei voi erehtyä, siinä putken laipassa on kaksi pulttia (10mm) avattuasi ne niin sihti "tipahtaa" kouraan. Jos siinä on o-rengas niin pidä huolta että menee takaisin paikoilleen.

8. Putsaat sen sihdin ja jos näkyy karstaa alakerrassa niin putsaa samalla sieltäkin. Tai vaihda suoraan uusi sihti.

Kuva
Öljysihdistä löytyi kadonneet huohotin putken muovipalat, öljysihti lähes karstaton
Kuva
Öljypohjassa loput muovipalat, mutta ei myöskään karstaa
Kuva
Öljysihti ja öljypumppu

9. Tässä vaiheessa huomaat että aikaa onkin mennyt melko paljon ja aloitat kasaamisen.

10. Teet homman päin vastoin kuin purkaamisen.

11. Uudet öljyt sisään sekä uusi suodatin

HUOM! Öljysihdin voi EHKÄ saada tarkastettua öljyropun reijästä tai turbon paluuputken liitoksesta endoskoopilla. Öljysihti on öljypohjan etualalla.

Toivottavasti tästä on jollekkin apua tulevaisuudessa.

Edit: Muokattu muutamat kuvat ja tekstit kuviin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa