Tyhjäkäynti seilaa+vikakoodi GOLF IV BCB
Valvoja: ffp jäsenet
Tyhjäkäynti seilaa+vikakoodi GOLF IV BCB
Elikkä siis Golf IV BCB koneella lyö tasaiseen tahtiin vikakoodia P0420 (catalyst system below threshold (Bank1)) sekä tyhjäkäynti seilaa 600-800rpm tasaisen varmasti aina. Ei monesti lähde paikaltaan jos ei anna hieman kaasua vaan sammuu vähän kuin avaimesta sammuttaisi. Katselin tuollaisella obd härpäkkeellä että kaasupolkimen asennon prosenttilukema vaihtelee tyhjäkäynnillä 2-6% välillä?? Foorumeilta löytyi kyllä tietoa että voisi olla kaasuläppä likainen, EGR venttiili hajalla tai jotain antureita rikki mutta mistä vikaa kannattaisi lähteä aluksi paikantamaan? voiko tuo johtua rikkinäisestä kaasupolkimesta (sähköinen) vai voiko arvon heittely johtua esim tuosta kaasuläpästä? Ei kuitenkaan oireile nykimällä tms. Katalysaattori sekä lambda vaihdettu pari vuotta sitten ja vika pahentunut pikkuhiljaa yli vuoden.
Saankos tuon lamdan tarkistettua jotenkin onko rikki. Katti ja taka anturi molemmat kohtuu uusia. muistaakseni juuri taaemman lamdan johto oli poikki väliltä joka sitten korjattiin. Näenkö yleismittarilla onko johto poikki ettei turhaa vaihtaisi tuota anturia kuitenkin kohtuu kallis..? Vaikuttaakos tuo lamda fuel trin arvoihin? näytti bank 1 arvo heittelevän aika rankasti
Edit: Voiko siis tuo vikakoodi johtua siitä että moottori käy liian laihalla ja siksi lamda näyttää väärin? tyhjäkäynnillä näytti välissä fuel trim bank 1 -40% eli siis käy laihalla? ja tämä voisi siis johtua tuosta kaasuläpästä? Juuri käytetty pakokaasumittauksissa ja pienellä lämmittelyllä ei päästöissä ollut vikaa eli katti ainakin ehjä?
Edit: Voiko siis tuo vikakoodi johtua siitä että moottori käy liian laihalla ja siksi lamda näyttää väärin? tyhjäkäynnillä näytti välissä fuel trim bank 1 -40% eli siis käy laihalla? ja tämä voisi siis johtua tuosta kaasuläpästä? Juuri käytetty pakokaasumittauksissa ja pienellä lämmittelyllä ei päästöissä ollut vikaa eli katti ainakin ehjä?
Näkee yleismittarilla jos johto poikki mut toi koodi viittaa katalysaattorin puhdistus tehoon. Jos siellä ois johto poikki, niin tulee eri koodia. Taka lamda ei vaikuta koneen seoksiin se tarkkailee vain miten katti puhdistaa. Ei se kerro mitään vaikka on päästöistä meny läpi, tietyssä ajotilanteessa voi ola ettei katin puhdistus riitä. Mut hoida eka noi läpän putsaukset ja sopeutukset.
P0420 (catalyst system below threshold (Bank1)
Tämä vikakoodi kuuluu VW:ssä "itsestään korjautuviin" jos auto on oikeasti kunnossa. Mulla tykkää aina lyödä tuon vikakoodin tauluun erityisesti akun kaapeleiden irrotuksen ja kiinnityksen jälkeen. Oon ton koodin aikasemmin nollannu VCDS:llä pois ja nyt viimeisen parin vuoden aikana oon vitut tosta välittäny kun tiedän että auto on oikeasti kunnossa. Moottorin häiriövalo on mun tapauksessa sammunu yleensä itsestään, oisko jollain kymmenennellä käynnistyskerralla ja sen jälkeen pysyny sammuksissa. Takalambdan vaihdatin auton omistussuhteen alkuaikoina ku sillon tuo kummitteli enemmänki. Eli tuosta vikakoodista ei kannata huolestua jos auto toimii normaalisti. Ja jos testerillä joskus huvikseen lueskelee niin tuon löytyminen vikamuistista intermittent teksti perässä on täysin normaalia.
Tämä vikakoodi kuuluu VW:ssä "itsestään korjautuviin" jos auto on oikeasti kunnossa. Mulla tykkää aina lyödä tuon vikakoodin tauluun erityisesti akun kaapeleiden irrotuksen ja kiinnityksen jälkeen. Oon ton koodin aikasemmin nollannu VCDS:llä pois ja nyt viimeisen parin vuoden aikana oon vitut tosta välittäny kun tiedän että auto on oikeasti kunnossa. Moottorin häiriövalo on mun tapauksessa sammunu yleensä itsestään, oisko jollain kymmenennellä käynnistyskerralla ja sen jälkeen pysyny sammuksissa. Takalambdan vaihdatin auton omistussuhteen alkuaikoina ku sillon tuo kummitteli enemmänki. Eli tuosta vikakoodista ei kannata huolestua jos auto toimii normaalisti. Ja jos testerillä joskus huvikseen lueskelee niin tuon löytyminen vikamuistista intermittent teksti perässä on täysin normaalia.
Hyvä että sattui silmään tämä aihe. Perheessä sattuu olemaan -01 Seat Toledo 1.6 16v AUS koneella, jossa tuo hemmetin koodi on kummitellut hyvän tovin. Päästöt koholla (CO ja HC) ja kohta pitäs leimata. Alkaa omat ideat olla vähissä.
Tähän mennessä vaihdettu.
- Molemmat lambdat
- Jäähdytinnesteen tunnistin
- Taaempi katti
- Sytytyspuola ja johdot
- EGR vaihdettu, kaasuläppä puhdistettu (Molemmat sopeutettu)
Auto ei tunnu vastaavan kaasuun kunnolla. Miettii hieman ennen kuin nostaa kierroksia. Voiko olla mahollista, että pakosarjassa oleva katalysaattori olisi tukossa?
Tähän mennessä vaihdettu.
- Molemmat lambdat
- Jäähdytinnesteen tunnistin
- Taaempi katti
- Sytytyspuola ja johdot
- EGR vaihdettu, kaasuläppä puhdistettu (Molemmat sopeutettu)
Auto ei tunnu vastaavan kaasuun kunnolla. Miettii hieman ennen kuin nostaa kierroksia. Voiko olla mahollista, että pakosarjassa oleva katalysaattori olisi tukossa?
Viimeksi muokannut Mima, 21.11.2015 17:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa